 |
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1027 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 25 Jun 2026 09:35:38 Onderwerp: FVD, politieke partij of een sekte? |
|
|
Het zal jullie opgevallen zijn dat extreemrechts en met name FvD nogal onder vuur liggen door de politiek en de media, zowel msm als social media. Veel van die kritiek is niet nieuw want racisme, verheerlijking van het nationaal-socialisme en recenter van Poetin en diens soortgenoten, werd vooral door de linkse oppositie en D66 afgekeurd. Relatief nieuw is de tamelijk brede en duidelijker fkeuring dan tot voor kort het geval was. Je zou partijen als FvD, Ja21 en PVV weleens nodig kunnen hebben voor een meerderheid die voor jouw wetsvoorstellen stemt, was kennelijk de overweging, waardoor er rijkelijk gebruik werd gemaakt van vaag, verhullend taalgebruik, zoals 'we vinden deze ontwikkeling zorgelijk' en 'het heeft onze aandacht'.
Tot zover niet echt iets nieuws onder de zon hoewel duidelijkheid en het stellen van strakke grenzen natuurlijk toe te juichen is. Als beginnetje zeg ik er maar even gauw bij, want extreemrechts gedachtegoed begon behoorlijk salonfähig te worden. Je snapt eigenlijk niet wat antidemocratische bewegingen bezielt om wel mee te doen met zoiets als verkiezingen van volksvertegenwoordigingen, zowel actief als passief, door na gezkoen te zijn plaats te nemen in de Eerste en Tweede Kamer, Provinciale Staten, gemeenteraden en andere organen zoals waterschappen.
Gaat het om ja-knikkers, om stemvee, zoals bij video's in de TK vooral bij de PVV op karikaturale wijze zichtbaar wordt gemaakt? Nou, dat lijkt bij FvD bijzaak te zijn. Een belangrijke bijzaak, want al die zetels en de subsidies die daardoor en niet te vergeten met het enorme aantal leden, opgestreken worden is het hoofddoel van die explosieve toename van de aanwezigheid bij verkiezingen van het FvD. Daarnaast wordt er flink verdiend aan cursussen, voedselpakketten en binnenkort met particuliere scholen.
Je kunt van PowNed zeggen wat je wilt maar als ze willen dan kunnen ze het wel, goede journalistiek bedrijven. Deze reportage is zeer de moeite waard om wat meer te weten te komen over de achtergronden van FvD: De duistere kant vab van Forum voor Democratie |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 25 Jun 2026 09:35:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 321
|
Geplaatst: 26 Jun 2026 11:54:26 Onderwerp: |
|
|
| Ik heb het gezien en daarom ben ik verbijsterd dat het Rijk de doorstart van de Forumschool in Almere bekostigt. Een partij die openlijk tegen onze democratische rechtsstaat is en ook in haar onderwijsprogramma standpunten inneemt die tegen democratische rechten ingaan, zoals die mbt vrouwen en lhbti. De witte etnostaat als doel, dat ga je kinderen leren. Bovendien richten zij zich op de intelligente leerlingen, want ze willen geen tijd besteden aan lesprogramma's voor kinderen met leerproblemen. Hoe kan dat? Selectie aan de poort op IQ, gender en ras? En dat van onze belastingcenten? Er komen vragen over in de Kamer. Ik begrijp hier helemaal niks van. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1027 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 26 Jun 2026 20:50:08 Onderwerp: |
|
|
Scholen moeten zich wettelijk aan een aantal regels houden en zijn ook gebonden aan bepaalde soorten leerstof al dan niet aan te bieden, heb ik altijd begrepen. Wat is dan nog het nut van zo'n sektarische school? Dat is de grote zwakte van het Nederlandse onderwijssysteem, dat scholen op een levensbeschouwelijke grondslag toestaat en die beschouwing mogen onderwijzen, zolang ze zich aan de wet houden. Wat mij betreft gaat dat systeem op de schop omdat het ongelijkwaardigheid en sektarisme in de hand werkt en zeker nu blijkt dat er ruimte is voor antidemocratische, anti-lhbti, racistische en antivrouwenindoctrinatie. Inderdaad, waar zijn we in godsnaam mee bezig.
Laatst aangepast door Kees op 27 Jun 2026 17:12:54; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

Geregistreerd op: 22 Aug 2024 Berichten: 1129
|
Geplaatst: 27 Jun 2026 10:05:13 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | | Dat is de grote zwakte van het Nederlandse onderwijssysteem, dat scholen op een levensbeschouwelijke grondslag toestaat en die beschouwing mogen onderwijzen, zoalsng ze zich aan de wet houden. Wat mij betreft gaat dat systeem op de schop omdat het ongelijkwaardigheid en sektarisme in de hand werkt en zeker nu blijkt dat er ruimte is voor antidemocratische, anti-lhbti, racistische en antivrouwenindoctrinatie. Inderdaad, waar zijn we in godsnaam mee bezig. |
Dat is precies het probleem met al die scholen met een levensbeschouwelijke visie.
Zo gauw mogelijk afschaffen en enkel openbare scholen.
Dan zijn we af van al dat gedoe met al die scholen die leerlingen indoctrineren met ongezonde ideeën.
Daarvoor moet dan wel artikel 23 van de grondwet veranderd worden en dat zal op veel tegenstand stuiten van allerlei religies en levensfilosofieën maar het wordt hoog tijd hier voor. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|