|
|
Lyme, patienten van MC Walborg
Voor Lyme-patienten die kiezen voor langdurige behandeling met ceftriaxon en meer.
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Beheerder Site Admin
|
Geplaatst: 13 Mrt 2008 19:57:44 Onderwerp: WEEK VAN DE TEEK 30 MAART TOT EN MET 6 APRIL 2008 |
|
|
WEEK VAN DE TEEK 30 MAART TOT EN MET 6 APRIL 2008
LET OP: Ook dit jaar wordt weer een speciale week georganiseerd in het kader van 'de teek'. Alle organisaties in ons land die te maken hebben met 'groen' en daardoor geconfronteerd worden met teken werken mee aan deze week. In deze week zullen de media extra aandacht geven aan dit onderwerp en een aantal persberichten zullen verschijnen. Ook de NVLP doet mee en is op dit moment bezig met de organisatie van verschillende activiteiten. We proberen met 'de week van de teek' iedereen te wijzen op het gevaar van tekenbeten. Belangrijk is uiteraard dat voorkomen beter is dan genezen. De nadruk zal dan ook komen te liggen op preventie.
Dus: LET OP DE WEEK VAN DE TEEK.
( Meehelpen aan activiteiten? Bel de secretaris 072 5647215 )
Gekopieerd van: http://www.lymevereniging.nl/index.php?pagina=agenda.htm |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 13 Mrt 2008 19:57:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Conny
|
Geplaatst: 17 Mrt 2008 22:01:05 Onderwerp: Week van de teek, op voorpagina van de Metro (en pag.2) |
|
|
Op de voorpagina van Metro vandaag (17-3-08 ) een heel stuk over teken en het gaat verder op pagina 2!
Goeten, Conny. _________________ E?n stap tegelijk, zo kom ik er wel...
|
|
Terug naar boven |
|
|
sharpeisasja
|
Geplaatst: 18 Mrt 2008 08:54:52 Onderwerp: |
|
|
Jah het zegt weinig.... Maar bekendheid is wel beter.. Nu nog de bekendheid bij de ziekenhuizen en huisartsen.
Bedankt Conny voor het stuk !
Deze zou ik nooit kunnen lezen.... Ik woon in Amsterdam whhahaahahah _________________ Uitstraling is overlopen van innerlijk geluk
|
|
Terug naar boven |
|
|
Conny
|
Geplaatst: 19 Mrt 2008 11:39:21 Onderwerp: |
|
|
Gevaar tekenbeet wordt onderschat
Het gevaar van een tekenbeet wordt door veel Nederlanders onderschat, waardoor het risico groter wordt de ziekte van Lyme op te lopen. Daarom is een jaarlijkse campagne om mensen alert te maken noodzakelijk, vindt insectendeskundige Willem Takken van Wageningen Universiteit.
Over twee weken is de start van de ?Week van de Teek?. Het doel van de organisatoren, het RIVM en de regionale GGD?s, is de bevolking te informeren over het gevaar van teken.
Volgens gegevens van het RIVM liepen in 2005 ruim 74.000 mensen een tekenbeet op. Aangezien niet iedereen een beet herkent, ligt het daadwerkelijke aantal veel hoger. Volgens schattingen worden jaarlijks een miljoen mensen gebeten.
Wil je meer weten over het herkennen van een tekenbeet en de mogelijke gevolgen ervan, klik dan hier.
Gekopieerd van: http://gezondheid.blog.nl/chronische_ziekten/2008/03/18/gevaar-tekenbeet-wordt-onderschat _________________ E?n stap tegelijk, zo kom ik er wel...
|
|
Terug naar boven |
|
|
Beheerder Site Admin
|
Geplaatst: 28 Mrt 2008 22:53:03 Onderwerp: WEBSITE: www.weekvandeteek.nl !!! |
|
|
Wisten jullie dat al, dat er een website is: www.weekvandeteek.nl?
Aandacht voor risico's van tekenbeten in Week van de Teek
De week van 30 maart tot en met 6 april is uitgeroepen tot Week van de Teek. Hiervoor is een website opgezet waar veel informatie over de teek te vinden. Er wordt onder andere aangegeven hoe je een tekenbeet kunt voorkomen en wat je moet doen als je er toch eentje hebt opgelopen. De teek kan de Ziekte van Lyme overbrengen, dus ook over de ziekteverschijnselen is informatie te vinden. De website is het hele jaar te bezoeken.
Teken zijn parasieten van slechts 1 millimeter die zich vasthechten aan de huid. Ze komen in heel Nederland voor en leven vooral in hoog gras en laag struikgewas in bossen, duinen, weilanden, parken en tuinen. Slechts een klein deel is besmet met de bacterie die de Ziekte van Lyme veroorzaakt, maar omdat de gevolgen ernstig kunnen zijn, is het erg belangrijk om een tekenbeet snel te ontdekken en de teek te verwijderen.
De website www.weekvandeteek.nl is vooral praktisch ingericht, met antwoorden op vragen als: Hoe voorkom ik een tekenbeet als ik een dag de natuur in ga? Loop ik ook risico als ik gewoon in de tuin werk of als mijn kind in de struiken speelt? Hoe controleer ik of ik een teek heb opgelopen? Kan ik een teek zelf verwijderen? Wat zijn de verschijnselen van de Ziekte van Lyme?. Op de website zijn bovendien allerlei activiteiten te vinden die in de Week van de Teek worden georganiseerd, zoals 40 gratis voorlichtingsbijeenkomsten en televisieprogramma?s.
Veertien samenwerkende organisaties
In de Week van de Teek treden de organisaties Bosschap, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Geldersch Landschap Geldersche Kastelen, Landschapsbeheer Drenthe, KIZA, VHG, Natuurkalender, de Stichting Gezondheidszorg Agrarische Sectoren (Stigas), ArboUnie, RIVM, Wageningen Universiteit, SAAG en de Nederlandse vereniging voor Lymepatienten ieder met hun eigen specifieke informatie naar buiten. Op de website staan daarom links naar alle organisaties, waar bijvoorbeeld een brochure, een boekje, lesmateriaal met docentenhandleiding en een natuurkalender te vinden zijn.
bron: Stigas, 26/03/08
Gekopieerd van: http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=88033 |
|
Terug naar boven |
|
|
Beheerder Site Admin
|
Geplaatst: 3 Apr 2008 16:07:57 Onderwerp: Een rode kring met grote gevolgen (uit BN De Stem) |
|
|
Een rode kring met grote gevolgen
Jacqueline van den Broek (54) uit Ulvenhout is een van de 17.000 mensen die vermoedelijk aan de ziekte van Lyme lijdt.
Zelf is ze daarvan overtuigd, haar huisarts niet.
"Zes jaar terug vroeg mijn dochter me wat ik op m'n arm had zitten. Ik zag een rode kring en dacht dat het een gewone insectenbeet was. Iets onschuldigs; er even wat insectenzalf op smeren en klaar", zegt Van den Broek. Maar het liep anders. "Na twee jaar kreeg ik pijn in m'n gewrichten, transpireerde ik veel en verloor ik kracht in mijn handen."
Ze liep de deur bij de huisarts plat. Die dacht aan een zenuwaandoening aan de onderarm en daar kon Van den Broek wel aan geopereerd worden. "Maar na het maken van een r?ntgenfoto bleek de operatie niet nodig. Er was lichte artrose op te zien; daar bleef het bij", vertelt ze.
De klachten hielden aan. "Ik merkte dat ik steeds minder kon doen en wees er mijn huisarts uitdrukkelijk op dat ik wellicht symptomen had van de ziekte van Lyme." Maar na onderzoek wilde de huisarts daar nog steeds niets van weten. "Ik weet nog dat hij toen zei: 'Als ik u was, zou ik het maar uit m'n hoofd zetten'. Ik stond perplex toen ik dat hoorde. Het is toch geen aanstelleritis als de klachten aanhouden. Ik ben er inmiddels sterk van overtuigd dat ik de ziekte van Lyme heb."
De klachten hebben haar sociale leven fors beperkt. "Lopen en fietsen, het gaat almaar moeilijker. Ik merk steeds vaker dat ik vroegtijdig moet afhaken. Ik ben graag onder de mensen, maar dat wordt steeds moeilijker voor me. Ik moet alles doseren om goed de dag door te komen." Meer antibiotica-kuren dan ze al heeft gehad, krijgt Van den Broek van haar huisarts niet.
Toch heeft ze nooit echt overwogen een andere huisarts te consulteren. "Eigenlijk heb ik daar nooit echt over nagedacht. Je hebt tenslotte vertrouwen in je huisarts. Je gaat ervan uit dat hij het wel weet."
Ondertussen worden de klachten steeds erger. 's Nachts wordt ze weleens wakker van de pijn. "Ik kan nog wel van het leven genieten, maar aan de toekomst denk ik liever niet."
Gekopieerd van: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/2913498/Een-rode-kring-met-grote-gevolgen.ece |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|