Je hoeft niet openlijk te breken met de VS maar in ons denken en handelen zou ik er maar wel vanuit gaan dat de Navo stervende of al dood is.[/b]
Dus: je kunt in gesprek blijven alsof de VS nog steeds een betrouwbare partner is, maar ondertussen handelen alsof ze niet meer meedoen. Bereid je voor op een machtsblok zonder de VS want tenzij een grote opstand de macht van Trump gaat breken is de VS als partner gewoon verloren. Niet omdat Europa daarvoor kiest, maar omdat de VS daar zélf voor kiest. Je kunt daar maar beter op voorbereid zijn.
Je schreef eerder: " En nee, van mij hoeft hij niet naar de NAVO top. Laat Europa maar laten zien dat we geen dealtjes sluiten met een fascistische leider die doelbewust aanstuurt op een autocratie. "
Dat kan ik niet goed rijmen, je wilt wel in overleg blijven met Amerika, maar je wilt niet dat Trump (Amerika) op de NAVO bijeenkomst komt, hoe wil je dan in gesprek blijven??
Je hoeft niet openlijk te breken met de VS maar in ons denken en handelen zou ik er maar wel vanuit gaan dat de Navo stervende of al dood is.[/b]
Dus: je kunt in gesprek blijven alsof de VS nog steeds een betrouwbare partner is, maar ondertussen handelen alsof ze niet meer meedoen. Bereid je voor op een machtsblok zonder de VS want tenzij een grote opstand de macht van Trump gaat breken is de VS als partner gewoon verloren. Niet omdat Europa daarvoor kiest, maar omdat de VS daar zélf voor kiest. Je kunt daar maar beter op voorbereid zijn.
Je schreef eerder: " En nee, van mij hoeft hij niet naar de NAVO top. Laat Europa maar laten zien dat we geen dealtjes sluiten met een fascistische leider die doelbewust aanstuurt op een autocratie. "
Dat kan ik niet goed rijmen, je wilt wel in overleg blijven met Amerika, maar je wilt niet dat Trump (Amerika) op de NAVO bijeenkomst komt, hoe wil je dan in gesprek blijven??
Ik geloof niet dat in gesprek blijven zinvol is, maar voor de vorm kun je doen alsof. Overleg impliceert dat er wederzijds welwillend wordt geluisterd en dat je geeft en neemt. Daarvan is bij Trump geen sprake. Trump liegt bij elke ademhaling. Van mij hoeft hij dus idd niet naar de NAVO top, want dat zal niks veranderen. Ik zeg dus niet dat ik wil dat ie wegblijft, ik zeg dat ie van mij niet hoeft te komen. Dat zijn twee verschillende dingen. (Ik zeg met een verjaardag niet dat tante Coby niet mag komen, maar wel dat het van mij niet hoeft. Komt ze wel kan ze een kop koffie krijgen en doe ik beleefd. Blijft ze weg, vind ik dat helemaal goed.)
En ik vind het heel erg dat we onze oren laten hangen naar deze clown. Zelensky mag niet bij overleg aanwezig zijn en de Oekraïne mag niet toetreden tot de Navo omdat Trump dat niet wil, terwijl daar dagelijks mensen sneuvelen voor ónze vrijheid. Maar wij kruipen liever voor Trump, in de hoop dat ie een beetje aardig wil doen.
Ik geloof niet dat in gesprek blijven zinvol is, maar voor de vorm kun je doen alsof. Overleg impliceert dat er wederzijds welwillend wordt geluisterd en dat je geeft en neemt. Daarvan is bij Trump geen sprake. Trump liegt bij elke ademhaling. . Ik zeg dus niet dat ik wil dat ie wegblijft, ik zeg dat ie van mij niet hoeft te komen. Dat zijn twee verschillende dingen. (Ik zeg met een verjaardag niet dat tante Coby niet mag komen, maar wel dat het van mij niet hoeft. Komt ze wel kan ze een kop koffie krijgen en doe ik beleefd. Blijft ze weg, vind ik dat helemaal goed.) Eens een schooljuf , altijd een schooljuf .
Blijft een feit dat als hij van jou niet hoeft te komen je dan ook niet kunt overleggen, je kunt vinden dat er niet met Trump te overleggen valt naar jou maatstaven, maar hij overlegt wel degelijk met andere landen, zelfs met Oekraine zoals bij de inauguratie van de paus met Zelensky.
En ik vind het heel erg dat we onze oren laten hangen naar deze clown. Zelensky mag niet bij overleg aanwezig zijn en de Oekraïne mag niet toetreden tot de Navo omdat Trump dat niet wil, terwijl daar dagelijks mensen sneuvelen voor ónze vrijheid. Maar wij kruipen liever voor Trump, in de hoop dat ie een beetje aardig wil doen.
Oekraine zit nu eemaal niet in de NAVO, dus hoort daar in principe ook niet ook niet bij de NAVO top (al heb ik geen bezwaar tegen Oekraine daarbij).
En het is Poetin die niet wil dat Oekraine de NAVO komt.
Ik geloof niet dat in gesprek blijven zinvol is, maar voor de vorm kun je doen alsof. Overleg impliceert dat er wederzijds welwillend wordt geluisterd en dat je geeft en neemt. Daarvan is bij Trump geen sprake. Trump liegt bij elke ademhaling. . Ik zeg dus niet dat ik wil dat ie wegblijft, ik zeg dat ie van mij niet hoeft te komen. Dat zijn twee verschillende dingen. (Ik zeg met een verjaardag niet dat tante Coby niet mag komen, maar wel dat het van mij niet hoeft. Komt ze wel kan ze een kop koffie krijgen en doe ik beleefd. Blijft ze weg, vind ik dat helemaal goed.) Eens een schooljuf , altijd een schooljuf .
Blijft een feit dat als hij van jou niet hoeft te komen je dan ook niet kunt overleggen, je kunt vinden dat er niet met Trump te overleggen valt naar jou maatstaven, maar hij overlegt wel degelijk met andere landen, zelfs met Oekraine zoals bij de inauguratie van de paus met Zelensky.
Oekraine zit nu eemaal niet in de NAVO, dus hoort daar in principe ook niet ook niet bij de NAVO top (al heb ik geen bezwaar tegen Oekraine daarbij).
En het is Poetin die niet wil dat Oekraine de NAVO komt.
Trump stemt in met de eis van Rusland dat Oekraïne nooit lid van de Navo mag worden. Wij moeten kennelijk onze oren laten hangen naar wat Poetin wil als het aan Trump ligt.
Verder wil deze kennelijk hypocriete schooljuf niet anders dan dat haar woorden goed worden begrepen en niet verdraaid.
Trump tegenhouden naar de NATO top te komen zoals ik opperde zou op dit moment tevens ingegeven kunnen worden door de uiterst laakbare rol die hij speelde en speelt bij de volledig tegen het internationale recht indruisende onverhoedse bombardementen van Israël op Iran, de bizarre oproep gister dat 9 miljoen inwoners van Teheran ogenblikkelijk hun stad moeten verlaten en zijn eis vandaag op dit moment dat Iran capituleert.
Het argument van jou Dagmar dat er dan bij de NAVO top helemaal geen overleg mogelijk met dat sujet is snijdt voor mij geen hout want er zelfs maar voor openstaan met deze oorlogsmisdadiger en mensenrechtenschender in overleg te treden is in mijn ogen een onmogelijkheid geworden.
Gister is Trump van de G7 weggelopen juist voordat Zelenski daar zou arriveren, met het smoesje dat hij een topoverleg moest bijwonen (wat hij nooit doet) ivm Israël-Iran.
Ook weer een indicatie dat Trump Oekraïne volledig aan zijn lot (ons lot) wil overlaten
De man die het in 2016 had kunnen opnemen tegen Trump wanneer Hillary Clinton hem geen pootje zou hebben gelicht. Had ook een veel betere president geweest dan Biden.
Trump, de president van vrede, gaat het moeilijk krijgen bij zijn eigen achterban wanneer hij voluit met Israël gaat optrekken om Iran naar de middeleeuwen te bombarderen waar hij sterk toe geneigd lijkt te zijn
T
Het argument van jou Dagmar dat er dan bij de NAVO top helemaal geen overleg mogelijk met dat sujet is snijdt voor mij geen hout want er zelfs maar voor openstaan met deze oorlogsmisdadiger en mensenrechtenschender in overleg te treden is in mijn ogen een onmogelijkheid geworden.
Hoe wil je het dan?
Als je niet met de hoogste leider van een land wilt overleggen uit moreel oogpunt?
Wat zijn dan de alternatieven?
Het lijkt me dat het enige dan is Amerika onmiddelijk uit de NAVO en alle banden, zowel militair als economisch verbreken met Amerika als je dan consequent bent???
En denk maar niet dat er een mogelijkheid bestaat om met andere hoogwaardigheidsbekleders te overleggen als je dat niet met Trump wilt, want dat zal hij nooit toestaan.
Bovenstaande lijkt me gewoon niet kunnen, je kunt gewoon niet om Amerika op het wereldtoneel heen en dus zul je moeten dealen met Trump.
Ik ben nooit voor het uitsluiten, dat heb ik al meerdere keren uitgelegd omdat ik dat veel gevaarlijker vindt dan toch nog enige invloed.
Politiek is altijd al een smerig spelletje geweest en helaas hebben we momenteel veel politieke leiders op de wereld die weinig op hebben met democratisch overleg, maar we zullen het er mee moeten doen en blijven proberen om nog enige invloed op dat soort politieke leiders te hebben, anders is mijns inziens de wereld totaal verloren als je dat niet doet en ze helemaal afgesneden zijn van nog enige vorm van overleg.
Maar ik denk daar blijkbaar anders over dan meerdere van jullie.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 385 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 19 Jun 2025 03:42:20 Onderwerp:
Als het mogelijk was om Trump als president af te wijzen als autoriteit om mee te onderhandelen en daarvoor in de plaats wel met Amerikanen op topposities zou ik het eens zijn met een boycot van Trump. Maar dat is ee utopie en zolang er contact is bestaat de mogeijkheid om iets van de VS gedaan te krijgen. Ondertussen kunnen we best laten merkendat we het met lang niet alles van Trump eens zijn.Wil hij dan niet verder overleggen dat is dat zijn keuze. Verbreken wij het contact dan ligt de zwarte piet bij onz (zie je nou wel).
T
Hoe wil je het dan?
Als je niet met de hoogste leider van een land wilt overleggen uit moreel oogpunt?
Het lijkt me dat het enige dan is Amerika onmiddelijk uit de NAVO en alle banden, zowel militair als economisch verbreken met Amerika als je dan consequent bent???
En denk maar niet dat er een mogelijkheid bestaat om met andere hoogwaardigheidsbekleders te overleggen als je dat niet met Trump wilt, want dat zal hij nooit toestaan.
Bovenstaande lijkt me gewoon niet kunnen, je kunt gewoon niet om Amerika op het wereldtoneel heen en dus zul je moeten dealen met Trump.
Ik ben nooit voor het uitsluiten, dat heb ik al meerdere keren uitgelegd omdat ik dat veel gevaarlijker vindt dan toch nog enige invloed.
Je legt me hier het vuur aan de schenen (heel goed natuurlijk, dit is discussieren)
Beetje in telegramstijl
De NATO beginselen:
Citaat:
De partijen bij dit Verdrag bevestigen opnieuw hun vertrouwen in de doelstellingen en beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en hun wens om in vrede te leven met alle volkeren en alle regeringen.
Zij zijn vastbesloten om de vrijheid, het gemeenschappelijk erfgoed en de beschaving van hun volkeren te beschermen, gebaseerd op de beginselen van democratie, individuele vrijheid en de rechtsstaat.
Artikel 1
De Partijen verbinden zich ertoe om, zoals uiteengezet in het Handvest van de Verenigde Naties, alle internationale geschillen waarin zij betrokken raken op vreedzame wijze te beslechten op zodanige wijze dat de internationale vrede en veiligheid en gerechtigheid niet in gevaar worden gebracht, en om zich in hun internationale betrekkingen te onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld op enige wijze die onverenigbaar is met de doelstellingen van de Verenigde Naties.
Artikel 2
De partijen dragen bij aan de verdere ontwikkeling van vreedzame en vriendschappelijke internationale betrekkingen door hun vrije instellingen te versterken, een beter begrip te kweken voor de beginselen waarop deze instellingen zijn gebaseerd, en door omstandigheden van stabiliteit en welzijn te bevorderen. Zij streven ernaar conflicten in hun internationale economische beleid te elimineren en de economische samenwerking tussen hen of alle partijen aan te moedigen.
Trump heeft zich sterk verwijderd van de doelstellingen van de Verenigde Naties. Hij wil miljarden dollars aan Amerikaanse financiering voor VN-operaties, waaronder vredesmissies, schrappen en trekt zich terug uit verschillende VN-organisaties die overal ter wereld humanitaire hulp bieden. Hij raadde regeringen over de hele wereld af om een VN- conferentie die deze week zou plaatsvinden over een mogelijk tweestatenverdrag bij te wonen en daarnaast schendt hij -zie boven- de NATO principes door nu medestander te zijn met Israël bij een volkomen illegale aanval op Iran, de eis dat de regering onmiddelijk capituleert want anders volgt een volkomen vernietiging. Hij wil zich de NATO toeëigenen en geheel naar zijn hand zetten zoals hij dat ook met de kerntaken van de VN wil.
We kunnen hem zijn gang laten gaan en blijven buigen voor deze fascist maar wat doen we onszelf daarmee aan? We vervreemden ons alleen maar van onszelf als "partijen die bij willen dragen aan de verdere ontwikkeling van vreedzame en vriendschappelijke internationale betrekkingen door hun vrije instellingen te versterken, een beter begrip te kweken voor de beginselen waarop deze instellingen zijn gebaseerd, en door omstandigheden van stabiliteit en welzijn te bevorderen."
Trump probeert alleen het omgekeerde te bewerkstelligen en het fascisme binnen Europese landen te bevorderen en in eigen land diversiteit, lhbtqi, abortus, wetenschap, demonstratierecht, energietransitie aan banden te leggen of zelfs strafbaar te maken.
Je moet ergens een grens trekken om niet (nog verder) van je eigen principes af te dwalen. Daarom (vind ik) geen Trump hier uitnodigen als 'bondgenoot' van de NATO want Trump hoort eenvoudig al lang niet meer bij de NATO. Wel wel hij die graag economisch uitmelken zoals hij dat ook bij Zelenski probeert.
En over economische banden gesproken. Wanneer we Trump niet langer als NATO bondgenoot kunnen beschouwen hoeft dat geenszins het handelsverkeer in de weg te staan. Zoals dat ook niet mbt China waarmee een NATO-lidmaatschap volkomen uitgesloten is het geval is. Die twee hoeven absoluut niet samen te gaan handelsverkeer en eensgezindheid over NATO en VN principes.
Het politieke contact met Trump kan ons alleen maar verder besmetten. Afstand nemen en de politieke relatie met de VS on hold zetten is mi absoluut noodzakelijk.
T
Hoe wil je het dan?
Je legt me hier het vuur aan de schenen (heel goed natuurlijk, dit is discussieren)
Beetje in telegramstijl
De NATO beginselen:
Citaat:
De partijen bij dit Verdrag bevestigen opnieuw hun vertrouwen in de doelstellingen en beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en hun wens om in vrede te leven met alle volkeren en alle regeringen.
Zij zijn vastbesloten om de vrijheid, het gemeenschappelijk erfgoed en de beschaving van hun volkeren te beschermen, gebaseerd op de beginselen van democratie, individuele vrijheid en de rechtsstaat.
Artikel 1
De Partijen verbinden zich ertoe om, zoals uiteengezet in het Handvest van de Verenigde Naties, alle internationale geschillen waarin zij betrokken raken op vreedzame wijze te beslechten op zodanige wijze dat de internationale vrede en veiligheid en gerechtigheid niet in gevaar worden gebracht, en om zich in hun internationale betrekkingen te onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld op enige wijze die onverenigbaar is met de doelstellingen van de Verenigde Naties.
Artikel 2
De partijen dragen bij aan de verdere ontwikkeling van vreedzame en vriendschappelijke internationale betrekkingen door hun vrije instellingen te versterken, een beter begrip te kweken voor de beginselen waarop deze instellingen zijn gebaseerd, en door omstandigheden van stabiliteit en welzijn te bevorderen. Zij streven ernaar conflicten in hun internationale economische beleid te elimineren en de economische samenwerking tussen hen of alle partijen aan te moedigen.
Trump heeft zich sterk verwijderd van de doelstellingen van de Verenigde Naties. Hij wil miljarden dollars aan Amerikaanse financiering voor VN-operaties, waaronder vredesmissies, schrappen en trekt zich terug uit verschillende VN-organisaties die overal ter wereld humanitaire hulp bieden. Hij raadde regeringen over de hele wereld af om een VN- conferentie die deze week zou plaatsvinden over een mogelijk tweestatenverdrag bij te wonen en daarnaast schendt hij -zie boven- de NATO principes door nu medestander te zijn met Israël bij een volkomen illegale aanval op Iran, de eis dat de regering onmiddelijk capituleert want anders volgt een volkomen vernietiging. Hij wil zich de NATO toeëigenen en geheel naar zijn hand zetten zoals hij dat ook met de kerntaken van de VN wil.
We kunnen hem zijn gang laten gaan en blijven buigen voor deze fascist maar wat doen we onszelf daarmee aan? We vervreemden ons alleen maar van onszelf als "partijen die bij willen dragen aan de verdere ontwikkeling van vreedzame en vriendschappelijke internationale betrekkingen door hun vrije instellingen te versterken, een beter begrip te kweken voor de beginselen waarop deze instellingen zijn gebaseerd, en door omstandigheden van stabiliteit en welzijn te bevorderen."
Trump probeert alleen het omgekeerde te bewerkstelligen en het fascisme binnen Europese landen te bevorderen en in eigen land diversiteit, lhbtqi, abortus, wetenschap, demonstratierecht, energietransitie aan banden te leggen of zelfs strafbaar te maken.
Nog een voorbeeldje: wanneer het internationale strafhof Den Haag tot de conclusie komt dat Netanyahu dusdanige oorlogsmisdaden begaat dat hij daarop veroordeeld dient te worden grijpt Trump in op dat besluit door een aantal rechters van dat strafhof te vervolgen en de organisatie te hacken, emailverkeer en banktransacties onmogelijk te maken.
Je moet ergens een grens trekken om niet (nog verder) van je eigen principes af te dwalen. Daarom (vind ik) geen Trump hier uitnodigen als 'bondgenoot' van de NATO want Trump hoort eenvoudig al lang niet meer bij de NATO. Wel wel hij die graag economisch uitmelken zoals hij dat ook bij Zelenski probeert.
En over economische banden gesproken. Wanneer we Trump niet langer als NATO bondgenoot kunnen beschouwen hoeft dat geenszins het handelsverkeer in de weg te staan. Zoals dat ook niet mbt China waarmee een NATO-lidmaatschap volkomen uitgesloten is het geval is. Die twee hoeven absoluut niet samen te gaan handelsverkeer en eensgezindheid over NATO en VN principes.
Het politieke contact met Trump kan ons alleen maar verder besmetten. De man geeft NIETS om onze principes gebaseerd op rechtsorde, en denkt alleen in termen die zijn macht in binnen- en buitenland te kunnen vergroten waarmee die principes vaak totaal uitgevlakt worden. Afstand nemen en de politieke relatie met de VS on hold zetten is daarom mi absoluut noodzakelijk maar dat hoeft dus verdere economische samenwerking niet in de weg te staan
Amerika hoort gewoon nog bij de NAVO, is er nog steeds onderdeel van, dat zijn de feiten.
Dus of Amerika moet uit de NAVO gegooid worden door de rest, want anders kun je niet zeggen dat Amerika (Trump) er niet meer bij hoort.
Dit halfslachtige gedoe door niet Trump uit te willen nodigen maar nog wel Amerika bij de NAVO laten horen, is geen principe naar mijn idee.
Als je achter je eigen principele doelstellingen staat en die niet meer kunt verenigen met in dit geval Trump (Amerika) dan moet je ook echt durven kiezen en rigoreuze maatregelen nemen anders is in mijn ogen een principe niets maar dan ook niets waard.
Die twee hoeven absoluut niet samen te gaan handelsverkeer en eensgezindheid over NATO en VN principes.
Dus als er economische belangen gelden, gelden principes niet?
Dat is in heel veel gevallen op de wereld al zo, deugt in mijn ogen ook niets van, maar geld en eigenbelang staan hierbij altijd voor op, die gaan altijd voor morele principes.
In het geval van Amerika heeft de economie en het handelsverkeer zeker ook te lijden onder het politieke beleid van Amerika, dus om nu te stellen dat dit allemaal niets met elkaar te maken heeft houdt wat mij betreft ook geen stand.
Kortom het is voor mij linksom of rechtsom met Trump (Amerika) of alle banden verbreken of anders dealen met de man en zijn land als het mensen gaat om morele principes. andere keuzes zijn er niet te maken als het om morele principele overwegingen gaat.
Ik heb al uitgelegd hoe ik er over denk, van mij hoeft Amerika niet uit de NAVO en ik vind in overleg blijven veel belangrijker.
Daar mee zeg ik niet dat we ons niet moeten verzetten tegen het beleid van Trump (Amerika), ook binnen de NAVO, zeker wel, maar uitsluiten uit morele overwegingen is zeker niet mijn keus.
Dat is de manke in zowat alle grote conflicten momenteel, Israel is daar wel het beste voorbeeld van.
Die pleegt genocide in GAZA, valt Irak aan zonder dat er een direct aanleiding voor is, ze werden niet bedreigd door Iran, ze brengen de hele wereld in gevaar met hun politieke beleid, maar zowel de EU als de NAVO als de landen op zichzelf waar onder Nederland doen nog gewoon zaken met Israel (Nethanayou), hoezo hebben we het over principele morele overwegingen??
Discussiëren is en blijft het leukst als je het niet eens bent, dat maakt dat je zelf scherp moet blijven en je argumenten en meningen goed moet overdenken.
I love it
Als Trump al echt serieus aan het onderhandelen zou zijn met Iran (met als onmogelijke voorwaarde dat er ogenblikkelijk gecapituleerd moet worden en de regering aftreedt) zal Netanyahu door willen gaan met bombarderen en zal Trump zich daarbij aansluiten ipv naar zijn eigen achterban te luisteren, en die wil chaos creëren in Iran en met behulp van de bommen van Trump de nucleaire installaties volledig vernietigen
Twee ongelooflijk belangrijke analyses omtrent Trump-NAVO-Netanyahu, veel belangrijker en informatiever dan welk tv programma of welke andere podcast ook
Ja, dat is een interessante podcast door mensen die in heel goed weten waar ze het over hebben. Kun je nog van mening verschillen, maar dit is in ieder geval beter onderbouwd dan een mening gebaseerd op simpel angst.
Ook ik ben van mening dat we ons moeten voorbereiden op een soort Europese Navo, maar dat heb ik al diverse keren gezegd. Deze podcast sterkt mij hier alleen maar in.
ond 2.00 uur vannacht heeft het Amerikaanse leger drie nucleaire complexen in Iran aangevallen.
Via z'n eigen platform Truth Social maakte Trump het nieuws over de aanval bekend. Het Amerikaanse leger heeft drie nucleaire complexen in Iran aangevallen: Fordow, Natanz en Isfahan. De fabriek in Fordow ligt tientallen meters onder het aardoppervlak. Metersdikke rotsen beschermen de belangrijke centrifuges.
Een Iraanse functionaris bevestigde de aanval al snel. Tegen persbureau Reuters zei hij dat de nucleaire installatie in Fordow 'gedeeltelijk is aangevallen'. Wat de schade is, is niet na te gaan. Ook de aanval op de twee andere (kleinere) nucleaire sites in Iran is door de functionaris bevestigd.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!