KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 43, 44, 45, 46  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2023 14:19:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Vroon voltooit de verkoop van offshore-vloot

De Nederlandse rederij Vroon heeft de verkoop van 40 offshore-schepen afgerond als onderdeel van een eerder aangekondigde herstructurering. In de toekomst zal Vroon zich richten op diepzeetransport en noodhulp en reddingsacties met een vloot van 65 schepen bestaande uit veevervoerders, producttankers, hittetankers en noodhulp- en reddingsvaartuigen (ERRV). Britoil Offshore Services uit Singapore heeft 30 OSV’s overgenomen, samen met de ondersteunende kantoren in Singapore en Genua. Het Noorse GEOS kocht vijf OSV's, en Rederij Groen uit Nederland nam twee OSV's over. Vroon maakte in juni plannen bekend om een deel van haar offshorevloot te verkopen om de schulden terug te dringen en de financiële positie te verbeteren als onderdeel van een financiële herstructurering en strategische reorganisatie. De herstructurering resulteerde in de overdracht van het meerderheidsbelang aan kredietverstrekkers, waarbij de familie Vroon slechts een klein belang behield, en de installatie van een nieuw managementteam.

De offshore-vloot van Vroon bestond uit ankerbehandelingssleepboten (ATHS), platformbevoorradingsschepen (PSV's), serviceoperatie/walk-to-work-schepen (SOV), onderzeese ondersteuningsschepen, en onderhoudswerk-/accommodatieschepen. De verkoop van schepen en ondersteunende kantoren door Vroon was grotendeels succesvol, waarbij vrijwel het gehele personeelsbestand werd overgedragen aan de nieuwe eigenaren. In 2024 zal het kantoor in Den Helder echter gesloten zijn. Vroon zegt van plan te zijn voort te bouwen op ruim 130 jaar ervaring, waarbij de nadruk zal liggen op de gespecialiseerde diepzeevloot van tankers, veevervoerders en noodhulpschepen. De vloot zal ruim 65 moderne en goed onderhouden schepen omvatten, ondersteund door 1.400 zeer ervaren medewerkers. “Met Britoil, GEOS en Rederij Groen hebben we solide nieuwe thuishavens gevonden voor onze offshore-supportcollega’s en vloot”, aldus Martijn Schouten, CEO van Vroon. “Samen met de nieuwe eigenaren zullen wij zorgen voor een soepele en naadloze overdracht van onze schepen, bemanningen en ondersteunende kantoren om de continuïteit voor onze klanten te garanderen. Deze transacties markeren de eindafsluiting van een intensief traject en het begin van een nieuw hoofdstuk voor Vroon. Ik wil graag mijn oprechte dank uitspreken voor de inzet en bijdragen van onze zeevarenden en medewerkers. Het ‘nieuwe’ Vroon zal zich blijven richten op het zijn van een internationale rederij, die operationele uitmuntendheid levert in nichemarkten. ”

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 28 Sep 2023 14:19:29    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2023 11:40:19    Onderwerp: Reageren met citaat

ITF: Loonschendingen bij zeevarenden nemen toe

Op Wereldmaritieme Dag heeft de Internationale Transportarbeidersfederatie (ITF) een moeilijk beeld geschetst van de realiteit waarmee veel zeevarenden over de hele wereld worden geconfronteerd, waarbij gevallen van rechtenschendingen en mishandeling schijnbaar toenemen – ondanks voortdurende inspanningen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. ITF meldt dat het niet betalen van zeevarenden een van de grootste schendingen van de rechten blijft. Met 2.199 gevallen van contractbreuk die zeevarenden in 2022 aan de ITF meldden, bleef niet-betaling van lonen de meest voorkomende reden. De vakbond heeft tussen 2020 en 2022 118,5 miljoen dollar aan lonen teruggevorderd die aan zeevarenden verschuldigd waren, inclusief meer dan 36 miljoen dollar die alleen al in 2022 aan zeevarenden werd terugbetaald. Als gevolg van de toenemende gevallen van schendingen van de rechten van zeevarenden heeft de ITF – die inspecteurs heeft die vanuit 111 havens over de hele wereld opereren – het aantal missies om aan boord van schepen te gaan uitgebreid om zeevarenden voor te lichten over hun rechten, eventuele schendingen van bemanningscontracten of -wetten te identificeren en samen te werken met de autoriteiten om ervoor te zorgen dat de rechten van zeevarenden worden afgedwongen.

ITF meldt dat haar inspecteurs in 2022 wereldwijd 8.667 scheepsinspecties hebben uitgevoerd, waarvan 1.878 als reactie op oproepen, e-mails of berichten van zeevarenden die om hulp vroegen. “Hoewel we er trots op zijn dat onze inspecteurs erin zijn geslaagd de afgelopen drie jaar bijna 120 miljoen dollar voor zeevarenden terug te vorderen, is het jammer dat we de onderbetalingen überhaupt moeten aanpakken. Wij zouden het liefst zien dat alle zeevarenden volledig betaald worden, en in de eerste plaats op tijd”, zegt David Heindel, voorzitter van de ITF Seafarers' Section en voorzitter van de Seafarers International Union. Een van de spraakmakende zaken waarbij de ITF vorig jaar betrokken was, was de arrestatie van bulkcarrier Costanza door de Australische autoriteiten nadat bleek dat zeevarenden aan boord van het schip geen driemaandsloon van in totaal $ 48.510 hadden ontvangen en ook geen walverlof hadden gekregen.

Dit jaar heeft de ITF onder meer het initiatief genomen tot het verbod van de onder Liberiaanse vlag varende bulkcarrier MSXT Emily voor een jaar uit de Australische wateren, na bevindingen over ernstige problemen als loondiefstal en mishandeling van zeevarenden. De autoriteiten vonden bewijs dat meer dan 77.000 dollar aan onbetaalde lonen verschuldigd was aan zeevarenden die aan boord van Emily werkten. “Door de pandemie veroorzaakte beperkingen hadden de meeste van onze inspecteurs ervan weerhouden om aan boord van schepen te gaan, op de manier waarop ze dat vóór de pandemie hadden gedaan. We zien nu een sterke terugkeer naar actieve en regelmatige inspecties van Flags of Convenience-schepen – en nog steeds hetzelfde exploitatieniveau”, aldus Paddy Crumlin, president van de ITF en voorzitter van de Dockers-sectie.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2023 11:50:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Cocaïne ter waarde van 170 miljoen dollar aan boord van een bulkcarrier was de grootste in de geschiedenis van Ierland

De bulkcarrier Matthew maakt een harde bocht naar bakboord terwijl een helikopter van de Ierse luchtmacht positie boven zijn boeg houdt
Het verbod op zee van de bulkcarrier Matthew eerder deze week bleek volgens het Garda National Drugs and Organised Crime Bureau de grootste drugsvangst in de geschiedenis van Ierland te zijn. Meer dan twee ton cocaïne werd uit schuilplaatsen gehaald aan boord van de bulker van 50.000 dwt. De totale zending had een conservatieve waarde van minstens $ 170 miljoen. Gezien de omvang van de storing zijn de autoriteiten van mening dat ten minste een deel van de zending na de landing in Ierland waarschijnlijk naar andere markten ging. Bij het verbod was een ongewoon hoge inzet betrokken: het patrouilleschip William Butler Yeats van de Ierse marine achtervolgde de Matthew en vuurde waarschuwingsschoten af nadat het schip de aanwijzingen niet opvolgde. Terwijl bij ruw weer een helikopter van de Ierse luchtmacht boven de boeg van de bulker zweefde, maakte de bulker een scherpe bocht naar bakboord. Ondanks deze uitdagende omstandigheden snelde een team van commando's van het Ierse leger met een touw naar het dek van het schip en nam de controle over het schip over. Zeven mannen zijn gearresteerd in verband met de drugsvangst, en de Garda Siochana (Ierse nationale politie) is van mening dat er waarschijnlijk een nog groter crimineel netwerk betrokken was bij het verdere transport en de distributie van de zending.

De actie begon toen een trawler, vermoedelijk betrokken bij een drugsoverdracht met de Matthew, op een zandbank aan de grond liep. De twee bemanningsleden zijn per helikopter geëvacueerd en het schip is nog steeds gestrand; het zal worden behandeld als een plaats delict zodra de autoriteiten aan boord kunnen komen. Europese wetshandhavingsinstanties proberen een toenemende golf van cocaïnehandel in de havens en kustwateren van het continent tegen te gaan. De Europese cocaïnemarkt is naar schatting 13 miljard dollar waard (vanaf 2021), en criminele smokkelbendes hebben inventieve nieuwe manieren ontwikkeld om de cocaïne langs de douane te krijgen. Naast het verschepen via de belangrijkste toegangspoorten in Amsterdam en Rotterdam, zijn ze ook vertakt naar secundaire havenlocaties. Volgens het hoofd van Europol, Catherine De Bolle, had een georganiseerde misdaadgroep in minstens één niet nader genoemde EU-haven "iedereen" van het havenpersoneel op de loonlijst staan. Overdrachten op zee van grote schepen naar kleinere trawlers of jachten komen ook steeds vaker voor, omdat smokkelaars de aanwezigheid van wetshandhavers in grote zeehavens proberen te vermijden.

Ierland is daarop geen uitzondering: het heeft het hoogste cocaïnegebruik in Europa en het vierde hoogste ter wereld. Na de arrestatie aan boord van de Matthew deden topfunctionarissen hun uiterste best om te benadrukken dat de regering eraan werkt om het leven van mensenhandelaars moeilijk te maken. "Ik denk dat wat duidelijk is uit de vondst van deze week, is dat Ierland allesbehalve een softe aanpak is", zei de Ierse minister van Justitie Helen McEntee woensdag tegen verslaggevers. “Wat [de inbeslagname] laat zien, is dat we heel erg betrokken zijn bij het spel, dat we een groot deel uitmaken van een gezamenlijke inspanning om deze georganiseerde misdaadbendes uit te schakelen.” Sinn Féin-leider Mary Lou McDonald riep op tot meer investeringen in de Ierse marine met chronisch gebrek aan middelen om de patrouille- en afschrikkingsinspanningen te verbeteren. “De waarheid is dat onze marinediensten op dit moment onze zeeën niet effectief kunnen monitoren en dit is te wijten aan tientallen jaren van onderinvestering”, aldus McDonald. “Momenteel kunnen er slechts twee marineschepen tegelijk de zee op gaan en dit komt omdat van personeelstekorten, en dat komt weer doordat, ondanks alle lovende woorden die regelmatig worden geuit, de realiteit is dat het personeel niet goed wordt betaald."

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2023 11:55:11    Onderwerp: Reageren met citaat

De Japanse Transport Safety Board brengt een rapport uit over de ramp in Wakashio

De Japan Transport Safety Board heeft zijn rapport uitgebracht over het aan de grond houden van de Wakashio Newcastlemax, een van de meest spraakmakende bulkerslachtoffers van dit decennium. Net als bij eerdere berichten over de ramp die enorme ecologische schade aan Mauritius veroorzaakte, werd de beslissing van de bemanning om dicht bij de kust te gaan om een telefoonsignaal op te zoeken, genoemd als de belangrijkste oorzaak van het ongeval. Volgens het rapport gaf de kapitein van het gigantische schip het bevel af te wijken van de geplande route en de kust te naderen zonder zeekaarten van het gebied te verkrijgen, wat leidde tot het aan de grond lopen van het schip op de avond van 25 juli 2020 en vervolgens het breken van de kust. op riffen met ongeveer 1.000 ton bunkerbrandstof en verspreidt zich vervolgens naar het gebied. Uit het onderzoek bleek ook dat de bulkcarrier – gecharterd door Mitsui OSK Lines (MOL) – in het verleden herhaaldelijk dicht bij de kust was genaderd om verbinding te maken met mobiele telefoonnetwerken. Ook dronk de kapitein twee glazen whisky en water op het verjaardagsfeestje van een bemanningslid vóór het ongeval. Het rapport van de Japanse Transport Safety Board maakte ook duidelijk hoe lang het duurde voordat de lokale autoriteiten een sleepboot hadden gestuurd om de milieuramp die zich in de komende weken zou voltrekken, te assisteren en mogelijk te voorkomen. Slechts vijf dagen na de gronding werd een eerste sleepboot naar het onder Panamese vlag varende schip gestuurd. Het definitieve ongevalsrapport van Panama over het aan de grond houden van de Wakashio Newcastlemax bulkcarrier werd in juli van dit jaar openbaar gemaakt. Er werd ook vastgesteld dat de beslissing van de bemanning om dichtbij de kust naar een wifi-signaal te zoeken de voornaamste oorzaak van het ongeval was. Het duurde 18 maanden om de overblijfselen van de gigantische Wakashio te verwijderen, die zich in tweeën splitste op riffen nabij een beschermd UNESCO-werelderfgoed.

Bij de aankondiging van maatregelen om een nieuwe herhaling van een ramp in Wakashio-stijl te voorkomen, gaf MOL de reden waarom het schip zijn doorgangsplan had gewijzigd van een gat van 22 zeemijl tussen het schip en het eiland Mauritius naar slechts twee zeemijl. De genoemde reden was, volgens een persbericht van december 2020, “het betreden van een gebied binnen het communicatiebereik van mobiele telefoons”. Bovendien onthulde MOL dat de bemanning een zeekaart gebruikte zonder voldoende schaal om de nauwkeurige afstand tot de kust en de waterdiepte te bevestigen. Bovendien zei MOL dat een bemanningslid de juiste wachtdienst had verwaarloosd, zowel visueel als via de radar. Onderzoek naar de Wakashio concentreerde zich meestal op de bemanning. Er is echter minder aandacht voor de tekortkomingen van de kuststaat Mauritius. Volgens Stephen Spark, een in Groot-Brittannië gevestigde maritieme journalist, Splash -lezer en fervent volger van Mauritiaanse zaken, was de kustbewakingsradar van het land slecht onderhouden en waren sommige eenheden buiten werking; de kustwachtpost bij Pointe du Diable, vlakbij de grondplaats, was onderbemand en de dienstdoende officier kon de radar- en radioapparatuur niet goed gebruiken. Hierdoor werd het schip volgens Spark niet gewaarschuwd voor het gevaar waarin het verkeerde.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2023 12:06:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Kapitein van cruiseschip Viking Sigyn krijgt 5,5 jaar cel voor fatale aanvaring op Donau

De kapitein van een cruiseschip dat in 2019 betrokken was bij een dodelijke aanvaring op de Donau in Boedapest, is veroordeeld tot 5,5 jaar gevangenisstraf. Er vielen 27 doden toen het schip in de Hongaarse hoofdstad tegen een rondvaartboot botste. Het was de grootste ramp in een halve eeuw op de Donau. De Viking Sigyn raakte op 29 mei 2019 het toeristenbootje Hableány onder een brug, toen het hard aan het regenen was. Het kleinere vaartuig, met 35 mensen aan boord, zonk binnen tientallen seconden. Van de opvarenden kwamen er 27 om het leven: 25 Zuid-Koreaanse toeristen en de twee Hongaarse bemanningsleden. Eén Zuid-Koreaanse opvarende is nog altijd niet teruggevonden. De Oekraïense kapitein betuigde dinsdag in de rechtbank "diepe spijt", kort voordat hij werd veroordeeld voor nalatigheid. "Ik kan niet één minuut ontsnappen aan de herinneringen van deze verschrikkelijke tragedie. Ik kan niet slapen en ik denk dat dit iets is waar ik de rest van mijn leven mee moet leven", zei hij zichtbaar geëmotioneerd. De zestiger, die al sinds 2019 vastzit, werd vrijgesproken voor het niet verstrekken van hulp aan de schipbreukelingen. De kapitein focuste zich volgens de aanklagers minutenlang niet op het besturen van het 135 meter lange cruiseschip en gaf zijn personeel niet direct opdracht de schipbreukelingen te helpen. Hij werkte al ongeveer dertig jaar als kapitein toen de aanvaring plaatsvond.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2023 15:14:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Turks vrachtschip raakt mijn voor de kust van Roemenië

Afdrijvende zeemijn uit het Sovjettijdperk van het YaM-type voor de kust van Roemenië, 2022
Donderdagochtend raakte een vrachtschip een mijn voor de kust van Roemenië, waarbij het lichte schade opliep. "Het schip heeft naar verluidt een explosie ervaren om ongeveer 09.20 uur UTC (GMT). Het schip ging voor een korte periode voor anker om de schade te beoordelen", aldus beveiligingsadviesbureau Ambrey in een update. 'Om 12.10 uur hervatte het schip de vaart.' Het incident vond plaats nabij de ingang van het Sulinakanaal, een strategische waterweg die de Zwarte Zee met de Donau verbindt. Het kanaal is een van de belangrijkste verkeersaders voor de Oekraïense graanhandel, en op de ankerplaats bij de ingang is het voortdurend druk. De Turkse scheepvaartwaarnemer Yoruk Isik vertelde Reuters dat het schip het stukgoedschip Kafkametler was en dat de ontploffing kleine schade aan een ballasttank veroorzaakte. Er zijn geen gewonden gemeld. Donderdagavond lag Kafkametler voor anker op de noordelijke tak van de Donaudelta, vlakbij de Oekraïense haven Vylkove. Gisteren waarschuwde de Britse defensie-inlichtingendienst dat het reden had om aan te nemen dat Rusland zeemijnen zou kunnen gebruiken om civiele schepen aan te vallen op de toegangswegen naar Oekraïense havens, en de schade vervolgens aan Oekraïne te wijten. Rusland heeft herhaaldelijk de Oekraïense haveninfrastructuur aangevallen voor de graanexport, in een poging de landbouweconomie te schaden.

Abchazië staat Rusland toe een nieuwe marinebasis te bouwen
Abchazië, een afgescheiden regio van Georgië, heeft ermee ingestemd de Russische marine toe te staan een marinebasis te bouwen op het grondgebied onder haar controle. “We hebben een overeenkomst getekend en in de nabije toekomst zal er een permanente basis van de Russische marine in het Ochamchira-district zijn”, zei Aslan Bzhania, het hoofd van de door Rusland gesteunde regering van Abchazië, woensdag in een gesprek met de Russische staatsmedia. “Dit soort interactie zal blijven bestaan. Er zijn ook dingen waar ik niet over kan praten.” In 2008, nadat de NAVO te kennen had gegeven dat zij de toetredingsaanvraag van Georgië in overweging zou nemen, kwamen Russische troepen tussenbeide ter ondersteuning van etnische separatistische groeperingen in de grensgebieden van Zuid-Ossetië en Abchazië. Na enkele maanden Russische voorbereiding waren de vijandelijkheden binnen twee weken voorbij. Een staakt-het-vuren-overeenkomst vereiste dat Georgië troepen uit de regio's terugtrok; het Russische leger zou zich ook terugtrekken, maar breidde zijn aanwezigheid ter plaatse uit met permanente basisinfrastructuur. Hoewel Abchazië democratisch wordt bestuurd, levert Rusland volgens Freedom House het grootste deel van zijn staatsbegroting. Alleen Rusland, Venezuela, Nicaragua, Nauru en Syrië erkennen Abchazië als een soevereine natie; alle andere VN-lidstaten beschouwen het als een deel van Georgië.

Gezien de context reageerde de Georgische regering boos op de aankondiging van Bzjania en noemde het een “flagrante schending van de soevereiniteit en territoriale integriteit van Georgië”. Een basis in Abchazië zou de Russische marine een nieuwe veilige haven bieden, verder weg van de Oekraïense strijdkrachten. Oekraïne heeft geen zeegaande marinevloot, maar zijn onbemande oppervlaktedrones, kruisraketten en anti-scheepsraketten hebben van de westelijke helft van de Zwarte Zee een uitdagende operationele omgeving gemaakt voor de Russische marine. Als reactie op herhaalde aanvallen heeft Rusland de marinepatrouilles nabij de Oekraïense kust stopgezet en het grootste deel van zijn vloot teruggetrokken van Sebastopol naar de haven van Novorossiysk, aan de noordoostelijke oever van de Zwarte Zee. “De functionele nederlaag van de Zwarte Zeevloot – en ik zou zeggen dat dit het geval is omdat zij gedwongen is zich te verspreiden naar havens van waaruit zij geen effect kan hebben op Oekraïne – is een enorme verdienste”, aldus de Britse minister van strijdkrachten James James. Heappey op donderdag.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2023 15:19:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Negen migranten gearresteerd wegens piraterij na redding door offshore-vaartuig

De Spaanse autoriteiten hebben negen migranten gearresteerd op beschuldiging van piraterij omdat ze de bemanning van het schip dat hen voor de kust van Marokko redde, bedreigden. Maandagavond kwam de OSV Vos Pace twee migrantenboten tegen op een positie ongeveer 50 zeemijl ten noordoosten van Lanzarote, het meest oostelijke eiland van de Canarische Eilanden. De eerste boot werd omstreeks 23.30 uur gevonden en had ongeveer 44 mensen aan boord. De tweede bevond zich kort daarna en had nog eens 35 inzittenden. De meerderheid bestond uit mannen uit Noord-Afrikaanse landen, samen met een tiental vrouwen en kinderen. Alle 79 werden aan boord genomen. Omdat de ontmoeting plaatsvond in wateren binnen het Marokkaanse gebied dat verantwoordelijk is voor reddingsacties op zee, vertrok Vos Pace naar de haven van Tan Tan, Marokko om de overlevenden af te leveren. Terwijl ze onderweg waren naar Tan Tan, 'muitten' negen migranten aan boord van de OSV en gaven ze de bemanning het bevel naar Spaans grondgebied op de Canarische Eilanden te gaan, waar ze de kans zouden krijgen asiel aan te vragen op EU-grondgebied. De bemanning veranderde van koers richting Fuerteventura en informeerde de Spaanse autoriteiten van tevoren dat sommige migranten "zeer agressief" waren geworden en messen trokken toen ze hoorden dat ze op weg waren naar Marokko, aldus EFE.

De Spaanse politie in oproeruitrusting ontmoette het schip bij de pier en arresteerde de negen verdachten. De mannen worden beschuldigd van piraterij, waar bij veroordeling een minimumstraf van tien jaar gevangenisstraf op staat. De overige 70 door Vos Pace geredde migranten zullen worden ondervraagd en verwerkt. Kapingen gepleegd door geredde migranten zijn al eerder gemeld. In 2020 gingen Britse troepen aan boord en namen de controle over de tanker Nave Andromeda over van een groep van zeven verstekelingen, die naar verluidt de bemanning hadden bedreigd. De kapitein had opdracht gegeven zich voor de veiligheid terug te trekken naar de citadel van het schip. De reder zei later dat het "geen kaping" was, en Britse aanklagers weigerden de verdachten te vervolgen, die vervolgens asiel in Groot-Brittannië aanvroegen. Er zijn ook duidelijke misverstanden geweest: in juni reageerden Italiaanse militaire commando's op een rapport dat 15 met messen zwaaiende "piraten" de controle over de ro/ro Galatea Seaways hadden overgenomen ; Bij het instappen constateerde het team dat onder de verdachten een zwangere vrouw, een man met een gebroken enkel en twee kinderen met symptomen van onderkoeling waren. De verstekelingen beweerden dat ze een mes hadden gebruikt om de canvas bekleding van de vrachtwagen waarin ze zaten open te snijden. waren ondergedoken.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2023 15:25:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn-dreiging naarmate meer schepen zich opmaken om de nieuwe scheepvaartcorridor van Oekraïne binnen te varen

Nog eens twaalf internationale koopvaardijschepen maken zich op om de nieuwe scheepvaartcorridor van Oekraïne binnen te varen, ook al heeft nieuwe inlichtingen uit Londen gewaarschuwd voor de dreiging dat Rusland mijnen gaat leggen om de nieuwe handelsroute af te schrikken. Medio juli trok Rusland zich terug uit het Black Sea Grain Initiative, een door de Verenigde Naties bemiddeld scheepvaartverdrag, waarna Kiev heeft gewerkt aan het opzetten van een alternatieve route om zijn export te beheren, terwijl het zich ook richtte op de Russische marine-infrastructuur om de nieuwe maritieme corridor buiten de deur te houden. van aanval. “In totaal hebben we er twaalf om de nieuwe gang binnen te gaan, en tien om te vertrekken. Dat is vanaf nu”, vertelde de woordvoerder van de Oekraïense marine, Dmytro Pletenchuk, woensdag tijdens een online media-briefing. Het toenemende verkeer komt in een tijd van potentieel verhoogd risico, nadat Groot-Brittannië gisteren waarschuwde dat Rusland zeemijnen zou kunnen gebruiken tegen de civiele scheepvaart in de Zwarte Zee, onder meer door ze op de nadering van Oekraïense havens te leggen.

“Rusland wil vrijwel zeker vermijden dat burgerschepen openlijk tot zinken worden gebracht, maar in plaats daarvan Oekraïne valselijk de schuld geven van eventuele aanvallen op burgerschepen in de Zwarte Zee”, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring. Rusland heeft ook de luchtaanvallen op de Oekraïense havens opgevoerd met drones en raketaanvallen die tot nu toe 130 infrastructuurfaciliteiten hebben beschadigd en bijna 300.000 ton graan hebben vernietigd, aldus Groot-Brittannië. Volgens gegevens van het Oekraïense ministerie van Landbouw is de Oekraïense graanexport in het seizoen juli-juni 2023/24 met 24% gedaald, omdat de belangrijkste exportroutes van het land waren geblokkeerd. Niettemin zijn er de afgelopen weken voldoende tekenen geweest van toegenomen exportactiviteit in Oekraïense havens. “Het vrachtordervolume voor het laden van agrarische grondstoffen in Oekraïense havens is nog steeds hoger, wat erop wijst dat de daadwerkelijke export de komende weken en maanden zal versnellen”, aldus Ulf Bergman, senior econoom bij charterplatform Shipfix. Het totaal van de afgelopen week bereikte het hoogste niveau van het jaar, waarbij de huidige week op koers ligt om de resultaten van de afgelopen week te overtreffen en een nieuw hoogtepunt voor het jaar te bereiken.

"Vergeleken met de wekelijkse volumes tijdens de zomer zien we momenteel een stijging met een factor drie tot vier", aldus Bergman. De vrachtordergegevens van Shipfix voor de huidige week wijzen op een verschuiving in de handelspatronen. Aanvankelijk werd de stijging van de ordervolumes gedomineerd door zendingen van handzaam formaat naar Europese havens. Een nieuwe ontwikkeling is echter vorige week begonnen en heeft zich in de eerste helft van deze week versneld. De vraag naar verzendingen van Oekraïense landbouwgrondstoffen naar China en het Verre Oosten is aanzienlijk toegenomen en vertegenwoordigt meer dan een derde van de volumes van de afgelopen drie dagen. De toegenomen vraag naar langeafstandszendingen heeft ook geleid tot een verschuiving in de eisen aan schepen. Na gedomineerd te zijn door kleine schepen, is de vraag naar grotere tonnage in de handel de afgelopen week gestegen. “In dit stadium lijken de panamaxen de belangrijkste begunstigden te zijn van de verandering in de vraag”, vertelde Bergman vandaag aan Splash .

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2023 16:20:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Cruiseschip redt man die Solo Pacific Row probeert te roeien van omgeslagen boot

Robinson aan boord van de Pacific Explorer
Een 24-jarige man uit Brisbane, Australië, die probeerde de jongste persoon te worden die ooit over de Stille Oceaan heeft geroeid, beëindigt in plaats daarvan zijn reis aan boord van een cruiseschip van 77.000 ton, dat geluk heeft dat hij nog leeft. Zijn boot was omgeslagen in de Stille Oceaan, 200 kilometer voor de kust van Vanuatu, op wat hij tegen ABC News Australia had verteld dat het de ‘make or break’-etappe van zijn gewaagde reis zou zijn. Tom Robinson is een ervaren oceaanroeier en hij bouwde zijn 24 voet boot gedurende een periode van vijf maanden met de hand, speciaal ontworpen voor optimaal oceaanroeien. Hij begon zijn reis vanuit Peru in juli 2022, in de verwachting dat het minstens twaalf maanden zou duren voordat zijn solo-roei-avontuur 8.500 zeemijl zou afleggen. Hij plande verschillende tussenstops om te bevoorraden en de culturen van de Stille Zuidzee te verkennen, maar had nooit verwacht dat hij zijn 7 meter lange houten boot zou inruilen voor een cruiseschip van 240 meter.

Robinson vertrekt uit Samoa
Robinson was op 1 oktober uit Luganville, Vanuatu vertrokken, na drie weken op het eiland in de Stille Zuidzee te hebben doorgebracht. Het was de vijfde en laatste etappe van zijn reis, aangezien hij verwachtte in december Cairns, Australië, te bereiken. De reis omvatte echter een reis naar het zuidwesten door de Straat van Bougainville, een gebied dat hij op zijn website beschrijft als bekend om zijn sterke stroming en windstoten. Het Noumea MRCC ontving in de middag van 4 oktober een signaal van een noodboei en stuurde een Frans marinevliegtuig vanuit Nieuw-Caledonië om de zoektocht te beginnen. Tegelijkertijd werd het P&O Cruises-schip Pacific Explorer , dat zich in het gebied bevond, gewaarschuwd voor de noodsituatie en gevraagd om deel te nemen aan de zoek- en reddingsacties. Volgens passagiers aan boord vertelde kapitein Alan Nixon hen dat het cruiseschip in noordwestelijke richting zou uitwijken. Het Franse vliegtuig was de eerste die Robinson lokaliseerde en meldde dat ze hem naakt bovenop zijn omgevallen boot hadden zien staan. Later zei hij in een verklaring dat zijn boot werd overspoeld door een onverwacht grote golf die door het hoofdluik was gekomen en de cabine onder water had gezet.

Pacific Explorer vond Robinson zittend bovenop zijn omgevallen boot
Het cruiseschip maakte een omleiding van ruim 160 kilometer en bereikte het gebied op 5 oktober rond 7.00 uur lokale tijd. Ze vonden Robinson bovenop zijn boot. Ze waren in staat langszij te manoeuvreren en meldden dat Robinson, ondanks dat hij minstens tien uur boven op de boot had gezeten, in staat was de touwladder van het cruiseschip in veiligheid te brengen. P&O en Robinson brachten een verklaring uit waarin hij iedereen bedankte voor hun steun en hulp. Het cruiseschip meldde dat hij schone kleding, voedsel en water had ontvangen en naar het medisch centrum was gebracht. Hij werd behandeld voor niets meer dan zonnebrand en uitdroging, maar verder zou hij in goede gezondheid en geest verkeren. P&O gaf foto's vrij van hem tijdens de ontmoeting op het cruiseschip met de bemanningsleden die hem hadden gered, waardoor hij een nieuwe beroemdheidsstatus kreeg. De Pacific Explorer heeft zijn reis naar Auckland, Nieuw-Zeeland hervat, waar hij op 9 oktober zal aankomen. Verwacht wordt dat Robinson van daaruit naar huis zal vliegen. Mediaberichten uit Nieuw-Zeeland geven aan dat het de tweede reddingsactie voor de Pacific Explorer in slechts enkele dagen was. Op 24 september hebben ze in samenwerking met de marine van Fiji twee mensen gered van een zeilboot van 12 meter ten zuiden van Fiji. De boot gaf een noodoproep uit nadat een derde persoon aan boord door de giek om het leven kwam.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2023 17:11:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Onder Kameroen vlag varende tanker is op drift geraakt voor de kust van Indonesië

Een 26 jaar oude olietanker, onderdeel van de schaduwvloot die Russische ruwe olie vervoert, is momenteel op drift in de Indische Oceaan. Zoals voor het eerst gemeld door Bloomberg , bevindt de aframax-tanker Turba van 106.547 dwt zich ongeveer 300 km ten westen van Atjeh, Indonesië, en geeft dit aan dat hij niet onder bevel staat – wat betekent dat hij niet op eigen kracht kan manoeuvreren. Schepen gebruiken deze status om ander verkeer uit de weg te blijven, meestal vanwege mechanische of gerelateerde storingen. De Turba is eerder betrapt tijdens het transporteren en overbrengen van Russische ruwe olie naar andere schepen. Half september fotografeerde Bloomberg zelfs de overdracht tussen de Turba- en Simba- tankers in de Laconische Golf voor de kust van Griekenland. Het addertje onder het gras was dat de twee, althans volgens de AIS-gegevens, mijlenver uit elkaar moesten liggen. De afwijking in de reële en elektronische locaties van meer dan zes kilometer is een van de manieren waarop het schip-tot-schip-transport van gesanctioneerde Russische brandstof en ruwe olie wordt uitgevoerd. Door valse coördinaten aan AIS te geven, ook wel spoofing genoemd, kunnen kopers verbergen dat ze Russische ruwe olie en brandstof boven de goedgekeurde prijzen kopen. De G7 verleende vrijstellingen voor de behandeling van Russische olie en brandstof die op of onder een vast niveau werd verhandeld – $60 per vat voor ruwe olie en $100 voor hoogwaardige geraffineerde brandstoffen zoals benzine en diesel.

Ook al zijn de meeste tankers van die leeftijd al gesloopt, toch is dat niet het grootste probleem van Turba . Het voert ook de vlag van Kameroen, die op de zwarte lijst staat van het MoU van Parijs inzake havenstaatcontrole. Bovendien is het schip niet verzekerd door International Group P&I-clubs, aangezien de laatste volledige inspectie van de tanker in 2017 plaatsvond. Minstens veertig schepen die tussen begin december en begin februari Russische olie naar China en India vervoerden, beschikten volgens Equasis niet over een verzekering van leden van de International Group of P&I-clubs of over routinematige veiligheidsmanagementcertificaten. Drie schepen, waaronder de Turba , beschikten niet over een classificatie die de zeewaardigheid aantoonde. Toen de Europese Unie sancties tegen Rusland oplegde, werd de nogal uit vorm geraakte Turba onderdeel van de enorme schaduwvloot die de olie en brandstof van het land vervoerde. De opkomst van de vintage schaduwvloot die ladingen vervoert voor Iran, Venezuela en Rusland is uitgegroeid tot meer dan 600 schepen vandaag de dag. Zuidoost-Azië – een belangrijk kruispunt voor de internationale tankerhandel – heeft onlangs een groot aantal ongelukken met de donkere vloot gekend, met de explosie van de Pablo aframax in mei en het aan de grond houden van de VLCC Young Yang vorig jaar. Er waren in 2022 minstens acht aanvaringen, aanvaringen of bijna-ongevallen waarbij tankers betrokken waren die gesanctioneerde olieproducten vervoerden – hetzelfde aantal als in de voorgaande drie jaar, volgens verzekeringsmaatschappij Allianz. Tankers die ouder dan 20 jaar nog in bedrijf waren, vormden vóór de coronacrisis slechts 1% van de mondiale tankervloot en waren vóór de invasie van Oekraïne eind februari vorig jaar met 3% nog steeds een zeldzaamheid. Volgens gegevens van makelaar Braemar zijn ze nu op weg om tegen medio 2025 11% van de totale vraag naar tankers te dekken.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2023 17:15:43    Onderwerp: Reageren met citaat

De scheepvaart is alert nu de oorlog van Israël met Hamas de vijfde dag ingaat

De oorlog die is uitgebroken tussen Israël en Hamas heeft een haven 10 km ten noorden van de grens met de Gazastrook gesloten, die momenteel wordt bestormd door het Israëlische leger (foto), terwijl de internationale scheepvaart is gewaarschuwd uiterst voorzichtig te zijn bij het passeren in de buurt van Gaza. de regio. Ashkelon, de grootste olieterminal van Israël, is gesloten terwijl militaire operaties gaande zijn en Chevron heeft ook laten weten dat het van het Israëlische ministerie van Energie de opdracht heeft gekregen om het aardgasveld van Tamar voor de noordkust van het land te sluiten in de nasleep van de verrassingsaanvallen van Hamas op Israël. Zaterdag. Andere havens – met name Haifa en Ashdod – blijven maritiem verkeer accepteren. “Hoewel de onmiddellijke gevolgen voor de scheepvaart en grondstoffen waarschijnlijk beperkt zullen zijn, kunnen diplomatieke en andere ontwikkelingen in de bredere regio gevolgen op langere termijn hebben die de handel over zee kunnen beïnvloeden”, suggereerde een update van charterplatform Shipfix, wijzend op Iran, een bondgenoot van Hamas.

Analisten bij Fearnleys voerden aan dat het onwaarschijnlijk is dat de oorlog rechtstreekse gevolgen zal hebben voor de scheepvaartmarkten. Er zijn echter een paar indirecte effecten die de Noorse makelaardij schetste, waaronder het feit dat het opheffen van de sancties tegen Iran niet waarschijnlijk meer is. Nog verontrustender was Ole-Rikard Hammer van Arctic Securities, die in een notitie aan klanten opperde: “De geschiedenis van conflicten in de Golf van het Midden-Oosten is dat de vraag naar tonnage stijgt als reactie op de vrees voor olietekorten. De impact op de tarieven hangt af van het conflict en van de fundamentele marktachtergrond. In dit geval beschouwen wij de tankermarkt als zeer krap. De vraag stijgt seizoensafhankelijk en de oorlog tussen Israël en Hamas zal naar verwachting hieraan bijdragen. We verwachten dat de VLCC-markt de grootste impact zal zien.”

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2023 17:19:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Chinees containerschip New Polar Bear voltooit eerste rondreis door Noordpoolgebied

De Chinese rederij NewNew Shipping Line heeft de allereerste retourreis voltooid van de inaugurele lijndienst die China en West-Rusland via het Noordpoolgebied met elkaar verbindt. De NewNew Polar Bear, die kan worden geladen met bijna 1.638 standaardcontainers (TEU), bereikte de eindbestemming, Sint-Petersburg, na een terugreis van zes weken in augustus 2033 in Shanghai. Tijdens het weekend had het schip tussenstops in Arkhangelsk, langs de Noordelijke Zeeroute (afgekort de NSR), in september 2023, en Baltiysk, langs de Oostzee. Het schip vertrok in juli 2023 vanuit Sint-Petersburg voor de oostelijke etappe en bereikte Shanghai op 4 augustus, volgens rapporten van de HNN. De dienstinitiatie in juli ging vergezeld van een grootse lanceringsceremonie in Moskou, bijgewoond door verschillende Arctische en handelsfunctionarissen. De dienst van NewNew Shipping Line vertegenwoordigt naar verluidt de allereerste poging om regelmatig containervervoer in het Noordpoolgebied te starten. Momenteel wordt het vrachtverkeer langs de NSR sterk gedomineerd door het gerapporteerde transport van vloeibaar aardgas (LNG) en ruwe olie.

Deze reis is er een waarvan het bedrijf en de Russische functionarissen vurig hopen dat deze zich zal ontwikkelen tot een reguliere en seizoensgebonden lijndienst over het Noordpoolgebied. Het Arc5-ijsclassificatiemechanisme van het schip maakt het mogelijk om van juli tot november langs het kanaal te varen. De NewNew Shipping Line bereikte dit jaar zomer met vijf van haar containerschepen het Noordpoolgebied met diensten langs de route tussen St. Petersburg en China. De schepen zijn de Xin Xin Hai 1 (2.741 TEU), de Xin Xin Tian 1 (2.741 TEU) en de NewNew Star (3.534 TEU). Eén extra schip verzorgt alleen de route voor het kortere traject naar Archangelsk. De nieuwe rondreis van de NewNew Polar Bear is de eerste in zijn soort waarbij een reguliere dienst wordt opgezet in plaats van ad-hoc of experimentele containerschipreizen zoals Maersk's reis van 2018 met de Venta Maersk. Volgens berichten uit de sectormedia is de NewNew Shipping Line van plan de Arctische vloot snel uit te breiden en tot 10 extra boxships op die route toe te voegen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2023 10:59:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Het aantal piraterijincidenten neemt in 2023 wereldwijd toe en keert de neerwaartse trend om

Het ICC International Maritime Bureau (IMB) rapporteert een toename van de piraterijactiviteit wereldwijd tegen de scheepvaart gedurende de eerste negen maanden van 2023, waarmee een trend wordt omgebogen waarin de activiteit een modern dieptepunt had bereikt. Uit het rapport over het derde kwartaal blijkt dat er sprake is van een toename van piraterij in de Golf van Guinee, de ankerplaats van Callao in Peru, de Straat van Singapore en Zuidoost-Azië, de drie belangrijkste hotspots voor piraterij, met een bijzonder alarmerende stijging van het aantal piraterij. bemanning die bij deze incidenten werd gegijzeld. Het aantal incidenten tegen schepen wereldwijd was in de eerste negen maanden van 2023 met 10 procent gestegen ten opzichte van 2022. In totaal ontving de IMB meldingen van 99 aanvallen, vergeleken met 90 in de eerste negen maanden van 2022. De stijging overtrof ook het activiteitenniveau. in 2021, toen er in de eerste negen maanden van het jaar 97 incidenten werden geregistreerd. Hoewel het IMB gelooft dat de meeste aanvallen opportunistisch zijn, benadrukken ze dat de piraten effectiever zijn geworden in hun tactieken. De daders gingen aan boord van 89 procent van de schepen waarop zij het doelwit waren, of in totaal 85 schepen in de eerste negen maanden van 2023. Meestal waren het bulkschepen, die goed waren voor 40 van de aangevallen schepen, maar ook tankers en containerschepen waren het doelwit, evenals kleinere schepen, waaronder commerciële vissersboten.

De incidenten waren vrijwel gelijk verdeeld tussen schepen die voor anker lagen of onderweg waren. In totaal lagen er 51 voor anker toen ze werden aangevallen terwijl 40 onderweg waren. Er lagen slechts acht schepen op hun ligplaats toen ze werden vastgemaakt. Het aantal bemanningsleden dat tijdens de incidenten werd gegijzeld, verdrievoudigde bijna (van 27 naar 69), waarbij de IMB de gewelddadige aard van sommige aanvallen opmerkte. Toen bijvoorbeeld in april de onder Singaporese vlag varende producttanker MT Success 9 werd aangevallen rond 307 zeemijl ten zuidwesten van Abidjan, Ivoorkust, werd het schip aan boord gebracht door twaalf piraten die skimaskers en handschoenen droegen en bewapend waren met geweren. Bij het kapen van de tanker werd de bemanning vastgehouden met kabelbinders en gegijzeld omdat een deel van de olielading was gestolen. Voordat ze het schip verlieten, vernielden de piraten ook de navigatieapparatuur van de tanker. “De Golf van Guinee is een zorgwekkende regio met een stijging van het aantal gerapporteerde incidenten, in tegenstelling tot de neerwaartse trend die we de afgelopen twee jaar hebben gezien”, aldus IMB-directeur Michael Howlett. Gedurende de eerste negen maanden van 2023 is het aantal van het aantal gemelde incidenten bedroeg 21 vergeleken met 14 vorig jaar, en met name naast de 51 gegijzelde bemanningsleden werden er 14 ontvoerd, tegenover geen enkele in 2022, en twee bemanningsleden raakten gewond bij de incidenten. Kust, Sierra Leone en Congo.

Zuidoost-Azië blijft echter het belangrijkste gebied voor piraterijaanvallen. Van de 99 gerapporteerde incidenten wereldwijd vonden er 53 plaats in Zuidoost-Azië en specifiek 33 in de Straat van Singapore. Het IMB merkt op dat 25 procent van de incidenten in juli werd gemeld. Hoewel de meeste meldingen kleine misdaden bleven betreffen, waarbij scheepsvoorraden of eigendommen werden gestolen, merkten zij echter op dat vijf bemanningsleden werden gegijzeld en twee werden bedreigd tijdens het aan boord gaan in de Straat van Singapore. Elders in de wereld ontving de IMB meldingen van een toenemend aantal incidenten, ook in de Callao Anchorage in Peru. Daar werden negen bemanningsleden gegijzeld tijdens 13 incidenten. Ook registreerde de organisatie een stijging van het aantal incidenten op de Indonesische archipel. Het IMB hernieuwde zijn oproep tot regionale inspanningen om de scheepvaart en handel te beschermen, nu het aantal incidenten opnieuw toeneemt. Verder uitten zij ook hun bezorgdheid over het risico van laattijdige of onderrapportage van incidenten. Ze prezen de lokale autoriteiten voor het onderzoeken van bijna alle gemelde incidenten, waarbij ze opmerkten dat late berichtgeving de inspanningen van de autoriteiten belemmert.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2023 11:04:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Gevechten in Gaza kunnen leiden tot verstoring van de scheepvaart in de Straat van Hormuz

IRGC Schade door explosies, vermoedelijk veroorzaakt door een Iraanse zeeslakmijn op de tanker Kokuka Courageous, Golf van Oman, 2019
Terwijl de verdenking groeit van Iraanse betrokkenheid bij de planning van de terroristische aanslagen in Israël afgelopen weekend, richten analisten hun aandacht op de mogelijkheid dat het conflict zich verspreidt naar de Perzische Golf en de Straat van Hormuz, 's werelds belangrijkste doorvoerknooppunt voor tankers. Zaterdag lanceerde de door Iran gesteunde Palestijnse militante groep Hamas een verrassingsaanval op meerdere Israëlische steden langs de versterkte grens met Gaza. Hamas-strijders vielen zowel Israëlische soldaten als burgers aan, waarbij bij de eerste aanval ongeveer 1.200 mensen omkwamen. Hamas krijgt steun van de Iraanse Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC) en coördineert grote operaties met zijn sponsors in Teheran, aldus defensieanalisten. Onder verwijzing naar Hamas-vertegenwoordigers meldt de Wall Street Journal dat IRGC-functionarissen aanwezig waren tijdens enkele van de planningsvergaderingen voor de aanval van zaterdag, en dat Iran groen licht gaf voor de operatie. De bronnen van het Journal binnen Hamas suggereerden dat de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Hossein Amir-Abdollahian, persoonlijk twee van deze bijeenkomsten had bijgewoond. De regering-Biden heeft beweerd dat zij gelooft dat de Iraanse leiders verrast waren door de aanval en zich waarschijnlijk niet bewust waren van de timing of de omvang van de aanval.

Als Israël besluit vergeldingsacties te ondernemen tegen Iraanse strijdkrachten of hun proxygroepen, zou Iran actie kunnen ondernemen om de doorvoer door de Straat van Hormuz te beperken voor tankers met Israëlische of Amerikaanse banden. De marinedivisie van het IRGC beschikt over een vloot van kleine aanvalsboten, die koopvaardijschepen kunnen lastigvallen, aan boord gaan en in beslag nemen - of beschadigen. Een verhoogd risico zou de verzekeringstarieven kunnen verhogen of het aanbod van tankers die bereid zijn de reis te maken kunnen verminderen; beide zouden een effect hebben op de oliemarkt. “Elke scheepvaart die gelieerd is aan Israël wordt in het bijzonder blootgesteld”, zegt Cormac Mc Garry, een maritiem analist bij Control Risks, in gesprek met Foreign Policy. “Welke route dit ook neemt, als Israël wraak neemt op Iran en Iran de aan Israël gelieerde scheepvaart in de Straat van Hormuz aanvalt, zal dit krachtiger zijn dan de gebruikelijke Iraanse aanvallen op de scheepvaart in de zeestraat.”

Gevolgen voor de Israëlische scheepvaart
Volgens verzekeraar Gard zijn de gevolgen van het conflict voor de Israëlische havens, althans tot nu toe, beperkt. De haven van Ashkelon is officieel gesloten, gezien de nabijheid van Gaza, maar Gard meldt dat de havenautoriteit van geval tot geval toestemming geeft aan schepen om aan te meren en te lossen. De nabijgelegen haven van Ashdod is met beperkingen geopend en klaar voor gebruik, met uitzondering van bepaalde ladingen met gevaarlijke goederen. Explosieven en giftige gassen zijn tijdelijk verboden in de haven. Maersk Line heeft klanten laten weten dat haar vrachtactiviteiten in de belangrijkste hubhavens Ashdod en Haifa niet substantieel zijn getroffen. Ook de weg- en spoorverbindingen met het achterland van de haven verliepen vlot. Reizen naar deze havens zijn veel duurder geworden om te verzekeren, meldt Reuters. De oorlogsrisicopremies zijn met een factor 10 gestegen en lopen nu op tot 0,2 procent van de waarde van een schip. Het is onwaarschijnlijk dat één commerciële exploitant zich door obstakels zal laten afschrikken. De Israëlische rederij ZIM, die gedeeltelijk eigendom is van de overheid, heeft verklaard dat haar vloot beschikbaar is om indien nodig het nationale belang te dienen. “De bedrijfsschepen zullen bij voorrang worden ingezet om vracht van waar dan ook ter wereld naar Israël over te brengen, in overeenstemming met de eisen en behoeften van het Ministerie van Defensie en de Israëlische regering”, aldus Eli Glickman, CEO van ZIM, in een verklaring. “ZIM zal de staat Israël in deze moeilijke tijd steunen en zijn eerste prioriteit zal zijn het vrijmaken van de benodigde middelen om Israël in deze harde en moeilijke situatie te helpen.”

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2023 11:08:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Haven van Antwerpen bestelt Europa's eerste volledig elektrische sleepboot bij Damen

De haven van Antwerpen-Brugge zal de eerste haven in Europa worden met een volledig elektrische sleepboot dankzij een nieuwe bestelling van zes werkboten bij Damen. De aankoop van de vlootvernieuwing omvat vijf dieselaangedreven havensleepboten met omgekeerde hekaandrijving en een volledig elektrische versie van hetzelfde ontwerp, genaamd de RSD-E. De batterij-elektrische variant zal een trekkracht van 70 ton hebben en zal de eerste in zijn soort in Europa zijn. Het RSD-ontwerp is volgens de Haven van Antwerpen energiezuiniger dan vergelijkbare ASD-sleepboten en door het speciale ontwerp kan hij voor meer taken in voorwaartse of achtersteven gerichte richting worden gebruikt. Antwerpen beschikt al over drie RSD-sleepboten en breidt met de order zijn vloot uit. “Met de aanschaf van deze nieuwe energiezuinige sleepboten hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt op weg naar een groene vloot. Onze ambitie is om in 2050 klimaatneutraal te zijn door verschillende duurzaamheidspaden te volgen en te durven pionieren met innovatieve technologieën. Deze sleepboten zijn een goed voorbeeld van hoe onze duurzame toekomst eruit moet zien”, zegt Rob Smeets, Chief Operations Officer bij Port of Antwerp-Brugge. Antwerpen-Brugge zal ook de eerste sleepboten ter wereld debuteren die aangedreven worden door waterstof (Hydrotug van CMB) en door methanol (de eigen Methatug van de haven). De haven van Antwerpen-Brugge is de thuisbasis van het grootste chemische productiecluster van Europa en is verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van alle CO2-uitstoot in België, vertelde woordvoerder Guy Janssens eerder dit jaar aan Euronews. De haven positioneert zich voor een toekomst met een lagere CO2-uitstoot, met windturbines ter plaatse, walstroom en groene, op waterstof werkende apparatuur.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 12 Okt 2023 11:08:01    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 43, 44, 45, 46  Volgende
Pagina 44 van 46

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.