|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Greet.W

|
Geplaatst: 5 Dec 2025 17:37:18 Onderwerp: |
|
|
Goedenavond allemaal .
@ Henny
Helaas kan ik hier geen pepernoten meer neer zetten want de Pieten vonden ze namelijk ook erg lekker , en tsja nu is alles op
We hebben hier vandaag geen mist gezien , vanmiddag is de zon er nog een tijdje bij geweest .
De Wibra zit hier al jaren , die heeft hier textielsuper Scholten overgenomen .
@ Joke
wow Wat mooi de lapjes kerstboom , de vele vrijwilligers die hier aan hebben meegewerkt hebben wel eer van hun werk .
Mooi dat je de specht zag zo vlakbij , prachtige foto .
@ Sibilla
Het boekje over het noodpakket heb ik nog niet ontvangen .
Hoe je 72 uur moet kunnen overleven als daar door omstandigheden min of meer toe "gedwongen " wordt heb ik al van huis mee gekregen , wij hebben vroeger een paar keer ingesneeuwd gezeten en wel zo erg dat men ons een week lang niet bereiken kon , toen was het maar goed dat er een wintervoorraad was in huis.
Al vele jaren in deze tijd van het jaar maak ik samen met een schoonzus pepernoten , mijn schoonzus maakt ook marsepein , en binnenkort gaan we kniepertjes en nieuwjaarsrolletjes maken .
Sinterklaasavond vier ik al jaren niet meer .
Leuk dat jullie voor Sinterklaas hebben gespeeld 😀
Foto : Sneeuwbal ( Viburnum bodnantense Dawn ) een winterbloeier met geurende bloemen .
k wens jullie allen een fijn weekend
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 5 Dec 2025 17:37:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 694 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 6 Dec 2025 01:01:56 Onderwerp: |
|
|
Leuk dat je John Fogerty life hebt zien optreden Dagmar, en jij de Stones, Joke! Ik heb Joop Visser, voorheen Jaap Fischer, de Band zonder Banaan life zien optreden en heel wat jaartjes geleden een volledig concert met Kevin Coyne. In mijn jongere jaren wel meer zoals Gruppo Sportivo en nog jongere cabaret Ivo de Wijs en Moan, na de pauze getransformeerd tot Long Tall Ernie & the Shakers waarbij het theater zowat afgebroken werd.... Allemaal ver verleden tijd en op die grote meerdaagse festivals als Pinkpop en Lowlands ben ik nooit geweest. Ik hou nog steeds van heel veel muziek uit de 60's en 70's maar ik hou ook wel van bands als INXS en zeg maar het 'betere' Nederlandstalige werk. Wat recenter kan ik de muziek van Altin Gün, een NL-Turkse band met een mooie mix van Turkse volksmuziek en psychedelische pop, zeer waarderen. Voor de volledigheid ook klassiek, lang niet alles maar ik ben de laatste tijd nogal gecharmeerd van klassieke zangkoren, zoals de Utrechtse Oratoriumvereniging, waarin een ex-collega zingt, die me op dat spoor bracht.
Joke, grappige kerstboom met al die gehaakte vierkanten. Heel origineel. Je specht heb je toch maar mooi 'geschoten', nooit makkelijk bij vogels. Wij hebben nogal eens een boomklevertje in de tuin die afkomt op de pindaslingers. Ik kan uren naar zo'n bedrijvig beestje kijken maar zo lang blijft ie helaas meestal niet zitten.
Greet, leuk dat je zelf pepernoten hebt gemaakt, zeker iets heel anders dan die piggelmeespeculaasjes. Op de een of andere manier heeft men in Groningen wat met pittige specerijen. Oude Wijvenkoek heeft ook een smaak in die richting, met anijs als belangrijkste smaakmaker. De Groninger koek met als variant de sucadekoek is ook best pittig, markant van smaak, evenals de metworst. Ik bestel bij mijn zusje en zwager altijd e.e.a. van die specialiteiten als ik ze ontmoet want ze weten de goeie adresjes. De Groninger 'dröge worst' met veel kruidnagel vind ik heerlijk. Groninger mosterd is hier ook wel te krijgen maar ik hou me altijd aanbevolen voor tips voor de beste kwaliteit. In Veendam hadden we vroeger Bakkers' mosterd maar die is lang geleden al overgenomen door Marne, die logischerwijs nog wel Groninger mosterd maakt. Douwe zal daar met zijn achtergrod als Veendammer ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.
Van vaders kant heb ik een Zeeuwse achtergrond. Veel authentieke dingen daar worden niet zo gekruid, bijvoorbeeld Zeeuwse speculaas die vooral zoet is en de bolussen, weilswaar met een snufje kaneel maar met heel veel bruine suiker. De Zeeuwse babbelaars zijn natuurlijk ook niets anders dan suiker en wat boter. Zeeuwse worst is gemalen varkensvlees met wat zout, een soort verse worst maar zonder specerijen en wordt vaak ook zonder vel verkocht. Suiker was in Zeeland goedkoop door de overvloedige teelt van suikerbieten, specerijen waren duur en ons Zeeuwen bin zuunig, hee! Dus...
Afgelopen dagen niet veel meer gedaan dan wat klussen en huishoudelijk werk, zoals koken, een van mijn vaste taken. Rodekool en sperziebonen met gehakt, gebakken aardappels of puree, nou ja vaderlandse pot, niks mis mee. Sperziebonen blancheer ik sinds kort eerst even, deel gaat de koelkast of de vriezer in en wat ik nodig heb doe ik in water dat eerst aan de kook is gebracht. Ik lette daar nooit zo op maar die extra handeling komt de smaak absoluut ten goede en dat geldt ook voor andere groentes.
Indisch pak ik binnenkort zeker weer op maar ik vind het beter passen bij warm weer. Beetje mijn gevoel maar de logica is wel dat je makkelijker zweet als je hete pepers gegeten hebt, waardoor je overtollige lichaamswarmte wat beter kwijtraakt. Overigens hoeft Indisch eten helemaal niet scherp te zijn. Het is nogal streek- zeg maar eilandgebonden en de pepers zijn nog maar een paar eeuwen geleden uit Zuid-Amerika ingevoerd in het toenmalige Nederlands- Indië en niet overal in de archipel gemeengoed geworden. De scherpte heb je zelf in de hand - ik moet ook uitkijken met mijn maag - maar er zijn best nogal wat Indische gerechten waar niet veel of geen pepers in thuishoren. Gado gado is bijvoorbeeld zo'n gerecht. De pindasaus voor erbij kun je zo scherp of mild maken als je zelf wilt. Dan maar geen rawits - gebruik ik ook nauwelijks - maar een klein lombokje of een stukje, waar je de pitjes uit verwijdert, is meestal goed te doen want niet zo heet en dan pak je toch de smaak een beetje mee en anders gewoon weglaten |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 6 Dec 2025 10:36:39 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal op de dag na Sinterklaas.
Kees, ik krijg al honger als ik je berichten lees
Nou, Gado Gado, daar kun je mij ook voor wakker maken, hoor
Dat smaakt mij ook prima.
Gisteren niet de Wibra ingeweest.
Ik zag op een afstand al een rij staan. Ja, want jij krijgt wel 20% korting en een gratis emmer of tas.
Nou, tassen zat en emmer ook. Daar hoef ik het niet voor te doen. We gaan volgende week wel eens kijken, of vandaag. Als het niet druk is. Wibra ligt tussen de Jumbo en Action in, dus we hoeven er niet voor om te lopen.
Gisteren genoten van het pogramma Sint en Paul. Naderhand, had ik opgenomen, samen Masksinger zitten kijken. Toen was het bedtijd.
Vandaag vast de kerstversiering van buiten ophangen en wellicht de kerstboom binnen. Morgen de kerststal.
Dit is gewoon een plaatje,
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 6 Dec 2025 11:43:34 Onderwerp: |
|
|
Wibra ingeweest. Ziet er netjes uit, maar nog steeds druk. Emmer hoefde ik niet. Die heb ik nog genoeg.
Halverwege volgende week gaan we samen nog een kijken. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 6 Dec 2025 12:06:06 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Goeiemorgen allemaal, de tent is open hoor, kom er maar in.
Het regent hier, druilerig weer is het, niks lekker om er uit te gaan. Dat hoeft vandaag ook niet, alles is binnen.
Joke, ik vergaat te zeggen dat ik je kerstboom van de lapjes erg mooi vind. Artistiek ook en bijzonder om te maken. Lijkt me veel werk.
Dat moest eerst even, vond ik.
Kees, ik snap je helemaal. Krijg ook al honger bij het idee en ja, de pepers zijn afhankelijk scherp van welk eiland ze komen. Verder doe jij ook veel in huis, lees ik. Dat is fijn voor je vrouw, ik ben daar ook altijd blij mee. Bedenk dan ook hoe het moet als die man er niet meer is, onverhoopt. Dat kan toch, zeker op onze leeftijd.
Overigens: Gado Gado daar kun je mij ook voor wakker maken hoor, kom maar op.
Greet, kwam bij jullie de zon nog door gisteren? Dat komt vast doordat je in het hoge Noorden woont. Zijn de pepernoten al op? Hier ook hoor, ik had een schaal op tafel staan. Gisteravond kwam eerst de jongste dochter met een sausijzenstaaf en later de oudste dochter met een sinterklaasgedicht, een letter, een speculaaspop en een kraskalender. Het gedicht ging er over dat wij nog zo mobiel zijn, naar Denemarken vliegen en de (klein)kinderen achterna lopen. Ook nog zingen in allerlei koren en vrijwilligerswerk doen. Ze vinden ons kanjers. Dat is toch leuk om te horen, nietwaar.
Die sneeuwbal is mooi, ik kende hem niet. Zal toch eens kijken in het tuincentrum. Wel leuk om in de tuin te hebben.
Henny, wij hebben geen Wibra, maar in Mijdrecht zit er wel een. Heel soms kom ik daar. Ze hebben veel dezelfde artikelen als de Zeeman. Kreeg je een extra tas? Daar zou ik ook niet voor in de rij staan, tassen zat en emmers ook.
Kerstversiering wil ik ook ophangen, net als kerstkaarten schrijven alvast. Ik heb diamond painting kerstkaarten, daar doe ik geen postzegels op,. Die breng ik gewoon rond hier in het dorp, anders moet je daar twee postzegels op plakken. Dat wordt me te duur.
Het is hier zowaar droog geworden, maar er hangt alweer een bui, zie ik. Nou ja, de krant met nog gespeld en de kippensoep gemaakt. Er zat nogal wat plastic rondom de kip, die moet eerst ontdooien. Daarna maak ik kippensoep, is weer eens iets anders dan groente- of tomatensoep met ballen. Of vegetarisch, dat doe ik ook regelmatig.
De klok slaat twaalf, de middag is begonnen. Straks is Max Verstappen aan zet, geloof ik. Dar al zeker naar gekeken worden.
Mensen, een fijn weekend.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 6 Dec 2025 17:41:19 Onderwerp: |
|
|
Concert van Kenington was erg goed, al moet ik wel zeggen dat ik de nieuwe zanger minder vond als degene die is gestopt, die had net een wat rauwer geluid, maargoed je kan niet alles hebben. Het was in elk geval zeer de moeite waard.
Zeker Sibilla heb ik gekeken naar de kwalificatie van de formule 1 vanmiddag in Abu Dhabi, Verstappen staat op pole, heel knap.
Morgen kan hij enkel zijn best doen de race te winnen, de rest ligt in handen van anderen, maar spannend zal het morgen zeker worden.
Ik geloof niet dat ik voor wat voor eten dan ook wakker gemaakt wil worden, enige wat waar vrijwillig voor gewekt wil worden is de formule 1
Eten is een ding wat moet om gezond te blijven,maar dat is het ook wel wat mij betreft en van lang tafelen houd ik ook niet. Het ontbijtje is qua eten mijn hoogtepunt van de dag.
Fijne avond allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 6 Dec 2025 23:51:44 Onderwerp: |
|
|
Max Verstappen is een fenomeen. Ik begrijp je passie voor de F1 wel, Dagmar.
Voedsel, voeding, maaltijden, zijn voor mij drie verschillende begrippen. Voedsel heb je nodig om jezelf in stand te houden, voeding om fysiek gezond te blijven maar dat doe je met maaltijden die meer inhouden dan het naar binnen tanken van brandstof en voldoende nutriënten, zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen, omdat gezondheid meer inhoudt dan je fysieke gesteldheid in stand houden.
Eten koken doe ik zowat vanaf mijn twintigste maar toen ik jaren geleden wegens tijdgebrek in hoog tempo een maaltijd wegwerkte, terwijl ik me ook ontzettend boos ergens over maakte realiseerde ik me pas echt dat voeding meer inhoudt dan de inname van een optelsom aan voedingsmiddelen. Ik was kort daarna zeker een etmaal doodziek, misselijk, darmkrampen, algehele malaise. Ik kan je verzekeren dat ik echt niets verkeerds gegeten had, niets dat bedorven kon zijn. Vanaf toen nam ik me voor om de tijd te nemen voor mijn maaltijden, ze met nog meer zorg te bereiden om ze zo lekker mogelijk te maken en er echt van te genieten, zowel van ontbijt, lunch als avondeten.
Dat geldt voor mij en als het even niet anders kan werk ik weleens iets snel naar binnen maar ik streef er zeker wel naar om aandacht voor mijn maaltijden te hebben en als het zo uitkomt er een sociaal gebeuren van te maken.
Ik heb zo goed als mijn hele carriere in de zorgsector gewerkt, gebruik gemaakt van de bedrijfskantine, meegegeten met groepen psychiatrische patienten, met hen gekookt. Niet altijd een onverdeeld genoegen, vanwege de borden met eten die me soms langs de oren vlogen, de toetjes die van mijn etensblad gejat werden, de onregelmatige werktijden waardoor of tweemaal of heelemaal geen warm eten, etc. Maar goed, ik ben er meestal wel vrij goed in geslaagd om die maaltijden in rust te laten verlopen en dat heeft absoluut een gunstig effect op de gezondheid. De laatste decennia was ik gezegend met regelmatige werktijden en aangewezen op meeneemlunches. Liefst toch maar drie 'gangen' met soep, dan brood of iets met rijst of pasta en een salade, en een toetje. Een halfuur is dan wat aan de krappe kant maar het leukste vond ik om uit te wisselen met gelijkaardige collega's door van elkaars gerechten te proeven. Dat sociale aspect mis ik nog weleens, hoewel ik met sommige, vooral deze ex-collega's nog wel contact heb, o.a. eetafspraken.
Vergeet rustig dat hele verhaal, Dagmar, als het aan jou niet besteed is. Ik bedoel het niet zozeer persoonlijk maar je triggerde mijn reactie. Ik ben er wel nieuwsgierig naar hoe je ontbijt. Boterham met hagelslag? Gekookt eitje? Engels, met witte bonen, worstjes, toast, kippers, bacon & eggs? Frans, met een sloot koffie met een croissant en jam? Schaaltje yoghurt of muesli? Ik meestal heel simpel met een paar volkoren boterhammen met hartig beleg, soms een gekookt of gebakken eitje. Fruit e.d. doe ik dan wel bij de lunch.
Laatst aangepast door Kees op 7 Dec 2025 20:27:18; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 7 Dec 2025 11:56:08 Onderwerp: |
|
|
Kees: mijn ontbijtje bestaat uit 2 boterhammen met kaas en kruidenthee. , zonder ontbijt is mijn dag niet goed.
Een Engelsontbijt is echt niet aan mij besteed, worstje, roerei en witte bonen, bij het idee word ik al misselijk haha. .
Dat ik niets met eten heb wil niet zeggen dat ik alles naar binnen werk zonder te proeven, zo is het nu ook weer niet. Ik kook simpel maar effectief zal ik maar zeggen. Vlees eet ik weinig, ik geef niet veel om vlees en het meeste vind ik niet lekker, ik moet echt opletten dat ik af en toe vlees eet, dat doe ik door af en toe draadjesvlees te maken, dat vind ik nl. wel erg erg lekker en dat verdeel ik in porties in de vriezer.
Bij uit eten kies ik meestal voor vis (wel lekker) of voor vegetarisch, over het algemeen vind ik vegetarisch eten lekker al ben ik totaal geen vegetarier.
Dus ik eet redelijk gezond (denk ik) om aan mijn dagelijkse behoeften te voldoen en ik vul het aan met vitamine B complex (zenuwstelsel)en vitamine C (ben een roker) en D (ouderdom). Verder gebruik ik mijn hele leven al iedere dag een aantal druppels echinacea (weerstand) en pulmonaria (voor longen omdat ik rook om de schade enigszins te beperken ). Tot nog toe kom ik hier goed mee weg, ik ben zelden ziek en ernstige ziekten zijn me tot nog toe bespaard gebleven, al weet je natuurlijk nooit of dat komt door hoe ik leef of dat het aanleg is en of de ellende nog gaat komen bij het ouder worden.
Henny: ik kan de link niet lezen helaas.
Veel plezier in de sauna vandaag, is dacht ik qua gezondheid ook heel goed voor een mens.
Wel leuk al die puzzels van eigen hand Henny, ga hem zo gelijk maken.
Ach ieder mens moet vooral leven volgens eigen inzichten, wat voor de 1 wel werkt zal dat voor een ander niet doen.
Fijne zondag iedereen ongeacht wat iedereen gaat doen of eet.  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 7 Dec 2025 16:44:35 Onderwerp: |
|
|
( Bijna ) Goedenavond .
@ Henny
En al druk gehad met de kerstversieringen ?
Mooie puzzel foto .
@ Sibilla
Leuk dat jullie dochters jullie hebben verwend met Sinterklaas lekkernijen en een gedicht .Fijn toch als je kinderen zeggen dat jullie kanjers zijn.
Lekker kippensoep , staat hier regelmatig op het menu .
@ Kees en Dagmar
Met plezier heb ik jullie praatje over het eten gelezen .
En inderdaad Dagmar ieder mens moet vooral leven volgens eigen inzichten.
@ Dagmar
Werkt het verlies van Max Verstappen erg op je humeur ? Over drie maanden kan hij weer aan een nieuwe poging beginnen .
@ Joke
Geniet je van de zondagrust ?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Er is iemand geweest die vond dat Maigret wel wat warmte kon gebruiken 😀😳
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 7 Dec 2025 21:38:56 Onderwerp: |
|
|
stiekem hoop ik zo'n ervaring in een sterrenrestaurant eens mee te mogen maken maar om daar nou mijn halve AOW voor mee te moeten nemen... Er zijn overigens mensen met een laag inkomen die het hele jaar door erg zuinig leven om eens of tweemaal per jaar in een sterrenrestaurant te kunnen eten, las ik ooit in de Vrekkenkrant. Het moet datn toch wel de moeite waard zij en dat geloof ik ook wel maar of het zover zal komen zonder dat ik de opostcodeloterij win betwijfel ik. Voorlopig vind ik er voldoening in om zelf leuke dingen te koken en van de gewone pot met zorg iets lekkers te maken met ingredienten van goede kwaliteit en net dat beetje extra door er een lekker sausje bij te maken, zelf dus, en bijv. een sjalotje te gebruiken om een gerecht met nauwelijks extra moeite net iets meer mee te geven. Als ik uit eten ga dan vind ik het wel leuk om iets te kiezen wat ik thuis niet zo gauw maak, bijvoorbeeld een lekker visje. Als desser had ik laatst Eton Mess, beetje trendy misschien, maar best lekker en zal ik thuis ook niet zo gauw maken.
Je eetpatroon lijkt me zeker niet ongezond, Dagmar. Je ontbijt is net zo sober als dat van mij en ik ga eigenlijk ook nooit de deur uit met een lege maag. Maar toen ik op de asielboot in Huizen, waar goed gekookt werd, werkte kon ik aan boord meteen aanschuiven voor nog eens een ontbijt. Wat roerei, een lekker broodje en een schaaltje yoghurt ging er allemaal wel in, waar ik de hele ochtend dan wel mee vooruit kon. Thuis had ik tevoren dan maar één boterham gegeten ipv 2, dat dan weer wel. Ik had verwacht dat je wat soberder zou eten maar dat valt nog wel mee. Vlees heb je op de keper beschouwd niet nodig maar draadjesvlees en varianten, zoals hachee en goulash (en natuurlijk rendang! ) vind ik ook lekker, niet moeilijk te maken en wat je niet eet gaat gewoon de vriezer in, waardoor je een aantal dagen gauw klaar bent.
Supplementen gebruik ik ook. Er wordt door de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en zelfs wettelijk verplicht op de verpakkingen altijd op gewezen dat ze niet nodig zijn bij een evenwichtig voedingspatroon. Daar ben ik het maar zeer ten dele mee eens. Mensen met een donkere huid, bedekkende kleding, kleine kinderen, zwangeren, ouderen wordt aangeraden om met name vit. D extra te nemen, baby's vit. K en er zijn heel veel mensen die ondanks de adviezen niet dat ideale voedingspatroon volgen. Dan heb je het al gauw over een meerderheid van de bevolking. Daarnaast vraag ik me af of de berekeningen allemaal wel kloppen. De mens is een van de weinige zoogdieren die zelf geen vitamine C aan kunnen maken. Hoeveel moet je dan wel binnen zien te krijgen met je voeding? Met de aanbevolen 50 mg kun je nog net scheurbuik voorkomen. Hetzelfde geldt voor vezels. Aangeraden door het VC wordt volkorenbrood maar voor voldoende vezels moet je per etmaal anderhalf tot twee hele broden wegwerken, dus dat doet niemand. Vezels uit fruit en vooral groente zijn veel effectiever.
Ondanks dat ik graag kook en van lekker eten hou, gebeurt het ook mij vaker dan ik zou willen dat ik buiten de lijntjes van het Voedingscentrum kleur. Daarom gebruik ik ook wat supplementen. Vroeger zelfs vrij veel, conform de orthomoleculaire leer, waar ik door overdosering van B6 een neuropathie aan beide voeten heb opgelopen. Ik had me natuurlijk veel beter moeten informeren... Ik gebruik ze nog wel maar in veel lagere doseringen. Vit. C, D en K en een laaggedoseerde B-complex en magnesium-calcium-zink. Bij een antiobioticakuur gebruik ik altijd probiotica om mijn darmflora op gang te houden. Per etmaal gebruik ik 1 a 2 gram vit. C. Ik denk daarmee jarenlang griep en verkoudheid voorkomen te hebben, hoewel dat natuurlijk geen spoor van een bewijs is. Bij Covid heb ik me overigens wel laten vaccineren, onlangs nog een herhaalprik. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|