50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Verrechtsing
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2025 10:43:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Grenscontroles door extreemrechtse milities in Groningen nabij Ter Apel.

Ja walgelijk dit.

En Wilders reageert er gelijk op door te zeggen dat hij volgende keer graag mee wil doen. Lijkt in het klein hetzelfde als de capitoolbestorming toch?

En de politiek die hier met begrip op reageert is te laf voor woorden, dit soort iniatieven moeten gelijk de grond in worden geboord en sterk afgekeurd.

Soms vraag je je af waar we nog staan in Nederland met onze waarden en normen....

Zag een video voorbij komen van Olcay Gulsen waar ze het opneemt voor Greta Thunberg bij de Oranjezomer (waardeloze talkshow) en Victor Vlam goed aanpakt. Chapeau voor Olcay!!
https://www.telegraaf.nl/video/olcay-gulsen-haalt-fel-uit-naar-victor-vlam-walgelijk/71214796.html
(even doorspoelen naar 2.05 minuten kan je de rest vd bagger overslaan Smile )
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 11 Jun 2025 10:43:59    Onderwerp:

Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2025 22:52:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik hoorde een hele goede column van Pieter Derksen over die zg burgerwachten aan de grens. Hij vergeleek de reacties uit de politiek met die op de rellen na Ajax Maccabi- Tel Aviv van een paar maanden geleden. Toen werd er tot in de hoogste regionen tot aan de mp toe schande gesproken van jongeren die joden opjaagden en om hun identiteitsbewijs vroegen en werden hele bevolkingsgroepen neergezet als slecht geïntegreerd, terwijl burgers die op mensen met een kleurtje jagen en om hun id vragen met begrip worden benaderd en (Wilders) zelfs worden geprezen. Nee, het is niet de manier maar de minister begrijpt de frustratie.
Niks eisen om zware straffen. Kennelijk mag je met asielzoekers of met mensen met een kleurtje doen wat je met joden niet mag doen.
En dat is dan onze regering.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2025 14:03:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Ik hoorde een hele goede column van Pieter Derksen over die zg burgerwachten aan de grens. Hij vergeleek de reacties uit de politiek met die op de rellen na Ajax Maccabi- Tel Aviv van een paar maanden geleden. Toen werd er tot in de hoogste regionen tot aan de mp toe schande gesproken van jongeren die joden opjaagden en om hun identiteitsbewijs vroegen en werden hele bevolkingsgroepen neergezet als slecht geïntegreerd, terwijl burgers die op mensen met een kleurtje jagen en om hun id vragen met begrip worden benaderd en (Wilders) zelfs worden geprezen. Nee, het is niet de manier maar de minister begrijpt de frustratie.
Niks eisen om zware straffen. Kennelijk mag je met asielzoekers of met mensen met een kleurtje doen wat je met joden niet mag doen.
En dat is dan onze regering.
Kun je nagaan hoe goed de mantra 'Joods-Christelijke Cultuur' (die niet bestaat) van Wilders zijn werk doet. Alweer, waar staan de media? Lazer met je nepkeppeltje toch op naar Israël als je dat zo'n ideale leefomgeving vindt of misschien heeft je schoonfamilie in Hongarije een leeg zolderkamertje voor je te huur. In die landen krijg je, behalve een automatisch geweer in Israel, geen beveiliging of moet je die gewoon zelf betalen. Scheelt ons weer belastinggeld en er zal weinig overblijven van de PVV, want van het stel geestelijk gehandicapten dat nu de TK-zetels van je neppartij bezet hoeven we niets te verwachten.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2025 14:22:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Zag een video voorbij komen van Olcay Gulsen waar ze het opneemt voor Greta Thunberg bij de Oranjezomer (waardeloze talkshow) en Victor Vlam goed aanpakt. Chapeau voor Olcay!!
Goed van Olcay. En Vlam maar stug blijven volhouden dat de NPO links is, terecht weergesproken door Sinan Can. Het is dat je ernaar verwijst maar Zowel Vlam als Oranjezomer gaan in mijn twitfilter, oftewel negeren en zonde van mijn tijd.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2025 14:39:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Deze tekst dus.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2025 14:52:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Dagmar57 schreef:
Goed van Olcay. En Vlam maar stug blijven volhouden dat de NPO links is, terecht weergesproken door Sinan Can. Het is dat je ernaar verwijst maar Zowel Vlam als Oranjezomer gaan in mijn twitfilter, oftewel negeren en zonde van mijn tijd.

Alle WNL/ Telegraaf rechtse programma's kijk ik niet. Dus géén SBS, Goedemorgen Nederland, Goedenavond Nederland, Oranjezomer, VI, Nieuws van de Dag ( of zoiets, dat Dukprogramma). Ik kan er gewoon niet naar kijken. Oppervlakkige onbenulligheid, incompetentie of rechts gewauwel. Ik zie dagelijks Nieuwsuur ( dat ook wel wat scherper mag zijn op de leugens en de feiten) en wekelijks Buitenhof. Wat programma's, zoals gisteren over het Gaza conflict op NPO 2 en ik lees Trouw en Volkskrant en soms, via archive, NRC. Verder ben ik lid van FTM en lees ik de Correspondent. Tegenwoordig lees ook ook de Washington Post ( online) en volg ik op BlueSky Alt National Parc ( www.ourparks.org) . Zij noemen zich "the official resistance team , tegen het Trump beleid. En ik volg wat linkse politici en journalisten. Oh ja en ik luister ook een paar politieke podcasts.

Ik vind dat ruim voldoende.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2025 16:48:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:

Deze tekst dus.

Heel erg scherp van Pieter Derks.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2025 10:23:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter Derks legt meer dan eens de vinger op zere plekken. Jammer dat dergelijke scherpzinnigheid bij de journalistiek nogal eens ontbreekt. Angst om voor woke te worden uitgemaakt? We moeten het tegenwoordig hebben van satirici, columnisten en schrijvers en bloggers, vaak van buiten de msm.

Laatst aangepast door Kees op 18 Jun 2025 10:50:19; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2025 09:43:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Voormalig VVD-bewindspersoon Klaas Dijkhoff heeft samen met drie oud-VVD-campagnestrategen een actiegroep opgericht om de democratie in Nederland te versterken. De stichting Voor Ons Nederland (VON) wil naar eigen zeggen een megafoon bieden voor de 'stille milde meerderheid', deze groep verenigen en hiermee tegenwicht bieden aan 'populistische en antidemocratische krachten'.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5514338/vvder-dijkhoff-richt-actiegroep-von-op-voor-milde-meerderheid
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/17/de-nieuwe-scheidslijn-is-democratisch-versus-anti-democratisch-a4897267

Heel goed initiatief van Dijkhoff.
Het is zeker zo dat de "stille" minderheid totaal ondersneeuwt bij al het populitische geschreeuw.
En nu al mooi dat politici van verschillende partijen hier aan mee doen.
Hopenlijk wordt het een invloedrijke denktank.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2025 15:47:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Citaat:
Voormalig VVD-bewindspersoon Klaas Dijkhoff heeft samen met drie oud-VVD-campagnestrategen een actiegroep opgericht om de democratie in Nederland te versterken. De stichting Voor Ons Nederland (VON) wil naar eigen zeggen een megafoon bieden voor de 'stille milde meerderheid', deze groep verenigen en hiermee tegenwicht bieden aan 'populistische en antidemocratische krachten'.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5514338/vvder-dijkhoff-richt-actiegroep-von-op-voor-milde-meerderheid
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/17/de-nieuwe-scheidslijn-is-democratisch-versus-anti-democratisch-a4897267

Heel goed initiatief van Dijkhoff.
Het is zeker zo dat de "stille" minderheid totaal ondersneeuwt bij al het populitische geschreeuw.
En nu al mooi dat politici van verschillende partijen hier aan mee doen.
Hopenlijk wordt het een invloedrijke denktank.

Geweldig. Alleen jammer dat Dijkhoff verzaakt in het noemen van zijn eigen partij als het gaat over leugenachtig populisme. De VVD ondersteunt de anti-democratische maatregelen waar Dijkhoff zo op tegen is. Eerst maar eens intern de bezem erdoor, zou ik zeggen. Anders blijven het lege woorden.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2025 03:49:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Geweldig. Alleen jammer dat Dijkhoff verzaakt in het noemen van zijn eigen partij als het gaat over leugenachtig populisme. De VVD ondersteunt de anti-democratische maatregelen waar Dijkhoff zo op tegen is. Eerst maar eens intern de bezem erdoor, zou ik zeggen. Anders blijven het lege woorden.
Inclusief zijn eigen rol daarin. Mocht Dijkhoff willen dan zou hij voor de VVD absoluut een goede keuze zijn maar ook bij mij zou hij geloofwaardiger overkomen door die fouten te erkenen, bij voorkeur inclusief zijn eigen rol daarin.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2025 09:32:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit dus:

Het politieke midden moet zich verbinden, klinkt het nu bij dezelfde club die de pleur-op-campagne bedacht

Toen Dilan Yesilgöz eind 2023 een faustiaans verbond sloot met de PVV – een verbond dat ons anderhalf jaar lang bestuurlijke achteruitgang heeft opgeleverd, plus een barrage aan racistische verwensingen tegen zomaar-Nederlanders, schade aan de rechtstaat, en diepe schaamte onder de normale mensen – zegde Bas Erlings zijn lidmaatschap van de VVD op. Dat ging hem te ver.

Erlings, voormalig campagnestrateeg van Mark Rutte, mag dezer dagen overal zijn boekje pluggen waarin hij beweert te weten hoe je ‘populisten moet verslaan’. Dat boekje hoort bij een nieuwe ‘maatschappelijke actiegroep’ (zeggen ze zelf) waar Klaas Dijkhoff, voormalig kroonprins van de VVD, het gezicht van is, en die vindt dat ‘het midden’ zich moet ‘verbinden’ om ‘echte oplossingen’ te brengen.

Erlings is een van mannen achter de pleur-op-campagne uit 2017, toen Rutte een wit overhemd met opgestroopte mouwen aantrok en ging zeggen dat de allochtonen ‘normaal moesten doen’ en anders moesten opdonderen naar hun eigen land. Het begon met Turkse Nederlanders die voor Erdogan stonden te vlaggen, het eindigde met iedereen die van elders is gekomen en ‘onze vrijheid’ bedreigt omdat hij ‘zich niet wil aanpassen’. Kennelijk is de vrijheid om asociaal te zijn, onvoldoendes te scoren en afwijkende meningen erop na te houden voorbehouden aan ‘oorspronkelijke Nederlanders’.

Een half jaar geleden deed het VVD-Kamerlid Bente Becker het voorstel om ‘de culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond’ te monitoren. Dat deed een hoop stof opwaaien, want zie je wel dat krijg je ervan als je je met de PVV encanailleert, maar er loopt een lange, rechte lijn tussen de pleur-op-campagne van Erlings en de motie-Becker.

Die lijn loopt nog verder terug in de tijd, er zijn tussenstops aan te wijzen als de bullshit van Halbe Zijlstra over vluchtelingen die hierheen komen zwemmen om eerst een vrouw te verkrachten en daarna een gratis borstvergroting te nemen, het voorstel van Klaas Dijkhoff voor een andere strafmaat in migrantenwijken, en de nareis-op-nareis-leugen van Dilan Yesilgöz.

Spijt hebben Erlings en Dijkhoff niet, Erlings ‘zou het nu niet meer zo doen’, maar toen was het gerechtvaardigd, want de populisten moesten worden verslagen, en de mensen denken nu eenmaal met de onderbuik, niemand leest een moeilijk artikel met lange woorden over belangrijke kwesties, mensen worden gedreven door hun snelle denksysteem. Om die stelling te onderbouwen, koketteert Erlings met Daniel Kahneman, de Nobelprijswinnaar die economische modellen heeft verrijkt met psychologische inzichten en wiens Thinking, Fast and Slow is platgeslagen door middelmatige marketeers die het zien als een handleiding dingetjes verkopen.

Denken dat het volstaat om te zeggen ‘zand erover, was marketingstunt, niet persoonlijk opvatten’ kan alleen als je de politieke strijd puur ziet als een autoreclame, zonder je te realiseren dat achter al die spierballentaal mensen schuilgaan. Mensen die collectief zijn beschuldigd van ‘verkeerde normen’, en verdacht zijn gemaakt.

Nu willen Dijkhoff en Erlings met hun nieuwe ‘actiegroep’ dat iedereen weer normaal doet. Het ‘milde midden’ moet zich verenigen, moet ‘echte oplossingen’ aandragen voor de politiek die zich moet verenigen, want de enige scheidslijn die ertoe doet is de scheiding tussen democraten en anti-democraten – het wordt niet inhoudelijker dan dit. Kritische vragen over commerciële belangen ontbreken; de mannen runnen een commercieel strategisch adviesbureau, voor mensen die ook graag Kahneman in de praktijk willen toepassen, tarieven op aanvraag.

De pyromanen zijn geschrokken dat hun fikkie is ontaard in een uitslaande brand. Ze komen met een pannetje water aanzetten, zeggen ‘kijk ik lever ook mijn bijdrage’ en krijgen daar nog applaus voor nog ook. Dat kan alleen in een land waar de lat voor morele helderheid zo laag ligt dat Ingrid Coenradie – een rechts-radicale politica die bestuurlijk vrijwel niks voor elkaar heeft gekregen – als heldin door de grachten wordt gevaren omdat ze een keertje ‘nee’ tegen Geert Wilders heeft gezegd. Het werd zowaar nieuws dat ze nummer twee wordt bij JA21, het marginale afvoerputje voor politieke zwervers op de rechterflank.

De stelling dat dé scheidslijn in het land die tussen democraten en anti-democraten is, en dat ‘het politieke midden’ zich daarom moet verenigen, dat het kumbaya moet zijn tussen VVD, GroenLinks-PvdA, CDA en anderen, miskent niet alleen dat politiek een waardenstrijd is, maar wast ook de VVD schoon van de PVV-geur.

Er zijn andere scheidslijnen, die relevanter zijn. Die tussen mensen die het prima vinden als politiek strategen denken dat ze debiel zijn, en mensen die daar aanstoot aan nemen. Die tussen mensen die zich niet willen laten beledigen en criminaliseren, en mensen die dat geen bal uitmaakt. Die tussen mensen die zich in de luren laten leggen door de praatjes van een strategiebureau, en mensen die hartstochtelijk politieke strijd willen voeren tegen zo veel nihilisme.

Sheila Sitalsin
21 juni 2025
Volkskrant
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2025 10:26:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De stelling dat dé scheidslijn in het land die tussen democraten en anti-democraten is, en dat ‘het politieke midden’ zich daarom moet verenigen, dat het kumbaya moet zijn tussen VVD, GroenLinks-PvdA, CDA en anderen, miskent niet alleen dat politiek een waardenstrijd is, maar wast ook de VVD schoon van de PVV-geur.

Er zijn andere scheidslijnen, die relevanter zijn. Die tussen mensen die het prima vinden als politiek strategen denken dat ze debiel zijn, en mensen die daar aanstoot aan nemen. Die tussen mensen die zich niet willen laten beledigen en criminaliseren, en mensen die dat geen bal uitmaakt. Die tussen mensen die zich in de luren laten leggen door de praatjes van een strategiebureau, en mensen die hartstochtelijk politieke strijd willen voeren tegen zo veel nihilisme.

Schitterend Willemijn

Waar ik me hevig aan stoor en wat we zeker wel een symptoom van de verrechtsing kunnen noemen is het stigmatiseren van alles en iedereen die ook maar enig commentaar levert op Israël antisemitisch genoemd wordt, zoals we dat bv op de Telegraaf keer op keer kunnen waarnemen, nu met name aangaande GroenlinksPvda

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/bureau-buitenland/01978d23-04ce-7346-9596-851da6f6607c/2025-06-20-waar-eindigt-de-oorlog-tegen-iran

Hierboven een heel zakelijk commentaar mbt hoe de Europese landen stelselmatig en al veel te lang een oog hebben dichtgeknepen, nee beide ogen, voor hoe het alle grenzen te buiten gaat in zijn strijd tegen 'Hamas' (de gehele bevolking van 2 miljoen burgers in Gaza), hoe het rücksichtloos Syrië bombardeerde waarmee geen oorlog was en waarvandaan zelfs geen enkele dreiging bestond, hoe het nu enorme gebied in de Westelijke Jordaanoever aan het innemen is, hoe het nu bezig is Iran kapot te maken, tot een failed state te maken waarbinnen alleen nog chaos zal bestaan en talloze burgeroorlogen zullen uitbreken.
Israël komt overal mee weg, en wie daar iets over wil zeggen is een radicaal antisemiet. En dat geluid komt van (ultra) rechts waarbinnen je juist het onvervalste antisemitisme aantreft, de echte Jodenhaat met al de samenzweringstheorieën omtrent een vanouds vermeende Joodse werelddominantie worden gecultiveerd.

Link

Timmermans toont hier gezond verstand en een gezond geweten
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2025 13:20:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Van een pluriforme NPO blijft steeds minder over

Voor een substantieel deel van de Nederlandse samenleving is de NPO al lang geen thuisplek meer. En dat vind ik oprecht een trieste constatering.

Mijn moeder is iemand die trouw het nieuws volgt. NOS Journaal, RTL Nieuws, ze kijkt geregeld de verschillende talkshows bij NPO, heeft nog steeds het NRC-abonnement van mijn in 2023 overleden vader, leest al decennialang de VARA-gids en stemt al haar hele leven PvdA, met tussendoor één uitstapje naar GroenLinks na het échec van het kabinet-Rutte-Asscher (lees Rutte-Samsom).

Mijn moeder is een belezen vrouw, maar toen ik haar afgelopen weekend vertelde dat Iran géén, maar Israël wél nucleaire wapens heeft, keek ze me vol ongeloof aan. Had zij dan sinds Israëls aanvallen op Iran niet precies het omgekeerde gehoord?

Zie hier wat er gebeurt als je elke dag naar de NPO kijkt. Ik ga ervan uit dat er best weleens zal zijn verteld dat Israël naar schatting 90 nucleaire wapens bezit, maar het accent in de nieuwsvoorziening bij de NPO-omroepen lag de voorbije twee weken volledig op de zogenaamde nucleaire dreiging van Iran. En hoewel zo’n eenzijdig accent in de nieuwsvoorziening niet iets is van de laatste tijd, is het sinds de gevoelsmatige overname van de NPO door de VVD alleen maar erger geworden.

Zit het VVD-partijbureau tegenwoordig in het Mediapark?
Wie deze zomer de NPO opzet, lijkt soms wel in een Nederlandse variant van Fox News te zijn beland. Goedemorgen Nederland, Goedenavond Nederland, WNL op Zondag. Café Kockelmann. De alternatieve feiten vliegen je om de oren. Het voelt alsof de partijbureaus van de VVD en andere rechtse partijen naar het Mediapark zijn verhuisd.

Maar ook buiten Omroep WNL komt het rechtse geluid steeds meer bovendrijven. Bij Eva Jinek zagen we in de voorbije maanden dat het VVD-perspectief eveneens dominant is, met onder meer de onvermijdelijke VVD-sidekick Wouter de Winther, VVD-diplomatie-commentator Maarten van Rossum en de niet van zender te krijgen Jort Kelder. Hoe meer VVD hoe beter, zal Eva denken. Niet raar, want Eva werkte bij het toenmalige WNL-ontbijttelevisieprogramma ‘Vandaag de Dag’ in de tijd dat er zonder gêne werd gestrooid met haatzaaiende begrippen als ‘asieltoeristen’ en ‘asielhoppers’, terwijl een racistisch carnavalsliedje over Sylvana Simons er breed lachend werd aangekondigd. Om het maar even niet te hebben over het uitgebreide Geert Wilders-poezen-propaganda-interview in haar talkshow bij KRO-NCRV.

Kortom, de (rechts van de) VVD-wereld is er een waarbij Eva zich nog steeds als een vis in het water voelt. En wanneer ze met Chimamanda Ngozi Adichie eindelijk een gast aan tafel heeft waarmee je eens flink de diepte in kan gaan over relevante maatschappelijke thema’s, weet Eva het voor elkaar te krijgen het meest inhoudsloze gesprek ooit te voeren… want het moest wel gezellig blijven.

En hoe zit het dan met andere NPO-programma’s? Je zou kunnen zeggen dat deze iets meer in balans zijn, maar daarbij geldt wel een belangrijke kanttekening. Telegraaf-campagnes hebben een onmiskenbare invloed op de NPO-redacties. Dat gold al voor de schandelijke hetze tegen Sigrid Kaag, en dat geldt zeker voor de Telegraaf-campagnes tégen Frans Timmermans en vóór Israëls genocidale misdaden, campagnes die hun uitwerking niet missen.

Want wat doen Eva, Jeroen, Sven, Joost, Arjan, Weimoed en heel veel anderen: ze blijven continu de Telegraaf-frames herhalen. Keer op keer stampen onze talkshowhosts en politiek journalisten de Telegraaf-frames over Frans Timmermans er bij de kijker in: hij zou ‘Henk en Ingrid’ niet begrijpen, te radicaal, een slecht debater, een zakkenvuller én impopulair zijn. Anders gezegd: een blok aan het been voor GroenLinks-PvdA. Zelden kan de GroenLinks-PvdA-leider bij de NPO aanschuiven zónder voor de zoveelste keer te moeten reageren op de welbekende Telegraaf-frames. Met journalistiek heeft dat uiteraard helemaal niets te maken.

Really? Is een wapenembargo tegen een land dat oorlogsmisdaden pleegt radicaal?
En wat gebeurde er vorige week toen GroenLinks-PvdA een volledig wapenembargo bepleitte tegen een land dat oorlogsmisdaden pleegt? Overal bij de NPO werd een wapenembargo tegen een pleger van genocidale oorlogsmisdaden gepresenteerd als radicaal! WTF! Sinds wanneer is een pleidooi voor een verbod op wapenverkopen aan een pleger van oorlogsmisdaden een radicaal standpunt? Ik wist oprecht niet wat ik hoorde.

Agressor Israël heeft defensieve wapens nodig om de eigen burgerbevolking te beschermen, was het argument. Als ik op de Haagse NOS-redactie had gewerkt, was de eerste vraag die ik aan de tegenstemmers van de GL-PvdA-motie zou stellen: “Bedoelt u misschien dat we aan Hamas, Iran, Jemen, Libanon voortaan óók defensieve wapens moeten kunnen leveren? Een Iron Dome dus voor Hamas! En eentje voor Iran! Want ik neem toch aan dat de levens van Palestijnen, Iraniërs, Libanezen en Jemenieten voor u nét zoveel waard zijn als de levens van Israëliërs?

Maar nee, voor de meest voor de hand liggende journalistieke vragen moet je tegenwoordig niet bij de NPO zijn. Het bizarre radicaal-frame dat in de Tweede Kamer en Telegraaf de wereld in werd geslingerd, moest en zou bij de NPO dagenlang worden uitvergroot.

En hoe zit het dan met BNNVARA? Na een jarenlange hetze door AD-columnist Angela de Jong werd Khalid Kasem weggestuurd. Jeroen Pauw kwam ervoor terug, een man die absoluut niet in het links-van-het-midden profiel van BNNVARA past. Ook Sophie Hilbrand heeft inmiddels het veld moeten ruimen. Had zij misschien ook een te links imago? En waar is Nadia Moussaid eigenlijk gebleven? Misschien eveneens een te links profiel voor de NPO?

Inmiddels weten we dat rechts Nederland niet alleen de NPO aan het overnemen is, maar Talpa inmiddels al volledig in handen heeft. Met ‘Vandaag Inside’ en ‘Nieuws van de Dag’ heeft John de Mol in hardcore racisme een nieuw verdienmodel gevonden. Opvallend daarbij was de overstap van Malou Petter van het NOS Journaal naar ‘Nieuws van de Dag’. Is de overstap van de NOS naar een expliciet racistisch nieuwsprogramma tegenwoordig écht zo klein?

Een iets meer links-van-het-midden geluid zien we tegenwoordig eigenlijk alleen nog in nieuwscomedy-shows als ‘Even tot hier’ (BNNVARA) en Lubach (RTL4). Buiten de tv horen we bij de NPO soms ook nog wat andere geluiden, maar veel zijn het er niet. NPO FunX en BNNVARA’s Joop hebben tot op heden nog weerstand kunnen bieden aan de rechtse coup bij de NPO.

Wáárom is de pluriformiteit bij de NPO grotendeels afgeschaft?
Persoonlijk ben ik zeker niet iemand die in een bubbel leeft. En ik weet nog niet eens of ik mijn visie in alle gevallen wel als links kan omschrijven. Bovendien heb ik nadrukkelijk andere meningen dan de mijne nodig om mijn eigen visie te kunnen aanscherpen. Ook beroepsmatig luister ik via focusgroepen geregeld naar meningen die niet de mijne zijn. En dat er bij de NPO ruimte moet zijn voor álle geluiden uit de samenleving, is ook voor mij geen enkel punt van discussie. Wél vind ik dat de NPO de kijker ten dienste moet zijn met fact checking, want de alternatieve feiten die de gasten van de WNL-talkshows geregeld de huiskamers ingooien zijn vaak niet te harden.

Maar de vraag die bij mij vooral blijft kleven: wáárom is de pluriformiteit bij de NPO grotendeels afgeschaft? Wáárom is de NPO merendeels verworden tot een spreekbuis van de VVD en partijen die daar tegenaan schuren? Komt het door de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer en de angst voor nóg meer omroepbezuinigingen? Is het de invloed van AD-columnist Angela de Jong, die elke rechtse en zelfs racistische talkshow de hemel in prijst en elk links geluid via haar klaagzang probeert van de buis te krijgen?

Of is onze samenleving inmiddels zó veranderd, dat de rechtse en vaak gure racistische wind die in ons land waait, als vanzelfsprekend ook binnen de burelen van de NPO is binnengedrongen?

De consequentie is in ieder geval dat voor een substantieel deel van de Nederlandse samenleving de NPO al lang geen thuisplek meer is. En dat vind ik oprecht een trieste constatering.

René Romer
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2025 16:30:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Niks meer aan toe te voegen toch?

En de Telegraaf biedt alle ruimte aan iemand als Wierd Duk die gisteren in zijn podcast op de vraag waar GL/PvdA mee bezig is zei: "Waar heel veel mensens in de jaren '30 en '40 ook mee bezig waren...De wens om het Joodse volk te vernietigen"

Zo smerig, zo krankzinnig..maar van harte welkom bij de Telegraaf

En Jacques Monasch, ooit vooraanstaande PvdA 'er, over het besluit van Job Cohen om bij de GL/PvdA te blijven: Als er anno 2025 een Joodse Raad zou zijn, dan was Job Cohen voorzitter.

Er wordt met zoveel bagger gegooid naar GL/PvdA dat ik er zeker van ben dat GL/PvdA een heel goed idee is. Rechts knijpt hem duidelijk. Maar op deze wijze gaat het een ongekend smerige campagne worden. Met hulp van de NPO.
Terug naar boven

Geplaatst: 25 Jun 2025 16:30:07    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

Ga naar: