|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 892 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 13 Mrt 2026 17:52:26 Onderwerp: Kabinet en oppositie - hoe verder? |
|
|
Inmiddels is het Kabinet Jetten aan de slag gegaan, door velen het kabinet Yeşilgöz genoemd. Zeker niet onterecht want de VVD-standpunten, handen af van de hypotheekrenteaftrek, ruime subsidies om giga-bedrijven in de lucht te houden, letterlijk dus de KLM, Schiphol, Lelystad en de vervuiling van Tata Steel, waarvoor de lagere en vooral de middeninkomens mogen opdraaien. Daarnaast was het plan om flink te snoeien in de uitkeringen en de chronische zorg, met name de gehandicaptenzorg. Daar is deze regering inmiddels al flink op afgetikt door de oppositie, wat mijn helaas niet opgevolgde aanbeveling om een middenkabinet van D66, CDA en GL-PvdA samen te stellen alleen maar bevestigt want het dat zou vrijwel het beleid dat nu meer dan ooit door de TK wordt bepaald hebben geformuleerd.
Nu de stofwolken van de formatie opgetrokken zijn en de holle retoriek verstomd is komen de feiten meer aan het licht, ik hoop bij brede lagen van de bevolking, dus ook bij degenen die zo achter deze minderheidscoalitie konden staan, waaronder heel veel kiezers met een laag- en middeninkomen. Een van die feiten is dat de belastingdruk voor de hogere inkomens zo'n 17% is tegen 45% voor de lagere, zeg maar de middeninkomens. Ik snap werklijk niet dat driekwart van Nederland maar blijft geloven dat dat goed voor ons allemaal zou zijn. Tata Steel, eigendom van een van de rijkste families ter wereld, wordt tot in lengte van dagen met vele miljoenen gesubsidieerd, terwijl er een overproductie aan staal is en die uitermate vervuilende industrietak een substantieel deel van onze schaarse en peperdure energie kost. En wat te denken van al dat geld voor defensie? Het is nog voor geen meter duidelijk waar dat allemaal aan moet worden uitgegeven, waarbij aangetekend dat er voor die gigantische bedragen alleen al ruim onvoldoende personeel is en komen zal. Er valt veel meer over te zeggen en te berekenen maar voor nu even de grote lijnen uit mijn blote hoofd.
Misschien hadden Jetten, Bontenbal en Yeşilgöz er al een beetje rekening mee gehouden want ze geven me iets te snel grif toe dat hun plannen voor mensen die het al niet makkelijk hebben wel erg ongunstig uit zouden pakken. Hoewel je nu al geneigd zou zijn om voor nieuwe verkiezingen te pleiten lijkt me dat wat al te voorbarig maar het kabinet zou er goed aan doen om het op een aantal punten eens te worden met de oppositie, met name GL-PvdA over een aantal beleidslijnen op de wat langere termijn. Dat om telkens ellenlange discussies te vermijden die er toch weer zullen resulteren in een compromis tussen links en rechts, om het even wat simpel voor te stellen. Want als de lijn die tot nu toe zien doorzet komt het daar wel op neer en nogmaals, jammer dat vooral Rob Jetten zijn poot niet stijf heeft gehouden tijdens de informatie en met zowel de voorspelbare Yeşilgöz als de rechtse gladjanus Bontenbal in zee is gegaan. In het kabinet lijkt het om twee tegen een te gaan als de intentie van Jetten een socialer beleid was dan nu op tafel ligt maar in de TK lijken de verhoudingen een stuk gelijkwaardiger te zijn, niet alleen door partijen als GL-PvdA, PvdD, Volt en de CU maar ook omdat rechts nogal eens voor de belangen van mensen met lagere inkomens zullen pleiten. Als daarbij ook nog een aantal 'dissidenten' van D66, CDA en, wie weet, misschien ook VVD hun sociale verantwoordelijkheid laat gelden dan kom je al gauw op een riante meerderheid voor een socialer beleid dan dat wat de VVD er even door dacht te drukken.
Komende woensdag gemeenteraadsverkiezingen. Ik durf niet te zeggen wat die zullen betekenen voor de landelijke politiek. Er zullen heel veel stemmen naar lokale partijen gaan en de opkomst is al jaren niet veel meer dan de helft van de stemgerechtigden. Zelf stem ik nooit op een lokale partij, enerzijds omdt ze meestal zo rechts als de pest zijn, one issue vertegenwoordigen (vooral anti-AZC) en verder tamelijk onduidelijke eendagsvliegen zijn in de meeste gevallen. Ik stem wel op iemand uit mijn eigen woonplaats, dus Soesterberg, onderdeel van de gemeente Soest. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 13 Mrt 2026 17:52:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 13 Mrt 2026 21:31:19 Onderwerp: |
|
|
Voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft mijn dorp het mij deze keer gemakkelijk gemaakt. Waren er bij vorige verkiezingen nog 7 partijen, nu zijn het er nog maar 4. Een splinterpartijtje met één zetel is er mee gestopt en D66, GroenLinks/PvdA hebben elkaar gevonden in lijst 1. Op deze lijst ga ik stemmen, want CDA, VVD en Gemeentebelangen vallen voor mij af.
Lijst 1 zal ongeveer eenderde van de 17 zetels binnen slepen en wellicht in een coalitie één van de drie wethouders kunnen leveren.
Het is fijn dat mijn dorp op politiek gebied erg overzichtelijk is. Dat er maar één lokale partij is, draagt daar flink aan bij. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 14 Mrt 2026 16:20:22 Onderwerp: |
|
|
Hier zijn 9 partijen, bij de gemeenteraadsverkiezingen waarvan 3 lokale en 6 landelijke.
Ik heb de stemwijzer voor de gemeente Rhenen ingevuld en kwam op plaats 1 op GL/PvdA en daarna D66, dat klopt aardig met het landelijke stemgedrag van mij.
Ik heb tot nog toe altijd gestemd bij de gemeenteraadsverkiezingen, ik vind stemmen belangrijk, het is 1 van de weinige manieren waarop je direct invloed kunt uitoefenen op beleid.
Ik stem altijd op de 1e vrouw op de lijst van de partij waarop ik stem. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 892 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 14 Mrt 2026 16:59:52 Onderwerp: |
|
|
| In mijn gemeente, Soest, staan nogal wat partijen en partijtjes op de lijst. Dat geldt ook voor de omliggende gemeentes waaronder Zeist, De Bilt en Amersfoort, gezien de vele posters op straat en postings op buurtapps. Opvallend vind ik de vele malen "Nee tegen (vul maar wat in)" dat ik op dat kleurrijke geheel tegenkwam tijdens mijn boodschappenrondje vanmorgen. In de eerste plaats (uiteraard...) tegen azc's, vandaar mijn aversie tegen dat egoistische nimby-gedoe van de lokalen, maar ook windmolens, betaald parkeren, onveiligheid op straat en aan de voordeur en nog veel meer. Begrijpen doe ik dat allemaal wel maar vaak zijn het issues waar individuele gemeentes lang niet alles over te vertellen hebben, zoals de Spreidingswt die nog steeds van kracht is. Daarom stem ik liever op een lokale kandidaat van een landelijke partij waarvan ik verwacht dat die kortere lijntjes heeft naar de landelijke politiek. Omdat de SP in mijn gemeente een kwijnend bestaan lijdt zal het GL-PvdA worden en dan op een van de drie (van de 24) kandidaten uit Soesterberg. Hoewel de verleiding groot is om toch op die ene lokale partij te stemmen waar zowat alle kandidaten woonachtig zijn in Soesterberg. Logisch, want die partij is voortgekomen uit een club die opkomt voor de belangen van de Soesterbergers vanuit het gevoel dat ons dorp er maar een beetje bijhangt.en dat is zeker niet onterecht. Reden om me er voor a.s. woensdag toch nog even heel goed in te verdiepen. Toch nuttig om even zo'n kandidatenlijst te raadplegen waardoor de partijen die geen enkele Soesterbergse afgevaardigde hebben voor mij al afvallen, zoals D66 en Volt. MJ stemt consequent op een vrouw van de PvdD. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|