| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 968 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 30 Apr 2026 10:36:05 Onderwerp: |
|
|
Goeiemorgen! Toch maar wat asperges gekocht die vandaag de pan in gaan. Ik ga zelf Hollandse saus maken en pommes duchesses erbij lijkt me ook wel lekker. Al met al best wat boter maar daar hou ik wel van. Misschien doe ik zelfs wat room bij de suas waardoor het eigenlijk mosselinesaus wordt maar die gaat uiteraard ook prima met asperges.
Verder toch maar een kiemsetje aangeschaft (zie foto), waar ik weerst maar eens wat taugé mee ga kiemen. Ik ga nu de grote loempia's maken, dus ook maar een grote koekenpan gekocht bij de Action voor de deeglppen, eigenlijk pannekoeken. Die grote pan miste ik nogal eens als ik grotere hoeveelheden moest bakken, dus die zal regelmatig gebruikt gaan worden. Altijd handig ook voor meerdere spiegeleieren of een flinke omelet.
Het is lekker zonnig maar de wind is toch nog wat fris. Uit de wind is het goed toeven, daarbuiten. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 30 Apr 2026 10:36:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 30 Apr 2026 11:03:55 Onderwerp: |
|
|
Verstoppertje spelen
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 30 Apr 2026 11:27:22 Onderwerp: |
|
|
Kees, zelf taugé kiemen. Ik wist niet dat daar setjes voor zijn. Waar kun je die bestellen?
Mijn teen is nu ingetapt om hem rust te geven, want hij begon weer op te spelen. Eventueel end volgede week opnieuw tapen. Ze denkt dat de aanpassingen aan die steunzool wat te hoog gemaakt zijn. Als dit helpt moet ik contact met de schoenmaker maken zodat hij die verhogingen eventueel weer aan kan passen. Blijkbaar luistert het bij mij super nauw.
Maar goed. Er wordt aan gewerkt.
Mensen, het wordt echt mooi weer, mits de wind wat gaat afnemen. Dan vind je ons in de tuin met een drankje en een schaaltje met kaas en druiven.
Het echte Zwitsereleven gevoel.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 30 Apr 2026 16:58:38 Onderwerp: |
|
|
Greet een leuke foto van die eenden in het gras.☺️
Dagmar geinige foto van die fiets.
De puzzels gemaakt en was een heerlijk dag wel een aardige wind
Op de fiets als je hem tegen had.
Bosje witte violieren gekocht ruiken wel sterk maar hou er wel van.
Fijne avond allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 30 Apr 2026 18:48:00 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Goh Kees, ik wist dat ook niet, dat je daar setjes van kunt kopen. Zelf taugé maken lijkt me leuk om te doen.
Asperges, ik heb ze ook in huis. En ik heb er een hollandaisesaus bij uit een pakje. Dat ga ik niet zelf maken, teveel werk. Wel kook ik eieren en doe er ham en eieren bij. Alles in een ovenschaal en even in de oven. Gebakken krieltjes er bij, wij vinden dat erg lekker.
Witte violieren Joke, ik mag ze ook graag hebben, ook in andere kleuren. Dat ze wat sterk ruiken vind ik niet erg. Hyacinten ruiken ook, vind ik wel lekker maar sommigen niet.
Er staat idd wel veel wind om lang te fietsen. Morgen is dat beter, geloof ik.
Henny, je teen is nu ingetaped, misschien is je schoen idd wel de boosdoener, althans de verhoging. Ik heb dat ook met een hoekje van een nagel in mijn linker grote teen. Het blijft pijnlijk, omdat de nagel steeds de neiging heeft daar in teb groeien. Daar moet ik wel goed op letten.
Greet, verstoppertje spelen in het hoge gras, dat doen vogels graag. Leuke foto van die eenden.
Het gaat goed met Wil z'n kies, met het gat dat daarin is ontstaan. Hij heeft er weinig last van en de verdoving is nu uitgewerkt. Morgen mag hij weer vast voedsel eten, nu blijft het nog bij yoghurt met honing en allerlei drinks.
Fijne avond allemaal.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 06:56:11 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal op deze zonovergoten morgen .🌞
Wat een mooie violieren en foto Joke en mooi om te zien de narcissenfoto van Sibilla , die staan op een mooi plekje langs de waterkant.
Ik wens jullie allemaal een fijn weekend .
Foto : Het bloemetje van de rucola ( ook wel zwaardherik of raketsla genoemd )
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 08:54:56 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen,
Sibilla een leuk plekje met die narcissen en Wil een kies getrokken en dus weinig last van kan nog komen hoor vaak een zeurende pijn .
Greet mooi om te zien die rucola die andere komt ook al uit.
gebroken hartjes in het wit.
Fijn weekend |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 09:30:21 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal!
Ja, zo'n gat van een getrokken kies voelt aan als een enorme krater. Gelukkig genees dat ook heel snel.
Wat een mooie foto's allemaal. Echt genieten.
Ik kan jullie alleen maar verblijden met een puzzel.
Dat kattenras is ondertussen verboden te fokken wegens botten en gewrichtproblemen. Doofheid door vergroeide gehoororganen en zo meer.
Die vriendin heeft de kat gered uit erbarmelijke omstandigheden en mag bij haar blijven tot zijn dood.Dus niet proberen nog zo'n bijzonder katje te bemachtigen.
Puzzel
88 stukjes
https://www.jigidi.com/nl/solve/f38y9i5n/img-9887-wat-moet-je-van-mij/ |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 13:55:25 Onderwerp: |
|
|
Hallo allemaal
Heerlijk wezen fietsen, dacht laat ik mijn fototoestel eens niet vergeten.
Kwam er onderweg een ooievaar aangevlogen, vleugels wijd uitgespreid om te landen,wat fantastisch mooi was dat, natuurlijk veel te laat om daar een foto van te maken, dus toen hij weer opsteeg geprobeerd een foto te maken.
Wat valt dat tegen een foto maken van een beweegd iets zeg, is toch nog redelijk gelukt, had alleen veel scherper gemoeten (scherper maken lukte met bewerken ook niet) maargoed je kan niet alles hebben als beginnende fotograaf.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 14:19:15 Onderwerp: |
|
|
De achterfrondinfo bij de foto's vind ik leuk, interessant. Grappig bloempje van de rucola, bijvoorbeeld. Ik ben die rucola, ander verhaal, een beetje tegengegeten omdat veel horeca te pas en te onpas gerechten bedelven onder die lichtbittere slablaadjes. Het past gewoon lang niet overal bij maar het is sinds een paar jaar kennelijk zo'n superfoodhype geworden. Het bloempje is mooi, om naar te kijken.
Die setjes voor kiemgroente kun je bij Bol en Amazon bestellen maar misschien hebben de Welkoop en tuincentra ze ook. Ik heb hem van de Praxis, waar ik toevallig nog een enkel setje in de aanbieding aantrof. De potten zijn niet zo groot maar voor ons in de meeste gevallen ruim genoeg. Er zijn ook losse deksels met gaas verkrijgnaar voor op weckpotten met schroefdraad. Je kunt er ook tuinkers, alfalfa, radijs, kool en allerlei andere soorten kiemen in kweken. Met een gewone weckpot gaat het ook. Daar doe je een stukje horgaas met een PTT-elastiek op maar die schroefdeksels zijn wat eleganter en hygienischer omdat je ze desnoods in de vaatwasser kunt doen, mits van rvs. Paar keer dag spoelen en uit laten lekken en in het donker bewaren als je bleke kiemen wilt, zoals tauge. Je kunt ook setjes krijgen met een lichtdichte hoes maar die kosten meer. Ik doe er een zwarte pedaalemmerzak overheen tegen het licht. Alfalfa vind ik lekker op brood icm ander beleg en verder zal ik ze wel het meeste gebruiken voor tauge. Het duurt een dag of zes voor de spruiten groot genoeg zijn. De mungboontjes kun je het beste bij de toko halen waar ze betaalbare grote verpakkingen hebben. De verse tauge daar is ook veel beter dan die van de supermarkt maar die toko zit niet eht om de hoek hier.
Ik heb ook nog een pot staan met een waterslot om te fermenteren, bijvoorbeeld voor kimchi. Dat is ook leuk om zelf te doen en veel lekkerder dan uit blik of pot van de supermarkt. Bovendien maak ik de kimchi wat minder scherp omdat MJ daar niet van houdt en voor mijn maag kan wat voorichtigheid ook geen kwaad.
O, Dagmar, die ooievaar staat er prachtig op. Niet te bescheiden, zeg! Vogels zijn echt niet zo makkelijk om goed vast te leggen en zeker niet tijdens de vlucht. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 15:09:26 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: |
O, Dagmar, die ooievaar staat er prachtig op. Niet te bescheiden, zeg! Vogels zijn echt niet zo makkelijk om goed vast te leggen en zeker niet tijdens de vlucht. |
Is niet zozeer bescheidenheid hoor.
ik vind het jammer dat de vleugels er wel redelijk scherp opstaan maar de kop van de ooievaar niet.
En als ik niet tevreden was over de foto had ik hem niet geplaatst hoor .  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 17:56:45 Onderwerp: |
|
|
Heel mooi die foto van de ooievaar!
Het was weer een prachtige zonovergoten dag.
Doordat er ook nog een windje stond was het prima uit te houden.
Ik doe verder niet veel, beetje opladen na een drukke periode.
Ik ben bijna de hele dag buiten.
Het wordt allemaal wel een beetje dor en droog van lieverlee, maar de madeliefjes bloeien gewoon door.
Dat zijn echte overlevers!
 _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 18:23:22 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | Hallo allemaal
Wat valt dat tegen een foto maken van een beweegd iets zeg, is toch nog redelijk gelukt, had alleen veel scherper gemoeten (scherper maken lukte met bewerken ook niet) maargoed je kan niet alles hebben als beginnende fotograaf.
|
Ik vind je foto van de ooievaar zeer goed gelukt . Het is inderdaad moeilijk om een bewegend iets goed op de foto te krijgen .
Het woord beginnende mag je wel weglaten zo langzamerhand , daarvoor in de plaats past nu het woord amateur fotograaf heel goed.  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 18:58:31 Onderwerp: |
|
|
Dagmar, je hebt het moment gewoon heel mooi vastgelegd. Natuurlijk is het jammer dat de kop en de snavel niet wat scherper afsteken tegen de achtergrond maar dat valt jou waarschijnlijk meer op, als je met die foto aan het manipuleren bent, dan ons als meekijkers na plaatsen op het forum. Ik heb ooit geleerd om mijn camera standaard in te stellen/op te bergen in de zogenaamde snapshotstand, diafragma, sluitertijd en focus op gemiddelde waarden om altijd een redelijk goede foto te kunnen maken als je snel moet handelen. Op de betere moderne camera's heb je daar zelfs een keuzeknop voor. Zoiets zou je in de natuur ook kunnen doen met de nadruk op de afstand van het onderwerp als je die ongeveer al weet van tevoren. Ik denk niet dat een te geringe scherptediepte de oorzaak geweest is omdat de afstand van de lens tot zowel de snavel als de vleugels nauwelijks verschiklt itt de achtergrond. Misschien dat toevallig de vleugels even in de neutrale stand stonden en de sooievaar zijn kop wel even snel bewoog. Dergelijke bewegingsonscherpte kun je al wat elimineren met een snelle sluitertijd. Je eigen bewegingen van de camera zou je heel goed kunnen stabiliseren met een eenbeenstatief maar hoewel veel compacter dan een driepoot moet je zo'n ding wel mee willen nemen op je fotosafari.
Laatst aangepast door Kees op 2 Mei 2026 08:32:29; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 21:28:29 Onderwerp: |
|
|
Dagmar de foto van de ooievaar heb je echt prachtig vast gelegt is zeker niet makkelijk om een bewegend dier op de foto te zetten.
Met die uit gespreiden vleugels met het opstijgen toppie. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 1 Mei 2026 21:28:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
|