Misschien is het uitgekauwde materie maar ieder jaar ontstaat er toch weer een discussie over het nut en de voors en tegens van de omschakeling naar en van de zomertijd. Maar toch, zelfs de wintertijd loopt niet synchroon met de ware plaatselijke tijd met gezondheidsproblemen tot gevolg.
Het lijkt me goed om vooral de wetenschap eens aan het woord te laten, Dan blijken er best wat misverstanden over de zomertijd te bestaan. Vooral avondmensen zijn voorstander van de zomertijd omdat het dan lekker lang licht is 's avonds maar juist zij zijn er voor hun gezondheid bij gebaat om het juist niet te doen!
Daar komt nog bij dat de momentel gehaanteerde MET, zeg maar de Berlijnse tijd, al niet goed voor onze gezondheid is omdat die teveel afwijkt van de ware plaatselijke tijd, waarbij de zon om 12.00 uur op zijn hoogst staat. Als we de GMT, dus de Engelse tijd zouden aanhouden zitten we dichter bij de ware plaatselijke tijd, waardoor er minder hartproblemen, diabetes en andere gezondheidsproblemen zouden voorkomen.
Laat staan dus als je de klok nog een uur verder af laat wijken van de werkelijke tijd, waardoor we nog veel meer gezondheidsproblemen kunnen verwachten naast het omschakelen op zich.
In vroegere discussie pleitten sommigen ervoor om de zomertijd ook 's winters door te zetten. Wat mij betreft helemaal waanzin omdat het midden in de winter pas rond koffietijd licht wordt. Ik ben al jaren tegenstander van de zomertijd en ergens zou ik er zelfs voor zijn om de GMT, dus de tijd van Londen aan te houden ipv die van Berlijn.
Ben er sowieso een voorstander van dat we niet meer die rare sprong voorwaarts dan wel achterwaarts maken twee maal per jaar. Dat doet niemand goed lijkt me. Zeker gebeuren daar ook ongelukken bij in huis doordat klokken vaak nogal hoog hangen enz. Maar het is ook een crime (Frans) een uur uit je gewende ritme te raken telkens weer.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 968 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 3 Apr 2026 23:27:37 Onderwerp:
Daar komt nog bij dat we in de verkeerde tijdzone leven volgens het video-artikel. Dat geeft al meer gezondheidsproblemen omdat de kloktijd niet overeenkomt met wat ons gestel ervaart. Ik ga ervan uit dat het onderzoek betrouwbaar is maar dat wist ik dus niet, wel dat die MET ons tijdens de bezetting door de Duitsers is opgedrongen en na afschaffing korte tijd later weer is ingevoerd. Ergens begrijpelijk omdat we als klein landje in veel opzichten afhankelijk zijn van onze grote oosterbuur. Aan de andere kant zijn er grote landen als de VS, Rusland, Brazilië die meerdere tijdzones kennen binnen hun landgrenzen. Overigens wijkt een land als Spanje wel heel veel af van de ware plaatselijke tijd, kun je op bijgaande afbeelding zien. China hanteert botweg één tijdrekening voor het gehele land:
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!