De aanstaande Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat hij een ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin aan het voorbereiden is om de oorlog in Oekraïne ‘te beëindigen’. Volgens het Kremlin is er een ‘wederzijds verlangen om elkaar te ontmoeten’. Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky verwacht snel met Trump om de tafel te gaan.
Ik ben toch echt zo onderhand wel benieuwd of het Trump zou gaat lukken om een eind aan deze oorlog te maken, hij lijkt zich in elk geval aan zijn belofte te houden dat hij eind wil maken aan deze oorlog.
Mocht hem dat lukken dan zou dat toch wel een enorme prestatie zijn en een einde aan heel veel onmenselijk leed.
Ik bliojf dit volgen.
Laatst aangepast door Dagmar57 op 10 Jan 2025 13:53:18; in totaal 1 keer bewerkt
Dat hij gister verklaarde Groenland te zullen gaan inlijven, zo nodig met militair geweld, omdat hij dat land in geoploitieke zin nodig heeft, dat zal alvast niet helpen. Dat is precies het motief van Poetin geweest om Oekraïne binnen te vallen.
Dat hij gister verklaarde Groenland te zullen gaan inlijven, zo nodig met militair geweld, omdat hij dat land in geoploitieke zin nodig heeft, dat zal alvast niet helpen. Dat is precies het motief van Poetin geweest om Oekraïne binnen te vallen.
Ik geloof niet dat die uitspraak van invloed zal zijn op het eventuele overleg tussen Poetin, Zelenski en Trump over het beeindigen van de oorlog in Oekraine .
De Europese lidstaten en Oekraïne moeten deel uitmaken van de onderhandelingen die de Verenigde Staten en Rusland over de oorlog in Oekraïne willen opstarten. Dat is de algemene teneur tijdens de NAVO-top in Brussel, waar alle ministers van Defensie zijn samengekomen.
Geen NAVO lidmaatschap en geen teruggave grondgebied en aanvallen van Rusland vallen niet onder artikel 5.
Europa is zodanig zwak dat het geen enkele invloed heeft op de onderhandelingen, ongeacht wat ze zeggen.
Rutte als baas van de NAVO zal alle zeilen bij moeten zetten om Europa aan de onderhandelingen te laten deelnemen, als dat al lukt.
Europa telt als grootmacht totaal niet mee, daar wordt gewoon lachend overheen gewalst.
Ik vrees voor Oekraine dat het het onderspit gaat delven, zijn grondstoffen uitleveren aan Amerika, bezet grondgebied kwijt en geen enkel vooruitzicht op een NAVO lidmaatschap.
Wat een vreselijk vooruitzicht voor de bevolking van Oekraine, die na al die jaren oorlog ontzettend toe zijn aan vrede. Gaat alles waar ze zich voor ingezet hebben om zich te verdedigen, al die slachtoffers verloren in een machtsspel tussen de grootmachten.
Geplaatst: 17 Feb 2025 09:18:59 Onderwerp:
Europa gisterenavond op TV huilend bij afsluiting München is het slechtste signaal dat gegeven kan worden. Kom op zeg! Trump en Poetin lachen zich rot.
Macron spreekt vandaag met een aantal Eu landen en UK en Navo baas. Dick Schoof is ook uitgenodigd.
Ik ben het eens met Zelensky nl NU is het echt tijd voor een groot EU leger (UK heeft die ervaring en kan in crisistijd snel schakelen), EU zal Zelensky moeten steunen, zo niet dan worden we overroeld en is de EU rol uitgespeeld. Als Oekraïne ooit valt gaat Poetin door. De EU moet stoppen met janken en samen met UK, Oekraïne de handen ineen slaan en zo zsm met ideeën, komen die recht doen aan al die doden die gesneuveld zijn en het voortbestaan van Oekraïne en Europa.
We staan op een historisch keerpunt! Dus stoppen met negativiteit, pessimisme en piepen plus boos zijn en gaan voor een zo sterk mogelijk Europa zsm. Vergeet niet dat met Oekraïne ( zeer modern leger en veel ervaring plus motivatie!) en de UK we samen sterker zijn.
Trump is geen vriend en bondgenoot van Europa, dat is nu wel duidelijk. De macht aan de techreuzen met hun miljarden.
Alleen al de onbeschoftheid om Europa te beschuldigen van censuur en manipulatie door te wijzen op het ongeldig verklaren van de utislag van de Roemeense presidentsverkiezing. Een verkiezing die duidelijk beinvloed en gemanipuleerd is door Rusland, maar wordt afgedaan als het beletten van het vrije woord in de sociale media. En dat door iemand die de leugen van de door Trump verloren presidentsverkiezing in 2020 gewoon glashard volhoudt!
En dat de immigratiestroom niet in de laatste plaats wordt veroorzaakt door de Amerikaanse uitbuiting van hele bevolkingsgroepen omdat money money money altijd het credo was, dat wordt ook al niet verteld.
Als je belogen en bedrogen wordt door iemand die zich je vriend noemt dan kap je heel snel met die vriendschap.
Europa moet heel snel de onderlinge verschillen opzij zetten en zich verenigen. Samen zijn we supersterk! Europa moet niet meer gaan over kleine regeltjes over hoeveel suiker er in de prik mag zitten, maar over veiligheid en weerbaarheid!
Ga om de Oekraïne heenstaan!
Het is natuurlijk een illussie om te denken dat europa samen(met name militair) supersterk is, dat zijn we zeker niet en zullen we de aankomende 20 jaar ook nog niet zijn.
We blijven echt de komende tijd nog wel afhankelijk van Amerika bij een eventuele oorlog en moeten maar hopen dat die dan zullen willen helpen.
Daarnaast kost een miltaire (super) macht heel veeeeel geld en moet er dus van het nationale inkomen per land heel veel geld bij en dat geldt moet ergens anders op verhaald worden.
Verder is europa zeker nog geen eenheid, de gezichten staan lang niet allemaal dezelfde kant op, om b.v. Hongarije maar te noemen.
Een super Europa is in alle opzichten is dus nog ver weg, zowel miltair als economisch.
Misschien is deze wake up call wel heel belangrijk om eindelijk eens werk te maken van een verenigd Europa.
Ik heb me in elk geval behoorlijk geergerd aan de slappe houding en al het geklaag van de Europese lidstaten in reactie op de houding nu van Amerika.
Europa staat volkomen buiten spel bij de onderhandelingen over een eventuele beeindiging van de oorlog tussen Rusland en Oekraine en Zelenski moet maar afwachten wat de deal gaat worden. Enige is dat hij niet akkoord kan gaan met de eventuele deal, maar dan wordt hij afhankelijk van Europa voor wapens etc en dat ziet er niet veel belovend uit, dus veel keus heeft hij niet en die oorlog duurt al zo lang en zijn leger is al zo vemoeid en de mensen moe van die oorlog.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 242 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 17 Feb 2025 13:04:21 Onderwerp:
Met bovenstaande statements ben ik het helemaal eens. Dat verdriet begrijp ik wel. Ik kan ook wel janken om wat er allemaal in een moordend tempo afgebroken wordt terwijl extreemrechts langs de zijlijn staat te juichen. Waar doet me dat toch aan denken? De kortzichtige, nee, blinde dwazen... Talloze mensen, niet alleen in Europa maar ook in de VS hebben zich uitgesloofd om van hun land in samenwerking met andere landen democratische waarden hoog te houden, arme landen te helpen en de groeiende ongelijke verdeling van de welvaart tegen te gaan. En handhaving van de vrede, niet te vergeen. Die mensen worden nu gedumpt, gekleurden en lhbtl-ers voorop. Terzijde weten we al meer dan een eeuw dat gematigde democratische regimes met een https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/europa-zal-amerika-steeds-meer-zien-als-een-oligarchie-die-plundert-en-verwoest-voor-eigen-gewin~b326bcfa/ overheid die erop toeziet dat de welvaart iedereen ten goede komt de ontwikkeling en het geluk van alle mensen die daaronder vallen ten goede komt en het gelukkigst maakt. Het komt ook nog eens de economie ten goede. Kijk naar Nederland en nog een aantal Westeuropese landen waar dat het geval is, ondanks de kritiek die je altijd nog kunt hebben. Het is zeker tijd om die kritiek nu te laten voor wat die is en te investeren in de verdediging van die kostbare waarden en dat lukt niet meer met alleen maar woorden. Het geld moet natuurlijk meer komen van degenen die het het beste kunnen missen maar het is reeel om van iedereen naar draagkracht een bijdrage te verwachten, de armen, degenen die zich nu al niet goed kunnen redden uitgezonderd. Dan maar wat minder welvaart om te investeren in onze toekomst waarin er anders een paar supperrijken overbijven maar de armoede in brede lagen van de bevolking toe zal slaan en erger, we onze vrijheid kwijtraken. Een poosje geleden gaf ik al aan dat ik aan het radicaliseren was, dwz. dat we de gladde praatjes van (extreem)rechts keihard moeten aanpakken en moeten weigeren om ons met een kluitje in het riet te laten sturen met verhaaltjes over de katten van Wilders en dat hij het zo moeilijk heeft met al die beveiliging. De media spelen gelukkig nog een belangrijke rol en moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Maar het is de hoogste tijd om de handen ineen te slaan en onze democratische waarden niet alleen met woorden te verdedigen maar met behulp van een gewapende macht, uit pure noodzaak.
Geplaatst: 17 Feb 2025 22:38:42 Onderwerp:
@Dagmar, je beeld is te negatief. Rusland heeft pauze nodig want gaat minder goed als dat Poetin uitdraagt en natuurlijk is dit bekend in de EU en Zelensky
@Dagmar, je beeld is te negatief. Rusland heeft pauze nodig want gaat minder goed als dat Poetin uitdraagt en natuurlijk is dit bekend in de EU en Zelensky
Ik denk ook dat we Rusland niet moeten overschatten. Feitelijk heeft Rusland op alle fronten verloren. Dat zo machtig ingeschatte leger dat met een paar dagen de OekraIne zou innemen heeft na drie jaar slechts een deel te pakken ten koste van miljarden aan materieel en een geschat aantal van 200.000 Russische doden ( nov 2024) en de laatste cijfers spreken zelfs van 50.000 gesneuvelde, gewonde dan wel vermiste soldaten per maand sinds begin januari. Bovendien ligt de Russische economie op haar gat. Als dat is waartoe Rusland in staat is zie ik ze nog niet zo snel Europa verder binnendringen. En met die wetenschap in het achterhoofd zou ik als Europa en Zelensky harde eisen stellen.
Ongeacht de slagkracht van Rusland (in deze niet enkel militaire maar vooral hybride oorlog) móeten we Oekraïne blijven steunen en wel in veel betere en hogere mate waar we veel voor zullen moeten inleveren, misschien ook levens
Ik denk niet dat ik de situatie te somber in zie.
Als het werkelijk zo slecht ging met Rusland hadden ze niet zo veel politieke macht meer.
Dat ze op het slagveld momenteel niet meer zo overheersbaar zijn, wil echt niet zeggen dat ze verslagen zijn.
Hoezo Rusland heeft op alle fronten verloren?
Bij de vredesonderhandelingen staan Oekraine en Europa totaal buitenspel.
Hoe het er nu naar uit ziet moet Oekraine het veroverde land blijvend afstaan aan Rusland, ze moeten in ruil voor militaire steun van Amerika de helft van hun belangrijke grondstoffen afstaan, dus zijn ze in mij n optiek in elk geval wel de grote verliezer en ze hebben weinig te eisen momenteel, hoe moet je eisen als je buitenspel staat en dat doet niets af aan het geweldige moraal van het Zelensky en zijn volk en leger, daar kun je echt niet meer als grote bewondering voor hebben.
Update:
Citaat:
Louter het stopzetten van de procedure over een mogelijke toetreding van Oekraïne tot de NAVO, is wat Rusland betreft niet voldoende. Het Kremlin wil dat het voornemen om de toetreding ooit mogelijk te maken, overeengekomen in 2008, volledig wordt geschrapt. Dat stelt Maria Zakharova, een woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. "Een weigering om Kiev tot de NAVO toe te laten, is niet voldoende", zegt ze. "De alliantie moet de beloften gedaan in Boekarest in 2008 intrekken".
Geplaatst: 18 Feb 2025 18:09:17 Onderwerp:
Er komt geen vrede als Zelensky er niet bij betrokken wordt ( aldus Zelensky).
Zelensky heeft geweigerd te tekenen om VS de helft van de door hen toekomstige te delven grondstoffen te geven daar er geen garanties etc tegenover staat.
De kritiek op Trump en zijn maatregelen onder de Republikeinen groeit en groeit want iedere dag lees ik wat hij allemaal ondertekent en dat is ongekend. In een rap tempo wordt alles waar VS voor stond afgebroken en de een na de ander wordt ontslagen. Heel zorgelijk.
Poetin heeft een staakt het vuren nodig om op te bouwen zodat hij verder kan gaan met Oekraïne aan te vallen.
Als er vrede zou komen dan vindt Pietin NUgoed dat Oekraïne bij de EU komt maar het land moet bij de NAVO en Europa moet dat niet los laten. Bv als er vrede wordt getekend dan kun je daarbij opnemen dat als Rusland nog een keer Oekraïne binnen valt op dat moment automatisch Oekraïne lid is van de NAVO en Poetin oorlog heeft met de NAVO. Europa moet haar spierballen laten zien. .
ER wordt druk vergaderd in Parijs. Spannend! De UK is het land met een goed en adequaat leger en ervaring in crisistijd. Hoopgevend.
Europa en haar inwoners moeten kappen met pruttelen en huilen en samen met UK en Oekraïne, zonder landen als Hongarije de boel gaan regelen.
Geen een land is zo bekwaam in modern oorlog voeren als Oekraïne. Kom op en gebruik dat. Dus als er een missie moet komen dan is Europa samen met Oekraïne.
En ja het is retespannend want onze toekomst staat op het spel. Maar Europa moet nu ballen laten zien en eens met Rutte, niet alles aan info zomaar openbaar weggeven want "we zijn in oorlog" en de Russen luisteren mee en daarnaast het is heel spannend daar Europa ook van binnen uit wordt onder uit gehaald door Pro Russische partijen.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!