|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 19 Feb 2026 11:37:34 Onderwerp: Moreel purisme |
|
|
| Citaat: | Na Jutta Leerdams olympische goud op de 1.000 meter volgden reacties die we de laatste tijd steeds vaker zien in progressieve kringen. Terwijl de schaatsster haar sportieve hoogtepunt beleefde, verschoof de publiekelijke aandacht razendsnel van het ijs naar haar morele status.
Het is een voorbeeld van een vorm van hedendaags activisme waarin morele zuiverheid belangrijker lijkt geworden dan maatschappelijke verandering.
Bij de morele purist wordt de focus op perfectie zo dwingend, dat het een verstikkende werking heeft. Morele paspoorten worden gecontroleerd en wie ook maar één millimeter afwijkt van de ‘ideale’ koers, is de vijand.
Dit purisme is uitputtend, ineffectief en vertraagt daadwerkelijke verandering. Een beweging die alleen nog uit de ‘moreel volmaakten’ mag bestaan, krimpt per definitie tot een machteloze splintergroep. We maken de drempel om mee te doen zo verstikkend hoog, dat veel bondgenoten zich niet meer durven uit te spreken uit angst voor publieke terechtwijzing.
Het is bovendien ironisch dat juist zij die strijden voor de autonomie van de vrouw, Leerdam nu reduceren tot een verlengstuk van haar partner. Door haar succes volledig te laten samenvallen met het wereldbeeld van de man aan haar zijde, ontnemen we haar precies waar het feminisme voor vecht: een eigen identiteit en moreel gewicht, los van haar privéleven. Het is wrang dat we uitgerekend op het moment van haar grootste sportieve succes een moreel tribunaal over haar privéleven openen.
De strijd voor gelijkheid en inclusiviteit is geen wedstrijd in wie het meest vlekkeloos leeft. Echte verandering ontstaat niet door individuele morele perfectie, maar door de bereidheid om ondanks onze tekortkomingen de handen ineen te slaan. In een complexe wereld zijn fouten onvermijdelijk; de focus moet dan ook verschuiven van het obsessief bestraffen van elke misstap naar het vermogen om te leren en weer samen door te gaan.
In een tijd waarin alles direct op scherp wordt gesteld, is een beetje mildheid juist heel krachtig. Het geeft ons de ruimte om de groep weer groter te maken, in plaats van iedereen af te serveren die niet precies jouw route volgt. Laten we onze energie daarom inzetten waar ze thuishoort: bij het bestrijden van ongelijkheid zelf, voordat iedereen is afgehaakt. |
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/02/18/de-strijd-voor-gelijkheid-en-inclusiviteit-is-geen-wedstrijd-in-wie-het-meest-vlekkeloos-leeft-a4920742
Deze column is me uit het hart gegrepen!
Ik word zo moe van de hedendaagse morele oordelen over iedereen en met name om het veroordelen, dat draagt mijns inziens totaal niet bij aan samenleving waarin we naar elkaar omkijken en samen moeten leven, men is integendeel enkel maar bezig om te laten zien hoe men zelf wel deugt en de ander niet. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 19 Feb 2026 11:37:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 19 Feb 2026 12:28:44 Onderwerp: |
|
|
Jake Paul veroorzaakte in februari 2026 ophef door Bad Bunny een "nep-Amerikaan" te noemen en op te roepen tot een boycot van diens Super Bowl-halftime show. Paul noemde de Puerto Ricaanse artiest "een nep-Amerikaans staatsburger die publiekelijk Amerika haat" (de man is 100% Amerikaans staatsburger* en nergens is ooit uit gebleken dat hij "Amerika haat")
Ik neem aan dat dit geen nieuws is voor je Dagmar.
Op grond van die walgelijk racistische houding van Jake Paul die hij zo zeer recent nog tentoonspreidde vind ik het logisch en moreel vanzelfsprekend de persoon Jutta Leerdam wanneer deze in de social media haar innige verbintenis met deze man aan de lopende band tot uitdrukking brengt dan ook zelf niet los te zien van 's mans opvattingen. Ze is duidelijk niet vies van Paul's gedachtengoed anders is hun band moeilijk te begrijpen, en ja dat vormt dan een smet op haar persoon. Daar ontkom je niet aan.
Wel een boeiend topic-onderwerp overigens!
*Benito Antonio Martínez Ocasio, geboren in Bayamón, Puerto Rico, is een Amerikaans staatsburger van geboorte, net als alle mensen die in Puerto Rico, een Amerikaans territorium, geboren zijn. Puerto Ricanen hebben sinds 1917 het Amerikaanse staatsburgerschap verkregen op grond van de Jones-Shafroth Act. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 19 Feb 2026 12:49:37 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk ken ik de uitspraken van Jake Paul.
Ik ben zeker geen fan van deze man, integendeel.
Maar...........het zijn ZIJN uitspraken, dus moet je hem veroordelen en niet in dit geval Jutta Leerdam.
En zo denk ik er in veel meer gevallen over, je moet diegene veroordelen die het betreft en niet zijn/haar partner, kind of weet ik veel wie, mits die dezelfde uitspraken doet.
En dat geldt in dit geval zeker niet voor Jutta Leerdam, zij wordt enkel maar getorpedeerd tot iemand (VROUW) zonder eigen mening die klakkeloos achter de uitspraken van Jake Paul staat en zijn meningen deelt, terwijl zijzelf deze meningen helemaal niet publiekelijk heeft gedaan. En omdat ze de vriendin van is......., telt ze als vrouw helemaal niet meer mee, niet wie ze is en wat ze doet, alleen hij telt.
Dat ze een relatie heeft met iemand die ons beider sympathie niet heeft en dat is nog zacht uitgedrukt, wil niet zeggen dat we haar moeten veroordelen voor ZIJN standpunten!!!!!h
Dat noemen we Guilt bij Association: hoewel het een menselijke neiging is om de partner te betrekken in een moreel oordeel (vooral bij extreme of kwetsende standpunten), is het ethisch gezien raadzaam om iemands gedrag en waarden los te koppelen van die van hun partner, tenzij de persoon zelf actief de omstreden standpunten uitdraagt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 19 Feb 2026 15:12:36 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | Natuurlijk ken ik de uitspraken van Jake Paul.
Ik ben zeker geen fan van deze man, integendeel.
Maar...........het zijn ZIJN uitspraken, dus moet je hem veroordelen en niet in dit geval Jutta Leerdam.
En zo denk ik er in veel meer gevallen over, je moet diegene veroordelen die het betreft en niet zijn/haar partner, kind of weet ik veel wie, mits die dezelfde uitspraken doet.
En dat geldt in dit geval zeker niet voor Jutta Leerdam, zij wordt enkel maar getorpedeerd tot iemand (VROUW) zonder eigen mening die klakkeloos achter de uitspraken van Jake Paul staat en zijn meningen deelt, terwijl zijzelf deze meningen helemaal niet publiekelijk heeft gedaan. En omdat ze de vriendin van is......., telt ze als vrouw helemaal niet meer mee, niet wie ze is en wat ze doet, alleen hij telt.
Dat ze een relatie heeft met iemand die ons beider sympathie niet heeft en dat is nog zacht uitgedrukt, wil niet zeggen dat we haar moeten veroordelen voor ZIJN standpunten!!!!!h
Dat noemen we Guilt bij Association: hoewel het een menselijke neiging is om de partner te betrekken in een moreel oordeel (vooral bij extreme of kwetsende standpunten), is het ethisch gezien raadzaam om iemands gedrag en waarden los te koppelen van die van hun partner, tenzij de persoon zelf actief de omstreden standpunten uitdraagt. |
Ingaand op het vetgedrukte, een kind van een NSB-er kon je vroeger uiteraard niet het NSB lidmaatschap van vader en/of moeder aanrekenen, al gebeurde dat dus helaas wel. Maar wanneer je iemand vrijwel dagelijks berichten ziet posten in gezelschap van haar racistische Maga partner in dezelfde periode dat deze een Amerikaans megapopulair popidool wegzet als "een nep Amerikaan die Amerika haat" met de oproep diens optreden te boycotten, is dat niet af te doen als 'guilty by association'. Er is niet slechts sprake van associatie, deze twee afficheren zich op de social media als een tweeëenheid.
En, het is zoals ik al schreef moeilijk voor te stellen dat Van Leerdam iets tegen de verwerpelijke opvattingen van Paul zou hebben. Dat zou dan toch een heel vreemde relatie zijn.
| Citaat: | | Bij de morele purist wordt de focus op perfectie zo dwingend, dat het een verstikkende werking heeft. Morele paspoorten worden gecontroleerd en wie ook maar één millimeter afwijkt van de ‘ideale’ koers, is de vijand. |
Dit is natuurlijk helemaal nergens het geval. Jutta van Leerdam wordt nergens weggezet als 'de vijand', ze wordt niet uitgejauwd, ze wordt nergens van beschuldigd en ik zie haar ook niet een etiket opgeplakt worden als racist of fascist. Ik zie enkel de bedenkingen geventileerd worden zoals ik die hierboven een beetje heb proberen te formuleren. Maar Jutta van Leerdam is 'de vijand', die moeten we cancelen, die mag niet op tv, op de radio ..... Nee, kom eens met een voorbeeld Dagmar?
Overigens, we hebben het niet zomaar over 'een relatie', 'een liefdesband'
Volgens kenners verdient ze inmiddels hooguit 10 procent aan het schaatsen zelf, de overige 90 procent komt uit sponsordeals en online bekendheid. Sinds Jutta samen is met Jake zag ze haar aantal volgers op sociale media verviervoudigen: van 2 naar bijna 8 miljoen
| Citaat: | Jutta en Jake leven in een Maga-droomwereld, met eigen vliegveld, schietbaan en racetrack
Dit artikel is geschreven door
Harmen van Dijk
schrijft over het wel en wee van bekende mensen
Gepubliceerd op 12 februari 2026
Bewaren
Delen
Benieuwd hoe het leven van onze Winterspelen-koningin Jutta Leerdam eruitziet als ze straks even niet op de schaatsbaan hoeft te buffelen? Kijk dan naar het filmpje dat haar verloofde Jake Paul online heeft gezet van zijn jongste vastgoed-aankoop: een landgoed in de Amerikaanse staat Georgia van 35 miljoen euro. ‘Zo groot als half Manhattan.’
Er komt een landingsbaan voor privévliegtuigen en Jake jaagt er op herten. Met pijl en boog. ‘Een kunstvorm’, vindt de bokser-influencer. Er zijn trouwens genoeg andere wapens – op de ‘beste privéschietbaan van het land’ kun je je uitleven met pistolen, geweren en semi-automatisch knalwerk. Op de toegangsweg (‘vijf kilometer, één van de langste in het land’) kan gescheurd worden met de diverse Lamborghini’s. Totdat de echte racebaan klaar is, waarvoor net een bos gekapt is.
Een wereld vol benzine- en kruitdampen. De droom van iedere man die America weer Great wil maken. Terwijl Jake zijn quad op twee wielen een spoor laat trekken door het gras, hoor je hem zeggen: ‘Hier in de natuur wil ik mijn kinderen laten opgroeien, zodat ze net zoveel lol kunnen hebben als ik vroeger’.
|
https://www.trouw.nl/cultuur-media/jutta-en-jake-leven-in-een-maga-droomwereld-met-eigen-vliegveld-schietbaan-en-racetrack~b498d908/
Mag allemaal, niet onwettigs aan, maar laten we een dergelijk arrangement niet krampachtig bagatelliseren en menen dat Paul alleen maar een vriend van Van Leerdam is die misschien wel heel anders in het leven staat en wars zal zijn van zijn racisme.
Laatst aangepast door Klaas op 20 Feb 2026 10:22:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 19 Feb 2026 19:05:26 Onderwerp: |
|
|
Ik hoop voor Jutte dat het niet te lang duurt vooraleer ze een nieuwe vriend heeft. _________________ Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook niet tevreden zijn met wat hij krijgt (Socrates) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 892 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 19 Feb 2026 23:33:47 Onderwerp: |
|
|
Iedereen mag vinden dat ik niet deug maar fascisten deugen in mijn optiek niet. Jutta Leerdam laat zo ongeveer niets na om haar genegenheid steun te betuigen aan haar neonazi-vriendje, waarbij het onmogelijk kan zijn dat dit niet voor zijn denkbeelden geldt, laat staan dat ze die afwijst. Dat is niet een klein vergissinkje maar een levenshouding, die ze bepaald niet voor zichzelf houdt. Waar ik doodziek van word is het vergoeilijken van openlijke uitingen van fascisme, antidemocratische, racistische en misogyne uitspraken. Deze dame maakt al geruime tijd misbruik van haar roem om heel veel geld binnen te harken. Soit, mensen trappen er in maar veel bedenkelijker is de propaganda die ze maakt voor haar partner, die nog veel extreemrechtser zijn dan die van het FvD. Die denkbeelden kunnen daarom niet anders dan ook de hare zijn. We mogen toch een zekere verantwoordelijkheid verwachten van iemand die zo in de schijnwerpers staat? Die kritiek heeft niets met vrouwonvriendelijkheid, afgunst of moralisme te maken. Als je je zo nodig politiek wilt uiten, al dan niet als ondersteuning van je vriendje, ga dan de politiek in maar misbruik je sport niet om iemand te steunen die duidelijke politieke en in vele ogen verwerpelijke antidemocratische denkbeelden zo breed uitmeet als haar partner doet en hem daar met regelmaat bij vergezelt.
Kennelijk bestaan er dus verschillende soorten Dolle Mina's...
| Citaat: | Jutta Leerdam maakte niet één klein foutje, maar legitimeert consequent het fascisme van Jake Paul
Woensdagmiddag las ik het NRC-opiniestuk van twee Dolle Mina’s over de kritiek op Jutta Leerdam van de afgelopen tijd. Kritiek op de schaatser zou onterecht zijn.
In eerste opzicht lijkt het een heldere analyse: door Leerdam te bekritiseren om de denkbeelden van haar partner, wordt ze gereduceerd tot een verlengstuk van haar partner en ontnemen we haar van haar grootste sportieve succes. Volgens het opiniestuk een vorm van moreel purisme – een fenomeen dat activistische kringen dwingt om morele perfectie, en wat zorgt dat de beweging naar binnen keert in plaats van het doel van maatschappelijke verandering in oog houdt.
Echter, Leerdam wordt niet bekritiseerd om de denkbeelden van haar partner. We zijn niet boos op haar omdat haar partner een racistische vlegel is. We zijn boos op de consequente keuzes die ze maakt. We zijn boos op Leerdam omdat ze zijn fascistische denkbeelden legitimeert.
Leerdam kiest niet alleen voor Jake Paul als partner, maar ze kiest er publiekelijk ook actief voor om zich niet uit te spreken tegen zijn steun voor Trump of ICE. Ze kiest ervoor om lachend te baden in de overvloed van zijn wereld: een wereld gebouwd op zijn choquerende, ronduit racistische, transfobe en misogyne uitspraken. Ze kiest ervoor om te zien te zijn in zijn realityshow waar vervolgens de ene na de andere discriminerende uitspraak de revue passeert. Ze kiest ervoor om haar enorme bereik beschikbaar te stellen voor zijn denkbeelden, door online zich met Paul als een wezenlijke twee-eenheid te profileren. Zij bindt zich – privé én publiekelijk – aan hem en zijn (online) uitlatingen. Ze kiest er, door hem veelvuldig deel uit te laten maken van haar Instagram-carrière en het aanschuiven in zijn realityshow, expliciet voor dat haar privéleven onderdeel van de publieke sfeer wordt.
Dat deze keuzes gelijk worden gesteld aan bekritiseerd worden om ‘een ongelukkige woordkeuze in een vlijmscherp betoog’ laat het lijken alsof Leerdam per ongeluk één klein foutje heeft gemaakt. Het gaat compleet voorbij aan het feit dat het niet één losstaande misstap is geweest, maar dat het een consequente reeks is van kiezen voor het accepteren van zijn discriminatoire vocabulaire.
Natuurlijk kun je onder de indruk zijn van zo’n fantastische sportprestatie – ik ben dat zelf ook. De prestatie van Leerdam ontzettend knap vinden en tegelijkertijd kritisch zijn over haar levenskeuzes, kan naast elkaar bestaan. Leerdam als sporter enorm indrukwekkend vinden, kan bestaan naast Leerdam als publiek figuur niet een nóg groter podium willen geven. Juist in die afweging zit de fijngevoeligheid en de pijnlijkheid. Als activist, of bouwer aan een maatschappelijke verandering, zou je die afweging constant mee moeten nemen. Zijn we zo onder de indruk van haar sportprestatie dat al het andere er niet meer toe doet? Juist in de zoektocht naar verbinding, is het van belang verbindende figuren in de spotlight te plaatsen. Is dat nu gelukt?
Leerdam wordt niet gereduceerd tot een verlengstuk van haar partner, ze wordt juist bekritiseerd op haar eigen acties, haar eigen keuzes en haar eigen afweging zich op geen enkel moment over Paul’s politieke verwantschappen uit te laten. Is het niet feministischer om een vrouw te bekritiseren op haar eigen keuzes, dan een vrouw te bejuichen en te bejubelen die een podium biedt aan Trumpiaanse, seksistische wereldbeelden?
Ja, het struikelen over elke misstap doet af aan het doel van maatschappelijke verandering. Maar doet juichen voor, aanmoedigen van, en aandacht geven aan mensen die consequent compleet haaks handelen op je doel, niet meer af aan je beweging? Raak je dan niet juist je koers kwijt?
Ja, activistische kringen kunnen hard zijn onderling, en ja, het is zonde dat daardoor de drempel hoog is voor mensen om aan te sluiten. Moreel purisme bestaat, en is enorm giftig voor sociale bewegingen. Maar betekent dat, dat we iedereen die zo’n enorme prestatie als Leerdam heeft neergezet, hoe dan ook op een voetstuk moeten plaatsen? Betekent dat, dat we iedereen die een enorme prestatie heeft geleverd in sport, wetenschap, media, kunst – noem het maar op – ongeacht alles, op een voetstuk moeten plaatsen?
Moeten we Leerdam compleet loskoppelen van alle context, van alle keuzes die zij in haar leven maakt, en haar enkel reduceren tot haar sportprestaties?
Ik denk van niet. Het staat niet los van elkaar. Met onze aandacht en onze online engagement, voorzien we haar en haar partner van meer views, likes en volgers, en daardoor gemakkelijk van meer sponsordeals en spotlight, en bouwen we mee aan het platform wat zijn (hun?) denkbeelden alleen maar meer verspreid en legitimeert.
Een fascistische, racistische, transfobe sexist nog meer publiek geven. Wat een vieze medeplichtigheid in onze eigen onderdrukking, zeg. | Jutta Leerdam maakte niet één klein foutje, maar legitimeert consequent het fascisme van Jake Paul
14-03-2026, Tekst aangepast.Gecorrigeerd omdat Jutta Leerdam niet zelf expliciet politieke uitspraken doet.
Laatst aangepast door Kees op 14 Mrt 2026 17:36:17; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 20 Feb 2026 11:24:12 Onderwerp: |
|
|
Twee opiniestukken van Dolle Mina's, twee verschillende meningen.
Hier uit blijkt wel dat het onderwerp moreel purisme en quilt bij association geen gemakkelijke onderwerpen zijn.
Ook op dit forum denken we er ook verschillend over en gaan we het niet eens worden.
Ik heb Leerdam nog nooit een racistische of facistische uitspraak horen doen en ik stel haar persoonlijk niet aansprakelijk voor de uitspraken van haar verloofde of ga er zonder meer vanuit dat ze persoonlijk facisme/rascisme/transfobie/mysogenie ondersteunt.
Dat het ingewikkeld is om een relatie te hebben met iemand die dat soort uitspraken wel doet, lijkt me overduidelijk, maar ik weiger om er zonder meer vanuit te gaan dat ze zelf ook deze ideeen heeft.
Daar mag iedereen zijn of haar bedenkingen bij hebben of het er mee oneens zijn. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 20 Feb 2026 12:37:51 Onderwerp: |
|
|
Eens met Dagmar. Die vent haar heb ik niets mee en ik maak me er zelfs bezorgd om dat hij haar vleugels straks echt gaat kortwieken met zijn ideeën.
Jutta is een geweldige sportvrouw, heeft goed gevoel voor commercie en is volledig zich zelf en zeer verliefd op die Jake van haar.
Ik ben de laatste die over deze vrouw een moreel oordeel wil of kan vellen, want deze vrouw heeft meer power in haar pink als ik in mijn hele lijf en ze heeft ook nog eens geweldig veel gepresteerd.
Omdat ik te weinig heb met social media volg ik haar daar niet.
Omdat ik te weinig heb met zo in de frontlinie te staan, doe ik dat niet. Zij wel.
Ik heb me helemaal ziek gelachen toen ze na haar prestatie een of andere peper dure tas heeft gekocht. Was even op het journaal waar ze dat deelde met haar volgers. Ik heb er niets mee. Prima als zij dat wel heeft en gelukkig van wordt. Na die uitputtende wedstrijden mag zij zelf omgaan met haar succes zoals zij dat wil.
Tevens heb ik niets met reizen met prive jet, maar vind het fijn voor haar dat ze dat kan doen en zo haar familie kan zien. En ja het is slecht voor het milieu. Maar dan zie ik liever Jutta die haar familie en zichzelf blij maakt ten koste van het milieu als die nare Russen die een enorme milieu ramp aan het veroorzaken zijn met die alles vernietigende oorlog.
Ik heb genoten van het contact tussen Jutta en Femke kok. En hoe die twee elkaar tot het uiterste sportief tergen en zo sportief zijn om elkaar gelijk daarna te feliciteren. Prima sportvrouwen.
En die Jake, heb ik helemaal niets mee. Maar het is haar leven en haar keuze en als mensen zich druk gaan maken om Jutta hebben ze mijn zegen. Alleen denk ik zelf dat er wel belangrijkere dingen zijn om ons druk om te maken. Maar ook dat is ieder zijn of haar keuze. Zo sta ik er in.
En Virgo wat jij schrijft denk ik ook. Ik maak me zorgen om Jutta en bang dat ze haar vleugels straks aan die man kan inleveren met alle gevolgen van dien voor haar geestelijke gezondheid. We gaan het zien en hopelijk gaan we DAT dus niet zien en leven ze nog lang en gelukkig! Maar die combinatie met zo'n pittige succes vrouw, zie ik niet zitten want hoe kun je zo'n vrouw veroordelen tot kinderen baren en voor ze zorgen. Want dat is wel waar die man voor staat. Buitengewoon conservatief, uiterst rechts op het gevaarlijke af en slijmt met Vance die ik een hele nare man vind en erg gevaarlijk.
Maar hopelijk lost zich dit allemaal g0oed op voor Jutta. Ik ben trots op deze vrouw! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 21 Feb 2026 02:57:47 Onderwerp: |
|
|
| Pien schreef: | En Virgo wat jij schrijft denk ik ook. Ik maak me zorgen om Jutta en bang dat ze haar vleugels straks aan die man kan inleveren met alle gevolgen van dien voor haar geestelijke gezondheid. We gaan het zien en hopelijk gaan we DAT dus niet zien en leven ze nog lang en gelukkig! Maar die combinatie met zo'n pittige succes vrouw, zie ik niet zitten want hoe kun je zo'n vrouw veroordelen tot kinderen baren en voor ze zorgen. Want dat is wel waar die man voor staat. Buitengewoon conservatief, uiterst rechts op het gevaarlijke af en slijmt met Vance die ik een hele nare man vind en erg gevaarlijk.
Maar hopelijk lost zich dit allemaal g0oed op voor Jutta. Ik ben trots op deze vrouw! |
Ik vind het hele verhaal nogal tweeslachtig. Aan de ene kant wordt Jutta Leerdam bejubeld om haar zelfstandigheid en eigenzinnigheid en vervolgens zie ik zorgen omdat ze onder de plak van haar misogyne vriendje zou (komen te) zitten. Dat zie ik in de media en hier dus ook weer terug. Wat is het nou? Is ze min of meer slachtoffer van een bling-bling uitstralende omhooggevallen bokser of is ze volledig verantwoordelijk voor haar handel en wandel waaruit dan onherroeplijk volgt dat ze aanspreekbaar is op haar solidariteitsverklaringen aan een notoire extreemrechtse figuur waar ze eem relatie mee heeft? Het maakt voor mij nogel een verschil of ze de uitlatingen en standpunten van Jake Paul voor lief neemt of dat ze erachter staat. Voor zover ik kan nagaan is ze willens en wetens het contact met hem aangegaan en is die relatie tot stand gekomen (mede) omdat ze er een verdienmodel in zagen. Al de maatschappijvisie van je partner je niet zint, er niet achter kunt staan dan hou je daar tenminste je mond over. Dat doet ze niet, ze geeft hem juist een platform en speelt een ondersteunende rol op zijn platform(s), zijn YT-kanaal en andere sociale media, waar hij breeduit fascistische en pro-Trump propaganda bedrijft. Ik kan daar geen greintje bewondering of trots voor opbrengen.
Jake Paul is bekend met (seksueel) geweld maar dat schijnt er tegenwoordig bij te horen in die kringen. Alleen al van de uitdrukking ínfluenzer' krijg ik jeuk in mijn schoenveters. Dat is dan een voorbeeld voor onze jeugd... Al met al is het voor deze vrouw te hopen dat ze de belangen voor haar toekomst goed heeft geregeld en niet haar ziel en zaligheid in een onzekere toekomst, al dan niet met dat sujet investeert.
Laatst aangepast door Kees op 21 Feb 2026 20:29:37; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 21 Feb 2026 11:24:06 Onderwerp: |
|
|
Kees er zijn mannen die vallen op zeer zelfstandige succesvolle vrouwen, en als ze dan getrouwd is of een kind hebben, dan begint de ellende en de psychopathie en ja ook Jutta zal daar waarschijnlijk dan het slachtoffer van worden. Dit heeft alles te maken met het raffinement en hoe dit stapje voor stapje wordt opgebouwd, zeer geraffineerd en manipulerend. Vaak met als inzet het geluk van de kinderen.
Ik begrijp dat jij dat wellicht niet begrijpt. Maar ik begrijp het heel goed. Lees eens het boek van Jan Storms, psychopathie in relaties. Als je zo'n gast hebt, dat zijn vaak hele spannende gasten met veel uitstraling die de vloer kussen waarover je gaat in het begin en als je ervoor valt, dan heb je een heel groot probleem. Een hele knappe die dan nog gelukkig zelfstandig kan blijven. Welkom in de wereld van de psychopathie Kees.
Als hulpverleenster ben ik hiermee in aanraking gekomen en heb zeer slimme succesvolle vrouwen zien veranderen in schuwe en bange wrakken vanwege die klootzakken. Dat lot gun ik Jutta absoluut niet. Dus als zij een nieuwe vriend heeft ben ik blij voor haar en gelukkig is het niet mijn dochter want dan zou ik zeer bezorgd zijn.
Iets met het oerbeeld van "dat vrouwtje zal ik wel eens even temmen". Brrrrr heel heel ziek. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 21 Feb 2026 21:00:27 Onderwerp: |
|
|
Ik stipte al even iets aan over (seksueel) geweld, waarbij ik uiteraard doelde op binnen de relatie, dus ik onderken zeker wel wat je vertelt. Ik ben in mijn vorige leven contactpersoon huiselijk geweld geweest en zoals je weet ben ik ook heus wel op de hoogte van psychopathologie, o.a. uit een leven voor het vorige leven, al zal ik niet beweren dat ik alwetend ben. Ik heb meer dan eens vrouwen met blauwe striemen in de hals gezien en nog vaker verhalen aan moeten horen waar de honden geen brood van lusten. Lang niet altijd speelt er fysiek geweld maar er zijn vele manieren om vrouwen klein te krijgen, te chanteren. Natuurlijk spelen cultuuraspecten een rol bij vluchtelingen, die mannen vaak een heersende rol toebedelen, wat het fenomeen versterkt maar de essentie blijft hetzelfde. Ik heb veel te vaak meegemaakt dat vrouwen er toch voor kiezen om zo'n zieke relatie voort te zetten, waarbij meer dan eens het belang van de kinderen een rol speelt. Met daarbij de beperkingen van vluchtelingen, waarbij vrouwen geen andere keuze hebben dan bij hun gehate man in te trekken, al zouden ze anders willen en dat komt ook veel te vaak voor. Overigens kunnen mannen ook het slachtoffer zijn van een pathologische relatie.
Niettemin ga ik er vanuit dat Jutta nu nog een keuze heeft waarbij er ook nog iets als eigen verantwoordelijkheid speelt. Ze staat op het toppunt van haar roem, in het middelpunt van de belangstelling maar owee als er straks kindertjes komen en de verhoudingen tussen die twee onevenwichtiger worden, hoewel daar niet per se kinderen aan te pas hoeven te komen. Ik ben helemaal met je eens dat dat een levensgroot gevaar is. Maar is er dan niemand die haar waarschuwt? Niemand in haar omgeving die dat gevaar ziet?
Daarom walg ik zo van dat gedweep van die twee met hun kinderen die ze nog niet eens hebben. Hoe ziek kun je zijn? En meteen daar achteraan; arme kinderen. Het is natuurlijk vals van me maar ik mag lijen dat Jake op latere leeftijd de bof gehad heeft... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 22 Feb 2026 15:07:02 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er lang over nagedacht maar ik ga stoppen met deze discussie en wel om de reden dat ik niet mee ga doen aan aannames of Jutta Leerdam wel of niet het slachtoffer zal worden van psychopathie.
Wij zijn allemaal leken die helemaal geen diagnose kunnen stellen over of iemand wel of niet lijdt aan psychopathie (Jake Paul) en of mensen daar wel of niet slachtoffer van gaan worden. (Jutta Leerdam), dat is voorbehouden aan daar voor gekwalificeerde en gespecialiseerde professionals.
Het staat uiteraard een ieder natuurlijk vrij om wel zijn/haar mening hier over te ventileren, enige is dat ik daar niet aan mee wil doen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 22 Feb 2026 19:04:09 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Wij zijn allemaal leken die helemaal geen diagnose kunnen stellen over of iemand wel of niet lijdt aan psychopathie (Jake Paul) en of mensen daar wel of niet slachtoffer van gaan worden. (Jutta Leerdam), dat is voorbehouden aan daar voor gekwalificeerde en gespecialiseerde professionals. | Dagmar, en ook Pien, GGZ is dik twintig jaar mijn werk geweest en ook in de rest van mijn carriere ben ik rijkelijk geconfronteerd geweest met GGZ-casuistiek. Depressies in maten en soorten, schizofrenie in allerlei stadia, meerdere soorten persoonlijkheidsstoornissen, schizofrenie in velerlei vormen, neurasthenie, neuropathie, etc. heb ik allemaal voorbij zien komen, maar niettemin ben ik een leek in jullie ogen? Voor de volledigheid heb ik ook wel e.e.a. aan ervaring met GGZ-problematiek in mijn persoonlijke leven, dus buiten mijn werk opgedaan.
Als je oppert dat wij hier geen diagnoses moeten stellen dan ben ik het uiteraard met je eens maar niet op die grond. Zorgvuldig diagnosticeren doe je (de arts als eindverantwoordelijke) in een (poli)klinische setting waarbij je nauw contact met je client hebt en andere disciplines (psycholoog, neuroloog, verpleegkundige) van onmisbaar belang zijn om je DSM rond te krijgen. De 'grap' is dat twee psychiaters op grond van hetzelfde verhaal tot twee verschillende DSM-beelden kunnen komen, maar dat terzijde. Van diagnoses stellen is hier op dit forum natuurlijk geen sprake en dat is ook niet aan de orde. Het gaat om gehanteerde terminologie, iets heel anders. Je kunt iemand knettergek noemen maar ook psychopaat of schizofreen. Vaak heeft men het dan over gedrag, waarbij vooral schizofrenie meestal totaal misplaatst gehanteerd wordt, zeg ik als professional. Maar wat is precies het verschil tussen 'gek', 'gestoord' en het hanteren van wat specifiekere kwalificaties? Okay, je kunt je gekwetst voelen vanwege persoonlijke ervaringen en daar kan ik dan heus wel begrip voor opbrengen. Misschien moeten we er wat duidelijker over zijn door 'ik vind' of 'ik heb de indruk' te hanteren maar doorgaans blijkt dat uit de context wel.
We praten hier (en elders) veel vaker over dingen waar we niet expliciet voor doorgeleerd hebben dan over zaken waar we specifieke kennis van hebben. Al zou ik willen dan lukt het me niet om mijn achtergrond bij de ingang aan de kapstok te hangen en dat geldt wat mij betreft voor iedereen qua ervaringsdeskundigheid, zelf opgedaan of als vrijwilliger, familielid, bekende of, inderdaad als professional op een bepaald gebied. Wees eerlijk, anders zou je toch zowat nergens meer over mogen discussieren?
We hebben het nogal eens over dingen die voor iedereen openbaar en zichtbaar zijn. Dan kun je toch niet hard maken dat we iemands integriteit schaden door het erover te hebben? Wat maakt het zo anders als daarbij wat specifiekere termen worden gehanteerd? We onthullen toch geen vertrouwelijke informatie, die we misschien als buren of andere korte lijntjes te weten zijn gekomen, laat staan medische gegevens. Op de een of andere manier trek je engere grenzen, vooral waar het integriteit et raakvlakken met gezondheidszorg betreft. Je vond het een poos geleden alweer, niet kunnen dat mijn asielzoekende patienten me met 'dokter' aanspraken, althans dat ik dat niet consequent hanteerde en je uitte vaker kritiek op de vaktaal (overigens wel voor iedereen te begrijpen) die ik soms gebruik.Als je denkt me te kunnen betrappen op beroepsdeformatie moet je dat zeker hardop doen. Misschien heb ik een weerwoord maar ik zou het ook best met je eens kunnen zijn.
Het zou misschien een discussie op zich waard zijn over integriteit; wanneer schaad je die en waar liggen grenzen van wat je kunt zeggen en wat (liever) niet. Maar in dit topic past het ook wel en omdat er best veel zinnigs over te zeggen is. Kennelijk maak jij heel andere afwegingen dan ik doe en dat probeer ik zo goed mogelijk te respecteren. Daarom vind ik het jammer dat je ervoor zou kiezen om af te haken. Je kunt toch gewoon doorgaan met discussieren en er jouw kritische kanttekeningen aan toevoegen? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Feb 2026 11:30:57 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | | ......maar niettemin ben ik een leek in jullie ogen? |
Ik beweer niet dat je een leek bent/was in je vakgebied maar dat wij hier geen "diagnose" kunnen stellen of iemand lijdt aan psychopathie (wat op zich tegenwoordig voor de volledigheid valt onder anti sociale persoonlijkheidsstoornis), dat is voorbehouden aan artsen/psychiaters etc.
Ik irriteer me nogal (in het algemeen, niet alleen hier) aan dat iedereen heel gemakkelijk begrippen (terminologie) op iedereen plakt, dat is niet verboden, maar ik vind het "moreel" stuitend.
Dat zal waarschijnlijk met mijzelf te maken hebben, met hoe ik zelf tegen zaken aankijk en (morele) oordelen vel.
Het komt er op neer dat ik niet graag etiketjes plak op mensen en het dus bij anderen moreel veroordeel als ze dat wel doen.
Het zou misschien een discussie op zich waard zijn over integriteit; wanneer schaad je die en waar liggen grenzen van wat je kunt zeggen en wat (liever) niet. Maar in dit topic past het ook wel en omdat er best veel zinnigs over te zeggen is. Kennelijk maak jij heel andere afwegingen dan ik doe en dat probeer ik zo goed mogelijk te respecteren. Daarom vind ik het jammer dat je ervoor zou kiezen om af te haken. Je kunt toch gewoon doorgaan met discussieren en er jouw kritische kanttekeningen aan toevoegen?
Ja dit is eigenlijk precies waar dit topic over gaat, moraal oordelen.
Dat is natuurlijk een heel erg boeiend en moeilijk onderwerp, want persoonlijke morale waarden en normen liggen voor iedereen anders.
Misschien heb je wel gelijk en is afhaken als iets je niet bevalt wel de makkelijkste weg.( waar ik dus voor gekozen had in dit topic).
Je hebt me in elk geval aan het twijfelen gebracht of afhaken wel de juiste keuze is/was
[/quote] |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 23 Feb 2026 12:31:57 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | Ik word zo moe van de hedendaagse morele oordelen over iedereen en met name om het veroordelen, dat draagt mijns inziens totaal niet bij aan samenleving waarin we naar elkaar omkijken en samen moeten leven, men is integendeel enkel maar bezig om te laten zien hoe men zelf wel deugt en de ander niet. |
Het tot uitdrukking brengen dat je moe wordt van de hedendaagse morele veroordelingen van elkaar, is ook een moreel oordeel. Oordeel/veroordeel niet, zeg je daarmee, en wie dat wel doet, ja die veroordeel je dus eigenlijk.
Er is zeker sprake van mensen neerhalen om de lol van het neerhalen zelf in de media en (elders) op internet, en natuurlijk in het publieke discours gewoon de mensen onder elkaar, maar dat is eigenlijk wel van alle tijden dacht ik.
Waar het bij Jutte van Leerdam in haar verbintenis met Jake Paul om draait is het dacht ik niet dat ze in de media tot mikpunt van spot of valse kritiek wordt gemaakt. Iets dergelijks heb ik tenminste nog nergens kunnen opmerken.
Men is waakzaam, een stroming als MAGA moet niet naar Nederland toe overwaaien en wanneer een Nederlandse die zo in de picture staat als Jutte van Leerdam haar vriend, haar relatie, haar leven en levensstijl met een MAGA boegbeeld als Jake Paul zo aan het verheerlijken is op de social media, dan krijgen mensen daar bedenkingen bij en die worden geventileerd.
Dat is moreel en psychologisch logisch, vanzelfsprekend, en in mijn ogen volstrekt niet verkeerd. We zien Jutte in een gevarenzone belanden, en wanneer zij daadwerkelijk aangestoken zou worden door de ideologie van het witte privilege zou dat ons behoorlijk tegen de borst stuiten. Daar wil je en moet je ook lucht aan geven. Zo zie ik dat
Laatst aangepast door Klaas op 23 Feb 2026 12:49:39; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 23 Feb 2026 12:31:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|