KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


KNSM-SCHEEPSFOTO'S G-H-I-J

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerrit Jan Hofmeijer
Moderator


Geregistreerd op: 04 Feb 2023
Berichten: 14
Woonplaats: purmerend

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2023 19:47:31    Onderwerp: KNSM-SCHEEPSFOTO'S G-H-I-J Reageren met citaat

ms Gaasterland 1970-1975 KNSM, 1970 overgenomen door de KNSM
NAAM m/s Gaasterland ROEPNAAM PEFJ IMO NR 5125087 BOUWJAAR 1950 BOUWNUMMER 721
BOUWWERF Firma A. Vuyk & Zn., Capelle a/d IJssel-Nederland. BOUW 29.07.1950 tewaterlating, 07.1950 opgeleverd.
BRT 4.375 NRT 2.424 DWT 7.175 LxBxH 131,00 x 17,72 x 7,91 DG 5,92 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie,
open shelterdek, 2 dekken. accomodatie voor 4 passagiers, 45 bemanningsleden
MACHINE Sulzer diesel, 7 cyl., 2 tew. PK 4.950 apk. MIJL 14 Machinebouwer Gebr. Sulzer A.G., Winterthur-Zwitserland.
HISTORIE Zou aanvankelijk HELVETIA gaan heten. 07.1950-1975 GAASTERLAND, N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
11.1975-1979 BRAVO ALEX, Bravo Alex Shipping Corp.S.A., Pireus-Griekenland.
In de zomer van 1979 verkocht voor de sloop aan , Tong Yung Copper & Iron Enterprise Co. Ltd., Kaohsiung-Taiwan.
Arriveerde 29 september 1979 op haar laatste reis aan de sloopwerf waar men 29 oktober met de sloop begon.














NAAM s/s Ganymedes (1) ROEPNAAM NSGJ,1933:PEFQ IMO NR - BOUWJAAR 1917 BOUWNUMMER 682
BOUWWERF J & K. Smit Scheepswerven N.V., Kinderdijk-Nederland. BOUW tewaterlating 15 september 1917 en 18 december na proefvaart opgeleverd.
BRT 2.722 NRT 1.532 DWT 4.508 LxBxH 109,65 x 14,70 x 6,42 DG 5.59 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie,
open shelterdek type, 3 dekken. accomodatie voor 6 passagiers en 83 dekpassagiers, 35 bemanningsleden.
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 1.700 ipk. MIJL 11 Machinebouwer N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland.
HISTORIE 18.12.1917-1959 GANYMEDES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
Begin 1959 verkocht voor de sloop aan Eckhardt & Co. GmbH, Hamburg. Doorverkocht aan Walter Ritscher in Hamburg. Arriveerde daar 13 februari 1959.














NAAM m/s Ganymedes (2) ROEPNAAM PEFR IMO NR 5126093 BOUWJAAR 1962 BOUWNUMMER 943
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes-Nederland. BOUW tewaterlating 9 augustus 1961 en 3 januari 1962 opgeleverd.
BRT 1966 5.709 6.236 NRT 3.154 3.507 DWT 6.952 7.744 LxBxH 129,24 x 17,58 x 8,53 138,96 DG 7,34
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, closed shelterdek type, 2 dekken. accomodatie voor 12 passagiers, 55 bemanningsleden
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 6.000 pk. MIJL 17,5 Machinebouwer Gebroeders Stork & Co, Hengelo-Nederland.
HISTORIE 03.01.1962-1979 GANYMEDES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam- Nederland.
In 1966 verlengd bij N.V. Scheepswerven Boele, Bolnes-Nederland. In 1976 hefvermogen van de zware spier verhoogd van 75 tot 95 ton.
1979-1981 COSMOS, Empressa Valmar de Navegacion, Puerto Cortes-Honduras.
1981-1986 COSMOS, Serviocios Ocianicos Internacionales C.A., Equador. In 1986 verkocht voor de sloop naar Colombia.
Arriveerde 17 februari 1986 in Cartagena.















1970 overgenomen door de KNSM
NAAM m/s Gooiland ROEPNAAM PEJS IMO NR 6901749 BOUWJAAR 1969 BOUWNUMMER 662
BOUWWERF N.V.Machinefebriek en Scheepswerf van P. Smit Jr., Rotterdam-Nederland.
BOUW 14.03.1968 kiellegging, 14.11.1968 tewaterlating en 25.03.1969 opgeleverd.
BRT 4.846 NRT 2.616 DWT 9.055 LxBxH 147,55 x 18,55 x 9,83 DG 7.08
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip,openshelterdek, 2 dekken 32 bemanningsleden
MACHINE Sulzer diesel, 5 cyl., 2 tew., PK 5.500 apk MIJL 15,5 Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij "de Schelde", Vlissingen-Nederland.
HISTORIE 25.03.1969-1981 GOOILAND, N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
01.01.1981-1982 GOOILAND, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland. 02.1982-1986 NEDLLOYD GOOILAND, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
14.01.1986-1999 HELIOPOLIS SKY, Heliopolis Shipping Co., Alexandrie-Egypte. Sinds 10 april 1999 in Alexandrie opgelegd.
Arriveerde op 29-3-2002 voor de sloop in Mumbai-India.






















NAAM s/s Gordias ROEPNAAM PEJM IMO NR - BOUWJAAR 1939 BOUWNUMMER 650
BOUWWERF N.V. Scheepswerf A. Vuijk & Zn., Capelle a/d IJssel-Nederland.
BOUW proefvaart 20 mei 1939 en opgeleverd als JONGE WILLEM.
BRT 1.645 NRT 871 DWT 3.015 LxBxH 92,79 x 12,88 x 5,75 DG 4,88 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie,
accomodatie voor 5 passagiers, 33 bemanningsleden.
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl en een lage druk turbine. PK 1.500 ipk. MIJL 10
Machinebouwer Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij, Arnhem-Nederland.
HISTORIE 20.05.1939-1940 JONGE WILLEM, Middellandsche Zeevaart Compagnie, Rotterdam-Nederland.
3 augustus 1940 door de Duitsers in Rotterdam in beslag genomen en herdoopt in RO 25.
In 1945 teruggevonden in Bergen-Noorwegen. 7 september 1945 in Amsterdam aangekomen en gerepareeerd.
1946-1959 GORDIAS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
08.1959-1961 CHRISTOPHER, Isthmus Steamschip & Salvage Co. Inc., Miami-U.S.A.
1961-1964 CHRISTOPHER, Cia Marit Colombiana de Caribe S.A., Columbia. (vlag Panama).
01.1964-1965 GRIA, Gria S.S. Co., Monrovia-Liberia. In april 1965 in Vera Cruz-Mexico gesloopt.











1970 overgenomen door de KNSM
NAAM m/s Graveland ROEPNAAM PEKB IMO NR 5135264 BOUWJAAR 1951 BOUWNUMMER 722
BOUWWERF Firma A. Vuyk & Zn., Capelle a/d IJssel-Nederland. BOUW 03.03.195 tewaterlating en 28.06.1951 opgeleverd.
BRT 4.378 NRT 2.426 DWT 7.290 LxBxH 130,90 x 17,72 x 9.76 DG 5,92
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, open shelterdek, 2 dekken. accomodatie voor 4 passagiers, 45 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 7 cyl., 2 tew, PK 4.950 apk MIJL 14 Machinebouwer Gebr. Sulzer A.G., Winterthur-Zwitserland.
HISTORIE Zou aanvankelijk "IBERIA"gaan heten. 28.06.1951-1975 GRAVELAND, N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
11.1975-1981 BRAVO DENIS, Bravo Denis Shipping Corp.S.A., Piraeus-Griekenland.
In het najaar van 1981 voor de sloop verkocht aan Lala Shyanlal Jain Shipbreaking Co., Calcutta-Pakistan.
Arriveerde 2 december 1981 op haar laatste reis in Calcutta aan de sloperswerf. De sloop begon daar in februari 1982











_________________
Groeten Gerrit-Jan Hofmeijer


Laatst aangepast door Gerrit Jan Hofmeijer op 20 Feb 2023 20:41:08; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 20 Feb 2023 19:47:31    Onderwerp:

Terug naar boven
Gerrit Jan Hofmeijer
Moderator


Geregistreerd op: 04 Feb 2023
Berichten: 14
Woonplaats: purmerend

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2023 20:04:50    Onderwerp: H SCHEPEN KNSM Reageren met citaat

NAAM s/s Haarlem (1) ROEPNAAM NVKL,1933:PEME IMO NR - BOUWJAAR 1920 BOUWNUMMER 71
BOUWWERF N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam-Nederland.
BOUW - BRT 3.689 NRT 2.291 DWT 5.900 LxBxH 113,39 x 15,19 DG 6,73 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie,
accomodatie voor 12 passagiers en 40 dekpassagiers, 40 bemanningseden.
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 1.750 ipk. MIJL 10
Machinebouwer N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam-Nederland.
HISTORIE 1920-1934 Haarlem, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
1934-1952 DIMITROV, Odessa-U.S.S.R. 1952-1962 DIMITROV, Sovrom, Boekarest-Roemenie.
1962-1970 OLTENIA, Sovrom. Boekarest-Roemenie. In 1970 gesloopt.



NAAM m/s Haarlem (2) ROEPNAAM PEME IMO NR - BOUWJAAR 1929 BOUWNUMMER 223
BOUWWERF H. Koch A.G., Lubeck-Duitsland. BOUW - BRT 3.939 NRT 2.236 DWT 6.265 LxBxH 119,20 x 16,36 x 7,61 DG 6,10
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, accomodatie voor 12 passagiers en 40 dekpassagiers, 43 bemanningsleden.
MACHINE MAN diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 3.750 pk. MIJL 12 Machinebouwer Maschinenfabrik Augsburg Nurnberg, Augsburg-Duitsland.
HISTORIE 1929-1940 PATRICIA, Hapag Lloyd, Hamburg-Duitsland. In 1940 buitgemaakt in Willemstad-Ned.Antillen. 1940-1947 ARUBA,
Nederlandsche Regering, 's-Gravenhage-Nederland en in beheer bij de KNSM.
In 1946 aangekocht door Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In 1947 herdoopt. 1947-1961 HAARLEM, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
09.1961-1964 AGHIOS NICOLAOS II, Cia Navigation Dellagrazia S.A., Panama-R.P.
1964-1967 AGHIOS NICOLAOS II, Kykladiki Maritime Corporation S.A. Piraeus-Griekenland.
In augustus 1967 te Shanghai-China gesloopt.



NAAM m/s Happy Hunter ROEPNAAM PENH - CCG26 IMO NR 7708986 BOUWJAAR 1978 BOUWNUMMER 477
BOUWWERF Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij B.V. ,Arnhem-Nederland
BOUW - BRT 862 NRT 133 DWT - LxBxH 52,08 x 11,75 x 6,00 DG 4,80 TYPE SCHIP Sleepboot, -
MACHINE 2 Deutz diesel, 2 tew, 6 cyl., 2 schroeven PK 6.000 MIJL 16 Machinebouwer Deutz
HISTORIE 1978-1982 HAPPY HUNTER, Mammoet Shipping B.V., Amsterdam-Nederland.
1982-1983 SMIT HUNTER, Smit Internationale Sleepdienst, Rotterdam-Nederland.
1983- SMIT HUNTER, Smit Tak Internationale, Nassau-Bahama's.



NAAM m/s Happy Pioneer ROEPNAAM 5LYG IMO NR 6410207 BOUWJAAR 1964 BOUWNUMMER 400
BOUWWERF James Lamont & Co., Port Glasgow-Schotland. BOUW tewaterlating 26 maart 1964 en overdracht 1 juli 1964
als slipzuiger SIR JOSEPH RAWLINSON. BRT 1.593 NRT 749 DWT 2.552 LxBxH 89,74 x 14,15 x 5,.49 DG 4,42
TYPE SCHIP Zware lading schip, - 7 bemanningsleden.
MACHINE 1971 1973 1977 2 Crosley diesels, 2 tew, 6 cyl., 2 schroeven BB motor vervangen 2 tew, 8 cyl Bolnes 900 pk,
SB motor vervangen 2 tew, 8 cyl Bolnes 900 pk. BB motor vervangen 2 tew, 8 cyl.Bolnes 900 pk. PK 2.284 pk. MIJL 11
Machinebouwer Crosley Bros Ltd., Manchester-Engeland. FOTO'S Harbo, Happy Pioneer
HISTORIE 01.07.1964-1970 SIR JOSEPH RAWLINSON, Greater Councel, Londen-Engeland.
28 september 1965 gezonken na een aanvaring op een halve mijl ten zuid westen van Oaze Buoy.
30 jubi 1966 gelicht en naar Londen gesleept. In september 1967 naar Nederland verkocht.
1970-1973 HARBO, Atlas Shipping Company Ltd., Monrovia-Liberia. 1973-1982 HAPPY PIONEER,
Mammoet Shipping B.V., Amsterdam-Nederland. (onder Panamese vlag) 1982-1982 PACLOG GOLIATH,
Pacific Offshore S.A., Panama-R.P. 1982-1986 GOLIATH, Pacific Offshore S.A., Panama-R.P. In 1986 gesloopt.



NAAM m/s Happy Rider ROEPNAAM PENG IMO NR 7431088 BOUWJAAR 1976 BOUWNUMMER 473
BOUWWERF Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij B.V., Arnhem-Nederland
BOUW tewaterlating 20 december 1975 en 12 maart 1976 opgeleverd
BRT 1.599 NRT 655 DWT 2.766 LxBxH 81,82 x 15,50 x 9,15 DG 5,55 TYPE SCHIP Heavy Lift Bemanning 7
MACHINE 2 Stork Werkspoor diesel, 4 tew, 9 cyl., 2 schroeven PK 2.500 MIJL 12 Machinebouwer Stork Werkspoor B.V.Zwolle Nederland
HISTORIE 12.03.1976-1987 HAPPY RIDER, Mammoet Shipping B.V., Amsterdam-Nederland.
1987-1989 STORM 3, Finaval S.p.A., Triest-Italie. 1989-1990 TORM,
Carrier Heavy Lift S.A., Panama-R.P. 1990-1996 HANDY RIDER, Axone Shippng S.A., Port aux Francais.
17 juli 1992 tijdens belading van een kraan in Casablanca Marokko gekapseisd. 13 oktober 1992 recht gezet en geborgen.
In 1996 verkocht voor de sloop naar Aliaga. Arriveerde 19 december 1996 bij Sok Ltd., Aliaga-Turkye.



NAAM m/s Happy Runner ROEPNAAM HO9287, 1981: PENI IMO NR 7528130 BOUWJAAR 1976 BOUWNUMMER 474
BOUWWERF Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij B.V., Arnhem-Nederland. BOUW 28 december 1976 opgeleverd.
BRT 1.599 NRT 654 DWT 2.766 LxBxH 81,82 x 15,50 x 9,15 DG 5,55 TYPE SCHIP Zware lading schip, - 7 bemanningsleden
MACHINE 2 Stork Werkspoor diesels, 4 tew, 9 cyl., 2 schroeven PK 2.500 pk. MIJL 12 Machinebouwer Stork Werkspoor B.V., Zwolle-Nederland.
HISTORIE 28.12.1976-1981 HAPPY RUNNER, Comp.Sequioia Lloyd, Panama-R.P. (Mammoet Shipping)
1981-1982 HAPPY RUNNER, Mammoet Shipping B.V., Amsterdam-Nederland.
17 april 1982 in New Orleans-USA tijdens belading gekapseisd en gezonken.
18 september 1982 gelicht en op 20 augustus 1983 te Mobile-USA aangekomen en gerepareerd.
1983-1990 DOCK EXPRESS TEXAS, E.D.S. Service, New York-USA. 1990-2002 STRONG TEXAN,
Sealift Service Inc., New York-USA. 2002- PERGE, Mc.Gill Shipping, Isantanbul-Turkije. (vlag St. Vincent & The Grenadines)



NAAM m/s Hathor ROEPNAAM PEOK IMO NR 5143766 BOUWJAAR 1952 BOUWNUMMER 701
BOUWWERF C. van der Giessen & Zn. Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel-Nederland.
BOUW tewaterlating 17 mei 1952 en 19 augustus1952 na technische proefvaart opgeleverd.
BRT 2.824 NRT 1.469 DWT 3.975 LxBxH 97,43 x 14,08 x 7,68 DG 6,31
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie,
closed shelterdek type, 2 dekken. accomodatie voor 4 passagiers, 35 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 2.200 pk. MIJL 12 Machinebouwer N.V. Gebroeders Stork, Hengelo-Nederland.
HISTORIE 19.08.1952-1969 HATHOR, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
02.1969-1971 GEORGIA, Apenimad Seven Marine Co. S.A., Piraeus-Griekenland.
10.1971-1972 MARLINA K, Cost Shipping Enterprises S.A., Piraeus-Griekenland.
06.1972-1975 JENNY, Ekali Shipping Corporation, Limassol-Cyprus. 01.1975-1977 MYRIAM O, Paly Marine Co., Limassol-Cyprus.
1977-1978 SEA KNIGHY, Shamrock Marine Co. Ltd., Limassol-Cyprus.
05.1978-1979 PELASGOS, Kabiri Shipping Corporation, Piraeus-Griekenland.
1979- DIMITRIOS, G.C. Sandbell Inc., Piraeus-Griekenland.



NAAM s/s Hebe (1) ROEPNAAM NVTJ IMO NR - BOUWJAAR 1889 BOUWNUMMER 52
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Rijkee & Co., Rotterdam-Nederland.
BOUW - BRT 1.173 NRT 722 DWT 1.600 LxBxH 69,34 x 9,60 x 5,81 DG - TYPE SCHIP Vrachtschip, -
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 600 ipk. MIJL 8 Machinebouwer Maatschappij 'de Maas', Rotterdam-Nederland.
HISTORIE 1889-1913 HEBE, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
1913-1913 LIRIA, Cia Espanola de Navigation,Valencia-Spanje. 29 oktober 1913 bij Casablanca gestrand en vergaan.



NAAM s/s Hebe (2) ROEPNAAM NVTK,1933:PEOT IMO NR - BOUWJAAR 1916 BOUWNUMMER 110
BOUWWERF N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Boele, Bolnes-Nederland.
BOUW tewaterlating 8 januari 1916 en 16 maart 1916 proefvaart en opgeleverd.
BRT 1.140 NRT 628 DWT 1.886 LxBxH 81,69 x 11,15 DG 4.01 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie,
open shelterdek type, 2 dekken. accomodatie voor 6 passagiers en 69 dekpassagiers, 28 bemanningsleden.
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 800 ipk. MIJL 10 Machinebouwer N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Boele, Bolnes-Nederland.
HISTORIE 03.1916-1942 HEBE, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
11 april 1942 op reis van van New York naar Curacao, op de Atlantische Oceaan nabij Kaap Hatteras,
in positie 33.10 N.B. en 78.17 W.L., na een aanvaring met het bewapende patrouillevaartuig (trawler) H.M.S. 'St. Cathan' gezonken.
Alle opvarenden werden gered.



NAAM s/s Hecla ROEPNAAM NVTL IMO NR - BOUWJAAR 1871 BOUWNUMMER -
BOUWWERF Scott & Co., Greenock-Engeland.
BOUW - BRT 750 NRT 454 DWT 750 LxBxH 61,39 x 7,31 x 4,29 DG TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip, -
MACHINE Compound stoommaschine, 2 cyl. PK 120 npk. MIJL 9 Machinebouwer Scott & Co., Greenock-Engeland.
HISTORIE 1871-1885 HECLA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
4 december 1885 op reis van Stettin naar Amsterdam, tijdens stormweer ter hoogte
van Lemvig op Jutland gestrand in positie 56.20 N.B. en 8.10 O.L., gebroken en vergaan.
Vier van de elf bemanningsleden werden gered.



NAAM s/s Hector (1) ROEPNAAM NVTM IMO NR - BOUWJAAR 1899 BOUWNUMMER 23
BOUWWERF N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
BOUW In 1899 opgeleverd als SOEMBAWA. BRT 3.338 NRT 2.152 DWT 4.930 LxBxH 101,50 x 13,41 DG 9,45
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, spardek type, 3 dekken. accomodatie voor 4 passagiers en 39 dekpassagiers
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 1.500 ipk. MIJL 10
Machinebouwer Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel N.V., Amsterdam-Nederland.
HISTORIE 1899-1912 SOEMBAWA, N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam-Nederland.
1912-1928 HECTOR, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
1928-1933 AFRODITE, Atlantide Società per Imprese Maritimi, Genua-Italie. In 1933 gesloopt in Genua.



NAAM m/s Hector (3) ROEPNAAM PEOY IMO NR 5145104 BOUWJAAR 1941 BOUWNUMMER 885
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Gebroeders Pot, Bolnes-Nederland. BOUW kiellegging 23 september 1939 en 3 februari 1941 te water gelaten als MIDAS
en 25 oktober 1949 opgeleverd als HECTOR. BRT 1.906 NRT 878 DWT 2.875 LxBxH 94,84 x 12,93 x 5,75 DG 4,66 TYPE SCHIP
Vrachtschip met passagiersacconmodatie, accomodatie voor 12 passagiers, 34 bemanningsleden.
MACHINE B&W diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 1.900 pk. MIJL 12,5 Machinebouwer N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr., Rotterdam-Nederland
HISTORIE In 1939 als MIDAS, op stapel gezet voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V.Amsterdam-Nederland.
Het schip werd 3 februari 1941 te water gelaten en 3 juli 1941 door de Duitse Marine gevorderd en verbouwd tot SPERRBRECHER 180.
16 augustus 1943 van werf vertrokken. In decemnber 1943 in de haven van Brest gebombardeerd bij een geallieerde luchtaanval en gezonken.
In september 1947 gelicht en op 17 mei 1948 in Amsterdam aangekomen.. 20 juliu 1948 naar Rotterdam gesleept
en bij N.V. Scheepswerf en Machinefabriek van P.Smit Jr., Rotterdam-Rotterdam hersteld en na de proevaart op 25 oktober opgeleverd als HECTOR.
25.10.1949-1968 HECTOR, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland. 08.1968-1971 FASTBIRD, A.L.S.Shipping Co.,
Piraeus-Griekenland. 1971-1978 HECTOR, Costogiannia Cia Navigation S.A., Piraeus-Griekenland. 28.05.1978 te Izmir Turkye door brand zwaar beschadigd.
Van 1978 tot 1983 in Aliaga-Turkije opgelegd. 7 maart 1983 bij Seval Ticaret, Aliaga-Turkije. De sloop begon 1 april 1983.



NAAM m/s Hector (2) ROEPNAAM PEOB IMO NR 7819826 BOUWJAAR 1979 BOUWNUMMER 368
BOUWWERF C. Amels & Zoon B.V., Makkum-Nederland. BOUW tewaterlating 23 maart 1979 en overdracht 18 mei 1979
als NESTOR. BRT 1.600 NRT 968 DWT 3.510 LxBxH 82,78 x 16,02 x 7,80 DG 5,92 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip, 136 teu,
12 bemanningsleden. MACHINE SWD diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 4.370 pk. MIJL 14 Machinebouwer Stork Werkspoor Diesel B.V
18.05.1979-1981 NESTOR, Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam-Nederland. 22.05.1981-1981 HECTOR
Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam-Nederland. 05.1981-1986 HECTOR, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
02.1986-1988 WORKUM, Rederij Fryslan (Holwerda) B.V., Heerenveen-Nederland. 1988-1988 MENKAR,
Seamaid Marine Company Ltd., Limassol-Cyprus. 1988-1990 PENERF, Compagnie Morbihannaise et Nantaise, Antartic Terr.
1990-1992 MAONA IV, Compagnie Wallisienne de Navigation Sarl, Wallis & Futunas. 1992-2002 CAPITAINE FEARN,
Sofrona Unilines Holding S.A, .Port Vila-Vanuatu. 2002- TAURUS Eastgulf Shipping & Trading, Phnom Phen-Cambodja.



NAAM m/s Hecuba ROEPNAAM PEPB IMO NR 5145180 BOUWJAAR 1945 BOUWNUMMER 65
BOUWWERF Kaiser Cargo, Richmond-Californie-U.S.A.
BOUW - BRT 1950 3.918 4.229 NRT 2.221 2.845 DWT 6.050 6.056 LxBxH 102,84 x 15,27 x 8,08 DG 6,42
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, closed shelterdek type,
type C1-M-AV1, accomodatie voor 5 passagiers, 36 bemanningsleden.
MACHINE Nordberg diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 1.700 pk. MIJL 10,5 Machinebouwer Nordberg Manufacturing , Milwaukee-U.S.A.
HISTORIE 1945-1948 AK 163, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
1948-1948 BLOUNT, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
03.1948-1963 HECUBA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In 1950 verbouwd en een verhoogd dek tussen opbouw en grote mast aangebracht.
10.1963-1965 ANNA, Afrodite Compania Maritima S.A., Panama-R.P.
09.1965-1969 PANOS, Dakosta Cia. de Navigation S.A.. Panama-R.P.
1969-1973 PANOS, Longa Cia. de Navigation S.A., Piraeus-Griekeland.
In april 1973 te Shanghai-Volksrepubliek China gesloopt.



NAAM s/s Helder ROEPNAAM NWJD, 1933: PEPQ IMO NR - BOUWJAAR 1920 BOUWNUMMER 76
BOUWWERF N.V. Rotterdamsche Droogdook Maatschappij, Rotterdam-Nederland.
BOUW - BRT 3.629 NRT 2.234 DWT 6.203 LxBxH 113,29 x 15,19 DG 6,73
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, accomodatie voor 8 passagiers en 72 dekpassagiers, 59 bemanningsleden.
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 1.700 ipk. MIJL 11
Machinebouwer N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam-Nederland.
HISTORIE 1920-1959 HELDER, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In maart 1959 verkocht voor de sloop aan Walter Ritscher, Hamburg-Duitsland. Arriveerde daar 16 maart 1959.



NAAM s/s Helena (1) ROEPNAAM NWDT IMO NR - BOUWJAAR 1899 BOUWNUMMER 93
BOUWWERF N.V. Scheepswerf Rijkee & Co., Rotterdam-Nederland.
BOUW - BRT 1.146 NRT 694 DWT 1.570 LxBxH 69,49 x 9,75 x 5,16 DG - TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie,
accomodatie voor 2 passagiers en 32 dekpassagiers,
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 450 ipk. MIJL 9
Machinebouwer N.V. Scheepsbouw Maatschappij 'De Maas', Rotterdam-Nederland.
HISTORIE 1899-1922 HELENA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
1922-1930 ANASTASIS, Despina & Petroutsis, Spetzai-Griekenland.
1930-1941 MARIA NOMICOU, Loucas Nomikos, Piraeus-Griekenland.
In maart 1941 door een luchtaanval te Tigani tot zinken gebracht, door de Italianen, gelicht herdoopt in de vaart gebracht. als AREZZO
In september1943 in Piraeus tot zinken gebracht, door de Duitsers gelicht en herdoopt in ANITA.
10 juli 1944 door een Britse onderzeeboot in de Egeische Zee, nabij Andros, tot zinken gebracht.



NAAM m/s Helena (2) ROEPNAAM PEPT IMO NR 5421209 BOUWJAAR 1945 BOUWNUMMER 14
BOUWWERF Froening Bros Inc., Milwaukee-U.S.A.
BOUW tewaterlating 13 mei 1944 als AK 169. BRT 3.918 NRT 2.166 DWT 5.912 LxBxH 102,84 x 15,27 x 8,08 DG 6,42
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschiip met beperkte passagiersaccomodatie, closed shelterdek type,
type: C1-M-AV1, accomodatie voor 5 passagiers, 35 bemanningsleden.
MACHINE Nordberg diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 1.700 pk. MIJL 11 Machinebouwer Nordberg, Manufacturing, Milwaukee-U.S.A
HISTORIE 1945-1947 AK 169, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
1947-1947 CHATHAM, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
03.1947-1963 HELENA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
06.1963-1972 LINCOLN EXPRESS, Bahamas Line, Panama-R.P. 1972-1972 LINCOLN EXPRESS, Lincoln Express Corporation, Panama-R.P.
14 december 1972 onderweg van Santa Domingo naar San Juan, op 20 mijl ten westen van San Juan in positie 18.35 N.B. en 66.29 W.L.,
tijdens stormweer gebroken en gezonken.



NAAM m/s Helicon ROEPNAAM PEQE IMO NR 5146902 BOUWJAAR 1947 BOUWNUMMER 472
BOUWWERF Wm. Hamilton & Co., Port Glasgow-Schotland.
BOUW - BRT 2.515 NRT 981 DWT 3.842 LxBxH 106,53 x 14,83 x 6,29 DG 5,02
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, open shelterdek type, dekken.
accomodatie voor 6 passagiers, 36 bemanningsleden. MACHINE Doxford motor, 2 tew, 5 cyl. PK 3.200 pk. MIJL 14
Machinebouwer D. Rowan & Co., Fairfield. HISTORIE Besteld als CASSANDER voor de KNSM.
1947-1966 HELICON, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
07.1966-1974 ELENI, Cia. de Navagation Alanja, Piraeus-Griekenland.
In oktober 1974 gesloopt in Hsinkang-Volksrepubliek China.



NAAM m/s Hera ROEPNAAM PEQY IMO NR 5407590 BOUWJAAR 1944 BOUWNUMMER 33
BOUWWERF Kaiser Cargo, Richmond-Californie-U.S.A. BOUW tewaterlating 2 september 1944 als AK 161.
BRT 3.920 NRT 2.214 DWT 5.957 LxBxH 102,84 x 15,27 x 10,51 DG 8,71
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, closed shelterdek type,
type: C1-M-AV1, accomodatie voor 5 passagiers, 36 bemanningsleden. MACHINE Nordberg diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 1.700 pk. MIJL 10,5
Machinebouwer Nordberg, Manufacturing, Milwaukee-U.S.A.
HISTORIE 1944-1947 AK 161, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
1947-1947 BEAVERHEAD, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
03.1947-1963 HERA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
02.1963-1967 OMAR EXPRESS, Bahamas Line, Panama-R.P.
1967-1976 CEMENTOS PONCE, Cement Carriers Corporation, Panama-R.P.
1976-1987 VANESSA, Corregidora del Caribe S.A., Panama-R.P. In 1987 gesloopt.



NAAM s/s Hercules (1) ROEPNAAM NWKV,1933:PEQZ IMO NR - BOUWJAAR 1914 BOUWNUMMER 418
BOUWWERF N.V. Scheepswerf A. Vuijk & Zn., Capelle a/d IJssel-Nederland. BOUW tewaterlating 24 december 1914 en in februari 1915 opgeleverd.
BRT 2.317 NRT 1.388 DWT 4.316 LxBxH 103,33 x 13,74 DG 5,61 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie,
open shelterdek type, 3 dekken. accomodatie voor 4 passagiers en 73 dekpassagiers, 35 bemanningsleden.
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 1.300 ipk. MIJL 10 Machinebouwer G.T.Grey & Co., South Shields-Engeland.
HISTORIE 02.1914-1952 HERCULES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
21 maart 1918 ingevolge de droit d'Angari in een USA haven in beslaggenomen en onder Amerikaanse, vlag gebracht en herdoopt
21.03.1918-1919 CANTON -ship 2508, US Navy, Naval Overseas Transportation Service, USA.
In mei 1919 teruggegeven aan de KNSM. 30.03.1952-1957 HERGULER, Osman Sevki Marmaradenizi, Istanbul-Turkije.
1957-1964 YOLAC MERVE, M. Yolac, Istanbul-Turkije.
In de zomer van 1964 verkocht voor de sloop aan Canakcilar Sirketi te Istanbul, die op 15 oktober 1964 met de sloop begon.



NAAM m/s Hercules (2) ROEPNAAM PREC IMO NR 5404990 BOUWJAAR 1963 BOUWNUMMER 947
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes-Nederland. BOUW tewaterlating 22 maart 1963 en 28 juni 1963 opgeleverd.
BRT 1970 5.716 6.170 NRT 3.160 3.490 DWT 6.901 7.012 LxBxH 129,24 x 17,58 x 8,53 138,96 DG 7,34
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, closed shelterdek type,
2 dekken. accomodatie voor 12 passagiers, 55 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 6.000 pk. MIJL 17,5 Machinebouwer Gebroeders Stork & Co., Hengelo-Nederland.
HISTORIE 28.06.1963-1979 HERCULES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In 1970 verlengd bij N.V. Scheepswerven Boele, Bolnes-Nederland.
1979-1995 YACU CASPU, Naviera Amazonica Peruana, Iquitos-Peru. 1995-1995 AMAZON I, In 1995 gesloopt in Port Alang-India.



NAAM s/s Hermes (1) ROEPNAAM PBDF, 1933: PERG IMO NR - BOUWJAAR 1920 BOUWNUMMER 114
BOUWWERF N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Boele, Bolnes-Nederland.
BOUW tewaterlating 3 december 1919 en 28 januari 1920 opgeleverd.
BRT 2.746 NRT 1.499 DWT 4.708 LxBxH 110,64 x 14,71 x 6,45 DG 5,66
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, open shelterdek type, 3 dekken.
accomodatie voor 10 passagiers en 76 dekpassagiers, 33 bemanningsleden.
MACHINE Triple expansie stoommachine, 3 cyl. PK 1.700 ipk. MIJL 11
Machinebouwer N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Boele, Bolnes-Nederland.
HISTORIE 28.01.1920-1959 HERMES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In juni 1959 voor de sloop verkocht aan Frans Rijsdijk. Arriveerde 10 juni 1959 in Hendik Ido Ambacht.



NAAM m/s Hermes (2) ROEPNAAM PERB IMO NR 5149112 BOUWJAAR 1962 BOUWNUMMER 753
BOUWWERF A.Vuijk & Zn., Capelle a/d IJssel-Nederland. BOUW tewaterlating 6 oktober 1961 en 24 januari 1962 opgeleverd.
BRT 1970 5.709 6.171 NRT 3.154 3.491 DWT 6.941 7.658 LxBxH 129,24 x 17,55 x 8,53 138.96 DG 7,34
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie, closed shelterdek type, 2 dekken.
accomodatie voor 12 passagiers, 55 bemanningsleden. MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 6.000 pk. MIJL 16,2
Machinebouwer Gebroeders Stork & Co., Hengelo-Nederland.
HISTORIE 24.01.1962-1978 HERMES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In 1970 verlengd bij N.V. Scheepswerven Boele, Bolnes-Nederland. 1978-1984 NIKI R, Damon Compania Naviera S.A., Piraeus-Griekenland.
In 1985 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 15 april 1984 in Calcutta.



NAAM m/s Hersilia ROEPNAAM PERK IMO NR - BOUWJAAR 1944 BOUWNUMMER 62
BOUWWERF Kaiser Cargo, Richmond-Californie-U.S.A.
BOUW - BRT 3.917 NRT 2.218 DWT 5.996 LxBxH 102,84 x 15,27 x 8,08 DG 6,42
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, closed shelterdek type, type: C1-M-AV1,
accomodatie voor 5 passagiers, 36 bemanningsleden. MACHINE Nordberg diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 1.700 pk. MIJL 10,5
Machinebouwer Nordberg Manufacturing, Milwaukee-U.S.A.
HISTORIE 1944-1948 AK 160, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
1948-1848 AUTAGA, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
04.1948-1962 HERSILIA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
11.1962-1970 FAUZIA B, Saudi Lines Ltd., Djeddah-Saoedi Arabie.
In december 1970 verkocht voor de sloop naar Hsinkang-Volksrepubliek China.



NAAM m/s Hestia ROEPNAAM PERJ IMO NR 5406572 BOUWJAAR 1944 BOUWNUMMER 66
BOUWWERF Kaiser Cargo, Richmond-Californie-U.S.A. BOUW -
BRT 3.921 NRT 2.226 DWT 5.940 LxBxH 102,84 x 15,27 x 10,51 DG 8,71 TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met passagiersaccomodatie,
closed shelterdek type, type: C1-M-AV1, accomodatie voor 13 passagiers, 36 bemanningsleden.
MACHINE Nordberg diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 1.700 pk. MIJL 11 Machinebouwer Nordberg, Manufacturing, Milwaukee-U.S.A.
HISTORIE 1944-1947 AK 164, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
1947-1947 BREVARD, United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
02.1947-1947 ZEEHOND, Staat der Nederlanden, 's-Gravenhage-Nederland en in beheer bij de KNSM.
11.1947-1962 HESTIA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
09.1962-1970 LEILA B, M.A. Bakhashab, Djeddah-Saoedi Arabie.
03.1970-1970 LEILA B, Ali Abdulaziz Al-Momaidi, Kuweit.
Vertrok 8 augustus 1970 op haar laatste reis van de rede van Singapore naar de slopers te Tientsin in de Volksrepubliek China.



NAAM s/s Holland ROEPNAAM PBQC IMO NR - BOUWJAAR 1872 BOUWNUMMER -
BOUWWERF Beckhouse & Dixon, Middlesborough-England.
BOUW in 1873 opgeleverd als MONT CENIS. BRT 1.445 NRT 930 DWT 2.200 LxBxH 79,07 x 10,39 x 6,83 DG -
TYPE SCHIP Vrachtschip, - 20 bemanningsleden. MACHINE Compound stoommachine, 2 cyl. PK 200 npk. MIJL 9
Machinebouwer Richardson, West Hartlepool-Engeland.
HISTORIE 1873-1873 MONT CENIS, Good Bros, Hull-Engeland.
1873-1874 HOLLAND, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
In 1874 herdoopt in PALLAS.



NAAM m/s Hollandia ROEPNAAM PESD IMO NR 7383891 BOUWJAAR 1977 BOUWNUMMER B463/401
BOUWWERF Stocznia Gdanska, Gdansk-Polen. BOUW tewaterlating 11 oktober 1977 en 23 april 1977 opgeleverd.
BRT 27.770 NRT 17.482 DWT 23.233 LxBxH 203,95 x 30,84 x 18,83 DG 10,00 TYPE SCHIP Passagiers Containerschip, 1416 teu -
32 bemanningsleden. MACHINE Sulzer diesel, 2 tew, 9 cyl. PK 29.000 pk. MIJL 21
Machinebouwer H. Cegielski, Potsnan-Polen.
HISTORIE 23.04.1977-1981 HOLLANDIA, Koninklijke Nederlansche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
05.1981-1982 HOLLANDIA, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
25.05.1982-1988 NEDLLOYD HOLLANDIA, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
23.04.1988-1996 NEDLLOYD NEERLANDIA, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
1996-1997 NEDLLOYD NEERLANDIA, Tsakos, Limassol-Cyprus. (charter Nedlloyd).
1997-1998 IRENES HONEUR, Istiea Shipping Co., Limassol-Cyprus.
1998-1999 INFANTA, Istiea Shipping Co., Limassol-Cyprus.
1999-2002 IRENES HONEUR, Istiea Shipping Co., Limassol-Cyprus.
In 2002 verkocht voor de sloop naar de volsrepubliek China. Arriveerde in augustus 2002 in Shanghai.



NAAM m/s Hydra ROEPNAAM PEUZ IMO NR - BOUWJAAR 1945 BOUWNUMMER 32
BOUWWERF Walter Butler Shipbuilding Superior, Winconsin-U.S.A.
BOUW tewaterlating 22 april 1944 als AK 183. BRT 3.918 NRT 2.225 DWT 5.940 LxBxH 102,84 x 15,27 x 8,08 DG 6,42
TYPE SCHIP Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, closed shelterdek type,
type: C1-M-AV1, accomodatie voor 5 passagiers, 36 bemanningsleden.
MACHINE Nordberg diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 1.700 pk. MIJL 11 Machinebouwer Nordberg, Manufacturing, Milwaukee-U.S.A.
HISTORIE 1945-1947 GLACIER (AK 183), United States War Shipping Administration, Baltimore-USA.
03.1947- 1962 HYDRA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
09.1962-1970 ASMA B, M.A. Kakhashab, Djeddah-Saoedi Arabie. 1970-1970 ASMA B, Ali Abdulaziz Al-Homaida, Kuweit.
In juni 1970 verkocht voor de sloop naar de Volksrepubliek China.
Vertrok 10 juni 1970 op haar laatste reis van de rede van Singapore naar de sloperswerf.


_________________
Groeten Gerrit-Jan Hofmeijer
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.