Geplaatst: 5 Mrt 2026 14:37:58 Onderwerp: Iran: ins and outs mbt door VS/Israël begonnen oorlog
Citaat:
Etnische groepen
Iran is een multi-etnische samenleving waarin de volgende groepen het meest omvangrijk zijn:
Perzen (ca. 61%): De grootste groep, voornamelijk woonachtig in het centrale plateau en de grote steden.
Azeri's (ca. 16%): De grootste minderheid, geconcentreerd in het noordwesten. Zij spreken een Turkse taal.
Koerden (ca. 10%): Wonen voornamelijk in het westen langs de grens met Irak en Turkije.
Lors (ca. 6%): Een aan de Perzen verwante groep in het zuidwesten.
Overige minderheden: Onder andere Beloetsji's (zuidoosten), Arabieren (zuidwesten), Turkmenen (noordoosten) en de nomadische Qashqai.
Religieuze groeperingen
De overgrote meerderheid van de bevolking is moslim, maar er is een belangrijke scheiding tussen stromingen:
Sjiitische moslims (ca. 90-95%): De staatsreligie is het twaalver sjiisme. De politieke macht in Iran is volledig in handen van deze groep.
Soennitische moslims (ca. 5-10%): Voornamelijk onder Koerden, Turkmenen en Beloetsji's.
Erkende religieuze minderheden: Christenen (vooral Armeniërs en Assyriërs), Joden en Zoroastriërs hebben elk een vaste zetel in het parlement.
Niet-erkende groepen: De Bahá'í vormen de grootste niet-islamitische minderheid, maar zij worden door de staat niet erkend en systematisch vervolgd.
Politiek-militaire groeperingen
Binnen het machtsapparaat van de Islamitische Republiek zijn er specifieke invloedrijke organisaties:
Revolutionaire Garde (IRGC / Pasdaran): Een machtig militair en economisch blok dat direct onder de Opperste Leider valt. Zij controleren grote delen van de economie en de binnenlandse veiligheid.
Basij: Een paramilitaire vrijwilligersmilitie onder controle van de Garde, vaak ingezet om protesten met geweld neer te slaan.
Geestelijkheid (Clericale klasse): De religieuze elite die via organen zoals de Raad van Hoeders bepaalt wie mag deelnemen aan verkiezingen.
Oppositiegroepen: In het buitenland actieve groepen zoals de MEK (Volksmoedjahedien) en monarchisten, evenals brede pro-democratische protestbewegingen binnen Iran zelf die sinds 2025-2026 intensiever strijden tegen het regime.
Trump overweegt de Koerden van (extra) wapens te voorzien zodat dezen Israël en de VS kunnen helpen het regime af te zetten.
En, wat zou daarna moeten gebeuren? Een heel kleine etnische en religieuze minderheid als de Koerden zou wanneer dit plan werkt en ze het heersend regime eronder weten te krijgen een geweldige militaire macht verkrijgen waar de overige veel grotere groeperingen uiteraard fel tegen in verzet zullen gaan.
Er wordt op chaos aangestuurd is mijn voorlopige lekenconclusie hier, en dat kon inderdaad nog wel eens het voordeligst zijn voor zowel Israël als de VS. Je kunt dan pakken wat je wilt aan land of olie of andere grondstoffen en bv ook de straat van Homuz annexeren wanneer je alleen nog maar met een bende van tegen elkaar strijdende partijen te maken hebt in Iran, zonder dat er een officiële regering is / gevormd zou kunnen worden.
Geplaatst: 6 Mrt 2026 20:42:58 Onderwerp:
Zelf vind ik het schokkend dat deze aanvsl niet door de internationale rechtsorde is verworpen. In mijn ogen heeft Sanchez van Spanje de enige correcte reactie gegeven. Er is zonder enig overleg in de daarvoor afgesproken overleggen en organisaties Iran aangevallen.
Ik ben op dit moment blij dat ik in Spanje woon en dat Spanje de VS om bovenstaande redenen geen toestemming heeft gegeven om van de basis van Spanje gebruik te maken. Ik ben ook blij dat de EU vol achter Spanje gaat staan daar Trump hier natuurlijk niet blij mee is.
Tja het verhaal van de koerden kende ik nog niet. Bedankt voor het plaatsen Klaas. Ik kan er nog geen mening over hebben.
Maar ik zit zelf met deze oorlog in mijn maag. Want Iran is een afschuwelijke staat, laat dat duidelijk zijn. Maar we hebben regels met elkaar opgesteld die met voeten worden getreden door de VS en Israël. Zowel in Venezuela door de VS en nu weer.
Mocht het allemaal wat fijner worden voor de mensen daar dan zou ik daar wel heel erg blij mee zijn. Dus ik ben wel opportunistisch.
Maar al die landen eromheen die nu door Iran aangevallen worden dat vind ik toch wel heel erg triest voor woorden.
Ik wist wel dat Trump steun zoekt en krijgt van de "white evangelicals" maar dat dit religieus fanatisme ook speelt bij de legeraanvoerders vind ik wel heel erg verontrustend.Schokkend verhaal gisteren in Trouw over hoe religieus fanatisme huishoudt onder een deel van de Amerikaanse legercommandanten. Er heerst binnen die groep de overtuiging dat de VS onder Trump door God is uitverkoren Zijn plan uit te voeren om tot de eindtijd te komen en daarmee de wederkomst van Christus op Aarde. Iran als Armageddon. Omdat het Gods Wil is, is alles in die strijd geoorloofd, hoe bloederig dan ook, zelfs kernwapens. Hegseth zelf is die overtuiging toe gedaan. VS voert dus met de oorlog in Iran Gods werk uit.
De bron, een onderofficier, had van zijn commandant gehoord dat “president Trump door Jezus is uitverkoren om in Iran het vuur te ontsteken dat Armageddon zal veroorzaken en Jezus’ terugkeer naar de aarde zal markeren”.
Christelijke nationalisten gaan uit van het idee “dat de VS een uitzonderlijke natie zijn, uitverkoren om een bepaalde goddelijke missie te vervullen”
Mijn enorme weerzin tegen deze oorlog groeit steeds harder.
Het wordt steeds duidelijker dat een regime change en het vernietigen van alle nucelair materieel niet het doel is, maar een afleidingsmanoeuvre.
Ik vermoed dat Israel (Nethanyahu) Amerika (Trump) zover heeft gekregen om alle landen en groeperingen die Nethanyahu niet welgevallig zijn van de kaart te vegen en dat alle levens die dat kost nevenschade voor hem zijn, zolang hij maar kan blijven zitten, net zoals in GAZA is gebeurd.
En net zo als in GAZA, wordt het internationaal recht met handen en voeten
getreden en de rest van de wereld kan en of wil niet ingrijpen tegen deze 2 tirannen die op het wereldtoneel tekeer gaan alsof de wereld alleen van hen is.
Ik hou mijn hart vast voor wat er nog komen gaat, ik voorzie nog veel elllende, zowel voor de bevolking van Iran als voor andere landen in de regio en zelf buiten de regio.
Als de bevolking van Iran in 1e instantie al blij was dat Khamenei gedood is, zullen ze er zo langzamerhand wel achter zijn, dat de situatie nu nog erger is dan daarvoor. Hele land vernietigd door bommen, er is van regimechange geen sprake, veiligheid voor burgers is ver te zoeken.
Er is ook geen sprake van dat wanneer deze ellende stopt er iets verbeterd is in de wereld.
En dan laat ik de milieuschade die onstaat door deze oorlog maar buiten beschouwing.
Mijn enorme weerzin tegen deze oorlog groeit steeds harder.
Het wordt steeds duidelijker dat een regime change en het vernietigen van alle nucelair materieel niet het doel is, maar een afleidingsmanoeuvre.
Ik vermoed dat Israel (Nethanyahu) Amerika (Trump) zover heeft gekregen om alle landen en groeperingen die Nethanyahu niet welgevallig zijn van de kaart te vegen en dat alle levens die dat kost nevenschade voor hem zijn, zolang hij maar kan blijven zitten, net zoals in GAZA is gebeurd.
En net zo als in GAZA, wordt het internationaal recht met handen en voeten
getreden en de rest van de wereld kan en of wil niet ingrijpen tegen deze 2 tirannen die op het wereldtoneel tekeer gaan alsof de wereld alleen van hen is.
Ik hou mijn hart vast voor wat er nog komen gaat, ik voorzie nog veel elllende, zowel voor de bevolking van Iran als voor andere landen in de regio en zelf buiten de regio.
Als de bevolking van Iran in 1e instantie al blij was dat Khamenei gedood is, zullen ze er zo langzamerhand wel achter zijn, dat de situatie nu nog erger is dan daarvoor. Hele land vernietigd door bommen, er is van regimechange geen sprake, veiligheid voor burgers is ver te zoeken.
Er is ook geen sprake van dat wanneer deze ellende stopt er iets verbeterd is in de wereld.
En dan laat ik de milieuschade die onstaat door deze oorlog maar buiten beschouwing.
Waanzin is het!
Het gaat niet om het volk. Trump en Netanyahu geven evenmin om mensenlevens als de ayatollah of Poetin of Xi. Het gaat om macht. Door Iran te verzwakken verzwakt het de invloed van China. En als er al een nieuw bewind komt zal het er een zijn dat de kant van de VS kiest. Wat ze vervolgens doen met mensenrechten doet er niet toe. Dat is het doel. Internationaal recht kan naar de prullenbak. In de nieuwe wereldorde geldt het recht van de sterkste.
‘Om de Iraanse burgers bekommert niemand zich’ - met Carolien Roelants, Midden-Oosten-expert
Gisteren
-
54 min
Journalist en columnist Carolien Roelants schrijft al veertig jaar over het Midden-Oosten. In het nieuws gaat het vaak over de economische en geopolitieke gevolgen van de oorlog: wat betekent het voor Europa en Nederland? Maar wat zijn de gevolgen van deze oorlog voor Iran zelf en voor de bredere regio?
We bespreken onder meer de verwarrende en soms inconsistente boodschap van Trump: waarom deed hij dit, terwijl — zoals Carolien zegt ‘Iran, als je het als militaire macht bekijkt, helemaal niet zo sterk is’? Ook kijken we naar de belangen van Israël en naar de toekomst van de Iraanse bevolking.
Wat is de kortste weg naar stabiliteit, en hoe zou die eruit kunnen zien? En misschien wel de grootste vraag: is er op termijn een mogelijkheid voor democratie in Iran?
Het enige lichtstraaltje dat nog door die immens donkere wolken doorbreekt daarvan wordt hier door CNN vandaag gewag gemaakt
Citaat:
De regering-Trump zit momenteel klem tussen het spookbeeld van een wereldwijde economische recessie en een maritieme catastrofe.
Naarmate het conflict met Iran escaleert , vernauwen de energiestromen in de wereld zich tot een punt van "niet-lineariteit", waarbij elke dag dat de Straat van Hormuz gesloten blijft, de economische pijn niet alleen verdubbelt, maar exponentieel vermenigvuldigt.
De regering-Trump werkt dus op verschillende fronten aan een oplossing voor de oliecrisis: ze probeert met spoed een complexe militaire operatie op te zetten om de doorvaart van olietankers door de zeestraat weer op gang te brengen, terwijl ze tegelijkertijd manieren zoekt om de prijzen te drukken door in te grijpen op de markten. Daarnaast heeft ze een PR-campagne gelanceerd om het publiek gerust te stellen dat eventuele prijsstijgingen waarschijnlijk van korte duur zullen zijn.
Binnen het Pentagon en in het Witte Huis worden de cijfers echter steeds somberder. De prijs van Brent-olie, de internationale benchmark voor ruwe olie, is gestegen tot boven de $100 per vat. Het gebrek aan olie op de wereldmarkt heeft de productie tot een minimum beperkt en nadert snel het omslagpunt waarop grote producenten de productie volledig moeten stopzetten vanwege opslagproblemen.
Koeweit, Irak en de Verenigde Arabische Emiraten sluiten oliebronnen af omdat de opslagtanks overlopen. Zodra deze bronnen niet meer produceren, kunnen ze niet zomaar weer in gebruik worden genomen. Dit dreigt een ernstig tekort aan olie te veroorzaken, met alle gevolgen van dien voor de wereldeconomie.
(...)(...)(...)
Voor Trump is de crisis niet louter een kwestie van geopolitiek, maar van binnenlands politiek overleven. Met de tussentijdse verkiezingen in november in aantocht, vormt de stijging van de benzineprijzen een "politiek schadelijke" bedreiging die met geen enkele diplomatieke retoriek te verhullen is.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 892 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 10 Mrt 2026 09:13:13 Onderwerp:
Klaas schreef:
[qoute]Voor Trump is de crisis niet louter een kwestie van geopolitiek, maar van binnenlands politiek overleven. Met de tussentijdse verkiezingen in november in aantocht, vormt de stijging van de benzineprijzen een "politiek schadelijke" bedreiging die met geen enkele diplomatieke retoriek te verhullen is.
[/quote]Trump is zijn hand natuurlijk al veel langer an het overspelen maar hij kwam er steeds mee weg. Dat houdt een keer op, zeker als je de wereldwijde economie de das omdoet met een oorlog die niemand wilde.
Ondertussen is de zoon van Khamenei geinstalleerd als de nieuwe religieuze leider van Iran maar die zal de lijn van zijn vader onverkort voortzetten. Ook op dat front is geen enkele verrbetering te verwachten, in dit geval mbt de vrijheid van de Iraanse bevolking. Het lijkt nogal o de eerste golfoorlogo, ntjetend door Bush senior, die lidde tot de voortzetting van de regering Saddam Hoessein met een niets ontziende genocide op de Koerden. Ook in Irn valt te verwachten dat etnische minderheden, diezelfde Koerden voorop, maar ook de min of meer progressieve bevolking het zwaarder an ooit te verduren krijgt. Ondertussen zal Trump als de vermoorde onschuld toekijken en de schuld in de schoenen van de Iraniers schuiven, terwijl hij als keizer Nero 'zijn' imperium zojuist in de fik heeft gestoken. Hoe lang kan deze gewetenloze idioot nog ongestraft zijn gang kunnen gaan?
Kharg ligt in het noorden van de Perzische Golf, op een strategisch gelegen locatie met directe toegang tot internationale scheepsvaartroutes. Een groot deel van de rials die Teheran gebruikt voor zijn regime, het onderdrukken van de bevolking en het sponsoren van terreurgroepen in het Midden-Oosten komt van het olie-eiland, zeggen experts.
Een interessant doelwit voor de Amerikanen dus, maar wel met de nodige haken en ogen. Een van de voordelen: bijna de volledige Iraanse olie-export draait op Kharg, 94 procent van het totaal, met als favoriete bestemming China.
De Amerikaanse president Donald Trump zou met de inname van het eiland dus twee vliegen in één klap slaan. Kharg is tot nu toe met nog geen vinger aangeraakt door de Amerikanen of Israëli's, maar daarover wordt wel steeds meer gespeculeerd. Het zou zelfs het hoofddoel van operatie Epic Fury zijn.
Het idee: de Islamitische Republiek haar vermogen om olie te exporteren afpakken. Daarmee zou ook Teherans vermogen om haar troepen, denk aan die van de Revolutionaire Garde maar ook de Basij-militie, worden afgesneden.
Het plan kan Washington verleidelijk in de oren klinken, aangezien de inzet van Amerikaanse troepen op Iraans grondgebied daarbij niet nodig is, terwijl Iran mogelijk wél op de knieën wordt gedwongen. Enorme resultaten tegen een zacht prijsje dus.
Ik geloof niet dat het enorme resultaten oplevert voor een zacht prijsje zoals in het artikel staat vermeld.
Citaat:
Een aanval op het Iraanse Kharg-eiland, de belangrijkste olie-exportterminal van het land, brengt aanzienlijke risico's met zich mee: een mogelijke enorme stijging van de wereldwijde olieprijzen, langdurige sluiting van de strategische Straat van Hormuz, en ernstige regionale escalatie met betrokkenheid van proxies. Het kan leiden tot grootschalige economische instabiliteit, verstoring van toeleveringsketens en verhoogde spanningen in het hele Midden-Oosten
Volgens AI.
Vooral het gevaar van betrokkenheid van proxies, milities in de hele regio zal zich uitbreiden als Iran totaal in het nauw gedreven wordt, het is een trotse natie en terroristische acties op de wereld zullen toenemen en juist terroristische acties zijn heel moeilijk te voorkomen.
Punt 2 als de hele economie in Iran omver valt, wie zijn daar dan het meeste de dupe van? Juist..................de gewone burgers die betalen de prijs.
Daarnaast zal het nieuwe huidge regime verzwakt worden, maar niet verdwenen zijn, die zullen zich enkel maar gesterkt voelen in hun haat tegen het Westen en Israel en dat voorspeld voor de toekomst niet veel goeds.
En daarnaast betaald in oorlogen ook het milieu een enorme prijs, dat is nu al het geval met overal die enorme aanvallen over en weer op olieraffinaderijen in de regio.
Het plan kan Washington verleidelijk in de oren klinken, aangezien de inzet van Amerikaanse troepen op Iraans grondgebied daarbij niet nodig is, terwijl Iran mogelijk wél op de knieën wordt gedwongen. Enorme resultaten tegen een zacht prijsje dus.
Vanuit Trump (Washington) bekeken
Niet vanuit het milieu-oogpunt
Niet met betrekking tot de Iraanse bevolking
etc etc
Dat is wat er in het artikel staat, dat Trump dit een heel aantrekkelijke optie zou kunnen vinden vanuit zijn eigenbelang
Misschien buitengewoon onterecht, misschien vergist Trump zich daar dan schromelijk in, en zou hem dit persoonlijk ook geweldig schaden, daar hou ik me buiten, hij zou dit volgens ingewijden wel eens als een erg verleidelijke manoeuvre kunnen beschouwen, en uiteraard heeft dat dan voor de rest van de wereld verschrikkelijke gevolgen, allereerst voor de Iraanse bevolking maar dat zal dat stuk crapuul worst wezen
Het verloop van de tegen Iran begonnen oorlog valt erg tegen waarom stoppen heel moeilijk wordt. Trump kan alleen stoppen ingeval er een soort van succes geboekt is, al zal hij van alles bij mekaar kunnen verzinnen natuurlijk.
Iran zelf heeft geen enkele reden hun verweer te stoppen. Er is geen begin van een bewijs dat er een opstand aan de gang zou zijn.
Trump ligt onder vuur bij tal van MAGA prominenten met uitzondering van christelijk nationalisten gereptresenteerd door minister van oorlog Hegseth.*
Mister T. bevindt zich dus in een geweldig pijnlijk en vermoeiende spagaat wat een nuchter en doordacht optreden bij deze narcistische borderliner nog minder waarschijnlijk maakt de komende dagen, weken,...
Niemand weet op dit moment een gunstig scenario te schetsen (noch lijkt er iemand met zekerheid te weten wat het scenario was waar men van uit is gegaan).
Dat deze oorlog niet snel ten einde zal zijn dat is wel een grote waarschijnlijkheid
Effecten:
De wereldeconomie raakt volledig uit balans.
Poetin gaat meer olie verkopen
Zelenski krijgt een tekort aan wapens (Trump heeft al 4 x de hoeveelheid raketten af laten schieten dan in totaal in Oekraïne zijn gebruikt de afgelopen 4 jaar)
Door deze derde golfoorlog straks opnieuw vluchtelingenstromen richting Turkije waarbij 'wij' natuurlijk geen bondgenoten van Trump moeten zijn die de Koerden heeft bewapend willen we voorkomen dat Turkije deze doorsluist Europa in
*
Citaat:
"Amerika is een christelijke natie": Hegseth heeft expliciet verklaard: "Ik zou graag zien dat deze natie een christelijke natie is, ik zou graag zien dat de wereld een christelijke wereld is". Hij stelt dat de VS in het DNA een christelijke natie blijft en dat het de plicht is van publieke functionarissen om God te verheerlijken.
"Beschermen is bijbels": Hegseth koppelt binnenlands beleid aan religie door te zeggen dat het beschermen van grenzen "niet politiek, maar bijbels" is. Ook stelt hij dat het beschermen van kinderen tegen "perverse seksuele praktijken" (een verwijzing naar woke-ideologie) een bijbelse opdracht is.
"Christ is King": In een toespraak in februari 2026 voor een christelijke mediaorganisatie (NRB) riep hij op om "Christus is Koning" te proclameren en waarschuwde hij tegen een "goddeloos links".
"Spirituele gereedheid" in het leger: Hegseth heeft gezegd dat het leger niet alleen fysiek, maar ook spiritueel getraind moet zijn. Hij wil de "woke-generaals" verwijderen en religie (met name het christendom) terugbrengen in de gelederen. Hij verklaarde: "We trainen onze troepen, we 'transen' ze niet meer".
Verwijzing naar Kruistochten: In zijn boek American Crusade schreef Hegseth dat de westerse beschaving (en christelijke waarden) beschermd moeten worden tegen invloeden van buitenaf, waarbij hij de historische kruistochten omschreef als een noodzakelijke reactie op agressie.
Tatoeages als symbool: Hij draagt symbolen op zijn lichaam die vaak worden geassocieerd met christelijk nationalisme, waaronder het "Deus Vult" ("God wil het") en een Jeruzalemkruis.
Operation Epic Fury mag een militair succes zijn, met de uitschakeling van ayatollah Ali Khamenei en forse schade aan de Iraanse marine, luchtafweer en slagkracht. Maar dat is niet wat nationaal en internationaal beklijft. De VS falen compleet in het beheersen van het conflict. Trump verliest de strijd om de beeldvorming van een oorlog die vanaf het begin al impopulair is: maar 41 procent van de Amerikanen staat erachter.
De hoogmoed die Trump voelde na de ontvoering van de Venezolaanse autocraat Nicolás Maduro en de meegaandheid van diens rompregime, lijkt hem blind te hebben gemaakt voor de gevaren die kleefden aan een volledige aanval op het grotere, meer strategische en ideologische Iran.
Dat zorgt voor internationale chaos en economische pijn, maar kost Trump en zijn Republikeinse Partij ook belangrijke steun in een Congresverkiezingsjaar. De president wil dit zelfgecreëerde conflict nu zo snel mogelijk afronden en vergeten. In ieder geval voordat hij eind deze maand naar China reist voor een top met Xi Jinping, zo klinkt het in Washington.
Niet de VS maar Israël lijkt echter te bepalen hoe lang de slag duurt. Dat Trump een soort tuinman is die voor Benjamin Netanyahu het gevaarlijke Iraanse gras moet ‘maaien’ om gevaar uit dat land weer voor een paar jaar te kortwieken, levert hem hoon op van een substantieel deel van zijn achterban.
De president heeft zijn verkiezingsbelofte gebroken dat hij geen nieuwe oorlogen zou beginnen. Hij laat zich leiden door een kleine bondgenoot die in de VS niet meer vanzelfsprekend populair is, zowel op links als op rechts.
Vooral opmerkingen van buitenlandminister Marco Rubio, dat de VS maar meeging in een aanval omdat Israël die toch al gepland had, zijn slecht gevallen.
Ik denk ook dat Israel het echte brein achter de oorlog is en het begint er steeds meer op te lijken dat Trump hiervoor de prijs moet gaan betalen.
Dat zou heel goed zijn als deze oorlog Trump de kop gaat kosten, dat is dan in elk geval 1 autoritaire politieke onbeheersbare figuur minder.
Tijden zijn in GMT + 1 uur Ga naar pagina 1, 2, 3, 4Volgende
Pagina 1 van 4
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!