doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Overgewicht in 2050
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willemijn

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 14:58:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat mij helpt is om jezelf toe te staan om ook eens wat minder gezond te eten. Als ik de hele week bewust gezond eet gun ik mezelf gerust een wijntje of een stukje kaas in het weekend. Op een feestje sla ik echt geen taartje af en geniet ik van lekkere hapjes. Je hoeft echt niet al te streng in de leer te zijn. Gelukkig maar, want ik vind echt heel veel lekker. Maak van gezond eten een gewoonte en geniet bewust van het af en toe zondigen.

Een simpele tip om verborgen suikers, vet en zout te vermijden hoorde ik laatst: vermijd alles met een etiket Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 30 Nov 2024 14:58:57    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 15:21:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien dat je dat alleen nog ironisch 'zondigen' kunt noemen Willemijn wanneer je alleen met mate wat minder kosher eet, van een verslaving is in jouw geval in de verste verte geen sprake zou ik denken

Dagmar57 schreef:
Willemijn schreef:
Het enige dat iemand helpt met het afleren van verkeerde gewoontes is intrinsieke motivatie..

Helemaal mee eens.

Het probleem is natuurlijk dat zowel anti rook maatregelen als anti slechte voeding maatregelen nodig zijn omdat mensen zelf niet genoeg van die die intrensieke motivatie hebben.

Iets wat je dan kan doen is de omstandigheden enigszins veranderen met maatregelen zoals dat nu bij roken gebeurd, hogere accijns, plekken verkleinen waar je ongezonde voeding kan verkrijgen, waar door de sociale ommekeer hopelijk op de lange duur plaats vindt.
Het gaat uitenindelijk om bewustwording, maar omdat maatschappelijk te bereiken zullen maatregelen nodig zijn en voorlichting.

En wat naar mijn idee ook heel belangrijk en onderbelicht is, mensen niet veroordelen, verslaving of dat nu aan roken, tabak, drugs of voeding is, is een heel moeilijk gedrag om te veranderen, zeker als iets zo sociaal geaccepteerd is als b.v. slechte voeding.

Hierbij moest ik opnieuw aan mijn rookverslaving denken, hoe ik het dermate benauwd kreeg bij de gedachte toch gauw eens te moeten stoppen met roken, de gedachte een vreselijke ziekte op te lopen, dat ik alleen nog weer meer begon te paffen. Zo zullen er aan junkfood verslaafde mensen zijn die nog meer gaan bunkeren bij de gedachte aan hoe slecht het allemaal niet is voor henzelf. De wanhoop en frustratie worden dan alleen maar groter en de behoefte die smarten te stillen met eten recht evenredig.
Ook waar jij Dagmar op zult doelen: de nare bejegening die de wat meer gevulde personen meestal ten deel valt zal daar ook vast nog eens debet aan zijn.
Wie verslaafd is aan ultrabewerkt voor verslaving ontwikkeld voedsel die maakt niet zomaar de overstap naar gezond verantwoord voedsel. En ga je hem duwen in die richting wordt het wellicht alleen nog maar moeilijker

Een verschrikkelijk moeilijke problematiek

Jaap Seidell is hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (iedereen kent hem wel van tv)
Citaat:
Ultrabewerkt voedsel is vaak ontworpen om het beloningssysteem in ons brein te activeren, legt Seidell uit. "Fabrikanten zijn eindeloos bezig met de juiste verhoudingen, bijvoorbeeld hoeveel zout ze in chocolade met karamel en zeezout moeten doen. Dat heeft ermee te maken dat we een bepaalde combinatie heerlijk vinden, namelijk die van zout, zoet en vet."

Na het eten van zo'n product komt er dopamine vrij: een stofje dat je een fijn gevoel geeft, zegt Seidell. "Dat is de reden dat mensen het moeilijk vinden om ineens heel gezond te eten. Je zou het wel een beetje kunnen vergelijken met een verslaving."

Fabrikanten en supermarkten hebben het mensen bovendien nóg moeilijker gemaakt door deze producten te leggen op plekken waar mensen gevoelig zijn voor impulsieve aankopen, vervolgt Seidell. Bij de kassa bijvoorbeeld.

4. Waarom is het überhaupt nodig om dit voedsel zo te maken?
"Omdat het verkoopt natuurlijk." Grote voedingsmiddelenfabrikanten willen zoveel mogelijk verkopen en dat doen ze door hun product zo lekker - en verslavend - mogelijk te maken, legt Seidell uit.

De aandeelhouders van deze bedrijven willen dat hun verkoopccijfers omhoog gaan, omdat zij er op die manier ook veel geld aan verdienen.

"We zitten nu in een systeem waarbij het niet gaat om de gezondheid van de consument, maar om het winstbejag van de levensmiddelenindustrie en zijn aandeelhouders. Die concurreren elkaar helemaal suf."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wat-is-er-zo-verslavend-aan-ultrabewerkt-voedsel-en-andere-vragen-over-het-toevoegen-van-stoffen-in-voeding-beantwoord/
politiek/economisch al net zo moeilijk aan te pakken

De aanbevelingen van Jaap: https://www.gezondaantafel.nl/artikelen/voedings-en-leefstijladviezen-jaap-seidell-jutka-halberstadt/
Citaat:
Maak van eten iets plezierigs. Kook en eet vooral samen met je kinderen, vrienden of collega’s.
Eet weinig buitenshuis, maar kook vooral zelf. Maak er tijd voor vrij.
Zorg voor een moestuin(tje). Dat kan in de tuin, maar ook op het balkon, op het dak of in de buurt.
Eet niet te laat en ga vroeg naar bed. Doe aan ontspanning (yoga, meditatie, musiceren of iets anders waardoor je minder stress ervaart).
Zit gedurende de dag zo weinig mogelijk.
Eet zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen (waar suiker, zout en industrieel bewerkte vetten aan zijn toegevoegd en voedingsstoffen als vezels en water aan zijn onttrokken), en beperk dus ook de hoeveelheid geraffineerde producten vol zetmeel (witte rijst, gewone (witte) pasta, witbrood).
Eet producten vol eiwit en voedingsstoffen: bonen, noten en zaden als je geen dierlijk producten eet; en zo nu en dan eieren, vis en vlees (liefst wit vlees) als dierlijke producten geen probleem zijn.
Drink weinig suikerhoudende dranken (waaronder frisdrank maar ook vruchtensap en siropen).
Wees zeer matig met alcohol. Niet drinken is ook prima.
Kies bescheiden porties.”
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2024 21:47:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed om te kijken naar intrinsieke motivatie als element in de strijd tegen overgewicht. Mensen willen niet graag beknot worden in hun vrijheden en dat geldt net zo goed voor ongezonde gewoontes als voor andere dingen. Een aantal schadelijke zaken zijn voor iedereen wel duidelijk, zoals roken, meer dan matig alcoholgebruik, veel suiker, gebrek aan lichaamsbeweging etc. Dat hoef je heus niet uit te leggen maar als je een omslag wilt dan moet je acceptabele keuzes aanbieden. De voorlichting van het VC en een aantal andere instituten is heel rigide en houdt o.a. in dat we matig suiker en zo weinig mogelijk vet en eieren moeten gebruiken. Brood, pasta en rijst bij voorkeur volkoren en liever zelf maken dan kant-en-klaar. Nou, die boodschap moet je topkoks eens meegeven als ze een mooi gangenmenu moeten samenstellen. Die professionals gebruiken echt geen kookroom, vloeibare margarine of volkoren spaghetti van Honig (smaakt naar karton...) maar volwaardige, eerlijke ingredienten waar voor de smaak een randje vet zit bij vlees en pure room en echte boter naast uiteraard verse groente, vis, schaal- en schelpdieren. Ik wijs echt niet alle adviezen van het VC af en ongetwijfeld hebben ze nut voor een aantal mensen in de vorm van houvast aan een aantal simpele regels en adviezen. Prima, maar aan mij niet besteed en belangrijker, heb ik mijn twijfels of een dergelijke aanpak die intrinsieke motivatie op gang brengt. Het instituut ademt op een haast calvinistische wijze soberheid en matiging uit en inspireert op geen enkele wijze om eens lekker in de keuken aan de slag te gaan. Informatie moet en daar is het VC ook voor opgericht maar wat straal je uit naar je publiek en hoe zorg je ervoor dat je boodschap overkomt? Maar dat is mijn perceptie.

Verder ben ik er heel erg voor om te differentieren. Kinderen, jongeren zijn een heel belangrijke doelgroep omdat in de jeugd de basis gelegd wordt voor de gezondheid later. Je kunt er niet omheen om die via de ouders en de scholen te benaderen. Maar ik wil ook onderscheid tussen overgewicht, obesitas en morbide obesitas en preventieve en curatieve benadering. Als het allemaal nog niet zo uit de hand gelopen is kun je nog veel met collectieve maatregelen, bij voorkeur preventief waarvan er al veel genoemd zijn maar morbide obesitas is een medisch probleem dat door de gezondheidszorg moet worden behandeld. Natuurlijk fysiek met medicatie, dieet en operatieve ingrepen maar er valt ook te denken aan psychotherapie en uiteraard multidisciplinaire combinaties.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 1 Dec 2024 09:33:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
De voorlichting van het VC en een aantal andere instituten is heel rigide en houdt o.a. in dat we matig suiker en zo weinig mogelijk vet en eieren moeten gebruiken. Brood, pasta en rijst bij voorkeur volkoren en liever zelf maken dan kant-en-klaar. Nou, die boodschap moet je topkoks eens meegeven als ze een mooi gangenmenu moeten samenstellen. Die professionals gebruiken echt geen kookroom, vloeibare margarine of volkoren spaghetti van Honig (smaakt naar karton...) maar volwaardige, eerlijke ingredienten waar voor de smaak een randje vet zit bij vlees en pure room en echte boter naast uiteraard verse groente, vis, schaal- en schelpdieren.

Dit doet me denken aan een onderzoek naar de vraag waarom Fransen veel minder obesitas hebben dan andere westerlingen ondanks dat zij veel roomboter, room, kazen en wijn consumeren. Ik moet even uit mijn geheugen putten maar het had iets te maken met een betere darmflora m.n. door de (schimmel)kaas. Het bevatte een hoge concentratie van een stof dat helpt tegen obesitas en te hoge cholesterol. O ja en: geniet van al het lekkers maar met mate, een paar nootjes en niet een hele bak, een stukje goede pure chocolade maar geen hele reep, een glas wijn bij het eten, maar geen hele fles. Ik wil het nog wel proberen op te zoeken, ik werd er wel vrolijk van. Misschien herkent Pien iets?
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 1 Dec 2024 09:46:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad interessant om daar eens een kaart bij te halen

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Overweight_and_obesity_-_BMI_statistics

Ik durf daar zelf niets uit af te leiden

Willemijn schreef:
geniet van al het lekkers maar met mate

De conclusie dat de in Europa explosieve stijging van obesitas erop wijst dat we te véél eten en drinken lijkt in ieder geval gerechtvaardigd.

ook bij onze huisdieren is er bij meer dan de helft sprake van een overgewicht
https://www.uu.nl/sites/default/files/vetscience_nov_2018_obesitas_bij_dieren.pdf

Hoe zag een zondag er voor ons in 1960 of 1965 uit qua voedselinname?
Bordje pap als ontbijt, 's middags een broodje pindaas, en dan 's avonds een karbonaadje met aardappelen, en appelmoes toe.
Maar snoeien of 'knabbelen'? helemaal niets
En wèl een heleboel beweging (rolschaatsen op de Vale Hen, een industrieterreintje vlakbij)

https://anderetijden.nl/aflevering/441/Lijnen

Citaat:

(...)(...)(...)Hanneke Groenteman, al in de jaren zestig gefascineerd door eten en diëten stelt: “De jaren zestig, dat waren jaren van hè gelukkig, we zijn er nog, we zijn gezond. We kunnen kopen wat we willen, we kunnen eten wat we willen. De oorlog was echt afgelopen. En toen kwamen de zeventiger jaren en laat ik het op mijn eigen jan-boeren-fluitjes zeggen: het bleek dat we wel erg véél gegeten hadden wat we wilden.”
(...)(...)(...)
Het Voorlichtingsbureau begint in de jaren zeventig met het geven van voorlichting op scholen, aan kinderen en ouders. Diëtisten worden het land in gestuurd om de boodschap van de schijf van vijf te verkondigen. Het idee is dan nog, dat met goede voorlichting ook de goede eetgewoonten vanzelf zullen komen. Maar gezond eten vergt discipline, en de aantrekkingskracht van de wondermiddelen blijkt groter.
(...)(...)(...) [ een lang relaas over het diëtentijdperk waarvan er geen enkele ofschoon wel telkenmale zo geïntroduceerd zaligmakend bleek te zijn ]

Niets geleerd
Conclusie
De welvaart van de naoorlogse jaren heeft de energiebalans uit het lood geslagen, daarover zijn deskundigen het eens. Han Kemper: “Wat we vergeten is: volgens de laatste archeologische vondsten in Afrika bestaat de homo erectus zeven miljoen jaar. En we zijn dus zeven miljoen jaar altijd gewend geweest om heel veel te doen om het dagelijkse kostje bij elkaar te halen. Daar hoorde dus een hele goeie conditie bij en veel lichamelijke activiteit.

Nu is de situatie de laatste zeventig jaar zo dat voedsel overal in overvloed is. Je kan grazen, de hele dag eten krijgen, het is aantrekkelijk. Maar de noodzaak voor bewegen is er absoluut niet meer. En dat betekent dus dat we de laatste zeventig jaar in een omgekeerde situatie zitten die we biologisch niet aankunnen.

(...)(...)(...)
Opvallend is dat ook in de jaren zeventig al bekend was dat we te veel aten en te weinig bewogen. In het televisieprogramma Panoramiek wordt in 1970 al gewezen op de risico’s van overgewicht: “Overvoeding en steeds minder doen, kan veroorzaken dat we gevoeliger worden voor tal van ziekten. Dat teveel en verkeerd eten kan op zichzelf al als een ziekte aangemerkt worden: de vetzucht. En die vetzucht kan mede leiden tot onder meer deformerende gewrichtsaandoeningen, tot diabetes, suikerziekte, en tot hart- en vaatziekten.” Vervolgens geeft het programma adviezen over betere voeding en wordt de kijker aangespoord meer te bewegen.

De boodschap is vandaag de dag niet veranderd. De enige fout die niet meer gemaakt wordt, is dat we niet meer verwachten dat met goede voorlichting vanzelf de goede eetgewoontes komen. Het tegendeel is waar gebleken.
(...)(...)(...)
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 1 Dec 2024 22:11:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Dit doet me denken aan een onderzoek naar de vraag waarom Fransen veel minder obesitas hebben dan andere westerlingen ondanks dat zij veel roomboter, room, kazen en wijn consumeren. Ik moet even uit mijn geheugen putten maar het had iets te maken met een betere darmflora m.n. door de (schimmel)kaas. Het bevatte een hoge concentratie van een stof dat helpt tegen obesitas en te hoge cholesterol. O ja en: geniet van al het lekkers maar met mate, een paar nootjes en niet een hele bak, een stukje goede pure chocolade maar geen hele reep, een glas wijn bij het eten, maar geen hele fles. Ik wil het nog wel proberen op te zoeken, ik werd er wel vrolijk van. Misschien herkent Pien iets?
Volwaardige voedingsmiddelen verzadigen veel beter omdat er vaak meer vezels en eiwitten in zitten en een normale hoeveelheid vetten. Ik verbaas me erover hoeveel halfvolle, vetarme en zelfs 0% vet voedingsmiddelen er nog steeds worden verkocht. Van volwaardige voeding eet je zo goed asl vanzelf minder maar het duurt ook veel langer voordat je weer trek krijgt omdat de vertering meer tijd in beslag neemt, geleidelijker in zijn werk gaat. Het is bewezen dat schommelingen in de glucose- en insulinespiegel overgewicht in de hand werkt maar vaak wordt onderschat dat de smaak en de textuur ook een belangrijke rol spelen. Een volle smaak, dingen waar je goed op moet kauwen zorgen er ook voor dat je eerder stopt met eten. Dat alles pleit voor volwaardige, zo min mogelijk geraffineerde voedingsmiddelen. De darmflora is een relatief nieuw gegeven bij onderzoek naar overgewicht. Het lijkt mij dat een goede vertering er ook voor kan zorgen dat je eerder verzadigd bent, al is het alleen maar omdat het lichaam daardoor beter in staat is de nodige voedingsstoffen op te nemen. Interessant, en ik hoop dat je het artikel kunt vinden, Willemijn. Ik zal zelf ook eens op zoek gaan.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 2 Dec 2024 19:21:15    Onderwerp: Reageren met citaat

https://www.vice.com/nl/article/wetenschappers-hebben-misschien-uitgevonden-waarom-fransen-niet-dik-worden-van-alle-kaas-die-ze-eten/#:~:text=Vlees%20en%20kaas,voor%20een%20volledig
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 3 Dec 2024 07:56:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
https://www.vice.com/nl/article/wetenschappers-hebben-misschien-uitgevonden-waarom-fransen-niet-dik-worden-van-alle-kaas-die-ze-eten/#:~:text=Vlees%20en%20kaas,voor%20een%20volledig

Dank Willemijn. De Franse paradox is natuurlijk niet nieuw maar dat is het gegeven over het gunstige effect van blauwschimmelkaas wel, althans voor mij. Ik ben wel een liefhebber, niet alleen van Franse maar ook van Deense (Danablu), Engelse (Blue Stilton) en Italiaanse (Gorgonzola) blauwschimmelkaasjes. Vaak zijn ze ook nog eens lekker vet, wat mij betreft dus extra smakelijk. Smile
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2024 10:54:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Het instituut ademt op een haast calvinistische wijze soberheid en matiging uit en inspireert op geen enkele wijze om eens lekker in de keuken aan de slag te gaan.

Daar zit hem wat mij betreft ook wel een deel van het probleem.
De overmatige aandacht voor eten.
Je eet omdat het nodig is om is om te kunnen leven, maar dan voldoet ook gewoon een simpele maaltijd zonder poespas en dat kan ook smaakvol zijn.

Ik hou niet echt van koken. Ik kook derhalve simpel maar effectief (vind ik zelf Smile ) en redelijk gezond en daar hoef ik echt geen moeite voor te doen.
Dus mijn criteria wat koken betreft is simpelweg dat het niet teveel tijd moet kosten.

Als je ziet hoeveel aandacht er voor eten is, in al zijn vormen, persoonlijk vind ik dat enorm overdreven.

Er is niets, maar dan ook niets mis met matig wat betreft voedsel.

En verder vind ik de aandacht voor bewegen ook onderbelicht bij het probleem overgewicht, bewegen is heel heel erg belangrijk bij gezondheid en gewicht.
En dan niet perse al dat sporten in de sportschool etc, maar gewoon bewegen, meer lopend of met de fiets doen, vroeger bewogen we simpelweg veel meer, gewoon in de dagelijkse gang van zaken.
We zitten veel meer (op de bank voor de tv , achter de computer, laptop, ipad, op de telefoon etc).
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2024 12:11:13    Onderwerp: Reageren met citaat

We hebben eten nodig. Maar ook de gezelligheid van samen een goede eerlijke maaltijd nuttigen.
Eten is voor mij veel meer als alleen maar voedsel tot me nemen. Ik kook goed en graag en vrijwel altijd eerlijk onbewerkt eten. Veelal bio en vlees van koeien of schapen vlakbij. Ik denk dat met name het gezellige aspect en gezonde aspect ons onderscheid van dieren.

Als ik de koks zie op TV vind ik ze lekker koken maar vaak zo vreselijk vet of zoet. Zonde. Dus als ik iets over neem dan pas ik het aan of eet het 1x per jaar. Bv de frikandel van Ramon van binnenste buiten maak ik van kip met veel extra kruiden en eten wij meestal 2x per jaar met ander Nederlands vrienden. Met eigengemaakte mayonaise van eitjes uit de straat en met eigengemaakte currysaus.
Wij eten dus vrijwel altijd heel erg lekker, eerlijk en vaak eenvoudig, maar zeker niet altijd eenvoudig. Ik kan uren in de keuken staan en zondag mag ik weer koken voor vrienden.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2024 13:36:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
We hebben eten nodig. Maar ook de gezelligheid van samen een goede eerlijke maaltijd nuttigen.Ik denk dat met name het gezellige aspect en gezonde aspect ons onderscheid van dieren.

Ik denk dat dieren juist van nature eten wat gezond voor hen is, in de natuur bestaat geen overdaad zoals dat bij mensen wel het geval is en dieren eten instinctief wat bij hen hoort, zo heeft de natuur dat geregeld en ze eten ook niet voor de gezelligheid maar om te overleven.

Wat betreft het gezellige aspect, dat vind ik dus enorm overtrokken.
Gezelligheid hoort niet per defenitie bij eten, je eet om je te voeden, wij mensen hebben er van gemaakt dat dat gezellig moet zijn, dat je met zijn allen aan tafel moet (alsof dat altijd zo gezellig is) ik schaar in elk geval gezelligheid niet bij eten.

Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen Smile
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2024 14:44:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Samen eten kan gezellig zijn, maar voor veel mensen zal dat al gauw moeten betekenen: een copieuze maaltijd met alles erop en eraan en een fles wijn erbij 'natuurlijk'. "Alles erop en eraan" krijgt al gauw de invulling: vlees met overvloedig veel vetten en spijsoliën en zoete spijzen met maximale hoeveelheden suiker en opnieuw vetten en oliën.
Waarom raken mensen aan eten verslaafd? Omdát het zo lekker is. Dat is al pagina's lang hier precies de crux
Betekent dat dan dat om van een eetverslaving af te komen of die te voorkomen je niet-lekker moet gaan eten?
Ik denk wel dat ik daarin mee moet gaan met Dagmar
De eetverslaafde of die persoon die alleen lekker vind dat wat maximaal lekker gemáákt is die zou om gezonder te eten wel heel wat moeten leren afwennen, maar: om uiteindelijk pas echt lekker dat te kunnen vinden wat ook echt gezond is. Mèt vezels, niet zo héél vet meer, niet zo héél zoet meer, en misschien ook in minder grote porties

Ooit hadden we hele volksstammen in Nederland die een gezellig avondje uit niet mogelijk achten zonder drank, zonder sigaretje. Daar zijn er nog wel velen van over die daar nog net zo over denken, maar dat wijst alleen maar op verslaving. Wie die zaken lang genoeg ontwend is weet dat het kletskoek is.
En wie het allerlekkerste van het allerlekkerste, nog zoeter, nog romiger, nog malser, nog meer druipend van vet zoals (vele) topkoks en vele 3 sterrenrestaurants dat propageren, als noodzakelijk element beschouwt voor 'gezellig samen eten' die komt er pas achter dat het zijn/haar eetverslaving is die dit bepaalt en dat het volstrekt onwaar blijkt te zijn wanneer je die overmatige zouten en vetten en suikers en al dat geraffineerde voedsel een eenmaal ontwend bent. Maar dat kost een paar jaar. Zoals het een paar jaar kost voordat de verslaafde echt niet meer taant naar zijn sigaretje of zijn flesje bier, en ten volle beseft dat die helemáál niets toevoegde of bijdroeg aan zijn/haar levensgeluk of 'de gezelligheid' met elkaar
Een dergelijke levensstijl ervaren als calvinistisch of sober daar is geen sprake van, het is juist een manier om jezelf en de ander als je voor anderen kookt zo goed mogelijk te verzorgen.

Nog een klein aantekeningetje: wie enkele berichten hierboven het kaartje bekijkt of op 'Frankrijk obesitas' googelt die ziet dat het daar hetzelfde probleem is als hier, er is geen noemenswaardig verschil
https://businessam.be/frans-obesitasprobleem-op-kwarteeuw-bijna-verdubbeld/
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2024 15:59:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Pien schreef:
We hebben eten nodig. Maar ook de gezelligheid van samen een goede eerlijke maaltijd nuttigen.Ik denk dat met name het gezellige aspect en gezonde aspect ons onderscheid van dieren.

Ik denk dat dieren juist van nature eten wat gezond voor hen is, in de natuur bestaat geen overdaad zoals dat bij mensen wel het geval is en dieren eten instinctief wat bij hen hoort, zo heeft de natuur dat geregeld en ze eten ook niet voor de gezelligheid maar om te overleven.

Wat betreft het gezellige aspect, dat vind ik dus enorm overtrokken.
Gezelligheid hoort niet per defenitie bij eten, je eet om je te voeden, wij mensen hebben er van gemaakt dat dat gezellig moet zijn, dat je met zijn allen aan tafel moet (alsof dat altijd zo gezellig is) ik schaar in elk geval gezelligheid niet bij eten.

Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen Smile

Inderdaad, want ik zit helemaal op de lijn van Pien. Eten en gezelligheid horen voor mij absoluut bijelkaar. Als ik vrienden uitnodig stel ik meteen in mijn hoofd het menu samen. Het is voor mij onderdeel van mijn gastvrijheid. Samen eten betekent ook aandacht voor elkaar, een sociaal gebeuren dus. Reden dat wij altijd, vroeger toen de kinderen nog thuis woonden, maar ook nu met zijn tweeën, de tafel gezellig dekken en er ook echt de tijd voor nemen. Ik ben altijd verbaasd over mensen die zeggen dat je eet om niet dood te gaan, dat eten niet meer betekent dan dat. Een maaltijd bereiden is ook laten zien dat je aandacht en energie steekt in die ander, je doet je best. Ik ben ook nieuwsgierig naar eten, wil weten hoe iets is klaargemaakt, proef graag en aandachtig. Technisch is het vast mogelijk om alle noodzakelijke voedingsmiddelen naar binnen te krijgen met wat pillen, maar ik moet er niet aan denken....zooo ongezellig.
Wat dieren betreft: onze hond werd 1x per week verwend met een boterham met smeerworst. Niks natuurlijks aan, maar hij was er gek op. Koekjes mocht hij echt niet, maar als er iets op de grond viel moest je wel heel snel zijn om te voorkomen dat hij het opat. Vogeltjes eten ook koek (en oliebollen, weet ik uit ervaring) , eenden aten ooit onze pannenkoeken op. Dus zo natuurlijk weten zij niet wat goed of slecht is.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2024 16:14:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:

Inderdaad, want ik zit helemaal op de lijn van Pien. Eten en gezelligheid horen voor mij absoluut bijelkaar. Als ik vrienden uitnodig stel ik meteen in mijn hoofd het menu samen. Het is voor mij onderdeel van mijn gastvrijheid. Samen eten betekent ook aandacht voor elkaar, een sociaal gebeuren dus. Reden dat wij altijd, vroeger toen de kinderen nog thuis woonden, maar ook nu met zijn tweeën, de tafel gezellig dekken en er ook echt de tijd voor nemen. Ik ben altijd verbaasd over mensen die zeggen dat je eet om niet dood te gaan, dat eten niet meer betekent dan dat. Een maaltijd bereiden is ook laten zien dat je aandacht en energie steekt in die ander, je doet je best. Ik ben ook nieuwsgierig naar eten, wil weten hoe iets is klaargemaakt, proef graag en aandachtig. Technisch is het vast mogelijk om alle noodzakelijke voedingsmiddelen naar binnen te krijgen met wat pillen, maar ik moet er niet aan denken....zooo ongezellig.
Wat dieren betreft: onze hond werd 1x per week verwend met een boterham met smeerworst. Niks natuurlijks aan, maar hij was er gek op. Koekjes mocht hij echt niet, maar als er iets op de grond viel moest je wel heel snel zijn om te voorkomen dat hij het opat. Vogeltjes eten ook koek (en oliebollen, weet ik uit ervaring) , eenden aten ooit onze pannenkoeken op. Dus zo natuurlijk weten zij niet wat goed of slecht is.

Grappig wel hoe verschillend we aankijken tegen "de maaltijd".
Ik behoor dus wel tot de mensen die eten om niet dood te gaan Very Happy , ik besteed er verder weinig aandacht aan en als er mensen komen eten is het menu en lekker voor ze koken voor mij geen manier om aandacht te geven aan die vrienden.
En ik zou het persoonlijk niet erg vinden als er een pilletje was dat je dagelijks kon innemen om aan al je gezonde voedingsstoffen te komen Very Happy
Heerlijk gewoon al die tijd die eten bereiden kost die je dan niet hoeft te besteden aan boodschappen doen (al vind ik dat nog wel een aangename bezigheid) en vooral alle tijd die je kwijt bent aan koken etc. Lijkt mij echt heel aangenaam.

Wat dieren in de natuur betreft: in de echte natuur komen geen oliebollen of koeken voor, dus hebben dieren simpelweg die keus niet, die eten dan vanzelf uit de natuur wat ze wel nodig hebben.

Wat huisdieren betreft, ook daar komt heel veel overgewicht voor omdat wij mensen ze verkeerd voeden naar onze eigen maatstaven van lekker en gezellig.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2024 16:20:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Een dergelijke levensstijl ervaren als calvinistisch of sober daar is geen sprake van, het is juist een manier om jezelf en de ander als je voor anderen kookt zo goed mogelijk te verzorgen.

Het is met name de overdaad die schaadt en voor overgewicht zorgt in combinatie met te weinig bewegen.
Als je een beetje matigd met eten en gewoon regelmatig beweegt, kom je al een heel eind om overgewicht tegen te gaan, uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Terug naar boven

Geplaatst: 4 Dec 2024 16:20:08    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 4 van 8

Ga naar: