Trump vergiftigt nu al het vertrouwen in een nieuwe Amerikaanse verkiezing
Stephen Collinson
Analyse door Stephen Collinson , CNN
7 minuten lezen
Gepubliceerd 12:03 AM EDT, vrijdag 1 november 2024
Als God de stemmenteller was, zou Donald Trump volgens hem met grote meerderheid winnen.
De Republikeinse kandidaat opperde donderdag dat goddelijke interventie bij de verkiezingen van volgende week hem zelfs als de rechtmatige winnaar van Democratische bolwerken als Californië zou aanwijzen.
Trumps opmerking laat op een bepaald niveau zien hoe zijn valse beweringen over verkiezingsfraude het absurde hebben bereikt.
Maar dit gaat verder dan overdrijving. Trump — die de realiteit voor tientallen miljoenen Amerikanen veranderde door te beweren dat hij vier jaar geleden uit de macht was bedrogen — creëert een sinistere bedreiging voor de verkiezingen van 2024 en spint een erfenis van gebroken vertrouwen die presidentiële stemmen kan bezoedelen lang nadat hij het podium heeft verlaten. De verkiezingsfraudeclaims die Trump het meest opvallend in 2020 heeft aangewakkerd om zijn vernedering over het verlies tegen Joe Biden te verzachten, zijn dit jaar al in een hoog tempo.
Nadat hij het donkerste slotpleidooi in de moderne Amerikaanse geschiedenis had gehouden, richt Trump zich nu steeds meer op het vergiftigen van het publieke vertrouwen in de verkiezingen. In New Mexico beweerde hij donderdag ten onrechte dat de staat in 2016 en 2020 in zijn column stond. "Ik geloof dat we het twee keer hebben gewonnen", zei hij. "Als we God uit de hemel konden halen en hij zou de stemmenteller zijn, zouden we dit winnen, zouden we Californië winnen, zouden we veel staten winnen. ... Je moet de stemmen gewoon eerlijk houden."
In werkelijkheid verloor Trump New Mexico twee keer, met 8 en 11 punten, en zijn beweringen dat hij Democratische bolwerken als Californië zou kunnen winnen, maar dan zonder stemfraude, zijn compleet van de pot gerukt. Maar ze maken deel uit van een duidelijke en weloverwogen strategie die zich voor de ogen van miljoenen kiezers ontvouwt om de indruk te wekken dat de verkiezingen van dinsdag frauduleus zullen zijn. Dit zou aanleiding kunnen geven tot juridische procedures als Trump verliest, en het dient ook om de woede aan te wakkeren onder zijn aanhangers die al geprikkeld zijn door eerdere valse fraudeclaims. Trump werkt ook samen met de conservatieve mediamachine om de indruk te wekken dat zijn overwinning een zekerheid is en dat een overwinning voor vicepresident Kamala Harris en de Democraten alleen het resultaat kan zijn van fraude.
De toenemende pogingen van de ex-president om de geloofwaardigheid van de verkiezingen van 2024 te ondermijnen, als een ogenschijnlijk Plan B als hij verliest, vallen samen met een toenemende inspanning van GOP-functionarissen en "Make America Great Again"-activisten om elke overwinning van Harris in de rechtbanken, lokale verkiezingsjurisdicties en zelfs in staatswetgevende organen te ondermijnen.
CNN heeft onlangs uitgebreid verslag gedaan van deze plannen.
Uit een onderzoek dat donderdag werd gepubliceerd, blijkt bijvoorbeeld dat sommige van dezelfde activisten die in 2020 probeerden Bidens overwinning ongedaan te maken, nu een stappenplan aan het opstellen zijn om de resultaten te ondermijnen als Trump opnieuw tekortschiet.
Trump en functionarissen van het Republikeinse Nationaal Comité uiten steeds vaker hun mening over mogelijke problemen met stembiljetten per post in Pennsylvania.
Voorzitter van de House Freedom Caucus Andy Harris, een Republikein uit Maryland, zei dat "het heel logisch is" om de kiesmannen van North Carolina te verdelen voordat de stemmen zijn geteld, vanwege het risico dat de nasleep van orkaan Helene het voor sommige kiezers moeilijk zou kunnen maken om hun stem uit te brengen. De congresman zei later dat de opmerking uit zijn verband was gerukt, maar dat het de angst deed herleven dat sommige GOP-staatswetgevers — handelend op basis van overdreven beweringen van fraude of andere redeneringen — de wil van kiezers zouden kunnen negeren en verkiezingsoverwinningen aan Trump zouden kunnen toekennen.
Republikeinen hebben ook grote moeite gedaan, onder meer in het Huis van Afgevaardigden, om aandacht te vestigen op het probleem dat volgens deskundigen nauwelijks bestaat: stemmen door niet-burgers.
In één geval deze week, drong gouverneur Glenn Youngkin van Virginia aan op een poging op het laatste moment om 1.600 verdachte niet-burgers van de lijsten te schrappen, ondanks zorgen dat de stap een aantal Amerikaanse burgers zou wegvagen en hun stemrecht zou ontnemen. Een verdeeld Amerikaans Hooggerechtshof stond dit toe.
CNN meldde donderdag dat een microfoon voor misinformatie, gebruikt door X-eigenaar en Trump-aanhanger Elon Musk, onmogelijk is geworden voor verkiezingsfunctionarissen in belangrijke staten.
Deze reeks uitdagingen voor de eerlijkheid van de verkiezingen van 2024, gecombineerd met Trumps toenemende, oorlogszuchtige beweringen over corruptie, creëert een surrealistische nieuwe realiteit, aangezien de Verenigde Staten de belangrijkste democratie ter wereld zijn en door buitenstaanders al lang worden beschouwd als de gouden standaard voor zelfbestuur.
In 2015 gaf Trump op een vraag van een reporter de opmerking: "ik geef niets om politieke correctheid"
Misschien is dat wel zijn krachtigste wapen.
Dijkhoff gister of eergister in Dijkhoff&Segers betoogt dat in de politiek altijd de ongeschreven wet gold dat je netjes, fatsoenlijk met elkaar omgaat, en ook met de waarheid en logica netjes omgaat, kortom dat je redelijk en beschaafd bent, in elk debat en elk ander politiek optreden.
Daar is nooit een scheidsrechter voor nodig geweest, men hield zich daar eenvoudig aan. En nu is in de politiek gaande wat bij voetbal zou gebeuren wanneer daar geen scheidsrechter bij aanwezig was: dat hij best kan scoren door regels aan zijn laars te lappen, en dan roept de ene onreglementaire actie de andere op, waarom niet wanneer het enkel om winnen gaat
Hoe kon de politiek het zo lang zonder scheidsrechter stellen. Hoe konden politici zich zo lang (tot op zekere hoogte) aan die ongeschreven wet houden de waarheid te dienen en beschaafd met elkaar om te gaan.
Beschaving, fatsoen, redelijkheid en waarheid lijken meer en meer minachting op te roepen
Dijkhoff herinnerde hierbij aan het moment dat Mc Cain in het heetst van de verkiezingsstrijd het voor Obama opnam (eigenlijk het voor de beschaving opnam moet je misschien zeggen) toen hij een aanhanger die Obama als een de Amerikaanse staat vijandige moslim afschilderde op grond van zijn voornamen berispte met de opmerking: dit moeten we niet doen, Obama is 'a decent man' die ook het beste voor Amerika wil en alleen een andere visie heeft.
Waar is die tijd gebleven
De opponent (ongeacht wie) is nu "de vernietiger van alles", het einde van de wereld, het einde van de beschaving, de duivel zelf
Citaat:
Trump ging helemaal los over zijn gratieverlening aan Lewis “Scooter” Libby, een voormalige topadviseur van vicepresident Dick Cheney, en sprak vervolgens over Liz Cheney – de dochter van de voormalige vicepresident, die brak met de GOP om Trump te veroordelen vanwege de aanval op het Amerikaanse Capitool op 6 januari 2021.
"Zijn dochter is een heel dom individu, heel dom," zei Trump. "Ze is een radicale oorlogszuchtige. Laten we haar daar neerzetten met een geweer met negen lopen die op haar schieten, oké? Laten we eens kijken hoe ze erover denkt. Weet je, als de wapens op haar gezicht gericht zijn."
"Ze zijn allemaal oorlogszuchtige types als ze in Washington in een mooi gebouw zitten en zeggen: 'Oh jee, laten we 10.000 troepen recht in de mond van de vijand sturen'", voegde hij toe.
Trump viel ook een aantal andere prominente Republikeinen aan die hem bekritiseerden. Hij sloot een van zijn laatste campagnedagen af met een evenement dat meer gericht leek op zijn achterban dan op zwevende kiezers.
Hij noemde zijn voormalige nationale veiligheidsadviseur John Bolton een ‘gek’ en een ‘idioot’.
"Ik zag zijn gezicht rood, rood, rood worden, met die stomme witte snor, en hij zou klaar zijn om te exploderen," zei Trump. "Toen Kim Jong Un hem zag, zei hij: 'Oh sh — ik denk dat die gast oorlog wil voeren. Dus hij was geweldig om mee te onderhandelen."
Hij bespotte de ‘huilende Adam Kinzinger’, de voormalige Republikeinse congresafgevaardigde die deel uitmaakte van een door Democraten geleide commissie van het Huis van Afgevaardigden die onderzoek deed naar de aanval op het Capitool op 6 januari door een pro-Trump-menigte.
"Ze zijn niet geselecteerd, ze zijn uitschot", zei Trump over de commissie.
En hij ging achter Rep. Adam Schiff (D-California) aan, en beschreef hem als een “watermeloenhoofd”, “echt uitschot” en “zowel van binnen als van buiten onaantrekkelijk.”
(...)(...)(...)gevoed door de Republikeinse presidentskandidaat, die er dag in dag uit op hamert dat de Democraten ‘weer’ bezig zijn de verkiezingen te ‘stelen’, net zoals ze in 2020 zouden hebben gedaan. Het resultaat is dat volgens een Gallup-peiling slechts 28 procent van de Republikeinen verwacht dat de verkiezingen eerlijk zullen verlopen, tegen 84 procent van de Democraten. Een recept voor heibel als de uitslag voor Trump tegenvalt.
Maar het blijft niet bij wantrouwen zaaien. Met de steun van rijke donoren hebben de Republikeinen de afgelopen tijd een complete machinerie opgetuigd om de ‘integriteit’, oftewel een eerlijk verloop, van de verkiezingen te verzekeren. Volgens The Wall Street Journal hebben conservatieve geldschieters onder dat motto inmiddels zo’n 140 miljoen dollar bijeen gebracht.
Stop the Steal
Een van de drijvende krachten achter de nieuwe ‘Stop the Steal’-campagne is Lara Trump, schoondochter van de oud-president en co-voorzitter van de RNC, het bestuur van de Republikeinse Partij. Een andere opvallende figuur is de conservatieve advocaat Cleta Mitchell, die al eerder met dit bijltje heeft gehakt. Zij nam deel aan het beruchte telefoongesprek waarin Trump vier jaar geleden een verkiezingsfunctionaris in Georgia (vergeefs) onder druk zette om 11.780 extra stemmen te ‘vinden’ om zijn achterstand op Joe Biden in te lopen.
In de praktijk komt het bewaken van de ‘integriteit’ van de verkiezingen er vooral op neer dat de Republikeinen allerlei manieren zoeken om Democratische kiezers het stemmen te bemoeilijken. Daarbij maken de Republikeinen dankbaar gebruik van het gedecentraliseerde Amerikaanse stelsel voor de presidentsverkiezingen, waarbij de staten zelf hun procedures en tijdschema bepalen.
Medewerkers van de Republikeinse Partij pluizen overal de kiesregisters na op ‘verdachte’ kiezers, met als gevolg een tsunami van namen van kiezers die volgens de Republikeinen van de kieslijst moeten worden geschrapt. In Georgia kwam één ijverige vrijwilliger volgens The Wall Street Journal zelfs met dertigduizend ‘verdachte’ gevallen aanzetten.
Ook hebben advocaten her en der in het land voor de Republikeinse Partij honderden rechtszaken aangespannen tegen procedures die in het voordeel van de Democraten zouden kunnen uitpakken. Zo probeerden ze in de ene staat de regels voor het stemmen per post aan te scherpen, in een andere om de mogelijkheden voor Amerikanen overzee (veelal Democraten) om hun stem uit te brengen drastisch te beperken, en in Georgia bepaalde de overwegend Republikeinse kiesraad dat alle stemmen met de hand moesten worden geteld. Veel van die pogingen liepen stuk bij de rechter, maar tal van zaken lopen nog.
Uitslag aanvechten
Voor verkiezingsdag hebben de RNC en het Election Integrity Network van Cleta Mitchell alvast een enorm leger van Republikeinse waarnemers op de been gebracht die munitie moeten verzamelen om de uitslag eventueel aan te vechten. ‘Jullie moeten jezelf beschouwen als de fronttroepen van Trumps campagneteam’, moedigde de ultrarechtse complotdenker Jack Posobiec (bekend van het Pizza Gate-verzinsel) hen aan.
(...)(...)(...)
Geplaatst: 2 Nov 2024 07:47:45 Onderwerp:
Klaas als antwoord op je vraag, ik verwacht dat Trump wint.
Ik vind het zo spannend dat ik dinsdag nacht bij een vriendin de uitslag ga bekijken , in de verwachting dat we om 4 uur daar in ons mandje kruipen en het nog onbeslist is.
Allison heeft middels de post Harris gestemd en haar kinderen ook..
Hahaha, ook ik blijf op in de verkiezingsnacht. NOS zendt uit na het late journaal tot 10 uur woensdagochtend. Dat zal ik kijken en regelmatig schakelen naar CNN. Zijn er nog meer mensen hier die dat gaan doen? Kunnen we misschien hier af en toe online reageren op de actuele gebeurtenissen.
Geen idee wie er wint, maar ik vrees voor geweld vanuit de MAGA beweging als het Harris wordt.
Zal ook zeker met een oormicrofoontje in de uitslagen proberen te volgen op mijn smartphone in de nacht van dinsdag op woensdag maar verwacht dat bij deze nek-aan-nek-race zoals er niet eerder een geweest is (las ik ergens) de definitieve uitslag nog dagen op zich zal laten wachten. En die zal wel in het voordeel van Trump uitvallen vrees ik.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 108 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 2 Nov 2024 09:56:32 Onderwerp:
Hier nog zo'n (potentiele) nachtbraker. Ik verwacht ook dat het tellen en hertellen van de stemmen dagen in beslag gaat nemen maar wellicht is het verschil onverhoopt toch zo groot dat wat sneller blijkt wie de winnaar zou kunnen zijn. Die polls zitten er altijd een aantal procenten naast dus die zeggen bij deze nek-aan-nekrace zo goed als niets, zeker omdat er ook nog vertaald moet worden naar het Amerikaanse districtenstelsel. Ik hoop natuurlijk dat Harris wint maar mijn hemel, wat is dit spannend!
De domheid, de naïveteit, de onwetendheid in de VS...zojuist op BNR kraamde een woordvoerder van een grote moslimgemeenschap uit dat iedereen op Trump moest stemmen, want hij had vrede beloofd in het Midden Oosten.
Trump die alleen maar altijd gespuugd heeft op moslims, en Netanyahu als eerste feliciteerde met het uitroepen van Jeruzalem als hoofdstad van Israël
Liep ik toch bijna hardop te vloeken in Appie
December 2017:
Citaat:
De erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël staat haaks op het beleid van Trumps voorgangers. Die vonden dat een gewijzigde status van Jeruzalem alleen tot stand kon komen na onderhandelingen met de Palestijnen, die Oost-Jeruzalem als hoofdstad van hun toekomstige staat willen.
Gevaarlijke gevolgen
De afgelopen dag belde Trump met verschillende leiders in het Midden-Oosten om zijn beslissing kenbaar te maken. Dat leidde tot woedende reacties in de Arabische wereld.
Netanyahu krijgt carte blanche en alle nodige militaire steun van hem om al het overgebleven Palestijnse grondgebied te annexeren plus een grote 'bufferzone' in Libanon als extra bonus, dat staat zo vast als een huis
Ik hoop natuurlijk dat Harris wint maar mijn hemel, wat is dit spannend!
Het is zeker spannend en niet te voorspellen met zulke kleine marges verschil.
Hoop met hje mee dat Harris wint.
Ik ga niet de hele nacht kijken, zeker ook niet omdat ik vermoed dat de werkelijke uitslag pas later bekend zal worden en ik ook gewoon moet werken de volgende dag.
De domheid, de naïveteit, de onwetendheid in de VS...zojuist op BNR kraamde een woordvoerder van een grote moslimgemeenschap uit dat iedereen op Trump moest stemmen, want hij had vrede beloofd in het Midden Oosten.
Misschien heeft Musk hem een miljoentje toegestoken om dit te zeggen?
Geplaatst: 2 Nov 2024 18:02:27 Onderwerp:
Willemijn lijkt me leuk om indit topic te reageren die nacht. Ik zit altijd op mijn telefoon en dan zijn foutjes gauw gemaakt en als dyslexia zie ik ze niet.
Maar doen we.
Voor alle zekerheid neem ik ook mijn tablet mee want wil ook af en toe Nl uitzending volgen. Waarschijnlijk BBC en CNN ook als Allison die TV weet te bedienen. Hahaha....We maken er in elk geval een gezellige avond van.
‘Moeten we ons zorgen maken? Absoluut. De belangrijkste Republikeinen hebben nog steeds niet erkend dat Biden de verkiezingen van 2020 heeft gewonnen. JD Vance, Trumps running mate, weigert het te zeggen. Dat is heel gevaarlijk. Als Trump verliest, zal hij dat waarschijnlijk weer niet accepteren. En mocht hij dat wel doen, dan zijn aanhangers niet.
‘Als Trump wint, zal de andere kant ook veel moeite hebben om hem te accepteren. In 2016 had je de ‘not my president’-beweging. Die zal nu, na alles wat Trump heeft gedaan, veel sterker zijn. Het fundament van een democratie is dat politieke verschillen worden opgelost met verkiezingen, en dat de uitslag zonder geweld wordt geaccepteerd. Of dat nu gaat gebeuren, is niet zeker. Dat is zeer zorgelijk.’
U schrijft: ‘Ik ben gaan geloven dat een analyse van de democratie in de Verenigde Staten niet mogelijk is zonder een analyse van het geweld in het land.’ Maakt de aanwezigheid van driehonderd miljoen vuurwapens de situatie instabieler dan bijvoorbeeld in Nederland?
‘Veel Amerikanen hebben een wapen, maar de meesten zullen dat niet gebruiken voor politiek geweld. Een klein aantal is daartoe wel in staat. Dat is angstaanjagend genoeg. Je kunt je voorstellen dat een aantal goed bewapende Amerikanen ergens in opstand komt.’
Hoe kijkt u uit naar 5 november?
‘Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Wat ik wel kan zeggen: we zullen niet het beleid krijgen dat we zo nodig hebben. Ik durf ook te zeggen dat de uitslag zal worden aangevochten, wat die ook is. Ik hoop natuurlijk dat we vreedzame verkiezingen krijgen en een vreedzame machtsoverdracht. Maar de tragedie van de Amerikaanse geschiedenis, op dit moment aanbeland, is dat we daarop niet kunnen rekenen.’
Waarin Biden het heeft laten afweten is aandacht te schenken aan de maatschappelijke schipbreukelingen en dat gaat Trump ook niet doen maar hij belooft anders, hij stelt zich op als hoeder van het (gewone) volk, bijna als een soort geestelijk leider ook (waar velen hem voor aanzien, the chosen one, de door god gezondene, en beschermde).
Grote maatschappelijke problemen waar de arme bevolking mee worstelt zijn het huisvestingsprobleem (op youtube zijn registraties te vinden van in volkomen anarchie verkerende gemeenschapppen levend in gekraakte huizen, campers, tenten, of auto's. Nog veel erger zijn de registraties die je kunt vinden van fentanylverslaafden, hele volksstammen van zombies die rondhangen in immens grote verlaten wijken waar geen winkel meer open is en vermoedelijk ook geen enkele burger met een noemenswaardig inkomen meer woont. Je ziet alleen maar zombies in straten met enkel gesloten metalen rolluiken. Typ 'fentanyl usa' in op youtube.
De huizenprijzen zijn gigantisch gestegen, het drievoudige van 10 jaar geleden en je wordt zonder enig pardon op straat gezet al bij 1 maand huurachterstand (huiveringwekkende reportage hierover op Bureau Buitenland van BNR), en dan zoek je het maar uit, je gaat maar in je auto wonen, met je kinderen erbij als je die hebt.
Verder zullen ongetwijfeld mensen schipbreuk geleden hebben door/na de corona-epidemie. En dan is er nog de inflatie.
Biden heeft veel te weinig gedaan om deze mensen gerust te stellen, heeft zich met de onderliggende klasse om zo maar te zeggen veel te weinig of zelfs helemaal niet bemoeit, al had hij gewoon maar zijn gezicht laten zien en de mensen een soort van hoop gegeven op een aantal van die enclaves waar ze als maatschappelijk inexistente verschoppelingen ophouden, maar zelfs dat is kennelijk teveel moeite geweest. Natuurlijk valt Harris datzelfde te verwijten.
Citaat:
Gemeten naar Amerika's eigen standaard, leven minstens 43 miljoen Amerikanen in armoede, 13,5 procent van de bevolking. Veel hoger nog is het percentage kinderen onder de 18 dat in armoede opgroeit: 19,7
Verder hoor je veel over identiteitspolitiek spreken als fenomeen waar Trump uitstekend gebruik van weet te maken, hij spreekt vooral de mensen naar de mond wier stem hij wil winnen, de evangelische gemeentes (die politiek ook goed door Trump bediend werden), de witte man, de arbeider, de mens die de overstap van fossiele naar groene energie niet kan of wil maken, de boze en wanhopige en vooral ook de goedgelovige mens die hij bijvoorbeeld wijs probeert te maken dat kinderen tegenwoordig van school terugkomen en dan zomaar van geslacht veranderd kunnen zijn, of dat de abortuspraktijk laat zien dat babies vermoord worden. Je kunt het zo gek niet verzinnen maar Trump weet er, althans probeert er politiek munt uit te slaan.
Citaat:
De Verenigde Staten zijn allang niet meer het gidsland dat ze ooit waren. Misschien wel vooral omdat het 's werelds grootste economie maar niet lukt om de welvaart een héél klein beetje eerlijk te verdelen. Pulitzerprijs-winnaar Matthew Desmond vertelt aan de Volkskrant over de armoede in zijn land.
"Er is veel meer armoede in Amerika. De kinderarmoede is twee keer zo hoog als in landen als Duitsland, Zuid-Korea of Nederland. Het verschil is dat Nederland en andere Europese landen verhoudingsgewijs veel meer belasting innen. Het belastinggeld dat jullie betalen staat gelijk aan zo’n 40 procent van jullie totale economie, in de Verenigde Staten is dit zo’n 25 procent. Daardoor is het sociale vangnet in Europa veel groter dan in Amerika, en zie je niet de extreme armoede die je bij ons op straat kunt tegenkomen."
Normaal gesproken hanteren westerse landen een andere armoedegrens dan ontwikkelingslanden. Zo ligt die grens in Nederland voor een alleenstaande op ongeveer 1130 euro per maand. In de VS is berekend dat een Amerikaan ongeveer 4 dollar per dag nodig heeft voor eerste levensbehoeften. Dat komt overeen met de armoedegrens voor ontwikkelingslanden van 2 dollar per dag. Maar liefst 5,3 miljoen Amerikanen zitten op dat niveau. "Let wel: dat is abjecte armoede naar mondiale maatstaven, dus vergeleken bij ontwikkelingslanden."
Roofoverval van rijken. De hoogleraar sociologie aan Princeton beschrijft de ramp die armoede is beeldend: "Armoede is een rottende tand, bovenop intimidatie door deurwaarders, bovenop ‘nee’ zeggen tegen je kinderen, bovenop de misselijkmakende angst om je huis uitgezet te worden. Armoede is de verstikking van je talenten en dromen, het is een te vroeg gekomen dood, het is een strakke knoop van vernederingen en kwellingen. De hardnekkigheid van armoede in Amerikaanse levens betekent dat miljoenen gezinnen veiligheid, zekerheid en waardigheid worden ontzegd in het rijkste land in de geschiedenis van de wereld. Waarom?"
Het antwoord is volgens hem niet dat armoede een gevolg is van grote maatschappelijke ontwikkelingen. "En ook niet van allerlei morele tekortkomingen aan de kant van de armen – zoals luiheid of het hebben van buitenechtelijke kinderen, waar rechts Amerika de mond van vol heeft. Soms is armoede domweg het gevolg van een soort roofoverval door rijke mensen. Dit zette me aan het denken over uitbuiting, en over hoe armoede een sociale relatie is tussen winnaars en verliezers, waarin de levens van de verliezers klein worden gehouden, opdat de winnaars kunnen floreren.’
Misschien ben je een smerige communist in Amerika wanneer je zegt dat je hier iets aan zou willen doen
Maandag 4 november:
Citaat:
Trump zegt dat het hem niet uitmaakt dat iemand op journalisten schiet tijdens een bijeenkomst
De laatste opmerkingen van Trump zijn een escalatie van de gewelddadige taal die hij en zijn aanhangers de afgelopen dagen hebben gebruikt.
Enfin hoe het allemaal ook zij, we maken een waanzinnig stukje geschiedenis mee waar de mensheid het tot in lengte van dagen over hebben zal (gesteld dat die nog enige lengte toegemeten is)
Nog iets over 'de' christenen in Amerika:
Citaat:
"Als je bedenkt wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd, de vergroving van ons politieke en publieke discours, de diepe verdeeldheid in ons land, het aanwakkeren van de vlammen van haat en onverdraagzaamheid, het geweld en de alomtegenwoordige dreiging van geweld die gepaard gaan met een soort neofascistische impuls, dan kan veel daarvan worden toegeschreven aan grote delen van een Amerikaanse kerk die een nogal vreemde messias heeft gekozen," zei Warnock, sprekend twee dagen voor de verkiezingsdag vanaf de kansel van de historische Ebenezer Baptist Church, waar hij senior pastor is.
Warnock noemde Trump nooit bij naam, maar hij liet foto's zien van de voormalige president en sprekers op de bijeenkomst van 27 oktober in New York, waarbij hij de aanwezigen vertelde dat hij "verbijsterd" was door de beledigingen aan het adres van vrouwen en mensen van kleur en de "gemene aanvallen op Puerto Ricanen, Palestijnen en Joden" die tijdens het evenement werden uitgezonden. Hij noemde de bijeenkomst een "schaamteloos festival van haat" en vergeleek het met een nazibijeenkomst uit 1939 die op dezelfde locatie werd gehouden.
"Terwijl ik daar zat en het allemaal verbijsterd aanschouwde, was ik diep geschokt, maar ik was nog geschokter toen ik bedacht dat we hier niet eens zouden zijn als er geen grote groepen van de Amerikaanse kerk waren geweest", aldus Warnock.
Warnock, een belangrijke plaatsvervanger voor vicepresident Kamala Harris (D), bekritiseerde Trump herhaaldelijk, verwijzend naar zijn recente opmerkingen aan "my beautiful Christians" waarin de GOP-kandidaat suggereerde dat ze niet langer hoefden te stemmen als ze hem zouden kiezen. "Dus Jezus zegt dat je er van buiten rechtvaardig uitziet, maar van binnen vol hypocrisie en wetteloosheid bent," verklaarde Warnock.
Evangelische christenen behoren tot de meest loyale aanhangers van Trump, te beginnen tijdens zijn campagne in 2016 en voortgezet in twee daaropvolgende pogingen. Warnock was niet specifiek over welke takken van religie hij bekritiseerde.
In een peiling van de Washington Post-ABC News-Ipsos in augustus leidde Harris Trump nipt, met 49 procent tegen 45 procent, onder geregistreerde kiezers in een rechtstreekse strijd. Maar onder blanke evangelische protestanten leidde Trump scheef, met 78 procent tegen 15 procent. Onder blanke protestanten leidde Trump met 54 procent tegen 41 procent. Zwarte protestanten kozen de kant van Harris met 89 procent tegen 9 procent in dezelfde peiling.
Het als Trump-staat gedoodverfde Iowa, dus verre van een swing-state, gaat vrij zeker naar Harris. Is op dit moment al groot nieuws, en zeer hoopgevend
(vanmorgen vroeg nog even de laatste speech van Trump bekeken live op NBSC meen ik, ondertiteld zodat je niet zijn maffia-gejank en gedrein erbij hoeft te horen en dat was opnieuw van een ongekend infantiel niveau, nauwelijks 1 volzin bij, heel veel bekkentrekkerij, fulminerend op Pelosi (iets over aandelen-zwendel waar hij veel tijd voor uittrok), op Harris (had via een coup de macht overgenomen, bezat een zeer laag iq, en liegt alles aan mekaar vast -says who- , dat hij -Trump- eigenlijk al gewonnen had dat stond al voor 95 tot 99% vast, en zou Harris aan de macht komen, onmogelijk natuurlijk maar dan konden voortaan mannelijke sporters meedoen aan iedere vrouwensport, dan zouden criminelen het land binnen stromen om het land nog verder te verwoesten ( "Kamala heeft een leger van migrantenbendes op de been gebracht die een campagne van geweld en terreur tegen onze burgers voeren. Nog nooit is zoiets voorgekomen, in welk land ter wereld dan ook", zei Trump enkele dagen geleden al*) de belastingen zouden omhoog gaan (alleen voor de hogere inkomens, maar dat zegt Trump er uiteraard niet bij*) de rest ben ik kwijt en dat is niet zo gek want ik heb nog nooit zo'n zootje onsamenhangend geleuter bij mekaar gehoord, hoe onthoud je zoiets. Het zou gewoon ter lering en vermaak uitgeschreven moeten worden, voor later, want dat zo'n lachwekkende bejaarde kleuter het ooit tot president geschopt kon hebben misschien zelfs wel twee maal...Hoe zal het republikeinse deel van de VS dit gaan verwerken, met name de politici die nu nog achter hem staan, hoe komen die de schande ooit te boven
Eventjes heel egoïstisch gedacht is voor ons natuurlijk de grootste zorg dat Trump Poetin straks een vrijbrief geeft Oekraïne in te nemen (zoals zijn oud medewerkers voorspellen) waardoor we een gigantische vluchtelingenstroom deze kant op kunnen verwachten.
Poetin doet dan ook geweldig zijn best met desinformatie Trump in het zadel te helpen.
Zeer veelzeggend is ook dat Wilders op X uitdrukkelijk kenbaar maakt te hopen dat Trump wint. "ik zou het wel weten als Amerikaan #Trump #Trump #Trump"
Worden wij als Nederlander nog eens met de neus gedrukt op dat waar Wilders voor staat. #Poetin en #Dictatuur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!