| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 11 Jan 2026 12:01:39 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | Het Russische leger zal komend jaar in toenemende mate gebruik maken van rekruteringstactieken die gebaseerd zijn op dwang en misleiding om aan voldoende rekruten te komen, aldus onderzoeker Maria Vyushkova tegenover The Moscow Times. Vyushkova is deskundige op het gebied van inheemse Russische volkeren en regionale en etnische ongelijkheid.
Vyushkova wijst erop dat er onder etnische Russen uit verstedelijkte regio's rond Moskou en Sint-Petersburg wordt beduidend minder intensief geworven voor het leger, terwijl de etnische minderheden uit de rest van Rusland het leeuwendeel van de frontdiensten op zich nemen. Al langer spreken deskundigen van een 'genocide in slow motion' op Ruslands etnische minderheden. Russische regio's buiten Europees Rusland zijn veelal armer en economisch achtergesteld, de bewoners zijn dus eenvoudiger te verleiden met een aanmeldbonus.
'Er zal ook meer druk worden uitgeoefend op dienstplichtigen om contracten te ondertekenen, hoewel dit rechtstreeks door de militaire autoriteiten zal gebeuren. In 2024 schatten deskundigen dat ongeveer dertig procent van de dienstplichtigen uiteindelijk een contract ondertekent, dus er is ruimte om dit cijfer te verhogen, aldus de onderzoeker. Ze wijst erop dat de excessen waar dienstplichtigen aan blootgesteld staan systematisch zullen worden in 2026. 'De dienstplicht in Rusland is uiterst gevaarlijk geworden', zegt Vuyshkova, 'de autoriteiten maken gebruik van fysiek geweld tegen dienstplichtigen, martelen hen met slaaptekort, vervalsen handtekeningen op contracten en doden hen zelfs als ze weigeren te tekenen'.
|
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10591565/russische-leger-gaat-intensiever-werven-vooral-in-etnische-regios-meer-dwang-en-misleiding
Wat een vreselijk regime is het toch in Rusland, niet alleen voor andere landen maar ook voor de bevolking zelf. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 11 Jan 2026 12:01:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 828 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 12 Jan 2026 01:50:45 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Al langer spreken deskundigen van een 'genocide in slow motion' op Ruslands etnische minderheden. Russische regio's buiten Europees Rusland zijn veelal armer en economisch achtergesteld, de bewoners zijn dus eenvoudiger te verleiden met een aanmeldbonus. |
En dat is wat Oekraine te wachten staat als Poetin zijn ultieme zin krijgt door erin te slagen het land i te lijven en waarschijnlijk erger. De Oekrainers zijn veel teveel westers georienteerd om dat terdege te beseffen.
| Citaat: | 'De dienstplicht in Rusland is uiterst gevaarlijk geworden', zegt Vuyshkova, 'de autoriteiten maken gebruik van fysiek geweld tegen dienstplichtigen, martelen hen met slaaptekort, vervalsen handtekeningen op contracten en doden hen zelfs als ze weigeren te tekenen'.
Wat een vreselijk regime is het toch in Rusland, niet alleen voor andere landen maar ook voor de bevolking zelf. |
Heb je ooit weleens video's gezien van hoe het drillen van rekruten in de VS te werk gaat? En films als Platoon of Band of Brothers geven ook wel een realistisch beeld. Dat is bepaald geen pretje waar de gedachte achter zit dat soldaten geen watjes mogen zijn en niet mogen twijfelen om tegenstanders te doden. 'Kadaverdiscipline' noemen we dat, vaak aan de Pruisen toegeschreven, die hun soldaten weliswaar keihard trainden maar daarbij wel zuinig op hun manschappen waren, met name op de onderofficieren, die op hun beurt door hun ondergeschikten meer dan eens op handen gedragen werden. Bij ons worden uiteraard typisch Nederlandse normen gehanteerd, mensvriendelijker dan in menig ander land maar dat levert niettemin militairen op die hun vak verstaan en internationaal gewaardeerd worden. Hoe anders is dat in Rusland, waar ook onderling in het leger een mensenleven niets waard is en de Sovjet-traditie kennelijk wordt voortgezet om achter een aantal eenheden een soort KGB-bataillon in te zetten om potentiele deserteurs tot inkeer te brengen en zonder pardon neer te knallen als ze een stap in de verkeerde richting zetten. De 'opleiding' van rekruten is een ware martelgang waar niet allen het er levend vanaf brengen, enerzijds door de letterlijk moordende trainingen maar ook door persoonlijke willekeur van superieuren en ontgroeningspraktijken. En daar komt de dramatische corruptie nog bij, wat bijvoorbeeld 'kogelvrije' vesten oplevert die uit een stuk blik gemaakt blijken te zijn. Wat je zegt, een door en door onmenselijk regime. Hoe kun je mededogen verwachten naar hun vijanden, terwijl hun leidinggevenden en maten al niets om ze geven?
Ik mag hopen dat die etnische minderheden in verzet komen maar dat zie ik er in de praktijk niet zo gauw van komen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 19 Jan 2026 12:27:47 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | Volgens Zelensky zijn in de nacht van zaterdag op zondag meer dan 200 aanvalsdrones ingezet. De aanvallen waren gericht op meerdere regio's, waaronder Soemy, Charkiv, Dnipro, Zaporizja, Chmelnytsky en Odesa. De schade heeft ook opnieuw geleid tot problemen in de energievoorziening.
De Oekraïense president spreekt zijn dank uit aan ploegen die werken aan het herstel van elektriciteit, verwarming en watervoorzieningen. Dat gebeurt volgens hem onder zware weersomstandigheden. Het land kampt momenteel met temperaturen tussen de -8 overdag en -20 's nachts.
Zelensky roept op tot meer steun voor Oekraïne en meer druk op Rusland. Hij heeft meermaals gezegd dat de Russische aanvallen op de Oekraïense infrastructuur laten zien dat Rusland op dit moment geen vrede wil.
In onderhandelingen over vrede houdt Zelensky vast aan het krijgen van veiligheidsgaranties. Europese leiders steunen hem daarin. Hij heeft de hoop uitgesproken dat afspraken over die garanties volgende week bij het World Economic Forum in Davos ondertekend kunnen worden.
|
https://nos.nl/artikel/2598673-twee-doden-door-droneaanvallen-in-oekraine-zelensky-vraagt-om-bescherming
Wat een drama daar in Oekraine, al die mensen die in de kou zitten bij vreselijk temperaturen omdat Rusland de energievoorziening aanvalt.
En wat doet de wereld? Die doet niets!
Ik lees niets van Europa hierover, Europa is alleen druk met Trump.
Amerika maakt zich er ook niet druk om.
Arme Zelensky, hij staat er zo langzamerhand geheel alleen voor in Oekraine, de wereld maakt zich niet zo druk meer om Oekraine. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 19 Jan 2026 14:51:17 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt niet helemaal Dagmar dat Zelensky alleen staat. Ook al lijkt dit wel. Zelensky wordt ondersteund vanuit Europa ook al is Europa ook druk met Groenland gedoe.
Er gaat inmiddels veel geld naar Oekraïne en er wordt hard gewerkt dat zelfs als de VS Oekraïne laat vallen (en daar ziet het wel naar uit gezien de Russische gezindheid van Trump) Europa en andere landen in dat gat kunnen springen.
Ik begrijp dat je denkt dat het anders ligt maar Zelensky wordt zeker niet in de steek gelaten ook al wordt Europa geconfronteerd met allerlei gedoe waarmee uiteindelijk geprobeerd wordt om de EU uit elkaar te spelen.
Wel is het zo dat de situatie in Oekraïne zeer schrijnend is! Maar ze staan zeker niet alleen! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 19 Jan 2026 17:07:43 Onderwerp: |
|
|
Het klopt denk ik wel dat de aandacht voor Oekraïne wat ondergesneeuwd raakt door de escapades van Trump. Maar de steun blijft en Europa is wel heel sterk in beroering waarbij de lidstaten meer dan ooit voor de keuze worden gesteld of ze meegaan met Trump en/of Poetin of toch eieren voor hun geld kiezen en vol gaan voor Europese samenwerking. Ik doel natuurlijk met name op Hongarije. Italië speelt een wat merkwaardige rol met Melloni als het lievelingetje van Trump maar uiteindelijk kiest ze toch duidelijk voor Europese samenwerking.
De niet-lidstaten Noorwegen en GB zijn natuurlijk belangrijke spelers in het geheel maar ik ben er niet zo bang voor dat ze voor samenwerking kiezen alsof ze wel lid zouden zijn. Turkije is en blijft een belangrijke factor in het geheel als (nog steeds) geen lid van de EU maar wel van de NAVO en met een niet te miskennen rol als scharnier tussen Europa en het Midden-Oosten. Niet ten koste van alles maar liever wel te vriend houden, dunkt mij.
Daarbij komen de ontwikkelingen in Iran, dat er al langere tijd vriendschapsbanden met Rusland op nahoudt en wapens levert die tegen Oekraïne ingezet worden. Ik schat dat de oppositie daar een stuk vriendschappelijker tegenover de EU zal staan dan het huidige regime van die bejaarde godsdienstwaanzinnigen. Ik hoop echt op een kentering in Iran in die richting.
En dan speelt de wapenhandel ook nog mee. We leven nu met de spagaat dat Amerika wapens voor oekraïne levert die Europa moet betalen. Wat mij betreft een reden te meer om die wapens liever zelf te maken. Zonde dat er al niet eerder al binnen Europa, bijvoorbeeld bij Mirage of Saab gewinkeld is of meer geïnvesteerd is in een Eurofighter constructie. We zitten nu vast aan die peperdure JSF, waarbij de VS heel precies bepalen hoe die ondingen ingezet mogen worden. Dat is dus precies waar we meer dan ooit van af moeten, die afhankelijkheid van de VS.
Tenslotte ben ik van mening dat Oekraïne zsm lid van de EU moet worden. Liever ook van de NAVO maar dat hangt af van de koers die de VS gaan varen, nu met Trump en straks mogelijk met Vance. Heel optimistisch denk ik dat veel Amerikanen inmiddels ook wel doorhebben wat voor vlees ze in de kuip hebben met beide heren en wellicht meer geneigd zijn om democratisch te stemmen. Eerst de midterms maar eens afwachten... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 19 Jan 2026 19:01:27 Onderwerp: |
|
|
Met veel eens.
Oekraïne verdient het om lid te worden van de EU. Maar vergis je niet, er zijn wel degelijk nog grote problemen in het land als het gaat om corruptie. als het gaat om Rusland gezindheid (net als in Hongarije) . Dus ook al ben ik het met je eens, de EU haalt wel een probleem binnen boord iets dat ze weten.
Maar ook een groot land met ervaring in moderne oorlogsvoering.
En ja ik vind ook dat Europa zelf de wapens moet gaan produceren. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 20 Jan 2026 17:24:03 Onderwerp: |
|
|
| Dat lijkt me een zeer terechte zorg, Pien. We kunnen als westerse democratieën wel denken dat we dergelijke landen even de democratie in kunnen hacken maar zo werkt dat natuurlijk niet. Dat zie je in Rusland maar ook in een aantal satellietstaten, zoals Polen in wat mindere mate maar in Belarus in optima forma, waarbij Hongarije en nog wat andere staten niet ver achterblijven, zelfs in meer of mindere mate met elkaar in oorlog. Het gaat niet alleen om corruptie maar ook om het oprukkende fascisme, extreemrechts zo je wilt, hoewel die twee vaak hand in hand gaan. De Oekraïners tonen aan een ijzersterk volk te zijn, wat je veel vaker ziet bij naties onder vuur, zoals de Britten in 1940 tijdens de Battle of Britain. Die vrijheidsdrang kan echter ook leiden tot nationalistisch wantrouwen tegen bondgenootschappen zoals de NAVO en de EU, waar ook veel Nederlanders tegen zijn omdat ze het gevoel hebben dat die hun vrijheid afpakken. Daar moeten we natuurlijk ernstig rekening mee houden maar ik hoop dat de aversie tegen Poetin bij een meerderheid groot genoeg is om samenwerking te verwelkomen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 11:48:39 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat Europa (en Amerika) Oekraine niet in de steek laten.
Waar blijven dan de miliitaire luchtverdedigingstoestellen vanuit beide continenten?
Rusland valt vooral energievoorzieningen aan vanuit de lucht en afgelopen nacht een trein met passagiers en Oekraine is niet bij machte om met hun luchtverweer dit tegen te kunnen gaan.
Dit zijn geen militaire doelen, dat zijn humanitaire doelen om de bevolking te ondermijnen.
Miljoenen Oekrainers zitten in de kou bij temperaturen van min 15 of erger en wat doet Europa en Amerika hier aan dan?
Maar met name de luchtverdediging van Oekraine is niet bestand tegen de Russen, je zou toch denken dat Europa en Amerika zich hier iets drukker om zouden maken met al die burger slachtoffers.
Dus nee, ik ben er niet zo van overtuigd dat Oekraine goed gesteund wordt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 17:00:41 Onderwerp: |
|
|
Het is allebei waar. Oekraine wordt gesteund door Europa maar ruim onvoldoende. Afweer tegen drones is heel moeilijk, wat zowel in Rusland als in Oekraine wordt ondervonden. Het meest effectief is om de productielijnen van die dingen aan te pakken, te voorkomen dat ze gemaakt worden. Maar drones zijn klein en kunnen bij wijze van spreken met huisvlijt in schuurtjes en kleine werkplaatsjes gefabriceerd worden itt jachtvlieguigen en tanks, waar grote fabrieken voor nodig zijn.
Amerika's steun bestaat uit de productie van wapens die Europa betaalt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 29 Jan 2026 23:24:31 Onderwerp: |
|
|
| Las ik nou goed dat Poetin even een aantal Oekraiense steden met rust laat vanwege de winterkou? Wat een goeierd is die man toch... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 31 Jan 2026 21:27:18 Onderwerp: |
|
|
Hij valt nu de treinen aan! Drama. Weer oorlogsmisdaden die zich opstapelen. Zo verdrietig!
Luchtondersteuning wordt zo gemist. Waardeloos. Arme mensen. Het is er bar koud en het gaat maar door. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 3 Feb 2026 13:02:11 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | Rusland heeft afgelopen nacht tot vroeg in de ochtend opnieuw een grote luchtaanval uitgevoerd op het Oekraïense energienet en wijken waar burgers wonen. De aanvallen waren in bijna het hele land. Steden als Kyiv, Dnipro, Charkiv, Soemy en Odesa werden het zwaarst getroffen. Sommige van die steden liggen honderden kilometers van de frontlinie. |
https://nos.nl/artikel/2600752-oekraine-opnieuw-getroffen-door-grote-aanval-navo-chef-rutte-in-kyiv
Waar blijft de internationale reaktie op deze barbaarse aanvallen die niet militair zijn?
Je zal maar zonder verwarming zitten bij deze enorme kou van rond de min 20. Arme Oekrainers.  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|