W E L K O M

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Sibine's coffeecorner
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 280, 281, 282

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Grand café
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2026 17:01:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar, weer zo'n mooi nostalgisch plaatje van die fruitkar. Een stukje fietsen vanuit Soesterberg richting Kromme Rijn, Bunnik bijvoorbeeld, kun je ook tal van kraampjes tegenkomen bij boomgaarden waar je allerlei soorten fruit kunt kopen of zelfs direct kan eten, zoals kersen. Vaak is dat fruit bij zo'n boomgaard lekker goedkoop en als ik die grote zakken appels zie dan nodigt dat uit om er meer mee te doen dan ze alleen maar op te eten. Toevallig kwam ik gisteren op YouTube een recept tegen om appels in te koken en de wat taaie massa met wat andere ingrediënten, noten en dadels, te versnijden tot fruitrepen die lang houdbaar zijn. De appels hoef je niet te schillen, klokhuis eruit en in stukjes snijden, dus heel veel werk is het niet maar je moet wel regelmatig even roeren.

Link
Die youtuber heeft een boek samengesteld met heel veel recepten voor wat hij 'survival foods' noemt, die zonder koeling vele maanden tot jaren houdbaar zijn en daar zitten veel lekkere dingen bij, ook gedroogde soep, vleeswaren, sauzen en brood, alles heel lang houdbaar zonder koeling. De kosten zijn over het algemeen minimaal, zeker als je in het overvloedige seizoen wat groter inkoopt. Een aantal recepten doen me denken aan de 50-er jaren waarin nog veel geweckt werd. Dat e-book kost $29, mij veels te gortig. Confused Ik doe het wel met de recepten die op YT staan. Zo'n fanatieke prepper ben ik nou ook weer niet. Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 14 Sep 2026 17:01:54    Onderwerp:

Terug naar boven
Greet

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2026 10:32:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedendag allemaal ,
@ Anky.
Ik leef hier tussen de windmolens en hoogspannings masten ,
de provincie Groningen en dan vooral de Eemshaven is een belangrijk knooppunt in het elektriciteitsnet van Nederland.
Een landschaps foto maken waar niet een windmolen of hoogspannings mast op staat lukt hier bijna niet .

@ Joke
Jammer dat het tegen viel bij de Ritmeester , mooi dat het shantykoor daar in tegen wel mooi was .
Prachtige foto's van zowel het kunstwerk en de sigaren van Ritmeester en het shantykoor .

@ Dagmar
Wat leuk een " antieke " bakfiets die gebruikt wordt voor de verkoop van fruit ,
Prachtige foto.

@ Kees
Ik heb tot een aantal jaren geleden ieder jaar appeltjes en droogbonen gedroogd . Ik zal er nu niet meer aan moeten denken om dit nog te doen ,
Succes met de recepten die jij eventueel gaat uitproberen .

Ik wens een ieder een fijne dag .

2 garnalen vissers :
Terug naar boven
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2026 18:32:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Greet, als je een moestuin hebt en vaak ben je dan nog gezond van lijf en leden, dan heb je al gauw een overvloed van bepaalde groenten en fruit. Ik heb jaren een pruimenboom gehad, heerlijke donkere Opal pruimen, maar die waren binnen een paar weken zowat tegelijkertijd allemaal rijp. Een paar pruimen per dag is lekker maar meer heeft wat bijwerkingen. Van die ettelijke kilo's extra maakte ik jam. Kennelijk zat er genoeg pectine in want dat lukte prima met gewone kristalsuiker. Wecken en drogen ken ik nog hel goed uit mijn jeugd, want mijn vader had een aardige volkstuin en later is hij helemaal overgegaan op organisch tuinieren. Wij mochten daar overvloedig van meeëten maar mijn moeder vroor toen ook heel wat van die oogst in. De weckketel had ze toen met potten en al al een poosje weggedaan. Bruine bonen en varianten werden natuurlijk gedroogd, gewoon aan de wind en de zon. Je hebt ook speciale apparaten om te drogen en met je oven lukt het ook prima op een lage stand. Maar het is best veel wer en het zijn ook langdurige processen. Zonder een eigen moestuin ben je eigenlijk altijd beter af met kopen in de supermarkt. Heb je een grote vriezer dan is het verstandig om een rekensom te maken, waarbij de energietarieven een belangrijke factor zijn.

Omdat ik koken erg leuk vind wil ik nog weleens wat uitproberen, zoals bij dat broodbakken maar misschien ook die appeltjes. Ik moet mezelf altijd inhouden om er geen dingen voor aan te schaffen die ik slechts korte tijd gebruik. Voor inkoken van appels is je gangbare kookgerei ruim voldoende, want veel meer dan een flinke pan heb je niet nodig.

Wat de tuin betreft is die aan de achterkant redelijk ruim voor een rijtjeshuis. Die moet opgeknapt worden maar ik denk dan wat ruimte te reserveren voor een paar bakken met voornamelijk tuinkruiden. Dat vooral omdat vers meestal veel lekkerder is dan gedroogd en die potten uit de supermarkt nauwelijks langer meegaan dan een zakje verse. Meer werk wil ik er niet aan hebben.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Grand café Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 280, 281, 282
Pagina 282 van 282

Ga naar: