Als er een afzettingsprocedure komt wordt de vice president de opvolger, dat is Vance, daar is de wereld net zo goed slecht mee af, die is nog rechts extremer dan Trump.
Nadat Iran de straat van Hormuz lamlegde, dreigen hun bondgenoten - de Jemenitsche Houthi's - ook de cruciale Bab el-Mandebzeestraat te blokkeren. Het inzetten van deze tweede 'troefkaart' door Iran kan grote gevolgen hebben voor de wereldeconomie, ook in Nederland.
De Bab el-Mandebstraat is nog geen 26 kilometer breed, maar bijna twaalf procent van de wereldhandel gaat door deze smalle zeestraat. Het ligt tussen de kust van Jemen en de kust van oost-Afrika, en vrijwel al het zeeverkeer dat via de Suezkanaal tussen Europa en Azië wil varen moet door deze wateren heen.
Nu dreigen de Houthi-rebellen uit Jemen de zeestraat te blokkeren. De Houthi's, een bondgenoot van Iran, hebben het al jaren voor het zeggen in het noorden van Jemen, inclusief in de hoofdstad Sana'a. Nu blijkt hun strategische positie naast de Bab el-Mandeb straat een ware troefkaart voor Iran.
Klopt, ze zouden natuurlijk de complete Trump administratie moeten kunnen afzetten zoals dat hier in Nederland bij ernstige wanprestaties en corrupte praktijken van een kabinet mogelijk is gelukkig maar dat is in de VS niet het geval. Naar mijn idee heeft die hele ploeg zich schuldig gemaakt aan corruptie en misdaden tegen de menselijkheid (bv zoals nu de Cubanen uitgehongerd worden!)
Maar:
Citaat:
Wanneer bij een afzettingsprocedure de gehele Trump administratie in een kwaad daglicht komt te staan wat gebeurt er dan?
Google AI: Wanneer een afzettingsprocedure (impeachment) niet alleen de president, maar ook de rest van de administratie raakt, treedt de wettelijk vastgelegde lijn van opvolging in werking. Het proces is zo ontworpen dat er altijd een functionerend staatshoofd is, zelfs als meerdere personen tegelijkertijd uit hun ambt worden gezet.
Hier is wat er gebeurt in een scenario waarin de president, de vicepresident en anderen uit de administratie zouden worden afgezet:
Individuele procedures: Er bestaat geen procedure om een "gehele administratie" in één keer af te zetten. Elke functionaris (de president, de vicepresident, ministers) moet afzonderlijk door het Huis van Afgevaardigden in beschuldiging worden gesteld en door de Senaat worden veroordeeld.
De opvolgingsvolgorde: Als zowel de president (Donald Trump) als de vicepresident (JD Vance) worden afgezet, gaat het presidentschap over naar de volgende personen in de lijn van opvolging:
Speaker of the House (Voorzitter van het Huis van Afgevaardigden): Momenteel Mike Johnson.
President pro tempore van de Senaat: De langstzittende senator van de meerderheidspartij.
Ministers van het kabinet: Beginnend bij de minister van Buitenlandse Zaken (Secretary of State), gevolgd door Financiën, Defensie, etc., op basis van de volgorde waarin hun departementen zijn opgericht.
Als er een afzettingsprocedure komt wordt de vice president de opvolger, dat is Vance, daar is de wereld net zo goed slecht mee af, die is nog rechts extremer dan Trump.
Je hebt gelijk.
Ik ben blij dat ik niet in Amerika woon en ik weet zeker dat ik er nooit naar toe zal gaan. Te veel dollars, te weinig cultuur. _________________ Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook niet tevreden zijn met wat hij krijgt (Socrates)
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 892 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 17 Mrt 2026 17:52:19 Onderwerp:
Greet, ik begrijp je verzuchting en ik kan het artikel in het DvhN ook niet lezen. Nog niet zo lang geleden is er besloten om de gastoevoer uit Groningen (e.o.) niet volledig af te sluiten om in uiterste noodgevallen, en dan moet je aan levensbedreigende situaties denken, ziekenhuizen en gemalen van energie te voorzien.
De praktijk is dat we sowieso voor een aanzienlijk deel nog afhankelijk zijn van gas voor onze energievoorziening. Elektriciteitscentrales, verwarming van woningen kunnen niet zonder, waardoor we voor dat deel, ik dacht eenderde, van onze energie afhankelijk zijn van gas uit de VS, ls LNG met tankschepen aangevoerd. Dat is voor een groot deel schaliegas, uiterst vervuilend voor het milieu en het veroorzaakt in de VS aardbevingen, waardoor ze daar nu met de rottigheid zitten ipv de Groningers.
Ik pleit er zeker niet voor om weer op grote schaal gas uit Slochteren op te pompen maar het vervelende is dat we in een moeizame overgangsfase zitten naar andere energiebronnen terwijl Rusland en het Midden-Oosten als belangrijkste leveranciers weggevallen zijn. De kleinere velden in de Noordzee en import uit Noorwegen dekken die behoefte niet en Rusland hoeft maar even te hoesten en die pijpleiding met Noorwegen is ook nog wijlen.
Het gaat me, kortom, om het afwegen van belangen. Tientallen jaren geleden werd er al voor gewaarschuwd dat er veel te lichtzinnig met die enorme voorrad gas in Groningen omgesprongen werd. Het is voor een appel en een ei naar allerlei landen verkocht maar 20 jaar geleden begon het hier en vooral in Groningen al te verzakken. Als we toen maatregelen hadden getroffen om de productie drastich te verminderen waren we mogelijk een stuk verder geweest met alternatieve energiebronnen en had het vele huizenbezitters schade-ellende bespaard.
Er zit nog heel veel gas in de bodem van Noord-Nederland. Dat kan op grote schaal alleen maar gewonnen worden ten koste van schade, vooral aan verzakkende huizen. Dat moeten we niet doen maar laat in ieder geval de mogelijkheid open om in noodgevallen een heel klein beetje van dat gas te gebruiken om te voorkomen dat er doden vallen in ziekenhuizen en half Nederland onder water loopt. Het kost klauwen met geld om die putten af te sluiten en dat betekent misschien nieuwe boringen, ook voor miljarden aan kosten, als de nood aan de man komt of letterlijk verzuipen.
@ Kees
Ik heb je het artikel via een pb-tje gestuurd. I.v.m. copyright kan ik het hier niet plaatsen.
Het in uiterste noodgevallen weer gas te gaan winnen in het Groningse veld zal moeilijk worden vermoed ik want een gasput bij Warffum werkt niet meer omdat het een halfjaar buiten werking is geweest . In het Groningse veld zijn alle putten al bijna twee jaar buiten werking .
Geplaatst: 17 Mrt 2026 22:52:24 Onderwerp:
Dankjewel Greet.Ik begrijp de problemen heel goed. Regio's als Groningen en Zuid-Limburg zijn in het verleden als wingewest gebruikt omdat er kolen en gas te halen was. Op tienjarige leeftijd werd ik 'import'-Groninger, zoals dat toen heette. Dat was de periode waarin net begonnen was om over te schakelen naar aardgas. Het verhaal deed toen de ronde dat de noorderlingen meer zouden moeten betalen voor het gas omdat ze altijd al een hoger tarief voor de kolen in rekening was gebracht, vanwege de langere aanvoerroutes. Ik denk een broodje aap maar gezien de laksheid van de NAM en diverse regeringen om te reageren op de schade begrijp ik het wantrouwenn heel goed. Maar ik geloof ook wel dat veel Groningers in alle redelijkheid vinden dat er voor uiterste noodgevallen wat gas ter beschikking moet staan, zoals Lubach onlangs concludeerde in zijn satirische nieuwsshow. Nu is die mogelijkheid er nog. Beter ten halve hgekeerd dan ten hele gedwaald, dunkt mij. Hetzelfde zou van mij mogen gelden voor de kolen uit Zuid-Limburg. Als een paal boven water staat voor mij echt wel dat er als de donder veel meer werk moet worden gemaakt van wind-, water- en aardwarmte-energie en andere alternatieve bronnen om onze afhankelijkheid zoveel mogelijk te beperken. Leuke klus voordit kabinet, naast het opruimen van de rotzooi van al die neoliberale kabinetten en vooral het stel halve garen van het laatste kabinet, die of achterover leunden en onderling ruzie maakten.
Geplaatst: 17 Mrt 2026 23:08:01 Onderwerp:
Virgo schreef:
Dagmar57 schreef:
Virgo schreef:
Ik verwacht niet dat Trump de midterms haalt.
Je hebt gelijk.
Ik ben blij dat ik niet in Amerika woon en ik weet zeker dat ik er nooit naar toe zal gaan. Te veel dollars, te weinig cultuur.
Het is zeker een vraag wat er zou gebeuren in geval van een afzetting van Trump. Ik denk heel veel onrust en misschien zelfs iets van een burgeroorlog, gezien het grote aantal volgelingen van hun Führer, die in verblinde ogen geen kwaad kan doen. Zoals veel vice-presidenten staat Vance nogal in de schaduw van de president, waardoor het mij niet duidelijk is wat zijn rol zal worden. In veel opzichten zal hij het beleid voortzetten maar belangrijk is hoe zijn buitenlands beleid gestalte zal krijgen. De kans is levensgroot dat hij voornamelijk steun zal zoeken bij extreemrechtse regeringen e bewegingen, zoals Hongarije, de AfD en ook Poetin zal zijn steun krijgen. De zwakte van Vance' positie is dan wel dat Trump, zijn grote voorbeeld, dan afgeserveerd zal zijn en hij te dealen heeft met een tamelijk eensgezind Europa, Zuid- en Midden-Amerika, China en Afrika, die zeker niet zonder meer achter hem zullen staan.
Laatst aangepast door Kees op 19 Mrt 2026 23:21:39; in totaal 1 keer bewerkt
Het aantal Amerikaanse militairen dat niet wil meevechten in de oorlog met Iran is fors opgelopen. Dat zegt de directeur van de Center on Conscience and War Mike Prysner tegen de Canadese nieuwszender CBC. De organisatie zet zich in voor mensen met gewetensbezwaren.
Volgens CCW hebben honderden militairen en hun familieleden contact opgenomen met de organisatie. Ook zouden tientallen Amerikaanse militairen zich nu al beroepen op het gewetensbezwaar en verwacht de CCW dat dat aantal stijgt.
Prysner zegt ook dat de 'gewetensbezwaarden' president Trump en zijn minister van Oorlog Pete Hegseth onbetrouwbaar en onbekwaam achten. "Ze zien deze oorlog als een keuze die niets te maken heeft met het veilig houden van Amerika".
bron: telegraaf
Dat zou slecht nieuws zijn voor Trump en oorlogminister Hegseth.
Hopen dat in dit geval meer militairen dit voorbeeld volgen, dat dus van binnenuit het militaire apparaat de weerstand enorm gaat groeien.
Israël heeft een belangrijk Iraans gasveld en de bijbehorende installaties gebombardeerd. Het gaat om het South Pars-gasveld aan de Perzische Golf, het grootste gasveld ter wereld. Ook de petrochemische industrie in het nabijgelegen Asaluyeh zou zijn aangevallen. Israël bevestigt de aanval tegenover The Jerusalem Post. Het zou zijn gecoördineerd met de VS.
Iran dreigt intussen om terug te slaan door olie- en gasinstallaties aan te vallen in Qatar, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten.
bron: nos
Naast alle op de 1e plaats vreselijke humanitaire en economische gevolgen die dit heeft, wordt mijn bezorgheid om het milieu steeds groter, dit is een gigantische aanslag op het milieu al die olie en gasvelden die in de hens worden gebombadeerd.
Trump blijft maar tegenstrijdig.
Nu zegt hij weer dat hij wil afbouwen in de oorlog maar tegelijkertijd stuurt hij extra militairen naar het gebied.
Hij zal zich toch zo langzamerhand wel gaan realiseren dat hij een enorme fout heeft begaan door Iran aan te vallen en een overwinnings succes steeds verder uit het zicht raakt en hij een wereldwijde economische crises heeft veroorzaakt naast al het humanitaire leed.
Het steeds maar van standpunt wijzigen wijst daar op.
Doordat we niet de moed zouden hebben de Straat van Hormuz veilig te maken.
Die ellende hadden we ten eerste niet gehad wanneer Trump zich niet in de luren had laten leggen door Netanyahu, maar ten tweede VALT die helemaal niet te beschermen (wanneer we Rob de Wijk daarover horen tenminste), omdat Iran op verschillende wijzen de doorgang onveilig kan maken met minimale militaire inzet.
Hoorde hem zojuist zeggen dat Trump 3 patriots heeft moeten gebruiken om een goedkoop raketje van Iran uit de lucht te halen*. Dit wordt door hem een asymmetrische oorlogvoering genoemd. Je kunt daar met nog zo veel marineschepen en materieel naartoe gaan, je kunt alleen maar een geweldig echec lijden door de talloze drones, de mogelijkheid om ongezien met speedbootjes granaten op scheepswanden te bevestigen of misschien wel via onderwaterdrones tot zinken gebracht te worden, en dan nog het grotere risico aanzienlijke hoeveelheden manschappen langs die weg te verliezen...Dat is niet te doen
Trump liet zich verleiden door het plan de leidende regering uit te schakelen om vervolgens uit zes kandidaten te kiezen die voor een nieuw leiderschap geschikt werden bevonden. Maar ook die werden bij de eliminatie van de regeringsleider de lucht in geblazen. Mijn sterke vermoeden is dat dat 'een foutje ' van Netanyahu betrof, die helemaal geen nieuwe regering wil maar Iran volkomen verwoesten wil hebben. Israël wist en weet exact waar iedereen uithangt.
En nu is er geen weg meer terug voor het seniele misbaksel Trump, maar dat heeft niets te maken met hulp die hij al dan niet verkrijgen kan. Hij zal door het stof moeten om de straat van Hormuz weer veilig te krijgen en een deal moeten aangaan met de nieuwe leider(s) in Iran.
Citaat:
Nu de oorlog in het Midden-Oosten zich uitbreidt, erkende president Trump dinsdag de grote onzekerheid over de toekomst van Iran. Hij zei dat functionarissen die door de Verenigde Staten als potentiële nieuwe leiders werden gezien, waren omgekomen bij de gezamenlijke bombardementen van de VS en Israël.
"De meeste mensen die we in gedachten hadden, zijn dood", zei Trump aan het begin van een ontmoeting in het Witte Huis met de Duitse bondskanselier Friedrich Merz. Hij zei dat het mogelijk was dat degene die Iran overneemt "net zo slecht" zou zijn als ayatollah Ali Khamenei, de opperste leider van het land, die zaterdag bij een aanval om het leven kwam.
New York Times 3 maart
*
Citaat:
Een Patriot-luchtdoelraket (type PAC-3) kost ongeveer $3 tot $4 miljoen dollar per stuk. Een volledig Patriot-systeem, inclusief lanceerinrichtingen, radar en controlepost, kost ruim $1 miljard dollar
Citaat:
De benzineprijzen in de VS blijven stijgen, omdat Iran de Straat van Hormuz effectief heeft geblokkeerd. Door deze straat stroomt ongeveer 20% van de wereldwijde olievoorraad. Volgens AAA bereikte de gemiddelde benzineprijs in de VS woensdag $3,84 per gallon, een stijging van 5 cent per dag. In totaal zijn de benzineprijzen met 29% gestegen sinds het begin van de oorlog. Dit gebeurt terwijl de VN waarschuwt dat 45 miljoen mensen wereldwijd het risico lopen op acute honger als gevolg van de stijgende voedselprijzen die zijn veroorzaakt door de oorlog tussen de VS en Israël tegen Iran.
Olie- en vloeibaar aardgastankers die door de Straat van Hormuz varen , vervoeren ongeveer 20% van de wereldwijde voorraad . Maar voor de landen aan de Perzische Golf is de waterweg meer dan alleen een energieroute – het is een levensader voor meer dan 100 miljoen mensen.
Nu de oorlog tussen de Verenigde Staten en Israël enerzijds en Iran anderzijds deze cruciale waterweg afsnijdt, komt ook de voedselvoorziening in de regio onder druk te staan.
Overleven in dit barre klimaat vergt veel inspanning. Met zomertemperaturen die boven de 50 graden Celsius (122 Fahrenheit) uitkomen en weinig landbouwgrond, is een groot deel van het drinkwater van de Arabische Golfstaten afkomstig uit de zee via ontziltingsinstallaties . Het meeste voedsel moet echter uit het buitenland komen.
Saoedi-Arabië importeert meer dan 80% van zijn voedsel, de Verenigde Arabische Emiraten ongeveer 90% en Qatar zo'n 98%. Ook in Irak gaat het grootste deel van de voedselimport via de Straat van Hormuz, ondanks de toegang van het land tot twee grote rivieren.
Nu dreigt Trump weer energiecentrales aan te gaan vallen als Iran niet binnen 48 uur de straat van Hormuz open stelt voor veilige doorvaart alsof Iran daar gevoelig voor is.
Je weet nu al dat dit niet gaat gebeuren, integendeel Iran heeft al gedreigd dan alle energie infrastructuren in de regio te gaan aanvallen, dat wordt een ongekende ramp, ze dreigen wederzijds gewoon alle energievelden in de fik te steken ongeacht welk effect dit heeft op de humanitaire ellende, de wereldeconomie en het milieu.
Zowel Israel als Amerika hebben zich ernstig vergist in de taaiheid van Iran, Iran is nog bij lange na niet verslagen, getuige ook de aanval met bijna 200 doden vannacht in Israel.
Ik weet niet meer hoe dit af moet lopen, de wereld wordt in een humanitaire en economische afgrond gestort en het lijkt er helemaal niet op dat het binnenkort is afgelopen.
Zo is het Dagmar, de komende dagen zullen we het weten en zullen misschien wel decennia lang in de geschiedenisboekjes komen te staan, zo de mensheid die tijd nog toegemeten is
Citaat:
Vrijdag zei president Donald Trump dat hij overwoog zijn oorlog met Iran te "afbouwen". Maar een dag later dreigde hij de energiecentrales van het land te "vernietigen", een escalatie die het conflict verder uit de hand zou kunnen laten lopen.
De grillige berichtgeving over een oorlog die de vierde week ingaat, begint een patroon te worden.
Trump eiste eerder van bondgenoten dat ze schepen zouden sturen om de Straat van Hormuz te heropenen – een cruciale doorgang voor de olie-export. Toen ze weigerden, zei hij dat hij geen hulp wilde en noemde hij hen lafaards omdat ze niet meededen aan een oorlog waar ze tegen waren. En voordat hij eiste dat Iran de straat binnen 48 uur zou heropenen, anders zouden de energiecentrales worden aangevallen, hield hij vol dat Iran zich op een gegeven moment vanzelf wel zou "openen".
De plotselinge koerswijziging onderstreept het cruciale belang van de zeestraat en de impact van een afsluiting die tientallen olietankers heeft doen stranden, een energieprijscrisis heeft veroorzaakt en dreigt de wereldeconomie in een recessie te storten die miljoenen mensen zou kunnen treffen.
Maar Trump is op een punt gekomen waarop retorische verwarring en tegenstrijdige dreigementen de gevolgen van zijn keuzes niet langer kunnen verhullen. Hij staat mogelijk op het punt te testen of escalatie van het conflict een uitweg kan bieden of juist de economische en politieke gevolgen zal verergeren die hij nu al probeert te beheersen.
Op korte termijn heeft de president een enorme nieuwe rode lijn voor zichzelf getrokken, en er zijn geen tekenen dat Iran zal afzien van zijn dreigement om schepen aan te vallen die door de zeestraat varen – het belangrijkste drukmiddel van het land in het conflict – vóór de door hem gestelde deadline.
Als de president een aanval op de installaties beveelt, zal hij waarschijnlijk de hevigste Iraanse vergeldingsacties tot nu toe uitlokken, die de wereldwijde oliemarkten volledig kunnen ontwrichten. Als hij niet ingrijpt en de zeestraat gesloten blijft, zal hij de Iraanse leiders de kans geven te laten zien dat ze de militaire macht van de VS en Israël kunnen trotseren, ondanks hun aanzienlijke militair inferioriteit.
In bredere zin voedt Trumps nieuwe dilemma de bezorgdheid en kritiek dat hij geen strategie of einddoel heeft voor een oorlog die hij begon zonder het Congres te raadplegen of het Amerikaanse volk te overtuigen van de kosten ervan.
"Ze hebben geen visie, geen plan, geen exitstrategie. Ze hadden duidelijk niet voorzien dat sommige dingen zouden gebeuren, waaronder de afsluiting van de Straat van Hormuz," zei Hakeem Jeffries, de leider van de Democratische minderheid in het Huis van Afgevaardigden, zondag in het CNN-programma "State of the Union".
Trump meent het serieus.
Een verdere escalatie zou de wereldwijde gevolgen van een in eigen land impopulair conflict vrijwel zeker verergeren. Hoewel de oorlog, gezien de verwoesting aangericht door wekenlange raket- en luchtaanvallen, strategisch gezien een overwinning voor de VS en Israël kan betekenen, lopen de twee bondgenoten het risico de politieke en economische dimensie van het conflict te verliezen.
Misschien kan Trump zich terugtrekken en Biden de schuld geven van alle ellende die hij heeft veroorzaakt, of de NAVO?
Ondertussen kopt de Telegraaf met:
Citaat:
Iran kan vrijwel heel Europa nu bestoken met raketten: ’Altijd al gezegd dat terreurregime een wereldwijd gevaar vormt’
Ja hoor, heel goed dat Trump die terreurstaat heeft aangepakt die zo'n wereldwijde bedreiging vormt (net als Irak destijds ) en wat een gemene streek ook weer dat Iran de volstrekt onnodige inval van de VS probeert te vergelden door Amerikaanse legerbases te bestoken.
"Verheugd kan ik melden dat de VS en Iran de afgelopen dagen goede en productieve gesprekken hebben gehad over een volledig einde aan de vijandelijkheden in het Midden-Oosten", schrijft Trump volledig in hoofdletters op Truth Social. "Gezien de teneur en toon van deze diepgaande, gedetailleerde en constructieve gesprekken, die komende week doorgaan, heb ik het ministerie van Oorlog opdracht gegeven vijf dagen af te zien van militaire aanvallen op Iraanse energiecentrales en - infrastructuur."
Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken spreekt tegen dat er gesprekken waren, direct of indirect. Een woordvoerder stelt dat Trumps opmerkingen bedoeld zijn om de energieprijzen te laten zakken "om tijd te rekken voor zijn oorlogsplannen".
Trump zegt dat hij de deadline voor aanval op energiecentrales in Iran met 5 dagen verlengd omdat hij in gesprek is met Iran.
Iran ontkent daarna dat het in gesprek met is Trump.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!