Lyme, patienten van MC Walborg

Voor Lyme-patienten die kiezen voor langdurige behandeling met ceftriaxon en meer.

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Bijsluiter Tavanic

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Lyme, patienten van MC Walborg Forumindex -> Tavanic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Beheerder
Site Admin

BerichtGeplaatst: 3 Apr 2008 17:23:15    Onderwerp: Bijsluiter Tavanic Reageren met citaat

TAVANIC 250 , tabletten 250 mg

KWALITATIEVE EN KWANTITATIEVE SAMENSTELLING
250 mg tabletten

E?n omhulde tablet Tavanic bevat als werkzaam bestanddeel 256,23 mg
levofloxacinehemihydraat, overeenkomend met 250 mg levofloxacine.

KLINISCHE GEGEVENS
Therapeutische indicaties
Bij volwassenen met milde tot matige ernstige infecties zijn Tavanic tabletten bestemd voor de behandeling van de volgende infecties veroorzaakt door voor levofloxacine gevoelige micro-organismen :
* Acute sinusitis.
* Acute exacerbatie van chronische bronchitis,
* Pneumonie, verkregen buiten het ziekenhuis,
* Gecompliceerde urineweginfecties inclusief pyelonephritis
* Infecties van de huid en de weke delen.
Er dient rekening te worden gehouden met de nationale en/of lokale richtlijnen voor het juiste gebruik van antibacteri?le middelen.

Dosering en wijze van toediening
De Tavanic-tabletten worden ??n of twee keer per dag toegediend. De dosering is afhankelijk van het type en de ernst van de infectie en van de gevoeligheid van het veronderstelde oorzakelijke pathogeen.

Behandelingsduur
De duur van de behandeling is afhankelijk van het ziekteverloop en heeft een maximum van 14 dagen. Zoals voor een behandeling met antibiotica in het algemeen geldt, dienen Tavanic tabletten tenminste 48 tot 72 uur na het verdwijnen van koorts te worden ingenomen of totdat eradicatie van de bacteri?n door onderzoek is bevestigd.

Toedieningswijze
Tavanic tabletten dienen zonder kauwen en met voldoende vloeistof te worden ingenomen. De tabletten mogen langs de breukstreep worden gebroken ter aanpassing van de dosis. De tabletten mogen tijdens de maaltijd of tussen de maaltijden worden ingenomen. Tavanic tabletten moeten tenminste twee uur v??r of na toediening van ijzerzouten, antacida of sucralfaat worden ingenomen, omdat anders de absorptie kan
worden verminderd (zie 4.5 interacties met andere geneesmiddelen en andere vormen van interactie).

Aanbevolen doseringen voor Tavanic:
Dosering voor pati?nten met een normale nierfunctie (creatinineklaring > 50 ml/min)
Indicatie Schema dagdosering (afhankelijk van de ernst van de infectie)
Duur van de behandeling
Acute sinusitis 500 mg 1 maal per dag 10-14 dagen

Acute exacerbatie van chronische bronchitis
250 mg tot 500 mg 1 maal per dag 7-10 dagen
Pneumonie, verkregen buiten het ziekenhuis
500 mg 1 of 2 maal per dag 7-14 dagen
Gecompliceerde urineweginfecties incl. Pyelonephritis
250 mg 1 maal per dag 7-10 dagen
Infecties van de huid en de weke delen
250 mg 1 maal per dag of 500 mg 1 of 2 maal per dag 7-14 dagen

Dosering voor pati?nten met gestoorde leverfunctie
De dosering behoeft niet te worden aangepast, aangezien levofloxacine niet of nauwelijks door de lever wordt gemetaboliseerd en hoofdzakelijk via de nieren wordt uitgescheiden.

Contra-indicaties
Tavanic tabletten mogen niet worden gebruikt:
- bij pati?nten die overgevoelig zijn voor levofloxacine, voor andere chinolonen of
voor een van de hulpstoffen,
- bij epilepsiepati?nten,
- bij pati?nten met peesaandoeningen in de anamnese die gerelateerd zijn aan het
gebruik van fluorochinolonen,
- bij kinderen of adolescenten, die nog in de groei zijn,
- tijdens de zwangerschap,
- tijdens de lactatie.

Speciale waarschuwingen en bijzondere voorzorgen bij gebruik
In de meest ernstige gevallen van pneumonie, veroorzaakt door pneumococci, is Tavanic misschien niet de optimale therapie.
Bij nosocomiale infecties ten gevolge van P. aeruginosa kan combinatietherapie nodig zijn.

Tendinitis
Tendinitis, een enkele maal waargenomen tijdens behandeling met chinolonen, kan in sommige gevallen tot ruptuur van met name de Achillespees leiden. Bij oudere pati?nten komt tendinitis vaker voor. Het risico op peesruptuur kan bij gelijktijdige behandeling met corticostero?den zijn verhoogd. Indien de diagnose tendinitis wordt
vermoed, moet behandeling met Tavanic tabletten onmiddellijk worden gestaakt en een geschikte therapie (b.v. immobilisatie) voor de betrokken pees worden ingesteld.

Be?nvloeding van de rijvaardigheid en het vermogen om machines te gebruiken
Sommige bijwerkingen (b.v. duizeligheid/vertigo, slaperigheid en visusstoornissen) kunnen het concentratie- en reactievermogen van de pati?nt nadelig be?nvloeden en daarom een risico vormen in situaties waarin deze vaardigheden van bijzonder belang zijn (b.v. bij het autorijden of het bedienen van machines).

BIJWERKINGEN
Allergische reacties
Soms: pruritus, rash,
Zelden: urticaria, bronchospasmen/dyspnoe,
Zeer zelden: angio-oedeem, hypotensie, anafylactisch-achtige shock;
fotosensibilisatie,
In sporadische
gevallen: ernstige bulleuze erupties zoals Stevens-Johnson-syndroom,
toxische epidermale necrolyse (Lyell-syndroom) en erythema
exsudativum multiforme.
Anafylactische/anafylacto?de reacties van huid en slijmvliezen kunnen soms reeds na
??nmalige toediening optreden

Gastro-intestinaal, stofwisseling
Algemeen: nausea, diarree,
Soms: anorexia, braken, buikpijn, dyspepsie,
Zelden: bloederige diarree, die uiterst zelden kan duiden op
enterocolitis, incl. pseudomembraneuze colitis,
Zeer zelden: hypoglykemie, in het bijzonder bij diabetici.

Neurologisch
Soms: hoofdpijn, duizeligheid/vertigo, slaperigheid, slapeloosheid,
Zelden: paresthesie?n, tremor, angst, agitatie, verwarring, convulsies,
Zeer zelden: hypesthesie, visusstoornissen en stoornissen in gehoor, smaak
en reuk, hallucinaties.

Cardiovasculair
Zelden: tachycardie, hypotensie
Zeer zelden: shock (gelijkend op anafylactische shock)

Bewegingsapparaat
Zelden: artralgie, myalgie, peesaandoeningen incl. tendinitis (b.v. van
de Achillespees),
Zeer zelden: peesruptuur (b.v. Achillespees), zoals bij andere
fluorochinolonen kan deze bijwerking binnen 48 uur na het
begin van de behandeling optreden en bilateraal zijn.
Spierzwakte, wat van bijzonder belang kan zijn bij pati?nten
met myasthenia gravis,
In sporadische
gevallen: rhabdomyolyse.

Lever, nieren
Algemeen: stijging van leverenzymen (b.v. AST (SGOT), ALT (SGPT)),
Soms: stijging van bilirubine, stijging van serumcreatinine,
Zeer zelden: reacties van de lever zoals hepatitis, acuut nierfalen (b.v. als
gevolg van interstiti?le nefritis).

Bloed
Soms: eosinofilie, leukopenie,
Zelden: neutropenie, trombocytopenie,
Zeer zelden: agranulocytose,
In sporadische
gevallen: hemolytische anemie, pancytopenie.

Andere bijwerkingen
Soms: asthenie, superinfecties met schimmels en proliferatie van
andere resistente micro-organismen,
Zeer zelden: allergische pneumonitis, koorts.

Andere bijwerkingen die bekend zijn in verband met de toediening van
fluorochinolonen zijn:

- psychotische reacties zoals acute verwarringstoestanden en depressieve
stemmingsveranderingen.(Deze reacties kunnen reeds na ??nmalige toediening
optreden),
- extrapyramidale symptomen en andere stoornissen van de spierco?rdinatie,
- allergische vasculitis.
- aanvallen van porfyrie in porfyriepati?nten

Overdosering
Volgens toxicologisch onderzoek bij dieren zijn als belangrijkste symptomen na acute
overdosering met Tavanic tabletten te verwachten: CZS-symptomen zoals verwarring,
duizeligheid, bewustzijnsstoornissen en convulsies, alsook gastro-intestinale reacties
zoals nausea en erosie van de slijmvliezen.
Bij aanzienlijke overdosering dient maagspoeling te worden overwogen en een
symptomatische behandeling uitgevoerd. Antacida kunnen ter bescherming van het
maagslijmvlies worden gebruikt. Hemodialyse, inclusief peritoneaal dialyse en CAPD,
is niet effectief om levofloxacine uit het lichaam te verwijderen. Een specifiek
antidotum is niet bekend.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Geplaatst: 3 Apr 2008 17:23:15    Onderwerp:

Terug naar boven
petra

BerichtGeplaatst: 4 Apr 2008 11:29:23    Onderwerp: Reageren met citaat

ik ben 24 maart met Tavanic begonnen.
bij de tabletten krijg je ook Nexium voorgeschreven. dit is een maagzuurremmer/maagbeschermer.

ik neem de tabletten tegelijk in. van eventuele bijwerkingen heb ik geen last Very Happy. het enige wat ik merk is dat mijn smaak niet helemaal oke is. ik proef niet zo veel.

deze tabletten krijg je voor 28 dagen voorgeschreven en deze moeten de co-infectie Bartonella bestrijden.
Soms kun je meer klachten hebben van de Bartonella of andere co-infecties dan van de Borrelia.

De co-infectie Bartonella Erhlichia kan niet overleven zonder de Borrelia, volgens dokter Hoffman.
Dus heb je deze vorm van Bartonella, dan kun je er zeker van zijn dat je Lyme hebt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
lil

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2009 15:29:52    Onderwerp: Reageren met citaat

petra schreef:
ik ben 24 maart met Tavanic begonnen.
bij de tabletten krijg je ook Nexium voorgeschreven. dit is een maagzuurremmer/maagbeschermer.

ik neem de tabletten tegelijk in. van eventuele bijwerkingen heb ik geen last Very Happy. het enige wat ik merk is dat mijn smaak niet helemaal oke is. ik proef niet zo veel.

deze tabletten krijg je voor 28 dagen voorgeschreven en deze moeten de co-infectie Bartonella bestrijden.
Soms kun je meer klachten hebben van de Bartonella of andere co-infecties dan van de Borrelia.

De co-infectie Bartonella Erhlichia kan niet overleven zonder de Borrelia, volgens dokter Hoffman.
Dus heb je deze vorm van Bartonella, dan kun je er zeker van zijn dat je Lyme hebt.

Heb je bij zo'n bartonella infectie pijn aan de voeten , een brandende pijn bij staan en na activiteiten? Hoe wordt dit ontdekt welk bloedonderzoek? Moet je naast deze medicijnen ook nog langdurig antibiotica slikken? Is er beterschap en wanneer?
Terug naar boven
petra

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2009 19:31:39    Onderwerp: Reageren met citaat

ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. het is namelijk al weer een tijdje geleden dat ik dit gebruikt heb Wink .

bedoel je met een brandende pijn in je voeten, dat je voeten zeer doen bij bijv. lang staan en trekt het dan ook omhoog je benen in? als je dat bedoelt dan heb ik dat ook (nog steeds). dus ik denk eigelijk dat dat niet van de bartonella komt. ik heb het nog steeds, terwijl de bartonella weg is.

de bartonella infectie wordt aangetoond door bloedonderzoek, waarin ze testen op co-infecties. meestal wordt dat direct bij het onderzoek naar lyme gedaan. ten minste, als je dit bij de walborg kliniek laat doen. bij de rest weet ik het niet. het is wel zo dat de bartonella niet kan overleven zonder de borrelia. dus mocht je bartonella hebben, dan heb je zeker lyme. (let wel; je hebt meerdere soorten bartonella. hier spreken we van de bartonella erlichsia. je hebt nl ook de kattekrabziekte. dit wordt ook bartonella genoemd, maar dit is een ander soort.)

Citaat:
Moet je naast deze medicijnen ook nog langdurig antibiotica slikken?
hoe bedoel je deze vraag? je krijgt antibiotica tegem de lyme, en als je bartonella hebt, dan krijg je daar aan ander antibiotica voor; tavanic. ik hoop dat je het zo snapt, anders laat je het maar weten Wink .

wat de beterschap betreft; mijn bartonella infectie was weg, nadat ik 4 weken tavanic heb geslikt. als blijkt dat je het dan nog in je bloed hebt, dan wordt er vaak nog een kuurtje aan vast geplakt. ligt er ook aan hoe hoog de bloedwaarden zijn.

ik hoop dat ik je vragen zo goed mogelijk beantwoord heb.
als je iets nog niet snapt, vraag je maar weer.

groeten Petra
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Lyme, patienten van MC Walborg Forumindex -> Tavanic Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: