50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Lost de agrarische sector het zelf wel op?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2026 12:57:38    Onderwerp: Lost de agrarische sector het zelf wel op? Reageren met citaat

We hadden 1,5 miljard euro kunnen besparen. Ik moet dergelijke grote getallen voor mezelf altijd inzichtelijk maken om de reikwijdte tot me door te laten dringen. Als ik goed gerekend heb (leve AI!) dan kom ik uit op afgerond 180 euro per huishouden. Bedenkend dat een stijging van minimum inkomen, pensioenen of uitkeringen van 5 euro per maand, 60 euro per jaar, als een geweldige vooruitgang wordt gezien valt die in het niets vergeleken bij wat er in de strontsloot van Femke Wiersma wordt geflikkerd, onze landbouwminister.

Het gaat in dit geval om de uitkoopregeling van boeren om de stikstofuitstoot te verminderen. De vrijblijvendheid, tegen het advies van Johan Remkes, heeft ervoor gezorgd dat de grootste uitstoters van stikstof zijn blijven zitten en verouderde bedrijven of boeren zonder opvolger min of meer hebben geprofiteerd van die veel te vrijwillige regeling.

Natuurlijk zijn er nuances, zoals boeren die een groot deel van die vergoeding meteen weer moeten uitgeven om hun schulden in te lossen. Je kunt je afvragen of hun bedrijven sowieso wel levensvatbaar waren. En natuurlijk is het schrijnend om je familiebezit dat jarenlang van vader op zoon overgedragen is te moeten opgeven. Maar wat te doen als de keuze een fatsoenlijke uitkoopregeling of een faillissement is?

Dat Wiersma alleen maar op die ministerspost zit om de boeren zo min mogelijk te hinderen om 'hun prachtige werk' te doen is inmiddels wel duidelijk. Maar we weten ook dat dat 'prachtige werk' nauwelijks bijdraagt aan onze economie en evenmin aan onze eigen voedselvoorziening, terwijl het leeuwendeel voor de export bestemd is, lees die boeren zelf maar nog veel meer de agro-industrie ten goede komt. Het kost ons in ieder geval vele malen meer dan het oplevert en daar komt de schade nog bij met de vraag wie daar het gelag voor betaalt.

Ik ben het al veel langer dan vandaag spuugzat om een aanzienlijk deel van mijn betaalde belasting in een bodemloze mestput te zien verdwijnen, terwijl de woningbouw stagneert en de natuur verpest wordt. Ik ben helemaal niet tegen boeren maar wel tegen het landbouwbeleid. Ik kan me zelfs een scenario bedenken met meer in plaats van minder boeren, die zich met name op de binnenlandse voedselvoorziening richten en samenwerken voor natuurbehoud met een accent op vermindering van schadelijke uitstoot.

Mij steekt vooral de achteloze manier waarop er met mijn belastinggeld wordt omgesprongen, waarvan het journalistieke onderzoek van De Correspondent en de NRC het zoveelste schrijnende debacle blootlegt:

Artikel: De uitkoopregeling voor veehouders had tot drie keer zoveel stikstof kunnen reduceren
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 13 Jan 2026 12:57:38    Onderwerp:

Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2026 16:51:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij Kees, is door de BBB die hele uitkoopregeling in de put gegooid en is daar amper iets van over gebleven. En dat vind ik pas een echte schande.
En wat de titel van je topic betreft, de agrarische sector gooit al 40 jaar de kont tegen de krib dus die gaan dit probleem zeker niet oplossen. en onze Carolien vd Plas die zit er volgens mij alleen vanwege de groot industrie achter de agrarische sector en die heeft geen enkel belang om de boeren te helpen en dat is dus precies ook wat je ziet gebeuren.
Ik vind het een grote schande wat er met de boeren is gebeurd olv een partyij die zegt op te komen voor die boeren. Het resultaat is dat teveel is uitgesteld, dat boeren nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, dat de uitkoopregeling enorm naar beneden is gegaan en dat langzaam maar zeker de hele boel (denk aan de huizenbouw) tot stilstand is gekomen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2026 22:43:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Mee eens, Pien. Er zijn boeren in soorten, variërend van biologische en kleinschalige tot multimiljonairs die er meerdere gigantische bedrijven op nahouden,waar ook Marc van de Oever, de voorman van FDF onder gerekend kan worden. Die man komt op mij buitengewoon onsympathiek over met zijn bedreigingen en ophitserij. Maar door de bank genomen is het de politiek kwalijk te nemen dat de boeren keer op keer op het verkeerde been zijn gezet en dat gaat tot op de dag van vandaag door. De kleine boeren moesten weg omdat die niet efficiënt waren voor de voedselproductie. De grotere werden gesubsidieerd tot bizarre proporties, waardoor boterbergen en melkplassen ontstonden, kortom overproductie, waar niets mee gedaan werd. Dat fenomeen heerst nog steeds. Boeren kunnen alleen maar overleven door steeds meer te investeren, door schulden te maken met oog op kwantiteit, die al jaren leidde tot steeds meer export omdat de binnenlandse markt meer dan verzadigd was. Daar kwamen dat mestoverschot en de aantasting van de natuur nog bij. Ik vind het onvoorstelbaar dat maatregelen om die uitwassen aan te pakken stelselmatig werden gesaboteerd waardoor nu eindelijk voor de EU de maat een keer vol is. Het eerste wat Wiersma deed toen ze minister werd was 1,5 miljard weggooien die bestemd was voor een fatsoenijke regeling. De rest van dat wanbeleid zal ik maar weglaten maar de volksvertegenwoordiging vond het allemaal wel goed. Ik mag hopen dat de nieuwe regering bezet wordt door mensen met verstand van zaken die iets verder om zich heen kijken dan de belangen van de agro-industrie en zaken als huisvesting en natuurbehoud meenemen.
Terug naar boven
PatrickAlsopp3

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2026 01:14:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Het probleem zit hem niet zozeer in het geld dat aan de landbouwsector wordt besteed, maar in de manier waarop het wordt besteed. Het terugdringen van stikstofemissies was niet langer een optie, maar een wettelijke en maatschappelijke verplichting. Daarom was de aanbeveling van Remkes voor gerichter en minder vrijwillig ingrijpen zo belangrijk..
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2026 23:42:06    Onderwerp: Reageren met citaat

PatrickAlsopp3 schreef:
Het probleem zit hem niet zozeer in het geld dat aan de landbouwsector wordt besteed, maar in de manier waarop het wordt besteed. Het terugdringen van stikstofemissies was niet langer een optie, maar een wettelijke en maatschappelijke verplichting. Daarom was de aanbeveling van Remkes voor gerichter en minder vrijwillig ingrijpen zo belangrijk..

Mooi om een nieuw gezicht te zien of eigenlijk een nieuw 'geluid' te mogen verwelkomen. Welkom, Patrick.

Ik ben het wel met je eens dat dat geld verkeerd besteed is en wordt. Ik vind het een blamage dat de aanbevelingen van Remkes niet serieus genomen zijn. Bottom line is dat het beleid zich had moeten richten op de grootste veroorzakers van het onheil. Of het resultaat het opheffen van hun bedrijf of drastische aanpassingen geweest zou zijn laat ik even in het midden. Ik heb er zelf geen enkele behoefte aan om ook maar één boer de laan uit te sturen en zeker niet als de vergoeding zo goed als uitgegeven moet worden aan het aflossen van leningen. Maar er moet links- of rechtsom radicaal iets gewijzigd worden aan het landbouwbeleid.

Het is misschien een kort door de bocht suggestie om de landbouwproductie meer af te stemmen op de binnenlandse behoefte. Nu werken veel boeren zich het schompes om voor een schamel prcentage zoveel mogelijk kwantiteit te halen voor de export, met name in de veeteelt, vlees- en zuivelproductie. Dat terwijl we peulvruchten en veelal groentn uit het buitenland halen. Ik ben zeker geen expert maar zit ik er ver naast als de transportkosten niet een steeds beangrijker factor worden? Direct kopen bij de boer is natuurlijk leuk, doe ik ook graag maar is macro-economisch natuurlijk geen oplossing. Ik eet ook graag een Frans kaasje en een stukje exotisch fruit gaat er ook wel in. Ik ben ook geen tegenstander van export van goederen waar we op onze beurt goed in zijn, zoals kaas en bloembollen. Maar stukken meer het accent leggen op binnenlandse productie van wat we dagelijks nodig hebben zou de transportkosten en de gevolgen van de vervuiling daardoor een stuk kunen verminderen en dan heb ik het nog niet eens over subsidiestromen die stimuleren wat onwenselijk is. Met 'binnenlands' bedoel ik niet per se binnen de NL grenzen maar laten we ons afvragen of het zo wenselijk is om letterlijk alles zo ver te laten reizen voor het in de supermarktschappen ligt.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2026 19:34:27    Onderwerp: Reageren met citaat

PatrickAlsopp3 schreef:

Welkom Patrick. En eens met je bericht!

Kees

Citaat:
Met 'binnenlands' bedoel ik niet per se binnen de NL grenzen maar laten we ons afvragen of het zo wenselijk is om letterlijk alles zo ver te laten reizen voor het in de supermarktschappen ligt.

Al jaren kopen wij voor ons eten en dagelijkse leven de spullen die in ons eigen land worden gemaakt of in het land ernaast. Dus in Frankrijk zijn producten uit Spanje en België/ Nederland ook welkom, in Spanje kopen we ook producten uit Marokka (is hier vlak bij). Dus dat nieuwe contract vind ik wel of niet prima van de EU met Peru en andere landen, maar zelf zal ik er weinig van kopen als ik weet dat het daar vandaan komt.

Bv heel af en toe at ik wel avocado, maar nu veel meer omdat ze in Spanje worden geteeld. Dus uit die Zuid Amerikaanse lande zal ik niet veel kopen maar dat deed ik toch al niet. De enige uitzondering zijn producten als bepaalde specerijen, koffie, saffraan, die hier echt niet te krijgen zijn.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2026 23:51:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Bv heel af en toe at ik wel avocado, maar nu veel meer omdat ze in Spanje worden geteeld. Dus uit die Zuid Amerikaanse lande zal ik niet veel kopen maar dat deed ik toch al niet. De enige uitzondering zijn producten als bepaalde specerijen, koffie, saffraan, die hier echt niet te krijgen zijn.
In die richting denk ik ook. Ik ben niet tegen im- en export maar het gaat me om bulkproducten, zoals sojaschroot uit Zuid-Amerka voor veevoer, kalveren die half Europa doorreizen om als schnitzels terug te keren en dergelijke gesubsidieerde waanzin. Ik had een heel stuk tekst geformuleerd maar dat heb ik even geparkeerd om het te redigeren tot een wat kernachtiger geheel.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: