W E L K O M

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Vrouwenrechten: fopfeminisme
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 7 Sep 2026 18:37:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Halsema en Simons verschillen hemelsbreed, hoewel ze het over sommige dingen roerend eens zullen zijn, zoals een aantal aspecten van het feminisme. Vooral Sylvana Simons vind ik ijzersterk in debatten, die klets je absoluut niet onder de tafel, terwijl ze haar dossiers goed bestudeerd heeft. Zelfs als ze emotioneel wordt blijft ze meestal heel goed bij het onderwerp, hoewel die emoties wel een valkuil kunnen zijn. Met Femke Halsme heb ik kort weleens een paar woorden gewisseld. Een heel aardig mens in de omgang; ook goed in debatten met een andere, eigen stijl. Daarnaast, als burgemeester een uitstekend bestuurder, waar Amsterdam blij mee mag zijn. Opvallend is dat drie van onze vier grote steden een vrouwelijke burgemeester hebben, Halsema, Dijksma en Schouten. Ook Tilburg, de vijfde grote stad, heeft een vrouwelijke burgemeester. Dat moet feministische harten toch goed doen? Smile Ik ben nooit zo'n Kaag-fan geweest. Ik denk dat ze veel beter op haar plaats is als bestuurder of diplomaat. Maar dat rechtvaardigt die fakkels en bedreigingen van haar en haar gezin geenszins.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 7 Sep 2026 18:37:51    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2026 16:27:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Nederland is opnieuw gezakt op de Global Gender Gap Index en blijft daarmee op het gebied van emancipatie flink achter bij andere Europese landen. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport van het World Economic Forum (WEF).

https://www.parool.nl/nederland/als-dit-tempo-aanhoudt-zal-de-genderkloof-pas-in-2146-verdwenen-zijn-nederland-zakt-weer-op-de-global-gender-gap-index~b26ea44a/

Alweer 3 plaatsen gezakt!
Het gaat de verkeerde op in Nederland, we zitten in een negatieve spiraal in plaats van een opwaartse.

Citaat:
Nederland is ten opzichte van vorig jaar op een aantal vlakken procentueel wel iets gestegen, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsparticipatie en inkomensgelijkheid. Deze stijging valt echter in het niet bij de daling met drie plaatsen op de ranglijst voor economische participatie, doordat andere landen grotere stappen zetten.

Ook qua management is er ongelijkheid: in Nederland vervullen mannen 70 procent van de leidinggevende functies. Hoe hoger de functie, hoe lager het aantal vertegenwoordigde vrouwen. Volberda: “En in sectoren waar vrouwen een hoger aandeel van de beroepsbevolking uitmaken, is het loon doorgaans lager.”

Droevig dit, 70% man en 30% vrouw in leidinggevende functies en als ze dan al een leidinggevende functies hebben worden ze slechter betaald.
Waarom duurt die gendergelijkheid toch zo lang?
Van echte gelijkheid tussen man en vrouw is nog nooit sprake geweest in de Nederlandse historie, zelf nu anno 2026 nog niet, je zou er moedeloos van worden.
Terug naar boven
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2026 10:20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

In plaats van er moedeloos van te worden zou je kunnen kijken naar de oorzaken. Er zijn evenveel mannen als vrouwen op de wereld. Geen van de beide seksen is dus dominant qua aantal. Wat is het probleem precies? Wat zijn de oorzaken? Zijn mannen er verantwoordelijk voor? Of misschien juist de vrouwen zelf?
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2026 14:05:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
In plaats van er moedeloos van te worden zou je kunnen kijken naar de oorzaken. Er zijn evenveel mannen als vrouwen op de wereld. Geen van de beide seksen is dus dominant qua aantal. Wat is het probleem precies? Wat zijn de oorzaken? Zijn mannen er verantwoordelijk voor? Of misschien juist de vrouwen zelf?

Jahoor vrouwen vinden het heerlijk om onderdrukt te worden en niet gelijkwaardig aan mannen te zijn, dus vrouwen doen er alles maar dan ook echt alles aan om die onderdrukking en ongelijkwaardigheid in stand te houden..
PPPPFFFFFFFFFFF...............................................
Terug naar boven
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2026 15:36:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Jahoor vrouwen vinden het heerlijk om onderdrukt te worden en niet gelijkwaardig aan mannen te zijn, dus vrouwen doen er alles maar dan ook echt alles aan om die onderdrukking en ongelijkwaardigheid in stand te houden..
PPPPFFFFFFFFFFF...............................................

Je laat je wel erg makkelijk op de kast jagen, zeg! Is dat nou typisch vrouwelijk of juist feministisch? <LOL>

Als ik de emotionele lading van je reactie er even afpel dan vind je dus dat mannen vrouwen ongelijkwaardig behandelen en zelfs onderdrukken? En is dat dan de belangrijkste oorzaak van genderongelijkheid?

Dat we in rangorde zakken hoeft, nuchter bezien niet te betekenen dat we het slechter zijn gaan doen maar die andere landen kunnen ook een sprong vooruit hebben gemaakt waarmee ze ons hebben ingehaald. IJsland doet het leuk maar heeft net zoveel inwoners als de stad Utrecht. Belangrijker vind ik dat Noorwegen het ook heel goed doet maar ook het Verenigd Koninkrijk staat in de top tien, terwijl Nederland op nummer 43 staat, in drie jaar tijd vijftien plaatsen gezakt. Dat geeft zeker te denken.

In antwoord op jou, Dagmar, stelde ik wat korte, misschien wat botte vragen maar dat deed ik niet helemaal ongegrond. Er zijn meerdere oorzaken van die genderongelijkheid maar een actief overheidsbeleid om die kloof zo goed mogelijk te dichten lijkt van het grootste belang te zijn. Vervolgens kan ik het dan niet nalaten om me af te vragen wat al die vrouwelijke politieke kopstukken dan doen om genderongelijkheid aan te pakken. Of werken de mannen in de politiek al hun inspanningen in die richting tegen?

Het minste wat je als vrouw kunt doen is op een vrouw stemmen bij de TK-verkiezingen. Dat het huidige kabinet dan toch uitkomt op, in verhouding tot de TK, veel minder vrouwen is dan ergens weer schrijnend. Overigens kies ik niet altijd nummer één op de lijst maar kijk ik naar wat de kandidaten te vertellen hebben. Daardoor stem ik ook nogal eens op een vrouw met in mijn achterhoofd die evenwichtige verhoudingen.

Beleid, waterdichte wetgeving, lijkt de eerst aangewezen weg te zijn om genderongelijkheid aan te pakken. De voorspelling van Het Parool dat het nog 120 jaar gaat duren voor de genderkloof verdwenen is vind ik bizar. Ik denk dat het niet reëel is om te verwachten of te eisen dat die kloof 100% zal verdwijnen. Daar zijn heel goede argumenten voor te verzinnen, die lang niet allemaal te maken hebben met ongeloijke behandeling van mannen en vroiuwen op zich.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2026 18:58:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben het met je eens dat er verschillende zaken spelen die genderongelijkheid bepalen.
En ja ik vind dat het de mannen zijn die vrouwen onderdrukken en nee dan bedoel ik niet dat iedere individuele man elke vrouw onderdrukt maar door hun institutionele macht die vele malen groter is dan die van vrouwen.

Even een paar feiten uit de Un Women (2026):
-Geen enkele indicator voor het Duurzame Ontwikkelingsdoel inzake gendergelijkheid (SDG 5) ligt op koers om tegen 2030 te worden behaald.

-De cijfers laten geen ruimte voor twijfel: in het huidige tempo duurt het nog 171 jaar voordat er sprake is van gendergelijkheid.

-De *Gender Snapshot 2026* laat zien dat dit niet onvermijdelijk is; het is het gevolg van keuzes die door middel van data zichtbaar worden gemaakt. Investeren in gendergelijkheid, in instituties en in de statistische systemen die deze instituties ter verantwoording roepen, is geen kostenpost. Het is de snelste weg naar de belofte van de Agenda 2030: gelijke macht voor iedereen.
Dit patroon beperkt zich niet tot de overheid. Wereldwijd bekleden vrouwen slechts zes procent van de CEO-functies in het bedrijfsleven en staan ​​ze aan het hoofd van minder dan twintig procent van de hoogste rechtbanken. Hierdoor blijven beslissingen die vormgeven aan het bedrijfsleven, de rechtsgang, de arbeidsmarkt en de wereldeconomie in overweldigende mate in handen van mannen.

-Het vandaag door UN Women en het Departement voor Economische en Sociale Zaken van de Verenigde Naties (UN DESA) gepubliceerde rapport *Gender Snapshot 2026* laat zien dat wanneer vrouwen daadwerkelijke macht uitoefenen, de resultaten verbeteren op elk vlak van de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling – van vrede tot onderwijs en van armoedebestrijding tot klimaatactie.

-Bij een op de drie institutionele mechanismen voor gendergelijkheid is de institutionele macht de afgelopen twee jaar uitgehold.

-De concentratie van politieke macht blijft groot: zes van de zeven landen worden geleid door mannen. Vrouwen stuiten in elke fase op systemische barrières.

-Bijna negen op de tien ministers van Defensie en meer dan acht op de tien ministers van Financiën zijn man.

-De bevindingen van het rapport komen op een cruciaal moment voor het multilaterale stelsel. Wereldleiders komen bijeen voor de 81e zitting van de Algemene Vergadering van de VN (UNGA81), terwijl de Verenigde Naties toewerken naar de benoeming van hun tiende secretaris-generaal – een functie die in de tachtigjarige geschiedenis van de VN nog nooit door een vrouw is bekleed. Terwijl overheden debatteren over de toekomst van multilateralisme, stelt het rapport dat geen enkele toekomstvisie voor de wereld geloofwaardig is als vrouwen en meisjes niet op gelijke voet meebeslissen over de vormgeving ervan.
https://www.unwomen.org/en/news-stories/press-release/2026/09/one-in-three-institutions-built-to-advance-gender-equality-stripped-of-power-in-just-two-years-new-un-report-reveals

Ik stem bij iedere verkiezing zowel landelijk als lokaal altijd op een vrouw.

Nee het is niet bizar dat in het Parool staat dat het nog 120 jaar duurt voor er gelijkheid is, dat bevestigd de VN ook, die beweren dat het nog langer duurt zelfs 171 jaar.

Vrouwelijke Nederlandse politica krijgen vaker dan mannelijke politici te maken met sekistische oif gendergerelateerde kritiek.
Citaat:

-Vrouwelijke (decentrale) politici in Nederland zijn vaker slachtoffer van online agressie en geweld dan mannelijke politici. 47 procent van de vrouwen in de MIV heeft in de12 maanden voorafgaand aan de enquête online agressie of geweld meegemaakt, tegenover 36 procent van de mannen. Het verschil is significant (dat wil zeggen dat het niet op toeval berust) en blijft ook bestaan als er rekening wordt gehouden met
andere verklarende factoren, zoals iemands functie, bestuurslaag, politieke ervaring en politieke partij.
-Vrouwelijke D66-politici hebben een grotere kans om online agressie of geweld mee te maken dan vrouwelijke politici van andere partijen.
-45 procent van de vrouwelijke politici geeft aan dat het meest recente incident zich ophen als vertegenwoordiger van een specifieke groep richtte (bijvoorbeeld op basis van geslacht, politieke partij, etniciteit of seksuele voorkeur), tegenover 35 procentvan de mannelijke politici.
Citaat:

https://www.kennisopenbaarbestuur.nl/site/binaries/site-content/collections/documents/2024/05/14/onderzoeksrapport-naar-online-haat/290224_Onderzoeksrapport+ATRIA+DIGI.pdf
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2026 17:42:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Vrouwen en mensen met een waarneembare beperking zijn nog altijd sterk ondervertegenwoordigd in het Nederlandse audiovisuele media-aanbod. Dat blijkt uit de vandaag verschenen Monitor Representatie van het Commissariaat voor de Media. Ondanks inspanningen binnen de mediasector is er de afgelopen jaren weinig veranderd. Van de mensen die op televisie in beeld komen is 39 procent vrouw. Slechts 0,7 procent heeft een waarneembare beperking.
Vooral in nieuws- en actualiteitenprogramma’s en onder deskundigen zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. Van de deskundigen op televisie is 31 procent vrouw. Vrouwen komen vaker dan mannen in beeld als bijvoorbeeld voorbijganger of slachtoffer.

Ook mensen met een waarneembare beperking zijn nauwelijks zichtbaar op televisie. Volgens het College voor de Rechten van de Mens heeft ongeveer 12 procent van de Nederlanders een (on)zichtbare beperking. In goed bekeken non-fictieprogramma’s heeft slechts 0,7 procent van de mensen een waarneembare beperking. Dat aandeel is sinds de vorige meting in 2023 ook niet verbeterd.

Ook in de onderzochte online video’s zijn vrouwen en mensen met een waarneembare beperking ondervertegenwoordigd. Van de mensen in deze video’s is 41 procent vrouw. Slechts 0,9 procent van de mensen in de onderzochte online video’s heeft een waarneembare beperking. De online meting is een pilot.

https://www.cvdm.nl/nieuws/vrouwen-en-mensen-met-een-waarneembare-beperking-nog-altijd-ondervertegenwoordigd-in-de-media/

Weer een recent voorbeeld van hoe vrouwen en mensen met een beperking ondervertegenwoordigd worden.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 6 van 6

Ga naar: