|
doorstart 50plusser/ouderenforum contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Klaas

|
Geplaatst: 3 Jan 2025 12:26:47 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Onderzoek toont aan dat de hersenen van mensen met overgewicht of obesitas anders functioneren dan die van mensen met een gezond gewicht. Deze verschillen hebben vooral te maken met hoe de hersenen reageren op voedselinname en verzadiging. Bij mensen met obesitas registreren de hersenen minder goed dat er gegeten is, wat kan leiden tot overeten. Dit komt door een verminderde dopamine-afgifte en een verstoord beloningssysteem in de hersenen. |
Hoe zou dat ook anders mogelijk zijn vraag ik me hierbij af Kees. Dit is juist wat allerlei junkfood zo verslavend maakt, alleen die dikmakende junkfood die op verslaving ontworpen is geeft nog de beloning 'lekker gegeten te hebben' .
iemand die daaraan verslaafd is zal zich nooit voldoende beloond voelen met een menu van rijst en kidney bonen (bv).
Waar elke verslaafde doorheen zal moeten om van zijn verslaving af te komen is een lange periode van 'afzien'
Of we het nu over gokverslaving, rookverslaving, alcoholverslaving, heroineverslaving of junkfoodverslaving hebben, wie af wil kicken zal een nare periode door moeten komen waarin die kick die zijn verslaving behelst gemist zal worden.
Misschien kan Ozempic helpen het overdadig eten tegen te gaan, er is een ware hausse in de vraag ernaar en dat is niet voor niets natuurlijk.
Maar zo lang mensen niet overgaan op meer natuurlijke voeding (die van zichzelf al sneller een verzadigd gevoel zal geven) blijft het een funeste levenswijze zolang mensen de eetlust blijven laven met junkfood, ook al neemt de hoeveelheid ervan dan iets af. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 3 Jan 2025 12:26:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 3 Jan 2025 13:04:15 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Hoe ontstaan deze veranderingen?
De veranderingen in de hersenen kunnen deels genetisch bepaald zijn, maar worden ook beïnvloed door eetgewoonten en omgevingsfactoren. De moderne voedselomgeving speelt hierin een grote rol: calorierijke, sterk bewerkte voedingsmiddelen stimuleren het beloningssysteem op een onnatuurlijke manier, waardoor overeten wordt aangemoedigd. |
Dat is zoals het bij alle verslavingen in meer of mindere mate werkt, door het gebruik van (welk middel dan ook) wordt het dopamine effect eerst versterkt (beloningssyteem) en daarna vermindert, waardoor er steeds meer van hetzelfde middel nodig is om hetzelfde dopamine effect te krijgen.
Hierbij gaat het natuurlijk om langduriger gebruik van middelen, waar ook eten onder valt, het is natuurlijk niet zo dat dit voor alle mensen met overgewicht geldt, maar met name bij een langdurig verkeerd eetpatroon.
Voor het merendeel is eten echt geen echte verslaving, net zomin als dat geldt voor alle mensen die alcohol of andere drugs gebruiken.
Dat is meer een verkeerd leefpatroon waar nog best wat aan te doen valt door het leefpatroon te veranderen, met name door het evenwicht tussen inname en beweging weer in evenwicht te brengen.
Citaat: | Het beloningssysteem wordt geactiveerd door de plezierige effecten van voedsel, dit wordt gereguleerd door het dopaminesysteem, het opioïde systeem en het endacannabinoïde systeem.
Hierbij spelen verschillende neurotransmitters een rol waarvan dopamine één van de belangrijkste neurotransmitters van het beloningssysteem is. Het eten van smakelijk voedsel zorgt voor een stijging van de dopamine levels waardoor het beloningsysteem wordt geactiveerd. Iemand met een verslaving is minder gevoelig voor beloning, hierdoor zijn ze geneigd de dopamine levels meer te verhogen door het eten van smakelijk voedsel. Hierdoor wordt het beloningssysteem vaker geactiveerd en het gedrag meer versterkt. Hierdoor ga je vaker eten, kan eten veranderen in een gewoonte en kan er een verslaving ontstaan. Als je verslaafd bent word je niet meer getriggerd door het plezierige effect van eten maar door signalen gekoppeld aan eten. Dit komt onder andere door veranderingen in het dopaminesysteem die te zien zijn bij een verslaving. Daarnaast zorgen deze veranderingen in het dopaminesysteem ook voor de gedragingen kenmerkend voor verslaving zoals dwangmatig gedrag en controleverlies.
|
https://tinyurl.com/mrx4dmd5 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 3 Jan 2025 13:11:58 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: |
Misschien kan Ozempic helpen het overdadig eten tegen te gaan, er is een ware hausse in de vraag ernaar en dat is niet voor niets natuurlijk.
Maar zo lang mensen niet overgaan op meer natuurlijke voeding (die van zichzelf al sneller een verzadigd gevoel zal geven) blijft het een funeste levenswijze zolang mensen de eetlust blijven laven met junkfood, ook al neemt de hoeveelheid ervan dan iets af. |
Ozempic is een heel duur geneesmiddel dat nu als ik het goed heb enkel nog wordt vergoed voor diabetes patienten.
Ik hoop ook niet dat als half Nederland overgewicht heeft of krijgt, dit middel altijd voorgeschreven gaat worden door artsen, maar dat artsen eerst goed kijken of het echt nodig is.
Een veranderde levensstijl is en blijft het belangrijkste en Ozempic kan dit ondersteunen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 303 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 5 Jan 2025 07:21:34 Onderwerp: |
|
|
De eidemie die overgewicht heet is een probleem waarbij meerdere elkaar versterkende factoren een rol spelen, leefstijl, aanbod van voedsel (junkfood, processed foods), fysiologie (verstoord evenwicht van psychogene stofjes), sociologie (gezelligheid), etc.
Daarom bestaat 'de' oplossing niet. Ik heb bijvoorbeeld nooit geloofd in Sonja Bakker maar ik sluit niet uit dat sommigen baat bij haar methode hadden, al is het maar als trigger. Dat geldt ook voor andere crashvarianten, zoals soep-, ziekenhuis- en sapvastendieten. Op korte termijn valt het allemaal wel te doen met de snel lager gewicht aangevende weegschaal als stimulans maar op de duur werkt het voor verreweg de meeste mensen niet. Koolhydraatbeperking (niet -arm) geef ik iets meer kans omdat het evenals het verwante paleo langer vol te houden is, enerzijds omdat het beter verzadigt maar ook omdat het smakelijker is.
Meeste kans van slagen heeft een leefstijl die recht doen aan het menselijk genoom, zeg maar de fysiologische evolutie. Dat houdt naast voldoende lichaamsbeweging een voedingspatroon in met weinig koolhydraten, zo min mogelijk geraffineerd voedsel, Niet te veel maar wel volwaardige vetten, weinig vlees, groenten met ruim peulvruchten, knol- en wortelgroenten, waarbij je bijvoorbeeld aardappels kunt vervangen door zoete aardappels. En uiteraard eiwitten, plantaardig uit peulvruchten, evt. gefermenteerd zoals tempeh, schaal- en schelpdieren en vis en matig vlees en gevogelte.
Voor mij niet heemaal zaligmakend want ik vind brood erg lekker en sommige soorten zuivel zoals room en volle melk vind ik wel zo handig bij het koken van nogal wat gerechten. Brood bak ik dan wel zelf, melk en room gebruik ik niet zo gek veel en Griekse yoghurt als toetje of basis van tzaziki te prefereren boven kant en klaar. Alles dan maar wat minder, de tijd nemen voor maaltijden (heel belangrijk!) en het niet erg vinden om met enige regelmaat een maaltijd over te slaan red ik het goed om op gewicht te blijven.
Al met al is het maatwerk. Natuurlijk ziet dat er anders uit bij een matig overgewicht (wat mij betreft niets aan doen bij status quo) dan bij morbide obesitas. Dan moet je kijken wat wijsheid is en dat is bij de een bariatrische chirurgie, bij anderen medicijnen, de sportschool, zelfhulpgroepen als de Weight Watchers of wat er al niet voorhanden is. Het zal meestal een combinatie zijn maar bij een middel als Ozempic heb ik als bezwaar dat het duur is en daardoor diabetici onthouden wordt en alleen maar werkt zolang je het gebruikt. Maar als onderdeel van een behandeling ben ik er niet op tegen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 5 Jan 2025 11:11:44 Onderwerp: |
|
|
Wat ook helpt: strontverkouden het nieuwe jaar in. Dit jaar nog nauwelijks gegeten en volledig dry january. 3 kg kwijt.
Jouw links, Kees, brachten me weer bij een link over feiten en fabels over koolhydraten. De hype van weinig tot geen koolhydraten is dus helemaalniet zo verstandig. Blij toe, want hoewel ik rijst weleens vervang door bloemkoolrijst oid, eet ik het toch graag, net zoals lekker brood van de echte bakker, een aardappeltje of pasta. Het zit hem dan toch in dat koekje, de toegevoegde suikers of de snacks....maar wisten we dat niet allang?
https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/zijn-koolhydraten-goed-voor-je-de-nieuwe-regels-voor-brood-pasta-en-rijst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 5 Jan 2025 11:46:54 Onderwerp: |
|
|
Goh Willemijn, sterkte en beterschap!
Sluit me verder volledig aan bij "Het zit hem dan toch in dat koekje, de toegevoegde suikers of de snacks....maar wisten we dat niet allang?" , dat extraatje voor de lekkere trek, wie daar van af weet te stappen die komt al een heel eind. Eten om je 'honger' (relatief) te stillen en verder zo min mogelijk onnodig snaaien, ook al zal dat laatste misschien even een soort geluksgevoel geven, dan maar gewoon niet dat 'geluksgevoel' dat natuurlijk net zo nep is als het 'geluksgevoel' bij het inhaleren van een sigaret of bij het innemen van een drankje nadat je even droog hebt gestaan, het hoeft helemaal niet en je gaat merken dat je er helemaal niet ON-gelukkiger van wordt wanneer je jezelf daarvan onthoudt. Kan soms een tijdje duren. Van het roken ben ik heel moeizaam afgekomen, duurde zeker een jaar dat ik nog last van hunkeringen bleef houden, maar de drank laten staan -inmiddels zo'n 4 jaar geleden - was peanuts.
Mijn gewicht is oke maar heb toch een beetje een buikje en dat fiets ik tegenwoordig hiermee weg
https://legxercise.com/ellipse/?srsltid=AfmBOoqPxQ_JJeErAHbV-pznYs6TkzjhxDLFIDlcEBWLqqbsEZGMbEZR
Heb het ding nu een maand in huis en het is echt lekker om af en toe zo'n tien minuten stevig te trappen en jezelf echt even in het zweet te werken, gewoon achter je bureau, je kunt het natuurlijk ook voor de bank plaatsen en bij het bekijken van een film fysiek even lekker stoom afblazen
Nog even: met mate drinken, met mate snoepen zal echt niet zo slecht zijn, maar zelf ben ik altijd slecht geweest in doseren dus daarom zelf met beide radikaal gekapt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
Geplaatst: 5 Jan 2025 13:32:33 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | Wat ook helpt: strontverkouden het nieuwe jaar in. Dit jaar nog nauwelijks gegeten en volledig dry january. 3 kg kwijt. |
Griep of verkoudheid maar je kunt van allebei flink ziek zijn. Beterschap!
Je bevindingen doen me denken aan die van mijn vrouw, jaren geleden. Ze had toen een flinke griep, dagenlang geen eetlust en viel daardoor een aantal flink aantal kilo's af. Echter, flink afvallen met een galsteen betekent dat die nogal kan gaan opspelen door al die vetverbranding waardoor ze, weliswaar genezen van haar griep, bleef hangen in misselijkheid en gebrek aan eetlust. Toen ze na verloop van een aantal weken wat bijgekomen was bleek ze een kilo of 10, kan ook 15 geweest zijn, afgevallen te zijn. Dat stimuleerde haar ontzettend om met dat afvallen door te gaan met een heel eigen en onnavolgbaar dieet waar ik de details grotendeels van vergeten ben maar haar ontbijt bestond toen uit twee bananen. Ze heeft dat een aantal maanden volgehouden. Het lukte haar op die manier gedurende dat hele proces om 30 kg kwijt te raken. Die zijn er voor een deel later geleidelijk weer bij gekomen maar ik wil ermee zeggen dat zo'n zetje wonderen kan doen.
Zelf ben ik heel veel aangekomen toen ik een baan kreeg met regelmatige werktijden, een uitpuilende gratis snoep- en snackkast (we werkten er hard genoeg voor...) en stoppen met roken. Ik woog toen tussen de 115 en 120 kg, dus veel te zwaar met mijn 186 cm. Een flink aantal dieten verder kwam ik koolhydraatbeperkt tegen volgens de methode van Yvonne Lemmers, Grip op Koolhydraten. Daarmee viel ik zonder moeite af tot een voor mij zeer acceptabele 88 kg, gemiddeld. De voordelen gaven de doorslag, want je mag daarbij gedurende een uur zo goed als normaal eten, waardoor je bij feestjes aardig mee kunt doen maar ook een gebruikelijke maaltijd per dag zonder je gezinsleven geweld aan te doen. Bovendien is het met een wat minder strenge variant goed vol te houden nadat je je streefgewicht hebt bereikt. Door meerdere oorzaken ben ik toch weer zwaarder geworden maar dat heb ik inmiddels redelijk onder controle door vooral minder maar verder wel tamelijk gewoontjes te eten. Wel kook ik bij voorkeur zelf zonder kant en klare poespas en mijn koolhydraatinname is enigszins beperkt gebleven. Maar dat werkt bij mij. Ik denk echt dat iedereen zelf heel goed moet kijken wat passend is en haalbaar op de lange termijn. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 5 Jan 2025 15:47:17 Onderwerp: |
|
|
Owjee Willemijn, beterschap.
Ik hoef mijn hele leven al niet zo op te letten op mijn gewicht, is vrij stabiel, soms 1 of 2 kilootjes meer, maar dan nog zit ik op een goed gewicht.
Ik moet meer oppassen als ik ziek ben en geen honger hebt, dat ik nadien weer even extra eet om verloren gewicht weer aan te vullen.
Geef eerlijk toe, het is heerlijk om niet te hoeven lijnen als je geen aanleg hebt om dik te worden, dat lijkt me namelijk vreslijk moeilijk.  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 5 Jan 2025 17:16:35 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Goh Willemijn, sterkte en beterschap!
Sluit me verder volledig aan bij "Het zit hem dan toch in dat koekje, de toegevoegde suikers of de snacks....maar wisten we dat niet allang?" , dat extraatje voor de lekkere trek, wie daar van af weet te stappen die komt al een heel eind. Eten om je 'honger' (relatief) te stillen en verder zo min mogelijk onnodig snaaien, ook al zal dat laatste misschien even een soort geluksgevoel geven, dan maar gewoon niet dat 'geluksgevoel' dat natuurlijk net zo nep is als het 'geluksgevoel' bij het inhaleren van een sigaret of bij het innemen van een drankje nadat je even droog hebt gestaan, het hoeft helemaal niet en je gaat merken dat je er helemaal niet ON-gelukkiger van wordt wanneer je jezelf daarvan onthoudt. Kan soms een tijdje duren. Van het roken ben ik heel moeizaam afgekomen, duurde zeker een jaar dat ik nog last van hunkeringen bleef houden, maar de drank laten staan -inmiddels zo'n 4 jaar geleden - was peanuts.
Mijn gewicht is oke maar heb toch een beetje een buikje en dat fiets ik tegenwoordig hiermee weg
https://legxercise.com/ellipse/?srsltid=AfmBOoqPxQ_JJeErAHbV-pznYs6TkzjhxDLFIDlcEBWLqqbsEZGMbEZR
Heb het ding nu een maand in huis en het is echt lekker om af en toe zo'n tien minuten stevig te trappen en jezelf echt even in het zweet te werken, gewoon achter je bureau, je kunt het natuurlijk ook voor de bank plaatsen en bij het bekijken van een film fysiek even lekker stoom afblazen
Nog even: met mate drinken, met mate snoepen zal echt niet zo slecht zijn, maar zelf ben ik altijd slecht geweest in doseren dus daarom zelf met beide radikaal gekapt |
Ik heb altijd bewondering voor mensen die dat soort lichaamsbeweging volhoudt. Mijn vriendin fietst al jaren 2 uur pd op haar hometrainer. Bij mij werd het ding al snel een kapstok in onze slaapkamer waar wij 's avonds onze kleren overheen gooiden. Ook de loopband die we aanschaften is niks voor mij. Mijn man gebruikt hem wel geregeld. Ik loop liever een uurtje buiten of zwem een kilometertje. Maar in dat laatste zit ook de klad sinds ik last kreeg van mijn heup. Ik ben best slap in die dingen. Als je een topconditie zou krijgen van krom met een boek op de bank zitten met een glas wijn zat ik op Olympisch niveau. Helaas. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 5 Jan 2025 17:23:45 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Owjee Willemijn, beterschap.
Ik hoef mijn hele leven al niet zo op te letten op mijn gewicht, is vrij stabiel, soms 1 of 2 kilootjes meer, maar dan nog zit ik op een goed gewicht.
Ik moet meer oppassen als ik ziek ben en geen honger hebt, dat ik nadien weer even extra eet om verloren gewicht weer aan te vullen.
Geef eerlijk toe, het is heerlijk om niet te hoeven lijnen als je geen aanleg hebt om dik te worden, dat lijkt me namelijk vreslijk moeilijk.  |
Ik was ook zo, tot ik in de overgang kwam. Totaal niet gewend om op mijn inname, en dus mijn gewicht, te letten. Mijn moeder kreeg toen ik nog een meisje was een veeg uit de pan van de schoolarts toen ze zich verontschuldigde voor haar magere dochter. "Ik snap niet dat iedereen zijn kind dik wil hebben. Dit kind is perfect,ik wilde dat ik ze allemaal zo kreeg" Ze heeft me zelfs ooit een een slagroomkuur opgedrongen om maar wat vet op mijn botten te krijgen. Maar ik bleef mager en kerngezond. Mijn veel gevuldere en blozende zus was een paar keer per jaar ziek. Ik nooit.
Na mijn bevalling was ik nog in het ziekenhuis mijn buik al kwijt. Jaloersmakend, zeker. Dus...ik weet niet hoe oud je bent Dagmar... |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 5 Jan 2025 17:44:21 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: |
Ik was ook zo, tot ik in de overgang kwam. Totaal niet gewend om op mijn inname, en dus mijn gewicht, te letten. Mijn moeder kreeg toen ik nog een meisje was een veeg uit de pan van de schoolarts toen ze zich verontschuldigde voor haar magere dochter. "Ik snap niet dat iedereen zijn kind dik wil hebben. Dit kind is perfect,ik wilde dat ik ze allemaal zo kreeg" Ze heeft me zelfs ooit een een slagroomkuur opgedrongen om maar wat vet op mijn botten te krijgen. Maar ik bleef mager en kerngezond. Mijn veel gevuldere en blozende zus was een paar keer per jaar ziek. Ik nooit.
Na mijn bevalling was ik nog in het ziekenhuis mijn buik al kwijt. Jaloersmakend, zeker. Dus...ik weet niet hoe oud je bent Dagmar... |
Ik was als kind ook te mager (en eigenlijk nog steeds wel voor mijn lengte)en de dokter gaf altijd aan dat ik heel veel bananen moest eten.
Ik hoor ook al mijn hele leven "wacht maar" tot: je op jezelf woont, je samenwoont, je een kind krijgt of de overgang.................
Ik ben inmiddels 67 en niets van bovenstaande heeft invloed gehad op mijn gewicht.
Ben een roker al mijn hele leven (kan er niks aan doen, vind het heerlijk om een sigaretje te roken, al wordt het wel lastiger nu je bijna nergens meer mag roken) en ben een aantal keren gestopt ook voor langere tijd en ook toen kwam ik niets aan in gewicht.
Dus ik vermoed dat ik aan de magere kant de doodskist in ga  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
Geplaatst: 5 Jan 2025 22:49:41 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Ik ben inmiddels 67 en niets van bovenstaande heeft invloed gehad op mijn gewicht.
Ben een roker al mijn hele leven (kan er niks aan doen, vind het heerlijk om een sigaretje te roken, al wordt het wel lastiger nu je bijna nergens meer mag roken) en ben een aantal keren gestopt ook voor langere tijd en ook toen kwam ik niets aan in gewicht.
Dus ik vermoed dat ik aan de magere kant de doodskist in ga  | Je bent een geluksvogel wat betreft je gewicht. Daar staan pechvogels tegenover aan de andere kant van het genenspectrum. Goed dat je er, voor zover ik heb begrepen, wel gezonde eetgewoontes op nahoudt. Jammer dat het je niet lukt om de knop om te zetten met roken. Ik verkeerde ooit ook in de veronderstelling dat het me niet zou lukken maar met een live sessie volgens de Easy Way methode van Allen Carr lukte het me tot mijn stomme verbazing om te stoppen en dat ging nog vrij makkelijk ook. Na die sessie heb ik nooit meer gerookt, zelfs geen nazorg gehad. Ik had er echt geen vertrouwen in, op een paar korte stoppogingen na sinds mijn puberteit gerookt, maar heb het hele gebeuren gewoon maar over me laten komen. Hoewel ik niet overal zo goed mee scoor in mijn medische dossier doet het me wel goed dat ik nu officieel als 'nooit gerookt' geregistreerd sta. Zo worden de criteria althans gelabeld als je lange tijd niet meer gerookt hebt. Geef de moed niet op want het is nooit te laat omdat je na zeer korte tijd al gezondheidswinst boekt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 6 Jan 2025 11:12:52 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | Klaas schreef: | Goh Willemijn, sterkte en beterschap!
Ik heb altijd bewondering voor mensen die dat soort lichaamsbeweging volhoudt. Mijn vriendin fietst al jaren 2 uur pd op haar hometrainer. Bij mij werd het ding al snel een kapstok in onze slaapkamer waar wij 's avonds onze kleren overheen gooiden. Ook de loopband die we aanschaften is niks voor mij. Mijn man gebruikt hem wel geregeld. Ik loop liever een uurtje buiten of zwem een kilometertje. Maar in dat laatste zit ook de klad sinds ik last kreeg van mijn heup. Ik ben best slap in die dingen. Als je een topconditie zou krijgen van krom met een boek op de bank zitten met een glas wijn zat ik op Olympisch niveau. Helaas. |
Ben zelf een verschrikkelijke slappeling op het gebied van fitness activiteiten en een hometrainer zou denk ik ook niets voor mij zijn want zo'n zadel zit gewoon niet lekker en je hebt weer een aparte plek nodig om zo'n hometrainer te plaatsen. De minifiets onder het bureau is een ding waar je altijd je voeten op geplaatst hebt en je kunt in principe altijd in beweging zijn met je benen en af en toe trek je dan een sprintje om weer even lekker warm te worden. Ja het spaart ook stookkosten uit Eigenlijk zou zo'n ding best wat stroom kunnen opleveren ook zoals een fietsdynamo dat vroeger al deed. Zou ideaal zijn om al die fitnessenergie (ook in die grote fitnesshallen) langs die weg in electriciteit om te kunnen zetten
Uit de Telegraaf online
Citaat: | Mascha viel 35 kilo af: ’Ik kreeg rare blikken als ik een taartje weigerde’
Mascha van Berkel (50) viel ruim 35 kilo af door elke dag te wandelen en normaal te eten. |
De kop van dit bericht viel me vooral op en zal iets zijn waar veel mensen die op een wat gezondere levensstijl willen overgaan mee te maken hebben, vooral tijdens feestdagen. Het weigeren van een gebakje, dat is nogal iets wanneer je ergens op bezoek bent....dat moet je natuurlijk uitleggen, verantwoorden, je excuseren....Voel je je niet goed? Heb je suikerziekte? Vond je dit vorige keer niet lekker soms? We hebben ook andere gebakjes hoor, wil je liever vlaai mischien? Vind je dat ook al niet lekker? Je gewicht? Maar je bent toch niet dik ofzo?
Dat is ook een harde noot om te kraken |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 6 Jan 2025 16:30:10 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: |
Uit de Telegraaf online
Citaat: | Mascha viel 35 kilo af: ’Ik kreeg rare blikken als ik een taartje weigerde’
Mascha van Berkel (50) viel ruim 35 kilo af door elke dag te wandelen en normaal te eten. |
De kop van dit bericht viel me vooral op en zal iets zijn waar veel mensen die op een wat gezondere levensstijl willen overgaan mee te maken hebben, vooral tijdens feestdagen. Het weigeren van een gebakje, dat is nogal iets wanneer je ergens op bezoek bent....dat moet je natuurlijk uitleggen, verantwoorden, je excuseren....Voel je je niet goed? Heb je suikerziekte? Vond je dit vorige keer niet lekker soms? We hebben ook andere gebakjes hoor, wil je liever vlaai mischien? Vind je dat ook al niet lekker? Je gewicht? Maar je bent toch niet dik ofzo?
Dat is ook een harde noot om te kraken |
Ik vind dat zo'n onzin, om verantwoording af te leggen voor je eetgedrag. Ik las ook dat mensen zich afvroegen hoe ze in het kader van Dry January bij vrienden een drankje moesten afslaan? Hoezo? Ik vraag altijd wat het bezoek wil drinken en of dat nu wijn is, een biertje , een sapje of water dat maakt mij niks uit. Als ik het in huis heb schenk ik het voor ze in. Ik zal nooit vragen of ze soms niet meer drinken. Bizar dit. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 6 Jan 2025 16:30:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|