50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Boterpotje

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Liefhebberijen/interesses/hobby's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2025 14:38:42    Onderwerp: Boterpotje Reageren met citaat

Smaken verschillen en het is duurder dan margarine maar ik gebruik graag boter in de keuken en op brood. Nadeel is de smeerbaarheid, uit de koelkast keihard en 's zomers buiten de koelkast snel ranzig en zelfs vloeibaar als het erg warm is. Sinds kort gebruik ik een Frans boterpotje met een soort waterslot. Onderin het buitenste deel doe je een klein laagje water met wat zout en het andere deel met de boter doe je daar ondersteboven in zodat de rand net onder water staat, afgesloten van de buitenlucht.

Resultaat is boter die buiten de koelkast dagenlang goed en toch smeerbaar blijft. Kost iets neer dan een tientje, bijvoorbeeld bij Amazon.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 19 Nov 2025 14:38:42    Onderwerp:

Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2025 16:40:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk handig boterpotje .
Ik gebruik zelden echte boter , dit vanwege het hoge vetgehalte , wel gebruik ik tegenwoordig wat vaker Becel met boter .
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2025 23:47:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Greet.W schreef:
Leuk handig boterpotje .
Ik gebruik zelden echte boter , dit vanwege het hoge vetgehalte , wel gebruik ik tegenwoordig wat vaker Becel met boter .

Dan zou je kunnen overwegen om gewoon de helft te gebruiken? vetgehalte van boter en margarine ontloopt elkaar hoogstens enkele procenten. Vet is behalve een bouwstof nuttig als drager van vitamines en andere voedingsstoffen. Voor de volledgheid is er ook nauwelijks tot geen bewijs voor dat boter slecht is voor de hartgezondheid. Grasboter zou zelfs beter voor de zijn door de samenstelling van de vele soorten vetzuren. Voor boterliefhebbers lijkt me dit een heel fijne oplossing. Het is even wat proppen en duwen maar er gaat bijna een pakje in het potje. De rest gebruik ik om een eitje in te bakken, een roux te maken of als smaakmaker in de meest uiteenlopende gerechten.

Smaken verschillen trouwens ook. Af en toe kom ik iemand tegen die geen boter lust en velen zal het ook niet veel uitmaken, net zoals bij aardappels, waar ik zelfnogal kieskeurig mee ben.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Liefhebberijen/interesses/hobby's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: