KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


HET KROONVAARDERS INTERVIEW
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 18, 19, 20  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 10:51:04    Onderwerp: HET KROONVAARDERS INTERVIEW Reageren met citaat

zo/28/aug/2011

Het interview met Willem Visser

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Eigenlijk wilde ik niet varen, maar werd gepusht door mijn vader, die zelf jarenlang bij de KNSM heeft gevaren. In 1970 maakte ik op 15 jarige leeftijd mijn eerste reis.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Ik ben begonnen bij de Koninklijke Hollandsche Lloyd en werd daar aangesteld als bakzeun. Ik was vanwege mijn leeftijd nog te jong om aan dek te mogen werken. Ik mocht de bediening doen en de verblijven van de dek en machinedienst schoonmaken. 

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en zo ja, in welke functie?
Eind 1971 ben ik overgestapt naar de Nederlandsche Scheepvaart Unie, wat later de Nedlloyd zou worden en heb daar gevaren als dekjongen, matroos onder de gage, matroos en geintergreerd scheepsgezel. Het laatste hield in dat ik zowel aan dek als in de machinekamer inzetbaar was.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Gelukkig niet, als ik de verhalen hoor van degene die het wel geweest zijn, heb ik het echt niet gemist.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
De reizen naar Brazillie met de Kennemerland van de KHL vond ik echt schitterend. Het was ook het eerste land wat ik ooit aangedaan heb met een schip en heb daar veel ervaring opgedaan, van wat een zeeman hoort te weten. Ik heb Brazillie dan ook vaak mijn 2e vaderland genoemd.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Met de Neder Rhone naar de Perzische Golf. We hebben 4 maanden voor anker gelegen bij Khorramshar. Dit deed de sfeer aan boord niet ten goede en werd iedereen een beetje chagrijnig, mede doordat de alcoholische dranken ook nog eens achter zegel moest.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Santos in Brazillie. Het uitgaansleven was daar in één woord fantastisch.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Khorramshar in Perzie ( Iran ). Na 4 maanden daar ten anker gelegen te hebben, was er daar aan de wal ook niets te beleven.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Nederland, Duitsland, Zweden, Finland, Engeland, Ierland, Belgie, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italie, Griekenland, Libanon, Syrie, Egypte, Lybie, Canarische Eilanden, Zuid Afrika, Mauritius,  Tanzania, Kenia, Somalie, Mozambique, Koeweit, Saudi Arabie, Arabische Emiraten, Iran, Doha, Qatar, Ceylon, Singapore, Thailand, Phillipijnen, Hong Kong, China, Taiwan, Japan, Zuid Korea, Brazillie, Argentinie, Uruguay, Panama, Mexico, Amerika, Australie, Nieuw Zeeland, Haiti, New Caladonie.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Ik vond Zuid Afrika een prachtig mooi land, een schitterende natuur. Ik ben daar ook op fotosafari geweest tijdens het verblijf in Durban. Heb ook de Big Five gezien ( Olifant, Neushoorn, Leeuw, Luipaard en de Buffel ) een mooie ervaring. Ja, ik zou dat nog weleens over willen doen. Ik heb tijdens mijn vaartijd vele mooie landen gezien, maar het kwam niet vaak tot excursies. Ik ben eigenlijk nooit verder gekomen dan de vele nightclubs die de havensteden rijk waren. Volgende maand ga ik naar Hong Kong en ben daar nog nooit op de Victoria Peak geweest, waar je een prachtig uitzicht hebt, over Hong Kong en de baai. En iedere keer dat ik daar was, nam ik mij voor om het te gaan bezoeken, maar blijkbaar werd ik steeds naar de kroeg toe getrokken. Nu heb ik de kans om het wel te doen en ga het ook zeker doen.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
In totaal 13 jaar en ben er in mei 1983 mee gestopt.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Ik denk dat de meeste zeelui hiermee te maken hebben gehad. Ik ben er mee gestopt omdat mijn verkering, wat nu mijn vrouw is, er niet meer tegen kon dat ik zo lang van huis was.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Ik ben constructiezager geworden bij Bernet, een staalhandel in Amsterdam. Dit hield in dat ik balken moest gaan zagen voor de bouw, op maat gezaagd. Deze konden varieren van 8 cm breed tot een meter breed en van een zaaglengte van 20 cm tot 24 meter lang. Het leuke was dat dit bedrijf aan de Westhaven gevestigd was en dat ik er met regelmaat zeeschepen zag binnen komen. Ik werd met regelmaat op mijn vingers getikt, wanneer er een schip binnenkwam. Ik stond vaak te kijken en liet de zaag achter voor wat het was. Mijn baas vertelde me dan ook dat mijn werk achter de zaag was en niet meer aan boord van een schip.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Ik werk nog steeds bij hetzelfde bedrijf, maar nu onder de naam ODS. Ik kreeg na 13 jaar last van mijn rug en werd toen overgeplaatst naar kantoor. Ik ben nu werkvoorbereider en moet het magazijn van werk voorzien en de zagerij en conservering draaiende houden. Ben min of meer een schakel tussen de afdeling verkoop en het magazijn en bepaal ik hoeveel werk het magazijn aan kan.  Het is een intensief baantje en absoluut niet geschikt voor mensen die stressgevoelig zijn. Ik hoop over 10 jaar met pensioen te kunnen, wanneer ik 67 word.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Missen doe ik het niet echt meer, daarvoor is het al te lang geleden. Als ik nog eens een reisje zou mogen maken, dan zou ik er geen nee tegen zeggen, hoewel ik weet dat er een hoop veranderd is. De ligtijden in de havens is zeer kort en om op de gemoderniseerde schepen van nu te kunnen varen, zou je weer een curcus moeten doen. Ik denk dat wij nog de goede tijd hebben meegemaakt.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?
Ik heb nog steeds contact met een aantal collega's. Een collega woont in IJmuiden en kom ik daar 2 keer per jaar over de vloer en dat al 30 jaar lang. Een andere collega woont in Schiedam en heb daar ook contact mee, maar zien we elkaar eens in de 2 jaar. Sinds een paar maanden zit ik ook op Facebook en heb ook daar collega's ontmoet, waar ik respertievelijk 35 en 38 jaar geleden mee gevaren heb. We hebben nu regelmatig mail contact en zullen elkaar nog wel eens ontmoeten. Hoewel het bij een van de twee, wat moeilijker zal worden, want die woont in Zweden.

Heb je hobby's.
Voetballen en de scheepvaart zijn mijn grootste hobby's. Ik ben na mijn vaartijd gaan voetballen bij de plaatselijke voetbalvereniging en heb dit 22 jaar gedaan in de laag geklasseerde elftallen. Tot dat ik weer last van mij rug kreeg en 3 jaar achter elkaar aan een hernia geopereerd moest worden en dat was het einde van mijn voetbalcarriere. Ik kijk nu bijna ieder weekend naar het voetballen op de tv en vind het wel best zo. Wat betreft de scheepvaart is en blijft dit mijn grootste passie. Dankzij dit forum heb ik een hoop leuke mensen leren kennen en word er soms een uitstapje gemaakt, waarbij er ook nog eens een persoonlijke ontmoeting plaats vind. Ook heb ik Job Mattijssen mogen leren kennen, die mij en een aantal anderen heeft uitgenodigd om aan boord te komen, tijdens zijn verblijf in Rotterdam een paar jaar geleden. Hij is er twee keer geweest met de Kiowa Spirit en mede door zijn uitgebreide rondleiding die hij toen gaf, heb ik het schip ook daadwerkelijk van voor naar achter gezien en van onder naar boven. Vond dit wel een hoogtepuntje.

Heb je nog iets toe te voegen
Nee, eigenlijk niet, vind het wel mooi zo.


Laatst aangepast door Willem Visser op 25 Mei 2022 10:59:00; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 25 Mei 2022 10:51:04    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 10:51:45    Onderwerp: Reageren met citaat

ma/29/aug/2011

Het interview met Gerrit Hofmeijer

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Ik ben gaan varen omdat ik een ZEEBONK wou zijn, leek me erg stoer.
Dat was op 29 okt 1959, op mijn verjaardag op het ss Orion, ik was toen 15/16 jaar.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Bij de KNSM en wel in de functie bakszeun machinekamer.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en zo ja, in welke functie?
Nee de KNSM is mijn enigiste liefde geweest.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Jazeker, meerdere keren, vooral aan het begin van een reis

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Dat waren voor mij toch wel de twee oude ON schepen Oberon en de Helicon, heb daar zo'n drie jaar op doorgebracht, was 1 grote familie. 

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Mijn slechtste reis was op de Prins der Nederlanden, had 5 weken in het St Elizabeth Hospital op Curacao doorgebracht wegens geelzucht, en mocht als passagier (bij de bemanning verblijven) terug naar Nederland. Ik kwam van de ms Oberon waar het 1 grote familie was en moest wel erg wennen aan de kouwe kak op dat "prachtschip" Prins der Nederlanden

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Callou Peru was prachtig, maar Algiers en Beirouth vond ik ook erg fascinerend. 

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Latakkia in Syrie en sommige andere Arabische landen

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
In heel wat landen, half Europa, Noord Zuid en Midden Amerika en de meeste Arabische landen, maar geen Israel.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
In totaal 10 jaar en ben er in 1970 mee gestopt.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Kon in 1970 in vaste dienst komen maar zag in het varen feitelijk geen brood meer

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Ben meteen gaan werken bij de gemeente waterleidigen Amsterdan als pompwachter van een pompstation, heb dat tot 1977 gedaan, was toen machine driver (ik bleef in de machinekamer sfeer). Van 1977 tot 2007 bij de Amsterdamse metro gewerkt, begonnen als test driver, daarna gewoon metrobestuurder en de laatste 4 jaar als wagenmeester (een soort schakel tussen de technische dient en vervoer) We blijven aan de technische zijde !
2007 met de VUT gegaan, maar van 2009 tot 2011 via een uitzend buro weer gewerkt als metrobestuurder.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Ben nu 68 jaar en echt met pensioen (alhoewel ik af en toe nog wel wat bij klus)

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Denk er wel eens aan terug, en ik zou best nog weleens een reisje willen maken, maar ben bang dat het zal tegen vallen.

Heb je hobby's.
Jazeker, ben radio zendamateur, en ben altijd in de weer met antennes en radio's, vooral de laatste jaren is het digitale gebeuren erg interessant. Denk maar eens aan GPS e.d. Daar zijn de zend amateurs ook erg mee bezig. Ook een hobby van mij is bankbiljetten en munten verzamelen van het koningrijk der Nederlanden, maar van je AOW en pensioen allen wordt het een beetje krap.

Heb je nog iets toe te voegen?
Nee, eigenlijk niet, vind het wel mooi zo.
73'  Gerrit pd0ron


Laatst aangepast door Willem Visser op 25 Mei 2022 10:58:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 10:52:14    Onderwerp: Reageren met citaat

di/30/aug/2011

Het interview met Wim Kuster

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Wilde vanaf mijn vierde al gaan varen alhoewel er niemand in de naaste omgeving van de familie ooit op zee heeft gezeten. Na veel soebatten stonden mijn ouders het toe echter ik moest wel naar school. Werd dus ingeschreven op de Pollux toen nog matrozeninstituut waar je opgeleid werd voor vol matroos. Al gauw werd het omgedoopt tot lagere zeevaartschool.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Begonnen bij de VNS Amsterdam als jongen dek.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Na dat de VNS in Amsterdam werd opgeheven ben ik bij de KNSM blijven hangen het was immers het zelfde kantoor. Daar begonnen als matroos o/g en wat functies geëindigd als volmatroos.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Ja diverse keren meestal na een lange tijd verlof en uitsluitend op de Noordzee.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Slingerreizen door de Cariben maar de Chili reizen waren ook niet te versmaden.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Kustreis op de Jagersfontein

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Barranquia Santa Martha Cartegena Puerto Limon Punta Arenas, beide Costa Rica. Of te wel Zuid en Centraal Amerika vind ik zeer aantrekkelijk

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Korramshar Perzische Golf. Bloedheet en smerig om over het volk maar niet te spreken.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Te veel om op te noemen maar ben niet in China Japan Korea Indonesie geweest.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Zou wel weer eens een eilandentrip willen maken beginnen bij Barbados en dan zo alle Caraibische eilanden aan doen.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
Begonnen in 1962 op de STS Muiderkerk en laatste reis was op de MS Jason in 1971

Waarom ben je gestopt met het varen?
Zwaar ongeluk gehad op de MS Oranje Nassau en na een half jaar nog even geprobeerd met een kustreis maar ben daarna afgekeurd voor te varen bij de dekdienst.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Heb bij div. particuliere beveiligingsbedrijven gewerkt begonnen als beveiligingsbeambte en geëindigd als manager.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Geniet met volle teugen van mijn wel verdiende AOW

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Wat ik mis is de mentaliteit die toen aan boord van de vrachtschepen was. Aan de wal word alles omgezet in geld de vaste uitspraak is wat levert het mij op niets voor niets en overal moet wat tegenover staan. Zou nu niet meer willen varen. Ik denk dat wij nog de goeie tijd hebben mee gemaakt. Tegenwoordig zijn het varende blokkendozen die 5 uur in een haven liggen ver buiten de stad dus geen lol aan.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?
Nee helaas niet eentje 

Heb je nog iets toe te voegen?
Denk dat ik redelijk volledig ben geweest.


Laatst aangepast door Willem Visser op 25 Mei 2022 10:57:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 10:53:17    Onderwerp: Reageren met citaat

di/30/aug/2011

Het interview met Ton Kompier. †

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Ik ontmoette een buurjongen die liet foto's zien van half blote Afrikaanse dames en volgens hem liepen ze daar zo rond. Dus ik stopte met de opleidng aan Grafische school en MOEST ook varen. Dat was in 1960 en ik was net 17 jaar.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Ik solliciteerde eerst bij de Marine, toen SMN, daar moest ik eerst half jaar walopleiding volgend, dus door naar KNSM. Want ik zou en moest er vandoor. Dhr Burger wist meteen dat ik bij de dekdienst moest gaan varen, en begon als bakzeuntje. Nooit spijt van gehad, want machinekamer deed me niets.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Na de KNSM gaan varen bij HWAL (Holland West Afrika Lijn) en maakte mooie reizen op West Afrikaanse kusten.
En als laatste bij de HSM  (Hollandse Stoomboot Maatschappij).
Op die kleine Coastertjes op Engeland.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Op mijn eerste reis tot aan de Azoren. Onderweg in het Kanaal verdronk de Stm. Leerling. Daarna nog een keer toen ik op Vechtstroom op weg naar Engeland ging.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Mooiste reizen waren die naar de West en Chili kust aan boord van de Palamedes.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Toen we Monrovia - Liberia aandeden met de Togokust. Daar ging niemand de wal op, en werden alle deuren op slot gedaan voor de nacht. Ik had daar ook nachtwacht aan dek en dat was niet leuk. Alles jatten wat ze konden, zelf het wasgoed van de lijn verdween. Maar ook de kustreis op de Prins der Nederlanden was goed waardeloos.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Mooiste herinnering heb ik aan Callao - Peru. Daar werd ik echt verliefd op een heel mooi meisje. De naam was Yvonne de Milan. Zij wilde wel naar Holland, maar achteraf is het prima zo. Want ik had hier in Holland ook verkering. Leuke dingen daar aan de wal meegemaakt. Maar Paramaribo was ook een fijne staphaven.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Monrovia,  maar ook Kingston was waardeloos om te stappen. Daar ging je ook niet alleen de wal op.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Ik heb zo ooit geteld en het waren een kleine 40 stuks. Alleen nooit Middellandse Zee, Azie en Australie. Had wel eens naar Stille Zuidzee willen gaan.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Callao is niet meer als toen, daarom zou ik wel eens naar Paramaribo en Willemstad  willen.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
Bijna 5 jaar, eigenlijk veel te kort maar lees hier onder.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Omdat ik hier verliefd werd, en toen ging trouwen. Er was een kleine op komst en toen moest ik een keuze maken tussen samen baby opvoeden of ik gezellig blijven varen en de hort op in buitenland en zij alleen het kind opvoeden. En ben al bijna 47 jaar met die verkering van toen getrouwd en gelukkig.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Even in de bouw gewerkt, toen wilde ik weer naar zee, maar een brief van defensie hield in dat ik alsnog Militaire dienst in moest. Heb 5 jaar als sergeant instructeur bij landmacht onderdeel gezeten, mooie tijd. Mocht een Rood erekoord in ontvangst nemen van de Koningin. Niet omdat ik zo aardig was, maar voor iets heel anders. Daarna ging ik werken in mijn beroep waarvoor ik als jongen de opleiding had gestopt. Kwam in drukkerij terecht en na 8 jaar had ik daar de leiding. Heb daar precies 30 jaar gewerkt voor me poen. En bij renovatie was ik de eerste die weg kon.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Na de vut nooit meer voor een baas iets gedaan, nee ik doe waar ik zin in heb en geniet van mijn vrijheid.

Heb je nog hobbies of doe je vrijwilligerswerk?
Ik verzamel Zippo aanstekers, doe veel aan sporten met gewichten, want mijn oude hobby judo lukt niet meer. Ik verzamel eigenlijk alles wat ik mooi vind en werken op dit forum is ook een grote hobby.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Ik mis het niet, het is een mooie herinnering uit een heel mooie periode. Maar dat zeggen de varenden van nu ook.

Heb je sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?
IK heb paar jaar terug  3 oud collega's ontmoet. Helaas zijn ze overleden.

Heb je nog iets toe te voegen?
Laat de volgende maar na mij zijn vragenlijst invullen, want dit is een heel goeie stunt van Willem.


Laatst aangepast door Willem Visser op 25 Mei 2022 10:56:54; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 10:56:02    Onderwerp: Reageren met citaat

wo/31/aug/2011
Het interview met Huub Dofferhof

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Ik kom uit Katwijk en dan ben je toch wat meer betrokken met het varen op zee.
De visserij trok mij niet echt en door mijn nachtblindheid zat een carriere als stuurman er niet in. Dus werd het de machinekamer. De middelbare school voor Scheepswerktuigkunde gedaan en eind 1972 op 19 jarige leeftijd  gaan varen.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Gesolliciteerd bij de KNSM en gaan varen als ass.wtk.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Alleen bij de KNSM gevaren als ass en 4de.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Ik ben 1 keer zeeziek geweest en dat was na een bezoek aan de Trinidat Rum fabriek op Trinidad. 's Nachts terug in een bootje, de Ulysses lag ten anker al een dag of 14 en er stond behoorlijk wat wind en de watertaxi zat meer onder als boven water. Dit is de enige keer geweest dat ik ziek ben geweest maar dat kan natuurlijk ook drank als oorzaak hebben gehad.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Mijn mooiste reis is een reis op de Ganymedes geweest op de Chili kust.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Een reis op de Ulysses. De planning was een reis van 6 weken naar de west en Paramaribo en in Moengo bauxiet terug laden voor Delfzijl. Op de oversteek terug werd de loshaven niet Delfzijl maar Triëst in Italië. Hierna zo'n beetje de hele Middelandse zee gehad en daarna de oversteek het Panamakanaal door omhoog richting Guatamala. In de Middelandse zee waren er nogal wat vrouwen van bemanningsleden aan boord gekomen , een stuk of 7 , en dat heeft de sfeer aan boord bepaald geen goed gedaan. Wat qua havens een prachtige reis had kunnen zijn was door de sfeer aan boord en de gage straffen die ik kreeg omdat ik met jongens van de dekdienst ging stappen ineens een stuk minder prettig. En dan is ruim 6 maanden aan boord toch een hele tijd.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Valparaiso in Chili en dan met de taxi naar Vinâ Del Mar.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?  
Kingston ben ik maar even de wal op geweest maar voelde me daar niet op m'n gemak. Een aantal oudere Engelse vrouwlijke passagiers zijn daar wel de wal op gegaan tegen het advies van de kapitein in en kwamen in hun ondergoed terug aan boord verder alles gestolen.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Europese landen aan de Middelandse zee , west Europa incl. Noorwegen en U.K.
Van Boston in de USA tot Paramaribo en zo'n beetje alles wat daartussen zit en van Guatamala tot Chili.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Chili. Ik heb ook nog steeds contakt met iemand uit Santiago.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
ben begonnen in 1972 en gestopt in 1977.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Een ongeluk gehad aan boord en dan merk je als je midden op de grote plas zit dat de verzorging toch wel heel matig is.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Eerst anderhalf jaar op het Berlijn gereden , het ijzeren gordijn bestond toen nog , en daarna in 1979 chef werkplaats geworden in een bedrijfswagen garage.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
In 1991 was ik het zat en ben een tuinderij begonnen in Sappemeer en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad. Alhoewel ik met een zomer als deze er wel eens anders over denk als ik door de bagger loop te banjeren.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Het varen is een hele tijd uit beeld geweest maar als je zoon dan naar de zeevaartschool gaat dan begint het toch weer te kriebelen. Nu heeft Pieter er inmiddels al weer een aantal jaren opzitten en kom ik ook regelmatig op schepen en dat vind ik toch wel verschrikkelijk mooi. Ik hoop ook aan het eind van de maand een weekje mee te kunnen.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee? 
Ja zelfs meerdere. Wel allemaal mensen uit de mach.kamer en met een ervan heb ik vrij regelmatig kontakt. 

Heb je nog iets toe te voegen?
Als ik zo de monsterrollen bekijk van de verschillende schepen zie ik overal meerdere ass wtk's op de monsterrol rol staan. Ik heb helaas nooit het genoegen gehad om samen met een andere ass. wtk te varen dus je liep altijd maar een beetje in je eentje te modderen ook met het takenboek.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:00:51    Onderwerp: Reageren met citaat

do/ 1/sep/2011

Het interview met Wil van Halteren †

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Ik was 16 jaar en werkte op een textielfabriek met een opleiding op de textiel avondschool. Ik was de jongste thuis van 5 kinderen en werkte we allemaal in de textiel (wist niet beter). Je hoorde wel eens verhalen van jongens die gingen varen en zal dat thuis wel verteld hebben. Op een gegeven moment kwam mijn vader met de vraag, dat wil jij zeker ook, graag dat varen. Was niet tegen een dove gezegd. Mijn vader gunde denk ik, ons iets anders dan om je hele leven in de textiel te werken. Een broer was al in de Limburgse mijn gaan werken. Dat heb ik altijd prachtig gevonden van mijn ouders.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
1959, mijn eerste reis was op de Slamat van de Rotterdamsche LLoyd, eerst een paar weken bijgewerkt,  toen als dekjongen gestart en mijn eerste haven was Bizerta, cement geladen

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Ja, bij van Nieveld en Goudriaan 2 reizen van 2 maanden als wasknecht. Toen bij de KNSM als bediende, na een paar weken werd mij gevraagd of ik niet als pantry bediende verder wilde ( de pantry bediende kon het werk niet aan en kreeg mijn functie ), zelf ging ik er met salaris een beetje op vooruit. Nadien nog als pantrybediende op de Artemis en de Parthenon. Later bij de  maatschappij Nederland op de Karimun en op de Oranje, mooie trip van 2 maanden rond de wereld.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Mijn eerste reis in de golf, als ik durfde was ik naar de wal gezwommen, nadien gelukkig nooit meer.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Met de Karimun in 1964. Heel de kust van Nieuw Guinea langs gevaren. Was net een feestdag dat ze een jaar bevrijd waren van Nederland. In Hollandia een paar fijne dagen gehad met Papoea verpleegstertjes. Bij het wegvaren hadden ze vuur gemaakt en met lakens gezwaaid op de heuvel van het ziekennhuis en wij veel op de scheepshoorn geblazen. Een paar dagen na vertrek midden op zee nog een aanvaring gehad met een tanker en toen weken in Bangkok gelegen voor reparatie.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Heb eigenlijk geen slecht schip gehad, maar op de Oranje waren nogal wat regeltjes (vond het meer een werkhuis), maar had het niet graag willen missen

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Net als Willem, Santos gezellig stappen, maar Trinidad had ook wel iets.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Meteen mijn eerste haven Bizerta. We lagen heel ver van de bewoonde wereld.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Tunesie, Egypte, Sudan, Jemen, India, Fillipijnen, Indonesie, Nieuw Guinea, Fiji eilanden, Nieuw Zeeland, Australie, Hawai, Noord en Zuid Amerika, Mexico, Canada.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Nieuw Guinea, heeft op mij de meeste indruk gemaakt.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
Ruim 4 jaar, veel te kort.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Een moetje.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Ongeveer 20 jaar als pombediende [benzinepomp] en dezelfde tijd als beheerder en wijkcentrums.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Werk niet meer.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Sinds een paar jaar in de schooltuin van 300 meter. Daar komen schoolkinderen met hun school tuinieren

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Natuurlijk mis ik het varen, maar ben er van overtuigd dat het nu zeker niet meer is als in onze tijd. Ik vind dat we gelukvogels zijn dat we nog op mooie schepen met echte kamaraadschap heb mogen varen..

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?  
Eenmaal, iemand van de Oranje.

Heb je nog iets toe te voegen?
Dat ik het heel fijn vind, dat ik dit forum ooit gevonden heb, met mensen die begrijpen wat het varen was en we prachtige foto's kunnen zien. En zeker ook de gezellige ontmoetingsdagen die we gehad hebben en met deze vragenlijst elkaar nog beter leren kennen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:02:01    Onderwerp: Reageren met citaat

vr/ 2/sep/2011

Het interview met Bert Janssen

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
23 jaar in 1964

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
KNSM als tremmer/poetser.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Nee.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Gelukkig niet.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Elke reis,maar voornamelijk de slinger reizen, op verschillende schepen.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
De eerste reis, ik dacht de Hathor, toen werd een poetser ziek met een blinderdarm ontsteking en kregen we een nieuwe tremmer van Curacao?

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Willemstad, kon je goed stappen.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Bilbao, zat er een dag in de bak.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Zuid en Noord Amerika, Canada, de West en de Middelandse Zee.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Curacao, vond het toen al leuk.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
6 jaar.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Verkering.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Internationaal chauffeur.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Nee, al tien jaar niet meer eerst vut, met mijn 59ste toen AOWer.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Computers

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Niet in deze tijd!

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee? 
Een tijdje contact gehad met een bootsman, Willem van Weeghel, tegenwoordig niet meer. Maar nog wel met Joop Claassen.

Heb je nog iets toe te voegen?
Nee.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:03:01    Onderwerp: Reageren met citaat

za/ 3/sep/2011

Het interview met Jan de Jong.

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Wilde altijd al varen, een hoop oudere buurjongens in de 'PIJP’ vaarde ook en ik was toen 16.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Ben bij de KNSM gaan varen, aanvankelijk eerst gesolliciteerd bij de 'Zuid’ maar kreeg het daar al gelijk met de aannemer van schepelingen aan de stok, meteen op mijn fietsie gestapt en doorgereden

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Alleen bij de KNSM van koksjongen tot ChefKok.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Ja, mijn eerste kustreis op de Attis. Ik was toen met nog een andere koksmaat samen aan boord onder leiding van ChefKok van der Ven. Ze vonden op kantoor dat ik na 2 maanden bijwerken wel eens een kustreisje mocht maken. Ofschoon dat barkeeper Willems en Chef-hofmeester Ronner het er niet mee eens waren, want ik was lekker ingewerkt op de Ontvangstzaal.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Eigenlijk alleen maar mooie reisjes gemaakt, okay de een wat mooier dan de ander.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Nu ik me bedenk had ik niet zo`n prettige reis op de Ammon 1961, had toen een chefkok die meer dan normaal zoop. De laatste week aan boord heb ik toen geen stap meer in de kombuis gedaan.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
De Chilikust vond ik  fantastisch, maar ook de Golf van Mexico met name Puerto Barrios en verder diverse plaatsen in het Middellandse zeegebied.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Lattakia, Perzie en Ammapala Honduras Bij beide havens hadden ze begin zestiger jaren daar geen stroom aan de wal en er was geen moer te beleven, Ammapala helemaal. Hebben daar een maand gelegen om hout te laden. 

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Vrijwel het hele Middellandse zeegebied, behalve Israel, Noord en Zuid-Amerika aan beide kanten, Canada en in Europa Noorwegen, Denemarken, Polen, Duitsland, Engeland, Schotland, Ierland, België enz.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Zou wel eens een rondtrip langs de meeste havens willen maken, maar je vind er toch niets meer terug, alles is veranderd.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
12 ½ jaar.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Leerde mijn vrouwtje kennen en het werd toen al iets minder op de koopvaardij. 

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Daarna ben ik als kok en Chefkok bij diverse instellingen gaan werken, ook nog een poosje met wisselend succes een eigen zaak gehad. 

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Ben gepensioneerd 12 jaar geleden hebben ze me verplicht in de vut gestopt.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk? 
Mijn hobby's zijn achter de computer zitten (tot verdriet van mijn vrouw) en koken. Ik kook sinds ik thuis ben, vissen en op een zomerdag ga ik op woensdagmiddag bij verpleeghuis Boerhaave in Haarlem met nog 2 andere vrijwilligers met de bewoners vissen.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Zie boven.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee? 
Vaak nog oud-collega`s tegen gekomen. Ook bij mijn laatste werkgever HVO-Querido (hulp voor onbehuisden) daar schrok ik wel eens van die waren compleet de weg kwijt.

Heb je nog iets toe te voegen?
Nee, vind dit heel leuk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:04:15    Onderwerp: Reageren met citaat

zo/ 4/sep/2011

Het interview met Hans Robbers.

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar? 
Ik was 16 jaar, en wou altijd al graag naar zee, van mijn ouders moest ik eerst mijn school afmaken, ben toen naar de Pollux gegaan en in 1971 voor het eerst naar zee.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Bij de KHL als bakzeun

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
KHL, KNSM en Nedlloyd als jongen aan dek, OG en matroos

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Nee

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Moeilijke vraag, hoewel de Alkmaar & Amersfoort maakten ook wel mooie reizen

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Naar de Perziche Golf met de Nedlloyd Bharain.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Santos, Santa Marta en Cartagena, eigenlijk heel Zuid Amerika

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?  
Kingston Jamaica en Georgstown BG

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd? 
Zowat alle landen waar de KNSM op voer, het midden en verre oosten.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Brazilie en Curacao heb daar ook wel een leuke tijd gehad.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
7 jaar

Waarom ben je gestopt met het varen?
Kreeg verkering en die zag het niet zo zitten dat ik zo lang van huis af was.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
In de beveiliging en doe dat nog steeds.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Ik ben nog steeds aan het werk

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Ik heb veel gevist en een beetje rommelen in de tuin vind ik ook wel leuk

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Ja, maar dan op een oude vrachtschip, niet op zo'n blokkendoos

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?   
Ja, ging in het verleden met een oud collega nog wel eens een biertje halen, maar dat is nu verwatert.

Heb je nog iets toe te voegen?
Nee, dat was het wel een beetje.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:05:58    Onderwerp: Reageren met citaat

ma/ 5/sep/2011

Het interview met Joop Claassen. †

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Daar mijn vader in de 2de wereldorlog in het concentratiekamp in 1942 is vermoord had mijn moeder het 'financieel' erg moeilijk, dat was de reden! Mijn eerste reis, was op 13 november 1952 op de Nestor op 16 jarige leeftijd.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Voor mij was dat natuurlijk, de KNSM.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Nee.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Natuurlijk, mijn eerste keer was op de Nestor van Amsterdam tot aan de Azoren.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
De mooiste reizen waren op de Nestor, omdat je zo laag in rang was en geen verantwoordig had. En omdat veel mensen met mijn vader hadden gevaren. Hij had bijna 25 jaar bij de KNSM gevaren en was opgeklommen tot 2de stuurman.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Dat was op de Helicon. Als hofmeester mocht  je niet veel praten met het achteruit en stappen, vergeet het maar. Ik stond dan ook vaak bij de ouwe op appél, daarom ben ik ook er mee op gehouden.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Natuurlijkl Paramaribo en Trinidad, kortom de meisjes.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Heel Venezuela.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd? 
De bekende havens van de KNSM van Paramaribo tot New York. En één keer, het Panamakanaal door na het noorden van Midden Amerika.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Griekenland, daar ben ik heel vaak geweest na mijn vaartijd en daarom heet mijn oudste dochter ook Daphne.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
11jaar.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Dat hebben jullie al kunnen lezen.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Ik heb twee weken in een cafe gewerkt, maar dat was niets! Ben toen naar een opleiding timmerman gegaan, maar ze vonden daar dat ik kon goed tekening lezen en dat was een geluk, ben ik op een architectenburo gaan werken. Ben daar opgeklomen tot ontwerper en dat voor een hofjood!

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Ik ben lekker met pensioen, maar ik heb ook een pensioen van de stichting 1940-1945.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Mijn hobby’s ,zijn mijn dochters, de klein zoons, mijn vriendin uit de Dominicaanse republiek, hier in Nederland ontmoet.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Ik mis het varen niet, heb het tropen gevoel heb ik bij me.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?
Een oud collega is Wil , maar niet meer gezien. Met Bert heb ik veel contact.

Heb je nog iets toe te voegen?
Ja, er is veel fout gegaan het tikken, jullie hebben mijn monsterboekje. Het was een hele opgave met mijn ogen. Maar ik vond het toch leuk om dit te doen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:07:23    Onderwerp: Reageren met citaat

di/ 6/sep/2011

Het interview met Bertus Beukers †

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Mijn familie zat op de binnenvaart en ik moest nog 16 worden in 1955 toen ik "beroeps"werd.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Particuliere Rijnvaart als matroosje.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Zowel bij div. partikuliere als Rederijen van matroos tot Kapitein

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Ja, heb in 1958 een half jaar op de Kustvaart gezeten als matroos op het m.s. Noorderlicht en had nogal eens last van zeeziekte.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Moeilijk te zeggen vele mooie reizen en schepen.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Mijn eerste schip van 965 ton, waar ik Rijnvaart- kapitein op werd als 23 jarige van een Belgische partikulier eigenaar. Zeer slecht onderhouden en veel panne. Ben daar na een half jaar "gillend"afgelopen. Maar toen wel veel geleerd aangaande  zelfredzaamheid met reparaties e.d.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Ja, vele plaatsen België, langs de Rijn, Noord Duitsland en in het Kustvaartgebied.
Alta, in Lapland (Noorwegen) schitterende herinnering.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Duisburg- Ruhort en omgeving. Toen die jaren altijd veel vuiligheid en stank en hoofdpijn.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Polen, Finland, Zweden, Noorwegen,o.a ook  Lapland, Denemarken, Engeland, Ierland, Schotland.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Zou het niet weten, Noorwegen. Lapland?

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
35 jaar.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Half 70er jaren, het gehaast, continu- en duwvaart op de Rijn,e.d. Kinderen op het internaat en de gemoedelijkheid en "romantiek" en afbraak van de NRM met slechte verdienste t.o.v. Gemeente Amsterdam. .

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Gemeente Amsterdam als Sluis- en Brugwachter. Toch nog scheepvaart betrokkenheid.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
"Drees" in mijn "baas" en dat bevalt uitstekend.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Tot enkele jaren terug oproepschipper rondvaart Amsterdam en jaren bertrokken geweest bij het Scheepvaartnmuseun als vrijwilliger. En de laaste 15 jaar heerlijk op de motor door Europa en Nederland touren.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Als beroeps mis ik het zeker niet, maar als "passagier" is soms wel leuk.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee? 
Weinig of geen.

Heb je nog iets toe te voegen?
Sinds ik een PC heb en tevens op dit forum en andere scheepvaartforums (o.a. binnenvaaartorum) zit,  is de belangstelling en betrokkenheid bij de scheepvaart en zeker de Rijnvaart weer terug gekomen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:08:38    Onderwerp: Reageren met citaat

wo/ 7/sep/2011

Het interview met Mary van Groen. †

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
1930

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
NRM, als dochter van de Kapitein.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Nee.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Nou en of, toen wij naar Antwerpen gingen ,in 1946

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Na de oorlog ,onze eerste reis naar Basel op de 'Troostwijk'.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Ook op de 'Troostwijk'. De machinist had de  buitenboord waterkraam vergeten dicht te draaien en werd mijn vader 's morgens verrast met het achterschip behoorlijk diepliggend, maar dat was ook de eerste en gelijk laatste keer. Dat heeft de machinist heel veel werk gekost maar dat is wel te begrijpen he.     

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Keulen,dat is een hele gezellige stad, niet alleen om zijn carnaval ,de mensen zijn er heel gastvrij, de Rijnboulevard met zijn Dom,is voor mij onvergetelijk.

Welke plaats  vond je het minst om aan te doen en waarom?
Ludswigshafen, die stad stinkt en nam ik het ze kwalijk dat er zoveel gevaarlijke stoffen, zomaar in de Rijn werd gedumpt.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Belgie, Duitsland, Frankrijk ,Zwitserland en niet te vergeten Nederland, eigenlijk allen. 

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Eigenlijk allen, maar Frankrijk zou ik graag nog beter leren kennen, daar ben ik het minste diep in doorgedrongen.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren.
10 Jaar, later elk Jaar 1 vakantiereis.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Omdat ik ging trouwen.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Verpleekundige.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Ik heb nu een pensioen.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Ja zeker,  computeren en 3 D kaarten maken, schilderen in mijn huis, kleding maken.
 
Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Ik mis het nog steeds, al is de vaart erg veranderd, zou graag de Rijn nog eens willen bevaren.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?  
Op de vaart had ik geen collega's, maar kennissen genoeg en al zijn er al veel gaan hemelen. Ik probeer wel contact te behouden, maar het zijn nu meer mannelijke collega's van mijn vader.

Heb je nog iets toe te voegen?
Ik vind het heerlijk om heel af en toe nog iets van de Rijn te horen, dank aan de Kroonvaarders voor deze mogelijkheid, groetjes mary
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:10:00    Onderwerp: Reageren met citaat

do/ 8/sep/2011

Het interview met Wim Senden.

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Mijn moeder had een vader die ruim 40 jaar bij de mij. Zeeland heeft gevaren, en twee broers die voeren. Ik had dus wel een hoeveelheid zoutwater in mijn aderen. De eerste reis begon Nov. 1948, ik was 19 jaar.

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
K.N.S.M., als ass.wtk

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Nee.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Ik werd voor mijn eerste reis met de Delft voor"'een jaar naar de west" gestuurd. Tussen Amsterdam en Curaçao ben ik wel zo vreselijk ziek geweest, dat vergeet ik nooit meer.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
De fijnste reizen waren als 4ewtk op de Oranjestad (8x Curaçao) en als 2ewtk op de Willemstad (17x Paramaribo). Reizen van 6½ week uit en thuis en 1½ week verlof. Op de Willemstad een luizen leven personeel genoeg. MK personeel 16 man!

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Overtocht naar Curaçao (zie boven) overigens een pracht van een machinekamer.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Paramaribo. Pracht land.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Geen idee.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
In het "jaar West" (wat 1½ is geworden) heb ik ½ jaar op de Manto en ½ jaar op de Nero gevaren. Met die twee plofbotters heb ik letterlijk alle mogelijke en onmogelijke havens in de Caribische zee, Golf van Mexico en de westkust van midden Amerika aangedaan. Het leek wel wilde vaart, alles namen we mee, balen koffie of een hoeveelheid stinkende lege koeien om maar iets te noemen. Op die o-bootjes heb ik mijn zeeziekte grotendeels overwonnen,maar nooit helemaal weggegaan.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Paramaribo- Suriname, schitterend land, heb er hele fijne en gezellige mensen ontmoet.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
Inclusief het studieverlof bijna 12 jaar.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Toen ik in 1955 trouwde heb ik met mijn vrouw afgesproken, dat ik zou blijven varen tot ik mijn vaartijd voor het laatste diploma (C) vol had. Dat was in 1960, ik ben toen gaan studeren en ondertussen naar een walbaan gezocht. Had ondertussen al twee dochters.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Ben 5 jaar bedrijfsleider geweest van een metaal gieterij (koper en aluminium legeringen). Het was een familiebedrijf,en de familie ging altijd voor t.o.v. het bedrijf, en dat beviel mij niet. Ben toen naar Philips gegaan en daar met veel plezier 23 jaar gewerkt.(ik zat bij de helft die werkte) Ik had alle tchn.installaties van het woningbezit (ong.30,000 wooneenheden) van Philips onder mijn hoede.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Ben met 60 jaar met pensioen gegaan en dat is nu ruim 22 jaar.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Na mijn pensioen ben ik klokken gaan maken, alleen de kasten,de uurwerken kocht ik. Het hout dat ik gebruikte was afkomstig van afgedankte eiken bankstellen
Verder deed ik tinnen figuren gieten, zoals schaakstukken in diverse stijlen,mijn vrouw deed daar aan mee, vond ze leuk. Nadat ze 13 jaar geleden is gestorven ben ik er mee gestopt.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Nee en nee

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?
Een keer, Albert de Keulenaar, maakte zijn eerste reis als ass.wtk op de Castor waarop ik 3ewtk was. Hij is met zijn vrouw een dagje bij mij geweest, verder bestaat het contact uit het versturen en ontvangen van kerstkaarten.

Heb je nog iets toe te voegen?
Iedereen de hartelijke groeten van Wim Senden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:11:35    Onderwerp: Reageren met citaat

vr/ 9/sep/2011

Het interview met Jan Venema

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
15 jaar - 1966

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
KNSM, als koksmaat.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Van Ommeren, Dammers van der Heide.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Nee.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
Op de Archimedes, waren allemaal mooie reizen.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Op de Amyntas.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
Nickery in Suriname, ja een meisie leren kennen he, en daar achter gevaren en een half jaar daar geweest.

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Ik vond het overal wel gezellig

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Ja waar eigelijk niet, vooral bij Van Ommeren over de hele wereld geweest.

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Suriname, het is al weer zolang geleden. Zou het daar graag nog een willen bekijken.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
11 jaar.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Ja, zoals zoveel he, meisie leren kenen in Holland.

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Chauffeur.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Werk nog partime als chaufeur met gehandicapte kinderen.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Hobby's heb ik wel, zoals zeevissen en mij stacaravan, mijn twee mopshonden, 5 katten en mijn vogels.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Nee.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?
Nee.

Heb je nog iets toe te voegen?
Nee.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2022 11:12:37    Onderwerp: Reageren met citaat

za/10/sep/2011

Het interview met Cor van Akkeren. (Corva)

Waarom ben je gaan varen en hoe oud was je toen je de eerste reis maakte en in welk jaar?
Wij woonden in Amsterdam Noord. Als je naar de "stad" ging, moest je met de IJ- pont oversteken, wat een regelmatig gebeuren was. Vaak kwamen er schepen langs, waarbij de pont soms moest inhouden om ruimte te maken en kon je z'n "bak"bijna aanraken. Mijn gevoel om te gaan varen is hier op de IJ- pont geboren. In 1952 was het zover!

Bij welke maatschappij ben je begonnen en in welke functie?
Dat is de KNSM geworden als ass.wtk.

Heb je bij meerdere maatschappijen gevaren en in welke functie?
Ja, bij de VNS voor een kustreis met de Bloemfontein ook als ass.wtk.

Ben je ooit wel eens zeeziek geweest?
Ja 1x, en wel direct buiten de pieren van IJmuiden, bij een zeetje dat zo vlak als een tafelblad leek.

Wat was je mooiste reis en op welk schip?
De meesten reizen waren leuk en mooi, maar op de Cottica heb ik wel de leukste reizen gemaakt. Heb daar ook het vak geleerd van 2e wtk de Vries. De man was erg streng maar een geweldige leermeester. De vorderingen in mijn takenboek werden stipt door hem gevolgd. Ook mijn slinger van acht maanden met de Orestes is geweldig geweest.

Wat was je slechtste reis en op welk schip?
Bloemfontein, in Hamburg alle zuigers trekken in opdracht van 2e wtk Piet van Maanen. De wal opgaan was er nauwelijks bij.

Je bent in vele plaatsen geweest tijdens je vaartijd, welke plaats vond je het leukst en waarom?
KNSM havens waren over het algemeen wel leuk om aan te doen, maar Paramaribo springt er voor mij wel uit. Paramaribo was met mijn Cottica reizen bijna een tweede thuishaven!

Welke plaats vond je het minst om aan te doen en waarom?
Hamburg, maar dan alleen met de Bloemfontein door de zuigers van meester van Maanen.

In welke landen ben je geweest tijdens je vaartijd?
Ja, waar kom je niet met een KNSM-er?

Welk land zou je nog wel eens willen bezoeken uit je vaartijd en waarom?
Suriname, heb daar mooie herinneringen liggen, maar of die nog te vinden zijn weet ik niet. Zou nog wel eens om een hoekje willen kijken.

Hoeveel jaar heb je in totaal gevaren?
4,5 jaar.

Waarom ben je gestopt met het varen?
Zoals zo velen, de lokroep naar vaste wal!!

Wat voor werk ben je gaan doen na je vaartijd?
Mijn sprong naar de wal was de Amercentrale in Geertruidenberg als wtk. Daar was ook direct een dienstwoning beschikbaar, wat in die tijd van woningnood uitzonderlijk was. In 1963 over gestapt als wtk naar de energie afdeling van Nutricia in Zoetermeer. In 1965, door krapte op de arbeidsmarkt, werd door Nutricia een bedrijfsschool opgezet. Voor die uitdaging werd ik aangezocht deze verder te ontwikkelen. Vanaf 1980 tot 1995 werkzaam geweest als opleiding coördinator bij Melkunie Holland, wat door meerdere fusies momenteel Friesland Campina is geworden.

Werk je nog steeds of geniet je nu van je pensioen?
Beide, ik geniet van mijn pensioen, kan nu mijn eigen tijd indelen waarbij ik voor een paar bedrijven opleiding advies geef.

Heb je nog hobby's of doe je vrijwilligerswerk?
Naast mijn werk als adviseur houd ik mij bezig met genealogie.

Mis je het varen nog steeds en zou je in deze tegenwoordige tijd nog wel eens een reis willen maken?
Ik denk dat ik nu geen schip meer naar buiten kan brengen, maar een reis naar de West en Zuid Amerika zou wel aantrekkelijk zijn.

Heb je, sinds je gestopt bent met het varen nog weleens een oud collega ontmoet en heb je er nog contact mee?
Nee, geen oude collega's meer ontmoet. Wel dankzij deze site, een zoon van mijn Cottica  oud collega "Piet" Visser, n.l. Willem Visser, dit contact waardeer ik bijzonder. 

Heb je nog iets toe te voegen?
Eigenlijk niets meer wel dat het leuk is om de diverse interviews te lezen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 25 Mei 2022 11:12:37    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 18, 19, 20  Volgende
Pagina 1 van 20

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.