Lagotto Romagnolo

Voor leden van de Lagotto Club Nederland

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Uit het clubblad: Jagen?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Lagotto Romagnolo Forumindex -> Opvoeding en gedrag
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Agnes & Pippo

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2008 12:43:26    Onderwerp: Uit het clubblad: Jagen? Reageren met citaat

Het artikel van Edith over jagen sluit perfect aan bij onze ervaring!

Pippo had in Tsjechie tijdens de kerstvakantie ook de lol van jagen ontdekt: Tijdens een wandeling stonden een paar herten in het veld, die, toen ze ons in de gaten kregen, wegrenden. Pippo nam de uitdaging aan en rende zowat de poten onder z'n lijf vandaan. Natuurlijk kreeg hij ze niet te pakken, maar de kick van het jagen was geboren.

Als hij joeg (doet ie nu niet meer) dan raakt hij in een trance en is hij onbereikbaar (letterlijk en figuurlijk) voor z'n baasjes. Heel erg vervelend, want je weet niet waar ie naar toe gaat.

Behoorlijk wanhopig hebben we een gedragstherapeute ingeschakeld, die ons, naast andere oefeningen, ook de oefeningen die Edith beschrijft heeft aanbevolen. Het heeft ons heel wat moeite gekost (in het begin kwamen we bezweet terug van de wandeling), maar het heeft z'n vruchten afgeworpen.

De eerste paar keer dat we weer 'los' met hem het bos ingingen, heb ik een busje met hazelnoten (geen knickers voor handen) meegenomen. Als hij van plan was te jagen (kun je duidelijk zien aan z'n manier van lopen), riep ik ferm 'NEE' en als ie dan niet terugkeerde in z'n normale loop rammelde ik met het busje met noten om hem uit de trance te halen.. Dit heb ik maar 2x hoeven toe passen. Nu weet hij heel goed wat 'nee' betekent.
N.B. Ik weet niet of deze methode Edith-proof is!

Nog iets uit de praktijk:
Sinds een paar maanden ben ik weer begonnen met hardlopen. Dit combineer ik met het uitlaten van Pippo. Een echte aanrader!
In het begin moest ik volgens het schema 1 minuut wandelen en 1 minuut hardlopen, 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen, enz.. Na de minuten hardlopen, wandelde ik de kant op vanwaar ik was weggekomen. Pippo heeft op deze manier erg geleerd op te letten waar ik ben. Bij splitsingen wacht hij nu op mij, want hij weet nooit welke kant ik op ga!

Geplaatst: 5 Nov 2008 12:43:26    Onderwerp:

Terug naar boven
Irene

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2008 16:31:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Hardlopen doen we niet, maar in het bos "verstop"ik me geregeld even achter een boom, of sla onverwachts andere paden in. Nini kijkt nu meestal even om op een kruising of ik wel volg en houdt me aardig in de gaten.

....totdat ze re?en ziet Embarassed Alleen volgt ze niet het spoor achter hen aan, maar daar waar ze vandaan kwamen Shocked Aan een hele hoge korte blaf horen we waar ze zit. Gelukkig komt ze dan weer terug, precies waar ze ons voor het laatst heeft gezien Razz
vanderkuijl

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2008 17:27:31    Onderwerp: Re: Uit het clubblad: Jagen? Reageren met citaat

Agnes & Pippo schreef:
Het artikel van Edith over jagen sluit perfect aan bij onze ervaring!

Pippo had in Tsjechie tijdens de kerstvakantie ook de lol van jagen ontdekt: Tijdens een wandeling stonden een paar herten in het veld, die, toen ze ons in de gaten kregen, wegrenden. Pippo nam de uitdaging aan en rende zowat de poten onder z'n lijf vandaan. Natuurlijk kreeg hij ze niet te pakken, maar de kick van het jagen was geboren.

Als hij joeg (doet ie nu niet meer) dan raakt hij in een trance en is hij onbereikbaar (letterlijk en figuurlijk) voor z'n baasjes. Heel erg vervelend, want je weet niet waar ie naar toe gaat.

Behoorlijk wanhopig hebben we een gedragstherapeute ingeschakeld, die ons, naast andere oefeningen, ook de oefeningen die Edith beschrijft heeft aanbevolen. Het heeft ons heel wat moeite gekost (in het begin kwamen we bezweet terug van de wandeling), maar het heeft z'n vruchten afgeworpen.

De eerste paar keer dat we weer 'los' met hem het bos ingingen, heb ik een busje met hazelnoten (geen knickers voor handen) meegenomen. Als hij van plan was te jagen (kun je duidelijk zien aan z'n manier van lopen), riep ik ferm 'NEE' en als ie dan niet terugkeerde in z'n normale loop rammelde ik met het busje met noten om hem uit de trance te halen.. Dit heb ik maar 2x hoeven toe passen. Nu weet hij heel goed wat 'nee' betekent.
N.B. Ik weet niet of deze methode Edith-proof is!

Nog iets uit de praktijk:
Sinds een paar maanden ben ik weer begonnen met hardlopen. Dit combineer ik met het uitlaten van Pippo. Een echte aanrader!
In het begin moest ik volgens het schema 1 minuut wandelen en 1 minuut hardlopen, 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen, enz.. Na de minuten hardlopen, wandelde ik de kant op vanwaar ik was weggekomen. Pippo heeft op deze manier erg geleerd op te letten waar ik ben. Bij splitsingen wacht hij nu op mij, want hij weet nooit welke kant ik op ga!

Grappig om te lezen dat een gedragstherapeute het zelfde zegt... brutale vraag, was ze duur????

Hard lopen is super met je hond zo ook fietsen wat wij vaak doen. enne ik heb weer lekker op het strand rond gelopen vanmiddag en nu tegen de duinen aan, en hup daar ging een konijntje, ik fluit dan op een jacht fluitje en als ze bij me komen geef ik een brokje, dus zo ook nu we kijken naar het konijntje en ik fluit we komen voor het brokje, top honden!!!
( en ik heb er dan 4 die naar het konijntje kijken:-)))

Gr EEEEEEEEEEEEEEE
Agnes & Pippo

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2008 21:19:25    Onderwerp: Re: Uit het clubblad: Jagen? Reageren met citaat

vanderkuijl schreef:
Grappig om te lezen dat een gedragstherapeute het zelfde zegt... brutale vraag, was ze duur????

Ze vroeg ? 35,-- per uur excl. reiskostenvergoeding. Geen idee of het duur is, maar het was zeker de moeite waard.
Irene

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2008 23:28:49    Onderwerp: Reageren met citaat

quote EEEEdith:
( en ik heb er dan 4 die naar het konijntje kijken:-)))

Tja Edith, ik heb zo mijn twijfels wie er naar wie kijkt in deze. Vier krullenbollen zijn anders ook een aardige bezienswaardigheid, zelfs voor konijntjes Wink
Corry en Nino

BerichtGeplaatst: 8 Nov 2008 22:14:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Nino jaagt niet......af en toe doet hij Kim na...dan wil hij wel achter een fietser aan.
Ben ik alleen dan doet hij die moeite helemaal niet....maar ik houd hem wel aan de lijn wanneer ik een fietser zie. Je weet maar nooit.

De konijntjes zitten altijd bij mij voor de caravan...hij taant er niet naar, ook de vogels laat hij nu met rust, als pup wilde hij er nog wel eens achteraan gaan maar ik heb hem dat snel afgeleerd.
Katten op straat vind hij wel interessant, vaak heb ik hem aan de lijn omdat er verkeer is, hij wil er wel even naar toe maar zodra de kat op staat of zn staart dik maakt gaat hij er toch wel met een wijde boog omheen. Zo nieuwsgierig is hij nu ook weer niet. Laughing

Het liefst snuffelt hij gewoon overal...bv in mollenhopen, of waar de muisjes lopen.
Hij doet ze gelukkig niets....hij ziet heel wat muisjes op de camping.
Ook de wespen laat hij gelukkig met rust in de zomer en een vlieg daar wordt hij helemaal gek van. hahahahaha.

Er is 1 dier wat hij echt vermoord.......dat zijn de nachtuilen, k weet echt niet wat hij daarmee heeft maar hij vind ze zaaaaaaaaalig Laughing

Voor de rest is hij gewoon een welopgevoede lieve hond die gek is op alle diertjes Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
vanderkuijl

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 19:29:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Corry en Nino schreef:
Nino jaagt niet......af en toe doet hij Kim na...dan wil hij wel achter een fietser aan.
Ben ik alleen dan doet hij die moeite helemaal niet....maar ik houd hem wel aan de lijn wanneer ik een fietser zie. Je weet maar nooit.

De konijntjes zitten altijd bij mij voor de caravan...hij taant er niet naar, ook de vogels laat hij nu met rust, als pup wilde hij er nog wel eens achteraan gaan maar ik heb hem dat snel afgeleerd.
Katten op straat vind hij wel interessant, vaak heb ik hem aan de lijn omdat er verkeer is, hij wil er wel even naar toe maar zodra de kat op staat of zn staart dik maakt gaat hij er toch wel met een wijde boog omheen. Zo nieuwsgierig is hij nu ook weer niet. Laughing

Het liefst snuffelt hij gewoon overal...bv in mollenhopen, of waar de muisjes lopen.
Ook de wespen laat hij gelukkig met rust in de zomer en een vlieg daar wordt hij helemaal gek van. hahahahaha.

Er is 1 dier wat hij echt vermoord.......dat zijn de nachtuilen, k weet echt niet wat hij daarmee heeft maar hij vind ze zaaaaaaaaalig Laughing

Voor de rest is hij gewoon een welopgevoede lieve hond die gek is op alle diertjes Laughing

Wat zijn NACHTUILEN??? oehoe oehoe

maar wat een voorbeeldige hond die zoek ik ook!!!!

Gr EEEEEEEEE
Corry en Nino

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 22:18:37    Onderwerp: Reageren met citaat

vanderkuijl schreef:
Corry en Nino schreef:

Wat zijn NACHTUILEN??? oehoe oehoe

maar wat een voorbeeldige hond die zoek ik ook!!!!

Gr EEEEEEEEE

Nachtuilen zijn eigenlijk nachtvlinders...die grote, die s avonds laat om je lantaren vliegen....soms komen ze in huis en dan heeft Nino ze te pakken... Confused

Je weet toch dat hij een voorbeeldige hond is.....kijk maar hoe hij zich gedraagt als hij bij je is.......goed voorbeeld.....je mag hem wel even lenen hoor....heel even maar. Laughing
Terug naar boven
roelfiena

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2008 18:46:34    Onderwerp: Reageren met citaat

bonjorno jaagt af en toe vooral fietsers vindt hij erg interessant maar ik vindt het erg vervelend
bij bezoek is hij soms oook erg blafferig en wil ze wel even in de broekspijpen happen ook erg vervelend
wij hebben ook ee gedragstherapeut ingeschakeld en hopen dat het baat heeft
hij wil te veel zijn teratorium bewaken

groet bonjorno en roelfiena
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Lagotto Romagnolo Forumindex -> Opvoeding en gedrag Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: