Beheerder Site Admin
|
Geplaatst: 18 Apr 2009 13:04:23 Onderwerp: AD.nl - Bee(s)tje met gevolgen |
|
|
Bee(s)tje met gevolgen
De teek rukt op in Nederland. En van dat beestje kun je flink ziek worden. E?n op de vijf is besmet met de Borrelia-bacterie: veroorzaker van de ziekte van Lyme.
Computeranimatie van een volwassen teek.
Dat een boswandeling op zondagochtend je leven behoorlijk kan verzieken, wist Diana Uitdenbogerd niet. Totdat bleek dat ze was besmet met de ziekte van Lyme. ,,Na een picknick ontdekte ik de teek. De volgende dag ben ik naar de huisarts gegaan om ?m te laten weghalen. Achteraf had ik dat beter meteen zelf kunnen doen, dan was het risico op besmetting veel kleiner geweest.
,,Acht weken later kreeg ik een rode vlek op de plek waar de teek had gezeten en voelde ik me grieperig. Omdat ik op vakantie was, ben ik pas anderhalve week later naar de dokter gegaan. Dat bleek te laat om de ziekte goed te behandelen. Ik kreeg vier weken antibiotica. Dat hielp, maar zodra ik ermee stopte kwamen de klachten explosief terug.??
De ziekte van Lyme is een gevaarlijke infectieziekte die wordt veroorzaakt door de Borrelia-bacterie. E?n op de vijf teken is drager van die bacterie.
De ziekte is nog niet zo lang bekend. In de jaren ?80 werd voor het eerst een geval in Nederland geconstateerd. Daarna verspreidde de ziekte zich snel. In 1994 kregen 6000 mensen de ziekte van Lyme en lieten 13.000 mensen een teek verwijderen door de huisarts, blijkt uit cijfers van het RIVM. Zeven jaar later waren deze aantallen meer dan verdubbeld en in 2005 kregen 17.000 mensen de ziekte van Lyme en lieten 73.000 mensen een teek verwijderen.
De verwachting is dat dit aantal de komende jaren stijgt. De ziekte heeft zich de afgelopen 12 jaar uitgebreid via het oosten van ons land naar de kustgebieden en recent ook naar de zuidelijke provincies.
Volwassenen tussen de 50 en 59 jaar en kinderen tussen de 1 en 6 jaar werden het vaakst slachtoffer.
De ziekte van Lyme is niet ongevaarlijk. De ziekteverschijnselen ontstaan vooral in het zenuwstelsel en de gewrichten. Hierdoor kunnen verlammingsverschijnselen, krachtverlies, pijn en verkramping in spieren en gewrichten, tintelingen en ernstige vermoeidheid optreden.
Wageningen Universiteit doet sinds 2006 jaarlijks onderzoek naar het percentage teken dat is ge?nfecteerd met de Borrelia-bacterie. ,,Er is in Nederland een groot probleem met de ziekte van Lyme. Niet alleen is het aantal besmettingen bij mensen explosief toegenomen de afgelopen jaren, het aantal besmettingen in Nederland zit in de top van Europa,?? zegt Fedor Gassner, onderzoeker in het laboratorium voor Entomologie aan Wageningen Universiteit.
,,Een goede verklaring daarvoor hebben we nog niet. Dat is de reden dat we enkele jaren geleden met dit onderzoek zijn gestart. We willen graag weten wanneer teken actief zijn, of er grote regionale verschillen zijn in tekendichtheid en hun Borellia-besmetting en welke mensen, wanneer en bij welke activiteit het meeste risico lopen.??
Uit de cijfers blijkt dat in de tweede helft van vorig jaar 19 procent van de teken was besmet met de Borrelia-bacterie. In 2007 was dit tien procent en het jaar daarvoor 24 procent.
De meeste tekenbeten komen voor in het weekend (40 procent), als mensen de natuur ingaan. ,,En een warmere zomer zal zorgen voor meer besmettingen,?? verwacht Gassner. ,,Niet alleen zijn de teken dan actiever, ook mensen trekken meer naar buiten.??
Teken komen vooral voor in bossen maar leven ook in duinen, stadsparken of zelfs in de eigen achtertuin. Een derde van alle tekenbeten werd opgelopen in de tuin, 42 procent in het bos en 23 procent tijdens spelen of sporten.
Volgens Gassner zijn de gevaarlijkste plekken schaduwrijke plekken onder bomen waar de bodem enigszins is bedekt, bijvoorbeeld met afgevallen blad, struikjes of hoog gras. ,,Daar leven teken. In een open veld zal je ze niet zo snel tegenkomen. Teken vallen zelden uit bomen, ze leven dicht bij de grond en zoeken van daaruit, vaak via een uitstekende grasspriet, hun bloedmaaltijd.??
Een tekenbeet is niet altijd te voorkomen. Als de teek ge?nfecteerd is, kan er na een beet een rode vlek op het lichaam ontstaan, op de plek rondom de beet. De huisarts kan dan antibiotica voorschrijven waarmee de ziekte over het algemeen een halt wordt toegeroepen. Dat moet wel onmiddellijk gebeuren.
Diana Uitdenbogerd was hiervoor te laat. Pas nu, twee jaar na de bewuste picknick, gaat het beter. ,,Na verschillende behandelingen zonder definitief resultaat heb ik nu een kuur van een half jaar met twee verschillende soorten antibiotica. Ik voel me weer goed, maar ik durf eigenlijk niet meer met de antibiotica te stoppen. Ik ben bang dat de klachten dan terugkomen.??
Heeft u wel eens een tekenbeet gehad? Wat doet u om zich tegen teken te beschermen? Mail uw reactie naar mijndiagnose@ad.nl
Bron: http://www.ad.nl/diagnose/3157076/Beestje_met_gevolgen.html |
|