50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Wereldwijde crisisgebieden
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pien

BerichtGeplaatst: 9 Jan 2026 16:43:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Groenland inpikken is heel gemakkelijk las ik. Iedereen kan een vlag planten op Groenland. Er liggen geen Chinese of Russische schepen daaro. het congres zal toch echt geraadpleegd moeten worden hierover en Trump weet dat hij dan een nee krijgt. Reden dat hij dus op eigen houtje Venezuela is binnengevallen.
De hamvraag is gaat hij dat weer doen met Groenland?
Hij heoft het immers niet te doen. Op een gewone normale diplomatieke manier kan hij heel veel bereiken bij de Groenlanders want de VS is al veel aanwezig inclusief met basis. De Groenlanders willen best wel en ook dat er ontgint gaat worden als zij daar ook van mee kunnen profiteren.
Dat maakt dit agressieve gedrag zo raar! Mocht Trump Groenland gaan annexeren dan is de NAVO voorbij, einde NAVO. Dan kan "onze Mark" nog zo zeggen dat Trump onze trouwste bondgenoot is, maar dat is dan niet meer zo. Het zou ongekend zijn als een niet NAVO land een land dat via Denenmarken een EU land en een NAVO land is aangevallen zou gaan worden door een ander NAVO land.
Laat Trump het zo ver komen? Het zou wel eens kunnen zijn dat als Trump het gaat doen dat hij dan een impeachment procedure aan zijn broek gaat krijgen. Als hij het via het congres gaat doen dan verliest hij het want er zijn Republikeinse leden die zeker tegen zullen stemmen.

Rusland is opvallend stil als het om Venezuela gaat. Dat heeft alles te maken met de belangen van Oekraïne want Rusland kan zo ver niet nog een oorlog beginnen.

Dus we gaan het zien. Ik zeg dus niet dat Trump niet Groenland gaat aanvallen maar dan is hij toch wel zo van het padje, dat het ook klaar is met Trump v verwacht ik.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 9 Jan 2026 16:43:05    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2026 00:15:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Als Trump Groenland met geweld inpikt, al valt er geen enkel slachtoffer, dan betekent dat het einde van de NAVO zoals we die sinds 1949 gekend hebben. Het gaat hem helemaal niet om militair sterker te staan want daartoe hebben de VS alles al benut en zijn er toch meer bases nodig dan valt daar met zowel de Denen als de Groenlanders prima over te praten. Het gaat hem om de grondstoffen, net als bij Venezuela. Overigens, die hele olie-infrastructuur daar is door Nederland aangelegd en niet door de VS, zoals Trump beweert. Ook kunnen we erop wachten dat Columbia binnenkort aan de beurt is.

Mark Rutte bewijst eens te meer dat hij totaal geen visie heeft. Dat Trump tot op zekere hoogte beter te vriend kan worden gehouden begrijp ik maar hij toont zich veel te veel de vijand van democratisch Europa om dat allemaal maar onder het tapijt te schuiven omwille van de lieve vrede.

Het hoeft overigens niet het absolute einde van de NAVO te betekenen. Te denken valt aan een NAVO zonder de VS en een ander, soortgelijk verbond zou ook mogelijk zijn, Europa samen met Canada en een aantal Zuid-Amerikaanse landen waar we onlangs een aantal vergaande economische afspraken mee gemaakt hebben, Brazilië, Argentinië, Paraguay en Uruguay. Bolivia en Venezuela horen eigenlijk ook bij die Mercasur-landen maar spelen geen rol bij dit verdrag.

Niettemin vind ik dat Trump veel meer op zijn donder moet krijgen. Enerzijds door hem gewoon met de waarheid te confronteren maar ik denk dat het veel meer effect heeft om hem waar moelijk te passeren en zaken te doen met zowel Amerikanen die over relaiteitszin beschikken en met andere landen en ons maar oveel mogelijk onafhankelijk van de VS te maken. Dat zal wat voeten in aarde hebben, vanwege de sterke afhankelijkheid van e in de VS geproduceerde (en bestuurde!) wapens maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2026 09:27:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Herinneren we ons nog hoe flabbergasted wij waren tijdens de ambtsperiode van Biden dat de democraten voor deze geen opvolger hadden, cq wilden aanwijzen en deze volkomen uitgetelde man man gewoon maar lieten begaan het tegen Trump op te nemen against all ods. We vonden dit on-be-grij-pe-lijk gelet op de enorme belangen, de macht die de democraten hadden in die periode, het enorme kapitaal dat daarachter zat enz enz. Men keek toe hoe hun eigen schip water gestaag maakte in het vooronder en langzaam begon te kapseizen. Totdat het te laat was om in te grijpen.

Voor mijn gevoel is nu precies hetzelfde aan het gebeuren maar nu bij de republikeinen. Niemand van hen is gediend bij Trumps beleid. Exxon zegt vandaag dat het helemaal niet rendabel is in de olie van Venezuela te investeren, niemand gediend is bij Trumps censuur op het gebied van onloochenbare wetenschappelijke feiten op het gebied van opwarming en klimaatveranderingen, op het gebied van de voordelen die duurzame energie biedt, op het gebied van zijn eigen populariteit (waarvan Trump beweert dat die boven de 65% ligt en dat alle bestaande polls die 20 tot 30% lager aangeven een linkse hoax zijn) , niemand gediend is bij het uiteenvallen van de NAVO waar Trump het op aan lijkt te sturen, niemand gediend is bij al die vijandschappen die hij gekweekt heeft bij wat eerder neutrale en zelfs zeer loyale naties waren, enz enz enz

Maar ze blijven toekijken naar hoe deze man alleen maar bezig is -zoals ik het zie- zoveel mogelijk roet in het eten te gooien van zijn tegenstanders (=alle niet Trump-loyalisten, iedereen buiten zijn sekte) waar het het eten betreft waar we allemaal afhankelijk van zijn: politieke samenwerking, een schonere wereld, een wereld waarin de waarde en het belang van onze wetenschappen zonder meer erkend worden, een wereld met een zoveel mogelijk onpartijdige pers, een wereld waarin 'menselijk fatsoen', multiculturele en seksuele diversiteit, waarden en gegevenheden zijn die niet bestreden moeten worden maar zonder meer gerespecteerd dienen te worden in het belang van ons allemaal, in het belang van de mensheid en dus zeker in het belang van iedere republikein.

De brandstof van Trump is haat en het interesseert hem niet wanneer hij het kind met het badwater weggooit zolang hij die haat maar kan ventileren

Edit Exxon

Laatst aangepast door Klaas op 10 Jan 2026 13:19:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2026 11:20:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo kun je er ook naar kijken Klaas. Eens!
Interessante analyse Kees van zijn eigen graf graven. Zou zomaar eens kunnen.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2026 14:47:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Nu de Amerikaanse president Donald Trump nadrukkelijk naar Groenland blijft lonken, groeit de ongerustheid binnen de NAVO. Daarom zijn enkele lidstaten op het idee gekomen van een gezamenlijke missie op het grootste eiland ter wereld.
De permanente vertegenwoordigers van de NAVO-lidstaten zouden het voorstel gisteren besproken hebben tijdens een vergadering op de hoofdzetel van de alliantie in Brussel.
Het voorstel kwam naar verluidt uit de koker van het Verenigd Koninkrijk en kreeg bijval van de noordelijke NAVO-lidstaten, maar ook van Turkije. Er werd ook al meteen een naam voor de nieuwe NAVO-missie op tafel gelegd: 'Arctic Sentry', oftewel Arctische Schildwacht.
Rutte sprak vandaag alvast met Marco Rubio, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken. Ze hebben het onder meer gehad over de inspanningen om de veiligheid in het Noordpoolgebied te versterken, aldus een NAVO-woordvoerder.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/01/09/kan-een-navo-missie-op-groenland-de-bom-onder-het-bondgenootscha/

De EU is dus achter de schermen druk bezig om een militaire inval van Trump in Groenland te voorkomen.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2026 11:57:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De Amerikaanse president Donald Trump beraadt zich op opties voor een nieuwe militaire aanval op Iran vanwege het hardhandige optreden van het Iraanse regime tegen demonstranten. Dat meldt The New York Times op basis van bronnen.
Trump heeft nog geen definitief besluit genomen, benadrukt The New York Times. Wel is de president de afgelopen dagen geïnformeerd over nieuwe opties om Iran aan te vallen, meldt de Amerikaanse krant op basis van verschillende overheidsbronnen.
Israël is in hoge staat van paraatheid vanwege de mogelijkheid dat de VS Iran aanvalt, melden Israëlische bronnen aan persbureau Reuters. De bronnen waren aanwezig bij veiligheidsoverleg van Israël dit weekend. Ze konden niet zeggen wat de hoge staat van paraatheid in de praktijk inhoudt.
Iran heeft de VS gewaarschuwd dat een aanval op het land zal leiden tot vergeldingsaanvallen. Als de VS ingrijpt, zal Iran aanvallen uitvoeren tegen Israël en de Amerikaanse bases in het Midden-Oosten, zei de voorzitter van het Iraanse parlement. "Dood aan Amerika", schreeuwden parlementsleden volgens berichtgeving van AP.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6382207/trump-overweegt-opties-voor-aanval-op-iran-vanwege-optreden-tegen-betogers.html

Wat is het toch onrustig overal op de wereld, je zou er angstig van worden, waar moet het heen?
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2026 12:25:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat die Iraanse betogers doen is heel moedig als je bedenkt wat voor risico's ze lopen. Ik hoop echt dat die religieus gestoorde ouwe lullen eindelijk eens bakzeil halen. Maar of Trump de oppositie daar helpt met zijn dreigementen betwijfel ik ten zeerste. Het zal het regime daar alleen maar volharden in de strijd tegen Israel, het Westen en de VS en motiveren om des te harder op te treden tegen de oppositie. Trump langzamerhand kennende zal die de oppositie keihard laten vallen als die vaste grond aan de voeten krijgt en zich niet alleen naar de ayatolla's maar ook naar hem kritisch uit zal halen.

Ik werd vanmorgen getrakteerd op een artikel in de Correspondent waarin onomwonden wordt gesteld dat 'Donald Trump is het grootste gevaar voor de wereld sinds Adolf Hitler'. Ik ben het daar volkomen mee eens. Die vent is knettergek, het ontbeekt hem aan realiteitszin, hij heeft grootheidswanen, is asociaal, gevoelloos, liegt erop los, en is zijn schrikbewind volop aan het exporteren terwijl hij daar binnenslands nog niet eens mee klaar is.

Je kunt je allerlei scenario's bedenken waarop Trumps schrikbewind uit zal draaien, van een derde wereldoorlog tot een totalitaire fascistische wereldregering maar geen van die toekomstbeelden pakt gunstig uit voor het gros van de wereldbewoners. Misshien op korte termijn voor de allerrijksten maar die zullen er ook snel achter komen dat ze niet alleen op de wereld zijn.

Ik vind het onvoorstelbaar dat één enkele idioot zo ruimschoots de kans krijgt om de wereld naar de verdoemenis te helpen. Het gaat maar door... Hoe kunnen we in vredesnaam die psychopaat stoppen? Wat is daarvoor nodig?
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2026 12:54:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat de wereldorde totaal aan het veranderen is.
China gaat het machtigste continent worden.
De westerse wereld delft het onderspit, zo ook de democratische waarden/normen en het internationale recht.

We zullen zien wat de toekost gaat brengen, ik voorzie in elk geval dat de Westerser wereld min of meer ten onder gaat.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2026 16:55:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Oef Dagmar dat zijn wel hele negatieve woorden. Het westen is al bezig om andere samenwerkingen te zoeken met landen die ook democratieën zijn. Dus ik hoop oprecht dat je ongelijk krijgt . Wel met je eens dat het erg onrustig is.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2026 22:18:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou, China is natuurlijk geen continent maar deelt Azië met het grootste deel van de Russische fedratie, in ieder geval qua grondoppervlak en ook met India. Ik ben het er wel mee eens dat de democratische waarden sterk onder druk staan. Ik ben het zeker met Pien eens dat democratische naties de handen ineen moeten slaan om die druk te weerstaan. Het is te hopen dat het volk in de VS tot inkeer komt en Trump de rug toe gaat keren om tenminste de Grondwet te respecteren. In China zie ik dat zo gauw niet gebeuren. Er heerst daar al tientallen jaren een wat vreemde combinatie tussen de macht en de dictatuur van de partijtop en een economie waarbij ondernemers behoorlijk wat ruimte hebben om zich te ontplooien. Echte vrijheid is dat niet, zeker niet voor etnische minderheden zoals de Oeigoeren en de manier waarop de burgers daar in de gaten worden gehouden is ongekend maar er is wel ruimte voor technologische ontwikkeling en ondernemerschap. In Rusland heerst ook de dictatuur van de partijtop maar de economie wordt daar beheerst door corruptie, die nauwelijks tot niet aangepakt wordt en fnuikend is voor de ontwikkeling op het gebied van wetenschap en tachnologie. India kent wel een zekere vorm van democratie, hoewel de verschilen tussen arm en rijk enorm zijn maar voor ondernemerschap en wetenschappelijke ontwikkeling is wel veel ruimte. En dan zijn er ook nog de wat minder grote economieën zoals Japan, Indonesië en Australië die je bij een dergelijke analyse niet buiten beschouwing kunt laten. Daarbij kun je ook gigantische werelddelen als Afrika en Zuid-Amerika niet buiten beschouwing laten. Kiezen die voor Europa, dat niet altijd een goede naam heeft tgv het kolonialisme, voor Rusland of voor China? Of toch meer voor zichzelf? De expansiedrift van China in de vorm van een soort neokolonialisme is onmiskenbaar en Trump doet er beter aan zijn energie daarin te steken ipv Venezuela en Groenland (en daarmee Europa) dwars te zitten maar het is me allemaal iets te ingewikkeld om zomaar te stellen dat China de wereldorde gaat bepalen.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2026 09:32:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens met Kees dat wat we ook over dit onderwerp, de nieuwe politieke rangorde, zeggen het nogal op koffiedikkijkerij zal lijken maar China naakt een dikke kans op nr 1 te komen. Trump heeft er alles aan gedaan de opstuwende economie van China een kopje kleiner te maken en we lezen vandaag dat het handelsoverschot van China een recordhoogte heeft bereikt (1 biljoen, oftewel 1000 miljard). Dat vele landen die eerder dikke mik waren met de VS zich nu tot China wenden voor economische samenwerking is ook al lang geen geheim meer, en ik hoop dat de EU ook zo verstandig zal zijn.
Er zijn verschrikkelijke dingen te zeggen over de schending van mensenrechten in China, maar het wordt nu wel kiezen tussen twee kwaden waarvan Trump-Vance in mijn ogen onbetwistbaar het grootste kwaad vormt. De redenen lijken me evident.
Heel belangrijk daarbij lijken mij de transities op het gebied van verduurzaming en robotisering zoals die in China plaatvinden en de ambities van Trump om de klimaatveranderingen die door hem wetenschappelijk in de ban zijn gedaan te verhevigen door volledig terug te willen gaan op fossiele energie en daarbij de meest schadelijke grondstoffen te zullen gaan gebruiken, zoals de olie voor de kust van Venezuela.

AI: De enorme oliereserves van Venezuela vormen een groot risico voor klimaatopwarming, vooral met recente plannen om de productie op te voeren, wat zou leiden tot massale CO2-uitstoot die een groot deel van het wereldwijde koolstofbudget opslokt, met extra zorgen over de vervuilende aard van deze zware, zwavelhoudende olie. Experts waarschuwen dat een toename in productie de klimaatdoelen onmogelijk maakt, terwijl de olie-industrie van Venezuela zelf kampt met wanbeheer en ouderdom.

Ook: https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10591902/amerikaans-olieplan-venezuela-slokt-13-procent-van-wereldwijd-co2-budget-op

Voorts is China een natie die zich op redelijke wijze aan het internationaal recht houdt. Al dreigt het Taiwan in te zullen gaan kapselen hebben we daar toch niet te maken met een imperialistisch schrikbewind als we dat nu in de persoon van Trump kennen.

Overigens, Kees, dat Trump ernstig aan het aftakelen is kan ik zelf niet als een gunstige ontwikkeling zien (jij misschien ook niet) want dat zou alleen maar kunnen betekenen dat we binnenkort Vance als zijn vervanger gaan zien. Be careful what you wish for
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2026 10:49:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:

Door de spanningen tussen China, Rusland, Amerika en Europa lijkt het wel alsof we in een nieuwe Koude Oorlog zijn beland. Maar de wereld is geen strijdtoneel van een handvol grootmachten, ziet geopolitiek expert Parag Khanna. De nieuwe wereldorde biedt ook kleinere landen kansen.

Hij wijst naar de cijfers: aan het einde van de Koude Oorlog had slechts een handvol landen een bruto binnenlands product (bbp) van meer dan één biljoen, en de VS alleen was goed voor meer dan twintig procent van het wereldwijde bbp.* Dat is nu niet meer zo: bijna twintig landen hebben een bbp van meer dan één biljoen dollar, en alleen China heeft meer dan vijftien procent van het wereldwijde bbp.’
Ook van invloed: anders dan tijdens de Koude Oorlog, zijn er tegenwoordig meerdere landen die over kernwapens beschikken. Of het nou op militair, financieel of technologisch gebied is, landen als Saoedi-Arabië, India, Turkije, Kazachstan en Brazilië zijn nu veel invloedrijker dan toen. Ze hebben meer macht, zowel over zichzelf als over de landen om hen heen.

Khanna wijst naar een kaart van Azië, achter hem aan de muur. ‘Zoek hier één land dat anti-Russisch is. En houd in gedachten dat dit 65 procent van de wereldbevolking is en 60 procent van het wereld-bbp. En Rusland ligt in het noorden van dat continent. Azië zal Rusland behandelen zoals Aziaten dat willen, niet zoals mensen in Nederland dat willen.’

‘Toen ik in 2019 het boek The Future is Asian schreef, zei ik al: niemand ten oosten van Istanboel geeft een zier om wat mensen in het Westen denken. Elke persoon op deze kaart wil gewoon een beter leven voor zichzelf en het land waarin hij leeft – dat geldt voor al die vijf tot zes miljard mensen. Als landen samenwerken met China, betekent dat niet dat ze China willen worden.

Wat merken burgers eigenlijk van de verschuivingen in de wereldorde?
‘Dat hangt af van waar je kijkt. In veel Aziatische landen heerst er optimisme, dat voel ik elke dag. Het fascineert me als mensen in het Westen zeggen dat de wereld fragmenteert. Welke wereld? Azië is niet naar binnen gekeerd. De westerse misschien wel, maar dat is niet dé wereld. Dat is een minderheid.’

‘De marktkapitalisatie van China steeg onlangs met 1 biljoen dollar door Deepseek. India is de snelst groeiende grote economie ter wereld. Zuidoost-Azië, waar ik woon, telt 700 miljoen mensen. Meer dan heel Europa. Vietnam, Indonesië, Thailand, Maleisië, de Filipijnen: deze landen groeien explosief. Mensen hier zijn positief over de toekomst, omdat ze steeds meer kansen hebben.’

‘Maar, en dit is cruciaal, deze veranderende wereldorde biedt ongekende kansen. De wereldmarkt staat open voor iedereen, ongeacht afkomst. En bijna elk land wil jonge, getalenteerde mensen aantrekken, of ze nu leraar, fabriekswerker, vuilnisman, IT-programmeur of ondernemer zijn. Landen strijden met gunstige belastingen, werkvisa en andere voordelen om jonge mensen. Dus ja, misschien is een oudere persoon pessimistisch omdat zijn pensioen is gekort, maar er is geen beter moment in de geschiedenis geweest om jong, mobiel en vaardig te zijn.’

‘Er zijn winnaars en verliezers. De winnaars zijn de landen die de wereldorde begrijpen en het spel slim spelen. Zoals India, Saoedi-Arabië, Kazachstan en Turkije: ze weten hoe ze kunnen profiteren van de verschuivende machtsverhoudingen. Maar ook landen die goed bestuurd worden en stabiel zijn, ondanks de chaos in hun regio of de wereld. Ik woon zelf in zo’n land: Singapore, of de Emiraten, IJsland en Panama. Zij trekken vanwege hun stabiliteit talent en investeringen aan.’
‘Er zijn winnaars en verliezers. De winnaars zijn de landen die de wereldorde begrijpen en het spel slim spelen. Zoals India, Saoedi-Arabië, Kazachstan en Turkije: ze weten hoe ze kunnen profiteren van de verschuivende machtsverhoudingen. Maar ook landen die goed bestuurd worden en stabiel zijn, ondanks de chaos in hun regio of de wereld. Ik woon zelf in zo’n land: Singapore, of de Emiraten, IJsland en Panama. Zij trekken vanwege hun stabiliteit talent en investeringen aan.’

https://decorrespondent.nl/15931/de-wereldorde-verandert-en-dat-hoeft-geen-ramp-te-zijn/f746a831-055d-0945-2e3f-959ce3500fc6

Sorry, bedoelde dat Azie het nieuwe machtigste continent gaat worden en niet China.

Het punt is dat het Westen niet meer het meest invloedrijk zal zijn in de toekomst en de tekenen daarvan zie je al een tijdlang gebeuren, het is duidelijk aan het schuiven.
Het Westen denkt nog steeds het meest invloedrijk te zijn, maar zal moeten gaan inzien dat ze dat niet meer zijn.

Het is ook niet zo dat de Westerse normen en waarden de beste zijn wat het Westen altijd denkt.
Precies wat in het artikel staat: ten Westen van Turkije geeft niemand een zier om wat men in het Westen denkt.

Azie ontwikkelt zich supersnel en zeker ook China en het Westen zal zich daar op moeten gaan aanpassen en wel snel ook anders verliest het Westen alle aansluiting op het wereldgebeuren met alle gevolgen vandien.

Het is alleen wel belangrijk dat op het wereldtoneel internationale rechten voor de gehele wereld gaan gelden.
Ik denk hierbij vooral aan de VN, die moet geheel op de schop met zoals het nu is en opnieuw ingesteld worden waarbij geen enkel land of grootmacht meer een vetorecht krijgt, de stem van alle landen moet even belangrijk worden.
De VN moet het machtigste instituut worden op de wereld, maar daarvoor moet het wel helemaal vernieuwd worden, dit lijkt me van cruciaal belang.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2026 10:52:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Overigens, Kees, dat Trump ernstig aan het aftakelen is kan ik zelf niet als een gunstige ontwikkeling zien (jij misschien ook niet) want dat zou alleen maar kunnen betekenen dat we binnenkort Vance als zijn vervanger gaan zien. Be careful what you wish for

Helemaal mee eens, Vance is nog vele malen erger dan Trump.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2026 11:21:47    Onderwerp: Reageren met citaat

China verdient absoluut aandacht bij het in kaart brengen van de huidige wereldorde en die in de nabije toekomst. Wat mensenrechten betreft heb ik net zo min vertrouwen in de VS als in China maar het staat voor mij buiten kijf dat we beter kunnen kijken naar samenwerking. Die zou met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met China beter te doen zijn dan met de huidige VS.

Ik had de rol van JD, zoals hij 'liefkozend' door Zelensky aangesproken werd, even over het hoofd gezien. Uiteraard volgt hij automatisch Trump op als die om wat voor reden dan ook het presidentschap binnen zijn ambtstermijn op moet geven. Hij lijkt mij eerlijk gezegd niet erg competent om die taak te vervullen. Cruciaal lijkt mij in hoeverre hij zich laat omringen door adviseurs met verstand van zaken en uiteraard naar hen luistert, iets wat Trump consequent nalaat totdat hij alleen maar jaknikkers om zich heen verzameld heeft. Het is ook de vraag of jij in een dergelijk geval en mogelijk in een reguliere termijn bereid is de puinhopen die Trump veroorzaakt heeft op te ruimen. Inmiddels is daarvoor een enkele termijn alniet meer voldoende voor en een politiek-economische visie op langere termijn valt m.i. van Vance niet te verwachten.

Over de expansiedrift van China heb ik mijn twijfels. Het gaat lang niet alleen maar om Taiwan maar om de zeggenschap over de gehele Zuid-Chinese Zee waarbij o.a. kunstmatige opgespoten eilandjes ingezet worden om de grenzen te bepalen. I.t.t. Trump vermijdt de veel verstandiger Xi al te veel publieke verontwaardiging door omzichtig te manipuleren maar wel degelijk te initmideren met militair vertoon onder het mom van zelfverdediging.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2026 11:30:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
n landen als de Centraal-Afrikaanse Republiek, Namibië en Honduras zijn miljoenen mensen getroffen door een humanitaire ramp. Door natuurgeweld, armoede of oorlog of een combinatie daarvan. Toch horen we hier weinig over, zegt hulporganisatie CARE.

De hulporganisatie onderzoekt al tien jaar welke crises met meer dan een miljoen getroffenen het meest onderbelicht blijven. Volgens de organisatie blijkt uit een analyse van vijf miljoen online artikelen over humanitaire nood dat bijna de helft over de situatie in Gaza ging. Veel andere crises verdwijnen daarmee uit beeld, aldus CARE.

De analyse concludeert dat 43 miljoen mensen met crises te maken hebben gehad die nauwelijks aandacht krijgen.

https://nos.nl/artikel/2600002-care-centraal-afrikaanse-republiek-meest-onderbelichte-ramp-van-2025

Hoe treurig, al die 10 landen hebben geen aandacht gehad, totaal onderbelicht gebleven, terwijl deze mensen ook allemaal lijden onder onmenselijke omstandigheden.
Terug naar boven

Geplaatst: 28 Jan 2026 11:30:45    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

Ga naar: