FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Mijn "vragen-topic"
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2010 18:59:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Centauri167 schreef:
webmaster schreef:
minten schreef:
ja je kan nu zaaien maar wat als het weer zo goed als niet regent in de komende maand? dan mag je sproeien met water denk ik Wink

dat gaan je dan zien aan je waterrekening Very Happy

in de zomermaanden groeite het gras zeer weinig en is er meer kans op een zwaar onweer dan in de herfst ,als je in september zaait kan het gras op zijn gemak groeien tot het de winter ingaat ,waarschijnlijk ga je het nog enkele keren in de herfst moeten afrijden en dan na de winter ,komt het zeer mooi en goed uit (uitzonderingen door de weerinvloeden niet inbegrepen Wink )

Ik denk dat we niet al te veel droogte meer moeten verwachten?
Ik sproei nu liever bij denk ik, dan is het gazonperk veel sneller klaar en kunnen de kippen er sneller van genieten dacht ik zo.

Maar denk je dat het verstandig is nu te zaaien? Of zou jij wachten?

Als je voldoende en elke droge dag blijft sproeien groeit het nu veel sneller.

Ok! dan zet ik morgen mijn stukken die ik al wil inzaaien af met palen en gaas en dan ga ik maandag of dinsdag om graszaad Very Happy

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 31 Jul 2010 18:59:00    Onderwerp:

Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2010 17:09:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, nog een vraagje:
Mijn haan is in de rui, heeft dit invloed op de bevruchting?
Webmaster Bjakke
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2010 17:16:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Roeland schreef:
Ja, nog een vraagje:
Mijn haan is in de rui, heeft dit invloed op de bevruchting?

Rond deze tijd van het jaar daalt de activiteit van de hanen maar normaal moet je haan nog een goede bevruchting kunnen verzekeren

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker."

"Eieren en beloftes worden vaak gebroken."
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Roeland

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2010 17:18:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok, dat zal dan wel nog goed zijn. Ik dacht, hennen stoppen met leggen, maar, geen probleem dus, dan ben ik tevreden
Ruben

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2010 08:09:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Hij moet toch niet meer bevruchten nu?

http://www.neerhofdieren.be
http://www.belgischepluimveerassen.be
Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2010 09:30:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Toch wel, er waren nog mensen die broedeieren vroegen Laughing
Roeland

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2010 09:38:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog een vraagje over het bijlichten in de winter.

Ik las in "Het Vlaams Neerhof" een artikel van Paul C. over het bijlichten van je kippen. Maar, hij verlicht hennen en hanen apart, is dit echt nodig? en hoe doe je dat als je eigenlijk maar 1 hok hebt voor de grote kippen waar licht in kan?

Daarbij las ik ook dat het niet zozeer de lnegte van het licht is, maar wel de verlenging van elke dag. Maar, wat als je op de maximale lichturen zit?

Dan praat hij nog over een duur dimmerapparaat en speciale tl-buizen. Nu, mijne spaarpot is al behoorlijk leeg, dus, ik ben echt niet van plan dat aan te schaffen.
Het is wel zo dat ik speciale lampen heb (zie onderaan, de foto, zo heb ik er 4). Deze hebben wel de functie van zachtjes aan en ui te gaan, ik kan ze dus wel aansluiten op een klein timertje, zodat je eigenlijk hetzelfde effect krijgt, alleen is dat erg fel, wit licht,(led verlichting) ik kan het instellen op geel, maar dat is geen geel zoals bij gewone gloeilampen.
Wat ik ook kan doen is gewonde gloeilampen aansluiten op dat timertje, maar dan gaan ze niet zachtjes aan en uit, maar heel erg plots.
Wat kan ik nu het beste doen?

Zo, hopelijk snel antwoord, dat ik vandaag al eens kan uittesten (niet op de kippen natuurlijk)
Webmaster Bjakke
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2010 12:55:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel plots kan geen kwaad zolang het maar goed getimed is, bv. elke dag om 10 uur uit en niet ene dag om half 10 en de andere om half 11.. ik zou het me dat timertje doen en een gewone gloeilamp, bij mij zitten haan en hennen ook bij elkaar, Paul doet namelijk KI en moet dus zijn hanen niet bij zijn hennen zetten Smile
mvg Bjorn

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker."

"Eieren en beloftes worden vaak gebroken."
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Roeland

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2010 15:37:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Aah, ok, gewone gloeilampen dus, en, moet het dan constant opbouwen de tijd, of, de hele tijd hetzelfde? Want, dan kan dat toch niet telkens hetzelfde uur zijn?
Natuurlijk kan ik ook enkel 's morgens bijlichten...
Ruben

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2010 11:08:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Plots 's morgens is geen probleem, plots 's avonds wel, want dan kan het zijn dat er nog een paar kippen in't midden van het hok staan en het ineens pikdonker is, zodat ze de zitstok niet vinden. Als je enkel 's morgens bijlicht, maakt dat niet zo'n probleem, want dan hebben ze 's avonds de natuurlijke zonsondergang om hun zitstok te vinden.

Zoals in het artikel staat, licht hij zijn hanen vroeger bij dan zijn hennen om zeker te zijn dat de hanen bevruchten op het moment dat hij eieren wilt sparen. Het maken van sperma duurt langer dan het maken van eicellen, dus als je ze perfect samen in topconditie wilt, moet je eerder met de hanen beginnen, want je hebt niets aan een kast vol eieren waarvan minder dan de helft bevrucht is.

Nu is er wel één groot verschil: de Paul zit met Orpingtons en gij zit met Barnevelders. Orpingtons leggen minder en ze durven al eens broeds worden. Een verloren Orpington-ei, hetzij omdat het niet bevrucht is, hetzij omdat de hen broeds is, is dus erger dan een verloren Barnevelder-ei, gewoon omdat uw beesten meer leggen en ge (normaal gezien) geen probleem met broedsheid hebt.

De Paul zijn situatie is ook totaal anders dan die van u: hij heeft meer tomen en legt meerdere rondes eieren in en heeft meer plaats en een pak meer kuikens dan u. Als gij ene keer eieren spaart (2 of zelfs 3 weken) en inlegt, hebt ge normaal gezien een kuiken of 50, als uw haan optimaal bevrucht en uw hennen optimaal aan de leg zijn. Meerdere keren kan ook, maar ik weet niet dat gij plaats hebt om bv. 100 Barnevelders op te fokken en te laten uitgroeien. Vooral omdat verschillende leeftijdsgroepen complexer is dan alles van dezelfde leeftijd en aangezien gij maar één machine hebt en dus maar om de 4 weken kunt inleggen, zit ge met grote verschillen in leeftijd. Kuikens van vier weken jonger toevoegen is niet aan te raden, want die jonge kuikens gaan sneller ziek worden, weggejaagd (of zelfs vertrappeld) worden en een pak trager groeien. Als je dat wilt gaan doen, heb je dus al 3 rennen nodig: eentje voor je fokdieren (eigenlijk twee, want uw blauwe hennen apart), eentje voor de oudste groep en eentje voor de jongste groep. Voor een groep van 50 heb je veel plaats nodig, zeker als het geen volière is, dus overdekt en beton op de vloer, zodat je wekelijks kan uitmesten, want anders wordt de infectiedruk al snel groot. Laat je ze in gewone rennen lopen, dan heb je al snel 200 vierkante meter nodig en liefst meer, zodat het gras blijft staan voor mooie gele snavels en poten tijdens het tentoonstellingsseizoen. Zelfs als ge "maar" ene keer inlegt, hebt ge al flink wat plaats nodig, want 50 grote kiekens van 3 maand is al een ferme hoop bij mekaar!

Als ge bijlicht, moet ge dus toch wachten tot ge zeker zijt dat alle hennen leggen (dus normaal gezien 4 eieren per dag), zodat ge van elke hen nakomelingen hebt en ge zeker zijt dat uw haan bevrucht (desnoods ne keer apart zetten en aftappen om te zien of hij al sperma produceert). Dan één periode sparen en zorgen dat die dieren goed groeien en snel groot zijn. Dat uw kuikens daardoor 2 of zelfs 4 weken later zijn dan verwacht is minder erg dan dat ge van één van uw fokhennen geen kuikens hebt of dat ge een kleine groep hebt en ge nog een extra ronde moet broeden. Ik weet niet wanneer ge van plan waart om te beginnen broeden, maar als ge kuikens begin maart hebt, krijgt ge die nog klaar tegen de show van Oostmalle eind oktober, bijna 8 maand later. De truc zit hem niet in vroege kuikens, de truc zit hem in goede opfok: goed eten, proper en fris water, voldoende plaats, groenvoer, voldoende en goede selectie...

Succes Wink

Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2010 19:34:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Weet niet goed wanneer ik precies wil beginnen, maar, ik weet wel dat vorig jaar mijn barnevelders begin Januari begonnen te leggen, zonder verlichting!
Maar, gaat dat met mijn nieuwe ook zo zijn? Of misschien leggen die ook wel door inde winter zo als het eigenlijk zou moeten zijn, maar, ik wil liever zorgen dat ik volledig in orde ben, voor moest het nodig zijn.
Ruben

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2010 07:31:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Een lampje kan nooit kwaad, al is het maar om de dieren 's avonds in de winter nog eens te kunnen verzorgen, moest het nodig zijn Wink

Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2010 17:32:41    Onderwerp: Reageren met citaat

het hok is ingebouwd in ons (stenen) tuinhuis, waar elektriciteit en stromend water is, ook tl verlichting is er, dus, licht heb ik altijd meer dan genoeg.
Maar, heb nu een timertje, en ik zie wel wanneer ze beginnen leggen, zoalng ik maar kan ingrijpen wanneer nodig.
Ruben

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2010 10:02:36    Onderwerp: Reageren met citaat

tl is niet goed, dat flikkert te hard, precies alsof je kippen heel de tijd in stroboscooplicht zitten... Beter een simpel gloeilampje of iets dat met heel hoge frequentie flikkert.

Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2010 11:56:01    Onderwerp: Reageren met citaat

ja, dat weet ik, maar, oom het schoon te maken 's avonds ofzo mag dat wel he, bijlichten zou ik ook met een gloeilampje doen

Geplaatst: 18 Sep 2010 11:56:01    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

Ga naar: