| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Willemijn
|
Geplaatst: 25 Feb 2026 12:31:49 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | Dus Nike, wereldwijd bekend merk, veel bekender als Leerdam in persoon, sinds november 2025 de sponsor van Leerdam, die toen al verloofd was met Jake Paul (twee-eenheid in de optiek van sommigen) biedt dan dus indirect ook een plaform aan de magna denkbeelden van de verloofde van Leerdam?
Of staat die sponsering daar los van? Is Leerdam in dat opzicht (sponsering) wel een enkel individu en geen platform voor de denkbeelden van haar verloofde? |
Daarop doordenkend betekent dat waarschijnlijk ook dat met de benoeming tot ridder in de orde van Oranje Nassau, ook ons koninkrijk indirect MAGA steunt.
Die Jutta toch, wat een machtsfactor van betekenis. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 25 Feb 2026 12:31:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 25 Feb 2026 13:24:56 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | Dus Nike, wereldwijd bekend merk, veel bekender als Leerdam in persoon, sinds november 2025 de sponsor van Leerdam, die toen al verloofd was met Jake Paul (twee-eenheid in de optiek van sommigen) biedt dan dus indirect ook een plaform aan de magna denkbeelden van de verloofde van Leerdam?
Of staat die sponsering daar los van? Is Leerdam in dat opzicht (sponsering) wel een enkel individu en geen platform voor de denkbeelden van haar verloofde? |
He wat flauw zeg, dat heet een argument tot in het absurde doortrekken.
Als plagerijtje vind ik dat prima natuurlijk, maar ik hoop toch dat jullie begrijpen dat de verloving van een zeer populaire (=invloedrijke) Nederlander met een MAGA boegbeeld, een uithangbord voor een beweging die onze Nederlandse waarden (democratie, diversiteit, de multicultuur, de vrijheid van pers, de rechtstaat, wetenschap, de trias politica) minacht en zoveel mogelijk probeert te bestrijden en te ondermijnen gewoon logischerwijs op weerstand stuit. Zonder dat zoiets iets met haar sekse te maken heeft.
Dan kun je zeggen: ik voel die weerstand niet. Prima. Ik voel die weerstand wel.
En je kunt zeggen: al voelt iemand die weerstand dan heeft hij dat maar gewoon binnen te houden want Jutta heeft een geweldige prestatie verricht in Milaan en je houdt gewoon je mond maar over alles wat ze verder in haar leven doet, hoezeer ze dat zelf ook aan het uitventen is, samen aan het uitventen zijn, op de social media. Nou ja, ik vind het dus heel goed wanneer die weerstand wèl geuit wordt; niet om Jutta af te zeiken, maar om erop te wijzen dat hier bedoeld of onbedoeld een heel belangrijk stuk politiek in het geding is.
Tuurlijk mag je bij wijze van plagerijtje blijven volhouden dat je zoiets niet vatten kan, maar sorry, dan weiger ik je te geloven  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 25 Feb 2026 22:40:03 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is er gewoon een verschil van mening. En gaat het niet om het wel of niet kunnen begrijpen van mensen die daar een neutrale of negatieve mening over hebben.
Ik begrijp het namelijk heel goed dat ze wordt afgewezen en ik ben het er alleen totaal niet mee eens. Ik beoordeel haar alleen op haar sport prestaties en daar ben jij en Kees het weer niet mee eens. Is toch prima? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 892 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 26 Feb 2026 05:29:52 Onderwerp: |
|
|
| Pien schreef: | Volgens mij is er gewoon een verschil van mening. En gaat het niet om het wel of niet kunnen begrijpen van mensen die daar een neutrale of negatieve mening over hebben.
Ik begrijp het namelijk heel goed dat ze wordt afgewezen en ik ben het er alleen totaal niet mee eens. Ik beoordeel haar alleen op haar sport prestaties en daar ben jij en Kees het weer niet mee eens. Is toch prima? | Dat onderscheid probeer ik juist wel te maken. Naast Jutta Leerdam zijn er wel meer bekende Nederlanders die ik bewonder om hun prestaties of bijdragen op hun vakgebied maar verafschuw wat ze vroeger of later promootten aan politieke denkbeelden, tot aan fascisme en rechts-extremisme toe.
Het gaat niet om een losse flodder, een verzuchting die per ongeluk door de media is opgevangen, zoals het inmiddels beruchte 'kut-Marokkanen' van Rob Oudkerk maar om stelselmatige steun aan antidemocratische, misogyne, racistische en fascistische denkbeelden. Daar vind ik dan wat van en het gaat me er voor alle duidelijkheid ook niet om Jutta als persoon af te wijzen, wat haar sportprestaties teniet zou doen, maar wel haar denkbeelden en de steun daarvoor, al dan niet via haar partner. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 26 Feb 2026 10:21:13 Onderwerp: |
|
|
| Ik heb Leerdam nog nooit kunnen betrappen op een politieke uitlating. Ze is verloofd met een figuur die dat wel doet en daar wordt zij op afgerekend. Dat is wat me eraan stoort. Dat zij MAGA propageert is dus onzin. Wat ze op haar insta laat zien is haar jetset leventje. Ze is verliefd en daar kun je wat van vinden, maar ze is niet verantwoordelijk voor de gedragingen van haar vriendje. Vrouwen zijn niet het aanhangsel van hun man. Als zij zich zelf actief pro MAGA uitspreekt denk ik daar anders over. Laat mij maar zien waar ze dat doet. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 26 Feb 2026 10:26:14 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: | | Dagmar57 schreef: | Dus Nike, wereldwijd bekend merk, veel bekender als Leerdam in persoon, sinds november 2025 de sponsor van Leerdam, die toen al verloofd was met Jake Paul (twee-eenheid in de optiek van sommigen) biedt dan dus indirect ook een plaform aan de magna denkbeelden van de verloofde van Leerdam?
He wat flauw zeg, dat heet een argument tot in het absurde doortrekken.
|
Ik vind die vraag helemaal niet flauw of absurd, maar terzake doende t.o.v het morele vraagstuk hoever "een platform geven aan" zou gaan.
Ik begrijp dat dat dus enkel voor de persoon Jutta Leerdam geldt.
Laatst aangepast door Dagmar57 op 26 Feb 2026 10:38:33; in totaal 3 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 26 Feb 2026 10:28:49 Onderwerp: |
|
|
| Willemijn schreef: | | Ik heb Leerdam nog nooit kunnen betrappen op een politieke uitlating. Ze is verloofd met een figuur die dat wel doet en daar wordt zij op afgerekend. Dat is wat me eraan stoort. Dat zij MAGA propageert is dus onzin. Wat ze op haar insta laat zien is haar jetset leventje. Ze is verliefd en daar kun je wat van vinden, maar ze is niet verantwoordelijk voor de gedragingen van haar vriendje. Vrouwen zijn niet het aanhangsel van hun man. Als zij zich zelf actief pro MAGA uitspreekt denk ik daar anders over. Laat mij maar zien waar ze dat doet. |
Hier ben ik het helemaal mee eens en is precies hoe ik er over denk. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 26 Feb 2026 10:41:37 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | Naast Jutta Leerdam zijn er wel meer bekende Nederlanders die ik bewonder om hun prestaties of bijdragen op hun vakgebied maar verafschuw wat ze vroeger of later promootten aan politieke denkbeelden, tot aan fascisme en rechts-extremisme toe.
|
Dat is nou precies het punt, je kunt Leerdam niet afrekenen op haar politieke denkbeelden, want die heeft ze nog nooit publiekelijk geuit.
Je rekent haar af op de poltieke denkbeelden van haar partner en de vraag is of dat terecht is, waarbij ik dus vind van niet. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 26 Feb 2026 11:15:34 Onderwerp: |
|
|
| Willemijn schreef: | | Ik heb Leerdam nog nooit kunnen betrappen op een politieke uitlating. Ze is verloofd met een figuur die dat wel doet en daar wordt zij op afgerekend. Dat is wat me eraan stoort. Dat zij MAGA propageert is dus onzin. Wat ze op haar insta laat zien is haar jetset leventje. Ze is verliefd en daar kun je wat van vinden, maar ze is niet verantwoordelijk voor de gedragingen van haar vriendje. Vrouwen zijn niet het aanhangsel van hun man. Als zij zich zelf actief pro MAGA uitspreekt denk ik daar anders over. Laat mij maar zien waar ze dat doet. |
Het is een relatie, en big business, een tweemansbedrijf
| Citaat: |
Volgens kenners verdient ze inmiddels hooguit 10 procent aan het schaatsen zelf, de overige 90 procent komt uit sponsordeals en online bekendheid. Sinds Jutta samen is met Jake zag ze haar aantal volgers op sociale media verviervoudigen: van 2 naar bijna 8 miljoen
|
Voorts wórdt Van Leerdam helemaal niet "afgerekend op Paul's standpunten". Er wordt gesteld dat ze een behoorlijk odium op zich laadt door haar verloving met een van de grote MAGA kopstukken.
Er zijn hier dus mensen die dat maar gek vinden. Hoezo odium? Ze heeft toch zelf geen enkele omstreden politieke uitspraak gedaan?
Deze mensen gaan er kennelijk van uit dat Van Leerdam volstrekt niets hebben moet van Paul's MAGA ideologie. Maar dan is het wel wonderlijk dat ze zo'n relatie met zo'n man zo lang volhoudt, want deze MAGA thema's zullen toch geregeld aan de orde komen, zeker enkele weken geleden door alle ophef die er ontstond bij Pauls tweet dat Puerto Ricanen nep-Amerikanen zijn.
Allemaal prima. Bij de éen roept dit een zekere weerstand op wanneer ze bij het schaatsen Van Leerdam steeds weer getrakteerd worden op de beelden van haar verloofde huilend of juichend op de tribune, anderen zal zoiets onverschillig laten omdat Van Leerdam haar eigen persoon is en niets met die denkbeelden van Paul te maken hoeft te hebben.
Velen zullen tot die laatste categorie horen, zelf behoor ik tot de categorie mensen bij wie alle publiciteit rondom het partnerschap van deze twee grote influencers bedenkingen oproept rond de integriteit dan wel naïveteit van Jutta van Leerdam en weerzin doordat haar verschijning steeds met dat MAGA-kopstuk het MAGA gedachtengoed voor velen een beetje meer 'gewoon' zal maken en misschien wel nog meer tot de populariteit ervan zal bijdragen. Bedoeld of onbedoeld door Jutta van Leerdam.
Maar laten we niet overdrijven en fantaseren met allerlei uitspraken die hier en in de media helemaal niet over haar gedaan worden. Ze wordt nergens van beschuldigd, ze wordt ook niet gecancelled, en haar verbintenis met Paul doet ook helemaal niets af aan haar sportprestaties.
Ook kan uit de commentaren die haar ten delen vallen vanwege haar partnerschap niet gedestilleerd worden dat zij kennelijk als een aanhangsel van haar man beschouwd wordt, want iedereen kan begrijpen dat een populaire Nederlandse sportMAN verloofd met een Laura Loomer of een Erika Kirk op de sporttribunes wenend of juichend bij zijn wedstrijden op gelijkaardige commentaren zou kunnen rekenen. Er zijn mensen waaronder ik mezelf moet rekenen die dit soort figuren eenvoudig niet kunnen luchten of zien en die huiveren bij de gedachte het leven te delen met zulk tuig. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 26 Feb 2026 16:12:56 Onderwerp: |
|
|
Over het aanhangsel zijn van je man, vind ik iets anders wel interessant. Ik volg al heel mijn leven het mannenvoetbal en sinds 2014 ook het vrouwenvoetbal.
Wat mij opvalt is dat in de pers het vrouwenvoetbal de partners en de kinderen vooral heel erg veel aandacht krijgen. Ook wel in het mannenvoetbal maar niet zo uitgebreid. Dat vind ik wel apart.
Of laat ik het anders formuler4en, ik heb heel vaak dat ik denk, wat kan mij dat nu schelen wat voor man of vrouw je hebt of kind etc etc en bij mannen heb ik dat nog nooit gedacht omdat het zo summier is vergeleken bij de vrouwen. Althans dat idee heb ik.
Wellicht is het iets onbewust dat het gebeurt (of zit ik er volkomen naast met mijn waarneming). Kijk dat aan zwangerschap bij vrouwen aandacht wordt besteed dat snap ik. Dat doet zoveel met een lichaam en dan met top sport is dat bijna niet aan elkaar te breien.
Maar al die vriendjes of vriendinnen etc etc. Ik vind dat heel erg bizar. Misschien dat ook daarom die Jake zoveel aandacht krijgt. Dat het dus verder gaat als haar social medium leven. Het is al veel meer als andersom. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 27 Feb 2026 10:07:28 Onderwerp: |
|
|
@Klaas: Er zijn hier dus mensen die dat maar gek vinden. Hoezo odium? Ze heeft toch zelf geen enkele omstreden politieke uitspraak gedaan?
Deze mensen gaan er kennelijk van uit dat Van Leerdam volstrekt niets hebben moet van Paul's MAGA ideologie. Maar dan is het wel wonderlijk dat ze zo'n relatie met zo'n man zo lang volhoudt, want deze MAGA thema's zullen toch geregeld aan de orde komen, zeker enkele weken geleden door alle ophef die er ontstond bij Pauls tweet dat Puerto Ricanen nep-Amerikanen zijn.
"Deze mensen" gaan daar daar helemaal niet vanuit, er wordt slechts vastgesteld dat zij nooit politieke uitspraken heeft gedaan. Wat Leerdam ( zonder van, nogmaals. Schrijf in ieder geval haar naam goed) in de schoenen wordt geschoven is het gedrag van haar verloofde. Het is pure veronderstelling. Zij wordt niet gezien als de formidabele sporter die ze is (feit) maar op wie ze door haar relatie wel zal zijn (veronderstelling). Ze is helemaal MAGA of naïef. Dat is wat je stelt. En daarmee geef je m. i. aan dat ze in ieder geval géén zelfstandig denkend wezen is, maar slechts "het vrouwtje van".
Misschien niet zo gek dat het in deze discussie hier het de vrouwen zijn die er anders naar kijken dan de mannen? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 27 Feb 2026 12:44:03 Onderwerp: |
|
|
| Willemijn schreef: | @Klaas: Er zijn hier dus mensen die dat maar gek vinden. Hoezo odium? Ze heeft toch zelf geen enkele omstreden politieke uitspraak gedaan?
"Deze mensen" gaan daar daar helemaal niet vanuit, er wordt slechts vastgesteld dat zij nooit politieke uitspraken heeft gedaan. Wat Leerdam ( zonder van, nogmaals. Schrijf in ieder geval haar naam goed) in de schoenen wordt geschoven is het gedrag van haar verloofde. Het is pure veronderstelling. Zij wordt niet gezien als de formidabele sporter die ze is (feit) maar op wie ze door haar relatie wel zal zijn (veronderstelling). Ze is helemaal MAGA of naïef. Dat is wat je stelt. En daarmee geef je m. i. aan dat ze in ieder geval géén zelfstandig denkend wezen is, maar slechts "het vrouwtje van".
Misschien niet zo gek dat het in deze discussie hier het de vrouwen zijn die er anders naar kijken dan de mannen? |
Zij wordt zeker gezien als de formidabele sporter die zij is, en, als de Nederlandse influencer die flink casht door haar relatie met Paul, èn, als iemand die MAGA 'gewoon' maakt voor haar vele volgers, èn, als iemand aan wie we het te danken hebben dat we dat verachtelijke MAGA kopstuk dat -wanneer hij niet van zijn MAGA geloof gevallen is- spuugt op de Nederlandse politiek, samenleving, en cultuur op de tribunes theater mogen zien maken bij haar wedstrijden
Nee dit is geen mannen-vrouwen dingetje waartoe je het probeert te reduceren
| Citaat: | | Ook kan uit de commentaren die haar ten delen vallen vanwege haar partnerschap niet gedestilleerd worden dat zij kennelijk als een aanhangsel van haar man beschouwd wordt, want iedereen kan begrijpen dat een populaire Nederlandse sportMAN verloofd met een Laura Loomer of een Erika Kirk die op de sporttribunes wenend of juichend zijn wedstrijden bijwoont op gelijkaardige commentaren zou kunnen rekenen. |
Dat betwijfel je dus?
We laten er ook nog even chatgpt op los
| Citaat: | topschaatsster Jutta Leerdam en de Amerikaanse bokser/influencer Jake Paul zijn verloofd. Het stel maakte in maart 2025 via Instagram bekend dat Paul haar tijdens een romantisch aanzoek in St. Lucia ten huwelijk heeft gevraagd. Ze zijn sinds begin 2023 een setje en toonden hun verloving met foto's en een grote ring.
Sportnieuws.nl
Sportnieuws.nl
+3
Details over de verloving en relatie:
Het aanzoek: Jake Paul liet familie invliegen naar St. Lucia en schakelde zanger Albert Stanaj in om het aanzoek extra romantisch te maken.
De ring: Jutta toonde op sociale media haar verlovingsring.
Achtergrond: De twee ontmoetten elkaar nadat Paul in de Instagram DM's van Leerdam belandde voor zijn podcast.
Huidige status: In september 2025 gaf Leerdam aan dat ze al zes maanden verloofd waren.
Sportnieuws.nl
Sportnieuws.nl
+3
Het stel is nog steeds samen in 2026, waarbij Jutta zich, na haar races op de Winterspelen in Milaan, kan richten op de bruiloft.
Jutta Leerdam krijgt kritiek vanwege haar relatie met Jake Paul, die openlijk de MAGA-beweging en Donald Trump steunt, wat botst met haar imago als onafhankelijke topsporter. Critici wijzen op de tegenstrijdigheid tussen haar positie en Pauls conservatieve wereldbeeld, waarin vrouwenrollen traditioneler zijn.
www.oneworld.nl
www.oneworld.nl
+1
Belangrijkste punten van de kritiek:
MAGA-steun: Paul steunt Trump financieel en promoot diens campagne.
Contradictie: De OneWorld.nl meldt dat de waarden van de MAGA-beweging haaks staan op de emancipatie waarvoor Leerdam als vrouwelijke atleet zou kunnen staan.
Rolpatronen: Er werd kritiek geuit op een opmerking van Paul waarin hij (grappend) suggereerde dat Leerdam moest stoppen met schaatsen om kinderen te krijgen.
De kritiek richt zich dus voornamelijk op de vraag hoe haar imago als zelfstandige vrouw samengaat met de politieke en maatschappelijke standpunten van haar partner. |
Ben er overigens nu wel even klaar mee |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 27 Feb 2026 14:10:44 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: |
Zij wordt zeker gezien als de formidabele sporter die zij is, en, als de Nederlandse influencer die flink casht door haar relatie met Paul, |
Alleen die opmerking al............
Zij cashte al flink voor dat ze een relatie had met Jake Paul als eigen "merk", als sportster en influencer.
Natuurlijk is dit door haar relatie met Jake Paul vergroot, wat omgekeerd overigens ook geldt maar daar heeft niemand het over. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 27 Feb 2026 14:36:03 Onderwerp: |
|
|
Het schaatsen vormt maar 10% van haar inkomen, dat ze dus van 2 naar 8 miljoen volgers gaat dankzij haar verbintenis met Jake Paul betekent dat ze nu heel wat meer cashen kan, en inderdaad dat MAGA uithangbord profiteert daar ook weer van, kan hij Trump weer mee steunen mocht die dat nodig hebben straks bij zijn afzetting en de vele advocaten die hij zal moeten betalen
en please Dagmar probeer eens het hele plaatje te vatten ipv steeds een klein dingetje eruit te pakken om dat allereerst verkeerd te interpreteren en daar dan weer een zijspoor van te maken.
Voor mij zet ik hier nu echt een dikke punt achter . |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 27 Feb 2026 14:45:33 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: |
en please Dagmar probeer eens het hele plaatje te vatten ipv steeds een klein dingetje eruit te pakken om dat allereerst verkeerd te interpreteren en daar dan weer een zijspoor van te maken. |
Waarom ga je er vanuit dat ik niet het hele plaatje zie?
Redelijk vooringenomen standpunt vind ik. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 27 Feb 2026 14:45:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
|