Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 289 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 8 Dec 2024 07:06:09 Onderwerp: Syrie: val van Assad |
|
|
Er was natuurlijk al veel langer verzet tegen dictator Assad maar dat zijn leger zo'n kaartenhuis was was me niet bekend voor de bizar snelle coup van de afgelopen 24 uur. Mooi dat zijn regime ter ziele is, tenmiste naar het lijkt maar het is natuurlijk de vraag wat ervoor in de plaats komt. De belangrijkste factie, HTS, wil een islamitische staat, waarvoor je mij niet bij voorbaat enthousiast voor krijgt. Er wordt wel samenwerking met andere facties beloofd, Koerden, christenen en ook buitenlandse betrekkingen zegt al-Jolani, de leider, belangrijk te vinden maar de vraag is hoe groot de religieuze druk op hem wordt om van Syrie een uiterst behoudende islamitische staat te maken gezien de invloed van Al-Qaida en dergelijke stromingen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 8 Dec 2024 07:06:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 9 Dec 2024 08:26:23 Onderwerp: |
|
|
We gaan het zien. In elk geval verdient Syrie betere tijden. De beelden waren hartverscheurend van de mensen die door de rebellen werden vrijgelaten. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
Geplaatst: 9 Dec 2024 10:17:49 Onderwerp: |
|
|
Pien schreef: | We gaan het zien. In elk geval verdient Syrie betere tijden. De beelden waren hartverscheurend van de mensen die door de rebellen werden vrijgelaten. | Pien, ik heb de afgelopen jaren heel wat Syriers gesproken en leren kennen. Bij zo'n gebeurtenis vraag ik me af wat er van hen geworden zou zijn als ze waren gebleven maar zeker ook wat er verder gaat gebeuren. Het zal nog wel even duren voordat het een stabiel land is waar de mensenrechten tenminste minimaal worden gerespecteerd. Een aantal van hen zullen hun draai in Nederland na al die jaren hebben gevonden. Ik hoop dat ze dan een vrije keuze hebben om terug te keren naar hun vaderland. Maar degenen die goed geintegreerd zijn en willen blijven wens ik dat ook toe, waarbij ik met name denk aan de kinderen die hier opgegroeid zijn. Al met al hoop ik van harte op een soort Syrische lente. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 11 Dec 2024 16:02:31 Onderwerp: |
|
|
Blij dat het regime van Assad terziele is.
Zwak ook dat nu het hem te heet onder de voeten wordt, hij zelf uitwijkt naar Rusland en "zijn" leger aan zijn lot overlaat, die mogen de tol betalen als ze in handen vallen van de rebellen. (dienstplichtigen uitgezonderd zoals de rebellen leider heeft aangegeven).
Citaat: | De Syrische interim-premier Mohammad al-Bashir roept Syrische vluchtelingen op terug te keren naar hun thuisland. Die oproep doet hij in Corriere della Sera, de meest gelezen Italiaanse krant. Het was zijn eerste interview met een westers dagblad. |
https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-syrie-geen-amnestie-voor-syriers-die-gevangenen-hebben-gemarteld-zegt-rebellenleider~b553dc79/
Ik ben niet direct optimistisch over de kans dat het nu allemaal beter gaat worden in syrie, de val van meerdere dictators hebben nog niet zo heel veel goeds opgeleverd voor de Arabische Lente. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 11 Dec 2024 20:01:34 Onderwerp: |
|
|
Syrië had een vd meeste wrede regime ever. Dus ik verwacht wel verbetering. Elke dag al die martelingen, executies etc etc. Ik begrijp de opluchting die langzaam maar zeker opkomt bij de mensen.
Ik verwacht geen democratie hoor. Maar ik hoop toch op een enorme verandering |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
Geplaatst: 12 Dec 2024 00:59:29 Onderwerp: |
|
|
Het klinkt misschien wat cru maar een geforceerde overgang naar democratie werkt nooit goed. De rebellen zitten overigens ook niet zo democratisch in elkaar maar ik hoop dat ze inzien dat zowel binnen- als buitenlandse samenwerking en een mild, enigszins rechtvaardig regime uiteindelijk het beste uitpakt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|