Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 9 Dec 2024 22:43:02 Onderwerp: PANAMA KANAAL |
|
|
Kort stukje geschiedenis Panama kanaal.
Het Panamakanaal is een ruim 81 km lang kanaal door Panama. Het verbindt de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan. Het kanaal is een belangrijke ader in het intercontinentale transport. Het voordeel van dit kanaal is dat men niet meer helemaal om Zuid-Amerika heen hoeft te varen, wat ongeveer een zestig dagen vaartijd scheelt. Het kanaal is tevens de officiële scheiding van de Noord- en Zuid-Amerikaanse continenten. Staatkundig ligt Panama in Noord-Amerika (waartoe Centraal-Amerika behoort). De Fransman Ferdinand de Lesseps, die ook het Suezkanaal had aangelegd, begon met de bouw in 1881. Hij stuitte echter op onoverkomelijke technische moeilijkheden. Ook vonden veel arbeiders de dood door o.a. malaria. De bouw kwam stil te liggen en de in 1881 opgerichte bouwcompagnie ging in 1889 failliet. In dat jaar kochten de Amerikanen de concessie. Het duurde nog tot 1907 voor de aanleg werd hervat. In het begin stierven ook toen veel mensen aan malaria. Een arts zette het project weer op de rails door de muskieten aan te pakken. Het eerste schip, het Amerikaanse stoomschip Ancona, voer door het kanaal op 15 augustus 1914. Het Panamakanaal was lang eigendom van de Verenigde Staten maar is op 31 december 1999 officiëel aan Panama over gedragen.
Het Panamakanaal varieert in breedte tussen de 70 en 300 meter. De sluizen zijn 33,53 meter breed. Er kunnen schepen geschut worden met een maximale breedte van 32,3 meter. Schepen met deze omvang worden wel aangeduid als Panamax-schepen. Aan beide kanten van de sluis ligt een tandradspoor. 6 locomotieven (3 links en 3 rechts) trekken de boot door de achtereenvolgende sluizen en houden hem stabiel tijdens het vullen en ledigen van de sluis. Het bijzondere aan het Panamakanaal is dat het schip als het ware over de bergrug geheveld wordt. De Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan zitten niet geheel op het zelfde niveau, maar het Gatun-meer in Panama is hoger dan beide. Dat meer is dan ook het (zoetwater) reservoir dat de sluiscomplexen voedt. Vertrekkende van de Atlantische Oceaan en varende naar het westen ontmoet men eerst de 3 Gatun-sluizen. Vervolgens vaart men 42 km op het Gatun-meer en passeert de Gaillard-kloof, het smalste stuk van het kanaal. Via de Pedro Miguel-sluis, het Miraflores-meer en de 2 sluizen van Miraflores passeert men de haven van Balboa. Men vaart vervolgens onder de 'Americas'-brug die onderdeel uitmaakt van de Pan-Amerikaanse Snelweg en Noord- en Zuid-Amerika met elkaar verbindt, waarna men uitkomt in de Stille Oceaan. De totale tijd om door het kanaal te varen schommelt tussen de 8 en de 11 uren. Het Panamakanaal is de enige plek ter wereld waar de kapitein het gezag over zijn schip moet overdragen tijdens de passage. _________________ Old sailors never died
Laatst aangepast door Willem Visser op 11 Dec 2024 16:29:30; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 9 Dec 2024 22:43:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 9 Dec 2024 22:47:53 Onderwerp: |
|
|
Ik wil jullie meenemen op een reisje door het Panama-kanaal.
Voor de Panamagangers onders ons een mooie terugblik.
En voor de niet Panamagangers een mooie fotoserie.
Ik lever geen bijschriften, maar laat de foto's maar het werk
doen dit keer. Ga er maar even voor zitten want zo snel zijn
we er niet doorheen gevaren.
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem1940

Geregistreerd op: 18 Mei 2022 Berichten: 28 Woonplaats: Dordrecht
|
Geplaatst: 10 Dec 2024 10:15:12 Onderwerp: Foto;s Panama kanaal. |
|
|
Beste Willem, Mooie foto's. Roept weer een boel herrinnerringen op van toen ik als stuurmansleerling er diverse malen doorheen ben gegaan richting het gezellige Zuid Amerika. Even nog wat anders. Mooie achtergrondkleur heb je gemaakt. Groetjes van Willem. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 10 Dec 2024 14:27:43 Onderwerp: |
|
|
Willem, ik ben er een stuk of 4 keer er door heen geweest, vond het wel een hele belevenis. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 10 Dec 2024 14:31:07 Onderwerp: |
|
|
De Gatun sluizen.
De Ares in het Panamakanaal.
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 11 Dec 2024 16:27:56 Onderwerp: |
|
|
De DELFT ook in het PanamaKanaal
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 12 Dec 2024 16:57:35 Onderwerp: |
|
|
Ook nog wat foto's uit 1975 van het Panama Kanaal. De laatste foto in het rijtje van de sluizen heb ik gekregen van een Nederlandse broeder, die na een ernstig ongeval in Chili en twee jaar revalidatie in Nederland, weer terug ging. Op de achterkant heeft hij nog iets geschreven. Deze man kwam vaak even een kop koffie drinken ‘s avonds om een uur of 10 beneden bij de manoeuvreerstand waar op de S boten altijd het kookplaatje stond. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik weer geprobeerd contakt te krijgen en dat is via via ook gelukt. De inmiddels ruim de 80 gepasseerde broeder was nog steeds aan het werk in Chili. Drie jaar geleden heeft hij tijdens een bezoek aan Nederland ook een bezoekje gebracht aan Sappemeer en het gesprek ging gewoon verder waar we in 1975 geeindigd waren. Ook de komende zomer zal hij Sappemeer weer even aandoen.
Gr.Huub Dofferhof
[img][/img] _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 17 Dec 2024 18:12:42 Onderwerp: |
|
|
Zo hebben we het Panamakanaal nog nooit gezien.
Maar ja ook hier zijn onderhoudswerkzaamheden nodig.
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 19 Dec 2024 11:44:31 Onderwerp: |
|
|
Aankomst in de sluis
De loods gaat van boord
Het Panamakanaal hier nog lege sluis
Dit maal een groot schip in de sluis
Maar ook deze moeten door dezelfde sluis, alleen zonder locomotief?
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 20 Dec 2024 23:33:34 Onderwerp: |
|
|
Foto's genomen door Jan Bakker
De Mira Flores sluizen
Een voorbijganger
Nieuwe treintje
Oude treintjes
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 26 Dec 2024 16:12:41 Onderwerp: |
|
|
Panamakanal 1916
De Panama in het Panamakanaal-1915
Culebra-1915
Gatun sluis-1915
Pedro Miguel sluis-1915
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 28 Dec 2024 17:54:24 Onderwerp: |
|
|
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 3 Jan 2025 15:53:00 Onderwerp: |
|
|
Waar gehakt wordt,daar vallen splinters........
1904-Trein ontspoort en ligt in het te realiseren kanaal.
Aanleg van de overlaat-Gatunlake Panamakanaal, circa 1910-1914.
Twee mannen benutten het stukje schaduw onder de werktrein bij hun middagschaft.
De hele dag werken in de moordende zon is geen pretje....
Ook hier wint de natuur snel terein,en overwoekert in no-time een kapotte machine die is achtergelaten bij de bouw.....
Pedro Miguel Sluizen, Panama Kanaal, circa 1910-1920 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 4 Jan 2025 18:35:27 Onderwerp: |
|
|
27 juni 2016
Een gigantisch Chinees containerschip is het eerste vaartuig dat zich van de Atlantische Oceaan begeeft naar de Stille Oceaan via het onlangs verbreed Panamakanaal.
Het schip is met vuurwerk begroet en gejuich van een menigte die zich hadden verzameld op de Cocoli-sluizen.
 _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5128 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 5 Jan 2025 13:30:47 Onderwerp: |
|
|
Zestien sluisdeuren, elk zo groot als het Paleis op de Dam
Nederlandse ingenieurs ontwierpen de zwaarste sluisdeuren ooit voor het nieuwe Panamakanaal.
Schepen betalen straks een half miljoen dollar voor de overtocht.
Het zijn maar liefst zestien sluisdeuren, elk zo groot als het Paleis op de Dam. De grootste zijn 33 meter hoog en wegen 5000 ton. Zwaarder waren sluisdeuren nog nooit, want niet eerder moesten sluisdeuren zo veel water keren. De deuren zijn onderdeel van twee sluizen in het vernieuwde Panamakanaal en zijn ontworpen door het Nederlandse ingenieursbureau Iv-Groep.
Aanbouw van de sluizen bij de modernisering van het Panamakanaal. Ruim twee weken voor de opening van het vernieuwde kanaal kijken directeur Rob van de Waal en projectmanager Leon Tuunter van Iv kijkenterug op 'het mooiste project' uit hun carrière. Het nieuwe kanaal is bijna twee jaar later klaar dan gepland én een stuk duurder dan de verwachte totale kosten van vijf miljard dollar – alleen de sluiscomplexen, zonder het baggerwerk, kosten al twee miljard meer dan de geplande 3,4. Het begon in 2007 met een telefoontje van het Amerikaanse Tetratech dat eerder met Iv een stuw ontwierp die New Orleans moest behoeden voor overstromingen, zoals na de orkaan Katrina. Ja, is het antwoord uit Papendrecht op de vraag of Iv wil meewerken aan het ontwerp voor de sluizen voor het nieuwe Panamakanaal. De eisen zijn streng, veel strenger dan in Nederland. De deuren moeten vijftig jaar meegaan. Ze moeten snel open en dicht kunnen. De afdichting dient het vijftien jaar uit te houden. De betonnen constructie van de sluis moet honderd jaar mee. De sluizen moeten 99,6 procent van de tijd werken.
"Per jaar mogen ze drie dagen uitvallen. Vallen ze langer uit, dan krijgen wij een boete. Calamiteiten zijn niet uitgezonderd", zegt Tuunter. Wel logisch, vindt hij die strenge eisen. Een tocht door het kanaal kost een schip een half miljoen dollar. Elke twintig minuten gaat er een schip doorheen. Een dag zonder schepen scheelt Panama 36 miljoen aan inkomsten. Wat het ingewikkeldst was? De sluizen liggen boveneen breukvlak in de aardkorst. Ze moeten aardbevingsbestendig zijn. Maar de wereld kent geen sluizencomplexen in aardbevingsgebieden. Van de Waal: "De bestaande sluisdeuren in Panama zijn puntvormig. Ze kunnen los van elkaar bewegen, rammelen en schokken opvangen. De nieuwe deuren zijn te groot voor een puntvorm. We wisten niet hoe water in een sluis reageert op een aardbeving. Waar dan de meeste druk ontstaat."
Dus moest er veel worden gerekend en getekend; werden er uit aardbevingsdeskundigen ingevlogen; werd het effect van een beving nagebootst bij de sluis in Heusden. Op het hoogtepunt werkten er tachtig mensen aan het ontwerp, gingen berekeningen en tekeningen van Papendrecht 's avonds naar Panama en de VS. Viel daar de avond, dan nam het Iv-kantoor in Maleisië het werk over. Er was nog iets ingewikkelds. Een groot deel van het Panamakanaal is een zoetwatermeer. Schepen worden in de sluizen 27 meter opgetild naar de hoogte van het meer. Aan de andere kant van het meer, tachtig kilometer verder, laten de sluizen de schepen weer 27 meter zakken. Het meer is onmisbaar voor de drinkwater- en de stroomvoorziening. Daarom eist Panama dat er zo weinig mogelijk zoet water in zee verdwijnt. Langs de sluizen werden bassins gebouwd. Die kunnen de sluizen negen keer met water vullen. Zo blijven de waterverliezen beperkt.
Dit is een gleuf waar straks immense sluisdeuren in komen. Elke sluiskamer heeft een dubbele deur. Die deuren zijn ontworpen door het Nederlandse bedrijf IV
Andere oplossingen? Loodzware sluisdeuren, in zes afmetingen, met een gewicht tot 5000 ton. Gemaakt van speciaal staal. 57 meter breed, 10 meter dik, 22 tot 33 meter hoog. Dubbel uitgevoerd: één deur keert het water, één deur, zo nodig, het schip. Speciale constructies maken de deuren aardbevingsbestendig.
Tegenvallers waren er ook. Bij testen bleek de betonconstructie onder de sluisdeuren water door te laten. Een fout van de Amerikaanse mede-ontwerper, zo bleek later. Het werk aan het kanaal werd er een half jaar door vertraagd. De schade, zo'n zestig miljoen dollar, werd verhaald op de Amerikanen, al komt er waarschijnlijk een deeltje voor rekening van Iv. Op 26 juni gaat het nieuwe Panamakanaal officieel open. Afgelopen woensdag ging het eerste schip er bij wijze van test doorheen. Er is ruimte voor schepen van 55 meter breed. De oude sluizen die schepen tot 33 meter breedte kunnen verwerken, blijven open. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 5 Jan 2025 13:30:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|