50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Zo sloop je een rechtstaat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2025 11:40:12    Onderwerp: Zo sloop je een rechtstaat Reageren met citaat

Rechter en hoogleraar Kees Sterk:
‘Denk nou niet dat het jou niet aangaat’

Denk nou niet dat het jou niet aangaat, drukt rechter en hoogleraar Kees Sterk iedereen op het hart die nog flirt met populistische partijen. ‘Veel mensen die op populistische partijen stemmen, denken: ik vind het niet erg dat moslims geen mensenrechten hebben, want ik ben toch zelf geen moslim, en dus heb ik er geen last van.’

Een denkfout, volgens Sterk: ‘Ze beseffen niet dat ze zelf ook een keer aan de beurt komen. Populisten kunnen namelijk alleen bloeien als ze mensen tegen elkaar opzetten, dat is een fundament van de manier waarop zij aan de macht komen – en vaak blijven.’

En dat tekent volgens Sterk de populist pur sang. Het idee: ik heb de macht en ik zal die macht uitoefenen zoals ik dat wil. Dat staat haaks op de gedachte van de rechtsstaat, namelijk: dat macht onderworpen is aan regels en niet aan de wil van een individuele machthebber. ‘Dus als je me vraagt: wie heeft last van populistische partijen. Dan zeg ik: iedereen heeft daar last van.’

Kees Sterk weet waar hij het over heeft. Als voorzitter van het ‘Europese Netwerk van Raden voor de Rechtspraak’ zag hij van dichtbij hoe de radicaal-rechtse Poolse PiS-regering rechters ontsloeg en langzaam de rechtsstaat uitkleedde, en, hoe een paar deuren verderop, Orbán Hongarije in zijn dictatoriale greep kreeg. 

Over onze eigen rechtsstaat maakt Sterk zich inmiddels ook zorgen. Niet omdat we geen goede wet- en regelgeving hebben, maar omdat de rechtsstatelijke cultuur eromheen afbrokkelt.

‘We zijn met Nederland in het stadium beland waarin we moeten onderkennen dat er partijen zijn die vóór en partijen die tegen de rechtsstaat en democratie zijn. Dat was tien jaar geleden ondenkbaar, dan hadden we het vooral over links en rechts, en daar hing dan een mensbeeld aan. Nu is het niet zozeer belangrijk of je op economisch of sociaal vlak links of rechts bent, maar of je voor een rechtsstaat en democratie bent. Dat is de relevante tegenstelling. Kiezers zullen daar een keuze in moeten maken.’

VPRO Tegenlicht:

Link
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 24 Aug 2025 11:40:12    Onderwerp:

Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2025 07:41:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik, tijd heb ga ik ltegenlicht kijken Kees. Bedankt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: