|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Willemijn
|
Geplaatst: 22 Aug 2026 19:40:20 Onderwerp: |
|
|
| Ik ben ook tegen mannenbesnijdenissen, anders dan ivm een medische noodzaak. Ook dan ga je in tegen de integriteit van het eigen lichaam, het recht om daar zelf over te beslissen. Maar ook dat standpunt is taboe, want dan ben je antisemitisch of islamofoob. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 22 Aug 2026 19:40:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1104 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 22 Aug 2026 21:47:45 Onderwerp: |
|
|
| Willemijn schreef: | | Ik ben ook tegen mannenbesnijdenissen, anders dan ivm een medische noodzaak. Ook dan ga je in tegen de integriteit van het eigen lichaam, het recht om daar zelf over te beslissen. Maar ook dat standpunt is taboe, want dan ben je antisemitisch of islamofoob. |
Ik ook! Ik had het ook nog willen noemen maar kennelijk is het me ontglipt. Het gaat net zoals bij vrouwen niet om volwassenen die het slachtoffer zijn maar om jongetjes, bij joden baby's en bij moslims doorgaans wat oudere jongetjes, maar evengoed minderjarig. Als volwassen mannen het nodig vinden om hun voorhuid te laten verwijderen dan gaan ze wat mij betreft hun goddelijke gang maar. Maar van kinderen blijf je met je poten af waar het betreft zinloze, onnodige medische ingrepen. Ik heb het altijd een zwaktebod gevonden om ouders naar het besnijdeniscentrum te verwijzen maar het alternatief was de keukentafel met alle gevolgen, pijn, complicaties en een traumatische ervaring van dien. Ik heb het evengoed nooit kunnen laten om die ouders te wijzen op het gebrek aan noodzaak en mogelijke problemen als gevolg. Je lichaam is niet voor niets in elkaar gezet zoals het in elkaar zit door Onzelieveheer, Allah, de natuur of voor mijn part de Oerknal.
Haar kun je afscheren maar dat groeit wel weer aan. Tatoeages moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Voor mij hoeft het niet. Je kunt het als een ver- of ontsiering beschouwen maar ik zie het niet als een verminking. Bij besnijdenis weggehaald weefsel of organen zijn weg, hersteloperaties ten spijt. Niet dat ik tegen die hersteloperaties ben maar het blijft een lapmiddel. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 22 Aug 2026 23:34:33 Onderwerp: |
|
|
De ingreep is wel ongelooflijk verschillend zowel tijdens de ingreep als de rest van hun leven.
Er verandert voor de mannen weinig terwijl de meisjes tijdens de ingreep getraumatiseerd worden en dus de rest van hun leven getraumatiseerd zijn.
Ik heb er weinig mee maar ook tegen als het om jongens gaat. Ik vind het van een totaal andere orde en onvergelijkbaar. Ik vind zelfs door het te vergelijken je de ingreep bij meisjes als het ware kleiner maakt of althans dat risico loopt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Aug 2026 11:23:39 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook tegen mannenbesnijdenis.
Met Pien eens dat het een totaal onvergelijkbare ingreep is.
Mannelijke besnijdenis is in vergelijking met vrouwelijke besnijdenis vrij eenvoudig.
De reden waarom is ook een groot verschil !!!, mannelijke besnijdenis is niet bedoeld om mannen het sekueel genot te ontnemen en ze huwbaar te maken zoals het geval is bij vrouwen.
Ik vind vrouwenbesnijdenis daarom veel ernstiger en schadelijker en ook niet te vergelijken met mannenbesnijdenis. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Aug 2026 11:48:33 Onderwerp: |
|
|
'[quote="Kees"] | Dagmar57 schreef: | Waarom denk je dat vrouwen er mee in stemmen om hun dochters te laten besnijden?
Omdat ze er zelf zoveel fijne herinneringen aan hebben?
Ze doen dat omdat anders hun dochters anders of buiten gesloten worden van de gemeenschap of onhuwbaar zijn omdat ze niet besneden zijn.
Ik kan me werkelijk met de beste wil van de wereld niet voorstellen waarom moeders hun dochters dit anders laten aandoen als ze zelf ook zo'n gruwelijke ervaring hebben gehad. |
Dat is toch ook precies wat ik verwerkte in mijn overwegingen?
Ik wilde even onderstrepen dat er een groot verschil zat tussen "de niet te onderschatten rol van mannen en vrouwen" t.a.v. vrouwenbesnijdenis zoals jij het beschrijft.
Dat die rol voor vrouwen anders is als die van mannen.
| Kees schreef: | | Het is niet terecht om eenzijdig de schuld van de praktijk en het in stand houden ervan eenzijdig aan óf mannen óf vrouwen, aan vaders of moeders, aan oma's of mannen die een vrouw willen trouwen te geven. |
Ik heb geprobeerd om het onstaan te achterhalen en wie het heeft bedacht, maar dat blijkt veel moeilijker dan gedacht. Het is al heel oud maar blijkbaar niet precies te achterhalen wat nu echt de oorsprong is.
| Citaat: | Herkomst van VGV
De exacte herkomst van VGV is niet duidelijk. Er zijn Egyptische mummies gevonden, besneden, daterend van 2000 jaar voor Christus, 2700 jaar voor Mohammed. Waarschijnlijk is VGV een prechristelijk, pre-islamitisch gebruik dat later in sommige gebieden verweven is geraakt met het geloof. VGV staat niet in de Koran of Bijbel vermeld als religieus voorschrift. De traditie wordt vaak gekoppeld aan de islam maar in veel landen waaruit in Nederland woonachtige moslims afkomstig zijn, komt VGV niet voor. Er zijn ook christelijke volken die VGV toepassen. |
bron: Pharos
| Citaat: | | De oorsprong van vrouwelijke genitale verminking is niet met zekerheid te achterhalen. De traditie stamt mogelijk uit Soedan ten tijde van het Faraonische Egypte. Maar het is ook mogelijk dat die traditie later samenviel met overgangsrites elders in Sub-Sahara Afrika.[12] Volgens Gerry Mackie zou de traditie zijn oorsprong vinden in de slavernij in de historische stad Meroë in Soedan.[ |
bron: wikepedia
Internationaal gezien doet b.v. Femmes for freedom ook veel voor de positie van vrouwen, het onder de aandacht brengen van 0.a. genitiale verminking en huwelijkse gevangenschap (in Nederland wettelijk strafbaar)
https://www.femmesforfreedom.com/nieuws/terugblik-op-csw70-de-grootste-vn-vrouwenrechtenconferentie-in-new-york-en-de-strijd-tegen-huwelijkse-gevangenschap-wereldwijd |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 23 Aug 2026 13:55:21 Onderwerp: |
|
|
| Wie had heeft er baat bij vrouwenbesnijdenis? De man natuurlijk, de man die zo de seksualiteit van de vrouw kon beheersen. Hij kon zijn bezit gebruiken en misbruiken zoveel hij maar wilde, en zijn seksslavin had zelf weinig tot geen seksuele behoefte om hem ontrouw te zijn. Macht, controle en economische belangen van mannen binnen de gemeenschap ligt aan de basis van vrouwenbesnijdenis en zo kun je rustig de oorzaak op conto van de man schrijven. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 23 Aug 2026 14:55:06 Onderwerp: |
|
|
| Kort en krachtig Klaas. en mee eens ! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1104 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 23 Aug 2026 18:13:58 Onderwerp: |
|
|
Was het maar zo simpel. Besnijdenis bij vrouwen is grofweg te onderscheiden in vier categorieen. Het verschil tussen de minst en de meest ingrijpende vorm is dramatisch groot. Niemand hier heeft de intentie om VGV te bagatelliseren door te benoemen dat er ook zoiets als mannenbesnijdenis bestaat. Willemijn maakte voor de volledigheid even een zijsprongetje, waar ik op inging. Is dat dan meteen bagatelliseren van VGV? Moet er bij alles wat er bijgedragen wordt een non-disclaimer toegevoegd worden dat daarmee toch echt geen afbreuk gedaan wordt aan wat er primair aan de orde is? Mijn hemel...
Besnijdenis van jongetjes is meestal, maar waarschijnlijk in alle gevallen minder ingrijpend dan die van meisjes maar het is zoals gedacht wordt ook weer geen flutingreep, zoals een tongriem die even losgesneden wordt, hoewel een volstrekt vergelijkbare ingreep als bij die tongriem , hoe ironisch ook in deze discussie, weleens bij de penis nodig is. Google maar eens op 'frenulum'. Dat even terzijde, als het mag.
Natuurlijk is er verschil tussen de betrokkenheid van mannen en vrouwen bij VGV en belangrijker, dat geldt ook voor belangen die niet altijd, maar soms wel met elkaar overeenkomen. De huwbaarheid van meisjes is een reden die er met kop en schouders uitsteekt, waar het gaat om het in stand blijven van VGV in grote delen van de wereld.
Als je VGV wilt uitroeien ontkom je niet aan een integrale aanpak maar dan moet je wel eerst even analyseren hoe het hele issue in elkaar steekt, wat ieders belangen zijn, welke rol iedereen speelt, en dan moet je ook naar de ontstaansgeschiedenis kijken. Zonder dat kun je geen goede strategie ontwikkelen die werkt. Die fout is in het verleden veel te vaak gemaakt: "laten we maar veel aan voorlichting doen", "de wet moet aangepast worden", "de autoriteiten moeten het beleid uitvoeren", "er moet meer geld naartoe", "de mensen daar moeten onderwijs krijgen", "ze moeten beter opgeleid worden", en noem maar op wat er verder nog aan moois verzonnen is om dat primitieve volk daar hun barbaarse methodes af te leren. Lees: onze westerse normen op te dringen. Het is goed bedoeld, het geeft een aantal mensen ontzettend veel voldoening om die goede werken uit te voeren, maar het kost klauwen met geld van donateurs en gemeenschapsgeld uit belastingen, en het levert geen donder op als al dat moois zonder coordinatie en een integrale aanpak op het probleem afgevuurd wordt. Als ware het een schot hagel waarbij je altijd wel wat raakt.
Even een simpel voorbeeldje. Wij zijn zo tegen kindermishandeling. Terecht hoor, maar we krijgen hier wel allerlei culturen over de vloer die iets anders over de opvoeding van kinderen denken dan wij met onze verlichte ideeen in de westerse cultuur in de loop der tijden ontwikkeld hebben. Dan heb ik het nog niet eens over Afrikanen die ergens onder een boom vandaan geplukt zijn maar over Surinamers, Marokkanen, Turken en uiteraard komen daar immigranten uit talloze andere landen en culturen bij. Zeg eerlijk, delen al die Nederlanders met een stamboom die -tig jaren teruggaan op die postzegel tussen rivieren en dijken tegenwoordig keurig netjes de norm dat een corrigerende tik of een schop voor de kont uit den boze zijn? Ik kan je verzekeren dat de gevolgen van het verbieden ervan funest kan zijn voor de sociale verhoudingen in gemeenschappen waarin de cultuur van het kinderen opvoeden iets anders is dan wij voorstaan. Je pakt die ouders iets af zonder er iets voor in de plaats terug te geven.
Natuurlijk is VGV van een andere orde dan een tik die aan een kind wordt uitgedeeld, maar dat is dus al complex genoeg. VGV is vele malen ingewikkelder. En dan lijkt het erop alsof ik voor een bureaucratische aanpak ben met eerst onderzoek, commissies die elk een deel aanpakken, rekenmeesters die gelden moeten verzamelen, in kaart brengen en verdelen etc. etc. Nee, juist niet! Maar ik besef wel heel goed dat er wat stappen nodig zijn en afstemming, noem het voor mijn part gezonde, functionele bureaucratie. Dat alles geleid door gezond verstand en inzet van mensen die weten waarover het gaat die weten hoe dingen werken, zoals sociale structuren, wantrouwen, terecht of onterecht, waar geinvesteerd geld aan besteed wordt.
Dergelijke onderwerpen kan ik niet los kan zien van een rechtvaardige wereld. We hebben in ons westerse wereldje de wijsheid niet in pacht. Kijk nou eens naar wat een idioot als Trump allemaal aan het vernietigen is, nota bene als vertegenwoordiger bij uitstek van onze beschaving, van (tot voor kort?) het machtigste land ter wereld. Op het gebied van gastvrijheid en hygiene kunnen we van sommige culturen nog wel wat leren. Culturen die we in het verleden aan ons hebben onderworpen, genegeerd of juist vernietigd hebben. Mishandeling en onderdrukking van vrouwen zoals VGV staat bij mij hoog op de lijst van misstanden die we wereldwijd moeten aanpakken. De vraag niet of, maar hoe we dat moeten doen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|