doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Conflict Midden Oosten
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 12:31:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Daar teken ik bij aan dat Wilders' beste vriendjes stuk voor stuk notoire antisemieten zijn. .


Wilders innige band met antisemieten werd gisteren nog mooi samengevat in “Dit was het Nieuws”. Een trotse Wilders op de foto met:
- De wegens antisemitisme aangeklaagde Britse tv-commentator Tommy Robinson
- Heinz-Christian Strache de voormalige FPÖ leider, waar onder zijn leiding op bijeenkomsten SS-liederen werden gezongen
- Marie Le Pen, tegen wiens anti-semitisme Joodse organisaties al jaren waarschuwen
- Viktor Orbán die al jaren Joodse complottheorieën verspreidt
- Matteo Salvini ( Italiës vice-premier), fan van Mussolini en bezoeker van fascistische bijeenkomsten
De conclusie uit dit programma citeer ik ook even: Wilders weet waar hij het over heeft als hij praat over anti-semieten: hij kent er genoeg.

Jammer dat er nooit op tv gelegenheid is om Wilders dit voor de voeten te werpen. Zijn lafheid beperkt hem tot berichten op X.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 11 Okt 2024 12:31:24    Onderwerp:

Terug naar boven
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 12:46:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Overigens heb ik met interesse het interview gelezen met Chaja Polak in Trouw. Zij veroordeelt het Israëlische optreden scherp en kijkt met afschuw naar de beelden. Israël maakt zich schuldig aan oorlogsmisdadenen etnische zuivering, absoluut, maar ze vind het onjuist om het genocide te noemen. Israélpakt niet alle Palestijnen op, duwt ze niet in veewagens en brengt ze niet naar de gaskamers. Door woorden als genocide en holocaust te gebruiken om de oorlog in de Gaza te beschrijven maak je deze begrippen minder krachtig,verzwak je het en dat is in feite geschiedvervalsing .

Citaat:
“Daarmee schaaf je plakjes ‘erg’ af van wat zich in de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld. Je moet die term niet gebruiken om uiting te geven aan je woede en verontwaardiging, die op zichzelf volkomen terecht zijn. Het is erg genoeg wat er in Gaza gebeurt, maar haal de Holocaust er niet bij. Want het is historisch onjuist. En je moet niet sjoemelen met de geschiedenis.

“Je mag de mensen die toen geleden hebben en vermoord werden niet belasteren met de huidige oorlog in Israël en Gaza. Je mag de slachtoffers van toen daar niet mee bezoedelen. Blijf van ze af.”


En: Mensen die zeggen: ‘De Israëliërs zijn de nazi’s van nu’, die weten niet wat nazi’s zijn. En het is toch wel goed om dat wel te weten, om een helder beeld van de geschiedenis te hebben. Want op deze manier herschrijf je die. Net als Poetin en Xi Jinping dat doen.


Ik vind dat wel een standpunt om over na te denken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 16:19:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Natuurlijk is er een geschiedenis van het Palestijnse volk en zijn er fouten gemaakt t.o.v dit volk in het verleden.

Ik gaf alleen aan dat oplossingen in het nu genomen moeten worden en daar mee bedoel ik dus niet mee dat het verleden hierbij niet mee telt (heb ik ook niet beweerd).

Niet met die woorden maar, zal misschien aan mij liggen, je wekte die indruk bij mij. Als je bedoelt dat sommige historische beslissingen en ontwikkelingen die daar uit voortgekomen zijn met goed fatsoen en ook praktisch niet terug te schroeven zijn dan ben ik dat met je eens. Ik heb dat niet zo lang geleden ook al eens geopperd. De wereld en uiteraard Israël in de eerste plaats zouden er goed aan doen om te erkennen dat er grote fouten gemaakt zijn. Die fouten ontkennen, wegpoetsen of wegliegen doet geen recht aan de belangen van de Palestijnen en trouwens ook niet aan die van de Joden. Pas na die erkenning is er een basis om te onderhandelen over oplossingen. Hoe ver moet je daarbij teruggaan? De Bijbel als uitgangspunt nemen is irreëel omdat een staatsrechtelijke en wetenschappelijke basis ontbreekt. Dat is allemaal puur giswerk of voor meerdere interpretaties vatbaar. Je zou dan terug moeten gaan naar 'In den beginne, toen de Aarde woest en ledig was', dus naar Genesis. Het zal duidelijk zijn dat dat niet werkbaar is want dan kun je, met alle respect voor de gelovigen onder ons, ieder willekeurig boek, variërend van de Sprookjes van Duizend-en-een-nacht tot Das Kapital van Marx wel als maatstaf hanteren. Het hanteren van de Bijbel is als zodanig wel in de praktijk gebracht door het Beloofde Land kunstmatig nieuw leven in te blazen. Dat is fout nummer één om te erkennen. Ik denk dat we ons moeten beperken tot de recente geschiedenis door het einde van het Ottomaanse tijdperk en het bestuurlijke vacuum in die periode als ijkpunt te hanteren, met daarbij inbegrepen de verklaring van Balfour en de zionistische migratie. Ik heb er een hard hoofd in dat dat gaan lukken omdat er ook over die periode hardnekkige leugens zijn en nog worden rondgestrooid. Zo wordt er beweerd dat Palestina een dor, leeg en nauwelijks bewoond land was, wat gewoon niet waar is. Het was allemaal niet zo grootstedelijk maar de landbouw (olijfolie, citrusvruchten, kurk) en de visserij leverden een redelijke welvaart op, ook door export van die producten. Goh, zouden de Israëliërs daarom zo fanatiek die eeuwenoude olijfboomgaarden vernietigen? Al met al heb ik er een hard hoofd in dat de oplossing nabij is. Met bloedend hart want ik vind het buitengewoon schrijnend wat daar al meer dan driekwart eeuw gaande is.


Laatst aangepast door Keesvi op 11 Okt 2024 21:11:02; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pien



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 14
Woonplaats: Frankrijk

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 17:24:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Enfin hoe je het ook wendt of keert, de bevolking in Israël, Gaza en nu ook Libanon lijdt onder het geweld van Hamas, Regering Israël en Hezbollah.
Er zijn alleen maar verliezers onder heel veel onschuldige mensen in die gebieden. Zo verdrietig!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 17:51:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:

. Als je bedoelt dat sommige historische beslissingen en ontwikkelingen die daar uit voortgekomen zijn met goed fatsoen en ook praktisch niet terug te schroeven zijn dan ben ik dat met je eens.


Dat is precies wat ik bedoelde
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 18:39:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Overigens heb ik met interesse het interview gelezen met Chaja Polak in Trouw. Zij veroordeelt het Israëlische optreden scherp en kijkt met afschuw naar de beelden. Israël maakt zich schuldig aan oorlogsmisdadenen etnische zuivering, absoluut, maar ze vind het onjuist om het genocide te noemen. Israélpakt niet alle Palestijnen op, duwt ze niet in veewagens en brengt ze niet naar de gaskamers. Door woorden als genocide en holocaust te gebruiken om de oorlog in de Gaza te beschrijven maak je deze begrippen minder krachtig,verzwak je het en dat is in feite geschiedvervalsing .

Citaat:
“Daarmee schaaf je plakjes ‘erg’ af van wat zich in de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld. Je moet die term niet gebruiken om uiting te geven aan je woede en verontwaardiging, die op zichzelf volkomen terecht zijn. Het is erg genoeg wat er in Gaza gebeurt, maar haal de Holocaust er niet bij. Want het is historisch onjuist. En je moet niet sjoemelen met de geschiedenis.

“Je mag de mensen die toen geleden hebben en vermoord werden niet belasteren met de huidige oorlog in Israël en Gaza. Je mag de slachtoffers van toen daar niet mee bezoedelen. Blijf van ze af.”


En: Mensen die zeggen: ‘De Israëliërs zijn de nazi’s van nu’, die weten niet wat nazi’s zijn. En het is toch wel goed om dat wel te weten, om een helder beeld van de geschiedenis te hebben. Want op deze manier herschrijf je die. Net als Poetin en Xi Jinping dat doen.


Ik vind dat wel een standpunt om over na te denken.
zeker om over na te denken, maar zou Chaja Polak zich ook hiervan rekenschap gegeven hebben in haar commentaar?

Citaat:


August 5, 2024
Smotrich: Might be ‘justified and moral’ to cause 2 million Gazans to die of hunger, but world won’t let us

Finance Minister Bezalel Smotrich implies he believes that blocking humanitarian aid to the Gaza Strip is “justified and moral” even if it causes 2 million civilians to die of hunger, adding however that the international community won’t allow this to happen
https://www.timesofisrael.com/liveblog-august-5-2024/


Die Endlosung, helaas zou de internationale gemeenschap die oplossing niet toestaan

Dit soort opvattingen staan misschien toch niet zo heel ver af van het nazisme, maar Chaja Polak heeft stellig in die zin gelijk dat Netanyahu van Gaza welliswaar een uiterst wreed concentratiekamp maar nog niet heel evident een vernietigingskamp gemaakt heeft. Laten we hopen dat het zover niet komt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 19:58:25    Onderwerp: Reageren met citaat

De uitdrukking genocide al dan niet mogen gebruiken vind ik vergelijkbaar met die discussie over extreem-rechts tegenover radicaal-rechts. Door iets een ander naampje te geven maak je de intentie erachter niet mooier of slechter. Genocide hoeft niet te betekenen dat je alle leden van een bepaalde bevolkingsgroep vermoordt maar je ontzegt hen het bestaansrecht volgens de definitie van genocide die de VN hanteert. Of daar t.a.v. de Palestijnen in Gaza en/of de Westoever sprake van is kun je ter discussie stellen maar inmiddels is Gaza zo goed als 'schoongeveegd', totaal onbewoonbaar gemaakt, er zijn zeker veertigduizend en hoogstwaarschijnlijk veel meer dodelijke slachtoffers te betreuren, waaronder zeventienduizend kinderen en een veelvoud aan gewonden. Het merendeel van de gebouwen is verwoest, waarbij ziekenhuizen, scholen en dergelijke hoofddoelen lijken te zijn, er is hongersnood en medische voorzieningen zijn er nauwelijks meer. Mij lijkt dat bij elkaar opgeteld ruim voldoende om het genocide te noemen.

Natuurlijk spelen Hamas en Hezbollah een uiterst misdadige rol maar een aantal jaren geleden kreeg die organisatie bij verkiezingen een ruime meerderheid van de Palestijnse stemmen. Israël weigerde desondanks categorisch om met Hamas te onderhandelen. Dat is wel te begrijpen maar onderhandelen doe je nu eenmaal om onverenigbare standpunten toch in beweging proberen te krijgen. Dat getuigt van onwil om maar een duimbreed te wijken en tot een oplosing te komen. De Palestijnse bevolking werd er alleen maar fatalistischer door.

Definitie van genocide volgens de VN in WikipediA:
Genocide (of volkerenmoord of volkenmoord) is een misdrijf in het internationale recht dat door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in Resolutie 96 omschreven werd als 'de ontzegging van het recht van bestaan van een gehele menselijke groep.' Genocide staat in haar praktische uitvoering vaak gelijk aan massamoord van een specifieke groep, hoewel ook andere daden onder de definitie vallen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2024 12:20:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:

Natuurlijk spelen Hamas en Hezbollah een uiterst misdadige rol maar een aantal jaren geleden kreeg die organisatie bij verkiezingen een ruime meerderheid van de Palestijnse stemmen. Israël weigerde desondanks categorisch om met Hamas te onderhandelen. Dat is wel te begrijpen maar onderhandelen doe je nu eenmaal om onverenigbare standpunten toch in beweging proberen te krijgen. Dat getuigt van onwil om maar een duimbreed te wijken en tot een oplosing te komen. De Palestijnse bevolking werd er alleen maar fatalistischer door.


De terroristische aanval op Israel, met vele doden ten gevolge en ontvoerde mensen, waarvan een aantal nog steeds niet gevonden is en wsl niet meeer leeft, is begonnen door Hamas, dat blijkt wel te worden vergeten.

Hamas en Hezbollah zijn naar mijn idee geen vrijheids strijders, maar gewoon terroristen die hun eigen belang voor die van gewone burgers stelt.
Ze verbergen zich bij voorkeur tussen burgers en weten hierbij echt wel dat aanvallen op hun organisatie vele burgerdoden tot gevolg heeft, die hun eigen bevolking waar ze zeggen voor op te komen het meeste treft.

Het is ook niet zo dat Hamas en Herzbollah nu direct op vrede uit zijn of vrede willen met Israel.

Ik ben zeker tegen deze waanzinnige oorlog, maar om nu alleen Israel de schuld in de schoenen te schuiven gaat me ook te ver.
Beide partijen (zowel Israel als Hamas en Hezbollah) lijken geen belang te stellen in een echte werkelijke oplossing.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2024 13:17:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is in deze discussie herhaaldelijk meegenomen hoor Dagmar

Eerst even: https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-en-de-wijk
De laatste aflevering van vanmorgen:
Citaat:
Na de oorlog in Gaza is Israël ook Libanon binnengetrokken om Hezbollah bij de grens te verjagen. Arabist en oud-ambassadeur Koos van Dam zat als diplomaat in Beiroet tijdens de invasie van 1982 en ziet Israël vervallen in dezelfde fout.

Niet te versmaden voor wie in dit onderwerp ook maar enigszins geïnteresseerd is

Ook Koos van Dam zet uiteen hoe Hamas door Israël zelf steeds bevoorrecht en gevoed is om als tegenhanger van Fatwah de politieke macht van de Palestijnen zoveel mogelijk te verzwakken.
Netanyahu liet toe dat enorme geldstromen vanuit Qatar naar Hamas konden gaan waarover heel de wereld zich verbaasde. Ik gaf al een link naar een krantenartikel hierover.
Vervolgens konden Hamas strijders ongestoord oefenen in Gaza vlakbij de Israëlische grens. Dat is ook niet ontsnapt aan de aandacht van de geheime dienst. Is ook veel over gepubliceerd, wordt verder ook door niemand bestreden

Wat heb je dan alleen nog nodig. Vele decennia aan onderdrukking, vernedering, sabotage en steeds weer nieuwe restricties die door de Israëlische regering worden opgelegd terwijl de Internationale Gemeenschap werkeloos toeziet. Nou ja af en toe komt er een resolutie van de kant van de VN maar die placht Israël stelselmatig aan de laars te lappen.
GAZA was dus al heel lang een concentratiekamp waar de Gazanen in een al krachtiger wurggreep gevangen gehouden werden door Israël (mochten geen visserij meer beoefenen, konden vrijwel geen handel meer voeren, kregen te maken met geweldige inperkingen op het gebied van stroomvoorziening, medicijnen, schoon drinkwater...)

Omdat deze schandvlek op het gebied van mensenrechten niemand meer leek te interesseren is Hamas tot zijn rigide actie overgegaan. Een zeer domme actie, een zeer gruwelijke actie, maar voor de Palestijnen als een kat op uiterste wijze in het nauw gedreven wel een begrijpelijke. Dan krijg je dergelijke terroristische daden, wanneer dat het enige overgebleven middel is om politieke aandacht te krijgen. Dat zag je in Ierland, in Spanje, Colombia, Mozambique...het gaat om een verzetsstrijd, een schreeuw om heel de wereld kenbaar te maken: wij zijn er nog, zie onze omstandigheden, wij koken van woede, help ons tegen onze onderdrukker

Om je een beetje een beeld te geven

https://tinyurl.com/d24nzk6j (Delpher)

Citaat:
Palestijnen in de Gazastrook worden langzaam vermoord

Israël gedraagt zich sinds jaar en dag of het een waterrijk land is, met voldoende regenval om deze levensstijl te kunnen dragen. Prestige-projecten die de woestijn tot bloei moeten brengen alsof het een Hollandse weide was.
Niets is echter minder waar. Het land ligt in een semi-aride gebied en is afhankelijk van ondergrondse zoetwaterreservoirs. In een dergelijk gebied is het vragen om moeilijkheden als er niet met beleid wondt omgesprongen met water. Op den duur zullen problemen voor Israël zeker niet uitblijven. Maar degenen die het eerste gelag betalen zijn de Palestij nen in de Gazastrook.
Elke dag worden er duizenden liters zoet water uit de Gazastrook weggepompt naar Israël. Overal verschijnen dikke buizen, die snel de grond in worden gewerkt om het kostbare water af te tappen. Er doen al tijden hardnekkige geruchten de ronde dat in de nabije toekomst het vluchtelingenkamp Khan Younis zal worden ontruimd, omdat daar een groot zoetwaterreservoir onder ligt dat de Israëli's voor eigen gebruik willen aanspreken. Op kaarten die de planning van het jaar 2000 weergeven, komt het kamp niet meer voor.
Dit aftappen gebeurt op zo grote schaal dat het zoetwaterreservoir zich niet langs de natuurlijke weg —via regenval — in stand kan houden. Het gevolg is dat het grondwater meer en meer „op peil wordt gebracht" met zoutzeewater, dat steeds verder het land indringt. Deze verzuring betekent dat het water waarvan ruim zeshonderdduizend Palestijnen afhankelijk zijn met de dag zouter en daarmee ondrinkbaar wordt. (De kolonisten in de ongeveer twintig joodse nederzettingen in de Gazastrook hebben hun eigen watervoorziening.)
En een alternatief is er niet. Was de economische toestand in de Gazastrook in voorgaande jaren al ernstig genoeg, sinds de Golfoorlog is die ronduit rampzalig. Slechts een handjevol Palestijnen krijgt een vergunning om in Israël — voor een armzalig loontje overigens — te werken. De Palestijnse gastarbeiders in de Golfstaten zijn gevlucht of zonder werk, zodat ook deze bron van inkomsten is weggevallen.
De Palestijnse citrusteelt, eens Gaza's trots en roem, zit al jaren in het slop, onder andere wegens doorgaande landonteigeningen en het onthouden van water aan Palestijnse boeren. Industrie heeft zich door de Israëlische restricties in de Gazastrook nauwelijks kunnen ontwikkelen.
De Palestijnen in de Gazastrook zijn te arm om mineraalwater in flessen te kopen en te machteloos om ook maar iets tegen deze Israëlische waterpolitiek te kunnen doen. Ze worden dus gedwongen om het zoute water te drinken, met alle gevolgen van dien.
Een juiste verhouding tussen water en zout is essentieel voor het functioneren van het menselijk lichaam. Wanneer te veel zout of te weinig vocht wordt toegevoerd, raakt deze balans verstoord. De gevolgen zijn uitdroging (vooral bij kinderen met te weinig weerstand door slechte voeding is dit direct levensbedreigend), hoge bloeddruk die leidt tot allerlei infarcten en uiteindelijk een paar nieren die het begeven wegens voortdurende overbelasting.
Het dwingen van mensen tot het drinken van zout water is dan ook niets minder dan een langzame moord op een totaal weerloze bevolking.
MIA VAN BOXTEL Lid Palestina Komitee

De Volkskrant
17-08-1991

De situatie voor de bewoners van Gaza is sinds die tijd -alweer 33 jaar geleden- alleen maar nog grimmiger geworden
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2024 23:25:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
De terroristische aanval op Israel, met vele doden ten gevolge en ontvoerde mensen, waarvan een aantal nog steeds niet gevonden is en wsl niet meeer leeft, is begonnen door Hamas, dat blijkt wel te worden vergeten.
Natuurlijk was die terreur van Hamas op en na 7 oktober vorig jaar gruwelijk en volstrekt afkeurenswaardig. Daar kunnen we met zijn allen kort over zijn maar ik mag toch niet hopen dat je die gebeurtenis of de status quo op 7 oktober als uitgangspunt wilt hanteren om de situatie daar te beoordelen, laat staan om een oplossing te bewerkstelligen. De agressie komt van twee kanten maar de realiteit is wel dat de Palestijnen continue aan leefgebied en bestaansmiddelen ingeleverd hebben en niet zo weinig ook. Het is ridicuul wat daar nu nog van over is, volstrekt onacceptabel. Ik zoek niet voor niets naar een ijkpunt, of misschien moeten dat meerdere punten zijn, als een basis waar beide partijen zich in kunnen vinden om onderhandelingen aan te gaan. De Bijbelse periode lijkt me evenmin als de huidige toestand, lees verdeling van het land met inbegrip van alles wat er in de loop van de tijd gekoloniseerd is, volstrekt irreëel om ook maar iets van een overleg tussen de partijen van de grond te krijgen.
Citaat:
Hamas en Hezbollah zijn naar mijn idee geen vrijheids strijders, maar gewoon terroristen die hun eigen belang voor die van gewone burgers stelt.
Ze verbergen zich bij voorkeur tussen burgers en weten hierbij echt wel dat aanvallen op hun organisatie vele burgerdoden tot gevolg heeft, die hun eigen bevolking waar ze zeggen voor op te komen het meeste treft.
Dat is jouw perceptie. Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Kijk naar verreweg alle andere vrijheidsbewegingen om exact hetzelfde te zien, namelijk dat ze niet alleen maar tussen het volk leven maar daar onlosmakelijk deel van uitmaken. Door ze als een aparte entiteit te beschouwen en ook nog eens tweedeling aante wakkeren, zoals tussen hmas en El Fatah, ga je volkomen voorbij aan wat het onderdrukte volk wil en nodig heeft. Hamas is de enige organisatie waar de Palestijnen iets positiefs kunnen verwachten, even buiten de humanitaire hulp van NGO's maar die doen niets in politiek opzicht voor de langere termijn aan oplossingen.
Citaat:
Ik ben zeker tegen deze waanzinnige oorlog, maar om nu alleen Israel de schuld in de schoenen te schuiven gaat me ook te ver.
Beide partijen (zowel Israel als Hamas en Hezbollah) lijken geen belang te stellen in een echte werkelijke oplossing.

Laten we eerst eens nagaan in hoeverre en door wie de mensenrechten geschonden zijn en wie de meeste VN-resoluties niet nagekomen is sinds het uitroepen van de Joodse Staat. Ik weet het niet zo direct uit mijn hoofd maar ik heb er wel een idee over.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2024 10:05:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Je mag de daden van de militaire tak van Hamas rustig terroristisch noemen, het zijn misdaden, gericht op onschuldige burgers. Maar besef wel waar dit vandaan komt: het tientallen jaren schenden van de rechten van het Palestijnse volk. Israël heeft haar eigen vijanden gecreëerd en deze oorlog zal de haat onder de Palestijnen alleen maar aanwakkeren en er groeit weer een nieuwe generatie op die bereid zal zijn zich bij Hamas aan te sluiten. Israël doodt tienduizenden onschuldige burgers en verwoest een heel land in hun wraak op Hamas. Als het doel van Israël is om op deze wijze Hamas uit te schakelen dan doet ze het tegenovergestelde: Mogelijk zal het even gaan sluimeren, omdat Hamas moet herstellen, maar ze zal nog sterker terugkomen want er is veel haat gezaaid bij de overlevenden, de kinderen van nu zijn de strijders van de toekomst. Omgekeerd zal ook in Israël de haat voor de Palestijnen toenemen, vrees ik. En dat allemaal omdat Israël een premier heeft die hoe dan ook aan de macht wil blijven en daarvoor de steun van extreemrechtse geloofsfanatici nodig heeft. En die willen Israël van “the river to the sea”( Kijk maar wat er op de Westbank gebeurt!) . Enge geloofsfanatici zijn er aan beide kanten van het conflict.
Hamas zit diep in de Gazaanse gemeenschap. Ook de gezondheidszorg, het onderwijs etc. is in hun handen. Bovendien hebben zij, na democratisch gekozen te zijn, het kiesrecht afgeschaft. Niet iedere Gazaan staat achter Hamas, maar het trieste is dat de steun sinds de oorlog wel is toegenomen. En dat is niet zo gek, de rest van de wereld doet niets voor ze.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2024 10:07:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik neem 7 oktober zeker niet als uitgangspunt van de situatie nu, maar het is wel de aanleiding voor het geweld van nu. (actie-reactie)
Overleg tussen alle strijdende partijen is mijns in ziens de enige manier om in elk geval een staakt het vuren tot stand te brengen, waar alle onschuldige burgers het grootste belang bij hebben.
Een staakt het vuren is voor nu prioriteit nummero 1.

Hamas is voor veel Palestijnen helemaal niet de vertegenwoordiging van het palestijnse volk en de wil van het volk.
Citaat:
Hoe kijken de Palestijnen aan tegen Hamas?
‘Het is niet onbegrijpelijk dat veel Palestijnen niks met Hamas te maken willen hebben, maar toch denken dat Hamas de enige is die voor ze opkomt. Hamas doet dat weliswaar niet op de goede manier, maar doet – in de ogen van de Palestijnen – in ieder geval iets. En als je dan zo gefrustreerd bent dat er niemand iets doet, maar je ergste vijand doet dat wel, tja, dan kan je grootste vijand ineens je beste vriend blijken te zijn.’

https://ter-info.nl/terugkijken-met-peter-malcontent/

De mensenrechten worden zeker door Israel op grote schaal geschonden, helemaal met je eens.

Een permante oplossing voor al het geweld is verder weg dan ooit, ik voorzie nog eeuwen van geweld in die regio.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2024 10:17:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Je mag de daden van de militaire tak van Hamas rustig terroristisch noemen, het zijn misdaden, gericht op onschuldige burgers. Maar besef wel waar dit vandaan komt: het tientallen jaren schenden van de rechten van het Palestijnse volk. Israël heeft haar eigen vijanden gecreëerd en deze oorlog zal de haat onder de Palestijnen alleen maar aanwakkeren en er groeit weer een nieuwe generatie op die bereid zal zijn zich bij Hamas aan te sluiten.

Onder gejuich van de Israëlische regering: kom maar op, val ons maar aan, dan kunnen we weer de kanonnen voor de dag halen om op de mug Palestijnen te schieten, hen verder uit te roeien, terug te drijven, gek te maken, en zelf nog weer meer gebied te annexeren

Even een update...het lijkt er veel op dat Israël alsnog 2.200.000 Palestijnen in concentratiekamp Gaza wil uithongeren

Citaat:
Het Israëlische leger voert een grootschalige operatie uit in het noorden van Gaza. Het geeft evacuatiebevelen uit en blokkeert de voedselvoorziening. Dit gebeurt slechts enkele weken nadat premier Benjamin Netanyahu naar verluidt een plan overweegt om het gebied te belegeren en Hamas uit te hongeren en te dwingen gijzelaars vrij te laten.

De Israel Defense Forces (IDF) lanceerden deze week de operatie na inlichtingen die volgens hen “de aanwezigheid van terroristen en terroristische infrastructuur in het gebied van Jabalya in de noordelijke Gazastrook aantoonden, evenals inspanningen van Hamas om zijn operationele capaciteiten in het gebied te herbouwen.” In de praktijk is het hernieuwde offensief veel wijdverbreider geweest dan het vluchtelingenkamp Jabalya .

Vier bronnen hebben CNN verteld dat het Israëlische kabinet het belegeringsvoorstel van gepensioneerd generaal Giora Eiland niet heeft aangenomen. Maar de operatie die momenteel gaande is, lijkt op het plan dat Eiland in een openbare video presenteerde, en in besloten kring aan het Israëlische kabinet en de Knesset, het Israëlische parlement.

Een voormalige hoge militaire functionaris die op de hoogte is van de denkwijze van de Israëlische regering en de veiligheidsleiding – hoewel hij niet direct betrokken was bij de besluitvorming – vertelde CNN dat het kabinet “een versie” van Eilands voorstel had aangenomen, dat bekend is geworden als “Het Plan van de Generaal.” Eiland vertelde CNN dat de bewering “helemaal waar” was, maar zei dat er aanzienlijke verschillen waren tussen zijn voorstel en wat er ter plaatse werd geïmplementeerd.
CNN
https://edition.cnn.com/2024/10/12/middleeast/israel-military-push-northern-gaza-intl/index.html

Ach wat valt er ook van 'de internationale gemeenschap' te vrezen, dat is tegenwoordig een compleet tandenloze tijger geworden, zelfs VN militairen in Libanon worden straffeloos door Israël beschoten en weggejaagd

En toch nog eens: Hamas -de meest felle anti-zionistische Palestijnse organisatie sinds de PLO- werd hogelijk gesteund door Netanyahu: https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

De eindeloze hoeveelheid tunnels die Hamas groef, laat maar gaan
De legeroefeningen van Hamas vlak aan de grens....laat maar gaan
Van Netanyahu moest de kas van Hamas alleen maar zoveel mogelijk gespekt worden, om Abas tegen te werken...en men zag daar niet het militaire gevaar van in? Moeilijk te geloven hoor, zeker voor een geheime dienst als die van Israël die zelfs binnen de hoogste politieke kringen van Iran zijn spionnen heeft en steeds vooraf van allerhande beraamde militaire acties in Libanon of Iran steeds uitstekend op de hoogte is.

Vreemd dat nergens in de media hier vraagtekens bij geplaatst worden

https://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel~RCRSA1_0585034314684~nooit-meer-slapen-natascha-van-weezel~.html
Mooi gesprek met Natascha van Weezel met ook erg veel info over de voorgeschiedenis van de hel waarin de Palestijnen en vele anderen niet-Joden zich nu bevinden in en rond Israel
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2024 23:39:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor wie het niet gezien heeft: dinsdagavond bij Bar Laat een zeer indrukwekkend betoog van Ramsey Nasr over de oorlog in het Midden-Oosten. Het raakte me zeer, wat een mooi mens is dat toch. Ook een duidelijk emotionele Raoul Heertje. Het terugkijken waard, vind
ik. Vanavond een slaappil, want anders gaat dit me wakker houden.


Laatst aangepast door Willemijn op 16 Okt 2024 12:33:04; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2024 11:07:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Kom het toevallig op youtube tegen zojuist Willemijn

Link

Biden zou Netanyahu een ultimatum hebben opgelegd mbt de uithongering van de mensen in Gaza, wordt daar niet op ingegaan dreigt hij militaire hulp aan Israël stil te leggen

Psychisch zullen deze 2.200.000 mensen onder beschietingen en bombardementen opgejaagd van hot naar her op een stuk grondgebied niet veel groter dan Terschelling en dat al langer dan een jaar zonder 1 dag rust, wel onherstelbaar beschadigd zijn

De cartoon van Jip van den Toorn: https://www.volkskrant.nl/cartoons/jip-van-den-toorn~bbe9994c/

Boekestijn en de Wijk zouden bij deze cartoon waarschijnlijk als commentaar geven dat we in een tijd van pure machtspolitiek zijn beland waarbij ethische opvattingen er nauwelijks nog toe doen. Het gaat om macht winnen of macht verliezen. Demonstraties waarbij een appèl wordt gedaan op menselijke waarden zijn betekenisloos geworden of hebben in ieder geval veel aan kracht (mogelijke politieke invloed) ingeboet
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 16 Okt 2024 11:07:07    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.