|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
sibilla80

|
Geplaatst: 5 Aug 2026 15:16:52 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Ik ben de puzzel aam het maken. Dat valt nog niet mee hoor, er zijn zoveel stukjes die op elkaar lijken.
Er is veel wind nu, wel een lekkere temperatuur.
Ik heb wat boodschappen gedaan, maar verder niks. Ja, de overkant, dat wel.
Ze aten Hollandse pot of chili con carne met rijst.
Ik ga ook maar niet verder in op de emigranten van Ceuta. En op de bosbranden. Idd: wat bezielt mensen om door droge gebieden te rijden met de auto, of een brandende sigaret uit het raampje te gooien of, nog erger, zomaar te bbqen op de camping. Wat is daar voor leuks aan? als je het risico loopt op een brand?
Mensen, ik ga verder met mijn puzzel. Eens kijken of ik hem af krijg. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 5 Aug 2026 15:16:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 5 Aug 2026 15:54:59 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad sibilla een hele moeilijke puzzel, ben er even mee bezig geweest, maar het is gelukt.
Leuk die foto van de uien Joke, apart.
Heb vandaag alle deuren en ramen los gehad, waait wel lekker door maar koelt helaas zo goed als niet af binnen.
Zegeltejs...........ik heb ze nooit gespaard, maar blijkbaar doen veel mensen dit wel want de aankondiging van AH dat de zegeltjesactie veranderd geeft een golf van protest bij AH klanten. Vind het wel vermakelijk eigenlijk zo'n storm aan kritiek om zegeltjes want uiteindelijk heb je maar 3 euro winst op vol zegelboekje.
Druk geweest met van alles, rommelen in de tuin en in huis.
Fijne avond allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1069 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 5 Aug 2026 17:40:37 Onderwerp: |
|
|
Wat spaaracties betreft moet je gewoon even nuchter rekenen. Bij AH krijg je 3 euro extra terug als je voor 49 euro gespaard hebt maar dat is wel zo'n 6%. Als je veel boodschappen doet krijg je dat makkelijk binnen een jaar bij elkaar en nog wel meer ook. Hoeveel rente levert een banale spaarrekening ook alweer op? Plus dat het voor veel mensen een spaarpotje is waarvan ze bijvoorbeeld op vakantie gaan. Je houdt zo'n zegelboekje toch wat makkelijker apart dan een envelop met geld. Dat gaat met digitaal sparen natuurlijk wat anders, maar het principe blijft hetzelfde. De Plus geeft heel veel terug. Vroeger heette die 4=6, wat sloeg op die zegeltjes waarbij je voor iedere ingelegde 4 cent 6 cent terugkrijgt. Dat is dus 50% cadeau! Alleen, het duurt een eeuwigheid voordat je een boekje vol hebt en dat drukt natuurlijk wel de opbrengst per jaar, afgezet tegen de rente die je bij de bank krijgt. Bij AH wordt nu dus het tempo gehalveerd en dat betekent dat het ingelegde spaargeld langer van AH blijft, dus winst voor de grootgrutter. Niettemin betaal je al die acties uiteindelijk zelf met je dure boodschappen, maar als je die toch doet waarom zou je er dan niet van profiteren? Hoogvliet heeft zoals veel supermarkten twee systemen naast elkaar; de continue koopzegels en de periodieke acties met gratis spaarzegeltjes voor meestal keukengerei, zoals vershoudbakjes, keukendoeken en nu dus keukenmessen met toebehoren. Dan ben je 99 cent voor een goed mes kwijt met een volle kaart en met tien zegeltjes kun je een messenblok voor 13 euro, een messenslijper voor 5 en een mooie snijplank met 10 euro bijbetaling krijgen. Voor een volle kaart moet je dan wel voor 450 euro boodschappen doen maar dat denk ik wel te halen voor 6 oktober, zonder iets extra's uit te geven. Zo niet dan doe ik graag een beroep op je, Joke, waarvoor dank!
Eerlijk is eerlijk, ik ben wel geneigd om het aankoopbedrag even naar boven af te ronden (leve de zelfscanner) om geen zegeltje mis te lopen. Maar dan koop ik dingen die ik toch regelmatig gebruik, zoals een extra pak toiletpapier. En loop ik een keer wat mis, zoals bij de vorige actie met bad- en keukenhanddoekjes, dan lig ik daar echt niet wakker van en ga ik gewoon naar de Action als ik die nodig heb.
Zoals ik van plan was naar Soest geweest. De molen is een replica van de Windhond, een prachtige eeuwenoude molen die in de dertiger jaren jammerlijk gesloopt is. De oorspronkelijke plek is nogal volgebouwd waardoor de molen nu veel te weinig wind zou vangen. Daardoor is besloten te herbouwen op de Soester Eng, een wat hoger gelegen akkergebied. Het is een werkende molen die heel regelmatig in bedrijf is met een winkeltje waar vooral meel, mixen en baktoebehoren worden verkocht en wat andere dingen, zoals honing. Ik heb er tarwe- rogge- en boekweitmeel gekocht en wat gist en gluten. Vandaag of morgen een desemstarter maken. Daar maak je, vind ik, veel lekkerder brood mee, ook omdat het een langduriger proces is waarbij het deeg veel meer tijd krijgt om te rijzen en te fermenteren. Dat zie en proef je terug aan de structuur en de smaak. Makkelijk gezegd maar ik vind dat klooien en experimenteren in de keuken hartstikke leuk. De geur van dat brood maakt me al gelukkig en als er dan wat op tafel staat wat zelfgemaakt is en goed smaakt kan mijn dag niet meer stuk!
Een doorkijkje. De wagens met graan reden aan de ene kant naar binnen en aan de andere kant, na het lossen er weer uit. Het meel zal op een dergelijke manier vervoerd zijn. Dat zal nu wel met een trekkertje gaan ipv met paardentractie.
Saillant detail is dat de onlangs overleden Henk Rutgers, jarenlang de molenaar van de Windhond, de broer was van Jan Rutgers, onder de oudgedienden van 50plusser nog wel bekend. Jan vertelde me ooit dat ze ook toen al heel lang geen contact met elkaar hadden gehad. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 6 Aug 2026 09:02:30 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal.
Zegeltjes sparen? Ik ben dol op zegeltjes sparen! Van kind af aan al met de paplepel ingegoten.
De Gruyter had al zegeltjes en dan zag ik de berg zegeltjes groeien in de keukenla en opeens vond mijn moeder het zat en mocht ik plakken. Zegeltjes en het boekje op tafel èn een rond rubberachtig houdertje met een sponsje er in. Daar wat water op en dan kon je de zegels er langs halen m het vochtig te maken en dan plakken in het boekje. Zo moest het, maar ik vond het veel leuker om de rits over mijn tong te halen. Die smaak vond ik wel lekker. Dat de lijm gemaakt was van merg en botten van runderen maakt te mij niet uit.
Mijn moeder spaarde ook de zegeltjes van Bleu Band margarine. Die op de vette velletjes van de verpakking zaten. Dat vond ik maar een ranzig gedoe. Een fluitje van een cent kon je ook krijgen bij een bepaald bedrag tegelijk. Wat dat betreft is er niet veel veranderd. alleen andere vormen zoals kaartjes sparen en zo.
Douwe Egbertszegels spaarde mijn moeder ook. Ooit een servies van gehad.
Zelf spaar ik zegels bij AH en Jumbo. Vroeger gewoon voor de vakanties, want je spaarde ongemerkt. Nu voor, ja... Gewoon het idee dat ik er speciaal voor gespaard heb. Net gekeken. Bij AH heb ik ondertussen al weer
222.70 gespaart. Bij jumbo, in mei leeggehaald. Toen stond er iets van 187 euro op. Nu staat er al weer 55 euro op.
Dat geld bij Ah gebruik ik volgende maand voor vakantie, of om mijzelf te trakteren op een smart horloge. Al die uitzegels en messen en zo spaar ik voor een vriendin. Zij spaart dat weer voor haar dochter. Zij is lerares op een basisschool en die geeft ze aan kinderen waarvan hun ouders geen cent te makken hebben. Zo kunnen hun toch mee bij uitstapjes.
O ja, ik spaar ook nog Perla koffiezegels. Boekje vol 15 zegels en je krijgt 2 euro terug. Het is een bedrag van niks voor al dat werk wat je er mee hebt. Boekje halen. zegels uit de verpakking knippen. Dan zorgen voor een gomstick om de zegels weer in te plakken.
Maar weer het idee dat je zegels gespaart hebt. Fysiek , er iets voor gedaan hebt en die twee euro als beloning. Dat geeft toch een beetje het gevoel van vroeger terug. Toen mijn moeder en ik, aan de keukentafel samen zegels zate te plakken. Nostalgie
O ja, kees. Die molen is ook de moeite waard als we op vakantie zijn.
Dames, die ik niet genoemd heb. Voor jullie ook een fijne dag gewenst. Meer had ik ook niet te melden
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1069 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 6 Aug 2026 13:07:58 Onderwerp: |
|
|
Mooi verhaal over zegeltjes sparen, Henny. Er wordt de laatste tijd nogal eens gesproken over de Nederlandse cultuur met betrekking tot immigranten die die cultuur zouden aantasten. Op de vraag wat dan precies die Nederlandse cultuur is kan vrijwel niemand een goed antwoord geven. Snert, klompen, haring, etc. zijn in andere landen vaak net zo bekend. Eerder zijn het poldermodel, de uitvinding van de multinational (VOC) etc. typisch Nederlands maar dan eerder als doorontwikkeling dan een uitvinding of exclusief Nederlands.
Zegeltjes sparen is ook niet in Nederland uitgevonden maar zou je door het enthousiasme van zowel het bedrijfsleven als de klanten wel typisch Nederlands kunnen noemen. Op school hadden we vroeger spaarkaarten van de RijksPostSpaarbank waar we wekelijks eenof meerdere zegeltjes voor konden kopen om een kaart te plakken die dan vol naar het postkantoor (de RPS) ging. Later kon die regeling omgezet worden in een speciale tiennerregeling, de Zilvervloot, waardoor je een aardig startkapitaaltje kon opbouwen voor als je het huis uitging. Je kon er natuurlijk geen huis van kopen maar bijvoorbeeld wat leuke meubeltjes voor in je eerste appartementje of studentenkamer maar als het een behoorlijk bedrag was geworden dan was het zeker ook welkom als aanbetaling voor een koophuisje.
Zo'n oranje sponsje in een groen bakje heb ik een paar jaar geleden aangeschaft, helaas niet met zo'n zacht schuimrubber kussentje maar van schuimplastic maar hetzelfde idee. Dat was toen het aantal zegeltjes hier de pan uit begon te rijzen, want daar lik je echt niet meer tegenop. De tijd begon te dringen toen AH stopte met de fysieke zegelboekjes en ik bleek voor duizenden euro's aan zegeltjes gespaard te hebben bij meerdere supermarkten. Dat is toch leuk als je een grote uitgave hebt en je daarmee een deuk in je spaarrekening voor kunt zijn of voor een leuk vakantiegeldje extra. Het gaat natuurlijk meer om het idee, een appeltje voor de dorst, en uiteindelijk is wat management met bank- en spaarekeningen des te overzichtelijker. Maar het is toch leuk om zo een aardig bedrag of leuke dingen bij elkaar te sparen zonder dat je er in het dagelijkse leven iets van merkt.
Vroeger nam ik af en toe de doos met zegeltjes mee naar mijn werk tijdens mijn nachtdiensten. Dan zat ik samen met mijn collega gezellig te plakken. Veel meer was er toch niet te doen en zo konden we de kapitalist uithangen in de tijd van de baas. <LOL>
Inmiddels heb ik de starter voor het desembrood gestart. Simpel, wat roggemeel en water in een weckfles en nu is het even afwachten wat het gaat doen. De pot heb ik afgedekt met een schone zakdoek en een ptt-elastiek, want het gas moet er straks wel uit kunnen. Achteraf gezien had ik gisteren wat meer roggemeel mee moeten nemen maar ik kan zaterdag nog wel even kijken als ik in de buurt kom.
Laatst aangepast door Kees op 6 Aug 2026 23:26:23; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 6 Aug 2026 16:15:48 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Zegeltjes sparen> heb ik ook mijn hele leven gedaan. Idd, van De Gruyter tot AH tot Vivo tot Jumbo enz. Nu spaar ik digitaal alleen nog van de Jumbo. Vroeger heb ik er zelfs nog serviesgoed op gespaard, wij kregen dat van huis uit mee. Mijn moeder spaarde ze ook. In de jaren 40 en 50 was dat heel gewoon, iedere huisvrouw deed dat. Je kon er allerlei dingen voor kopen en je spaarde zo voor je uitzet. Van de Unox heb ik nog jarenlang de soepkommen gebruikt, van Douwe Egberts knip ik nog steeds de zegels van de pakken koffie en thee. Ik spaar ze op voor de voedselbank. Via de Rotary club komen ze dan terecht bij de voedselbank, meestal tegen de Kerst. Ik heb ook jarenlang via een botermerk (geen idee meer welk) een heel servies over Amsterdam bij elkaar gespaard. Daar is de botervloot van overgebleven. Nu heb ik gespaard voor de koffiekopjes over Vinkeveen, bij de Jumbo. Daar kon je vroeger ook boeken met foto's sparen. En ruilen als je dubbele had. Die boeken hebben we nog, heel leuk om al die bekende plekken te zien.
Op de koopzegels zit idd rente, meer dan van de bank.
Toen mijn moeder overleed vond ik 2 boekjes met AH zegels. Die heb ik volgemaakt en ingeleverd. Kreeg ik daar een mooi bedrag voor terug.
Mijn dochter heeft via Jumbo een volledige 12-delige messenset en bestekset bij elkaar gespaard. Ook pannen, zelfs voor inductie.
Zegeltjes plakken deden we niet met de tong hoor, met een sponsje en water. Zo vies, met je tong, brr. Bovendien: het werden er teveel op den duur.
Kees, die molen is leuk zeg, dat doorkijkje ook. Rn hij werkt ook nog, net als de Wilnisse molen bij ons.
Dagmar, hier staan de deuren en ramen ook open. het scheelt wel, maar het tocht toch ook. Ik zit achter, dan heeft de tocht geen grip op mij.
Henny, je puzzel is wel moeilijk hoor, ik ben er lang mee bezig geweest.
Geeft niet, de foto is wel mooi.
Voor vanavond maak ik ene lofschotel. Met ham, aardappelen, ei en een saus. En met geraspte kaas. Ben benieuwd, we krijgen eters, de heren hebben repetitie vanavond.
Fijne avond voor allemaal.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 7 Aug 2026 09:13:48 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal
De puzzels was inderdaad pittig. Ik heb er ook ruim 18 min over gedaan, maar het moet niet altijd gemakkelijk zijn.
Vandaag al weer vrijdag. De tijd vliegt.
Straks even naar de kapper. Dat wordt ook tijd, want door de vakantie van de kapper was de salon een paar weken dicht, dus nu wat extra lange lokken
Een nieuwe puzzel heb ik ook gemaakt. Die zal niet zo moeilijk zijn en meer kleuren
Horters in Alkmaar
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 7 Aug 2026 13:40:08 Onderwerp: |
|
|
Goidag allemaal .
Ik kom hier even langs om jullie allen een fijnweekend te wensen .
Foto : Geel van de Zonnehoed :
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 7 Aug 2026 13:52:19 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Goeiemiddag allemaal.
Inderdaad, het is al weer vrijdag, de tijd vliegt om.
Henny, je puzzel was idd niet makkelijk, maar deze van meneer de Uil is ook leuk.
Greet, wat een pracht, die zonnehoedjes. Geel kleurt zo goed, helemaal deze zomer.
We hebben onze dochters executeur-testamentair gemaakt en ook onze zoon ingelicht. Zo langzamerhand moeten we daar toch eens aan beginnen. We hebben wel, in 1978, een testament laten opmaken, dat hebben we 9 jaar geleden ook nog laten nakijken. Maar er is in die 9 jaar nogal wat veranderd en als er met een van ons iets gebeurt, waardoor die niet meer normaal kan functioneren, moet er toch iemand zijn die dat overneemt. Nu ga ik met de notaris een afspraak maken om een aanvulling, indien nodig. We zijn allebei op leeftijd, er vallen steeds meer mensen om ons heen weg. Dn moet je toch eens nadenken over je eigen situatie. Als het goed geregeld is gaat het uit je systeem. Dan is dat maar klaar. Ook maken we binnenkort een afspraak met de uitvaartonderneming hier in het dorp. Ik ken hem redelijk goed, dat scheelt. We weten allebei wat we willen, ook dat moet je vooraf regelen vind ik.
Verder heb ik eigenlijk niks te verzinnen. Wens jullie allemaal een fijn weekend en ga aan de puzzel.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 7 Aug 2026 15:54:24 Onderwerp: |
|
|
Hallo allemaal.
een puzzel die moeilijk is is alleen maar leuk, ben je even bezig .
Meneer de uil heb ik ook gemaakt, ik keek heel veel naar de fabeltejskrant, de gebroeders bever waren mjn favoriet.
Fijn Greet even iets van je te horen, hoop dat het wat beter met je gaat.
Sibilla inderdaad het is heel belangrijk om alles goed te regelen voor als je er zelf niet meer bent, zodat nabestaanden weten wat je wilt.
Vanmorgen een heel eind gefietst, was het lekker weer voor nu het even minder warm is.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 7 Aug 2026 17:08:19 Onderwerp: |
|
|
Greet wat veel fleurige zonnehoeden en fijn dat het iets beter gaat.
De puzzel uil was makkelijk om te maken.
Sibilla ja is heel belangrijk om dat vast te leggen en tja er staat tegenwoordig
Geen leeftijd voor kan elke dag je overkomen.
Wens jullie alle een...
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|