doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Conflict Midden Oosten
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2024 10:59:22    Onderwerp: Conflict Midden Oosten Reageren met citaat

Citaat:
Met een golf van dodelijke luchtaanvallen heeft Israël zijn aanval op Hezbollah verder opgevoerd. In Libanon zijn in één dag meer dan 350 doden gevallen. Kan een totale escalatie in het Midden-Oosten nog worden vermeden?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/23/peter-malcontent-conflict-proberen-te-regionaliseren-is-handig/
https://nos.nl/collectie/13970/liveblog/2538200-half-miljoen-libanezen-op-de-vlucht-raket-richting-tel-aviv-onderschept
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5472396/beiroet-explosies-libanon-risico-oorlog-israel-escalatie-liveblog

Waar leidt dit toch allemaal toe?
Weer zoveel slachtoffers erbij en met name burgers zijn heel kwetsbaar in dit dicht bevolkte land, ze kunnen eigenlijk nergens heen en de leefomstandigheden zijn daar al jaren zo heel slecht en dan dit er weer bij.
De Libanezen vluchten nu naar het Noorden van Libanon en naar Syrie, hoe paradoxaal, het land heeft zelf de meeste opgevangen vluchtelingen per hoofd van de bevolking per wereld en die bestaan vooral uit Syriërs, zo'n anderhalf miljoen op een bevolking van zo'n 5,5 miljoen.

De situatie daar en in de hele regio zijn momenteel zo explosief en gevaarlijk en de belangen zijn allemaal zo verstcrengeld, is zie geen oplossing op korte termijn en vrees dat het nog verder escaleert.

En de situatie voor de Isrealische burgerbevolking wordt er ook niet beter op nu de oorlog zich nog verder uitbreid.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 25 Sep 2024 10:59:22    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2024 14:00:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ook in voorgaande jaren worden meer en meer Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever verdreven. Het afgelopen jaar gaat dat heel hard met gebruikmaking van zwaar materieel als enorme bulldozers worden gebieden platgewalst en wegen opgebroken.
Dat opgeteld bij wat in Gaza gaande is, maakt ieder vredesplan met de Palestijnen en de landen dan wel groeperingen die hen steunen volstrekt onmogelijk.
Militaire acties die zogenaamd in het teken stonden van de bescherming van de Israëlische bevolking hebben een omgekeerd resultaat. Maar dit is uiteraard gecalculeerd.
Israël (regering Netanyahu) lijkt op escalatie uit te zijn en zal gokken dat dit in een enorme gebiedsuitbreiding resulteert oa in de vorm van nieuw bezette gebieden als militaire bufferzone maar ook om gestaag weer te koloniseren.
Hetzelfde als bij de vorige oorlogen gebeurde. Tot vrede zal dat niet leiden, maar dat zal Netanyahu een worst wezen, maar dus wel tot een groter Israël

Voor zo'n 5 miljoen Palestijnen in Gaza en de Westbank en zeker ook miljoenen Libanezen zal het zoeken worden naar nieuwe toevluchtsoorden. Wat er gebeuren zal met de 2 miljoen Palestijnen die in Israël zelf wonen... Het is moeilijk voor te stellen dat die zich de komende jaren rustig zullen houden maar misschien wel bijzonder opportuun voor Netanyahu om aanslagen zoals die er in het verleden al waren aan te grijpen om ook alle binnen Israël zelf woonachtige Palestijnen te deporteren waarmee een Israël verkregen wordt zoals dat van begin af aan -eind 19e eeuw dus- beoogd werd, zonder enige consideratie ten aanzien van de oorspronkelijke bewoners


Citaat:
Na zijn eerste bezoek aan Palestina schreef Asher Zvi Hirsch Ginsburg (1856-1927) in 1891 over zijn ervaringen daar en waarschuwde hij zijn medejoden: [3]

de woede van de inheemse bevolking niet op te wekken door hen kwaad te doen ... we moeten voorzichtig zijn in onze omgang met een vreemd volk onder wie we zijn teruggekeerd om te leven, deze mensen met liefde en respect behandelen en, onnodig te zeggen, met gerechtigheid en gezond verstand. En wat doen onze broeders? Precies het tegenovergestelde! Ze waren slaven in hun diaspora, en plotseling vinden ze zichzelf met onbeperkte vrijheid, wilde vrijheid die alleen een land als Turkije (het Ottomaanse Rijk) kan bieden. Deze plotselinge verandering heeft despotische neigingen in hun hart geplant, zoals altijd gebeurt met voormalige slaven ('eved ki yimlokh - wanneer een slaaf koning wordt - Spreuken 30:22). Zij behandelen Arabieren met vijandigheid en wreedheid , slaan hen schandelijk zonder voldoende reden en scheppen zelfs op over hun daden. Er is niemand om de vloed te stoppen en een einde te maken aan deze verachtelijke en gevaarlijke neiging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zionisme
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 16:22:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Het ziet er niet goed uit, Israel wil geen staakt het vuren en er wordt ook al gespeculeerd over een eventueel grondoffensief in Libanon.

De situatie is zeer dreigend en om moedeloos van te worden.......................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 12:16:21    Onderwerp: Reageren met citaat

De eindconclusie van Boekestijn en de Wijk over dit onderwerp is en blijft: Israël heeft geen plan terwijl het aan al meer onmogelijk haalbare doelstellingen begint

Hamas is niet -zoals de doelstelling was- te vernietigen, terwijl wèl veel andere problemen ontstaan, maatschappelijk en politiek (gruwelijke mensenrechtenschendingen, vluchtelingenstromen (van mensen die vluchten kunnen wat bv voor de miljoenen in Gaza niet het geval is), binnen Israël zelf enorme economische neergang en al groter maatschappelijke verdeeldheid en onrust.
Met de strijd die men nu heeft aangebonden met Hezbollah is hetzelfde aan de hand alleen in nog heviger mate.
De strijd tegen Iran idem dito

De hoofddoelstelling is: Israël moet veilig worden, hoe meer Israël daarmee bezig zegt te zijn hoe meer de onveiligheid voor Israël en heel de wereld alleen maar toeneemt.
Hoe valt uit deze neerwaartse spiraal te ontkomen...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 16:39:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Hoe valt uit deze neerwaartse spiraal te ontkomen...


Niet denk ik, enkel misschien door internationale druk, al lijken alle partijen daar momenteel niet erg gevoelig voor.
Israel zal het gevoel hebben dat ze door moeten gaan met de oorlog tegen Hamas en Hezbollah, ze hebben al een flink aantal kopstukken geliquideerd.

Dat roept weer een tegen reactie op, met name Iran is hierbij van belang, die steunt Hamas en Hezbollah.
Tot nog toe reageerde Iran naar mijn idee nogal enigszins behoudend (gelukkig), dat zal uit eigenbelang zijn.

Maar nu bemoeit die Trump zich er ook nog mee, die gaat zeggen dat Israel
de nucleaire installaties van Iran moet aanvallen, dat maakt de spanning er enkel maar groter op en internationale druk moeilijker.

Ik zie geen snelle oplossing of verandering in het conflict nu.

Het treurige is wel vind ik dat het helemaal niet meer over de gijzelaars gaat die nog ontvoerd en gevangen zijn.................................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Virgo



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2024 15:41:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Schoof heeft vandaag met Iran gebeld om te melden dat Nederland de aanval van dat land op Israël veroordeelt.
Zou Schoof morgen met Israël bellen om de genocide van Netanyahu c.s. te veroordelen?
ik weet wel zeker van niet.
Het westen spreekt schande over Poetin vanwege het bombarderen van Oekraiense steden waarbij veel burgerslachtoffers vallen.
Netanyahu doet hetzelfde maar de zogenaamd vrije wereld kijkt de andere kant op.
Wordt het geen tijd dat enkele landen de moed hebben Israël sancties op te leggen al was het alleen maar om klip en klaar duidelijk te maken dat er een einde moet komen aan het oorlogsgeweld?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2024 16:34:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Israël doet in Libanon precies hetzelfde als in de bezette Palestijse gebieden, nakmelijk het bombarderen van ziekenhuizen, scholen en woonwijken waardoor er veel burgerslachtoffers valen. Het is pure terreur, genocide. Waar eindigt het?

Er valt natuurlijk heel veel over te zeggen maar op de keper beschouwd zijn het de Palestijnen geweest die met name na de Tweede Wereldoorlog de Joodse vluchtelingen politiek asiel hebben verleend. Uit 'dankbaarheid' zijn ze vanaf 1948 verdreven, vermoord, getreiterd en in het gunstigste geval als tweederangs burgers behandeld. En nu gebeurt hetzelfde in een soevereine buurstaat onder het mom van zelfverdediging. Nee, Israël, vanaf de oprichting van de Joodse Staat ben je bezig geweest met etnische zuiveringen, genocide en andere oorlogsmisdaden. Begrijpelijk dat daar verzet tegen ontstaat, oftewel zelfverdediging.

Ik ben benieuwd wat Schoof te horen heeft gekregen van Iran. Ik schat dat hij smakelijk uitgelachen is en heengestuurd met de boodschap om zijn huiswerk maar eens over te doen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2024 11:11:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Het wordt met de dag erger, de situatie daar.
Vluchtelingen die geen kant op kunnen, zowel in Gaza als Libanon.
Wat een enorme puinhoop en vooral wat een menselijke tragedie weer.



Onderstaande vond ik wel een goede link:
https://www.uu.nl/in-de-media/israel-is-in-oorlog-met-hamas-wat-is-er-gebeurd-en-hoe-gaat-het-verder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2024 21:02:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Het wordt met de dag erger, de situatie daar.
Vluchtelingen die geen kant op kunnen, zowel in Gaza als Libanon.
Wat een enorme puinhoop en vooral wat een menselijke tragedie weer.
En Nederland vindt dat allemaal helemaal goed, levert als bonus wapens aan Israel voor die genocide.

Laatst aangepast door Keesvi op 11 Okt 2024 21:04:08; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2024 10:14:48    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote="Keesvi"]
Citaat:
En Nederland vindt dat allemaal helemaal goed, levert als bonus wapens aan Israel voor die genocide.


Volgens mij levert Nederland op dit moment geen wapens aan Israel.
Ook is er een verbod door de rechter opgelegd op de levering van onderdelen van F16's per afgelopen februari.

Dat er via levering van onderdelen via andere landen nog wel Nederlandse onderdelen worden gebruikt is niet uit te sluiten.
Dat de rechtse regering meer pro Israel is (met name de PVV) is een feit.

Je uitspraak dat Nederland alles goed vindt, vind ik vrij ongenuanceerd.

Het is een hele moelilijke situatie en Israel is niet de enige schuldige.
Laten we niet de aanleiding van alles wat nu speelt vergeten, de afgrijselijke terroristische aanval van Hamas op 7 oktober vorig jaar, daar was ook niets, maar dan ook niets menselijks aan.
Daar door is het huidge conflict ontstaan.

Ik ben zeker niet pro Israel en vindt de huidige houding van Israel buiten proporties.
Maar ik Hamas en Hezbollah net zo erg (en Iran die deze bewegingen steunt ook).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2024 10:59:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Hamas is door Israël gecreëerd. Iedereen die een beetje besef heeft van hoe Israël ontstaan kon en wat een malaise dit voor de oorspronkelijke bewoners die hier nooit echt een stem in hebben gehad betekend heeft, hoe deze verdreven werden door gigantische stromen illegale immigranten vanuit Europa waarvoor door zeer goed getrainde en geoutilleerde paramilitaire organisaties de weg werd vrijgemaakt en hoe Palestijnen altijd alleen maar bespuugd werden, politiek 'gedoogd' werden omdat de internationale gemeenschap toch een heel klein beetje bleef toekijken. Evenzogoed lapte Israël tientallen resoluties wegens mensenrechtenschendingen aan zijn laars, bleef het illegaal nederzettingen stichten en Palestijnen het leven onmogelijk maken door oogsten te vernietigen, door intimidatie, eindeloos onverwacht her en der militaire invallen uitvoeren...ach ik stop maar met dit relaas waarin nog lang niet alle gruwelijkheden benoemd worden. Hamas is geschapen door Israël, de geldstromen vanuit Qatar naar GAZA werden door Netanyahu wijd open gezet, hij liet Hamas oefenen aan de grens, ze hebben hem perfect in de kaart gespeeld

https://edition.cnn.com/2023/12/11/middleeast/qatar-hamas-funds-israel-backing-intl/index.html

En ook nu probeert Netanyahu alleen maar verzet uit te lokken, verzet te creëren want dan kan hij doorstomen en wie weet binnen zijn ambtstermijn nog een Groot Israël op de kaart zetten, waar miljoenen, vele miljoenen het slachtoffer van mogen worden, dat deert hem niets, 'daar hebben wij alle recht toe' buldert hij in de VN
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2024 11:26:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Natuurlijk is het hele conflict in die regio ontstaan van uit een geschiedenis en dit zorg al jaren en jaren voor oorlogen en spanningen in die regio.

Natuurlijk zijn vanuit die conflicten Hamas en Hezbollah ontstaan.

Maar je kunt de geschiedenis niet terug draaien en de foute beslissingen die in de geschiedenis zijn genomen ook niet.
(dat geldt trouwens voor alle conflicten en oorlogen in de wereld)

We leven in het nu en oplossingen, als die al mogelijk zijn in die eeuwig durend strijd in die regio, moeten nu genomen worden.

Hoe?
Wie het weet mag het zeggen....................

Ik zie nog geen wereld voor me waar de Joden en de Palestijnen vredelievend met elkaar samen leven, nu niet en in de toekomst ook niet, ik zie alleen maar meer ellende, meer generaties die nu met haat opgroeien waar door er nooit een einde lijkt te komen aan al het geweld.
Helaas..........................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2024 13:05:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry Dagmar, maar 'geschiedenis' en 'fouten in het verleden' dat gaat niet op naar mijn mening. Er is sprake van een uitgangshouding en praktijk van zionisten in voormalig Palestina die in langer dan een eeuw onveranderd is gebleven, er is met andere woorden sprake van een politiek uitgezette lijn die al in de cursussen getrokken was die zionistische Europeanen die naar Palestina wilden vertrekken (vanaf 1895 zo ongeveer) doorliepen. Die cursussen of de strekking daarvan zijn in delpher.nl te vinden maar ik ga daar nu liever niet induiken. Palestina moest geheel en al vrijgemaakt worden voor Europese zionisten, daar zou geen plaats meer kunnen bestaan voor andere groeperingen. Het was al een 'no go' om zelfs maar aan hen te refereren als groepen of volkeren die Palestina bewoonden vóór de komst van de zionist, zoals Yitzhak Rabin dat deed in een toespraak waarop die al snel kaltgestellt werd door een zionist.

De Palestijn is van begin af ideologisch uitgegomd als rechthebbende bewoner van Palestina, later Israël.

Er is geen geschiedenis om op terug te kijken en er zijn geen fouten uit het verleden, er is 1 voortgaande lijn van 1895 naar nu

Wat wel geschiedenis is is de vreedzame coëxistentie van een kleine minderheid van Joden met een grote meerderheid van moslims in voormalig Palestina, waarbij moslims en Joden op elkaar kinderen pasten. Hoor ik een rabbi nog zeggen op youtube. Diens videoverslag, een mondelinge overlevering van de verhalen van zijn Israëlische moeder (die hij na die video niet meer mocht bezoeken) is helaas verdwenen, maar er is nog veel ander historisch materiaal van die onderlinge harmonie bewaard gebleven, onder meer filmmateriaal van het Jeruzalem begin vorige eeuw waarop je van alles door mekaar heen ziet lopen ongeveer zoals nu in de Amsterdamse Kalverstraat
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2024 23:17:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je het verleden buiten beschouwing wilt laten, Dagmar, dan geldt dat net zo goed voor de Holocaust als voor de Nakba, als je consequent bent. Dat pleit ons Europeanen meteen vrij van alle schuld eraan, dus ook aan de Exodus naar Israel en al het andere aan wat er allemaal zo vreselijk misgaat met Israel/Palestine en nu ook in Libanon, aan geweld, genocide en etnische zuiveringen. Ik mag toch hopen van niet?

Het is mijn voorkeur absoluut niet om de Holocaust weg te moffelen maar iets anders is om die als excuus te misbruiken om iets soortgelijks te begaan. Net zo goed ben ik een verklaard voorstander om moslimhaat en antisemitisme met kracht te bestrijden maar daar heb ik dezelfde bedenking bij, namelijk dat er door bepaalde groepen veel te makkelijk geroepen wordt dat opkomen voor de Palestijnen en kritiek op de handelwijze van Israel antisemitisme is, zoals afgelopen zondag weer eens bleek, uit de mond van prominente politici, zoals Wilders, van wie we dat kunnen verwachten maar nota bene ook van Yesilgoz, die daarmee voor de zoveelste keer haar VVD te schande zet. Daar teken ik bij aan dat Wilders' beste vriendjes stuk voor stuk notoire antisemieten zijn. Hulde voor Femke Halsema die bij Yinek voor iedereen heel duidelijk en gedecideerd uitlegde hoe de vork echt in de steel zat, zowel bestuurlijk, rechtsstatelijk als persoonlijk, hoewel ze dat laatste op dat moment zo goed als buiten beschouwing wilde laten.


Laatst aangepast door Keesvi op 11 Okt 2024 21:07:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2024 09:53:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Natuurlijk is er een geschiedenis van het Palestijnse volk en zijn er fouten gemaakt t.o.v dit volk in het verleden.

Die geschiedenis wil ik zeker niet buiten beschouwing laten.

Ik gaf alleen aan dat oplossingen in het nu genomen moeten worden en daar mee bedoel ik dus niet mee dat het verleden hierbij niet mee telt (heb ik ook niet beweerd).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 11 Okt 2024 09:53:39    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.