KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


NRM - ONTDEK JE PLEKJE
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2022 14:59:40    Onderwerp: Reageren met citaat

1971-Op 7 september werd de Rietwijk ter hoogte van het plaatsje Zundorf door een Frans duw konvooi,
de 'Marseille' aangevaren, tengevolge waarvan het buiten de vaargeul is gezonken. Het 650 ton grote schip was met
diverse stukgoederen onderweg van de boven Rijn op weg naar Amsterdam. De ramp voltrok zich dermate snel,
dat slechts dankzij het feit, dat de bemanning zich aan dek of op de brug bevond, er geen persoonlijke ongelukken zich hebben voorgedaan.
De opvarenden werden dankzij de goede zorgen van de Hr.Mulder van onze inspectie te Duisburg,
alsmede de Hr.Novak van onze agent Damco te Keulen, veilig thuis gebracht. Het schip werd door 2 drijvende bokken gelicht.
Een paar dagen onder water bleken genoeg om het gehele schip en ook de lading van een dikke laag aangeslibd zand en vuil te voorzien.
Op de foto ziet u de werkzaamheden van de lichting

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 20 Mei 2022 14:59:40    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2022 15:00:07    Onderwerp: Reageren met citaat

DE VORSTWIJK VAART RICHTING DE ORANJESLUIZEN IN AMSTERDAM
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2022 15:01:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Geplaatst op verzoek van Do Strijp

ss Zuidwijk.

1912 In de vaart. 1944. In de haven Den Brohl door springlading in achterschip gedeeltelijk gezonken.
Weer in de vaart onder kapitein S van de Meer
In 1950 uit de vaart.
En met meerdere boten opgelegd,tegenover de Rijnloods aan kant IJselmeer. In 1952 gesloopt.

[img]https://i.imgur.com/AlwZBUs.jpg?1[/img]

Mijn vader Domincus Adrieanus Strijp (roepnaam Daan) heeft samen met Hr. de Rijk machinist (in de omgang meester genoemd)
in de vaart gebracht ze waren een paar maanden bij de afbouw al op de werf.
De boten waren volgens onze nu geldende normen wel eenvoudig, geen stromend water,maar met handpomp.
Ook de spoeling WC was met handpomp.



En de verlichting was met petroleum lampen,de boordlichten werden van tevoren aangestoken, want ze loefden vaak op
(temperatuurverschil) glas moest dan schoongemaakt worden.
Mijn vader en de machinist, waren al snel bezig om via een dynamo en een houten schijf op de schroefas,
en vlakke leren riem voor aandrijving 12 volt op te wekken.
En dat in accu’s op te slaan,maar dat ging mis,want als er achteruit met de schroefas gedraaid moest worden,werd de regelaar op geblazen.
Ze waren vaste klant in de smederij en timmerwerkplaats.
Wat uit eindelijk resulteerde in, bij achteruit draaien liep de schijf niet mee de dynamo stond dan stil,
ook werd er een 2e schijf op de as gezet die kon stil staan als de schroefas draaide,of als de accu’s vol waren
(ik weet niet waar de accu’s stonden).

 

Al met al een hele verbetering. Voor de stroom voorop heeft Pa een Bernard een cilinder in de voorpiek gezet,
maar die had een zeer irritant uitlaat geluid.
Dit opgelost door in de uitlaat twee van verschillende lengte gebogen stukjes 2 inch pijp te laten lassen,
vanaf de uitlaat een kort stuk en er naast een wat langer stuk,resultaat een zacht brommend uitlaat geluid,
de accu’s stonden ook in de piek.

Was ventilatie via de 3 ketting doorvoeren in het dek.
Ook de verlichting van de vaarlichten in de voormast ging via deze accu’s.
Al met al een hele verbetering. De verbinding werd gedaan via stekkers en stopcontacten geleverd door de KNSM,
stekkers waren deel van hardhout,met messing dopmoer.
De stroom verbinding was in de lengterichting via geisoleerde twee contacten, de wandcontactdoos was van messing,
met afdek schroefdop aan een stukje ketting.

 

Er was nog geen stuurhut,ze stonden in de open  lucht.
Er was alleen een hekwerk waaraan zeildoek kon worden gespannen om een beetje uit de wind en regen te kunnen staan.
Mijn vader heeft met toestemming van kantoor NRM zelf een stuurhut gebouwd.
Zijn collega’s vonden dat maar gek, je zou minder kunnen zien en horen wat er rondom gebeurde.
Ook moest de stuurhut neer geklapt kunnen worden, om onder lage bruggen door te kunnen.
Ook stond er een klein kacheltje in, Pa noemde dat mijn vuurduiveltje.
Hij plaatste ook twee grote fietszadels,een aan elke kant kon je rustend zittend sturen.
Heeft ook een schakelbord gemaakt, om alles centraal te kunnen schakelen.
Ook in de bemanningsverblijven en onder de brug in de 2 hutten en in machinekamer werd lampen aan gesloten.
Maar voorop ging niet, kabel was te lang.

Dus in de voorpiek een Bernard een cilinder geplaatst, met dynamo  en met accu’s.
Maar dat ding had een vreselijk uitlaat geluid,dus weer experimenteren. Monde uit in een uitlaat boven dek doorgezaagd
en deel vervangen door twee bochten van verschillende lengte er tussen te laten lassen.
Resulteerde in een aanvaardbaar uitlaatgeluid.

Ook nog een schakelkast met zekeringen, want de lichten in de voormast moesten van daaruit worden aan en uit gedaan.
Ventilatie was er via de ankerketting doorvoering in het dek.
Ook de ramen in de stuurhut was nogal wat, ze moesten open en dicht kunnen.
En een ruitenwisser moest kunnen werken, ook een schijnwerper die kon draaien en kantelen kwam er na veel proberen.
En een kleine toeter om aandacht bemanning te kunnen trekken.
Ook via een touwtje de scheepsbel bedienen,die buiten de stuurhut hing.
Later is er door de timmerwerkplaats op al de boten een veel betere stuurhut geplaatst.

Do Strijp


Laatst aangepast door Willem Visser op 20 Mei 2022 15:02:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2022 15:02:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn vader had de ss Zuidwijk van voren iets dieper geladen(als je dan soms vast kwam te zitten viel je niet dwars). Opvarend langs een zandbank,voelde we een stevige tik.Mijn moeder kwam naar buiten uit de roef deur en wees naar beneden(een teken dat we iets geraakt hadden)Kilometerstand in scheepsjournaal genoteerd en later doorgegeven aan
Wasserbouw(Duitse dienst van bebakening).Mijn vader liet in ruim een via de pompenkoker water pijlen(lijntje met aan einde metalen pijlstokje van ongeveer 15 cm.) En na enige tijd bleek er water in ruim 1 te staan,gestopt anker er onder ,en luisteren.Maar door geluid van langsstromend rivierwater,en rollend grint op de rivierbodem was er niks te horen.Dus in het midden van het ruim van voren af aan ,en ja er was een klinknagel uit en een zat scheef en liet ook water door.Gaatje afgedicht met stempel.Ruim met  dubbele handpomp lens (leeg) gepompt.Bij Karlsruhe de haven in want daar moesten we lossen. Mijn vader ging altijd met de kop(voorkant) richting uitgang afmeren.Maar ach toen het roer dwars achter de kont lag,en de schroeven weer in werking werden gesteld .Een doffe klap op achterdek,er was geen roer meer onder achterschip.Langzaam met een schroef vooruit en andere achteruit naar de wal gekomen.Lading gelost,mijn vader was met de roeiboot en een man extra,met haakstok het roer gaan zoeken.Met een lierdraad met haak er aan vast kunnen maken aan de harpsluiting die aan roerblad zat.Daar werd op stil water een lierdraad aan vast gemaakt .Dan rammelde het roer niet als de wind van achteren was.Toen we gelost waren twee visbouten geplast.Visbout is een 3/8 WW boutje met grote bolle kop,uitlopend in punt,en daar weer een klein gaatje in.Werkwijze
een dubbele lijn aan SB,en er aan vast een enkel lijntje BB.Dan van voren af aan onder de romp  trekken Enkele lijn doorhalen zodat dubbele lijn ruim voorbij gat  is.Dubbele lijn
ver uit elkaar trekken zodat V onder de romp ontstaat.Afdichting van gat even er af,stukje stalen pen aan dun staaldraadje laten zakken.Dubbele lijn omhoog halen,visbout met met hennep en vet onder de kop er aan vast,en in ruim binnentrekken,dan sluiering er op en vastdraaien en alles was weer dicht.Roer met kraan op de luiken van ruim 5.
We zijn toen naar Straatsburg gesleept(vraag me niet hoe dat weet ik niet meer)Boven de Zuidsluis was een scheepswerf met een helling.We hebben daar een hele tijd gelegen om roer te repareren.Bemanning ging voor groot deel met ander boten naar huis.
Met Pa in de roeiboot rond gezworven,veel gevist en gestroopt.Met de roeiboot gezeild,wel met zwemvest aan.In de fundatie van de helling stond op veel plaatsen water ,met plantjes en soms kleine visjes(allemaal los gelaten)De onderwaterromp van Zuidwijk eens goed in de teer gezet ,en veel ander schilderwerk uitgevoerd.
Later hoorden we dat de Wasserbou een stuk schroefas had opgevist met 2 bladen er nog aan.


Do Strijp
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2022 15:03:56    Onderwerp: Reageren met citaat

DE BEVERWIJK LIGGEND BIJ DE STREKDAM IN DE AMSTERDAMSE HAVEN
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 7 Jul 2022 16:51:51    Onderwerp: Reageren met citaat

ms. "Dalwijk" (ex- "Krachtwijk" en "Ristelheuber IX") van de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij varend met deklading op de Rijn in Duitsland
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
alex rib



Geregistreerd op: 15 Mei 2022
Berichten: 43

BerichtGeplaatst: 8 Jul 2022 09:17:43    Onderwerp: Reageren met citaat

heeft mijn broer nog bij gevaren
1958 of zo op de haanswijk en stolwijk
gr alex
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:40:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal hier proberen om zoveel mogelijk van het archief van Bertus te plaatsen.
Dit in overleg met zijn vrouw Hilly.
Men zal zien dat er altijd foto's eerder zijn geplaatst, maar lang niet alles.
Ik ben begonnen met het eerste album NRM te scannen en zal deze daarom als eerste hier plaatsen.
De andere albums moet ik nog doorlopen en scannen.

Bertus had zijn archief heel goed voorzien van uitgebreide informatie, daarom zijn de eerste pagina's enkel gegevens.
En de foto's volgens later.
Men zal bij foto's een nummer zien, dit verwijst naar deze informatie.























Ditmaal veel pagina's, maar dan staat al de informatie in 1 bericht.
Hierna volgen de schepen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:41:13    Onderwerp: Reageren met citaat

nr-021


nr-022


nr-023


nr-024


nr-025



nr-026


nr-027


nr-028


nr-029


nr-030
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:42:56    Onderwerp: Reageren met citaat

nr-031


nr-032


nr-033


nr-034


nr-35


nr-036


nr-037


nr-38
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:44:51    Onderwerp: Reageren met citaat

nr-39


nr-041


nr-042


nr-043


nr-044


nr-045


nr-046


nr-047
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:46:08    Onderwerp: Reageren met citaat

nr-048


nr-049


nr-050


nr-051


nr-052


nr-053
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:47:31    Onderwerp: Reageren met citaat

nr-054


nr-055


nr-056


nr-057


nr-058


nr-059
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:48:37    Onderwerp: Reageren met citaat

nr-061


nr-062


nr-063


nr-064


nr-065


nr-066


nr067


nr-068


komt nog meer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2022 16:49:32    Onderwerp: Reageren met citaat

nr-069


nr-070


nr-071


nr-072


nr-073


nr-074
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 5 Aug 2022 16:49:32    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 5 van 7

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.