doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Overgewicht in 2050
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2024 11:34:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij zijn er heel veel goede beleidsmaatregelen te bedenken tegen overgewicht.

1. Geen of lage btw op gezonde voeding (geldt wat je hierbij mis loopt kan qua kosten worden verhaald op ongezonde voeding)

2. Alle ongezonde produkten verbieden bij sportfaciliteiten

3. Alle ongezonde produkten verbieden op scholen, hier heel streng beleid op voeren

4. Prijs van ongezonde voeding verhogen middels accijns (inkomsten voor de staat ipv voor fabrikant)

5. Verbod op bewerkte voedingsmiddelen (stapsgewijs)

6. Verbod op reclame op alle ongezonde voeding/genotsmiddelen

7. Sport promoten d.m.v. subsides

8. Campagnes om bovenstaande te bewerkstelligen en gezonde voeding te promoten en sociaal aanvaardbaar te maken.

En zo zijn er vast nog wel tal van maatregelen te bedenken.
Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 27 Nov 2024 11:34:30    Onderwerp:

Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2024 01:30:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Volgens mij zijn er heel veel goede beleidsmaatregelen te bedenken tegen overgewicht.

1. Geen of lage btw op gezonde voeding (geldt wat je hierbij mis loopt kan qua kosten worden verhaald op ongezonde voeding)
2. Alle ongezonde produkten verbieden bij sportfaciliteiten
3. Alle ongezonde produkten verbieden op scholen, hier heel streng beleid op voeren
4. Prijs van ongezonde voeding verhogen middels accijns (inkomsten voor de staat ipv voor fabrikant)
5. Verbod op bewerkte voedingsmiddelen (stapsgewijs)
6. Verbod op reclame op alle ongezonde voeding/genotsmiddelen
7. Sport promoten d.m.v. subsides
8. Campagnes om bovenstaande te bewerkstelligen en gezonde voeding te promoten en sociaal aanvaardbaar te maken.
Klinkt simpel maar ik zie toch wat praktische problemen. Wat is precies gezonde en wat ongezonde voeding? Gaat het niet vooral om de ingenomen doses van bepaalde stoffen? Hoe ga je om met verkeerde voedingspatronen? Ik bedoel iemand die alleen maar komkommers en wortels eet of godbetere, rucola kun je toch moeilijk betichten van het volgen van een gezond voedingspatroon? Er bestaat zelfs zoiets als orthorexia aan de andere kant van het spectrum.

Waarom bepaalde soorten voedsel verbieden in sportkantines? Ik ga er gemakshalve even vanuit dat sporters geen stimulans nodig hebben om gezond te leven en sportpubliek komt elders ook wel aan zijn trekken waardoor het geen zoden aan de dijk zet om die hoogstens eens per week op een dieet van rauwkost te zetten tijdens wedstrijden.

Scholen zijn doorgaans niet gelokaliseerd op desolate bedrijventerreinen. Die cola-automaat moet natuurlijk naar de oudijzerhandel maar los je daar het probleem mee op? Er zal verschil zijn maar meestal is er wel een winkelcentrum op loopafstand met een supermarkt en een snackbar. Dat is ook een bekende klacht van scholen. Het houdt in dat je ook in de supermarkten vergaande maatregelen moet treffen en alle horeca op loopafstand van scholen moet verbieden. Of ook maar leeftijdscontrole voor patat, frisdranken en candybars invoeren?

Wat is precies ongezonde voeding? Ik herhaal dat er jarenlang op gehamerd is dat vet slecht is. Met desastreuze gevolgen voor het aantal zwaarlijvigen toen de vetconsumptie daadwerkelijk afnam. Later werd vooral verzadigd vet in de ban gedaan en moesten we heel veel linolzuur in ons eten verwerken en schoorvoetend mogen we nu ook enkelvoudig onverzadigde vetten hebben maar nog steeds met mate, dus liever vetarm en vooral geen verzadigd vet, zelfs niet plantaardig. Het VC beveelt nog steeds aan om niet meer dan twee eieren per week te nuttigen, achterhaald door wetenschappelijk onderzoek. Verzadigde vetten zijn niet schadelijk voor de gezondheid weten we inmiddels, ook al veel langer dan vandaag. Daarentegen zijn kunstmatig geharde vetten en die overmaat aan linolzuur bijzonder schadelijk, maar die zie ik nog steeds niet afgeraden worden. Nou ja, inmiddels transvetten dan wel, zij het ook weer schoorvoetend, niet al te overtuigend. Nee, meervoudig onverzadgde vetzuren moeten we gebruiken, linolzuur, vooral zonnebloemolie, nog goedkoop ook, hoewel duurder nu door toedoen van Poetin.

Een verbod op bewerkte voedingsproducten lijkt me te kort door de bocht. Dat betekent dat we ons eigen graan tot meel moeten vermalen en dat we ook niets meer uit blik of uit de diepvries in de winkel aan zouden mogen treffen. Als je het hebt over ultrabewerkt voedsel dan ben ik het er wel mee eens. Doorgaans zijn dat producten waarin niets meer van de oorsprong te ontdekken valt, ook te herkennen aan de lange ingrediëntenlijstjes met allerlei hulpstoffen, zoals smaak-, verdikkings- en conserveringsmiddelen. Dergelijk junkfood mag van mij uit de winkels verdwijnen maar waar ligt de grens en in hoeverre is het haalbaar? Ezelsbruggetje voor mij is overigens dat hoe langer die ingredientenlijstjes zijn, des te meer reden ik heb om die spullen te laten liggen. Met verlaging of afschaffen van btw op basisproducten, zoals groente, fruit, aardappels, rijst, brood, 'pure' zuivel, eieren, vlees en vis, ben ik het zeker eens en ook dat die terugverdiend mag worden met verhoging voor ultrabewerkt voedsel maar die moet je dan niet eerst uit de winkel weren. Gat in de begroting, toch?

Dus welke begrippen moeten er gehanteerd worden? Is een zakje soepgroente bewerkt voedsel? Een pak suiker? Een potje zout? Een tube mayonaise (tip: zelf maken is veel lekkerder!), diepvriespatat? Slavinken? Vegetarische burgers, die veel meer fabrieksmatig bewerkt zijn dan de echte van rundvlees? Kaas? Margarine, ook als gezond aangeprezen Becel ProActiv? Zeg het maar!

Laatst aangepast door Keesvi op 29 Nov 2024 03:20:32; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2024 08:06:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Hierbij 2 links die misschien wel interresant zijn voor jullie .

https://www.gezondeleefstijlopschool.nl/voeding/aftrap-schoolkantine-challenge-voor-leerlingen-vo-in-flevoland-overijssel-en-gelderland/

https://www.gezondeschool.nl/node/105
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2024 09:56:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien zou je ook iets tegen de reclame voor echt slecht voedel kunnen doen. Zoals er ook een verbod op reclame voor tabak kwam.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2024 11:01:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou er niet op rekenen dat met name amateursporters (en dat is de grootste groep) zo bewust bezig zijn met gezonde voeding.
Natuurlijk kun je ook buiten de sportkantine om aan ongezonde voeding komen, maar het gaat ook vooral om de voorbeeldfunctie, dat sporten en ongezonde voeding en alcohol niet bij elkaar horen.
En alle kleine beetjes helpen.

Hetzelfde geldt voor scholen, natuurlijk kunnen scholieren buiten school ongezonde voeding krijgen, maar ook hier geldt, bewustwording en het niet direct voorhanden zijn van gezonde voeding, zodat de link school en ongezonde voeding verdwijnt.

Een verbod op ultrabewerkt voedsel lijkt me helemaal niet zo moeilijk en je moet ergens beginnen, al gaat er iets af van slechte ingredienten in bewerkt voedsle is dat al mee genomen.

Wat gezonde voeding is, daar kun je hele discussies over voeren, maar in grote lijnen is dat wel bekend en daar kun je een begin mee maken en dan stapsgewijs steeds iets verder de lat hoog leggen.

Je moet ergens mee beginnen en als er gelijk al geneuzeld gaat worden over allerlei details komt er nooit iets van de grond.

Dus beginnen met de grote lijnen en daarna de details uitwerken.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2024 11:16:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is natuurlijk helemaal niet moeilijk om een gezond dieet samen te stellen, zeker in deze tijd niet waarin we zoveel goede websites hebben op dit gebied. Natuurlijk kun je overal achterdochtig over zijn: welke van die websites denk je nou echt te kunnen vertrouwen enz. maar laten we een beetje nuchter proberen te blijven, van een door de overheid gesubsideerde website als voedingscentrum.nl durf ik zonder meer alle adviezen aan te nemen, en je kunt natuurlijk altijd overal wel iets op proberen af te dingen, maar wanneer we de gangbare richtlijnen aanhouden kom je toch al een heel eind mbt het tegengaan van obesitas en ook andere gezondheidskwalen tgv junkfood.
Daarnaast is gevarieerd eten belangrijk en af en toe jezelf een beetje extra matigen. Twee dagen in de week maar 1 gezonde maaltijd nuttigen bv (intermittent fasting) kan super werken, sowieso minder snacken, en voor vezelrijk en natuurlijk voedsel kiezen als groentes, fruit, peulvruchten, noten, (ongezouten) pinda's, en...veel water drinken (ook voor een verzadigd gevoel) het is allemaal niet zo moeilijk, tenzij je al enigszins verslaafd bent aan de vele ultrabewerkte produkten om je heen in de supermarkt, dan kan het al gauw een soort van 'afzien' worden om gewoon normaal gezond te eten. En hoe je daarin verandering krijgt...dat lijkt me hier vooral het moeilijkst.
Een verbod op reclame voor de regelrechte troep die de naam 'voeding' niet waardig is, dat lijkt me ook wel wat Willemijn, sowieso om voor de aanpak te kiezen die veel mensen nu van het roken hebben afgeholpen, maar dat gaat op geweldig veel opportunistisch gekrakeel stuiten van populistische partijen en hun aanhang: waar bemoeit de overheid zich mee!

Wat misschien zou kunnen werken is een beroep doen op de burger zelf een beetje zijn gezondheid in het vizier te houden

Ouders: zet je kind af en toe op de weegschaal, iedereen: weeg jezelf af en toe eens, controleer je bmi, meet af en toe eens je bloeddruk wanneer je aan overgewicht lijdt, controleer je bloedsuikergehalte dan ook eens, zij allemaal erg goede apparaatjes voor, soms gewoon al bij het kruidvat te koop. Iemand die weet dat dat allemaal niet snor zit, die zal misschien toch makkelijker overgaan op een wat beter dieet en een wat betere levensstijl in het algemeen.
Een stappenteller op je smartphone kan ook een stimulans zijn

Een tip voor iemand met overgewicht kan misschien ook nog zijn: voordat je eet je de vraag stellen of je je lichaam en daarmee jezelf daar wel een plezier mee doet? Bewust eten dus

Wie heeft er verder nog tips naast dewelke Dagmar en Willemijn al gaven?

ps vandaag in Trouw:

https://www.trouw.nl/binnenland/rivm-directeur-marith-volp-over-de-urgentie-van-gezonde-maatregelen-echt-geen-tijd-te-verliezen~b8156386/
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2024 04:23:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Ik zou er niet op rekenen dat met name amateursporters (en dat is de grootste groep) zo bewust bezig zijn met gezonde voeding.
Natuurlijk kun je ook buiten de sportkantine om aan ongezonde voeding komen, maar het gaat ook vooral om de voorbeeldfunctie, dat sporten en ongezonde voeding en alcohol niet bij elkaar horen.
Misschien jaag je amateursporters met voedingsmaatregelen niet alleen de kantine uit maar ook het sportveld af. Misschien vergezocht maar niet ondenkbeeldig en dan span je het paard achter de wagen.
Citaat:
Hetzelfde geldt voor scholen, natuurlijk kunnen scholieren buiten school ongezonde voeding krijgen, maar ook hier geldt, bewustwording en het niet direct voorhanden zijn van gezonde voeding, zodat de link school en ongezonde voeding verdwijnt.
Bewustwording laat zich zeker bij pubers en adolescenten niet zo makkelijk opleggen. Ik ben er zeker niet op tegen om het aanbod in schoolkantines te verbeteren maar je bereikt meer door die scholieren direct bij het beleid te betrekken dan door rigoureus het aanbod te veranderen naar wat jij toevallig gezond vindt. Gezondheid is niet alleen een fysiek gebeuren maar zit ook tussen je oren en als je iets afpakt moet je er iets voor teruggeven om even wat volkswijsheden te hanteren.
Citaat:
Een verbod op ultrabewerkt voedsel lijkt me helemaal niet zo moeilijk en je moet ergens beginnen, al gaat er iets af van slechte ingredienten in bewerkt voedsel is dat al mee genomen.
Prima, maar ik geloof niet dat het zo makkelijk is en mijn vraag blijft over hoe je dat dan voor elkaar krijgt en aan welke criteria voeding moet voldoen om je doel te bereiken.
Citaat:
Wat gezonde voeding is, daar kun je hele discussies over voeren, maar in grote lijnen is dat wel bekend en daar kun je een begin mee maken en dan stapsgewijs steeds iets verder de lat hoog leggen.
Dit forum is toch juist voor discussies bedoeld? Er is geen eenduidigheid over wat precies gezonde voeding is. Om te beginnen maak ik niet voor niets verschil tussen afzonderlijke voedingsmiddelen en voedingspatroon. We zijn het er over eens dat vergaand geraffineerde voedselproducten met een waslijst aan toevoegingen zo goed als per definitie ongezond zijn maar als je mij min of meer gaat opleggen om magere en smakeloze producten als vetarme kaas, melk en rookworst te kopen door de oorspronkelijke producten zoals moeder natuur ze bedoeld heeft uit de schappen te verwijderen dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. En datzelfde geldt ook voor surrogaatboter, margarine of nog erger, halvarine evenals allerlei andere halva-producten die letterlijk stijf staan van de verdikkings- en bindmiddelen, over geraffineerde rotzooi gesproken...
Citaat:
Je moet ergens mee beginnen en als er gelijk al geneuzeld gaat worden over allerlei details komt er nooit iets van de grond.
Geneuzeld? Ik dacht dat ik mijn kanttekeningen redelijk goed onderbouwd had maar als je er anders over denkt dan hoor ik graag wat er precies aan die onderbouwing ontbreekt.
Citaat:
Ik zie liever een doordacht plan dan zomaar ergens te beginnen met het risico geld in een bodemloze put te gooien door verkeerd toegepaste psychologie, het hanteren van de vele misvattingen en hardnekkige mythes over voedsel en het uitlokken van juridische procedures. Er is in de afgelopen decennia genoeg geprobeerd om van de fouten maar zeker ook van de juiste dingen, effectief en wetenschappelijk ondersteund, te leren om een adequaat beleid te formuleren.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2024 06:36:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
van een door de overheid gesubsideerde website als voedingscentrum.nl durf ik zonder meer alle adviezen aan te nemen
Een aantal adviezen, niet de minste, van het Voedingscentrum zijn achterhaald en niet correct of ze werken zelfs averechts. Ik heb daar hierboven al het een en ander vermeld. Het Voedingscentrum is evenals de Gezonfheidsraad en de WUR niet zo onafhankelijk als wordt gesuggereerd. Dat zie je terug in de adviezen.

Een paar kilo meer dan de referentiewaarden is zo'n ramp niet maar daar gaat het hier niet om. Obesitas heeft alles te maken met verslavingsproblematiek, waarbij aanleg een rol speelt en zelfs het menselijk genoom. We hebben niet voor niets het vermogen meegekregen om ingenomen calorieën als vet op te slaan. Dat mechanisme is bedoeld om een reservevoorraad op te bouwen voor magere tijden, opgedaan in tijden van overvloed. De crux is echter dat we tegenwoordig alleen maar overvloed kennen waardoor die vetopslag overbodig geworden is maar helaas kunnen we die niet met een knopje aan- of uitzetten.

Dat houdt onherroepelijk in dat we kunstgrepen moeten toepassen om dat mechanisme onder controle te krijgen en te houden. Voldoende lichaamsbeweging is het eerste verdiend om de stofwisseling op peil te houden en een fysiek gezond spierstelsel verbrandt makkelijker dat opgeslagen vet. maar we zullen ook iets aan de intake moeten doen om op een gezond gewicht te blijven. Natuurlijk speelt de hoeveelheid aan ingenomen calorieën een rol maar ook de snelheid van het verwerken, verbranden en opslag is belangrijk om schommelingen in de glucose- en insulinespiegels in het lichaam zoveel mogelijk te voorkomen. Dat spreekt tegen intermitterend vasten als methode om gewicht te verliezen maar met zowat alle methodes verlies je gewicht en blijf je op gewicht, als het een beetje meezit. Zolang je ze volhoudt en dat is bijna altijd het proobleem omdat al die methodes ingaan tegen de menselijke natuur die voorschrijft om zoveel mogelijk in te nemen als die mogelijkheid bestaat. Gelukkig zijn degenen die er weinig of geen moeite voor hoeven te doen om op een gezond gewicht te blijven maar de factoren van buitenaf maken dat voor de meeste mensen erg moeilijk. Daarbij groeien de fysische factoren die het nog eens extra moeilijk maken dramatisch met het toenemen van overgewicht. Hoe zwaarder je bent, des te moeilijker wordt het om een kilootje kwijt te raken.

Ik ding nergens iets op af als ik die indruk zou maken. Ik pleit er wel voor om de feiten eerst heel goed in kaart brengen voordat er keuzes worden gemaakt om het tij ten goede te keren. Dat geldt zowel voor zowel de individuele slachtoffers als voor de collectieve groei van diabesitas. Overgewicht, vaak gepaard gaand met andere gezondheidsproblemen waaronder diabetes is een ingewikkeld probleem en voor ingewikkelde problemen zijn doorgaans geen simpele oplossingen in mijn optiek.

Er is geen eenduidige simpele oplossing om obesitas tegen te gaan omdat er meerdere factoren in het spel zijn. Natuurlijk, alle beetjes helpen, ik meen door Dagmar geopperd. Helemaal mee eens maar dan wel geïntegreerd in een plan van aanpak waarbij al die factoren meegenomen worden. Verslaving, hormoonhuishouding, sociale invloeden, psychische invloeden, fysiologische invloed van voedingscomponenten en -combinaties, aanbod van voedsel, marketing, associaties (sport en leefstijl bijvoorbeeld), voorbeeldgedrag en opvoeding, scholing enzovoort kunnen allemaal het ontstaan van overgewicht in de hand werken. Het is aan artsen, verpleegkundigen en diëtisten om zich vooral individueel bezig te houden met een integrale aanpak en aan de overheid om een collectief beleid te formuleren op basis van al die bepalende factoren. Dat maakt het misschien complex maar niet onmogelijk en noodzakelijk in mijn ogen om tot resultaten te komen.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2024 09:03:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Het individu is niet opgewassen tegen de verlokkingen van goedkoop vreten
28 november 2024

Volgens het RIVM zal het aantal inwoners van Nederland met overgewicht oplopen tot 64 procent in 2050, en het was in 2022 al 50 procent.

Wat een verdrietig bericht, en wat een doodenge voorspelling. De toename zal gepaard gaan met nog meer diabetespatiënten en nog meer mensen die lijden aan kanker, artrose en hart- en vaatziekten. Nog meer mensen zullen steeds minder kunnen, pijn lijden, hun eigen lijf niet langer herkennen en kampen met schaamte en de afkeurende blikken van intolerante anderen.

De laatste tijd debatteren we veel over vrijheid. Dan recenseren we de laatste poging van Geert Wilders om de rechtsstaat af te breken, of gaan we na of alle bevolkingsgroepen in ons land de westerse waarden delen. Dan komen we op voor de rechten van queers, vrouwen en mensen van kleur.

Maar de explosieve toename van overgewicht gaat óók over vrijheid, en daar hebben we het veel te weinig over. Iedereen die ten onder gaat in ons obesitasvriendelijke voedselsysteem levert kostbare vrijheid in, net als iedereen die straks geen bed meer krijgt in het ziekenhuis, omdat de zorg wordt overweldigd door leefstijl-gerelateerde ziektes.

We zullen een fascinerende paradox onder ogen moeten komen: om de vrijheid van een gezond lijf te redden, zullen we de keuzevrijheid van de consument in moeten perken. Het ongezonde moet streng gereguleerd, want het individu is niet opgewassen tegen de verlokkingen van goedkoop vreten.

Supermarkten, fastfood-restaurants en snackbars, de opdringerige dealers die de verslaafde zijn fix geven, dienen te transformeren in gewetensvolle assistenten die voor onze lichamen zorgen. De kleine vrijheid om in je buik te stoppen wat je wil zal moeten buigen voor de fundamentele vrijheid om zonder ziekte te leven.

Die omslag betekent niets minder dan een paradigmaverandering. In onze tijd laat je elkaar vrij om eigen keuzes te maken. Je bemoeit je niet met een onverstandige keuze, en negeert vrolijk de talloze kleine foutjes die gezamenlijk optellen tot maatschappelijke problemen die letterlijk levens kosten. Je weigert systemen te ontmantelen die mensen reduceren tot junkies, omdat niemand ooit de zonde van betutteling mag begaan. Laten we samen het bierglas heffen, of zoals de reclame van een pizzatent me laatst influisterde: honor the craving!

Het mag niet verbazen dat onze huidige machthebbers in het oude paradigma volharden. Toen het Erasmusziekenhuis ongezond en milieuvervuilend voedsel uit zijn assortiment wilde verwijderen, stelde Fleur Agema, inmiddels minister van Volksgezondheid, scherpe Kamervragen – er werd patiënten een progressieve leefwijze door de strot geduwd!

Bovendien is het kabinet-Schoof zo wijs om 250 miljoen euro te bezuinigen op preventie, en worden de betweters van het voedingscentrum gekort. Je lichaam is een tempel, zolang je de eredienst maar met spareribs en een McFlurry opfleurt.

Het is nieuws waar je stress van krijgt, maar wanhoop niet! In de koelkast ligt nog lekkers. Na een paar hapjes zakt het onheilspellende gevoel weer weg.

Jurriën Hamer in Trouw
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2024 10:26:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Dagmar57 schreef:
Misschien jaag je amateursporters met voedingsmaatregelen niet alleen de kantine uit maar ook het sportveld af. Misschien vergezocht maar niet ondenkbeeldig en dan span je het paard achter de wagen.
Daar geloof ik niets van, dat amateurs (kinderen en volwassenen niet meer gaan sporten als je slechte voedings en drankgewoonten weg haalt uit de sportkantines.
Citaat:
Bewustwording laat zich zeker bij pubers en adolescenten niet zo makkelijk opleggen. Ik ben er zeker niet op tegen om het aanbod in schoolkantines te verbeteren maar je bereikt meer door die scholieren direct bij het beleid te betrekken dan door rigoureus het aanbod te veranderen naar wat jij toevallig gezond vindt. Gezondheid is niet alleen een fysiek gebeuren maar zit ook tussen je oren en als je iets afpakt moet je er iets voor teruggeven om even wat volkswijsheden te hanteren.
Daar komt de dubbele moraal weer om de hoek kijken, dat argument heb ik je nog nooit horen aanvoeren als het om maatregelen tegen roken gaat, dat rokers er iets anders voor terug moeten krijgen
Citaat:
Een verbod op ultrabewerkt voedsel lijkt me helemaal niet zo moeilijk en je moet ergens beginnen, al gaat er iets af van slechte ingredienten in bewerkt voedsel is dat al mee genomen.
Prima, maar ik geloof niet dat het zo makkelijk is en mijn vraag blijft over hoe je dat dan voor elkaar krijgt en aan welke criteria voeding moet voldoen om je doel te bereiken.
Door er stapsgewijs mee te beginnen en langzamerhand steeds meer slechte voedignsstoffen te verbieden en dan te beginnen met de ultrabewerkte voeding
Citaat:
Dit forum is toch juist voor discussies bedoeld? Er is geen eenduidigheid over wat precies gezonde voeding is. Om te beginnen maak ik niet voor niets verschil tussen afzonderlijke voedingsmiddelen en voedingspatroon. We zijn het er over eens dat vergaand geraffineerde voedselproducten met een waslijst aan toevoegingen zo goed als per definitie ongezond zijn maar als je mij min of meer gaat opleggen om magere en smakeloze producten als vetarme kaas, melk en rookworst te kopen door de oorspronkelijke producten zoals moeder natuur ze bedoeld heeft uit de schappen te verwijderen dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. En datzelfde geldt ook voor surrogaatboter, margarine of nog erger, halvarine evenals allerlei andere halva-producten die letterlijk stijf staan van de verdikkings- en bindmiddelen, over geraffineerde rotzooi gesproken...
[color=green]Niemand heeft het over vetarme kaas, melk etc, het gaat met name om de zeer ongezonde toegevoegde voedingsstoffen.

Citaat:
Geneuzeld? Ik dacht dat ik mijn kanttekeningen redelijk goed onderbouwd had maar als je er anders over denkt dan hoor ik graag wat er precies aan die onderbouwing ontbreekt.
Ik bedoelde niet jou met geneuzel, meer de politiek en de beleidsmakers.
Citaat:
Ik zie liever een doordacht plan dan zomaar ergens te beginnen met het risico geld in een bodemloze put te gooien door verkeerd toegepaste psychologie, het hanteren van de vele misvattingen en hardnekkige mythes over voedsel en het uitlokken van juridische procedures. Er is in de afgelopen decennia genoeg geprobeerd om van de fouten maar zeker ook van de juiste dingen, effectief en wetenschappelijk ondersteund, te leren om een adequaat beleid te formuleren.
Ergens mee beginnen betekent niet per defenitie dat het onjuis of ondoordacht beleid is, maar simpelweg dat je ergens mee moet beginnen.
Bij de anti rookmaatregelen werd ook niet alles in 1 x doorgevoerd, maar stapsgewijs met de jaren en zoiets zie ik ook voor me als om het beleidsmaatregelen omtrent ongezonde voeding gaat.

is,
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 08:27:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Daar geloof ik niets van, dat amateurs (kinderen en volwassenen niet meer gaan sporten als je slechte voedings en drankgewoonten weg haalt uit de sportkantines.
Het zou een aanname kunnen zijn maar dat zou er dan een van de vele zijn, net zo goed als het verwachten van een gunstig effect als je patat, frikandellen, cola, energiedrankjes en candybars uit de kantines weert. En wat vind je van bijvoorbeeld sportdrankjes? Mogen die wel blijven?
Citaat:
Jongeren zijn een apart verhaal. Je mag zeker van scholen verwachten dat gezondheid meegenomen wordt in het beleid, niet alleen wat betreft de lesstof maar ook in de praktijk door de cola-automaat te vervangen door waterkoelers en te kijken naar het assortiment in de schoolkantine.
Citaat:
Daar komt de dubbele moraal weer om de hoek kijken, dat argument heb ik je nog nooit horen aanvoeren als het om maatregelen tegen roken gaat, dat rokers er iets anders voor terug moeten krijgen
Aan welke discussie over roken refereer je? Ik heb me suf gediscussieerd over tabaksverslaving op meerdere media en hoogstwaarschijnlijk is het onderwerp op 50plusser ook weleens aan de orde geweest, alles al langere tijd geleden. Ik weet niet in hoeverre jij je in het fenomeen tabaks- en andere soorten verslaving hebt verdiept maar het zou je in ieder geval toch bekend moeten zijn dat een verbod zonder meer, ook voor drank, het voor jongeren juist aantrekkelijker maakt om er dan maar stiekem mee te beginnen, zeker met de boodschap dat ze moeten wachten tot ze volwassen zijn. Voor stoppen met roken kun je denken aan een stappenplan. Ontmoedigen door een verbod op de werkplek, op scholen, ziekenhuisterreinen en in de horeca kan een begin zijn als onderdeel van een pakket, bijvoorbeeld een stappenplan. Enkel zo’n verbod zou bij mij geen schijn van kans gemaakt hebben. Maar mijn toenmalige werkgever bood me de kans om voor de helft van de prijs live een sessie van Allen Carr te volgen waarbij ik de andere helft na een jaar niet roken ook nog terug zou krijgen. Een typisch kenmerk van stoppen met roken is het snelle effect van eten dat beter smaakt, je stinkt niet meer naar een open haard, na korte tijd heb je meer adem en je houdt met de huidige prijzen een kapitaal aan geld over. Een groot genoegen voor mij was dat ik niet meer hoefde, dwangmatig zorgend voor voldoende voorraad, ‘s morgens de deur niet uit zonder voldoende shag, vloeitjes en een aansteker en gedurende de (werk)dag voortdurend anticiperend op gelegenheden om er een te draaien en op te steken. Er is natuurlijk veel meer te verzinnen maar dat bedoel ik met iets van compensatie in plaats van alleen maar verbieden. Bij eten werkt dat anders omdat gewichtsverlies langetermijnwerk is en wat moet je als die beloningsstofjes in je hersenen niet meer aangemaakt worden met lekker eten.

Waar rechtlijnige verboden toe leiden zien we in de VS waar drooglegging en the ‘war on drugs’ desastreuze gevolgen hebben gehad. Om even verder in die te kijken zien we de bizarre vormen van zwaarlijvigheid die daar heel gewoon zijn. Even terug naar die schoolkantines is het natuurlijk verstandig om te kijken naar wat je dan wel aan voedsel moet aanbieden. Als het er niet aantrekkelijk uitziet blijft het liggen en als het niet goed smaakt dan wordt er sowieso niets van verkocht.
Citaat:
Ergens mee beginnen betekent niet per defenitie dat het onjuis of ondoordacht beleid is, maar simpelweg dat je ergens mee moet beginnen.
Bij de anti rookmaatregelen werd ook niet alles in 1 x doorgevoerd, maar stapsgewijs met de jaren en zoiets zie ik ook voor me als om het beleidsmaatregelen omtrent ongezonde voeding gaat.
Ik zeg niet dat bepaalde maatregelen per definitie onjuist zijn maar we weten allemaal dat de budgetten voor preventie in de zorg veel te beperkt zijn, als ze er al zijn, des te meer reden om goed doordacht te werk te gaan. Van de huidige regering hoeven we weinig te verwachten.

De maatregelen om roken tegen te gaan zijn een mooi voorbeeld. Toen ik op de lagere school zat was al bekend hoe schadelijk roken voor de gezondheid was. Ik kreeg toen een grammofoonplaatje met best aardige muziek en de boodschap dat “roken hartstikke ongezond is”. En dat kabbelde in de marge voort terwijl de tabaksindustrie ongehinderd nog jarenlang door kon gaan met reclame en andere soorten marketing om roken te bevorderen, niet in de laatste plaats en vaak gericht op jongeren. De viespeuken… En nog is roken een groot probleem want er rookt nog steeds bijna 20% van de bevolking, meest jong volwassenen. In tien jaar tijd is het aantal rokers gedaald van ruim 25% naar 19%. Over de langere termijn is dat natuurlijk een hoger percentage maar het gaat uiterst langzaam en eindelijk, na 60 jaar campagne lijkt er wat resultaat te komen. Zo ‘makkelijk’ is dat bij een verslavende stof als tabak die we niet eens nodig hebben, nergens goed voor is. Zonder eten ga je dood, dus is stoppen geen optie maar wat dan?

Er is dus echt wel meer nodig is dan wat educatie en halfslachtige maatregelen waarbij nota bene de industrie een belangrijke vinger in de pap heeft om schade aan de omzet te voorkomen. Die idiote vinkjes zijn vervangen door stoplichten waar ik evenmin iets in zie want het is allemaal veel te vrijblijvend en gestuurd door die industrie.

Ik ben er echt niet op tegen om te doen wat mogelijk is. Een reclameverbod voor bewezen ongezond junkfood is al een begin en tegen een verbod zou ik ook niet zijn. Sport- en zeker schoolkantines zijn vaak al op weg naar een gezonder aanbod en ook winkelbedrijven zien mogelijkheden, niet zozeer uit idealisme maar omdat het tij aan het keren is. Ekoplaza en Lidl springen er in meer of mindere mate uit met productkeuzes en weekaanbiedingen. Maar de grote vraag blijft toch hoever het moet gaan en dat heeft voor mij veel te maken met keuzevrijheid waarbij mijn normen over gezond en ongezond voedsel niet overeenkomen met die van het VC en de Gezondheidsraad.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 11:06:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Het enige dat iemand helpt met het afleren van verkeerde gewoontes is intrinsieke motivatie. En dat begint met wéten wat je in je lichaam stopt en wat dat doet met je lichaam, je organen, je bloed, je spieren, etc.
Ook ik heb jarenlang gerookt en stevig ook. En ik wíst dat het slecht was. Ik wist dat ik er ook eigenlijk mee wilde stoppen,maar ik vertelde mezelf constant waarom het op dat moment echt niet handig was, of dat ik na dat ene sigaretje, na mijn verjaardag, na de feestdagen, na dat examen, na die presentatie, na dat gesprek, etc.etc. écht zou stoppen, maar dat het nu nog even niet uitkwam.
Tot mijn kleinzoon werd geboren. Ik bedacht opeens hoeveel spijt ik zou hebben als ik hem niet zou zien opgroeien omdat ik voortijdig door mijn eigen schuld zou doodgaan aan longkanker. Ik doorzag mijn eigen smoezen en besloot: ik stop gewoon, geen gelul. Cold Turkey afgekickt en eigenlijk vrij makkelijk.Op lastige momenten zei een stem in mij: nou als je wilt roken pak je toch die siagaret aan, maar je wilde toch niet meer? Al die tijd kon ik gemakkelijk aan een sigaret komen, want rokende collega's die steeds aanboden. Er was gewoon een knop omgegaan.
Volgens mij werkt het ook zo met ongezond voedsel. Eerst precies weten wat het met je lichaam doet, dus voorlichting,voorlichting,voorlichting. Wat is er precies verkeerd en waarom. Wat zit er precies in dat voedsel dat slecht is, waar moet je opletten.
En laat net als die verschrompelde en door teer aangetaste longen ook maar een vervette lever zien of zo. Laat mensen zien die ernstig beperkt zijn in hun leven door ongezond eten. Maak duidelijk, op een harde manier voor mijn part, hoe suikers en vetten je lichaam verwoesten. Want uiteindelijk maak je zélf de keuze, verbieden helpt niet. Je kunt nooit de keuze voor een ander maken, behalve voor je hele kleine kinderen misschien. Dat iemand kiest voor een ongezonde levensstijl is zijn eigen keuze, maar zorg er wel voor dat hij/zij zich ervan bewust is dat hij/zij het zélf doet, dat diegene alle informatie heeft om dat te weten.

Laatst aangepast door Willemijn op 30 Nov 2024 14:38:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 11:21:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi voorbeeld van hoe je motivatie verkrijgen kunt (het hele 'eieren eten' hier wat mij betreft), Willemijn. De 'zaak' serieus nemen, bewustwording, jezelf rekenschap afleggen. Wist ik ook heel lang opzij te zetten in mijn kop toen ik nog rookte, wat natuurlijk toch gewoon sterk op me drukken bleef, bij zowat iedere sigaret die ik aanstak waardoor ik heel lang een zeer ONtevreden roker was, een geweldig gefrustreerde roker door het louter dwangmatige roken. Je kunt als een verslaafd mens jezelf gruwelijk in de weg zitten, totdat je dat echt ten volle gaat zien en daar echt mee wil afrekenen. Maar hoe ga je dat zien, wat helpt daar zoal bij

Ik gooi hem er nog een keer in: de weegschaal en bloedglucose- en bloeddrukmeter plus stappenteller kunnen ook zeker helpen je leefgewoonten op een redelijk gezond peil te houden. Ze geven aan waar de schoen wringt, en je hebt een goede controle die tevens een geweldige stimulans kan zijn wanneer je bv je gewicht ziet dalen, je bloeddruk weer op een goed peil ziet komen, je stappenteller je feliciteert enz.
En zoals niet-roken veel plezieriger is dan roken en het sigaretje je eigenlijk je via je lichaam alleen maar wijs maakt dat hij zo lekker is, je zo lekker doet ontspannen, zo'n heerlijke beloning vormt, zo pakt dat net zo uit bij stoppen met junkfood, na een tijd vind je het al helemaal niet lekker meer en gaat de gedachte een hap te zetten in een cheeseburger of frikandel of een zak chips open te ritsen je zelfs tegenstaan is mijn ervaring
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 12:36:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Ik weet aardig wat verslaving en hou er wat dat betreft redelijk wat andere denkbeelden op na dan de gangbare. (waar ik hier niet op in ga omdat dat het onderwerp niet is).
Daar maak je mij wel heel nieuwsgierig mee!
Citaat:
Ik ben niet voor een verbod op alles, juist helemaal niet.

Maar wel voor maatregelen waarbij het normaal vinden van zaken als slechte voeding omgedraaid moeten worden naar niet normaal vinden.
Als je 'niet normaal vinden van slechte voeding' transformeert naar 'normaal vinden om gezonde voeding op tafel te zetten', ik hanteer bij voorkeur een positieve formulering, dan ben ik het zeker met je eens. Over de kortzichtigheid van domme verboden zonder verdere context dus ook.

Laatst aangepast door Dagmar57 op 30 Nov 2024 12:49:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 12:44:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Het enige dat iemand helpt met het afleren van verkeerde gewoontes is intrinsieke motivatie..

Helemaal mee eens.

Het probleem is natuurlijk dat zowel anti rook maatregelen als anti slechte voeding maatregelen nodig zijn omdat mensen zelf niet genoeg van die die intrensieke motivatie hebben.

Iets wat je dan kan doen is de omstandigheden enigszins veranderen met maatregelen zoals dat nu bij roken gebeurd, hogere accijns, plekken verkleinen waar je ongezonde voeding kan verkrijgen, waar door de sociale ommekeer hopelijk op de lange duur plaats vindt.
Het gaat uitenindelijk om bewustwording, maar omdat maatschappelijk te bereiken zullen maatregelen nodig zijn en voorlichting.

En wat naar mijn idee ook heel belangrijk en onderbelicht is, mensen niet veroordelen, verslaving of dat nu aan roken, tabak, drugs of voeding is, is een heel moeilijk gedrag om te veranderen, zeker als iets zo sociaal geaccepteerd is als b.v. slechte voeding.
Terug naar boven

Geplaatst: 30 Nov 2024 12:44:25    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

Ga naar: