Metropool
Grootstedelijk Forum
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Wat ergert jou?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Metropool Forumindex -> Allerlei
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mozart



Geregistreerd op: 20 Jan 2018
Berichten: 849

BerichtGeplaatst: 1 Mei 2023 08:54:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Tsja.. de mens maakt een hoop rotzooi en overconsumptie bewust of onbewust, dat is er in ruime mate. Zelfs nu nog met die inflatie. Voorbeeld: ze vliegen als gekken in een niet noemenswaardig vakantietje. En dat is wereldwijd. Een echt groot volk als de Chinezen bv. vliegt nu meer dan vóor hun Covid-perikelen. Oorlogen, plastic, uitstoot van schadelijke gassen etc. etc.. We zijn gewoon als collectief niet in staat om de planeet in orde te houden. Dat 'goede rentmeesterschap' kan je op dit moment vergeten.
_________________
Geen steen zal op d'andere blijven, vrezen wij soms...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 1 Mei 2023 08:54:44    Onderwerp:

Terug naar boven
Gps



Geregistreerd op: 25 Jun 2019
Berichten: 416

BerichtGeplaatst: 1 Mei 2023 15:39:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Ruben schreef:
Ik kan me redelijk goed vinden in jouw laatste bijdrage Guus.

Maar om even iets anders te noemen, eerst waren het de CFK's. Toen was het CO2 (en in mindere mate Methaan).
Daar kon iedereen zich wat bij voorstellen, maar nu je denkt dat dit allemaal redelijk gereguleerd gaat worden, komen ze weer met 'Stikstof'.

Beetje vermoeiend allemaal en ik vraag me af wat er hierna komt.


Ook Co2 is een raar verhaal. Tuinders voegen Co2 toe aan de lucht in de kassen zodat de plantjes beter groeien. Dit is mij recent nog bevestigt door een tuinder.

Vermoeiend is het zeker, elke keer als ik me ergens in verdiep, blijkt dat den haag uit zijn nek lult. Sad

Hugo de jonge, de pandemie was nu vooral een pandemie van de ongevaccineerde.
En wat ik het ergste vind ze komen elke keer weg met het uitkramen van die onzin.
(Ik kwam dit gisteren weer tegen op facebook)

Ik weet niet of het haalbaar is, maar vond een uitspraak van Baudet wel interessant.
Hij wil een zaken kabinet, waarbij je dus ministers krijgt, die verstand hebben van het onderwerp waar ze over gaan. In tegenstelling tot nu waar je op basis van je vrienden een positie toegewezen krijgt.

Hugo de jonge is een mooi voorbeeld.
Geen verstand van virussen en ook niet van huizen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gps



Geregistreerd op: 25 Jun 2019
Berichten: 416

BerichtGeplaatst: 1 Mei 2023 15:52:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Mozart schreef:
Tsja.. de mens maakt een hoop rotzooi en overconsumptie bewust of onbewust, dat is er in ruime mate. Zelfs nu nog met die inflatie. Voorbeeld: ze vliegen als gekken in een niet noemenswaardig vakantietje. En dat is wereldwijd. Een echt groot volk als de Chinezen bv. vliegt nu meer dan vóor hun Covid-perikelen. Oorlogen, plastic, uitstoot van schadelijke gassen etc. etc.. We zijn gewoon als collectief niet in staat om de planeet in orde te houden. Dat 'goede rentmeesterschap' kan je op dit moment vergeten.


Ik wou dat ik een oplossing wist. Ik moet vaak denken aan een verhaal van vroeger.

Ten tijde van het invoeren van de eerste centrale bank. De mensen uit die tijd wisten heel goed wat een centrale bank inhield en waren tegen.

Niet dat het hielp want die centrale bank kwam er toch.

Wat ik zo snel vind op het net, was dit in de 16e eeuw.

Bij de centrale banken zit zeker een deel van het probleem.
Op het moment dat hun geld bijdrukken word het geld in onze portemonnee minder waard.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Mozart



Geregistreerd op: 20 Jan 2018
Berichten: 849

BerichtGeplaatst: 2 Mei 2023 09:51:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Gps schreef:
Mozart schreef:
Tsja.. de mens maakt een hoop rotzooi en overconsumptie bewust of onbewust, dat is er in ruime mate. Zelfs nu nog met die inflatie. Voorbeeld: ze vliegen als gekken in een niet noemenswaardig vakantietje. En dat is wereldwijd. Een echt groot volk als de Chinezen bv. vliegt nu meer dan vóor hun Covid-perikelen. Oorlogen, plastic, uitstoot van schadelijke gassen etc. etc.. We zijn gewoon als collectief niet in staat om de planeet in orde te houden. Dat 'goede rentmeesterschap' kan je op dit moment vergeten.


Ik wou dat ik een oplossing wist. Ik moet vaak denken aan een verhaal van vroeger.

Ten tijde van het invoeren van de eerste centrale bank. De mensen uit die tijd wisten heel goed wat een centrale bank inhield en waren tegen.

Niet dat het hielp want die centrale bank kwam er toch.

Wat ik zo snel vind op het net, was dit in de 16e eeuw.

Bij de centrale banken zit zeker een deel van het probleem.
Op het moment dat hun geld bijdrukken word het geld in onze portemonnee minder waard.

Dat laatste is niet waar hoor. Veel geld in de markt voelen jij en ik niet, tenzij je mondiaal gaat reizen. Inflátie voelen we pijnlijk in de portemonee en dan doen de centrale banken de rente omhoog door geld te onttrekken aan de markt. Dat is een van hun taken. Dim inflatie, eventueel zelfs door de economie af te remmen via die renteverhoging.

Het zit 'm in de natuur van het systeem. Het enige dat het hoog houdt is vertrouwen. Zo er geen vertrouwen is, lopen de spaarders (ook heel grote) weg en stort de zaak in. Tenzij je de zaak redt. Zie 2008 e.v.. Inflatie vreet ook aan vertrouwen. Teveel rente en de banken hebben het moeilijk. Balansje dus.

Je kunt ook heel plaatselijk bankieren. Maar dát heeft ook zo zijn problemen. Alleen al dat ik voortdurend valuta zou moeten wisselen, uiteraard mét de bijbehorende kosten. Ik weet nog hoe dat vroeger per land was b.v. op vakantie....Shocked Slecht voor economie.

Door b.v. de trukendoos van o.m. de centrale banken hebben (hádden) we een behoorlijke welstand, al was/is het wel erg ongelijk verdeeld op aarde.
Zouden we terug gaan naar veel vroegere tijden, dan zou het ons dun door de darmen gaan, hoor. Dat is vervat in de geschiedenis.
En inflatie zou dan opnieuw niet te behandelen zijn.
Ja, plaatselijk. Dan krijg je toestanden als vroeger met de Italiaanse Lire Laughing Laughing Tweeduizend Lire was een gulden.
De financiële krachten mondiaal zijn veel te groot geworden. Daar kan je niet veel meer mee als landje in de barre, boze wereld.

We zouden er allemáal graag wat aan doen, maar zelfs de experts hebben het er extreem moeilijk mee. Erdogan van Turkije doet bij inflatie precies het tegengestelde als wat men wereldwijd doet. Heel interessant. Maar ik geloof, dat het niet erg goed gaat.
_________________
Geen steen zal op d'andere blijven, vrezen wij soms...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Mozart



Geregistreerd op: 20 Jan 2018
Berichten: 849

BerichtGeplaatst: 2 Mei 2023 10:03:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Gps schreef:
Ruben schreef:
Ik kan me redelijk goed vinden in jouw laatste bijdrage Guus.

Maar om even iets anders te noemen, eerst waren het de CFK's. Toen was het CO2 (en in mindere mate Methaan).
Daar kon iedereen zich wat bij voorstellen, maar nu je denkt dat dit allemaal redelijk gereguleerd gaat worden, komen ze weer met 'Stikstof'.

Beetje vermoeiend allemaal en ik vraag me af wat er hierna komt.


Ook Co2 is een raar verhaal. Tuinders voegen Co2 toe aan de lucht in de kassen zodat de plantjes beter groeien. Dit is mij recent nog bevestigt door een tuinder.

Vermoeiend is het zeker, elke keer als ik me ergens in verdiep, blijkt dat den haag uit zijn nek lult. Sad

Hugo de jonge, de pandemie was nu vooral een pandemie van de ongevaccineerde.
En wat ik het ergste vind ze komen elke keer weg met het uitkramen van die onzin.
(Ik kwam dit gisteren weer tegen op facebook)

Ik weet niet of het haalbaar is, maar vond een uitspraak van Baudet wel interessant.
Hij wil een zaken kabinet, waarbij je dus ministers krijgt, die verstand hebben van het onderwerp waar ze over gaan. In tegenstelling tot nu waar je op basis van je vrienden een positie toegewezen krijgt.

Hugo de jonge is een mooi voorbeeld.
Geen verstand van virussen en ook niet van huizen.

CO2 is prima in de atmosfeer. Tevéél van allerlei voor de atmosfeer vervelende gassen is een probleem en dat doen wij met elke dag ongelooflijke hoeveelheden uitstoot. Dan stijgt de temp gemiddeld iets (plaatselijk veel meer, zie nieuws, zie gevolgen) en dan gaat ook Siberië methaan loslaten (veel erger den CO2). Gaat door onrust van de atmosfeer het ijs op aarde smelten, vermindert zonlicht reflecterend wit, smelten de polen enz. enz.. Zit de mens toenemend met klimaatrampen, wat duur en ellendig is. Verslechteren omstandigheden voor leven op deze planeet en zitten we met in een bosbrand 'gebakken peren'. Shocked
_________________
Geen steen zal op d'andere blijven, vrezen wij soms...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gps



Geregistreerd op: 25 Jun 2019
Berichten: 416

BerichtGeplaatst: 2 Mei 2023 15:19:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik stel voor dat je dit even door leest, dan zie je dat het wel waar is.

https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=53862&start=15
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Mozart



Geregistreerd op: 20 Jan 2018
Berichten: 849

BerichtGeplaatst: 2 Mei 2023 17:16:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Geld mondiaal of zelfs In een regio bijdrukken (dus rente beïnvloeden) op zich laat prijzen daar niet stijgen of afnemen.
(Dan laten we in- en export even voor wat het is. Die kan wél prijsverschillen geven.)
De waarde van het geld is voor iedereen gelijk bij stijging of daling rente; je koopt ter plekke hetzelfde er voor.
En daar heb ik in onmiddellijke aanleg als klant mee te maken. Inflatie is heel vervelend voor klant en bedrijf.
Het is prettig voor wie schulden heeft. (Ga ze niet máken, want de banken zijn zeer streng als je wilt lenen.)
Inflatie = geldontwaarding, dát doet pijn als je wat moet kopen.

Om dat tegen te gaan kan je de economie wat remmen, dat gaat bv. via renteverhoging. Het kán bv. Ook via belastingen.
Je kunt ook steeds loonsverhogingen gaan doen, maar dat geeft gemakkelijk een loon-prijsspiraal (bedrijf berekent door aan de klanten en dan moet men weer loonverhogen... alles steeds duurder) en leidt tot toestanden als toen met de Lire. Gespaard geld verdampt op die manier. Dus dat is het verhaal pensioenen e.d..
_________________
Geen steen zal op d'andere blijven, vrezen wij soms...


Laatst aangepast door Mozart op 4 Mei 2023 20:14:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Mozart



Geregistreerd op: 20 Jan 2018
Berichten: 849

BerichtGeplaatst: 4 Mei 2023 20:02:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom worden 'gasten' die je hier wel ziet nooit schrijvers/leden?
Er móet iets onaantrekkelijk zijn aan dit forum. Ik, nieuwsgierig als altijd, zou best willen weten wát... Smile
En kom nou niet met het hyperige Twitter, Feestboek e.d.. Very Happy
_________________
Geen steen zal op d'andere blijven, vrezen wij soms...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bert-Jan van Wijngaarden



Geregistreerd op: 24 Jul 2023
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2023 11:23:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Slecht weer ergert me echt. Regen, stormen en sombere luchten brengen me gewoon in een slecht humeur. Ik haat het om met natte en modderige kleren om te moeten gaan, en het is frustrerend als plannen worden verpest vanwege het weer. Ik wou dat ik tijdens die dagen kon overwinteren en het gedoe helemaal kon vermijden. Het gebrek aan zonneschijn beïnvloedt mijn stemming en energieniveau, waardoor ik me minder gemotiveerd en productief voel. Ik kijk uit naar zonnige dagen wanneer ik van buiten kan genieten zonder zorgen over het weer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ruben
Site Admin


Geregistreerd op: 17 Jan 2018
Berichten: 895
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2023 05:00:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Met jou vele anderen Bert-Jan.
Echter, het andere einde van het spectrum -hittegolven- hoeft van mij ook niet.

Welkom op ons uitgestorven forum trouwens. Very Happy
_________________
https://mewe.com/rubenmepschen.28
Matrix/Element account: @rubenwa:matrix.org
https://qoto.org/@sergeant
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Metropool Forumindex -> Allerlei Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Pagina 13 van 13

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.