KROONVAARDERSKNSM

SCHEEPVAART KNSM

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


AMSTERDAM SAIL 750

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> TOPICS, GEEN KNSM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5517
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2025 21:35:40    Onderwerp: AMSTERDAM SAIL 750 Reageren met citaat

ZR MS. EVERTSEN van de Zeven Provinciën klasse
Zr. Ms. Evertsen is een Luchtverdedigings en commandofregat (LCF) van de Zeven Provinciën-klasse, in dienst sinds 2005. Het schip is vernoemd naar de Zeeuwse familie Evertsen, die van de opstand tegen Spanje tot ver na de Gouden Eeuw veLe zeehelden leverden aan de Admiraliteit van Zeeland. Het scheepsembleem is gebaseerd op hun familiewapen. Evertsen heeft twee hoofdtaken: luchtverdediging en commandovoering. Ze kan een vlootverband beschermen tegen dreigingen uit de lucht en fungeert als drijvend hoofdkwartier met een complete operationele staf aan boord. De commandant van deze staf kan leiding geven aan meerdere schepen in een eskader of vlootverband. Op de boeg prijkt de NAVO-code F805.



SHABAB OMAN ll - verspreidt vrede en vriendschap
Type: Volschip
Vlag: Oman, thuishaven Muscat
Crew: 56 passagiers
Bouwjaar: 2014

Sinds 2014 vaart de Shabab Oman ll met dezelfde missie als haar voorganger: vrede en vriendschap verspreiden. Het schip is meer dan een symbool van maritieme traditie - het is een zeilende ambassadeur en een trots teken van vier eeuwen maritieme verbondenheid van Oman. Met drie masten, 34 zeilen en gracieuze Lijnen behoort de Shabab Oman ll tot de grootste clippers ter wereld. Aan boord vinden jaarlijks tientallen jongeren uit Oman hun opleiding in zeemanschap, navigatie en leiderschap, waarbij samenwerking en persoonlijke groei centraal staan. Bijzonder detail: de Shabab Oman ll is het zusterschip van de Clipper Stad Amsterdam, gebouwd door Damen in Nederland.


NRP SAGRES - opvallende verschijning
Type: Driemast bark
Vlag: Portugal, thuishaven Lissabon
Crew: 128 en tot 63 passagiers
Bouwjaar: 1937

De NRP Sagres is een prachtig groot zeilschip, herkenbaar aan haar vierkante zeilen en het Christuskruis. Ze werd in 1937 in Hamburg te water gelaten als Albert Leo Schlageter, een zusterschip van de Gorch Fock. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het schip in handen van de Verenigde Staten en werd in 1948 aan Brazilië verkocht voor gebruik als zeiltrainingsschip. In 1961 kocht Portugal het en doopte het om tot Sagres, het derde schip met deze naam in de Portugese marine. Sindsdien dient het als trainingsschip en is het regelmatig op Sail-manifestaties te zien. In 63 jaar Portugese dienst bezocht de Sagres 62 landen, meer dan 250 havens en maakte drie wereldreizen.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 11 Sep 2025 21:35:40    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5517
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2025 10:15:53    Onderwerp: Reageren met citaat

STAD AMSTERDAM - de clipper komt weer thuis!
Type: Driemast volschipVtag: Nedertand, thuishaven Amsterdam
Crew: 35 en 2B-20O passagiers
Bouwjaar: 2000

De clipper Stad Amsterdam is een bijzondere driemaster, gebouwd naar voorbeeld van 19e-eeuwse clippers. Uniek is dat de bouw een initiatief was van de gemeente Amsterdam en Randstad waarbij jongeren werk, opleiding en ervaring kregen. Nog steeds leren jongeren aan boord het zeemansvak en hospitality. In augustus 2023 vertrok de Stad Amsterdam vanuit Amsterdam voor een twee jaar durende wereldreis. Ze bezocht iconische steden en bijzondere plekken zoals Tokio, Shanghai, Sydney, Mumbai en de Malediven. Avonturiers zeilden over de hele wereld mee. Als vlaggenschip van Nederland vaart de clipper voorop tijdens de SailIn. Daarmee is het schip weer thuis in Amsterdam.


DAR MLODZIEZY - gift van de jeugd
Type: Driemast volschip
Vlag: Polen, thuishaven Gdynia
Crew: 35 en 130 passagiers
Bouwjaar: 1981

De Dar Mlodziezy is Pools voor 'gift van de jeugd'. Ze is een indrukwekkende driemaster van 109 meter en een icoon op zee. Het schip is eigendom van de Poolse Maritime University en dient als opleidingsschip voor toekomstige zeeofficieren. Sinds haar tewaterlating heeft de Dar Mlodziezy meer dan 580.000 zeemijlen afgelegd en was ze het eerste Poolse schip na de Tweede Wereldoorlog dat de wereld rondzeilde. In haar eerste Tall Ships Race in 1982 bleef ze de Duitse Gorch Fock net voor, met een verschil van 14 minuten en 8 seconden. De Dar Mlodziezy bewijst dat traditie en moderniteit samenkomen en dat de jeugd de toekomst van de zee vormt.


KAMPER KOGGE - belangrijke schakel met de 14e eeuw
Type: Kogge
Vlag: Nederland, thuishaven Kampen
Crew: 12
Bouwjaar: 1994-1998

De Kamper Kogge is een reconstructie van een kogge uit de 14e eeuw. Een kogge is een goederenschip uit de tijd van de Hanzesteden. Dit schip is gebouwd naar de vondst van een wrak in de Flevopolders en is 22 meter lang. Het schip is het oudste, nagebouwde, schip van Nederland. Internationaal zijn er vier andere te vinden. De reconstructie begon in 1994 en duurde tot de bevestiging van zeil en tuig in 1998. In de Middeleeuwen werd een kogge in vier maanden gebouwd, maar om de reconstructie zo nauwkeurig mogelijk uitte voeren duurde het vier jaar voordat de Kogge te water werd gelaten. Er werd zoveel mogelijk gebruik gemaakt van materialen en technieken die in de middeleeuwen ook werden gebruikt.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5517
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2025 16:47:44    Onderwerp: Reageren met citaat

WITTE SWAEN - replica schip van Willem Barentsz
Type: Klassiek zeiljacht
Vlag: Nederland, thuishaven Harlingen
Crew: 12
Bouwjaar: 2010-2018

De Witte Swaen uit Harlingen is een replica van het schip van ontdekkingsreiziger Willem Barentsz. Vrijwilligers bouwden het in deze eeuw volgens de 16e-eeuwse Hollandse bouwwijze. In 1596 vertrok Barentsz naar het Noord-poolgebied, maar zijn schip raakte vastgevroren. De bemanning overleefde de winter door een huis te bouwen van aangespoelde bomen, het beroemde Het Behouden Huys. In het voorjaar maakten ze twee sloepen waarmee de 17 opvarenden terugkeerden, maar Barentsz overleed een week later. De 25 meter lange replica kan zeilen, maar heeft geen binnenvaartcertificaat. Daarom wordt het schip tijdens de intocht over het NoordzeekanaaI gesleept. Het verhaal van de Witte Swaen houdt de legende van Barentsz levend.


CHRISTIAN RADICH - de witte lady
Type: Driemast volschip
Vlag: Noorwegen, thuishaven Oslo
Crew: 20 en tot 8 passagiers
Bouwjaar: 1937

De Christian Radich ('Radich' betekent 'radijs' in het Noors) is een prachtige 'witte lady', gebouwd in 1937 als schoolschip in Noorwegen. Ze werd bekend door haar rol in de Britse televisieserie The Onedin Line in de jaren zeventig. De bouw werd geïnitieerd door een zakenman en houtbedrijf eigenaar, geïnspireerd door de zeeverhalen van zijn neef, een kapitein. Met uitzondering van de Tweede Wereldoorlog heeft de Christian Radich altijd dienstgedaan als opleidingsschip vanuit Oslo. De stichting die het schip onderhoudt, heeft een contract met de Noorse marine en dat biedt financiële stabiliteit. Toch blijft het, net als bij andere grote zeilschepen, een grote uitdaging om het schip in de vaart te houden en te voldoen aan alle strenge Noorse voorschriften.


ALEXANDER VON HUMBOLDT II - avontuur en lef
Type: Driemastbark
Vlag: Duitsland, thuishaven Bremerhaven
Crew: 24 en tot 55 passagiers
Bouwjaar: 2011

De Alexander von Humboldt II vaart sinds 2011 op volle zee. Het schip heeft groene zeilen, en de reden is sponsoring door biermerk Beck. De bemanning spreekt liefkozend over de 'Alex-2'. Het schip is eigendom van de Deutsche Stiftung SaiI Training (DSST), gevestigd in Bremerhaven Het doel is om traditionele zeilreizen aan te bieden aan mensen van alle leeftijden, maar vooral voor jonge mannen en vrouwen van 15 tot 25 jaar. De naam komt van de Duitse ontdekkingsreiziger Alexander von Humboldt (1769 - 1859). Hij deed onderzoek in Midden en Zuid Amerika en beschreef het heelal.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5517
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2025 13:25:54    Onderwerp: Reageren met citaat

EYE OF THE WIND - een beroemde filmster
Type: Brik (of 'brig' in het Engels)
Vtag: Engetand, thuishaven Jersey
Crew: 10 en 12 passagiers
Bouwjaar: 1911

De Eye of the Wind is vernoemd naar het boek van Sir Peter Scott uit 1961. Te water gelaten in 1911 als gaffelschoener, heeft het schip meer dan een eeuw een avontuurlijk bestaan gehad als vrachtschip, opleidingsschip, privéjacht en verzamelobject. Ze nam zelfs deel aan een wetenschappelijke expeditie, Operatie Drake, onder het beschermheerschap van toenmalig Prins Charles. Haar bijzondere uitstraling maakte haar een filmster, te zien in o.a. The BLue Lagoon (1980). Hiervoor kreeg ze een extra set gekleurde zeiten, zo kon ze in dezelfde film 2 schepen speten. Sinds 2009 biedt de Eye of the Wind luxe zeilvakanties aan.


PASCUAL FLORES - zout, wind en verhalen van de zee
Type: Pailebotes
Vlag: Spanje, thuishaven Torrevieja (onder Alicante)
Crew: 15
Bouwjaar: 1917

De PascuaI Flores is een icoon van zeiltraditie en maritieme geschiedenis. Gebouwd in 1917 en zorgvuldig gerestaureerd tussen 2005 en 2008, fungeert ze als drijvend museum en eerbetoon aan de pailebotes. Dat zijn schepen die ooit zout, fruit en vracht en voerden door de Middellandse Zee en verder. Torrevieja, aan de oostkust van Spanje, speelde sinds de 18e eeuw een sleutelrol in de zouthandel dankzij de nabijgelegen zoutmeren. In de eerste helft van de 20e eeuw had de stad de grootste zeilvloot van de Middellandse Zee, met honderden schepen, waaronder 64 pailebotes zoals de PascuaI Flores. Deze schepen vervoerden het 'witte goud' wereldwijd en maakten van Torrevieja een bloeiend maritiem centrum.


GORCH FOCK - de ambassadeur in wit
Type: Driemast bark
Vlag: Duitstand, thuishaven Kiel
Crew: 110 en 100 passagiers
Bouwjaar: 1958

Majestueus en statig is de Gorch Fock meer dan een zeiltrainingsschip, ze is een icoon op zee. Sinds haar tewaterlating in 1958 dient ze als drijvend opleidingscentrum van de Duitse marine, waar generaties officieren het zeemanschap leerden. Als 'Ambassadeur in Wit' brengt de Gorch Fock bovendien een boodschap van samenwerking en maritieme trots wereldwijd. Ze heeft koningen, staatshoofden en beroemdheden ontvangen. Voor het eerst sinds 1985 keert ze terug naar SAIL Amsterdam, een bijzondere gelegenheid voor zeilliefhebbers om dit indrukwekkende schip van dichtbij te bewonderen. De bemanning kijkt ernaar uit om het vakmanschap en de schoonheid van dit klassieke tall ship aan het publiek te tonen.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5517
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2025 16:54:16    Onderwerp: Reageren met citaat

EL GALEÓN - historisch schip
Type: Tweemast volschip
Vlag: Spanje, thuishaven Sevilla
Crew: 12 en tot 32 passagiers
Bouwjaar: 2009

De El Galeón betekent 'het galjoen' in het Spaans. Het schip werd gebruikt voor zowel oorlog als handel. Ze behoort tot de Nao Victoria Foundation. Een non-profitorganisatie die historische evenementen promoot en ondersteunt via de bouw van historische schepen. De El Galeón vaart over de hele wereld en fungeert als krachtig, uniek en aantrekkelijk platform voor educatie en marketing. In het afgelopen decennium is het schip met succes ingezet bij indrukwekkende internationale evenementen waarbij bezoekers konden kennis maken met maritieme geschiedenis en de rijke traditie van galjoenen wereldwijd.


CAPITAN MIRANDA - staat onder zeil, Uruguay
Type: Schoener
Vlag: Uruguay, thuishaven Montevideo
Crew: 33 en tot 83 passagiers
Bouwjaar: 1930

De Capitan Miranda begon haar carrière als Spaans vrachtvaartuig. Ze is vernoemd naar kapitein Francisco Miranda (1868-1925), een vooraanstaande Uruguayaan en maritiem expert. Tot 1978 diende ze als hydrografisch onderzoeksschip, waarna ze werd omgebouwd tot opleidingsschip voor de Uruguayaanse marine. Ze belichaamt de geest van een 'Staat onder zeil' en verspreidt een boodschap van vrede en vriendschap wereldwijd. In 1987 schreef de Capitan Miranda geschiedenis door als eerste Uruguayaanse marineschip een wereldreis te voltooien. Dit verstevigde haar reputatie als symbool van Uruguayaanse maritieme trots, terwijl ze generaties zeelieden opleidt en de traditie van zeilen in ere houdt.


B.A.P. UNION - Peru's maritieme trots en cultureel erfgoed
Type: Bark
Vlag: Peru, thuishaven Cattao
Crew: 167
Bouwjaar: 2O12 - 2015

De prachtige viermaster B.A.P. Unión is het eerste opleidingsschip van de Peruaanse Marine. Haar primaire rol is een trainingsschip voor officieren en cadetten. Daarnaast is de Unión ook als een zeilende ambassadeur, die de rijke cultuur en het erfgoed van Peru over de hele wereld promoot. Binnenin is de Unión uitgerust met moderne trainingsfaciliteiten, waaronder een auditorium, klaslokalen en een bibliotheek zodat cadetten goed worden voorbereid in diverse maritieme disciplines. De Unión is een drijvend symbool van Peru's maritieme trots en cultureel erfgoed.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5517
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025 13:12:27    Onderwerp: Reageren met citaat

TRES HOMBRES - ambassadeur voor schone zeilvaart
Type: Schoener
Vlag: Australië, thuishaven Portvila en Den Helder
Crew: 7 en tot 8 passagiers
Bouwjaar: 1943

De Tres Hombres is het enige trans-Atlantische zeilvrachtschip zonder motor. Ze is het vlaggenschip van Fairtransport. Zij pleiten voor schoner zeetransport. In 2007 kochten drie vrienden een oud wrak en bouwden dit om tot het motorloze vrachtschip. In 2010 maakte het schip zijn eerste Atlantische oversteek om hulpgoederen naar Haïti te brengen na een natuurramp. Sindsdien vaart de Tres Hombres jaarlijks over de oceaan met koffie, cacao en rum naar Nederland. En in de zomer door Europa met delicatessen zoals wijn en olijfolie. U kunt zelf ook meevaren en meehelpen als trainee bij deze bijzondere vrachtreizen.


ZR. MS. ZEELEEUW - onderzeeboot van de Walrusklasse
Type: Walrusklasse
Vlag: Nederland, thuishaven Den Helder
Crew: 60
Bouwjaar: 1987

De Zeeleeuw is een van de onderzeeboten van de Walrusklasse en sinds 1990 in dienst van de Nederlandse marine. De Zeeleeuw is van de huidige onderzeeboten het eerste gedoopt. De kiel werd gelegd in 1981 en de tewaterlating was in juni 1987. De capaciteit van de onderzeeboot is een vaste bemanning van 52 Personen. Daarnaast is er ruimte voor 'opstappers' zoals onderhoudspersoneel of teams van de Special Forces. Het scheepsembleem toont in azuur en een sfeer van goud. Als embleemspreuk staat 'Caveo non timeo': ik waak, maar vrees niet.


BARK EUROPA - het schip waarmee echt gezeild word
Type: Driemast bark
Vlag: Nederland, thuishaven Scheveningen
Crew: 16 en tot 48 Passagiers
Bouwjaar: 1911

Sinds 1994 zeilt de bark Europa over alle wereldzeeën en staat ze bekend als een schip waarop echt gezeild wordt. Ze organiseert onder meer populaire expeditie reizen rond Antarctica. De Europa werd in 1911 in Hamburg gebouwd als Lichtschip 'Elbe 3' en later omgebouwd tot bark'. In 1986 kwam ze naar Nederland, waar ze in acht jaar tijd volledig werd gerestaureerd. Tijdens de coronapandemie maakte de bemanning een nonstopreis van 81 dagen van Ushuaia naar Nederland. Het boegbeeld stelt Europa voor, een figuur uit de Griekse mythologie, ontvoerd door Zeus in de gedaante van een witte stier. De Europa heeft een rijke geschiedenis en avontuurlijke geest.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5517
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2025 11:25:39    Onderwerp: Reageren met citaat

BELEM - van vrachtschip tot luxe privéjacht
Type: Driemast bark
Vlag: Frankrijk, thuishaven Brest
Crew: 16 en tot 48 passagiers
Bouwjaar: 1896

De Belem is een Franse Grand Old Lady en het oudste nog varende zeilschip uit de 'Belle Epoque'. Gebouwd als vrachtschip in juni 1896, voer ze in opdracht van een Franse reder en stak ze in 18 jaar tijd 33 keer de Atlantische Oceaan over met uiteenlopende lading. In 1976 kochten enkele Franse zakenlieden het schip terug en in 1977 werd de Stichting Belem opgericht. Sindsdien is ze opnieuw als bark getuigd en vaart ze als commercieel trainingsschip. Hoewel ze vooral in de zuidelijke wateren van Europa actief is, bezoekt ze sporadisch evenementen zoals SAIL in Amsterdam, waar ze een fascinerend stukje maritieme geschiedenis vertegenwoordigt.


NOORD HINDER - voormalig lichtschip 12
Type: Lichtschip
VLag: Nederland, thuishaven Hellevoetsluis
Crew: 16 en tot 48 passagiers
Bouwjaar: 1963

In de vorige eeuw diende een lichtschip als baken op zee, op plekken waar geen vuurtoren kon staan. Bij de zandbank Noord hinder lag dit lichtschip. Het eerste Nederlandse lichtschip werd daar al in 1858 geplaatst. Het huidige lichtschip werd gebouwd in 1963 en had een bemanning van twaalf. In 1994 werd het lichtschip overbodig door moderne navigatiemiddelen en definitief uit de vaart gehaald. Omdat het geen motor had, werd het naar zijn nieuwe ligplaats in Hellevoetsluis gesleept. Ter herinnering aan het voormalige lichtschip staat tegenwoordig op de boei bij de zandbank: 'NHR'.


ZR. MS. KAREL DOORMAN - logistieke ondersteuning
Type: Marine Fregat
Vlag: Nederland, thuishaven Den Helder
Crew: 150-160 Personen
Bouwjaar: 2014

Zijner Majesteits Karel Doorman is het Joint Logistic Support Ship (JSS) van de Koninklijke Marine en sinds april 2015 in dienst. Zij is het het grootste schip dat de Nederlandse marine ooit heeft gehad. Het schip heeft drie hoofdtaken: bevoorrading op zee, strategisch zeetransport (ook bij beperkt toegankelijke havens) en logistieke ondersteuning vanaf zee voor operaties op land. Deze taken worden wereldwijd uitgevoerd, zoweI bij civiele missies als in gewapende conflicten. Op de boeg staat de NAVO-aanduiding A833. De Karel Doorman is het vierde marineschip met deze naam; eerder waren dat twee vliegkampschepen en een fregat. Het schip speelt een belangrijke roI in internationale operaties.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> TOPICS, GEEN KNSM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
RedSilver 1.03 Theme was programmed by DEVPPL JavaScript Forum
Images were made by DEVPPL Flash Games