|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 385 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 1 Jul 2025 21:24:42 Onderwerp: Seniorisme |
|
|
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft bedacht dat 50plussers een zetje in de rug nodig hebben om niet voortijdig als ouwetje de coulissen van de samenleving ingeschoven te worden. Uitgangspunt is dat de doelgroep zichzelf veel te makkelijk laat stigmatiseren door toe te geven aan een aantal vooroordelen en cliché's. Met andere woorden gaan we ons voelen als ouden van dagen omdat we toegeven aan de maatschappelijke druk om ons als zodanig te gedragen. We zijn wat trager, hebben misschien een of meerdere kwalen, hanteren verouderde denkbeelden of misschien is het de uitstraling met grijs haar, wat minder strak lijf en dat soort ongein.
Op mijn 45e werd ik al uitgemaakt voor oude man door een collega die nog rook naar de schoolbanken van de MAVO. Denigrerend misschien maar echt serieus kon ik het ook weer niet nemen. Nu gaat het om 50plussers en dan denk ik, wtf, ik werkte tot een paar jaar geleden nog volop, 20 jaar na mijn 50e, ben inmiddels 70plus, dus waar hebben we het over? Okay, fysiek mankeer ik het een en ander maar uiteindelijk gaat het er toch om hoe je je voelt in je bovenkamer en ook jonge mensen kunnen te kampen hebben met beperkingen.
Ik heb er gemengde gevoelens over. Ik wil me absoluut niet laten afschrijven als overbodig of erger, ballast, maar ik ben wel zoekende naar hoe ik dat op de beste manier vorm zou kunnen geven. Ik wil genieten van ijn vrije tijd maar ik vind het ook zonde als ik mijn ervaring, kennis en kunde helemaal niet meer gebruik. Het stigma seniorisme laat ik mezelf niet opplakken. Hoe gaan jullie hiermee om?
Nieuwsbericht: Bewustwordingscampagne moet vooroordelen over vijftigplussers wegnemen |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 1 Jul 2025 21:24:42 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 385 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 2 Jul 2025 17:19:22 Onderwerp: |
|
|
M’n bloeddruk ging zelden zo snel omhoog als bij dit achterlijke reclamespotje
Ze moet als bijna vijftiger spontaan aan de bètablokkers na die het nieuwe spotje van Sire, schrijft Angela de Jong. ‘Welke GenZ’er heeft verzonnen dat wij ons ‘moeten blijven uitdagen?’ Flikker toch op, zonder ons stort de maatschappij in.’
Eigenlijk had ik helemaal geen tijd voor deze column. Ik moest een ooglidcorrectie doen, zingen in een koor, via de leesclub naar de sportschool en dan was er nog de cursus sambadansen. Allemaal de schuld van Sire, u weet wel, de Stichting Ideële Reclame die ons al jaren oproept om wat liever te zijn voor elkaar of om over de dood te praten. Die voorbeelden moest ik even opzoeken eerlijk gezegd. Bij Sire denk ik altijd aan ‘je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Zal wel iets zeggen over mijn leeftijd.
Maar goed, die Sire dus, die heeft iets nieuws. Ik zag dinsdagavond op één van de zenders een naargeestig spotje voorbijkomen waarin een man die voor zijn tv zit opeens door een stel zwijgende doodgravers met stoel en al naar buiten wordt gedragen, achterin een rouwauto wordt gelegd, net als zijn buurman trouwens, en dan in een buurthuis wordt neergezet om vervolgens heel raar te gaan dansen.
Wat was dit? Rivella light, een beetje vreemd maar wel lekker? Hornbach? Die heeft ook altijd van die achterlijke reclames.
Maar nee, het kwartje viel pas later. Dit was een spotje dat bedoeld is om 50-plussers in actie te laten komen. ‘Het is een campagne die ons allemaal een spiegel voorhoudt en tegelijkertijd is het een aanmoediging voor vijftigplussers om zichzelf te blijven uitdagen,’ las ik op de site van Sire. Mijn bloed begon al voorzichtig te koken. Altijd gevaarlijk op zekere leeftijd waar betablokkers erin gaan als pepermuntjes in een gereformeerde ouderling. Maar ik las toch nog even verder. ‘Vooroordelen beïnvloeden sterk hoe we naar ouderen kijken en hoe we ons eigen ouder worden ervaren, met als risico een korter leven en een verminderde kwaliteit van leven.’
Welnu, toen zat mijn bloeddruk tegen het plafond. Dit spotje was dus gericht op mij. Ik word volgend jaar vijftig. Wie heeft dit verzonnen? Een of andere zweverige millennial of GenZ’er boven zijn dagelijkse portie gras in de vorm van een matcha-latte - op basis van havermelk natuurlijk - in de drie uurtjes dat hij of zij toevallig werkt op een dag? Want meer kunnen ze echt niet aan. Dan worden ze moe.
Heeft die persoon enig idee over het leven van de gemiddelde vijftigplusser? Of hoe een vijftigplusser er überhaupt uitziet? In elk geval niet als de uitgebluste man in het reclamespotje. Die oogt eerder als 65-plus en dan is het nóg een belediging voor de Johan Derksens en Jan Slagters van deze wereld.
Een gemiddelde vijftiger heeft helemaal geen tijd om voor de tv te zitten. Die heeft opgroeiende kinderen, mantelzorgt voor zijn krakkemikkige ouders voor wie geen plaats is in het verzorgingshuis, vlagt op zaterdag bij de voetbalvereniging, verbouwt zijn huis én werkt zich een slag in de rondte. Niet alleen om zijn hypotheek en de studies van zijn kinderen te betalen maar ook om al die parttime werkende jonkies op de werkvloer de kans te geven ‘zichzelf te ontdekken’ op een strand in Bali.
Flikker toch een eind op, Sire. Met je ‘vijftigplussers aanmoedigen om zich te blijven uitdagen’. Vijftigplussers zijn de ruggengraat van onze maatschappij. Zonder hen dondert alles in elkaar. Ga lekker een ander slachtoffer zoeken.
Ik vind het verder helemaal geen dingetje, hoor, om vijftig te worden. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|