|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
sibilla80

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 16:49:17 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Hallootjes hier.
Het is hier druilerig, maar wel een goede temperatuur. Bij jou sneeuwt het weer, Greet, ik zie het op de foto's. En ik hoorde het op de tv gisterenvond, toen werd het al aangekondigd. Je zit dan ook aardig noordelijk van ons, dat scheelt een slok op een borrel.
Kees, je bent een echte kokkereller, dat merk ik wel. Belgische hutspot, niet eerder gegeten. Ik zie dat dit toch wel iets anders is dan Hollandse, hoewel je die ook lekkerder kunt maken, pittiger ook. Als MJ hem goed vond, is het zeker de moeite en jouw inspanningen waard geweest.
Spekkoek kun je bij ons idd bij de bakker en de kippenboer kopen. En soms zelfs bij de slager. Branchevervaging? Mmm, misschien. Maar ze maken het zelf, dus dat zit wel goed dan, lijkt me.
Henny, je puzzel van de bezems maak ik straks, na het eten. Want ik heb vandaag een rijstschotel gemaakt. Iets van kip met verse groente en een oosterse kerriesaus er overheen. Heet ruikt goed, ik doe er ook altijd een uitje, knoflook en een stukje gember door. En wat verse tijm.
Anky, een oud huis heeft ook altijd iets nostalgisch. Daar past een moderne keuken niet in. De onze is van 1980, ook al gedateerd, vinden mijn kinderen. Maar hij bevalt ons nog steeds prima, we houden het zo. Ons huis is van 1967. Wij hebben wel centrale verwarming, maar begonnen met oliestook. Later werd dat een gaskachel. Wij hadden in 1967 nog gen gas hier en ik wilde geen butagas, dat gedoe met flessen, daar had ik geen zin in. Ben ook meteen electrisch gana koken, geen gezeur met lege gasflessen.
Joke, je zonnescherm, moest je dat zelf schoonmaken? Dat zal me een klus zijn geweest. Het is nu weer prachtig schoon, begrijp ik. Daar heb je van de zomer vast plezier van. Wat een gedoe zeg, tot juni in de zooi zitten. Maar ja, ze hebben er veel te doen natuurlijk.
Een tapijtreiniger kun je bij ons ook huren, bij de Karwei. Maar wij brachten ons tapijt gewoon naar de stomerij. Ik weet niet meer wat het kostte, maar het kwam wel gereinigd weer terug en zag er als nieuw uit. We hebben alleen een tapijt onder de salontafel bij de bank. We kochten dit in 2001 in Turkije. Ja,ja, jullie lezen het goed. We waren daar met een excursie mee, samen met mijn schoonzus en zwager. Kwamen we natuurlijk ook in zo'n tapijtfabriek, waar ze die dingen maken. Prachtig allemaal, wij kochten er dus een. Die kwam nog voor de kerst.
Overigens doe ik zelf veel met schoonmaakazijn. Dat werkt prima. Het is waar, veel middelen zijn op basis van chloor of schoonmaakazijn in de handel. Ze voegen er iets aan toe en verkopen het dan voor duurder. Maar gewone huismiddeltjes werken ook prima.
Vanmiddag aten ze aan de overkant rijst met sperzieboontjes en een soort hachee. Ik heb er ook wat van genomen om te proberen. Het was best lekker, alleen was de hachee iets te sterk gekruid met peper. Daar kwam natuurlijk ook commentaar op. Tja, niet iedereen houdt van 'te'.
Mensen, eet smakelijk en tot morgen.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 28 Jan 2026 16:49:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 18:20:13 Onderwerp: |
|
|
Het was vandaag niet zo koud als gisteren, minder wind. Dat scheelt bijna een jas...😆
Kees, we houden wel warm hoor, ook al vriest het wat langer.
De woonkamer heeft wel dubbelglas (voorzetramen) en de keuken ook.
Met de gaskachel is het heel snel warm in de kamer. In de keuken hebben we een electrisch kacheltje.
De slaapkamer, ja dat is net een ijskelder..maar we hebben extra warme dekbedden.
Het duurt even voor het warm is in bed, maar dan blijven we het de hele nacht warm houden, ook al vriest het 10 ° .
Alleen als je een sanitaire boodschap hebt is het even koud.. maar dan blijft het bed warm.
Ach, we zijn het gewend en het vriest niet zo dikwijls 10°. 😉
Henny, ik ga straks de puzzel maken!
Leuk die bezems!
Nog een fijne avond allemaal. _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 10:09:15 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen .
De weersomstandigheden hier houden mij nog steeds binnenshuis .
En ach ja , wat doe je dan ? Dan kijk ik foto's terug die ik zo door de jaren heen heb gemaakt , zo ook de hier bij gevoegde foto . Het tafereeltje heb ik zelf in elkaar gezet .
IK wens jullie een fijne dag .
Ik zag twee beren broodjes smeren
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 10:12:23 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal
Het is hier weer een witte wereld, maar de straten, stoepen, grasvelden. Zeg maar de grond is wel sneeuwvrij. Het begint ook al te dooien.
Terug over het stomen.
Sibille, een kleed gaat bij een stomerij in een groot machine en wordt behandeld met chemicalien.
Dit is een voorbeeld van een kleine stoommachine in een stomerij. En uileg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stomerij
Niet te vergelijken waar kees en ik het over hebben,
Hoeft ook niet. Ik heb al lang geen stoomapparaat meer. Dat was een profecionele en die is mee overgegaan naar het bedrijf waar ik mijn zaak over aan deed toen ik stopte.
Mijn tapijtreiniger en daar heb ik wel spijt van dan ik hem niet meer heb. Het was wel gemakkelijk met ook vlekken in de kussens van de meubels. Zeker toen wij nog twee herdershonden en vier katten hadden.
Menigeen wist mij toen ook wel te vinden na lekkages en zo.
Toen had ik zelf ook wel linoleum overal in huis, in verband met de dieren. alleen bij enkele slaapkamers niet.
Nu overal in huis laminaatvloer en geen dieren meer.
Anky, jullie houden het wel warm.
Verder nog niks te vertellen.

Laatst aangepast door Henny op 29 Jan 2026 10:30:19; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 830 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 29 Jan 2026 10:20:46 Onderwerp: |
|
|
Hier is het nogal wit vanmorgen, even gauw vanuit het badkamerraampje:
Vandaag gaan we ons laten verrassen met Indonesisch eten. Ik kook graag zelf maar op Nextdoor, de buurtapp, zag ik l een poosje heel lekkere gerechten voorbijkomen van een Indonesische mevrouw die de taal aan het leren is. Koken is haar passie en ze wil haar buurtgenoten daarvan mee laten profiteren. Natuurlijk niet voor niets maar wat ze rekent is heel redelijk en vandaag wordt het rendang met boontjes en nasi goreng. Precies wat ik erg lekker vind. Ik moet het wel ophalen maar het is een minuutje of tien hier vandaan, dus ik hoop dat het te doen is qua sneeuw.
Laatst aangepast door Kees op 29 Jan 2026 11:32:47; in totaal 2 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 10:32:41 Onderwerp: |
|
|
Kees hier is het al aardig weg.
Greet, wat een leuke beertjes. Echt heel gezellig  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 11:26:20 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal,
Greet ja voor jou nog geen doen om naar buiten te gaan
en wat creatief gemaakt leuk met die twee beren broodje smeren.
Kees bij jou ook gesneeuwd en wat een goed idee van die Indonesische mevrouw en een gerecht wat je lekker vind zou zeggen geniet ervan.
Vanmorgen heeft het hier ook gesneeuwd lopend naar de kapster geweest'.
en er ligt nu niet zoveel sneeuw als de vorige keer wel wat foto's gemaakt op de terug weg.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 12:39:51 Onderwerp: |
|
|
Mooie sneeuwfoto's Joke, hier ligt ook sneeuw, ziet er prachtig uit.
Greet zal al wel genoeg hebben van de sneeuw denk ik als je zolang binnen moet blijven of geniet je er nog wel van Greet?
Iedereen in de ban van de stoomcleaner en de ervaring er mee. Ik heb niet zo'n ding en wil er ook geen 1 hebben. Ik ben niet zo van de apparaten, nemen allemaal rumite in beslag voor die paar keer dat je ze gebruikt.
Net even boodschappen gedaan lopend door de sneeuw en vanmiddag even naar de bibliotheek, ik blijf een bibliotheek leuk vinden om rond te dwalen en te zoeken naar boeken.
Vriendlief is afgereisd naar India voor een vakantie en komt vanmiddag aan, het is daar 30 graden, wat een verschil met hier.
Fijne dag allemaal.
Laatst aangepast door Dagmar57 op 29 Jan 2026 12:42:53; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 12:41:22 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Goeiemorgen, het is hier weer een witte wereld. Hoewel het nu behoorlijk dooit en het is niet echt koud. Maar ja, het zag er vanmorgen net zo uit als bij jou Kees. Alles wit wat de klok slaat.
Chinees eten, erg lekker, houden wij ook wel van. ik heb gisteren kip/kerrie met rijst gekookt en met Indonesische groenten. ook erg lekker.
Anky, ik nap jullie wel hoor, wat betreft de slaapkamer. Wij hebben wel altijd het raam open, ook als het vriest. En de verwarming uit. Onder je dekbed wordt je vanzelf warm, geen probleem. vroeger stonden de bloemen op de ramen, dat was pas winter. Je hebt idd voorzetramen en dubbelglas. Dat scheelt een stuk in de stookkosten, neem ik aan.
Greet, ook bij jou is het ene witte bedoening, zie ik, net als overal in ons land.
De bezempuzzel heb ik zojuist gemaakt, leuk en makkelijk.
Henny, ja ik snap dat je het nog over het stomen hebt. Voor ons is dat geen item meer, ons kleed is schoon genoeg. Toen je nog dieren had (wij ook trouwens) en vaste vloerbedekking, lag dat anders, ook voor ons. Wij hebben ook wel eens zo'n stoomapparaat gehuurd bij de Karwei. Wel makkelijk voor grote oppervlaken.
Greet, wat grappig, die beertjes.
Verder niet veel te melden.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 13:28:18 Onderwerp: |
|
|
@ Dagmar
Nee ik geniet niet meer van dit weer . Vries weer vind ik niet zo erg als de zon er ook bij zou zijn , maar de zon hebben we hier al meer dan een week niet gezien . De wind heeft er wel iedere dag zin in en die maakt het zo ijzig koud het is hier nu 0 gr en gevoelstemperatuur van - 7 gr.
@ Sibilla
Met die witte bedoening zitten wij al langere tijd , de sneeuw die begin januari was gevallen was nog niet eens allemaal verdwenen toen de volgende lading al weer kwam , |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 830 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 29 Jan 2026 23:08:01 Onderwerp: |
|
|
Op zich hoeft de winter niet zo voor mij, al is het alleen al vanwege de stookkosten. Maar dan inderdaad liever een paar graden vorst en een heldere lucht met zon dan dat kwakkel gedoe met al die natte kledder, en dat vocht moet je tenslotte ook je huis uit stoken.
Hutspot was oorspronkelijk geen stamppot maar een 'husselpot' waarin verwerkt werd wat voorhanden was. De aardappel was tijdens het ontzet van Leiden nog niet in beeld maar pastinaken maakten hoogstwaarschijnlijk wel deel uit van de ingrediënten van dat legendarische gerecht. Dan zit je al een stuk dichter bij die Belgische hutspot. Toen ik in mijn jonge jaren mezelf leerde koken maakte ik nogal eens een recept uit een studentenkookboekje 'Eenpits Kookkunst' met wortel, aardappel, ui en knolselderij, wat er ook wel op leek. Ik hou wel van die aardse en kruidige smaken van al die wortelgewassen. De verhoudingen doen er niet zo gek veel toe. Hou je van oranje dan doe je er lekker veel winterwortel in en ik doe er graag een paar tenen knoflook in. Je kunt er draadjesvlees (klapstuk) bij eten maar gerookt spek of rookworst is ook lekker. Vegetariërs zouden ipv vlees rookkaas of peulvruchten kunnen overwegen maar dat heb ik nooit geprobeerd.
De stoomcleaner vind ik vooral in de keuken en de badkamer goed werken, zeker omdat je er de voegen ook goed mee schoon krijgt zonder bleekmiddel. Wij hebben op de bg parket met tapijten erop, op de trap en de overloop stoffen vloerbedekking en op de slaapkamers deels vinyl en een met tapijttegels. Voor op de stofzuiger heb ik een simpel hulpstukje, de 'Dirt Devil', met een ronddraaiende borstel. Dat werkt erg goed om ietwat ingelopen vuil en vooral (dieren)haar los te maken waarop je het in één moeite meezuigt. Die borstel weer haarvrij maken is even een klusje maar ik ben er wel blij mee:
De tapijten en de vloerbedekking verder in huis krijgen af en toe een dieptereiniging met de Bissel cleaner. Die werkt ook prima op autobekleding. Nadeel is dat de bewerkte oppervlakken een poos moeten drogen, dus niet aan te bevelen kort voor een autorit...
Als je huisdieren hebt dan vergt dat het een en ander van je, om te beginnen al gauw de inrichting van je huis. Al zijn ze zindelijk dan hebben ze het benul niet om even naar het toilet te gaan om te kotsen en je loopt ook het risico dat ze zo af en toe poepen en piesen waar je het liever niet hebt en dan krijg je ook de haren en als het even tegenzit vlooien en dergelijk ongedierte nog cadeau. Voeten vegen voordat ze binnenkomen is er natuurlijk ook niet bij... Daarom ben ik wel blij met apparaten waardoor ik niet fysiek op mijn knietjes hoef te schrobben. Het lukt me momenteel fysiek niet eens.
Henny, jij zal het verschil echt wel gemerkt hebben met toen jullie nog honden en katten hadden, al heb je af en toe een logé.
Dagmar, je hebt volkomen gelijk dat die apparaten ruimte innemen. Daar heb ik voor aanschaf ook wel over nagedacht en het is zeker iets dat je moet meenemen bij je overwegingen. Maar ja, Aan de andere kant ben ik ook wel een gadget freak en vaak is dat inherent aan een tamelijk vol huis. :-/
De rendang met boontjes en nasi smaakte prima. Heerlijk om eens niet te hoeven koken. Het was niet zo'n idioot grote bak als je bij de Chinees krijgt maar we hadden met zijn tweetjes voldoende aan de toch flinke eenpersoonsportie met best wel ruim rendang en groente. Ik maak het zelf wat anders klaar maar ik hou ook wel van beetgare sperzieboontjes, zoals we kregen. Ik vond het het geld zeker wel waard.
Laatst aangepast door Kees op 30 Jan 2026 16:15:07; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 30 Jan 2026 11:00:28 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal.
Greet, ik heb over je bericht gelezen over het kijken naar oude foto's. Ik doe dat ook wel eens en dan met een goed gemoed terug zien. Vaak ook nog met een: O ja. Toen...
Eecht een goed tijdverdrijf bij druilerige dagen, mits je niet in een depri-dag zit.
Ik begrijp uit je bericht dat je toch met een goed gemoed terug kijkt. Gelukkig.
Dit brengt mij weer terug naar kees over de huisdieren en vuil.
Ja, kees. Dat verschil van vuil in huis met en zonder dieren is enorm groot. Zeker als je twee grote honden had en vier katten. Op het laatst een hond en een kat. Je kon toen aan de gang blijven met stofzuigen en dweilen.
Maar... ik mis nu wel de enorme liefde en genegenheid die de dieren ons gaven. De lange wandelingen en trainingen in gehoorzaamheid. De warmte als een kat op schoot lag en het tervreden spinnen. Daar had ik graag het extra poetsen voor over.
Nu zonder dieren, hebben we wel weer de vrijheid om te gaan en te staan waar we willen zonder iemand te moeten vragen om op de dieren te passen.
Een logehond brengt even die vreugde terug, maar wij zijn ook weer heel blij als ie weer naar huis is.
Dan weten wij ook weer waarom wij geen huisdieren meer hebben en zeker in de winter met gladheid en sneeuw.
Ik hou het nu maar op een grote, knusse krokodil knuffeldier van de HEMA die je ook lekker tegen je aan kunt drukken.
Zoiets, maar dan een dikke krokodil

Laatst aangepast door Henny op 30 Jan 2026 11:30:50; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 30 Jan 2026 11:05:57 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen .
De winter weet helaas nog niet van wijken 😢
Als de zon er maar eens bij kwam , dat zou mij veel doen .
Ik hoop dat jullie er beter bij zitten wat het weer betreft .
@ Henny , ook al ben ik dit weer zo langzamerhand meer dan zat , ik zal er niet depri van worden . Leuke foto van de knuffel.
Ik wens jullie een fijne dag en prettig weekend .
Spoorzoeken waar het spoor in de sneeuw op het ijs door ontstaan is ,is voor mij een raadsel , heel apart om het te zien.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 30 Jan 2026 11:32:52 Onderwerp: |
|
|
Greet, dat is het spoor van een konijntje, maar een kat is ook mogelijk. Denk ik achteraf.
Nee, opgezocht. Niet van een kat, dus het konijn 
Laatst aangepast door Henny op 30 Jan 2026 12:02:29; in totaal 3 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 30 Jan 2026 11:36:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|