50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Iran: ins and outs mbt door VS/Israël begonnen oorlog
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Apr 2026 14:57:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Midden in de oorlog van de Verenigde Staten en Israël tegen Iran heeft de Amerikaanse minister van Defensie, Pete Hegseth, de stafchef van het leger op straat gezet. Zijn ontslag lokt in Iran stevige spot uit. “De regimewissel is gelukt”, klinkt het smalend op sociale media.

De Iraanse ambassade in Zuid-Afrika gooit vrolijk olie op het vuur door een foto van de Amerikaanse legertop op het sociale netwerk X te posten. De gezichten van verschillende generaals zijn triomfantelijk doorgestreept.

https://www.hln.be/nieuws/iran-lacht-trump-uit-na-ontslagronde-in-amerikaanse-legertop-de-regimewissel-is-gelukt~a33a63a4/

Briljant de bal terug gespeeld naar Trump en Hegseth, kan dit toch vermakelijk vinden, ondanks hoe treurig en uitzichtloos deze hele oorlog ook is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 4 Apr 2026 14:57:31    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 5 Apr 2026 09:02:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja dat is humor Dagmar.

Zelf begin ik behoorlijk last te krijgen van haat, wrok, ressentiment zoals ik bv vanmorgen merkte toen het bericht me onder ogen kwam dat de tweede inzittende van het neergehaalde vliegtuig ook was gered. Kan Trump zich weer mee op de borst slaan, een enorme tegenvaller zo voelt dat van binnen, het liefst had ik gehad dat de Iraniërs die man of vrouw gevonden hadden om met filmpjes van zijn/haar krijgsgevangenschap Trump om de oren te kunnen slaan, hoe verschrikkelijk zijn of haar lot ook geweest zou zijn. Oorlog corrumpeert.

Opvallend hoe Hegseth het alleen maar heeft over hoe achterlijk en dom iedereen vóór zijn messias Trump het heilige heft van het Kruisvaarderszwaard in handen heeft genomen heeft gehandeld ten aanzien van Iran of wat dat aangaat heel het Midden Oosten. Waar tegen gestreden wordt, wie de vijand is, en wat precies het doel is, daar zwijgt hij in alle talen over, ook over de hulp van China en Rusland aan Iran, is volstrekt niet van belang, het gaat hem erom Trump de lucht in te steken door alle binnenlandse opponenten de grond in te trappen.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=hWC1vT17Z6E

Wat het al sterker wordend accent op religie aangaat, Trump schijnt één van zijn laatste nachtelijke tweets over de strijd tegen Iran op zijn Truth Social afgesloten te hebben met: 'God is groot' (wat hij nooit eerder gedaan heeft)
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 5 Apr 2026 10:42:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Zelf begin ik behoorlijk last te krijgen van haat, wrok, ressentiment zoals ik bv vanmorgen merkte toen het bericht me onder ogen kwam dat de tweede inzittende van het neergehaalde vliegtuig ook was gered. Kan Trump zich weer mee op de borst slaan, een enorme tegenvaller zo voelt dat van binnen, het liefst had ik gehad dat de Iraniërs die man of vrouw gevonden hadden om met filmpjes van zijn/haar krijgsgevangenschap Trump om de oren te kunnen slaan, hoe verschrikkelijk zijn of haar lot ook geweest zou zijn. Oorlog corrumpeert.

Nee dat heb ik niet, ik ben blij dat die kolonel gered is.
Ik vind het altijd een goed ding dat het leger alles doet om zijn mensen te redden en ik zie het ook niet zozeer als een overwinning voor Trump (al zal hij het wel zo claimen) maar meer voor het leger zelf, dat militairen alles doen om collega's te redden en hen niet aan hun lot overlaten.
En het Amerikaanse leger is erg goed, dat valt niet te ontkennen.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 5 Apr 2026 10:51:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Opvallend hoe Hegseth het alleen maar heeft over hoe achterlijk en dom iedereen vóór zijn messias Trump het heilige heft van het Kruisvaarderszwaard in handen heeft genomen heeft gehandeld ten aanzien van Iran of wat dat aangaat heel het Midden Oosten. Waar tegen gestreden wordt, wie de vijand is, en wat precies het doel is, daar zwijgt hij in alle talen over, ook over de hulp van China en Rusland aan Iran, is volstrekt niet van belang, het gaat hem erom Trump de lucht in te steken door alle binnenlandse opponenten de grond in te trappen.

Wat het al sterker wordend accent op religie aangaat, Trump schijnt één van zijn laatste nachtelijke tweets over de strijd tegen Iran op zijn Truth Social afgesloten te hebben met: 'God is groot' (wat hij nooit eerder gedaan heeft)

Die Hegseth is een hele gevaarlijk tiran, gedreven door extreem rechtse ideeen en religie.
Trump omringd zich met hele enge figuren.
Enige wat echt opvalt is dat Vance zich weinig laat horen in deze oorlog, die was en is geen voorstander van de oorlog met Iran, wat niet wil zeggen dat zijn extreem rechtse ideeen minder zijn geworden.
https://focusonamerica.net/2026/03/24/de-stilte-van-jd-vance/
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 5 Apr 2026 12:09:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Klaas schreef:

Nee dat heb ik niet, ik ben blij dat die kolonel gered is.
Ik vind het altijd een goed ding dat het leger alles doet om zijn mensen te redden en ik zie het ook niet zozeer als een overwinning voor Trump (al zal hij het wel zo claimen) maar meer voor het leger zelf, dat militairen alles doen om collega's te redden en hen niet aan hun lot overlaten.
En het Amerikaanse leger is erg goed, dat valt niet te ontkennen.

Ik had hem veel liever in Iraanse handen gezien, louter omdat ik Trump zo veracht. Ik raak echt mentaal gedeformeerd door mijn haat jegens Trump en Netanyahu en deze walgelijke oorlog die deze 2 machtsperverselingen begonnen zijn.

Verder een correctie op mijn bewering dat Trump een TruthSocial bericht geëindigd zou hebben met "God is groot". Ik hoorde dat op youtube zeggen maar kan het bericht niet vinden dus het klopt niet.

Wel kon ik dit vinden:

Citaat:
Op Truth Social en andere platforms heeft president Donald Trump onlangs (april 2026) verschillende religieuze boodschappen gedeeld ter gelegenheid van Pasen en Goede Vrijdag. Hierin benadrukte hij herhaaldelijk dat Amerika "God nodig heeft" en dat religie een essentieel onderdeel is van een "groot land".

Belangrijkste uitspraken en berichten:
"To be a great nation, you must have religion and you must have God": Dit is een kernzin die Trump in meerdere videoberichten op Truth Social herhaalde. Hij stelt dat de Verenigde Staten alleen succesvol kunnen zijn als ze terugkeren naar hun religieuze wortels.
Resurrectie van geloof: Trump claimde dat religie voor het eerst in decennia weer groeit in Amerika. Hij voorspelde dat de kerkbanken deze Pasen "voller, jonger en geloviger" zouden zijn dan in vele jaren.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 5 Apr 2026 12:49:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Ik had hem veel liever in Iraanse handen gezien, louter omdat ik Trump zo veracht. Ik raak echt mentaal gedeformeerd door mijn haat jegens Trump en Netanyahu en deze walgelijke oorlog die deze 2 machtsperverselingen begonnen zijn.

Ik kan die kolonel en zijn bevrijding wel los zien van Trump, maar qua verachting van Trump en Nethanayu delen we wel dezelfde mening.
Ik vind daarbij dat Nethanayu nog vele malen erger is dan Trump en dat zijn rol in deze oorlog onderbelicht blijft terwijl hij weer vreselijke oorlogsmidaden begaat, hij maakt o.a. van Libanon een 2e GAZA en niemand die het er over heeft, alles gaat over Trump.
Dat terwijl ik ook denk dat het Nethanayu was die Trump zo gek gekregen heeft om met hem deze oorlog te beginnen, volgens mij droomt Nethanayu van een GROOT Israel, van de Nijl tot de Eufraat.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 5 Apr 2026 16:32:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Het begint er zeker op te lijken dat Netanyahu er imperialistisch trekken op nahoudt, Dagmar. Dat terwijl verreweg de meeste Israeliers niet eens afstammen van de oorspronkelijke bewoners van die regio maar vaan bekeerlingen uit Europa, meest Oost-Europa. Zij zijn de indringersdie de oorspronkelijke bevolking uitmoorden.

Wie van die twee erger is weet ik niet. Wel dat het twee handen op een buik zijn en vergis je niet in de kliek in hun beider nabijheid. Het heeft er alle schijn van dat Trump het ádvies' van Netanyahu opgevolgd heeft.

Je kunt je afvragen wat de effecten zijn van het elimineren van de Amerikaanse legertop. Er gaat toch een wereld aan ervaring verloren zo, om nog niet te spreken over de gematigde houding van een aantal van die hoge militairen, die misschien erger konden voorkomen. Hegseth is een regelrechte vuilak, die totaal niet geeft om mensenlevens en het zou me niet verbazen als hij een gooi gaat doen naar het volgende presidentschap. Als de Amerikanen dan nog niet uit hun MAGA-dream ontwaakt zijn dan zou hij Vance weleens glorieus kunnen passeren als de nieuwe Messias.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 6 Apr 2026 13:23:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:

Hegseth is een regelrechte vuilak, die totaal niet geeft om mensenlevens en het zou me niet verbazen als hij een gooi gaat doen naar het volgende presidentschap. Als de Amerikanen dan nog niet uit hun MAGA-dream ontwaakt zijn dan zou hij Vance weleens glorieus kunnen passeren als de nieuwe Messias.

Ik lees juist dat Hegseth de ideale zondebok zal worden als de Iran oorlog mislukt, juist omdat hij zo extreem tekeer gaat als minister van oorlog.
Citaat:
Juist die oorlog in Iran kan Hegseth alsnog laten struikelen, verwachten de experts. "Het verloop van de oorlog tot nu toe roept vraagtekens op over de bestuurlijke kwaliteiten van Hegeseth", zegt Gawthorpe. Thompson: "Het is niet uitgesloten dat hij de zondebok wordt als het zo doorgaat."

https://www.nu.nl/verkiezingen-vs/6391495/amerikaanse-minister-hegseth-kan-zondebok-worden-vanwege-iranoorlog.html

Hij heeft al een aantal missers op zijn naam staan o.a. geheime militaire plannen delen via signal, verbieden van pers in het Pentagon, aanvallen op drugsboten, het ontslaan van (top) mensen in het leger en de oorlog in Iran is niet populair bij het Amerikaanse volk (uitgezonderd de MAGa beweging) en de rest van de wereld.

Mocht de Iran oorlog nog verder uit de hand lopen, kan hij dus door Trump prima als zondebok gebruikt worden als Trump dat uitkomt, hij houdt Hegseth nu nog in ere, maar dat kan zo omkeren als de Iran oorlog totaal uit de hand loopt want Trump zal er alles aan gelegen zijn om er niet zelf de schuld van te krijgen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 6 Apr 2026 17:49:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel goed mogelijk dat het door jou geschetste scenario bewaarheid wordt, Dagmar, maar hoe vaak heeft Trump inmiddels zef de plank al niet misgeslagen? Plus dat zelfs voor zijn aanhang steeds duidelijker wordt dat hij aan ernstige dementeringsvershijnselen lijdt. Als de hardliners op zoek zijn naar een opvolger dan zou het me niet verbazen als ze bij Hegseth uitkomen. Ik moet dat overigens zelf ook nog zien gebeuren omdat de meerderheid an de Amerikanen het nut van die oorlog niet inzien en sowieso geen oorlog willen. We zullen zien of Vance bij macht is om de plek van Trump in te nemen maar een erg sterke indruk maakt hij zeker niet. Als Trump binnen zijn ambtstermijn op zijn muil gaat dan is hij natuurlijk de gedoodverfde want wettige opvolger als vp maar ik zie hem ook dan niet het charisma tonen dat daarvoor nodig is. Vooralsnog hebben de democraten het voordeel van mijn twijfel maar Kamala Harris is zo goed als onzichtbaar en verder zie ik DE lider van de democraten ook nog niet opstaan. Dat is toch vreemd?
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 7 Apr 2026 14:05:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
"Een hele beschaving zal vanavond sterven, om nooit terug te keren." Dat schrijft de Amerikaanse president Donald Trump op Truth Social, als waarschuwing voor Iran in aanloop naar de door Trump gestelde deadline. Trump gaf zondag aan dat als Iran de Straat van Hormuz niet zou openen voor olie en gas, 'de hel' zou volgen. Hij gaf Iran tot vanavond 20.00 uur lokale tijd (komende nacht in Nederland) om de Straat te openen.

Iraanse Revolutionaire Garde dreigt nog jaren export olie en gas te hinderen
De Iraanse Revolutionaire Garde heeft buurlanden gewaarschuwd dat de Garde zich niet langer 'zal inhouden'. De Garde is van plan om Amerikaanse infrastructuur aan te vallen, net als de infrastructuur van bondgenoten van de VS.

Ook dreigt de Revolutionaire Garde de export van olie en gas 'jarenlang' te hinderen.

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5585831/stafchef-amerikaans-leger-vertrekt-ontslagen-oorlog-iran-gevolgen

Hoop zo dat Trump en Israel niet gaan aanvallen vannacht en de hel daar los breekt met alle gevolgen vandien.
In de 1e plaats omdat het de bevolking van Iran heel hard zal raken en er wsl veel slachtoffers gaan vallen.

Verder leidt het echt nergens toe, er zal enkel over en weer nog veel meer ellende aangericht gaan worden, met alle economische gevolgen vandien die jaren gaan duren.

Wat een waanzin deze hele oorlog en het zijn Israel en Amerika die het begonnen zijn, die storten de hele wereld in de ellende, dit gaat grote gevolgen hebben wereldwijd.

Ik hoop echt tegen beter weten in, ik durf gewoon niet aan het rampscenario te denken als de hel vannacht echt losbarst. Shocked
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 7 Apr 2026 14:53:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat heet nu "over lijken gaan"
Het ego van mentale dreumes trump is zo gekwetst door zijn eigen stommiteit dat hij meent dat daar een hele beschaving aan ten gronde dient te gaan
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 7 Apr 2026 16:43:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Wie roept die losgeslagen, infantiele psychopaat eindelijk eens tot de orde? Ondertussen vormt hij een rookgordijn voor Netayahu, die in Zuid-Libanon letterlijk en figuurlijk precies doet wat Trump Iran belooft, namelijk het tot de grond toe afbreken van de beschaving, vernietigen van eeuwenoude gebedshuizen, begraafplaatsen, hele dorpen. Het is allemaal pure genocide, het vernietigen van culturen en de mensen die daarbijhoren.

Het lijkt verdomme alsof de eindtijd begonnen is, het Armageddon, waar in de Bijbel sprake van is. Wat kunnen we anders doen dan bidden en hopen dat er liefst wereldwijd een beweging ontstaat van redeijke mensen die weliswaar bereid moeten zijn zich keihard teweer te stellen tegen deze vernietigers vn de mensheid?

Daar komt nog bij dat ik me afvraag wat er door het hoofd van onze koning spookt. Het biertje dat hij ooit met Poetin dronk zijn we nog niet helemaal vergeten maar verbleekt bij de geplande logeerpartij in het Witte Huis van komende week. Wat die arme WA ook doet, de uitnodiging verzilveren of weigeren, is niet goed. Natuurlijk had die uitnodiging van meet af aan al afgeslagen moeten worden met wat voor flauw of doorzichtig argument dan ook. Het is nog niet te laat om dat bezoek te traineren en ergens is het te hopen dat er een aanleiding gevonden zal worden, bijvoorbeeld een watercrisis, waarbij onze koning als een soort Hansje Brinkers zal moeten optreden door persoonlijk zijn vingertje in het gat in een dijk te moeten steken.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2026 06:25:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lijkt erop alsof Amendement 25 nog even in de kast zal blijven, voor zover dat al niet het geval was. Verbazingwekkend genoeg is het Pakistan gelukt om beide partijen tot een voorlopig staakt-het-vuren te bewegen, een draai van zowat 180 graden, zeer kort op het meer dn levensgevaarlijke gebral van Trump om de Iraanse bechaving volledig te vernietigen. Daarbij zullen schepen die de doorvaart van de Straat van Hormuz willen nemen ongemoeid doorgelaten worden, voor de hele wereld goed nieuws.

Ik hoop van harte dat dit bestand tot een duurzame vrede zal leiden maar het is nu al duidelijk dat de negatieve gevolgen van Trumps en Netanyahus agressieve idioterie zich nog lang zullen laten gelden. De olieprijzen zijn meteen met ettelijke dollars gezakt maar de kans is niet groot dat we zullen uitkomen op de prijzen van voor dit conflict. Er is vooral in Iran heel veel vernield aan olie- en gasinstallaties maar ook aan civiele doelen. De mensenrechten in Iran zijn er niet op vooruit- maar op achteruitgegaan en iets dergelijks geldt voor alle niet-Israeliers onde de invloedssfeer van Israel, GAZA, de Westoever en nu dus ook Zuid-Libanon.

De VN, aan het einde van WO2 opgericht, leek toen een veel krachtiger alternatief voor de tandeloze Volkenbond maar is er wederom niet in geslaagd dit gewelddadige tij te keren. Niet dat de VN een nutteloze organisatie is maar het voorkomen van oorlogen is niet de sterkste kant.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2026 10:55:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Het gevaar van een totale vernietiging is voorlopig in elk geval voor 2 weken van de baan. Nu hopen dat het nieuwe plan goed genoeg is voor een blijvende vredesachtige situatie.
Het volk van Iran kan in elk geval voorlopig even slapen zonder dat de bommen hen om de oren vliegen.

Helaas heeft Israel het plan op eigen wijze geïnterpreteerd en gaan ze gewoon door met aanvallen op Libanon, dit terwijl Hezbollah zich voorlopig wel aan het plan houdt en Israel niet aanvalt. Dit geeft wel aan dat Nethanayu zijn eigen plannen heeft en dat is een deel van Libanon inlijven.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2026 11:13:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De Amerikaanse president claimt de opening van de Straat van Hormuz, waardoor 20 procent van ’s werelds olie-export gaat, als een overwinning, ook al moet die effectief nog plaatsvinden. Maar die zee-engte was voor het begin van de oorlog gewoon open, terwijl schepen nu hun doortocht vooraf moeten coördineren met het Iraanse leger.

Teheran bepaalt dus in principe wie er wel en wie er niet doorheen mag. Volgens Iraanse staatsmedia zal men bovendien een flinke tol gaan heffen, geld dat gebruikt moet worden ter compensatie van de schade die Israël en de VS de afgelopen veertig dagen aanrichtten. De Golfstaten, die aandrongen op beslissende actie tegen Teheran, zitten bovendien met een Iran opgescheept dat de hand aan hun oliekraan heeft, en die – zo blijkt – naar believen dicht kan draaien.

Er zijn ook positieve ontwikkelingen, in ieder geval voor de korte termijn. Het bestand betekent enige lucht voor de wereldeconomie. De verwachting is dat de olieprijzen zullen dalen. Een flinke escalatie, waarbij gas- en oliefaciliteiten vol in de vuurlinie komen te liggen, is voorlopig van de baan. Net als het ’einde van de Iraanse beschaving’, waarmee Trump – niet vies van een hyperbool – dreigde.

Irans tien punten
Onder bemiddeling van Pakistan is dinsdagnacht, kort voor het aflopen van Trumps deadline, afgesproken dat er vanaf vrijdag in Islamabad gesproken zal worden over een langdurig akkoord. Dat zal volgens de Amerikaanse president gebeuren op basis van Irans ’tien punten’, en niet de vijftien eisen die de Verenigde Staten aanvankelijk presenteerden.

Ook dat is winst voor Iran, dat claimt dat de Amerikanen al hebben ingestemd met alle tien punten. Dat is niet het geval. Noch zullen de Verenigde Staten dat doen. Daarom zullen de spanningen waarschijnlijk alweer snel oplopen.

Volgens de Iraanse punten moeten Amerikaanse troepen uit het Midden-Oosten vertrekken, dient men Irans ’recht op uraniumverrijking’ te erkennen, terwijl de sancties tegen het land moeten worden opgeheven, met daarnaast de garantie dat er in de toekomst niet nog een aanval zal volgen.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/trump-juicht-om-deal-maar-het-echte-gevecht-met-iran-begint-pas-deze-drie-ijzersterke-troefkaarten-heeft-teheran-nu-in-handen/145368896.html

ja ik ben ook opgelucht enigszins, maar waar leidt dit uiteindelijk toe.
Terug naar boven

Geplaatst: 8 Apr 2026 11:13:29    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 5 van 6

Ga naar: