|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 892 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 29 Jan 2026 23:22:19 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Hoe treurig, al die 10 landen hebben geen aandacht gehad, totaal onderbelicht gebleven, terwijl deze mensen ook allemaal lijden onder onmenselijke omstandigheden. |
Terecht dat je daar aandacht voor vraagt, Dagmar, om meerdere redenen. Natuurlijk hebben die mensen uit humanitair oogpunt hulp nodig maar onderdrukkende regimes hebben meestal donders goed in de gaten in hoeverre de focus op hen gericht is en zijn vaak geneigd om verder met hun praktijken te gaan dan wanneer ze kritiek krijgen. Over het algemeen vind ik Amnesty International daar wel goed mee omgaan, vanuit de eigen invalshoek. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 29 Jan 2026 23:22:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 28 Feb 2026 13:11:41 Onderwerp: |
|
|
Ja, Trump en zijn beloftes... Waren volgens hem de nucleaire installaties van de zomer al niet vernietigd?
Alles is geoorloofd om de aandacht af te leiden van de Epstein Files. Alles. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 05:08:35 Onderwerp: |
|
|
Het argument, vernietigen van nucleaire installaties, doet me sterk denken aan de aanval op Irak vanwege de WMD's. Nucleaire technologie wordt wereldwijd in ontwikkelde landen toegepast in de gezondheidszorg en energieproductie. Die aanval zou nog enigszins te legitimeren zijn als er keiharde bewijzen op tafel lagen over een dreiging met kernwapens maar die ontbreken.
Het tweede argument, een beetje hulp aan de onderdrukte bevolking, is van een totaal andere orde. Dat komt neer op het onderuithalen van een regime dat jou niet zint, niet in jouw belang is. Het staat buiten kijf dat het ayatollah-bewind vele duizenden dodelijke slachtoffers heeft gemaakt maar is de omverwerping ervan werkelijk de wens van de overgrote deel van de bevolking? Ik doel o.a. op verschillen tussen de stedelijke bevolkig en die van het platteland.
Niet dat ik er zo rouwig om ben als deze oorlog, want dat is aan de orde, ervoor zorgt dat die uiterst conservatieve en wrede dictatuur ten einde is maar wat is voorlopig het gevolg? Vooral instabiliteit, want ik zie vooralsnog geen sterke, eenduidige oppositie als min of meer democratisch alternatief. Het roep de vraag bij me op of het domme kortzichtigheid is van zowel Trump als Netanyahu om die oorlog te beginnen of een doelbewuste zet om via instabiliteit verder ingrijpen te rechtvaardigen. Daarbij zou het zeker ook een welkome afliingsmanoeuvre kunnen zijn die de beide heren uitermate goed uitkomt.Ze gaan allebeie over lijken. Letterlijk. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 10:31:13 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: |
Niet dat ik er zo rouwig om ben als deze oorlog, want dat is aan de orde, ervoor zorgt dat die uiterst conservatieve en wrede dictatuur ten einde is maar wat is voorlopig het gevolg? Vooral instabiliteit, want ik zie vooralsnog geen sterke, eenduidige oppositie als min of meer democratisch alternatief. . |
Wat ik er tot nog toe van begrijp is dat de Iraanse oppositieleider Reza Pahlavi een overgangsregering voorbereid, die klaarstaat om de macht over te nemen zodra de Islamitische Republiek is omvergeworpen.
Gisteren in de extra uitzending van Paul en de Wit werd gezegd dat derze man een 2 jarig plan heeft klaarliggen om tot een overgangsregering te komen en dat deze man volop gesteund wordt door de meerderheid van het Iraanse volk.
Verder ben ik niet goed genoeg op de hoogte van de oppositie in Iran. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 11:03:23 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Kees schreef: |
Niet dat ik er zo rouwig om ben als deze oorlog, want dat is aan de orde, ervoor zorgt dat die uiterst conservatieve en wrede dictatuur ten einde is maar wat is voorlopig het gevolg? Vooral instabiliteit, want ik zie vooralsnog geen sterke, eenduidige oppositie als min of meer democratisch alternatief. . |
Wat ik er tot nog toe van begrijp is dat de Iraanse oppositieleider Reza Pahlavi een overgangsregering voorbereid, die klaarstaat om de macht over te nemen zodra de Islamitische Republiek is omvergeworpen.
Gisteren in de extra uitzending van Paul en de Wit werd gezegd dat derze man een 2 jarig plan heeft klaarliggen om tot een overgangsregering te komen en dat deze man volop gesteund wordt door de meerderheid van het Iraanse volk.
Verder ben ik niet goed genoeg op de hoogte van de oppositie in Iran. |
Lastig te zeggen. Zijn vader, de sjah, was ook niet zo'n lekkertje. Onder zijn bewind zijn er ook duizenden vermoord, reden waarom hij uiteindelijk werd verdreven. Ik geef geen cent voor het argument dat het volk moet worden bevrijd. Dan kun je je afvragen waarom dat dan niet opgaat voor andere onderdrukte volkeren, zoals de Palestijnen en de Russen. Mensen als Trump, Poetin en Netanyahu geven niks om mensenlevens, het gaat hen altijd om eigenbelang. Overigens betekent het uitschakelen van een dictator niet automatisch een democratischer en/of beter leven, kijk maar naar Irak, Afghanistan en Libië. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 13:32:50 Onderwerp: |
|
|
Zelf ben ik volop bezig met de emigratie en ons huisje dat eindelijk gekocht is. Dus hoe raar is het om dan na twee dagen ander gelukkig leven, leven de digitale krant te openen en dit hele drama van Iran haar aanval door Israël en de VS te lezen, dat de belangrijkste geestelijke is gedood dat Iran 7!! landen om zich heen terug heeft aangevallen...etc etc.
Geloof me lieve mensen. Als je voor het eerst heel gelukkig gekampeerd hebt in je eigen huisje en dan de dag ernaast deze berichten leest, dan zie je wel hoe snel het kan gaan in de wereld. Ik ben dus stomverbaasd maar ook wel verdrietig hierom. En tja als het regiem van Iran omver wordt gegooid en er komt een democratie voor in de plaats hoor je mij niet mopperen, maar het is wel heel raar om in die realiteit wakker te worden na zo een gelukkige vrijdag en zaterdag! Dus ik blijf het nu wel wat beter volgen  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 13:47:37 Onderwerp: |
|
|
| Pien schreef: | Zelf ben ik volop bezig met de emigratie en ons huisje dat eindelijk gekocht is. Dus hoe raar is het om dan na twee dagen ander gelukkig leven, leven de digitale krant te openen en dit hele drama van Iran haar aanval door Israël en de VS te lezen, dat de belangrijkste geestelijke is gedood dat Iran 7!! landen om zich heen terug heeft aangevallen...etc etc.
Geloof me lieve mensen. Als je voor het eerst heel gelukkig gekampeerd hebt in je eigen huisje en dan de dag ernaast deze berichten leest, dan zie je wel hoe snel het kan gaan in de wereld. Ik ben dus stomverbaasd maar ook wel verdrietig hierom. En tja als het regiem van Iran omver wordt gegooid en er komt een democratie voor in de plaats hoor je mij niet mopperen, maar het is wel heel raar om in die realiteit wakker te worden na zo een gelukkige vrijdag en zaterdag! Dus ik blijf het nu wel wat beter volgen  |
Lieve Pien, ik denk dat het heel goed is om af en toe alle ellende in de wereld een beetje te parkeren en te genieten. Alleen zo blijf je mentaal gezond, denk ik. Veel geluk in jullie nieuwe huisje! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 2 Mrt 2026 11:15:06 Onderwerp: |
|
|
Ik zie het net zo duister in als jij, Willemijn. De VS heeft talloze legerbases in het MO, die stuk voor stuk doelwitten zijn van Iran. Daardoor worden ook de landen waar ze gevestigd zijn betrokken bij deze oorlog, want daar mogen wel wel van spreken.
De Revolutionaire Garde heeft de touwtjes tientallen jaren strak in handen gehad in Iran en zal niet zomaar opgeven, al is het alleen al omdat de leden een bijltjesdag kunnen verwachten als de oppositie vaste grond aan de voeten krijgt. We moete niet vergeten dt die revolutie slaagde ten gevolge van een monsterverbod tussen de conservatieve ayatollahs en hun aanhang en links, waarbij je natuurlijk moet bedenken dat links daar stukken rechtser is dan de VVD hier. Reza Palavi, de zoon van de destijds gevluchte sjah, zal zeker niet door iedereen warm onthaald worden, want zijn die sjah hield er een even repressief regime op na als de ayatollahs, zij het dat de islam destijds niet de belangrijkste leidraad was, laat staan de conservatieve stroming.
Voorlopig denk ik dat de VS dezelfde vergissing maken als met Cuba, Irak, Afganistan, Somalie en recent nog Venezuela, namelijk het staatshoofd proberen uit te schakelen, en verwachten dat het daarna zichzelf wel zal reguleren en/of democratie proberen af te dwingen vanuit een geweerloop. Mensenrechten zijn bij geen enkele van die conflicten ooit een leidraad geweest.
Het is de vraag hoe grote vriend van Iran, Rusland zal reageren op deze daad van agressie door de VS en Israel. Poetin heeft het doden van Khamenei uiteraard veroordeeld maar verder komt er uit die hoek niet zo gek veel. Ik denk door verwarring, niet goed weten hoe te reageren maar dat zal de komende dagen duidelijk worden. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 2 Mrt 2026 15:49:05 Onderwerp: |
|
|
| Willemijn schreef: | | Pien schreef: | Zelf ben ik volop bezig met de emigratie en ons huisje dat eindelijk gekocht is. Dus hoe raar is het om dan na twee dagen ander gelukkig leven, leven de digitale krant te openen en dit hele drama van Iran haar aanval door Israël en de VS te lezen, dat de belangrijkste geestelijke is gedood dat Iran 7!! landen om zich heen terug heeft aangevallen...etc etc.
Lieve Pien, ik denk dat het heel goed is om af en toe alle ellende in de wereld een beetje te parkeren en te genieten. Alleen zo blijf je mentaal gezond, denk ik. Veel geluk in jullie nieuwe huisje! |
Dank je wel. Je hebt gelijk. Alleen het contrast was zo groot dat ik er gewoon heel vberdrietig van werd.
Kees mee eens. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 3 Mrt 2026 09:21:41 Onderwerp: |
|
|
Even een toevoeging over links en rechts mbt Iran. De oppositie daar is geen duidelijk te onderscheiden links blok maar verdeeld, zoals we veel vaker (altijd?) zien in totalitaire, door een dictator geleide staten. Een groot deel van die oppositie is als links te bestempelen maar dat moet je zien in de politieke context van die naties. Vluchtelingen die in een van onze westerse democratieen belanden kiezen vaak voor een linkse partij, zowel met stemgedrag als de voortzetting van hun activisme, niet zelden de directe anleiding van hun vluchtelingenschap.
De ene vluchteling ervaart de linkse politiek van het gastland als een warm bad maar een aanzienlijk aantal van hen ziet kapitalisme, vrij ondernemerschap en neoliberlisme als de waarden waarvoor ze in het land van herkomst hebben gevochten en daar als links wordt gezien. Ze 'bekeren' zich meer dan eens van partijen ter linkerzijde, PvdA, GL, SP naar, meestal, de VVD die onder 'vrij' zo vrij mogelijk ondernemerschap en zo min mogelijk regelgeving door de overheid verstaat, in het lvh immers de onderdrukker die die vrijheid met allerlei regels tegenwerkt. Ik heb dat bij meerdere asielzoekers en statushouders zien gebeuren maar ook bij collega's, niet geheel toevallig vaak met een Iraanse achtergrond. Concrete voorbeelden zijn Afshin Ellian en Dilan Yeşilgöz.
Er zijn natuurlijk meer beweegredenen die de politieke keuzes van die vluchtelingen bepalen. Je ziet ook nog weleens dat ze zich fel afzetten tegen nieuwkomers, die het in hun ogen veel te makkelijk wordt gemaakt om hier onderdak en een verblijfstatus te krijgen terwijl zij er zelf hard voor hebben moeten vechten. In hun ogen is het linkse beleid de schuldige waardoor de keuze snel gemaakt is om voor een rechtse partij te kiezen, een ommezwaai te maken, en dat zou zomaar ook de PVV kunnen zijn. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|