50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Sibine's coffeecorner
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 170, 171, 172  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2025 12:34:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de oogtest van Henny even uitgeprobeerd, niks aan de hand, zie nog goed Very Happy .
Veel kerstballen hebben tegenwoordig lintjes om aan op te hangen dus ik gebruik helemaal geen haakjes meer.

Ja Kees in Zeist zijn de winterwonderdagen, heel gezellig.
Een lichtpuntje in deze sombere wereld hebben we allemaal nodig.

Sibilla vroeger ook al een sociaal beroep, barst hier van de sociale mensen.

Ik heb na mijn pensioen ook nagedacht of ik vrijwilligerswerk zou doen of door ging werken, dacht als ik toch wat doe, kan ik er net zo goed voor betaald worden Very Happy , maar wie weet ga ik in de toekomst nog vrijwilligerswerk doen.
Dan zal het in elk geval iets worden voor de sociaal minderbedeelden, zoals daklozenopvang ofzo of taalles voor asielzoekers lijkt me ook wel wat.
Voor nu werk ik nog maar even door.

Gisteren gewandeld, dacht doe even een andere route in het bos, hou van zomaar dwalen door het bos, was ik op een gegeven toch min of meer "verdwaald", wist totaal niet meer waar ik was of waar ik uit het bos moest komen en mijn richtingsgevoel is sowieso al erg slecht, kwam uiteindelijk weer op hetzelfde punt uit als ik begonnen was. Werd dus wel een lange wandeling haha.

Fijne dag iedereen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 11 Dec 2025 12:34:33    Onderwerp:

Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2025 12:37:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemiddag,

Nou Kees je portofoon een bom te gek voor woorden Very Happy wel lachen met jou.
Sibilla ook nog bedankt beter laat dan nooit.
Greet jij druk met je vrijwillerswerk .
Is ook dankbaar werk om te doen .
Wacht op een pakketje kan het volgen maar wordt steeds later .
Fijne dag allemaal .
Foto stond in een plantenbak .

Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2025 14:49:02    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Joke, wat een grappige foto is dat, die benen in de plantenbak. Laughing
Ja, alles was ineens weg op de verjaardag van je man. Daar had ik al een felicitatie neergezet. Tja...

Ik heb die ogentest van Henny ook gedaan. Geen verschil in geien. Ja, macula degeneratie daar moet je mee oppassen. Ik hoef gelukkig niet meer naar de oogarts, dat moest wel 11 jaar wel toen ik acute glaucoom had. Ik weet nu dat veel oudere mensen last hebben van mouche volante, op een gegeven moment zie je het niet meer is me verteld. Voorlopig vind ik het behoorlijk irritant, het zal wel wennen.

Henny, even een tip: die haakjes straks weer in het doosje doen. Anders ben je ze volgend jaar weer kwijt. Bij de Karwei kun je ze ook nog krijgen, weet ik toevallig. Aan de overkant waren ze ook zoek, daar lagen ze verspreid in allerlei dozen met ballen. Ja, dat schiet natuurlijk niet op.

Dagmar, ik snap dat je bent blijven werken. Maar ja, er komt en tijd dat je dat niet meer kunt of wilt doen en dan vul je zelf de dagen in. Hoe en wat is aan jou.
Ws je echt verdwaald? Grappig wel, zo dicht bij huis. Nou ja, uiteindelijk kwam het toch weer goed, nietwaar.

Wil moet aan twee gehoorapparaten. Dat kan pas in het nieuwe jaar, ze hebben er nu geen tijd meer voor. Geeft niet, hij kan nog wel even zonder.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2025 18:56:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Allereerst een tip: paperclips werken prima als alternatief voor kerstballenophanghaakjes.

Na mijn pensionering heb ik nog drie jaar doorgewerkt, 2 dagen per week bij GZA, huisartsenzorg voor asielzoekers en al gauw ook 2 dagen als prikker/triagist bij de GGD in de covid-periode. Als ik niet uitkeek werden dat samen makkelijk 7 dagen per week met een keer een uitschieter naar 10 dagen, wel wat veel van het goede. Als ik betaald werk kan krijgen zeg ik daar zeker geen nee tegen maar vrijwilligerswerk is ook prima. Ik vind het zonde om niets meer te doen met alle ervaring en kennis die ik in de loop van de jaren opgedaan heb en ook na pensionering wil ik iets blijven doen in een wereld die groter is dan huis, tuin en keuken.

Reorganisaties heb ik soms aan de lopende band meegemaakt. Op een gegeven moment werd ik stapelgek van de projecten om ons te 'professionaliseren'. Alweer? Alsof we tot dan niet goed genoeg ons werk deden... Kom eens achter dat bureau vandaan met je luie reet en loop een week of twee mee, maar dan ook 's avonds, 's nachts en in het weekend. Misschien kom je er dan achter wat 'professioneel' precies inhoudt... Verder heb ik een keer of vier, vijf het 'genoegen' van een ontslagaanzegging mogen ervaren. Gevolg van marktwerking, aanbesteding, neoliberale religie waardoor ik meerdere malen een andere werkgever kreeg terwijl ik precies hetzelfde werk bleef doen. Je reinste waanzin maar ik kon er op de duur niet wakker meer van liggen.

Eerst maar eens de decembermaand gezellig door zien te komen en dat lukt vast en zeker wel. Ik verheug me op de gezelligheid met mijn naaste familie. Vervolgens een beetje vaart zetten achter dat gedoe met mijn artroseheup en mijn minicampertje op orde zien te krijgen. Gelukkig gaat het met mijn voeten goed. De podoloog was gisteren zeer tevreden en dat ben ik ook. Ik tel mijn zegeningen! Smile

Sibilla, het Hernhutter museum in Zeist is een onderdeel van Slot Zeist. Je kunt er zowat de hele week 's middags terecht tegen een vergoeding van 3 euro en ze hebben een koffiehoek met goeie koffie en thee. Parkeren lukt wel in de buurt op loopafstand,; kun je het beste doen, hoewel ik gisteren mijn Caddy toch maar voor heel even vlakbij het museum op die paar vierkante meters gezet heb omdat ik alleen voor die ster ging in het museumwinkeltje. Het kostte even wat moeite om de Caddy er heelhuids weer uit te wurmen, maar ondanks het ontbreken van binnenspiegelzicht lukte dat wonderwel zonder schade. Op de duur krijg je toch handigheid in achteruitrijden op de buitenspiegels.

Het Hernhutter museum bezoeken komt later nog weleens maar het Zeister slot en een kleine wandeling in de omgeving zijn de moeite zeker waard. Ik vind het verhaal van de Hernhutters wel interessant. Ik heb het niet zo op religieuze sektes maar als zendingswerk ook, liefst grotendeels praktische hulp inhoudt dan heeft dat wel mijn krediet. Ik moet dan denken aan mensen als Albert Schweitzer en organisaties als het Leger des Heils die zich niet beperken tot het verkondigen van God's woord maar aandacht hebben voor al dan niet fysiek leed dat, wonden verzorgt, soep en onderdak verstrekt, projecten voor zelfredzaamheid opzetten, zoals waterputten en landbouwmethodes waar ze daar in de eerste plaats zelf iets aan hebben. Niet dat andere religieuze gemeenschappen dat nalaten maar daar kan ik waardering voor opbrengen. De Hernhutters hebben vooral bij Surinamers veel aanhangers. Al met al toch leuk, zo'n stukje tastbare eeuwenoude geschiedenis en cultuur op fietsafstand.

Ogentest, waarvoor dank en terechte aandacht, Henny, pakte ook goed uit, ondanks mijn twee plastic staarlensjes maar het is zeker aan te raden om alarmsignalen betreffende visusproblemen serieus te nemen. Een netvliesloslating is te verhelpen maar dan moet je er wel snel bij zijn.

Die gevolgen van die teruggestuurde porto had ik natuurlijk niet voorzien maar ik vond het inderdaad ook wel heel komisch, gelukkig net als die arts die het me vertelde. Veel collega's zetten die rotdingen zo hard mogelijk qua volume, omdat ze anders 'niets' hoorden. Ja, geen wonder als als je in zo'n sporthal alleen maar met loeihard geschreeuw door die porto's wordt geconfronteerd...

O ja, nog een tip, Dagmar. Vaak maak je rondwandelingen waarbij vertrek- en aankomstpunt hetzelfde zijn. Je kunt op je telefoon de positie van vertrek, de parkeerplaats, het station e.d., markeren als 'waypoint'. Als je verdwaalt kun je dat waypoint instellen als doel waardoor je zonder omwegen terug naar je auto of het station gestuurd wordt. Werkt in Google Maps maar ook bij andere apps, zoals Komoot. Gebruik je een dergelijke app misschien al? Je kunt natuurlijk ook een ander waypoint kiezen.
Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2025 09:05:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal

@ Henny
Prachtige puzzelfoto van de man met koffer .
En nu kun je genieten van de versierde kerstboom ? Er staan nu een aantal tips op de site die een gebrek aan haakjes op kunnen lossen Smile misschien handig voor volgend jaar Smile .
Handig de ogentest .

@ Joke
Prachtige foto van de Kardinaalsmuts , mooi zo in een boog , en wat een leuke foto van de beentjes van de kerstman Smile

@ Sibilla
Knap irritant als je " vliegjes " ziet in je oog . Zo zie ik ook soms een zwart stuk je heen en weer bewegen in mijn oog , waarvan ik ook dan in eerste instantie denk , he vervelende vlieg . Bij mij is dit iets wat achtergebleven is na de behandeling van nastaar .

@ Kees .
Met plezier je werkverhalen en kook verhalen gelezen . Ik doe in de erwtensoep altijd groene erwten ( geweekt ) en spliterwten .

@ Dagmar
Lastig als je richtings gevoel niet zo goed is , en ja als de zon dan ook nog niet schijnt , weet niet of dat het geval was , aan de stand van de zon kun je dan weten waar het Noorden, Oosten , Zuiden of het Westen is , dan is dus de kans heel groot dat het een dwaal wandeling wordt Wink Maar gelukkig kwam je weer op het goede punt uit .

IK wens jullie allemaal een mooi weekend .

Foto : Vanmorgen gemaakt .
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2025 10:05:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal!
Goed te lezen dat de test bij jullie goed af liep.
Kees, ik heb gelukkig ook staaroperaties gehad en ik dank die man nog op blote knietjes -bij wijze van spreken, maar ik heb helaas wel beginnende Macula Degeneratie.
Ik ben daarom heel blij met mijn E-raeder. Laughing
Toch, ik heb een hele grote action tas vol dikke SF boeken gekregen en die wil ik ook graag lezen. Met een loep uitgeprobeerd en dan is het beter te lezen.
Nu wil ik een goed loep lopen, met verlichting. Zodat ik die boeken nog kan lezen. Dat vervormen en wazig worden van pagina's is toch erg vermoeiend lezen. Maar links om, of rechtsom. Lezen zal ik ze!
Eerst nog de reeks uit lezen waar ik op mijn e-reader mee bezig ben.

Kees, dat is een goede tip van dat slot Museum. Dat moet ik noteren Very Happy

Sibille, dat had ik ook. De haakjes terug in het doosje, maar ik heb het weer te goed opgeborgen. Het komt wel weer tevoorschijn. Nu staat de boom, opgetuigd en al, mooi te pronken in de huiskamer

Die foto's. Laughing Erg leuk!

Dagmar, zo je verlopen is voor ons zeer herkenbaar. Op vakantie, op een warme zomwedag, in een bos in Drente. Blijkbaar een paaltje gemist bij een wandelroute. Gelukkig op een zeker moment een aansluiting met een andere wandelroute gevonden, maar wat waren we toen blij dat wij water bij ons hadden voor de hond. Daar hebben wij toen ook dankbaar gebruik van gemaakt. Je voelt je dan wel erg opgelaten.

Greet weer een mooie zonsopgang
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2025 10:09:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Puzzeltijd!
Nog een foto van Dagmar
Muur van het Berber museum
Veel puzzelplezier!

https://www.jigidi.com/nl/solve/fjemky8r/img-0636-jpg-kopie-muur-van-het-berber-museum/
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2025 12:50:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb zelden een telefoon bij me als ik ga wandelen (tot grote frustatie van mijn naasten), wordt wel iets beter nu ik graag fotografeer, maar die hobby is nog niet groot genoeg, want ik denk meestal pas als ik in het bos wandel, ik had mijn telefoon mee moeten nemen, dat moet dus nog een gewoonte worden.
Echt verdwalen kan natuurlijk niet bijna in Nederland, hoogtens in kringetjes rondlopen en dat is precies wat ik gedaan heb.
Wat mij nekt in deze situaties (heb ze al vaker mee gemaakt Very Happy) is dat als je in een stuk onherkenbaar bos staat, je denkt dat je op je gevoel de goede richting uit gaat, maar achteraf blijkt dat dat dus verkeerd was, zoals ik al aangaf, ik heb een slecht richtingsgevoel.
Maar ach, het geeft ook wel een avontuurlijk gevoel als je zo aan het dwalen bent haha.

Leuke foto Joke van de kerstman een weer prachtige foto van je uitzicht Greet.

Vanavond weer even werken, het voelt nog steeds bijna niet als werken die 2 dagen van 5 a 6 uur.

Fijne dag alleaal op deze grijze dag.
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2025 13:13:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemiddag Allemaal.

Greet jou dag begint goed met een prachtig uitzicht.
Henny een hele tas vol met dikke boeken om te lezen.
En een loep met verlichtig zeker voor de avond!
Kees slot Zeist is best mooi er omheen dan kan je heerlijk wandelen
en het parkeren is gratis teminste vorig jaar nog wel.
Dagmar ja als je in Rhenen het bos in gaat kun je ook alle kanten op.
En je ben echt niet de enige hoor het is ons ook overkomen hadden de auto
Vlakbij de Herdenking plaats gezet en overgestoken daar het bos in en toch
ook lopen dwalen en dan ben je blij als je weer een bekend plekje ziet.

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2025 15:11:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelfs een eenvoudig gerecht als erwtensoep kan op vele manieren bereid worden. De soeptesters vonden groene erwten maar niks in de bliksoepen maar ik ben ze in sommige zelfmaakrecepten wel tegengekomen, inderdaad naast spliterwten, die meestal toch de voorkeur hebben.

Het kan prettig zijn om even de navelstreng los te laten door je telefoon thuis te laten. Dat begrijp ik ergens wel en MJ heeft daar ook een handje van. Maar bij (auto)pech, vertraging etc. is het toch wel een heel handige optie voor je zelfredzaamheid. Ik vind het in ieder geval knap lullig om iemand aan te klampen om de Wegenwacht te bellen omdat ik dat ding thuis heb laten liggen. Bovendien is een smartphone niet alleen maar een telefoon. maar ook een kompas, een GPS, een (betaal)pasbundel, een bar- en QR-codescanner, routeplanner, foto- en filmcamera en nog veel meer. Social media kun je negeren en de telefoonfunctie kun je tijdelijk de nek omdraaien als je ongestoord van de natuur wilt genieten.

Echt verdwalen is in NL moeilijk maar als je de weg kwijt bent kun je wel een verrekte eind om moeten lopen. Ooit, lang voor het GPS- en smartphonetijdperk, ben ik tijdens een wandeling in de Ardennen verkeerd afgeslagen. Het primitieve kaartje waarop ik navigeerde verkeerd geinterpreteerd, waardoor ik zeker tien kilometer uit de koers raakte. Het was heel warm weer en toen ik met kunst en vliegwerk en met behulp van een kompasje uiteindelijk weer op het juiste pad terecht kwam moest ik nog eens tien kilometer. Gelukkig had ik een paar liter water meegenomen omdat het sowieso een flinke wandeling was en warm weer. Ik moet er niet aan denken om zoiets mee te maken in de uitgestrekte natuur in Polen of Skandinavie, hoewel ik me daar veel beter zou voorbereiden.

Met een GPS of tegenwoordig dus een smartphone zou ik vrijwel zeker niet zo ver afgeweken zijn van de juiste route. Een hond had ik niet bij me maar die zou zich qua water wel gered hebben met de beekjes die ik tegenkwam, waar ik in het uiterste geval ook gebruik van had kunnen maken. Zeker ook iets om rekening mee te houden, Henny, gezien de vochthuishouding van honden als je met ze op stap bent.

Ik begrijp de aversie wel tegen het constant bereikbaar zijn en het gevoel van afhankelijkheid maar aan de andere kant zijn die smartphones er nu eenmaal en waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Ik vind het heerlijk om er fiets- en wandelroutes in te stoppen. Telkens een kaart ontvouwen en met een kompas richting bepalen heeft iets avontuurlijks maar zoveel verschilt het ook weer niet van Google Maps. Een kompas en de GPS krijg je er gratis bij waardoor je heel handig een route kunt volgen. Op de bonnefooi lopen kan natuurlijk maar dan lijkt me de tip om even je parkeerplek te markeren, ook bij stadswandelingen, wel zo handig.

Die GPS, al voordat smartphones gemeengoed werden, heeft een heel leuke hobby doen ontstaan, geocaching. Buiten een GPS-apparaat of smartphone heb je daar niets voor nodig, misschien een klein schepje en pen en een notitieblokje, en je wandelingen krijgen een extra dimensie. Het leuke is dat je caches en bijbehorende wandelingen in maten en soorten hebt, qua moilijkheidsgraad, stads- of natuurcaches, lange of korte wandelingen, voor elk wat wils.

Henny, ik was na de eerste staaroperatie al opgetogen. Eigenwijs met eigen auto naar het ziekenhuis en tegen alle adviezen er ook weer mee teruggereden na verwijdering van de klodder oogzalf. Het was toen zonnig winterweer maar met een suncover op enorm genoten, want ik had tijden niet zo goed gezien als na die operatie. Een maand later het tweede lensje en nog heel lang daarna als eerste activiteit 's morgens op mijn nachtkastje naar mijn bril grabbelen, die ik als meegenomen cadeautje niet meer nodig had sinds mijn kindertijd. Vervelend van die maculadegeneratie. Met een e-reader en een tablet kun je tekst vergroten maar vaak ben je aangewezen op fysieke boeken. Dan kan een leesloupe zeker een hulpmiddel zijn maar er zijn ook geavanceerdere hulpmiddelen, min of meer op maat. Daar kan de oogarts je ongetwijfeld meer over vertellen als dat nodig is.
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2025 10:34:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal!
Kees, ik ben bijziend, dus ik heb na de operatie nog gewoon een brilleke moeten dragen. Minder sterk, dat wel Very Happy En daar heb ik ook helemaal geen moeite mee.
De haakjes zijn terug gevonden. Die zaten in een zakje met een kant-en-klare-mini - kerstboom. Zo eentje die je op een bijzet tafeltje zet. Dat raadsel is weer opgelost.
Vanmorgen ben ik erg snotterig en hees opgestaan. Wat verhoging, ook.Ik hoop wel dat het morgen over is. Vandaag maar rustig aan.

Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2025 17:05:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedenavond allemaal

@ Henny

Beterschap , ik hoop dat de dag rust je goed doet / goed gedaan heeft . . Gelukkig heb je net weer veel leesvoer gekregen , vervelen hoef je je gelukkig niet 😄 Nu maar op de kalender van 2026 schrijven waar je de haakjes opbergt
Wink .

@ Joke
Wat een mooie en leuke foto van de gnoom Smile .

@ Dagmar
Mooi dat het werken nog niet als bijna werken voelt , teken dat je het werk nog steeds fijn vind , houwe zo Smile

@ Kees
Jij zal tijdens je zoektocht naar een camperplek vast wel veel hebben aan je telefoon , ik heb er wel een maar eigenlijk alleen maar voor noodgeval .
Ach ja ieder z'n ding he Wink

@ Sibilla
Druk doende ??

Ik wens jullie een fijne avond
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Foto : De zonsondergang van vanavond , mooi om te zien hoe het ondergaat en hoe het in korte tijd tijdens de ondergang nog een stukje naar het westen gaat .

Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2025 18:13:15    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Greet wat stuur je ons toch prachtige foto's. Met avondluchten en morgenstond. Schitterend.
Dagmar, ja verdwalen en niet de weg terug meer kunnen vinden, het is een bekend verschijnsel.
Zo ben ik soms ook mijn auto kwijt, weet ik niet meer waar ik dat ding heb neergezet. Vaak heel dichtbij, dan loop ik te ver.
Henny, zo'n staaroperatie heb ik ook gehad, twee nieuwe lenzen. Nu dus last van die vliegjes, tja... je kunt niet alles hebben in het leven. Very Happy
Lezen doe ik graag, geen E-books, wel gewone lectuur, van alles en nog wat.
En puzzels, die maak ik ook graag. En diamond painting, net als Joke. Allemaal gepriegel, maar het lukt nog steeds en is leuk om te doen.
Kees, ik lees je verhaal met een glimlach. Tja, als je van je werk je hobby maakt blijf je aan de gang. Deed ik ook een tijdje, maar dan gaan ze op je rekenen en blijf je bezig, soms wel dagen achter elkaar. Maar daarvoor ben je niet met pensioen. Daarom bleef ik het eerste jaar ook eg uit Osdorp, anders kwamen de cliënten steeds met hun vragen en problemen achter me aan, klampten me vast. Dat wilde ik niet. Maar ook bij de KBO was het raak.
En nu weer in Zuiderhof, daar willen ze graag dat wij, de vrijwilligers, alle koffie en theerondjes doen. Jaja, ammehoelaa... dan doe ik dus niet; alleen als het mij uitkomt.

We gaan ter kerke, na het eten van de wortel/tomatensoep met ballen en champignons,, die ik heb gemaakt. Daarna gaat het licht uit en de laptop op slot.
Morgen maak ik de puzzel.
groetjes, fijne zondag.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2025 07:44:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Goeiemorgen, allen! Mooie serie Greet, met de zonsondergang. Het gaat je ook nooit vervelen om dat moois vast te leggen. Ernaar kijken ook niet, dus ga door wat mij betreft.

Campercontact is een geweldig hulpmiddel om een goeie betaalbare of gratis plek te vinden om met een camper te overnachten. Maar ook tankstations, evt. voor LPG als je een grotere camper hebt, suprmarkten, restaurantjes em voor heel veel andere dingen zijn er handige apps. Veel camperaars nemen een fiets mee, soms om alleen boodschappen mee te doen maar vaak ook voor fietstochten en dan is het heel handig om een smartphone op je stuur vast te klikken. Je komt ook nogal eens tips over bezienswaardigheden tegen die je anders over het hoofd zou zien. Voor noodgevallen, al gebruik je al die andere opties niet, zijn die telefoontjes handig, niet alleen als hulpvrager maar ook als je bijvoorbeeld iemand plotseling moet reanimeren. Leg het ding met open verbinding naast je als je bezig bent, niet alleen om locatie en voortgang door te geven via 112 maar ook om allerlei instructies te krijgen voor wat je moet doen. Zal niet dagelijks gebeuren maar als je in the middle of nowhere je been breekt omdat je tijdens een solowandeling een konijnenhol over het hoofd hebt gezien dan dank je de hemel op je blote knietjes dat je je telefoontje meegenomen hebt, voor zover mogelijk met dat gebroken pootje. Een smartphone kan ook een hulpmiddel zijn bij criminaliteit omdat je gauw 112 kunt bellen, evt. met foto's dingen kunt vastleggen, zoals nummerborden maar ook handig bij aanrijdingsblikschade voor de verzekering, en nog veel meer maar je moet natuurlijk altijd wel je eigen veiligheid in de gaten houden. En een beetje uitkijken voor doorschieten, want naast terechte warschuwingen op sociale media zou je bang worden van alle waarschuwingen.

Henny, ik was sinds de vierde klas van de Lagere School bijziend, en flink ook. Na verloop van een aantal jaren had ik een correctie van ruim -6, dus ik kon niet veel uitrichten zonder bril. Daardoor had ik in mijn wat jongere jaren wel een paar loepogen, waardoor ik in de hele buurt, geholpen door reclame van mijn dochter, legio splinters uit kindervingertjes heb mogen verwijderen. Heel dichtbij zag ik namelijk uitzonderlijk scherp.

Voorafgaand aan die staaroperatie kon ik kiezen tussen veraf of dichtbij goed zien. Een duivels dilemma, omdat ik mijn hele leven graag gelezen heb, boeken, kranten, tijdschriften en uiteraard ook op het Internet. Ik heb gekozen voor lensjes om veraf zo scherp mogelijk te kunnen zien. Dat pakte vrij goed uit, want ik kan zonder bril prima autorijden en beeldschermwerk lukt me doorgaans ook vrij goed, evenals gesprekken, toen nog, met de mensen aan de overkant van mijn bureau, waarbij non-verbaal best belangrijk is. Voor in omvang kleine probleempjes, zoals gehoor, huid, wratjes e,d, had ik dan wel een bril nodig. Ook voor kleine letters, vaak in boeken, tijdschriften en kranten en het gepriegel op mijn tablet en smartphone heb ik al gauw een leesbril nodig, evenals voor de etiketten op voedingsproducten voor als ik wil weten wat voor schadelijke rotzooi daar soms in gestopt wordt. Maar het was een beetje een gok. Ik heb leesbrillen van verschillende sterktes in gebruik, van +1 tot +3 omdat die plastic lensjes zich niet kunnen aanpassen aan de afstand. Er valt goed mee te leven en dat is natuurlijk een ander verhaal bij maculadegeneratie. Ik hoop voor je dat dat proces beperkt blijft, liefst tot staan wordt gebracht.

Gisteren hachee gemaakt in de slowcooker en heel traditioneel met aardappelpuree en rodekool gegeten. De rodekool helemaal zelf gekookt met stukjes appel, laurier, kruidnagel, azijn, en verder geen flauwekul. Is veel lekkerder dan pak of blik. Aan het eind vanhet kookproces een klein beetje gebonden met wat maizena. Dat ook gedaan met de hachee. Overigens ipv een kilo een halve kilo riblappen gebruikt en min of meer per ongeluk de rest van de ingredienten niet aangepast, dus in verhouding flink veel uien. Ik heb het vlees gebloemd, en de uien in niet al te grote porties eerst apart even aangebakken. Afgeblust met wat rode wijn en runderboullon. Resultaat was wat mij betreft prima; doe ik de volgend keer ook weer zo, alleen dan wat minder zoet met een wat bescheidener gebruik van appelstroop en brune suiker en ietsjes meer azijn. Al doende leert men. Foto vergeten te maken maar voor vandaag is er nog genoeg over op de aardappelpuree na, want het is mij nog nooit gelukt om die op een smakelijke manier de volgende dag op te warmen. Jullie wel? Gebakken aardappeltjes zijn ook lekker, dus vandaag lekker makkelijk koken.
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2025 09:49:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal,

Greet wat een mooie foto's van de zonsondergang is altijd genieten om te zien.
Sibilla op de zaterdag naar de kerk en zondag niet !
En groot gelijk hoor ze kunnen ook te veel van je verwachten met vrijwilligers werk.
Henny beterschap en maar rustig aan doen en genoeg lees boeken

Kees jij lekker hachee gemaakt ruikt ook altijd lekker.
Vandaag Dochter jarig en gaan daar vanmiddag heen.

Fijne zondag.

Laatst aangepast door joke op 14 Dec 2025 09:52:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven

Geplaatst: 14 Dec 2025 09:49:59    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 170, 171, 172  Volgende
Pagina 171 van 172

Ga naar: