|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 22 Jun 2025 10:35:24 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Dagmar, en iedereen die hier leest, luister eens naar deze afleveringen van Boekestijn en de Wijk
|
Ik ben niet van de podcasts Klaas, als ik deze 2 afleveringen moet luisteren ben ik heel uur kwijt.
Ik luister zo goed als geen podcasts, is gewoon mijn ding niet.
Ik haal mijn informatie liever door lezen op het internet. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 22 Jun 2025 10:35:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 22 Jun 2025 11:14:16 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bang dat je die info op internet niet zult kunnen vinden en zou dat zo zijn ben je zeker langer dan 2 x een half uurtje kwijt aan het lezen ervan terwijl je een kort durende podcast met al deze informatie van Rob de Wijk gewoon tijdens allerlei andere bezigheden kunt beluisteren met een paar airpods in zodat je niemand hoeft te storen. Ik zou bijna de conclusie trekken dat het je onvoldoende interesseert wanneer je zelfs dat te veel moeite zou vinden. Maar dat is helemaal oke verder natuurlijk, is dus niet als een aanval of negatieve kritiek bedoeld
Nieuw:
Citaat: | Sergio Gor, hoofd van het presidentieel personeelsbureau en een centrale figuur in de regering van Donald Trump, wordt opnieuw onder de loep genomen vanwege de integriteit van zijn achtergrond, zijn weigering om de vereiste screeningsformulieren in te vullen en aanhoudende verdenkingen rondom zijn afkomst.
Gor, 38, wordt algemeen beschouwd als een van de machtigste personen in het huidige Witte Huis. Hij is verantwoordelijk voor de selectie en screening van ongeveer 4000 functionarissen in de uitvoerende macht, van benoemingen op kabinetsniveau tot medewerkers op middenniveau. Zijn rol is in essentie het waarborgen van de ideologische consistentie en loyaliteit van de politieke staf van de regering. Toch heeft Gor zelf de screening die vereist is voor toegang tot vertrouwelijk materiaal nog niet voltooid.
Volgens berichtgeving van de New York Post en Politico heeft Gor geen standaardformulier 86 (SF-86) ingediend, een wettelijk verplichte vragenlijst die vereist is voor elke ambtenaar die een permanente veiligheidsmachtiging nodig heeft. Het document beslaat meer dan 100 pagina's en bevat gedetailleerde vragen over de geboorteplaats, buitenlandse banden en persoonlijke geschiedenis van een aanvrager. Gor zou slechts een tijdelijke veiligheidsmachtiging hebben en weigerde, toen hem er rechtstreeks naar werd gevraagd, te bevestigen waar hij geboren was – hij verklaarde alleen dat het "niet Rusland" was.
Gor beweert in 1986 in Malta geboren te zijn en als kind naar de Verenigde Staten te zijn geëmigreerd. De Maltese autoriteiten hebben echter geen geboorteaktes met zijn naam kunnen bevestigen. Hoewel leden van de lokale gemeenschap in Cospicua, Malta, hem als kind in de omgeving herinneren, herinneren inwoners zich ook dat hij lokaal "de Russische jongen" werd genoemd en dat zijn familie een Oost-Europese taal sprak. Volgens een bewoner die door The Shift werd geïnterviewd , werden Gors ouders vermoedelijk buitenlanders van onbekende afkomst genoemd die eind jaren 80 met een jong kind op het eiland arriveerden.
De zorgen over Gors identiteit namen toe na een onderzoek door cybersecurityanalist Brian Krebs , die digitaal bewijsmateriaal ontdekte dat Gors bekende e-mailaccounts koppelde aan andere geregistreerde accounts op Russische domeinen, waaronder yandex.ru , rambler.ru en mail.ru. Al deze accounts zouden beveiligd zijn met hetzelfde ongebruikelijke numerieke wachtwoord van twaalf cijfers, dat eerder was gekoppeld aan een gebruiker die werd geïdentificeerd als Sergey Anatolyevich Goryachev, geboren in Saratov, Rusland, in 1980. Deze persoon komt voor in Russische overheidsdatabases en heeft een actief fiscaal identificatienummer in de Russische Federatie.
Hoewel de identiteitslink indirect blijft, heeft de combinatie van digitale vingerafdrukken en het ontbreken van verifieerbare documentatie ernstige vragen opgeroepen. De Daily Kos en Crooks and Liars meldden beide dat Gor mogelijk een aangepaste identiteit gebruikt. Ondanks het toenemende bewijsmateriaal is er geen officiële verklaring van federale contraspionagediensten en heeft het Witte Huis niet aangegeven de zaak te willen onderzoeken.
De publieke belangstelling voor de zaak nam toe na een publieke ruzie tussen Gor en Elon Musk. Musk, die korte tijd als overheidsadviseur werkte bij het Department of Government Efficiency ( DOGE ), zou eerder dit jaar tijdens kabinetsvergaderingen met Gor in botsing zijn gekomen. Na Musks vertrek op 30 mei trok Trump abrupt de nominatie van Jared Isaacman – een bondgenoot van Musk – als hoofd van NASA in. Volgens bronnen geciteerd in de Washington Examiner werd de beslissing gezien als vergelding en naar verluidt ingegeven door Gor en andere senior adviseurs. Musk noemde Gor later op socialemediaplatform X "een slang".
Gors invloed op personeelsbeslissingen is onbetwist. Hij is verantwoordelijk voor het filteren van kandidaten op basis van loyaliteit aan Trump en het doornemen van eerdere openbare verklaringen en donatiegegevens. Een voormalig medewerker beschreef zijn positie als een van de moeilijkste binnen de regering: "Hij moet nee zeggen tegen veel kabinetsleden, vaak voor hun eigen bestwil." Gor is ook nauw verbonden met Trumps familie. In 2021 richtte hij samen met Donald Trump Jr. Winning Team Publishing op en woont hij in de buurt van het landgoed Mar-a-Lago.
|
https://eutoday.net/questions-over-identity-of-trumps-personnel-chief/
Bernie Sanders stelt dat Trump verplicht was het congres te laten beslissen alvorens tot oorlog met Iran over te gaan. Zou dit niet tot een afzettingsprocedure kunnen leiden, dat móet dan toch eigenlijk wel? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 22 Jun 2025 11:28:31 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Ik ben bang dat je die info op internet niet zult kunnen vinden en zou dat zo zijn ben je zeker langer dan 2 x een half uurtje kwijt aan het lezen ervan terwijl je een kort durende podcast met al deze informatie van Rob de Wijk gewoon tijdens allerlei andere bezigheden kunt beluisteren met een paar airpods in je oor. Ik zou bijna de conclusie trekken dat het je onvoldoende interesseert wanneer je zelfs dat te veel moeite zou vinden. Maar dat is helemaal oke verder natuurlijk, is dus niet als een aanval of negatieve kritiek bedoeld
|
Op internet is alles te vinden.
Ik lees liever dan dat ik luister en ik loop ook nooit met oortjes in, vind ik heel irritant.
En sorry, alleen al dat je het oppert dat ik misschien geen interesse heb in de wereldpolitiek omdat ik geen podcasts luister, laat ik niet over me heen gaan, ook al zeg je er nog gauw achteraan dat het niet als aanval of negatieve kritiek is bedoeld.
Ik ben zeer geinteresseerd in de wereldpolitiek en je kunt prima informatie op doen op het internet.
Iedereen kiest zijn eigen manier van informatie voorziening en de 1 is niets beter dan de ander. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 379 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 22 Jun 2025 14:29:03 Onderwerp: |
|
|
De Amerikaanse aanval op Iran vertoont verdacht veel overeenkomsten met de Russische aanval op Oekraïne. Laten we er duidelijk over zijn dat Iran er geen frisse, vredelievende en democratische regering op nahoudt maar de agressie komt nu toch echt uit de hoek van Israël en wordt dus op een verre van subtiele wijze overgenomen door Trump. Hoe de verhouding tussen de VS en Rusland er uit komt te zien is een niet onbelangrijke vraag. Bevestigt mijn vermoeden dat het er vooral om gaat de belangen van oligarchen te behartigen en niet in de eerste plaats die van naties, laat staan het volk.
Overigens heb ik ook niet het geduld om ellenlange podcasts te beluisteren. Boekestijn en de Wijk hebben best wel wat zinnigs te vertellen maar ze hebben ook weer niet de wijsheid in pacht. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 23 Jun 2025 07:31:59 Onderwerp: |
|
|
Maar dat is juist wat Rob de Wijk ook zelf heel vaak benadrukt, 'we weten het niet, we zullen het moeten afwachten' hoor je hem herhaaldelijk zeggen. Wat ik enkel bedoel is dat hetgeen hij als wetenschapper internationale betrekkingen naar voren brengt steeds uiterst beknopt in zijn analyses van de vele conflicten waar we mee te maken hebben kennis is die je niet zomaar kunt vinden in de krant, ergens op internet, of in buitenhof (waarbij je toch nog weer zou moeten luisteren).
Je kunt het natuurlijk met die analyses oneens zijn maar zijn vakkennis reikt heel erg ver ook al omdat hij in kringen verkeert, vergaderingen bijwoont waar een journalist niet bij aanwezig zal zijn.
Je kunt ten enemale niet zeggen dat de veelheid aan info in zijn korte bondige podcast waar vrijwel altijd ook andere experts aan deelnemen ook op internet te lezen is.
Overigens ben ik net zo'n liefhebber van lezen dan van luisteren, dat maakt voor mij geen verschil, zolang ik aan goede bondige info kan komen heb ik zeker geen speciale voorkeur voor een podcast
Trump wil het toch aansturen op een regime-change in Iran. Breken daar straks onoverkomelijk burgeroorlogen uit, valt het land uiteen en zullen weer nieuwe terreurorganisaties in binnen en buitenland aanslagen plegen, terwijl de relaties van de VS met Saoedie-Arabie, Egypte, Qatar, Turkije en ook China en Rusland op gespannen voet komen te staan. Maar op dit moment wordt er gejuicht.
Wat Trump in ieder geval voor mekaar heeft gekregen is dat niemand het nog heeft over de oorlog die Rusland met Oekraïne begonnen is welke hij in 24 uur zou beëindigen, of de sancties waarmee hij Rusland onder druk zou zetten, of daar nog wat van komt...Is niet meer aan de orde. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Jun 2025 16:46:01 Onderwerp: |
|
|
Ik heb mezelf gedwongen om eens wel weer naar een podcast te luisteren (door de "discussie' wel of niet luisteren naar podcasts) en dan wel een goede in mijn optiek over het huidige conflict in Iran, Gaza en Israel.
En wel 1 van Beatrice de Graaf, die ik heel erg hoop heb zitten qua inzicht en kennis. (wat ze met de podcast weer eens bewees)
Voorlopig heb ik nu wel weer genoeg van podcasts , het is wel een lange zit zo'n podcast ondanks dat de materie heel erg interessant is, ik weet weer waarom ik niet zo van de podcasts ben.
Ik zet de link er bij, maar ik snap het volkomen als mensen het veel te lang vinden om te luisteren
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-ongelooflijke-podcast/126213/254-de-apocalyptische-oorlog-in-israel-iran-en-gaza-met-beatrice-de-graaf-en-stefan-paas |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 23 Jun 2025 17:44:03 Onderwerp: |
|
|
Die podcast had ik in het topic 'conflict in het midden oosten' geplaatst en het is inderdaad een lange zit die te beluisteren maar buitengewoon belangwekkend voor iedereen die zich wat grondiger wil laten informeren over de voorgeschiedenis en huidige stand van zaken in het Midden Oosten. Vooral de politieke en biografische achtergrond van Netanyahu vond ik interessant.
Dit soort langere podcast beluister ik zelf zelden in 1 keer maar in delen en wanneer mijn hoofd er naar staat. Je kunt ze bewaren op youtube
Doe ik ook met lange krantenartikelen, even bookmarken en je vind het zo weer terug
On topic, morgen zet hij doet voet aan land in Nederland, dat oranje maffiosovarken. Zet ik zeker geen tv aan, ik hoor of lees het wel. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Jun 2025 18:06:03 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Die podcast had ik in het topic 'conflict in het midden oosten' geplaatst
Is me ontgaan
On topic, morgen zet hij doet voet aan land in Nederland, dat oranje maffiosovarken. Zet ik zeker geen tv aan, ik hoor of lees het wel.
Is nog maar de vraag of Trump komt want ik lees net dat Iran Amerikaanse basissen heeft aangevallen in Irak en Quatar. |
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 24 Jun 2025 08:47:38 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Ik heb mezelf gedwongen om eens wel weer naar een podcast te luisteren (door de "discussie' wel of niet luisteren naar podcasts) en dan wel een goede in mijn optiek over het huidige conflict in Iran, Gaza en Israel.
En wel 1 van Beatrice de Graaf, die ik heel erg hoop heb zitten qua inzicht en kennis. (wat ze met de podcast weer eens bewees)
Voorlopig heb ik nu wel weer genoeg van podcasts , het is wel een lange zit zo'n podcast ondanks dat de materie heel erg interessant is, ik weet weer waarom ik niet zo van de podcasts ben.
Ik zet de link er bij, maar ik snap het volkomen als mensen het veel te lang vinden om te luisteren
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-ongelooflijke-podcast/126213/254-de-apocalyptische-oorlog-in-israel-iran-en-gaza-met-beatrice-de-graaf-en-stefan-paas |
Ik luister veel podcasts, vnl politieke, maar ik ga daar niet uitgebreid voor zitten. Ik wandel bijna dagelijks één á anderhalf uur en luister dan altijd. Verder draag ik mijn oortjes ook tijdens huishoudelijke werkzaamheden, werk in de tuin, koffie- en theepauzes etc. Dat kost mij dus geen extra tijd. Ik vind het heerlijk om zo geïnformeerd te worden door mensen die ik zelf uitzoek. Geen onnodige ruis van flauwekul en de meningen van nitwits op radio en tv. Ik hoor liever inderdaad Beatrice de Graaf dan Gerard Joling of Albert Verlinde over de geopolitiek. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 24 Jun 2025 10:30:50 Onderwerp: |
|
|
Leuk om te weten Willemijn, misschien kunnen we daarover een uitwisseling beginnen, ben benieuwd welke podcast jij graag volgt, er zijn er zoveel tegenwoordig, er moeten zeker erg interessante en/of onderhoudende podcast bij zijn die mij tot nu toe ontgaan zijn
Trump scoort met zijn bestand tussen Israël en Iran, vreselijk om te zeggen, horribile dictu est, maar dit kan toch op zijn (nog maagdelijke palmares) worden gezet en zijn ego zal straks bij de NAVO besprekingen maximaal opgeblazen zijn
Dat wordt ja en amen knikken richting Trump of de volle laag krijgen en wie durft dat op dit moment aan
geweldige aflevering weer van B&dW precies hierover (gaat Trump het op zijn heupen krijgen; in hoeverre moet Europa door het stof; kan Spanje wegkomen met veel minder dan 5% door een wijziging in de formulering en in plaats van 'de Europese landen' 'Europese landen' te schrijven die over willen gaan tot een 5% bijdrage aan de NATO; de degradatie van Zelenski bij deze top enz enz): https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-en-de-wijk/10576608/1216-een-gevaarlijke-gok |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 24 Jun 2025 15:51:16 Onderwerp: |
|
|
Dat de Europese NAVO-landen er goed aan doen om eens goed de samenwerking en de effectiviteit te evalueren als de VS niet meer meedoen staat voor mij als een paal boven water. Die 5% norm (waarvan Trump vindt dat de VS er niet aan mee hoeven te doen) is belachelijk hoog, niet haalbaar en onnodig. Voorlopig, op wat kortere termijn, is efficiëntere samenwerking en afstemming ruim voldoende en die kan met 3,5% ruimschoots betaald worden, wat langzamerhand de norm ook lijkt te worden.
Overigens luister ik graag naar BNR, standaard op mijn autoradio en vaak ook thuis op een onlangs aangeschaft simpel radiootje (omdat ik DAB wilde) dat ik naast me heb staan als ik op mijn computer zit te rotzooien. Boekestijn ken ik nog uit de tijd dat hij wel heel makkelijk van de kaart geveegd werd door Maarten van Rossem over zijn Amerika-standpunten maar hij is in de tussentijd wel gegroeid wat onderbouuwing betreft. Maar hij blijft natuurlijk een warm vertegenwoordiger, de paus van het gezellige neoliberalisme. Niettemin vind ik de observeringen van het duo zeer de moeite waard en de analyses interessant. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 25 Jun 2025 16:35:56 Onderwerp: |
|
|
Kees schreef: | Dat de Europese NAVO-landen er goed aan doen om eens goed de samenwerking en de effectiviteit te evalueren als de VS niet meer meedoen staat voor mij als een paal boven water. Die 5% norm (waarvan Trump vindt dat de VS er niet aan mee hoeven te doen) is belachelijk hoog, niet haalbaar en onnodig. Voorlopig, op wat kortere termijn, is efficiëntere samenwerking en afstemming ruim voldoende en die kan met 3,5% ruimschoots betaald worden, wat langzamerhand de norm ook lijkt te worden.
Overigens luister ik graag naar BNR, standaard op mijn autoradio en vaak ook thuis op een onlangs aangeschaft simpel radiootje (omdat ik DAB wilde) dat ik naast me heb staan als ik op mijn computer zit te rotzooien. Boekestijn ken ik nog uit de tijd dat hij wel heel makkelijk van de kaart geveegd werd door Maarten van Rossem over zijn Amerika-standpunten maar hij is in de tussentijd wel gegroeid wat onderbouuwing betreft. Maar hij blijft natuurlijk een warm vertegenwoordiger, de paus van het gezellige neoliberalisme. Niettemin vind ik de observeringen van het duo zeer de moeite waard en de analyses interessant. |
Over Maarten van Rossem gesproken, die podcast met Tom Jessen) is ook erg leuk.
Hoe lang zal Rutte vandaag bezig zijn om zijn tong schoon te schrapen van het likken van Trumps' kont? Wat een weerzinwekkend geslijm, echt tenenkrommend gênant. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 25 Jun 2025 16:42:09 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Leuk om te weten Willemijn, misschien kunnen we daarover een uitwisseling beginnen, ben benieuwd welke podcast jij graag volgt, er zijn er zoveel tegenwoordig, er moeten zeker erg interessante en/of onderhoudende podcast bij zijn die mij tot nu toe ontgaan zijn
|
Maar dan op een nieuw topic, niet hier. Wellicht kunnen anderen dan nog aanvullen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 25 Jun 2025 17:18:51 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: |
Hoe lang zal Rutte vandaag bezig zijn om zijn tong schoon te schrapen van het likken van Trumps' kont? Wat een weerzinwekkend geslijm, echt tenenkrommend gênant. |
Maar ik sta hier niet alleen in. Bovenstaande tekst is van Gabrielius Landsbergis, oud-minister van Buitenlandse Zaken van Litouwen.... |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 25 Jun 2025 21:49:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|