|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 772 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 15 Jan 2026 13:04:54 Onderwerp: |
|
|
We zijn al ontzettend afhankelijk van de VS op defensiegebied. De F32 jagers worden zo goed als bestuurd door de VS, waardoor ze bijvoorbeled nooit tegen de VS ingezet kunnen worden. Zo goed als alle overheidssoftware draait op Microsoft en erger, data staan op Amerikaanse servers, al staan die deels op NL grondgebied en nu ook nog de uiterst privacy-gevoelige DigId zomaar overgenomen door een Amerikaans bedrijf? Dat is toch de goden verzoeken? Welk weldenkend mens doet dat nou?
Met je eens dat Trump een eq van 0,0 heeft, waarbij narcisme de overhand heeft. Vance zit naar mijn gevoel meer aan de psychopathische kant. Ik denk dat hij een behoorlijk zwakke persoonlijkheid is die hij op alle mogelijke manieren probeert te compenseren. Maar er zijn vast grondiger analyses van de persoonlijkheid van beide heren gemaakt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 15 Jan 2026 13:04:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 17 Jan 2026 07:41:28 Onderwerp: |
|
|
We zitten in een ongehoord lastig parket, maar Rob de Wijk meent dat we toch echt een vuist kunnen maken tegen Trump waar hij niet van terug zal hebben. Ik ben hier niet sarcastisch want beluister al jaren zijn podcast 4-5 maal in de week en hij heeft in zijn analyses nog nooit een steek laten vallen voor zover ik dat kon nagaan. Ik gooi zijn laatste column in Trouw erin en onthoud me verder van een oordeel over zijn stellingname:
| Citaat: | Ik hoor voortdurend de mantra dat ‘we niet zonder Amerika kunnen’. Onzin. Het is een kwestie van willen.
De Amerikaanse troepen zijn eenvoudig door Europese te vervangen. Franse en Britse kernwapens kunnen de nucleaire taak van de Amerikanen overnemen. Met behulp van het Oekraïense Delta-systeem gekoppeld aan Europese satellietsystemen kunnen we ook zelf grote militaire operaties uitvoeren. Geavanceerde langeafstandswapens kunnen we inmiddels samen met Oekraïne ontwikkelen. Het EU-programma ReArm Europe komt op stoom. Over een paar jaar zijn de belangrijkste gaten in de Europese defensie gedicht.
Rampzalige gevolgen voor machtspositie
Als Amerika uit de Navo wordt gegooid is de schade voor de Amerikaanse machtspositie in de wereld rampzalig. De luchtmachtbasis Ramstein en het hoofdkwartier Stuttgart zijn bijvoorbeeld essentieel voor de Amerikaanse operaties in Afrika en het Midden-Oosten. Vanuit Ramstein worden drones over de hele wereld aangestuurd. Bovendien is het terughalen en herhuisvesten van Amerikaanse troepen – 80.000 tot 100.000 soldaten met hun familie – en de ontmanteling van bases zelfs voor de Amerikanen onbetaalbaar.
Als Groenland is ingepikt en Trump verder gaat, bijvoorbeeld door zijn pijlen op het militair mogelijk nog relevantere Noorse Spitsbergen te richten, dan moeten we Amerika economisch raken.
De ‘nucleaire optie’ die de EU kan toepassen is het anti-dwanginstrument waarmee Amerika de toegang tot de Europese geïntegreerde markt geheel of gedeeltelijk kan worden ontzegd. Minder schadelijk zijn gerichte sancties, hoge importheffingen voor Amerikaanse producten, inreisverboden voor Amerikaanse politici en industriële leiders, het sterk verminderen van dollartransacties, ‘buy European’- wetgeving, het aanpakken van de Amerikaanse techbedrijven door middel van de Digital Services Act en de Digital Market Act en het snel minder afhankelijk worden van Amerikaanse LNG. De lijst is eindeloos.
Brussel aan zet
Trump roept voortdurend dat hij ‘de kaarten in handen heeft’. Maar in zijn zelfoverschatting gaat hij voorbij aan de macht van Europa, beter gezegd de EU. Mits Europese landen zich van hun macht bewust worden en die willen gebruiken. Militair worden al stappen gezet in antwoord op de Russische dreiging. Economisch kan Europa met een mond spreken als om handelspolitiek gaat. Want dan is Brussel aan zet.
Jean Claude Juncker, afkomstig uit het nietige Luxemburg, wist in 2018 als voorzitter van de Europese Commissie Trump in zijn hok te schoppen toen deze heffingen op Europese auto’s afkondigde.
Europese leiders moeten Junckers taal van de macht gaan spreken. Geen ‘deals’ sluiten, want dat is voor Trump een eufemisme voor capitulatie. Dus niet onderhandelen, maar nee zeggen tegen Amerikaans landjepik en Trump duidelijk maken welke prijs hij voor zijn agressie moet betalen. Zelf betalen we voor het onder druk zetten een hoge prijs, maar als we Trump zijn zin geven betalen we uiteindelijk een nog hogere prijs.
|
https://www.trouw.nl/opinie/gooi-de-verenigde-staten-uit-de-navo~b32aa854/
Geen sympathieke figuur overigens die Rob de Wijk in Boekestijn en de Wijk al begaat hij geen grote missers komt hij toch steeds naar voren als een onaangenaam persoon die keer op keer zijn gespreksgenoot/genoten de loef moet proberen af te steken, steeds weer aankomend met: ja maar dat zei ik toen en toen al, dat schreef ik toen en toen al in mijn boek, dat voorspelde ik daar en daar toch al? Of wanneer iemand met een vette knipoog op een paradox wijst inbreekt met: ja maar dat kan ik heel goed uitleggen, hier is helemaal geen sprake van een tegenstelling want zus en zo...
Vermoeiende figuur in dat opzicht
Net de laatste podcast beluisterd, enkele parafrases:
Poetin brengt op de staats tv ten gehore dat Oekraïne op het punt staat te vallen (volkomen onzin); Lavrov laat weten dat de vredesvoorstellen nergens op slaan want Rusland wil veel meer dan de gebieden die daarin worden genoemd; Trump tenslotte heeft gister of eergister laten weten dat er elk moment een vredesovereenkomst kan worden getekend maar dat alleen Zelenski daartoe het obstakel vormt.
Fijn weekend mensen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 17 Jan 2026 13:31:41 Onderwerp: |
|
|
Rob de Wijk is inderdaad onsympathiek. Dus ik ga later je artikel lezen.
Over Trump en zijn immigratiepolitie ICE heb ik gisteren tijdens Nieuwsuur een analyse gehoord van een mevrouw die die politie al jaren bestudeerd. Toen gisteren nl de beelden in onze huiskamer binnenkwamen rollen van wat in Minnesota nu gebeurd, zei ik heel verdrietig tegen mijn man: "het lijkt potverdorie wel de Kux klux klan in een nieuw jasje en betaald en gesteund door de overheid. Wat gebeurt daar in hemelsnaam en waarom grijpt niemand in"?
Zij vertelde dat vanaf 2003 meer en meer geld in deze beweging is gestopt en volgend jaar ongekende hoeveelheid geld naar deze groep toegaat.
Ze houden zich aan god noch gebod en doen dingen die absoluut niet mogen volgens de wet. De opleiding is kort en officieel volgens de wet mogen ze alleen op echte verdenking van dat iemand illegaal is iemand aanhouden en vragen om zijn papieren. De politie mag echt niet mensen uit de auto sleuren, dood schieten, uit hun huizen halen etc etc. De schrijnende beelden die je nu ziet, laat staan op mensen schieten!
De gezichtsbedekking die ze dragen zei de vrouw, doet denken aan aan de
Kuk Kluk Klan (toen zat ik natuurlijk helemaal op het puntje van mijn stoel).
Wat je dus ziet, vertelde ze, dat vanaf 2003! al enorm veel geld naar deze politie gaat en dat hun groei enorm is. Ze gaf aan dat deze beweging een hele nare politie beweging is, waarvan de mensen tijdens de korte opleiding van 8 weken of zo (geen aandacht krijgen voor de-escalatie theorie en praktijk!) leren dat ze naar eigen goed dunken kunnen handelen (het is haar gelukt om via via studie materiaal te pakken te krijgen van de opleiding) Dat ze altijd door justitie de hand boven het hoofd weten te houden krijgen ze letterlijk geleerd!.
Er zijn echt wel meer incidenten geweest vertelde ze, maar haar onderzoek naar al die incidenten wees uit dat er nul bij de rechter is geweest voor verantwoording. Ik kreeg al de griebes van die mannen maar nu met dit verhaal helemaal.
Onbegrijpelijk dat de republikeinen toelaten dat hun land zo wordt afgebroken. Volgend jaar gaan er nog meer enorme hoeveelheid miljarden naar deze politie en dat wordt dus een staat binnen de staat (mijn conclusie niet die van haar) en die hebben ongekend veel macht, geen moraal en hebben het vooral gericht op alles dat "tegen hen lijkt te zijn", en met name alles dat gekleurd etc is. Die mensen zijn hun leven niet meer zeker ook al hebben ze de juiste papieren.
Toen ik dat zag en hoorde is mijn hoop dat VS over paar jaar nog een democratie is vervlogen. Ik zou nog een veel dieper onderzoek willen naar deze groep. en dat met name om te kijken of er inderdaad ex Kuk Kluk Klan mensen en anderen aan de oorsprong zitten. Trump is gewoon een pion volgens mij die ze gebruiken omdat hij het goed doet bij velen en stemmen wist te trekken. Ik denk dat hier veel meer achter zit en veel dieper gaat. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 17 Jan 2026 20:55:47 Onderwerp: |
|
|
Ik volg lang niet alles van de Wijk, Boekestijn en ook niet het duo maar ik heb de afgelopen jaren genoeg gehoord om de conclusie te trekken dat de Wijks analyses doorgaans zeer raak zijn. Nu weer 10% importheffigen omdat een aantal Europese landen het waagt om militairen op Groenland te stationeren en 25% als het Trump niet zal bevallen. Ik zou er meteen 20% van maken op Amerikaanse import als reactie en 50% als hij die 25% doorzet. Een dergelijk 'beleid' schaadt vooral de gewone, hardwerkende Amerikaan, diedan mogelijk eens tot inkeer komt oer zijn stemgedrag. Heeft die hufter nou nog niks geleerd? Dan kan hij het krijgen en het rambam erij. Niet dat ik daar nog enige hoop op heb maar het doet misschien toch wat meer republikeinen achter de oren krabben dan er weer eens in mee te gaan. Niet toegeven, lik op stuk geven en leg hem inderdaad maar voor dat als hij de NAVO niet interessant vindt dat hij zich dan maar volledig moet terugtrekken uit Europa. Het één of het ander maar geen halfslachtig beleid meer waarbij hij uiteindelijk steeds aan het langste eind trekt, zoals tot nu toe. Straks is inderdaad Spitsbergen aan de beurt, na Colombia, Cuba en dan de Filippijnen en ga zo maar door.
Wat er binnenslands in de VS geflikt wordt zijn pure SA-praktijken. Ik noem die sadisten van de ICE geen politie, want dat zijn ze absoluut niet. Het zijn knokploegen die iedereen met een niet Arisch uiterlijk molesteren en arresteren en als daarbij doden vallen dan is het eigen schuld want dan hadden ze daar maar niet moeten zijn. Het dondert niet eens mee of het gaat om Amerikaanse staatsburgers. Het gaat om intimidatie, de absolute macht en de afbraak van de democratie. En dan een grote mond opentrekken over wat er in Iran gebeurt? Daar zit Trump niet zo gek ver meer van af.
Laatst aangepast door Kees op 18 Jan 2026 15:20:48; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 18 Jan 2026 08:54:53 Onderwerp: |
|
|
https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-en-de-wijk/10592240/oorlog-met-amerika
| Citaat: | Nu Europa troepen stuurt naar Groenland dat door Trump met annexatie wordt bedreigd, zijn we in een nieuwe en onbekende wereld beland. Wat kunnen we doen en hoe kan dit aflopen? Te gast: HCSS-onderzoeksdirecteur Tim Sweijs.
|
Duizelingwekkende podcastaflevering
Voor mij de kernvraag: weten de Europese regeringsleiders en hun informanten nog waar het Trump/Vance om gaat, welk spel er gespeeld wordt? Lopen we in de val wanneer we nu niet op de knieën gaan voor Trump die misschien alleen naar een excuus zoekt om zijn hulp aan Oekraïne en dus aan ons volledig stop te zetten? En als dat precies zijn bedoeling zou zijn, hoe zouden we dan verder moeten gaan...
Gunstige berichten in de Amerikaanse kranten over de grote weerstand vanuit de republikeinen zelf een zo niet militaire dan toch economische oorlog tegen Europa te beginnen want Poetin en Xi lachen in hun vuistje. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 18 Jan 2026 15:40:43 Onderwerp: |
|
|
De podcast beluisterd, Klaas. Die bevestigt hoe ik erover denk. Europa moet zich niet gedragen als een schoothondje. Individuele staten doen er goed aan zich als gelijkwaardige gesprekspartner te gedragen, bijvoorbeeld Denemarken dat de VS-ambassadeur op het matje had moeten roepen ipv een delegatie naar Trump te sturen. Maak hem maar duidelijk dat Denemarken gesteund wordt door zo goed als geheel Europa en merk terzijde op dat de VS misschien wel net zo afhankelijk is van Europa als Europa van de VS. Macron geeft wat mij betreft het goede voorbeeld.
Wat de radio-uitzending/podcast van beide heren, de Wijk en Boekestijn betreft hebben de uitgenodigde gasten een meerwaarde; anders zou ik het na een keer of vijf wel gezien hebben. Aan Boekestijn hebben die gasten een goeie maar ze moeten wel bestand zijn tegen het cynisme van de Wijk. Ik zou overigens liever met Boekestijn een biertje drinken, eerlijk gezegd.
Om te benadrukken met wat voor een gewetenloos fascistisch regime we te maken hebben wil ik bijgaand voorbeeld even vastgelegd hebben voor het nageslacht:Videoanalyse van de ICE-schietpartij werpt licht op de omstreden momenten.
Een YT video waarin duidelijk wordt gemaakt dat ICE boven de wet staat:
[youtube]https://youtube.com/shorts/KOtIakeYKBE?si=z9g3RKGKfLdyMtqr[/youtube]
[youtube]https://youtube.com/shorts/KOtIakeYKBE?si=vsL3m2e2At1wBKqY[/youtube] |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|