doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Demonstratierecht
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willemijn

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2025 21:15:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik peins er niet over om boos op je te worden hoor. 😊
Ik ben en blijf van mening dat de huidige wetgeving alle mogelijkheden biedt om in te grijpen bij ernstige overtredingen. Beperkende wetgeving is derhalve overbodige symboolpolitiek, slechts bedoeld om onvrede en ergernis te voeden in de strijd tegen wat men graag als "woke " framet.
Blijf af van het demonstratierecht. Ik zie het als wéér een poging om het tegengeluid te smoren, geheel in lijn met het demoniseren van de vrije pers, de bezuinigingen op de publieke omroep, de plannen voor BTWverhoging op cultuur, etc. Wees waakzaam! Meer heb ik er niet over te zeggen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 26 Jan 2025 21:15:24    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2025 09:53:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Volledig mee eens Willemijn. Geen enkele reden om nu ineens aan het demonstratierecht te tornen en beperkende maatregelen in te gaan voeren.
Daar hadden de boerenprotesten misschien aanleiding toe kunnen zijn, bv om het gebruik van traktoren als militaire colonne waar de politie geen enkel weerwoord op had te verbieden, maar goed dat zijn nu oude koeien, of allang geslacht en misschien alleen nog ergens in de diepvries te vinden
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2025 10:47:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Volledig mee eens Willemijn. Geen enkele reden om nu ineens aan het demonstratierecht te tornen en beperkende maatregelen in te gaan voeren.
Daar hadden de boerenprotesten misschien aanleiding toe kunnen zijn, bv om het gebruik van traktoren als militaire colonne waar de politie geen enkel weerwoord op had te verbieden, maar goed dat zijn nu oude koeien, of allang geslacht en misschien alleen nog ergens in de diepvries te vinden

Ook met die boerenprotesten voldeed de wetgeving al, want het is verboden om met tractoren de snelweg op te gaan. Niet de wetgeving maar de handhaving daarvan schoot tekort. En natuurlijk was dat ook lastig, daar moest je bijna het leger op afsturen als je die de weg af had willen hebben. Maar er zijn wel degelijk boeren beboet of opgepakt, bijvoorbeeld na de vernietiging van de deur in het provinciehuis van Groningen. Daar ziijn taakstraffen en voorwaardeliijke celstraffen voor uitgedeeld. Dat geldt ook voor de rellen bij het distributiecentrum van AH en voor afvaldumping op uitritten. Nogmaals: de wetten zijn er al. Al dat gevraag om beperking van het demonstratierecht zijn dus voor de bühne.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2025 11:07:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Mee eens. Van het recht om te demonstreren blijf je af. Het is een van de fenomenen waarbij de huidige politieke bovenstroom (vooral in woord, vermeld ik er maar even bij) selectief te werk gaat. Antisemitisme moet keihard aangepakt worden maar moet dat dan met moslimhaat of tenminste stigmatisering en framing? Alsof meisjes en vrouwen overal en ongehinderd hoofddoekjes kunen dragen, ter vergelijking met keppeltjes en davidssterren. Iets breder gezien dus waarbij je in mijn optiek jezelf moet kunnen manifesteren zoals je bent als je daar niemand kwaad mee doet.

Toch heb ik er een kanttekening bij. Jaren geleden had je in Leiden een nogal extreemlinkse harde kern. Iedereen heeft weleens gehoord van de Fabel van de Illegaal en Rara. Ze voerden meerdere malen actie bij het AZC. Het was een andere tijd en enkele sterfgevallen, waarvan een of twee zelfdodingen, waren de aanleiding om het volgens hun repressieve beleid t.a.v. vreemdelingen aan de kaak te stellen. Dat gaf bij de asielzoekers die daar gehuisvest waren enorm veel onrust en de meesten van hen zaten echt niet op die acties te wachten. Ik bedoel daarmee dat je als demonstrant, actievoerder, een zekere verantwoordelijkheid hebt. Ik vond het ronduit misplaatst om juist daar te demonstreren, geen rekening houdend met verreweg de meeste asielzoekers en het personeel dat ook het beleid niet maakt maar juist zo goed mogelijk onder alle beperkende omstandigheden voor de asielzoekers probeerden te zorgen.Datzelfde geldt voor de regelmatige wake in Soesterberg bij het detentiecentrum, hoewel de gedetineerden tegenwoordig geen zicht meer naar buiten hebben. Kijk uit dat je het niet juist erger maakt voor de mensen voor wie je opkomt met je goede bedoelingen.

Dat beroep op de verantwoordelijkheid van demonstranten zelf geldt natuurlijk niet voor de gezagsdragers die soms naar plekken verwijzen aar demonstreren volstrekt geen zin heeft.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2025 14:41:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het WODC heeft een samenwerkingsverband van onafhankelijke onderzoekers opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren naar het demonstratierecht. Zij onderzoeken het wettelijk kader en handelingsperspectief van het lokaal gezag. En kijken in welke mate deze toereikend zijn om een balans te vinden tussen het demonstratierecht en een eventuele begrenzing daarvan. Het onderzoek is gestart in december 2024 en zal naar verwachting in augustus 2025 gereed zijn.

Onderzocht wordt of het wettelijk kader van het demonstratierecht – in de vorm van de Wet openbare manifestaties en het aanverwante bestuursrechtelijk, strafrechtelijk en civielrechtelijk kader – nog aansluit bij de eisen van de tijd. En of het nog voldoet gezien de verschillende vormen waarin demonstraties zich tegenwoordig voordoen. Daarnaast wordt gekeken of de mogelijkheden die het lokaal bevoegd gezag heeft om demonstraties te faciliteren, alsook om handhavend op te treden bij demonstraties, nog volstaan of kunnen worden verstevigd.

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2025/01/20/wodc-onderzoek-naar-demonstratierecht-gestart
https://www.wodc.nl/binaries/wodc/documenten/publicaties/2025/01/20/nota-onderzoek-demonstratierecht/bijlage+bij+3548+Demonstratierecht+-+opzet+onderzoek.pdf

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van dit onderzoek.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2025 15:06:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog een column waarin precies wordt verwoord waar ook mijn zorg zit mbt onze democratische rechten:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/twee-aanvallen-op-de-liberale-democratie-twee-keer-kijkt-het-bevoegd-gezag-naar-het-plafond~b22518ac/

Echt, we moeten zó alert zijn op dit soort geluiden en bewegingen. Zijn we dat niet, dan zijn we de klos. Dan ligt de volledige macht bij de bestuurders van dat moment en heb je als burger geen poot meer om op te staan. Met de Telegraaf als spreekbuis en clubblad van steeds extremer rechts.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2025 16:08:43    Onderwerp: Reageren met citaat

De Telegraaf is weer lekker bezig als spreekbuis van rechts en steeds meer van extreem-rechts. Ik ben geen grote fan van Timmermans. Niet omdat hij het zo slecht doet maar hij is me veel te wollig om de doelgroep van de OvdA aan te spreken terwijl hij de indruk maakt de kool en de geit te sparen. Van Samsom ben ik al helemaal geen fan, met name om wat hij destijds geflikt heeft met een neoliberaal, zeg maar nogal rechts kabinet tot grote tevredenheid van de VVD waardoor er in no-time een kabinet in elkaar gekntseld was. Als iemand zijn achterban verloochend heeft is hij het wel maar goed, deze keer heeft hij wel gelijk.

Timmermans bewezen onterecht beschuldigd door De Telegraaf:
De Telegraaf schreef:
De Europese Commissie heeft jarenlang milieuclubs gesubsidieerd met de opdracht om te lobbyen voor de groene plannen van ex-Eurocommissaris Frans Timmermans. Dat blijkt uit geheime contracten die De Telegraaf heeft kunnen inzien.
Artikel: Lobbyschandaal in Brussel: EU betaalde milieuclubs in het geheim voor promotie van groene plannen Timmermans

Kritiek van Diederik Samsom op Joop (dezelfde strekking als de VK):
Joop schreef:
Er is rechtse partijen en rechtse media veel aan gelegen om organisaties die strijden voor natuur en milieu kalt te stellen. Een (ultra)rechtse meerderheid onder leiding van Joost Eerdmans drong deze week aan op het financieel bestraffen van (sympathisanten van) Extinction Rebellion.
Diederik Samsom laat geen spaan heel van Telegraaf-hoax over ‘lobbyschandaal’
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2025 19:04:59    Onderwerp: Reageren met citaat

En van der Plas die dus geen moment aarzelde om naar het Telegraafartikel te linken via X met de belachelijke eis tot opschorting van de Green Deal. Leidde mooi even af van het stikstofdossier. Wanneer heeft de rechtse achterban het nou eens door?

Alhoewel, zij blijkt haar informatie te halen van nieuwrechts.nl
I'm not surprised.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2025 19:57:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
En van der Plas die dus geen moment aarzelde om naar het Telegraafartikel te linken via X met de belachelijke eis tot opschorting van de Green Deal. Leidde mooi even af van het stikstofdossier. Wanneer heeft de rechtse achterban het nou eens door?
Alhoewel, zij blijkt haar informatie te halen van nieuwrechts.nl
I'm not surprised.
Klopt helemaal. Wanneer betrappen we die hooitrol eens op iets oorspronkelijks? Ze vertegenwoordigt de agrolobby en verspreidt extreemrechtste haatzaaierij. Dat gedweep met bepaalde Joodse kringen à la CIDI is misselijkmakend. En dan dat gedraai en gebrek aan argumenten als ze weer eens geconftonteerd wordt met het feit dat ze (en daar staat ze natuurlijk niet alleen in) vermeend antisemitisme zonder te verblikken of te verblozen bestrijdt met moslimhaat. Die gespeelde verontwaardiging is zo ontzettend doorzichtig.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2025 20:08:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Hooitrol Laughing die kende ik nog niet.

Ik vraag me af hoe extreemrechts hun strijd tegen antisemitisme gaan verenigen met hun liefde voor Musk met zijn Hitler-groet. Lastig hoor, rechts zijn.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2025 20:28:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Ik vraag me af hoe extreemrechts hun strijd tegen antisemitisme gaan verenigen met hun liefde voor Musk met zijn Hitler-groet. Lastig hoor, rechts zijn.
Te vergelijken met met Wilders hier in NL. Zijn achterban is veelal niet vies van antisemitisme terwijl hij zelf geen kwaad woord over Israël wenst te horen, alle massamoorden, genocide en etnische zuiveringen te spijt. Hij deelt consequent Israël op in de oudtestamentische regio's Judea, Samaria etc.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2025 12:38:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Wanneer betrappen we die hooitrol eens op iets oorspronkelijks?

Noemen ze dat niet op de man spelen i.p.v op de inhoud?
Is altijd een teken van zwakte toch?
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2025 19:28:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Bedoel je dat ik respect voor die hooitrol moet opbrengen? Vind je echt dat ik respect moet opbrengen voor iemand dat zelf verdomt voor moslims en lhbhti? Spijt me voor je maar dat kun je stichtelijk vergeten! Zwakte? Ik vind het meelullen door politici en media met dergelijke lieden en de overmaat aan aandacht voor haar verwerpelijke ideeen zwakte.

Laatst aangepast door Keesvi op 2 Feb 2025 20:55:15; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 1 Feb 2025 11:51:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Bedoel je dat ik respect voor die hooitrol moet opbrengen? MoetVind je echt dat ik respect moet opbrengen voor iemand dat zelf verdomt voor moslims en lhbhti? Spijt me voor je maar dat kun je stichtelijk vergeten! Zwakte? Ik vind het meelullen door politici en media met dergelijke lieden en de overmaat aan aandacht voor haar verwerpelijke ideeen zwakte.

Ik zeg niet dat je respect moet hebben voor Caroline van der Plas, maar persoonlijke belediging is geen onderdeel van argumenteren naar mijn idee.

En ja, ik noem dat (persoonlijke) zwakte, want blijkbaar zijn alleen argumenten niet genoeg, er moet een belediging bij om een argument kracht bij te zetten.
Ik houd daar niet van, dat moge duidelijk zijn.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 3 Feb 2025 18:16:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Ik zeg niet dat je respect moet hebben voor Caroline van der Plas, maar persoonlijke belediging is geen onderdeel van argumenteren naar mijn idee.
Argumenteren hoeft wat mij betreft ook niet altijd. Hoge bomen vangen veel wind en zoals gezegd roept mw. van der Plas (vooruit, als die kwalificatie je beter zint) zelf reacties op met haar leugens, gedraai en framing van bepaalde groepen Nederlanders en wat te denken over dat theatrale gedrag als een volleerde drama queen? Wat is er dan mis met een ietwat satirische reactie? Ze veinst voor de boeren op te komen maar is ondertussen de grootste lobbyist voor de agro-industrie waar ze overigens al jaren voor haar politieke carrière gewerkt heeft. Ze laat zich graag fotograferen met schattige biggetjes die in voldoende hooi (de kwalificatie hooitrol komt echt niet uit de lucht vallen) kunnen spelen, terwijl die biggetjes in werkelijkheid fabrieksmatig in betonnen hokken worden opgefokt met een moeder die haar kont letterlijk niet kan keren om als pubers geslacht te worden. Of met liefelijke kalfjes die in de echte praktijk direct na de geboorte in een kruiwagen afgevoerd worden naar een eenzaam hokje en met surrogaat gevoerd worden om vervolgens als slachtkalf te worden gemest. Die mevrouw (vooruit, nog één keer dan) hangt van list en bedrog aan elkaar. Zelfs Marc van den Oever hoeft haar niet meer. Kun je nagaan... Zijn dat argumenten genoeg? Anders weet ik er nog wel een paar. Ik vind 'hooitrol' nog wel meevallen. Ze zal ongetwijfeld ergere dingen naar zich toekrijgen maar daar doe ik niet aan mee en als ze, voor de volledigheid, bedreigd wordt ben ik de eerste om daartegen in opstand te komen.
Citaat:
En ja, ik noem dat (persoonlijke) zwakte, want blijkbaar zijn alleen argumenten niet genoeg, er moet een belediging bij om een argument kracht bij te zetten.
Ik houd daar niet van, dat moge duidelijk zijn.
Persoonlijke zwakte? Persoonlijker kun je niet worden, dunkt mij. Grote woorden waarbij m.i. het sop de kool niet waard is. Ik respecteer je mening en je hoeft wat mij betreft echt geen blad voor de mond te nemen, ik kan het zelfs waarderen, maar dat doe ik ook niet. Ik vind deze reactie echter een beetje kleinzielig.
Terug naar boven

Geplaatst: 3 Feb 2025 18:16:55    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: