Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 828 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 24 Jan 2026 12:24:23 Onderwerp: DigId en andere data wel veilig? |
|
|
Iedereen die het nieuws een beetje gevolgd heeft weet van de discussie over de verkoop van het identificatiesysteem DigId. Het wordt door veel overheidsinstanties zoals de Belastingdienst maar ook door ziekenhuizen, huisartsenlaboratorium, UWV, zorgverzekeraars, banken (iets afwijkend verhaal maar voor de volledigheid) en ook een aantal Europese services gebruikt voor toegang tot je eigen gegevens.
De beroering die nu is ontstaan komt door de verkoop van de beheerder aan een Amerikaans bedrijf. Daardoor gaan die beheerde gegevens onder de Amerikaanse wetgeving vallen, waarbij de overheid, in dit geval de Amerikaanse, zonder meer toegang hebben tot jouw en mijn vertrouwelijke gegevens. Dat is nu al het geval met alle data die op servers draaien die in Amerikaanse handen zijn, ongacht waar die servers fysiek gehuisvest zijn en dat zou best wel in Nederland kunnen zijn. Je e-mail, je foto's, WhatsApp berichtenuitwisseling, Google zoekgedrag, alles wat je verwerkt met Microsoft producten zoals MS Office en wie weet wat nog meer, kan allemaal al zichtbaar zijn voor de Amerikaanse overheid, die steeds meer Gestapo-eigenschappen vertoont. De Gestapo zou zijn vingers aflikken als die over de huidige controlemogelijkheden zou beschikken.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat mijn persoonlijke gegevens op zich zo interessant zijn maar het wordt langzamerhand wel heel makkelijk om een profiel van mij samen te stellen dat voor de commerciele sector erg interessant is, bijvoorbeeld risico-inventarisatie voor (ziektekosten)verzekeringen maar ook of ik de VS nog wel in mag reizen vanwege mijn lidmaatschap van een politieke partij of, heel dom maar zeker reeel, of ik wel genoeg geld mee kan brengen om aan de Amerikaanse economie bij te dragen. Voor zover ik weet zijn Nederlandse ziektekostenverzekeraars nog wel in Nederlandse maar wel particuliere handen. Wat zou er, terzijde, toch in hemelsnaam mis zijn met een collectieve ziektekostenregeling voor iedereen? Maar wat als de aandeelhouders van bijvoorbeeld Achmea verkoop aan buitenandse investeerders wel een goed idee vinden? Precies zoals de energie- en OV-bedrijven voor een koopje verkwanseld zijn, zou me het niet verbazen als dat tot de mogelijkheden behoort. En dan heb ik het nog niet eens over de controle die al dan niet vreemde mogendheden over hele bevolkingsgroepen beschikken als er geen paal en perk aan gesteld wordt.
Natuurlijk, alweer, is het niet te doen als ieder afzonderlijk Europees land maatregelen treft om de integriteit en de privacy van zijn burgers te beschermen. Maar we moeten heel dringend eens stoppen met ons over te leveren aan marktpartijen die maar één doel hebben en dat is zoveel mogelijk geld verdienen en daarvoor alles aan hun laars lappen wat dat in de weg staat. We zijn de afgelopen 20, 30 jaar al veel te ver die kant opgegaan. De overheid, de politiek moet dat heel dringend tegengaan om nog meer afbraak van onze privacy en onze persoonlijke integriteit te voorkomen. Zorg in Europees verband voor regelingen die waarborgen waar we zo gehecht aan zijn. Het zijn nu de VS die digitaal onze dienst zo goed als uitmaken maar China staat klaar om het van ze over te nemen, is daar al druk mee bezig, en vlak ook India als opkomende IT-macht niet uit. Welke belangen dienen ze? Ik vertrouw dan liever op onze Europese bondgenoten waar het vertrouwelijke informatie betreft, zowel in de persoonlijke levenssfeer als economisch.
Ik hoop dat de politiek hier een stokje voor steekt en ook eens wat ruimer kijkt naar de bescherming van onze privacy en autonomie. Dat geldt voor binnenlandse investeerders maar het openstaan van de markt voor buitenlandse graaiers maakt het in mijn ogen al helemaal niet veiliger.
Zeer lezenswaardig is het boek 'Voorbereid' van advocaat en rechter-plaatsvervanger Ot van Daalen: 'Ik hoop dat we nu beseffen dat volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse spullen geen optie is’
Artikel NRC: De overname van het bedrijf dat DigiD regelt is symbool geworden voor het gebrek aan digitale soevereiniteit van Nederland |
|