50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Hoever mogen demonstraties/acties gaan?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 320

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2026 18:35:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is niet zo dat ik al die acties nou zo lollig vind, ik denk alleen dat het de enige manier is waarop gewone mensen voor hun rechten kunnen opkomen bij de beleidsmakers. Het is van de zotte dat je miljarden wil bezuinigen op sociale zekerheid omdat je de grootgeldbezitters wil beschermen. Acties zouden niet nodig moeten zijn, omdat de regering vanzelfsprekend de gewone, brave mensen beschermt. Maar dat is dus niet zo. Het zijn de makkelijkste slachtoffers, dus pak je die groep.
En als er dan stemmen opgaan om demonstraties in te perken of strafbaar te maken dan gaan bij mij alle alarmbellen af. Dan krijgt een regering nog meer macht om de "hardwerkende Nederlander" uit te knijpen. Vervelende stakingen of acties zijn een machtsmiddel, inderdaad, maar wel het enige machtsmiddel dat de gewone inwoner heeft. En nogmaals, ik geloof niet in acties waar niemand last van heeft. Heb jij bijvoorbeeld een creatief idee hoe ziekenhuispersoneel of de thuiszorg actie kunnen voeren over betere arbeidsvoorwaarden zonder dat iemand daar last van heeft maar wel zoveel impact heeft dat er naar hun eisen wordt geluisterd? Mensen zullen echt voor zichzelf moeten opkomen als de regering of hun werkgever dat niet doet. En waar acties uit de hand lopen voldoet ons strafrecht.

Kennelijk is de Nationale Ombudsman het met me eens:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2615932-nationale-ombudsman-inperken-demonstratierecht-bedreigt-onze-democratie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 27 Mei 2026 18:35:37    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 1122

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2026 10:38:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Het blijkt dat gratis reizen in het OV tijdens stakingen van de vakbond niet is toegestaan Shocked .
Citaat:
Het is een vraag die veel mensen zich afvragen: zijn er geen andere manieren dan een OV-staking waar zoveel mensen last van hebben. Kan bijvoorbeeld niet gratis reizen worden toegestaan. Deze optie is in het verleden via de rechter verboden dus nu geen optie meer


Blijkbaar ben ik totaal niet op de hoogte, ik wist dat echt niet.
Heel jammer dat dit niet ingezet kan worden als publieksvriendelijke actie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 791

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2026 11:44:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Extinction Rebellion zou in plaats van de sympathie bij de burger te verspelen door hun acties op snel- en spoorwegen de publieke opinie kunnen verbeteren en veel sympathie kunnen winnen bij de nu nog slapende burger door hun ontwrichtingsmethodiek te verplaatsen van de gewone burger naar de directe veroorzakers van klimaatverandering. Door gerichte economische druk door blokkades van hoofdkantoren. Bezettingen van kantoren van grote vervuilers (zoals olie- en gasbedrijven) Financiële disruptie: Acties gericht op banken en investeerders die fossiele projecten financieren. Distributiecentra platleggen: Het blokkeren van de logistiek van specifiek niet-duurzame bedrijven.

Maar ook zouden ze er goed aan doen voor speelsheid te kiezen bv door guerilla gardening: Het vergroenen van grijze, verwaarloosde openbare plekken in steden. Wil ik graag aan meedoen Smile
Herstelacties: Het gratis repareren van kapotte spullen voor burgers om consumptiemindering te promoten.
Burgerpanels organiseren: Het actief betrekken van buurtbewoners bij het bedenken van lokale klimaatoplossingen.
Verder kun je nog denken aan Flashmobs of artistieke voorstellingen die de aandacht trekken zonder de doorgang te blokkeren, of lichtprojecties: Kritische teksten of data projecteren op overheidsgebouwen of fabrieksmuren tijdens de nacht.

Zo maak je burgers bewust, zo laat je zien waar de schoen wringt, wie de boosdoeners zijn, waar de oplossingen te vinden zijn. Een stuk beter dan de burger ergeren en tegen de haren instrijken met oponthoud en hinder op de weg te veroorzaken of deze een hartschok te bezorgen in een museumzaal door een bak verf tegen een onvervangbaar kunstwerk aan te mikken.

En nog vergeten maar ook heel belangrijk: Het aanspannen van rechtszaken tegen de overheid of bedrijven wegens het schenden van zorgplichten waar daar maar aanleiding toe kan zijn ivm uitstoot of vervuiling of verwaarlozing /aantasting van natuurgebied of waar ik nu aan denk de extinctie van insektenpopulaties doordat nog steeds met enorme hoeveelheden landbouwgif gespoten mag worden waardoor deze nog altijd hard achteruit hollen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 320

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2026 13:09:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik begrijp best dat je een mening hebt over wat betere acties zouden zijn, maar mij gaat het hierom: moeten acties en/of demonstraties meer beperkt worden via wetgeving? Nu zijn bepaalde handelingen al strafbaar en vervolgbaar, zoals Kees en ik eerder al schreven. Moet dat worden uitgebreid? En betreft dat dan wat jou betreft het wie, waar, wat of waarom?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 791

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2026 13:45:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor Dagmar kan ik natuurlijk niet spreken, maar ikzelf hou me helemaal niet bezig met die vraag en ken ook niet goed de bestaande criteria.

Zelf vond ik de demonstraties van de agro-industrie stroboeren veel te ver gaan maar dat vond ik aanvankelijk niet erg daar ik hoopte dat ze hierdoor alleen maar de sympathie van de burger zouden verspelen maar ze hebben er best wel het een en ander mee bereikt wat de schade aan de natuur vergroot zal hebben. Heel jammer.

Algemeen: Wanneer je iets moet (kunnen) verbieden, dat zou ik onmogelijk op formule kunnen brengen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 320

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2026 20:09:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Voor Dagmar kan ik natuurlijk niet spreken, maar ikzelf hou me helemaal niet bezig met die vraag en ken ook niet goed de bestaande criteria.

Zelf vond ik de demonstraties van de agro-industrie stroboeren veel te ver gaan maar dat vond ik aanvankelijk niet erg daar ik hoopte dat ze hierdoor alleen maar de sympathie van de burger zouden verspelen maar ze hebben er best wel het een en ander mee bereikt wat de schade aan de natuur vergroot zal hebben. Heel jammer.

Algemeen: Wanneer je iets moet (kunnen) verbieden, dat zou ik onmogelijk op formule kunnen brengen.


De vraag van dit topic is: "Hoe ver mogen demonstraties/ acties gaan"
Mijn antwoord is: zo ver als de wet toestaat.
Vervolgens kun je dus menen dat de wet moet worden aangepast en dan komt de vraag op: voor wat en/of voor wie dan precies. En dan vind ik het nogal riskant worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 791

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2026 09:53:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou Willemijn daar heb ik geen antwoord op en ook eerder niet een antwoord op willen formuleren of zelfs maar suggereren, maar of de wet op het gebied van demonstratierecht helemaal voldoet aan ieders wensen, dat laat zich sterk betwijfelen. Dat wil niet zeggen dat al die mensen aan het demonstratierecht zoals dat nu ingericht is zouden willen gaan morrelen natuurlijk. Ik denk dat je de topictitel iets te letterlijk neemt, maar daar moet je Dagmar maar over kapittelen verder Wink
Op pagina 1 hebben Dagmar, Virgo en ondergetekende subjectieve bezwaren geuit tegen de wijze waarop Extinction Rebellion actie voert, maar nergens bepleit dat het demonstratierecht van de baan moet. We hebben dus om zo te zeggen enkel een smaakoordeel gegeven en geen juridisch oordeel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 1122

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2026 17:18:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:

De vraag van dit topic is: "Hoe ver mogen demonstraties/ acties gaan"
Mijn antwoord is: zo ver als de wet toestaat.
Vervolgens kun je dus menen dat de wet moet worden aangepast en dan komt de vraag op: voor wat en/of voor wie dan precies. En dan vind ik het nogal riskant worden.


Klaas schreef:
Ik denk dat je de topictitel iets te letterlijk neemt, maar daar moet je Dagmar maar over kapittelen verder Wink
.


Iedereen haalt uit een topic wat hij/zij belangrijk vindt en ik vind alles goed zolang het maar op de 1 of andere manier met het onderwerp te maken heeft.Very Happy.

Het demonstratierecht staat hier volgens mij niet echt ter discussie, ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat dat moet blijven bestaan.
Blijft de vraag over of het demonstratierecht aangepast zou moeten worden.
Mijn antwoord daar op is nee, dat hoeft voor mij niet.

Ik zit meer met de vraag , wat als mensen het demonstratierecht overtreden, zoals b.v. met het op de snelweg/spoor gaan zitten of mensen geweld gebruiken zoals in Loosdrecht of kostbare vernielingen aanrichten.
Mijn punt is dat dit zo goed als niet bestraft wordt, ER demonstranten worden keurig weggedragen van de snelweg/spoor door de politie in het algemeen, terwijl deze mensen dus wettelijk in overtreding zijn en zich dus niet aan het demonstratierecht houden, een enkeling wordt soms bestraft maar het meerendeel dus niet.
Hetzelfde geldt voor degene die (extreem) geweld gebruiken bij demonstraties. Dit soort acties kost heel veel politie inzet die m.i veel beter kan worden besteed.

Wat voor signaal geef je af als mensen demonstreren op verboden plekken/vernielingen aanrichten of als iets uit de hand loopt en ze komen er gewoon mee weg? De demonstranten denken dan toch, maakt niet uit, we krijgen toch geen boete of straf.
Ik irriteer mij er in elk geval aan dat mensen op een snelweg/spoor gaan zitten en dit strafeloos allemaal maar kan zonder consequenties, dit geldt al helemaal voor relschoppers in Loosdrecht.
https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/artikel/5604549/relschoppers-azc-protesten-krijgen-meestal-boete
In Loosdrecht waren er ongeveer 50 relschoppers die zich ernstig misdragen hebben, waarvan er maar enkele verooordeeld zijn. (waarvan in elk geval wel de brandstichter).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.